Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Snelfietsroute's
#27
Toen ik daar tussen Arnhem en Nijmegen reed op dat RijnWaalpad kwam er ook een schoolklas voorbij. Op de foto boven zie je ook achter mij een scherpe bocht. Het klopt dus dat  Fietssnelwegen niet met het oog op velomobielen zijn gemaakt. Dat is ook logisch want daar zijn er relatief weinig van.
Maar zouden speedpedelecs tot de doelgroep behoren? Die halen vergelijkbare snelheden. Maar ze gaan waarschijnlijk sneller door de bocht.
Toen er plannen gemaakt werden voor fietssnelwegen  opperde ik al eens dat de grote verschillen tussen fietsers wel tot teleurstelling zouden leiden voor snelle fietsers. Ook mensen die 10 km/h fietsen mogen op de fietssnelweg. Het is gewoon een luxe fietspad, maar het lijkt niet op een autosnelweg (waar minimumsnelheden gelden) voor fietsers.

Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door:
#28
Nou, ik moet af en toe wel even een halve minuut mijn adem inhouden bij sommige van die dingen als ze mij ingehaald hebben...
Antwoord }
Bedankt door:
#29
(16-Oct-2020, 07:09 PM)Burley1979 schreef: 2. Ik voel mij niet schuldbewust als ik in mijn zomer of winter auto stap. Ik breng ook niemand in gevaar. Want buiten dat ik met die 50 pk in mijn voorloper van jouw vw up niet harder dan 130 kan duurt het een eeuwigheid voor ik op de 100 zit. Of het verspilling is van energie dat mag ieder voor zich bepalen.
Natuurlijk breng je wel mensen in gevaar. Hoe goed je ook rijdt, je kan niet altijd 100% je aandacht bij het verkeer hebben. Gaat niemand lukken. Daarom maken die nog steeds verre van foutloze zelfrijdende auto's gemiddeld genomen ook minder brokken dan wij mensen..

Wat betreft m'n Upje: die heeft wat meer vermogen, 80 pk. Maar zelfs als het maar 50 zou zijn, dat is 37 kilowatt. Ik ben zélden meer dan 50% sneller met de auto dan met de fiets, dan moet de afstand echt al meer dan 40 km zijn. Daarvoor heb ik gemiddeld nog geen 0,3 kilowatt tot m'n beschikking, en ik kan m'n zoon dan nog meenemen ook. Zou m'n vrouw ook in zo'n ding stappen, dan hebben we het over 0,5-0,55 kilowatt (ze heeft iets minder duurvermogen dan ik, maar is ook 40% lichter), wat nog steeds een fractie is van wat je auto aan vermogen heeft. Nu zal je niet iedere dag die 37 kilowatt aanspreken, maar het is meer dan je zou verwachten.

(16-Oct-2020, 07:09 PM)Burley1979 schreef: Ik las laatst wel ergens een stukje op ligfiets.net in het vrijdag bericht dat een velomobiel produceren ook niet geheel milieuvriendelijk is.  De velomobiel word vaak in Roemenië gemaakt en komt dan ook met een milieuvervuilend voertuig hierheen. 
Het produceren van elke fiets is een millieubelasting.
Klopt. Natuurlijk, je kan letterlijk geen scheet laten zonder het milieu te belasten. Het produceren en transporteren van velomobielen is per kilo voertuiggewicht ongeveer even vervuilend als het produceren van auto's. En als je dan bedenkt dat ik laatst bij een Quest stond te kijken die 280.000 km heeft weggetikt, dan valt die milieubelasting behoorlijk mee.

(16-Oct-2020, 07:09 PM)Burley1979 schreef: Het probleem ligt niet bij de auto of de fiets.
Het probleem ligt bij het feit dat er teveel mensen op de wereldbol zijn. Vroeger werden mensen minder oud, stierven er mensen door ziektes of oorlog en zo werd het biologisch in evenwicht gehouden. De mensen zijn zo "slim" dat ze ziektes kunnen overwinnen en zo humaan dat oorlogen niet meer in die mate gevoerd worden zoals in de historie.
Het probleem ligt wél bij auto's. Auto's, en nog heel veel andere zaken die wij doen, verstoken heel veel meer energie dan de natuur kan verwerken. Daarmee brengen we de boel uit balans. Dit filmpje toevallig weleens gezien?



De hoeveelheid energie die we met het grootste gemak gebruiken, en het feit dat we normaal zijn gaan vinden dat we 5x Robert Förstemann probleemloos uit de muur trekken (per groep!), is wat voor problemen zorgt.

(16-Oct-2020, 07:09 PM)Burley1979 schreef: Vergelijk het met een vijver waar teveel vissen in zitten. Daar breekt ook na verloop van tijd een ziekte uit. Er zullen vissen sterven en nadien word het evenwicht weer terug gebracht.
Dat is met de wereld net zo. Minder mensen betekend dat er geen fiets snelwegen nodig zijn, er minder auto's rijden minder fabrieken want er is minder afzet en meer natuur en biologisch evenwicht. 
Het probleem is de mens zelf.
Natuurlijk zijn er ook veel meer mensen op de aarde, maar de groei van problemen heeft vooral te maken met onze acties van de afgelopen 100 jaar. A Life On Our Planet van David Attenborough toevallig al gezien? Staat op Netflix. Vertelt je waarschijnlijk niets nieuws, je lijkt aardig op de hoogte. Het is wel een mooie samenvatting.

