Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kunstmatige heuvel van 70 meter hoogte in Zoetermeer
#1
In Zoetermeer is het plan om een kunstmatige heuvel van 70 meter hoogte aan te leggen: https://www.omroepwest.nl/nieuws/4123271...at-het-kan

Nouja, op de tekening lijkt het geen heuvel maar meer een brug. Interessant. Hoewel 70 meter ook weer niet indrukwekkend hoog is als je ook wel eens in de Veluwe komt. Maar voor die regio is het wel hoog. Het zal ook wel een mooi uitzicht op Den Haag, Delft, Leiden en Rotterdam te bieden hebben. Hoop wel dat het niet zo bochtig is, want naar beneden is het toch wel fijn om een beetje vaart aan te kunnen houden zonder al die scherpe bochten.

Het ligt mooi naast de net opgeleverde Driemanspolder. Daar kan je wel fijn wat rondjes fietsen op mooie brede fietspaden, ook al is het vooral nog een lege vlakte. En er ligt ook net een mooi fietspad van de Driemanspolder naar de Aa toe. Ze zijn wat mij betreft goed bezig in Zoetermeer wat betreft fietsvoorzieningen.
Antwoord }
Bedankt door:
#2
Het doet mij denken aan het boomfietspad in Belgisch Limburg. Bicycle Dutch heeft er een video over gemaakt (samen met het water fietspad)

Het deel over het fietspad door de boomtoppen begint om ongeveer 1:25 in de video. Ik weet niet of iemand het al met een ligfiets bereden heeft.
Hier een link naar zijn blog over dit fietspad. Het fietspad door de boomtoppen lijkt mij wel minder winderig dan dat van het plan in Zoetermeer.
Groet,
Marco
Antwoord }
Bedankt door:
#3
Dat pad in België staat nog op mijn lijstje. Maar daar was dit jaar niet geschikt voor, aangezien het een stuk met de trein vereist. Wilde dan vanuit Maastricht naar Tilburg fietsen, en dan kan je er langs fietsen. Dat pad in het water lag er niet erg ver vandaan, geloof ik. Misschien volgend jaar.
Antwoord }
Bedankt door:
#4
Zoetermeer is een verademing voor fietsers als je het vergelijkt met Den Haag of Leidschendam-Voorburg.
Stop making sense
Antwoord }
Bedankt door:
#5
Dat pad door het water lijkt me tegenvallen op een ligfiets Smile
Antwoord }
Bedankt door:
#6
(10-Oct-2020, 09:14 PM)Frutsel schreef: Dat pad door het water lijkt me tegenvallen op een ligfiets Smile

Met een hele hoge High Racer  Exclamation
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#7
Volgens mij vormt dat Pad door de bomen een dubbele helix. Het is 10 meter hoog. Ik probeer mij een 70 meter hoge dubbele helix voor te stellen op de manier van dat Pad door de bomen. Dat valt mij niet helemaal mee.

Groet Marco
Antwoord }
Bedankt door:
#8
(10-Oct-2020, 10:33 PM)Roepers schreef: Volgens mij vormt dat Pad door de bomen een dubbele helix. Het is 10 meter hoog. Ik probeer mij een 70 met hoge dubbele helix voor te stellen op de manier van dat Pad door de bomen. Dat valt mij niet helemaal mee.

Groet Marco

Klopt, is een dubbele helix maar ik weet niet hoe hoog, ik dacht dat de diameter 10 meter was. Ben er vorig jaar geweest. Het viel  tegen omdat ik een soort van fietspad verhoogd tussen de boom had verwacht en niet een kunstmatig rondje omhoog en omlaag.
Antwoord }
Bedankt door:
#9
Of het geeft juist een meer onder water gevoel. Degene die daar gereden hebben kunnen de vraag het beste beantwoorden. Ik heb er zelf (nog) niet gereden.
Antwoord }
Bedankt door:
#10
(11-Oct-2020, 01:23 PM)ACvBteW schreef: Klopt, is een dubbele helix maar ik weet niet hoe hoog, ik dacht dat de diameter 10 meter was. Ben er vorig jaar geweest. Het viel  tegen omdat ik een soort van fietspad verhoogd tussen de boom had verwacht en niet een kunstmatig rondje omhoog en omlaag.


Volgens BicycleDutch is de hoogte 10 meter en de diameter 100 meter van de dubbele helix. De lengte naar boven en beneden is 700 meter. Was je er met je ligfiets?
Kunnen we ook om rekenen hoe hoe hoog 70 meter dubbele helix moet zijn. Dat is 4,9 kilometer. De stijgingsgraad (volgens BicycleDutch 3 a 4 procent) is dan wel aangepast aan recreatieve fietsers en niet aan wielrenners die graag een stevige klim willen. In dat geval zal het de helft korter kunnen, zeg 2,5 kilometer. Misschien is het mogelijk een short cut voor wielrenners in te bouwen tussen zodat zij af een toe een ronding kunnen overslaan.