(16-Oct-2020, 07:09 PM)Burley1979 schreef: Ook spullen bestellen via AliExpress of dergelijke is ook meedoen aan vervuiling want die komen ook niet per postduif
Uiteraard! Ook dat zijn zaken om goed over na te denken. Overigens ben ik daar zakelijk ook mee bezig. Niet specifiek met AliExpress, maar met het terugdringen van verpakkings- en vervoerskosten voor handelsbedrijven. Dat doen we door verpakkingen zo efficiënt mogelijk te maken; er is dan minder behoefte aan verpakkingspinda's, kunnen meer pakjes in hetzelfde busje etc.

(16-Oct-2020, 07:09 PM)Burley1979 schreef: 3. Ik nodig je graag een week uit hier in Zeeuws Vlaanderen en dan kan je er zelf achter komen of een fiets echt noodzakelijk is. Maar zo zijn er nog meer gebieden.
Ga er even vanuit dat je de auto bedoelde, maar de fiets is daar inderdaad noodzakelijk ;-) Heb een klant in Gent, had daar kortgeleden eigenlijk weer moeten zijn maar toen brak Corona uit, dus we hebben het uitgesteld. Op dat soort afstanden plan ik meestal 2 dagen achter elkaar met een overnachting. De fietsroute die ik ingepland heb loopt via Middelburg, misschien dat ik wanneer dat doorgaat even langs kan fietsen om wat Zeeuwse medefietsers te ontmoeten. Altijd leuk. 

(16-Oct-2020, 07:46 PM)PietV* schreef: De speedpedelec is wettelijk een bromfiets (45 km) met trapondersteuning. Wink  En de Fietsersbond maakt zich nu ook druk om die bromfietsen. Dus ook een Bromfietsbond geworden.
Omdat Provincies wegbeheerders zijn op (snel)fietspaden buiten de bebouwde kommen, staan sommige Provincies toe dat speedpedelecs als bromfiets ook over snelfietspaden mogen rijden.
Vind dat eerlijk gezegd ook een goeie zaak. De speed pedelec overal op de weg tussen de auto's is geen succes, zeker niet in de bebouwde kom waar ze zo ongeveer tot te snel rijden worden gedwongen.

(16-Oct-2020, 08:25 PM)Hoekie schreef: 1. Dan is het lastig discussieren. Een velomobiel is heel wat anders dan een open fiets voor functioneel verkeer (praktisch en tijd).
Klopt. Zeker met een product van Velomobiel.nl, Intercity Bike of Räderwerk doet een sterke rijder qua snelheid vaak zo weinig onder voor een auto, dat het gewoon een waardig alternatief is.

(16-Oct-2020, 08:25 PM)Hoekie schreef: 2. Gewoon ruimte van de auto afsnoepen. Dat wordt tussen Ovezande en Borselle heel goed gedaan 
Dit is geen 'fietssnelweg', eerder een super fiets snelweg. Nog beter. Max 60 km/u. https://www.google.nl/maps/@51.4410131,3...6656?hl=nl
Nice, dat zijn hele fijne routes! Met de QV mis ik dan soms net een klein beetje snelheid, stukken rond de 55 kunnen blijven kruisen vind ik met veel auto's om je heen vaak wel prettig.

(16-Oct-2020, 08:25 PM)Hoekie schreef: In de stad, zoals Goes-Noord, zouden doorgaande fietswegen al top zijn. Dat vele stoppen is voor ieder voertuig killing. Sinds een paar weken pak ik de rondweg Noord (waar auto's en scooters rijden). Heb ik eerder niet aangedurfd. En dat gaat boven verwachting. Auto's rijden regelmatig te langzaam voor me (45/47 voor mij is 50 voor hun op hun teller). Bij rotondes zijn het zelfs slomere voertuigen omdat ze door de breedte een veel grotere bocht moeten maken. Alleen weer op snelheid komen na 2x rood is behoorlijk vermoeiend. 
Da's idd ook mijn ervaring. Helemaal fijn is als de strook net zo smal is dat ze niet in kunnen halen. Is daar wel ruimte voor, dan doen ze het vaak ook, ondanks dat er geen snelheidswinst in zit. Ik houd juist vaak wat meer afstand om veilig te kunnen remmen met een auto achter me, en om vloeiender te kunnen rijden (aangezien ik idd ook gewoon met 40 over een rotonde ga - met een beetje mooie lijn gaat dat zonder extra risico's). 

(16-Oct-2020, 08:25 PM)Hoekie schreef: Op mijn meeste stukken woon werk heb ik geen reden tot klagen. Dat is genieten. Tot ik de knelpunten tegen kom.. 
Idd, stoplichten zijn funest. Zeker als ze vrijwel altijd op rood springen. Sommige routes van 50 km zijn hier sneller af te leggen dan andere routes van 25 km. 

(16-Oct-2020, 08:25 PM)Hoekie schreef: 3. Ik zeg 25% minder auto's, dus genoeg auto's voor gezinnen met kinderen. Ga eens met een auto op rijden door alleen al een kleine stad zoals Goes. Ook kleine auto's nemen belachelijk veel ruimte in. Van mijn part gaat iedereen op een moterfiets rijden. Dàn al hebben we ineens een zee aan ruimte. In het dorp waar jij woont zal het waarschijnlijk geen issue zijn, maar in Goes ziet het er inmiddels af en toe belachelijk uit met auto's in de stad.. En ja, ik ben zelf ook best verbaasd hoe mijn perceptie veranderd is door de andere blik op de weg.
Klopt, die ervaring heb ik dus inderdaad ook. Nog niet zo heel lang geleden stonden hier een Audi A4, een Audi S4 en een compacte cabriolet voor de deur. Zoals gezegd, m'n vrouw rijdt niet eens. De benzine vond ik belachelijk duur, anders had ik meer in de S4 gereden. Ik haalde er op de een of andere manier voldoening uit dat mijn auto sneller was dan vrijwel al het andere in de straat. Competitief ben ik nog steeds, ik kan geen scooter voor me zien zonder er voorbij te willen. Heftige vorm van SIS, SPIS, RIS, AIS en alle andere soorten.