Enfin, het lijkt mij toch wel complex en prijzig worden.

Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door:
#11
Wink 
Het toppunt van decadentie. Er zijn nog zo veel punten in Nederland waar wat gedaan kan worden aan verkeersveiligheid voor fietsers, dat dit plan een voorbeeld is van complete geldverspilling.
Stop dat geld in goede snelfietsroutes met ongelijke kruisingen. Of een overkapte snelfietsroute tussen Almere en Amsterdam over het Markermeer.
Antwoord }
Bedankt door: emgaron , 365cycle
#12
(11-Oct-2020, 03:37 PM)PietV* schreef: Het toppunt van decadentie. Er zijn nog zo veel punten in Nederland waar wat gedaan kan worden aan verkeersveiligheid voor fietsers, dat dit plan een voorbeeld is van complete geldverspilling.
Stop dat geld in goede snelfietsroutes met ongelijke kruisingen. Of een overkapte snelfietsroute tussen Almere en Amsterdam over het Markermeer.

Ik denk dat de gemeente Zoetermeer en waarschijnlijk particuliere investeerders niet gaan over het aanleggen van rijksfietspaden.
Als de Nederlandse staat dit nu bedacht zou hebben en gefinancieerd, dan had je enigzins gelijk gehad Wink

Overigens vind ik een overkapte route tussen Almere en Amsterdam ook volslagen geldverspilling, als Rotterdammer...
Antwoord }
Bedankt door:
#13
Ongeacht de herkomst van het geld vind ik dit ook wel enigszins decadent, net als die sneeuwhal waar het tegenaan gebouwd moet gaan worden.
Stop making sense
Antwoord }
Bedankt door:
#14
(11-Oct-2020, 08:46 PM)Frutsel schreef: Ik denk dat de gemeente Zoetermeer en waarschijnlijk particuliere investeerders niet gaan over het aanleggen van rijksfietspaden.
Als de Nederlandse staat dit nu bedacht zou hebben en gefinancieerd, dan had je enigzins gelijk gehad Wink

Ben ik blij dat ik niet in Zoetermeer woon. De inwoners zullen een deel van die eventueel te maken kosten moeten betalen. Particuliere financierders zullen dat bedrag nooit gaan ophoesten. Gemeente, Provincie en Rijk moeten bijspringen. Volgens mij vallen alle fietspaden buiten de bebouwde kom onder beheer van de Provincies. Het Rijk bedenkt niets.

(11-Oct-2020, 08:46 PM)Frutsel schreef: Overigens vind ik een overkapte route tussen Almere en Amsterdam ook volslagen geldverspilling, als Rotterdammer...

Het Markermeer is bijna geheel provincie Flevoland. Een fietsbrug naar Amsterdam is in Flevoland meerdere keren ter sprake geweest. Rotterdam heeft oeververbindingen zat en ook nog de watertaxi. En niet te vergeten al een overdekte Markthal. Volslagen geldverspilling. Wink
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#15
Volgens mij is het alleen nog in onderzoek. Het idee is leuk, maar tussen droom en daad staan wetten in de weg en praktische bezwaren. Vermoedelijk gaat de prijs niet meevallen omdat er enorm veel palen nodig zijn en het ook moeite gaat kosten om het fietspad op 70 meter hoge palen veilig te houden (dat pad moet ook overeind blijven bij storm). 


(10-Oct-2020, 05:47 PM)Lopopodium schreef: In Zoetermeer is het plan om een kunstmatige heuvel van 70 meter hoogte aan te leggen: https://www.omroepwest.nl/nieuws/4123271...at-het-kan

Nouja, op de tekening lijkt het geen heuvel maar meer een brug. Interessant. 

Het plan ombouwen tot een brug is misschien wel kansrijker. De hoogste brug van Nederland is de Van Brienenoordbrug met 24 meter volgens dit artikel. De brug wordt ook op heuvelfietsen.nl genoemd. Dat is flink hoger dan het Pad door de bomen. De Beneluxtunnel mag er ook zijn met zijn 26 hoogtemeters en een hellingspercentage van 5% (Bron: heuvelfietsen.nl). Al gaat dat niet de hoogte in maar de diepte. De Maeslandkering mag er ook zijn wat betreft zijn hoogtemeters en hellingspercentage (bron:heuvelfietsen.nl). Dus een fietser in de Rijnmond kan op 1 fietstocht al behoorlijk klimmen en dalen. Wat de hoogste brug voor uitsluitend fietsen is heb ik nog niet kunnen achterhalen (en dat rijmt).

Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door:
#16
De van Brienenoordbrug is een prima “berg”training, de Maastunnel en zeker de Heinenoordtunnel zijn steiler dan de Benelux(fiets)tunnel. De Heinenoordtunnel kan je ook in en uit via de langzaamverkeer toegang, dat is een kort colletje. Rij deze kuitenbijters dagelijks.
En de Kiltunnel is ook stijl.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#17
(11-Oct-2020, 09:28 PM)PietV* schreef:
(11-Oct-2020, 08:46 PM)Frutsel schreef: Ik denk dat de gemeente Zoetermeer en waarschijnlijk particuliere investeerders niet gaan over het aanleggen van rijksfietspaden.
Als de Nederlandse staat dit nu bedacht zou hebben en gefinancieerd, dan had je enigzins gelijk gehad Wink

Ben ik blij dat ik niet in Zoetermeer woon. De inwoners zullen een deel van die eventueel te maken kosten moeten betalen. Particuliere financierders zullen dat bedrag nooit gaan ophoesten. Gemeente, Provincie en Rijk moeten bijspringen. Volgens mij vallen alle fietspaden buiten de bebouwde kom onder beheer van de Provincies. Het Rijk bedenkt niets.

(11-Oct-2020, 08:46 PM)Frutsel schreef: Overigens vind ik een overkapte route tussen Almere en Amsterdam ook volslagen geldverspilling, als Rotterdammer...

Het Markermeer is bijna geheel provincie Flevoland. Een fietsbrug naar Amsterdam is in Flevoland meerdere keren ter sprake geweest. Rotterdam heeft oeververbindingen zat en ook nog de watertaxi. En niet te vergeten al een overdekte Markthal. Volslagen geldverspilling. Wink

Heb je ook problemen met alle fietspaden die niet een directe lijn tussen twee plaatsen zijn? Dat is toch allemaal zonde van het geld?

Maar goed, een fietsbrug naar Amsterdam is verspilling, want de Hollandse brug ligt er al. Daarnaast wordt je fiets toch alleen maar gejat in Amsterdam, dus waarom zou je die daarheen meenemen? Tongue

Waarom je de markthal (of de watertaxi's) uit Rotterdam erbij haalt weet ik niet; dat zijn geen fietsvoorzieningen. We hebben inderdaad wel bruggen en tunnels, maar als fietsforens zit je niet te wachten op een stel malloten die graag een klimmetje willen maken...
Antwoord }
Bedankt door:
#18
(12-Oct-2020, 10:33 AM)Frutsel schreef: Waarom je de markthal (of de watertaxi's) uit Rotterdam erbij haalt weet ik niet; dat zijn geen fietsvoorzieningen. We hebben inderdaad wel bruggen en tunnels, maar als fietsforens zit je niet te wachten op een stel malloten die graag een klimmetje willen maken...
Zowel de Brienenoord als de Heinenoordtunnel klimmen is toch best leuk, ook als het druk is. In de Heinenoordtunnel pak je idd gewoon de tractorbaan, dan hoef je niet via die vervelende liften en drempels. Wordt alleen even spannend als er dan ook daadwerkelijk een tractor achter je verschijnt  Big Grin
Antwoord }
Bedankt door:
#19
Je kan de klim laten beginnen in een tunnel op 25 meter diepte. Aan het einde volgt er splitsing voor de klimmers die verder stijgen en forenzen die op de begane grond blijven. Dan hoeft het fietspad op palen maar 50 meter hoog te worden. De hellingen zijn dan wel wat ongelijksoortig.

Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door:
#20
@ 365cycle, Al meer dan een jaar mag je in de Heinenoordtunnel als (snor-lig)fietser de trekker in- en uitrit gebruiken. Ik rij dagelijks door de Heinenoordtunnel, maar kom bijna nooit een trekker tegen
Antwoord }
Bedankt door:
#21
(12-Oct-2020, 10:33 AM)Frutsel schreef: Heb je ook problemen met alle fietspaden die niet een directe lijn tussen twee plaatsen zijn? Dat is toch allemaal zonde van het geld?

Ik heb nergens problemen mee. Maar met goede snelfietspaden nemen forensen eerder de fiets dan de auto.