Maar voor wat betreft vervoer, energie, veiligheid in het verkeer en m'n eigen impact op de wereld zijn de schellen me echt van de ogen sinds ik weer veel fiets.

Reden van alle bovenstaande rants blijft voor mij: Die snelfietspaden, ik ben er blij mee, gráág! Maak er meer, zorg voor zo min mogelijk verlies van momentum (bij de noodzakelijke oversteken een groene golf?), zorg voor een goede snelle route door steden, o.a. met invoegstroken, en kort op het platteland vooral routes af die over de autoweg veel langer zijn dan de afstand hemelsbreed is.  We zullen de auto nooit helemaal niet nodig hebben, maar we kunnen met een stuk minder auto's leven dan we nu doen.
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie
#30
(16-Oct-2020, 10:18 PM)365cycle schreef:
(16-Oct-2020, 07:46 PM)PietV* schreef: De speedpedelec is wettelijk een bromfiets (45 km) met trapondersteuning. Wink  En de Fietsersbond maakt zich nu ook druk om die bromfietsen. Dus ook een Bromfietsbond geworden.
Omdat Provincies wegbeheerders zijn op (snel)fietspaden buiten de bebouwde kommen, staan sommige Provincies toe dat speedpedelecs als bromfiets ook over snelfietspaden mogen rijden.
Vind dat eerlijk gezegd ook een goeie zaak. De speed pedelec overal op de weg tussen de auto's is geen succes, zeker niet in de bebouwde kom waar ze zo ongeveer tot te snel rijden worden gedwongen.

De speedpedelecs op de smalle fietspaden binnen de bebouwde kommen is ook geen goede oplossing. Hetzelfde geldt voor de vaak opgevoerde snorfietsen. Fietspaden zijn voor fietsers en dat onderschrijft ook de Fietsersbond.
https://www.fietsersbond.nl/de-fiets/fie...d-pedelec/

De speedpedelec is binnen de bebouwde kom nauwelijks sneller dan een fiets met trapondersteuning. De meeste speedpedelecs zijn ondingen met een veel te lichte motor. Met de inrichtingseis van 80% motor en 20% trappen zul je minimaal 600 W en beter is 800 W motor moeten hebben. Ik denk dat 90% van de speedpedelecs de 600 W niet halen.

Het wachten is op algemene snelheid binnen delen van de bebouwde kom op 30 km/h., ook voor de fiets, met naast de rijbanen onverplichte fietspaden voor fietsers die rustiger willen rijden.
Antwoord }
Bedankt door:
#31
(17-Oct-2020, 10:16 AM)PietV* schreef: De speedpedelecs op de smalle fietspaden binnen de bebouwde kommen is ook geen goede oplossing. Hetzelfde geldt voor de vaak opgevoerde snorfietsen. Fietspaden zijn voor fietsers en dat onderschrijft ook de Fietsersbond.
https://www.fietsersbond.nl/de-fiets/fie...d-pedelec/
Eens, de speedpedelec wordt (bewust?) verdrongen. De maximumsnelheid voor zo'n ding is binnen de bebouwde kom namelijk 45 km/h, net als voor bromfietsers - met een krap afgestelde pedelec (of brommer) rijd je dus altijd in de weg tussen de auto's. 
Er moet gewoon een betere oplossing voor komen.

(17-Oct-2020, 10:16 AM)PietV* schreef: De speedpedelec is binnen de bebouwde kom nauwelijks sneller dan een fiets met trapondersteuning. De meeste speedpedelecs zijn ondingen met een veel te lichte motor. Met de inrichtingseis van 80% motor en 20% trappen zul je minimaal 600 W en beter is 800 W motor moeten hebben. Ik denk dat 90% van de speedpedelecs de 600 W niet halen.
Klopt. Binnen de bebouwde kom is een SP ook niet de moeite waard, maar voor die tripjes tussen twee steden zijn ze ideaal. Als er geen velomobielen bestonden zou ik een speed pedelec hebben Big Grin

(17-Oct-2020, 10:16 AM)PietV* schreef: Het wachten is op algemene snelheid binnen delen van de bebouwde kom op 30 km/h., ook voor de fiets, met naast de rijbanen onverplichte fietspaden voor fietsers die rustiger willen rijden.
Precies. En die 30 km/h kunnen we best wel doortrekken naar alles behalve afgescheiden grote wegen binnen de bebouwde kom waar geen voetgangers/fietsers kunnen komen. Daar hoort echter wel veel handhaving bij - ik woon in een straat met een 30 km/h limiet én met drempels (die niet hoog genoeg zijn); ik heb hier weleens 112 km/h gemeten en 50 is hier vrij "normaal". Beide bij de gemeente gemeld, behalve een opmerking dat ik geen surveillancecamera op de openbare weg mag richting (alleen op het baanvak, stelletje zeurpieten...) gebeurt er niets.
Antwoord }
Bedankt door:
#32
(17-Oct-2020, 10:35 AM)365cycle schreef:
(17-Oct-2020, 10:16 AM)PietV* schreef: De speedpedelecs op de smalle fietspaden binnen de bebouwde kommen is ook geen goede oplossing. Hetzelfde geldt voor de vaak opgevoerde snorfietsen. Fietspaden zijn voor fietsers en dat onderschrijft ook de Fietsersbond.
https://www.fietsersbond.nl/de-fiets/fie...d-pedelec/
Eens, de speedpedelec wordt (bewust?) verdrongen. De maximumsnelheid voor zo'n ding is binnen de bebouwde kom namelijk 45 km/h, net als voor bromfietsers - met een krap afgestelde pedelec (of brommer) rijd je dus altijd in de weg tussen de auto's.
Er moet gewoon een betere oplossing voor komen.