(12-Oct-2020, 10:33 AM)Frutsel schreef: Maar goed, een fietsbrug naar Amsterdam is verspilling, want de Hollandse brug ligt er al. Daarnaast wordt je fiets toch alleen maar gejat in Amsterdam, dus waarom zou je die daarheen meenemen? Tongue

Almere Stad - Centrum Amsterdam is circa 34 km. Over het Markermeer maar circa 23 km. Via een snelfietspad de helft van de tijd. Van 2,5 uur naar 1,25 uur. Dat wordt aantrekkelijker om de auto te laten staan. Gelukkig worden in Rotterdam geen fietsen gestolen. Angry

(12-Oct-2020, 10:33 AM)Frutsel schreef: Waarom je de markthal (of de watertaxi's) uit Rotterdam erbij haalt weet ik niet; dat zijn geen fietsvoorzieningen. We hebben inderdaad wel bruggen en tunnels, maar als fietsforens zit je niet te wachten op een stel malloten die graag een klimmetje willen maken...

Rotterdam, de plaats die jij aanhaalt, heeft goede fietsvoorzieningen. Drie bruggen en een tunnel, plus de watertaxi. De Markthal is een mislukt project. Het is een vrij leeg decadent gebouw, dat weinig marktuitstraling heeft. Kom regelmatig in het centrum van Rotterdam en bezoek dan regelmatig de Centrale Bibliotheek. Kort na de opening in 2014 ben ik een paar keer in de Markthal geweest. De laatste 5 jaar niet meer. Lijkt op een hangar voor een zeppelin.
Antwoord }
Bedankt door:
#22
Ja, die markthal is een mooi gebouw. En het had leuker / interessanter kunnen zijn als het gewoon zo'n ietwat simpele markt zou zijn met van die schreeuwende marktlui die je overal tegenkomt, maar dan dus overdekt in een verder fraai gebouw. Maar het is gewoon een overdekte winkelcentrum voor koffietentjes en andere horecagelegenheden. Ik ben er eenmaal geweest, en toen was ik er al klaar mee.
Antwoord }
Bedankt door:
#23
De kraamhuurders in de markthal hebben het probleem dat de eigenaar van het pand belachelijke prijzen voert. Het is dus niet rendabel om er te zitten met een reguliere 'marktkraam', aangezien de inkomsten dan te laag zijn doordat toeristen daar niet kopen, en locals ook niet (want de prijzen zijn te hoog)

Maar goed, als je in het centrum werkt, is het wel leuk dat je diverse eetgelegenheden bij elkaar hebt, zodat je veel keuze hebt zonder veel te hoeven lopen Big Grin
Antwoord }
Bedankt door:
#24
Die Markthal is idd erg groot en hoog:
[Afbeelding: 512px-Markthal_Rotterdam_2015.jpg]
Markthal Rotterdam 2015
Timelezz / CC BY-SA (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0)

Daar kun je denk ik wel een dubbele helix in kwijt tot 40 meter hoogte en nog overdekt ook. Het is geen 70 meter, maar als je vanuit de laaggelegen fietsenstalling begint dan komen er een paar metertjes bij.
Dus mocht het floppen, dan is wel een andere invulling van de hal denkbaar die zelfs PietV weer in die hal zou kunnen brengen.

Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door:
#25
Je kan er vast een mooie klimmuur in bouwen. Dan heb je wat aan die verticale ruimte.
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
LinkedIn / Velomobiel promotie
Nou ik denk eerder a...Hardloper — 02:43 PM
OBT 2024 Rotterdam
Als ik mee doe . Dan...Hardloper — 02:39 PM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Met zo'n voornemen m...Bob Hagendijk — 02:27 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Mooi forumpje dit :D365cycle — 02:07 PM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Niet alleen op Linke...365cycle — 02:04 PM
OBT 2024 Rotterdam
Voor stallers heb ik...365cycle — 01:54 PM
KIWA track en trace systeem
In een wielkast zou ...365cycle — 01:46 PM
KIWA track en trace systeem
Heb de vraag uitgeze...Arno boogaart — 12:58 PM
Het nieuwe wapen tegen fatbikes: de rol...
Iemand een Optima Ri...TimSch — 11:00 PM
Tocht met een CruzBike door GCN
Hank past voor gee...Frutsel — 09:25 PM
Tocht met een CruzBike door GCN
Na lang speuren heb ...Lopopodium — 07:15 PM
Tocht met een CruzBike door GCN
Hank past voor geen ...melle z — 07:05 PM
Tocht met een CruzBike door GCN
Ik heb ook Ublock....Frutsel — 06:47 PM
Lange imbussleutel bij M5 Low Racer
Bij de M5 Blueglide ...De tovenaar — 06:27 PM
Tocht met een CruzBike door GCN
Ik heb ook Ublock. M...Lopopodium — 06:01 PM
Tocht met een CruzBike door GCN
Ik heb alleen de e...Frutsel — 05:10 PM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Heeft een van jullie...Hardloper — 04:34 PM