De bestuurders van speedpedelecs moeten zich houden aan 3 maximumsnelheden. Binnen de bebouwde kom op rijbanen 45 km/h, op fiets/bromfietspaden binnen de bebouwde kom 30 km/h. en op die paden buiten de bebouwde 40 km/h.

Het knelpunt zit op de fiets/bromfietspaden binnen de bebouwde kom. Daar rijden de bromfietsers en speedpedelecers veel te hard. Dat geldt ook voor bestuurders op opgevoerde snorfietsen en bij drukte ook voor de dwangmatige velomobilisten Wink .

Grote snelheidsverschillen tussen bestuurders onderling levert een extra gevaarzetting op. 95% van de verkeersongevallen komt door menselijk falen.
Antwoord }
Bedankt door:
#33
Die inderdaad blijkbaar in verhouding krap gemotoriseerde speed pedelecs zie ik eerder 30-40 km/u rijden. Ze lijken meer als ebike gebruikt te worden. Om zo zo min mogeijk te zweten. Die lijken ook minder snel te kunnen rijden. Blijkt ook wel als ik eens een wedstrijdje met een uitgedaagd voelende speed pedelecer doe die 'op de trappers gaat staan'. Dan is het even zweten, maar ik blijf ruim voor. Zonder e-assist. Ook op slinger fietspaden. En ja, het is hier nagenoeg vlak.

En daarmee is die speed pedelec, net als gelijk snel rijdende velomobielen, meer geschikt voor 'snelfiets paden'. En te traag voor de rijbaan.
(en heeft naast snelheid, door de traditionele fiets vorm, een slechte acceptatie door de automobilisten. Daar heb ik met de QuattroVelo geen enkel last van (tot nu toe tenminste) Ik word als het ware gezien als een automobilist of geel kenteken scooter rijder)

De >40km/u fietsen rijden uiteraard ook graag op een 'snelfiets pad' trager. Om maar een doorgaande weg te hebben (momentum) Om maar zonder auto's en dus minder 'stress' te kunnen rijden. Daar ligt de wens/prioriteit voor mij t.a.v. 'snelfiets paden'.

Langere versie:
Ja, voor de insiders al bekend, bij lage tempraturen rij ik met e-assist (in 5m omgewisseld) Dit seizoen met een Eggrider (2 profielen). Want bij die temperaturen, met mijn beenpower, gaat het dan niet snel genoeg voor wat ik wil: minimaal 40km/u - kunnen - cruisen. Voor een langere afstand, ook bij wind tegen, 4 dagen per week (altijd dus, want 4 dagen woon werk) Ik denk dat ik daarmee ook goed verschillende fietsen/voertuigen op verschillende fietspaden/rijbanen kan vergelijken.

Enne, bij het nemen van de rondweg Goes Noord doet e-assist niet veel, want accellereren gaat met >85 rpm. Een 36v 250W e-assist doet dan niet veel. En de rondweg Goes Noord is een kort stuk. Dus dat doet het 'm ook niet. Een velonaut met veel beenpower zou sneller zijn.

Edit: correcties
Antwoord }
Bedankt door:
#34
(16-Oct-2020, 08:25 PM)Hoekie schreef: 1. Dan is het lastig discussieren. Een velomobiel is heel wat anders dan een open fiets voor functioneel verkeer (praktisch en tijd).

2. Gewoon ruimte van de auto afsnoepen. Dat wordt tussen Ovezande en Borselle heel goed gedaan 
Dit is geen 'fietssnelweg', eerder een super fiets snelweg. Nog beter. Max 60 km/u. https://www.google.nl/maps/@51.4410131,3...6656?hl=nl
In de stad, zoals Goes-Noord, zouden doorgaande fietswegen al top zijn. Dat vele stoppen is voor ieder voertuig killing. Sinds een paar weken pak ik de rondweg Noord (waar auto's en scooters rijden). Heb ik eerder niet aangedurfd. En dat gaat boven verwachting. Auto's rijden regelmatig te langzaam voor me (45/47 voor mij is 50 voor hun op hun teller). Bij rotondes zijn het zelfs slomere voertuigen omdat ze door de breedte een veel grotere bocht moeten maken. Alleen weer op snelheid komen na 2x rood is behoorlijk vermoeiend. 
Op mijn meeste stukken woon werk heb ik geen reden tot klagen. Dat is genieten. Tot ik de knelpunten tegen kom.. 

3. Ik zeg 25% minder auto's, dus genoeg auto's voor gezinnen met kinderen. Ga eens met een auto op rijden door alleen al een kleine stad zoals Goes. Ook kleine auto's nemen belachelijk veel ruimte in. Van mijn part gaat iedereen op een moterfiets rijden. Dàn al hebben we ineens een zee aan ruimte. In het dorp waar jij woont zal het waarschijnlijk geen issue zijn, maar in Goes ziet het er inmiddels af en toe belachelijk uit met auto's in de stad.. En ja, ik ben zelf ook best verbaasd hoe mijn perceptie veranderd is door de andere blik op de weg.

Edit: correcties

60 km/h wegen zijn bij uitstek wegen waar automobilisten zich misdragen. Met name bij inhalen icm tegenligger. Ik heb ook een tijdje woonwerk verkeer gedaan met een 60 km/h weg er in; nog geen 2 km lang en met een stuk of vijf vernauwingen er in. Zelden een rit zonder asogedrag van automobilisten. Meeste fietsende collega's ontweken die weg in het geheel.
Antwoord }
Bedankt door:
#35
Ik heb ook een stuk van ongeveer 6km 60km/u weg op mijn ww-verkeer-route.

's Ochtends gaat het nog redelijk goed. Daarmee bedoel ik dan 1 of 2 aso-bestuurders per keer.
's Middags is het zeer afhankleijk van het tijdstip. Tussen 5 en 6 giga veel aso-bestuurders. Soms wel een stuk of 7 op een stukje van 6km. Na 18.00 uur zijn de meeste bestuurders een stuk relaxter. Heel soms zit er dan nog een aso tussen.

Oh ja, aso-bestuurders zitten nooit in een vrachtwagen. Deze professionals hebben echt bijna altijd een goed verkeersinzicht en reageren netjes en goed.

Ik rijd trouwens altijd met mijn linker voorwiel op het grijze wegdek en met de andere twee wielen op het rode fietspadwegdek. Eigenlijk vind ik het helemaal geen fietspad, want echt 98% van de automobilisten rijdt met twee wielen op het rode fietspadwegdek.

Sommige automobilisten nemen het mij kwalijk dat ik iets op het grijze wegdek rijd, maar dat is puur voor de veiligheid. Op die manier kunnen ze mij niet inhalen als er een tegenligger aan komt. Dat is namelijk levensgevaarlijk, dat past gewoon niet. Laatst was er toch een aso die dat deed. Toen ging ik dus wel heel snel aan de kant, toch moest de tegenligger echt met twee wielen door de berm. Levensgevaarlijk.

Extra info:
Ik heb erg veel verlichting en extra reflectie op mijn DF en ben dus, vooral in het donker, extreem goed zichtbaar.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#36
(17-Oct-2020, 05:36 PM)Wim -de roetsende schreef: Ik rijd trouwens altijd met mijn linker voorwiel op het grijze wegdek en met de andere twee wielen op het rode fietspadwegdek. Eigenlijk vind ik het helemaal geen fietspad, want echt 98% van de automobilisten rijdt met twee wielen op het rode fietspadwegdek.

Sommige automobilisten nemen het mij kwalijk dat ik iets op het grijze wegdek rijd, maar dat is puur voor de veiligheid. Op die manier kunnen ze mij niet inhalen als er een tegenligger aan komt. Dat is namelijk levensgevaarlijk, dat past gewoon niet. Laatst was er toch een aso die dat deed. Toen ging ik dus wel heel snel aan de kant, toch moest de tegenligger echt met twee wielen door de berm. Levensgevaarlijk.

Je heb gelijk. Het is geen fietspad en ook geen fietsstrook. Het zijn fietssuggestiestroken. Die rode suggestiestroken zijn niet aangebracht voor fietsers, maar voor bestuurders van motorvoertuigen om kenbaar te maken dat zij op een 60 km/h weg rijden. Je bent dus figurant of proefkonijn.

SWOV schrijft hierover: "De weg is opnieuw geasfalteerd en voorzien van rode fietssuggestiestroken; er is geen asmarkering meer. Met deze maatregel beoogt men de verlaging van de snelheidslimiet van 80 naar 60 km/uur te ondersteunen. De fietssuggestiestroken hebben een gering positief effect: -De gemiddelde snelheid is (zeer beperkt) afgenomen. Dit is een positief resultaat. - De fietsers rijden meer geconcentreerd op het midden van ‘hun' strook; ook dit is positief."
https://www.swov.nl/publicatie/effecten-...rag-zwolle

En dan zijn er automobilisten die vinden dat fietsers minder aanspraak kunnen maken op een deel van de rijbaan, omdat ze geen motorrijtuigenbelasting betalen en de plaats op de weg is en blijft rechts. Bestuurders zijn verplicht zoveel mogelijk rechts te houden. Tijd voor veel meer snelfietsroutes.
Antwoord }
Bedankt door:
#37
Ik heb het bij de politie en de gemeente nagevraagd, maar het zijn dus wel fietspaden.

Er staat na ieder kruispunt een witte fiets op het wegdek geschilderd, dan is het dus officieel een fietspad. Met een onderbroken streep wordt het fietspad afgescheiden van de rest van de weg.
Daardoor mogen automobilisten er ook op rijden. Ze mogen daarbij echter geen fietsers hinderen. Dat doen ze dus helaas wel.

Bij een fietssuggestiestrook staan er geen witte fietsen op het wegdek geschilderd.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#38
Gewoon net zoals in het VK en DE een minimale inhaalafstand voor automobilisten in de wet zetten. Dan gewoon een agent in burger op de fiets met radarunit op de bagagedrager en camera's. Kunnen ze volautomatisch bonnen uitdelen.
Antwoord }
Bedankt door:
#39
Het wordt tijd voor dedicated fietstreinen in de spits.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }
Bedankt door:
#40
(17-Oct-2020, 04:22 PM)Coen__ schreef: 60 km/h wegen zijn bij uitstek wegen waar automobilisten zich misdragen. Met name bij inhalen icm tegenligger. Ik heb ook een tijdje woonwerk verkeer gedaan met een 60 km/h weg er in; nog geen 2 km lang en met een stuk of vijf vernauwingen er in. Zelden een rit zonder asogedrag van automobilisten. Meeste fietsende collega's ontweken die weg in het geheel.

Mijn ervaring is dat ik geen hinder van auto's ondervind op het max 60 traject. Misschien omdat ik daar altijd 40-50 rij?! 
Er zijn geen vernauwingen in het traject. Vernauwingen zijn door twijfelende automobilisten inderdaad vervelende linke dingen. Die is er wel op het einde van dat max 60 traject. Net voor Ovezande.

Waar ik wel heel af en toe aso rijders heb, is op één max 80 km stuk (eigenlijk 2 stukken, met een rotonde in het midden). Maar dat zijn er in al die jaren maar 2 aso's geweest. Daardoor weet ik nog dat het een oudere BMW 3 serie en een Honda Civic, beide met 'mooi geluid', betroffen. Vooral nádat ze me al voorbij waren. Dat max 80 km stuk pak ik alleen als ik op snelheid die weg kan pakken en de wind gunstig staat. Geholpen door een mooie, ik kan als het ware rechtdoor, rotonde. Met op het einde een stoplicht waar ik 99% van de tijd groen licht krijg en op snelheid het viaduct kan nemen. Heerlijk  Big Grin
Als daar een goed fiets pad zou liggen, zou je me niet op de rijbaan vinden.
De andere kant op ligt wel een goed fietspad en dus rij ik die kant op altijd over het fietspad.
Antwoord }
Bedankt door:
#41
(17-Oct-2020, 08:51 PM)Hoekie schreef: De andere kant op ligt wel een goed fietspad en dus rij ik die kant op altijd over het fietspad.

Dus je bent dan aan het spookfietsen, of begrijp ik je verkeerd?
Dat vind ik zo'n beetje het meest irritante dat ik meemaak tijdens mijn tochten: spookfietsers.

Op wegen met fietsstroken fiets ik vaak helemaal aan de linkerkant van de strook. Op wegen zonder stroken fiets ik meestal een metertje extra naar links om automobilisten te dwingen te wachten met inhalen tot de tegenliggers voorbij zijn. Ik merk dat als ze eenmaal inhalen, dat ook meestal dan ruim doen. Vaak volledig op de tegenliggersrijbaan rijdend.
Antwoord }
Bedankt door:
#42
Ik geef ruimte om in te halen vaak duidelijk aan; richtingaanwijzer naar rechts, en van dicht bij de wegas naar dicht bij de berm. Meestal wordt het op prijs gesteld als ik die ruimte bied. Soms helaas niet. En soms... soms zou ik willen dat ik een klauwhamer naast me had klaarliggen.
Antwoord }
Bedankt door:
#43
(18-Oct-2020, 12:56 AM)Lopopodium schreef:
(17-Oct-2020, 08:51 PM)Hoekie schreef: De andere kant op ligt wel een goed fietspad en dus rij ik die kant op altijd over het fietspad.

Dus je bent dan aan het spookfietsen, of begrijp ik je verkeerd?

Op de heenweg ligt een doorgaand fietspad.
Op de terug ligt geen doorgaand fietspad en pak ik soms de max 80 km rijbaan of rij iets om met 2x stil staan en oversteken.
De 3de optie zou inderdaad spookrijden zijn, wat ik dus niet doe. Dat was het makkelijkst maar inderdaad 'not done'.
Antwoord }
Bedankt door:
#44
(18-Oct-2020, 01:08 AM)365cycle schreef: soms... soms zou ik willen dat ik een klauwhamer naast me had klaarliggen.

Dat is echt een heel goed idee. 

Zo'n klauwhamer gooit ook nog eens een keer lekker richting een achterruit bijvoorbeeld   Dodgy
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#45
(18-Oct-2020, 10:42 AM)Wim -de roetsende schreef: Dat is echt een heel goed idee. 

Zo'n klauwhamer gooit ook nog eens een keer lekker richting een achterruit bijvoorbeeld   Dodgy
Klopt, maar ik heb niet zo'n behoefte aan onvrijwillig tijd doorbrengen op het politiebureau  Big Grin
Antwoord }
Bedankt door:
#46
Het gaat om de gedacht hè.

Dit soort dingen ten uitvoer brengen is inderdaad niet zo slim.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#47
(17-Oct-2020, 07:40 PM)Wim -de roetsende schreef: Ik heb het bij de politie en de gemeente nagevraagd, maar het zijn dus wel fietspaden.

Er staat na ieder kruispunt een witte fiets op het wegdek geschilderd, dan is het dus officieel een fietspad. Met een onderbroken streep wordt het fietspad afgescheiden van de rest van de weg.
Daardoor mogen automobilisten er ook op rijden. Ze mogen daarbij echter geen fietsers hinderen. Dat doen ze dus helaas wel.

Bij een fietssuggestiestrook staan er geen witte fietsen op het wegdek geschilderd.

Klopt helemaal m.u.v. de term fietspad. Het is een fietsstrook. En fietsstroken worden te pas en te onpas uitgevoerd. De fietser heeft geen verplichting van de fietsstrook gebruik te maken of zich volledig op die strook te bevinden. Dat wekt wrevel bij veel bestuurders van personenauto's en bestelauto's van bedrijven.
 
De Fietsersbond maakt zich hard voor standaardisatie van fietsstroken. 
Hier een uitleg: https://www.fietsersbond.nl/ons-werk/inf...ietspaden/

Ik ga voor vrijliggende (snel)fietspaden.
Antwoord }
Bedankt door:
#48
Photo 
(18-Oct-2020, 01:08 AM)365cycle schreef: En soms... soms zou ik willen dat ik een klauwhamer naast me had klaarliggen.

[Afbeelding: 462x840.jpg]
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , emgaron
#49
(18-Oct-2020, 02:53 PM)PietV* schreef: De fietser heeft geen verplichting van de fietsstrook gebruik te maken of zich volledig op die strook te bevinden. Dat wekt wrevel bij veel bestuurders van personenauto's en bestelauto's van bedrijven.

Waar zie jij staan dat je als fietser niet op de fietstrook hoeft te rijden?

Deze regel geldt wel voor een fietssuggestiestrook.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#50
(18-Oct-2020, 04:27 PM)Wim -de roetsende schreef:
(18-Oct-2020, 02:53 PM)PietV* schreef: De fietser heeft geen verplichting van de fietsstrook gebruik te maken of zich volledig op die strook te bevinden. Dat wekt wrevel bij veel bestuurders van personenauto's en bestelauto's van bedrijven.

Waar zie jij staan dat je als fietser niet op de fietstrook hoeft te rijden?

Deze regel geldt wel voor een fietssuggestiestrook.

Artikel 3 RVV 1990
lid 1.  Bestuurders zijn verplicht zoveel mogelijk rechts te houden.

lid 2.  Fietsers mogen met zijn tweeën naast elkaar rijden. Dit geldt niet voor snorfietsers.

Artikel 5 RVV 1990
lid 1.  Fietsers gebruiken het verplichte fietspad of het fiets/bromfietspad.
lid 2.  Zij gebruiken de rijbaan indien een verplicht fietspad of een fiets/bromfietspad ontbreekt.
lid 3.  Zij mogen het onverplichte fietspad gebruiken.

Artikel 76 RVV 1990
lid 1.  Een doorgetrokken streep die zich niet langs de rand van de rijbaanverharding bevindt, mag niet worden overschreden. Bestuurders mogen zich niet links van een doorgetrokken streep bevinden, indien die streep is aangebracht tussen rijstroken of paden met verkeer in beide richtingen.

lid 2.  Het eerste lid is niet van toepassing:
sub a.   indien de streep wordt overschreden om een naast de gevolgde rijstrook gelegen vluchthaven, vluchtstrook of spitsstrook te bereiken of te verlaten;
sub b.   indien aan de zijde vanwaar men de streep overschrijdt een onderbroken streep is aangebracht;
sub c.   op bestuurders die een fietsstrook mogen gebruiken, indien er tussen die fietsstrook en de ernaast gelegen rijstrook een doorgetrokken streep is aangebracht.

Zowel het onverplichte fietspad, art. 5 lid 3 RVV 1990, als de fietsstrook, art. 76, lid 2 sub c RVV 1990, kent geen verplichting om daar gebruik van te maken.
Dat geldt dus voor alle fietsstroken. Met doorgetrokken streep, onderbroken streep en de fietssuggestiestroken. Ik vermoed dat het te maken heeft met de wildgroei van de vele smalle soorten "fietsstroken", waardoor de verplichting wettelijk niet is opgelegd. Je kunt op een te smalle "fietsstrook" met z'n tweeën naast elkaar rijden. Eén op de smalle strook en één op de rijbaan.

Zoveel mogelijk rechts houden is wel vereist, maar de tweede fietser mag, zonder het overig verkeer op te houden, naast de eerste fietser blijven rijden.
Antwoord }
Bedankt door:
#51
(16-Oct-2020, 10:18 PM)365cycle schreef:
(16-Oct-2020, 07:09 PM)Burley1979 schreef: 2. Ik voel mij niet schuldbewust als ik in mijn zomer of winter auto stap. Ik breng ook niemand in gevaar. Want buiten dat ik met die 50 pk in mijn voorloper van jouw vw up niet harder dan 130 kan duurt het een eeuwigheid voor ik op de 100 zit. Of het verspilling is van energie dat mag ieder voor zich bepalen.
Natuurlijk breng je wel mensen in gevaar. Hoe goed je ook rijdt, je kan niet altijd 100% je aandacht bij het verkeer hebben. Gaat niemand lukken. Daarom maken die nog steeds verre van foutloze zelfrijdende auto's gemiddeld genomen ook minder brokken dan wij mensen..

Wat betreft m'n Upje: die heeft wat meer vermogen, 80 pk. Maar zelfs als het maar 50 zou zijn, dat is 37 kilowatt. Ik ben zélden meer dan 50% sneller met de auto dan met de fiets, dan moet de afstand echt al meer dan 40 km zijn. Daarvoor heb ik gemiddeld nog geen 0,3 kilowatt tot m'n beschikking, en ik kan m'n zoon dan nog meenemen ook. Zou m'n vrouw ook in zo'n ding stappen, dan hebben we het over 0,5-0,55 kilowatt (ze heeft iets minder duurvermogen dan ik, maar is ook 40% lichter), wat nog steeds een fractie is van wat je auto aan vermogen heeft. Nu zal je niet iedere dag die 37 kilowatt aanspreken, maar het is meer dan je zou verwachten.

(16-Oct-2020, 07:09 PM)Burley1979 schreef: Ik las laatst wel ergens een stukje op ligfiets.net in het vrijdag bericht dat een velomobiel produceren ook niet geheel milieuvriendelijk is.  De velomobiel word vaak in Roemenië gemaakt en komt dan ook met een milieuvervuilend voertuig hierheen. 
Het produceren van elke fiets is een millieubelasting.
Klopt. Natuurlijk, je kan letterlijk geen scheet laten zonder het milieu te belasten. Het produceren en transporteren van velomobielen is per kilo voertuiggewicht ongeveer even vervuilend als het produceren van auto's. En als je dan bedenkt dat ik laatst bij een Quest stond te kijken die 280.000 km heeft weggetikt, dan valt die milieubelasting behoorlijk mee.

(16-Oct-2020, 07:09 PM)Burley1979 schreef: Het probleem ligt niet bij de auto of de fiets.
Het probleem ligt bij het feit dat er teveel mensen op de wereldbol zijn. Vroeger werden mensen minder oud, stierven er mensen door ziektes of oorlog en zo werd het biologisch in evenwicht gehouden. De mensen zijn zo "slim" dat ze ziektes kunnen overwinnen en zo humaan dat oorlogen niet meer in die mate gevoerd worden zoals in de historie.
Het probleem ligt wél bij auto's. Auto's, en nog heel veel andere zaken die wij doen, verstoken heel veel meer energie dan de natuur kan verwerken. Daarmee brengen we de boel uit balans. Dit filmpje toevallig weleens gezien?



De hoeveelheid energie die we met het grootste gemak gebruiken, en het feit dat we normaal zijn gaan vinden dat we 5x Robert Förstemann probleemloos uit de muur trekken (per groep!), is wat voor problemen zorgt.

(16-Oct-2020, 07:09 PM)Burley1979 schreef: Vergelijk het met een vijver waar teveel vissen in zitten. Daar breekt ook na verloop van tijd een ziekte uit. Er zullen vissen sterven en nadien word het evenwicht weer terug gebracht.
Dat is met de wereld net zo. Minder mensen betekend dat er geen fiets snelwegen nodig zijn, er minder auto's rijden minder fabrieken want er is minder afzet en meer natuur en biologisch evenwicht. 
Het probleem is de mens zelf.
Natuurlijk zijn er ook veel meer mensen op de aarde, maar de groei van problemen heeft vooral te maken met onze acties van de afgelopen 100 jaar. A Life On Our Planet van David Attenborough toevallig al gezien? Staat op Netflix. Vertelt je waarschijnlijk niets nieuws, je lijkt aardig op de hoogte. Het is wel een mooie samenvatting.

(16-Oct-2020, 07:09 PM)Burley1979 schreef: Ook spullen bestellen via AliExpress of dergelijke is ook meedoen aan vervuiling want die komen ook niet per postduif
Uiteraard! Ook dat zijn zaken om goed over na te denken. Overigens ben ik daar zakelijk ook mee bezig. Niet specifiek met AliExpress, maar met het terugdringen van verpakkings- en vervoerskosten voor handelsbedrijven. Dat doen we door verpakkingen zo efficiënt mogelijk te maken; er is dan minder behoefte aan verpakkingspinda's, kunnen meer pakjes in hetzelfde busje etc.

(16-Oct-2020, 07:09 PM)Burley1979 schreef: 3. Ik nodig je graag een week uit hier in Zeeuws Vlaanderen en dan kan je er zelf achter komen of een fiets echt noodzakelijk is. Maar zo zijn er nog meer gebieden.
Ga er even vanuit dat je de auto bedoelde, maar de fiets is daar inderdaad noodzakelijk ;-) Heb een klant in Gent, had daar kortgeleden eigenlijk weer moeten zijn maar toen brak Corona uit, dus we hebben het uitgesteld. Op dat soort afstanden plan ik meestal 2 dagen achter elkaar met een overnachting. De fietsroute die ik ingepland heb loopt via Middelburg, misschien dat ik wanneer dat doorgaat even langs kan fietsen om wat Zeeuwse medefietsers te ontmoeten. Altijd leuk. 

(16-Oct-2020, 07:46 PM)PietV* schreef: De speedpedelec is wettelijk een bromfiets (45 km) met trapondersteuning. Wink  En de Fietsersbond maakt zich nu ook druk om die bromfietsen. Dus ook een Bromfietsbond geworden.
Omdat Provincies wegbeheerders zijn op (snel)fietspaden buiten de bebouwde kommen, staan sommige Provincies toe dat speedpedelecs als bromfiets ook over snelfietspaden mogen rijden.
Vind dat eerlijk gezegd ook een goeie zaak. De speed pedelec overal op de weg tussen de auto's is geen succes, zeker niet in de bebouwde kom waar ze zo ongeveer tot te snel rijden worden gedwongen.

(16-Oct-2020, 08:25 PM)Hoekie schreef: 1. Dan is het lastig discussieren. Een velomobiel is heel wat anders dan een open fiets voor functioneel verkeer (praktisch en tijd).
Klopt. Zeker met een product van Velomobiel.nl, Intercity Bike of Räderwerk doet een sterke rijder qua snelheid vaak zo weinig onder voor een auto, dat het gewoon een waardig alternatief is.

(16-Oct-2020, 08:25 PM)Hoekie schreef: 2. Gewoon ruimte van de auto afsnoepen. Dat wordt tussen Ovezande en Borselle heel goed gedaan 
Dit is geen 'fietssnelweg', eerder een super fiets snelweg. Nog beter. Max 60 km/u. https://www.google.nl/maps/@51.4410131,3...6656?hl=nl
Nice, dat zijn hele fijne routes! Met de QV mis ik dan soms net een klein beetje snelheid, stukken rond de 55 kunnen blijven kruisen vind ik met veel auto's om je heen vaak wel prettig.

(16-Oct-2020, 08:25 PM)Hoekie schreef: In de stad, zoals Goes-Noord, zouden doorgaande fietswegen al top zijn. Dat vele stoppen is voor ieder voertuig killing. Sinds een paar weken pak ik de rondweg Noord (waar auto's en scooters rijden). Heb ik eerder niet aangedurfd. En dat gaat boven verwachting. Auto's rijden regelmatig te langzaam voor me (45/47 voor mij is 50 voor hun op hun teller). Bij rotondes zijn het zelfs slomere voertuigen omdat ze door de breedte een veel grotere bocht moeten maken. Alleen weer op snelheid komen na 2x rood is behoorlijk vermoeiend. 
Da's idd ook mijn ervaring. Helemaal fijn is als de strook net zo smal is dat ze niet in kunnen halen. Is daar wel ruimte voor, dan doen ze het vaak ook, ondanks dat er geen snelheidswinst in zit. Ik houd juist vaak wat meer afstand om veilig te kunnen remmen met een auto achter me, en om vloeiender te kunnen rijden (aangezien ik idd ook gewoon met 40 over een rotonde ga - met een beetje mooie lijn gaat dat zonder extra risico's). 

(16-Oct-2020, 08:25 PM)Hoekie schreef: Op mijn meeste stukken woon werk heb ik geen reden tot klagen. Dat is genieten. Tot ik de knelpunten tegen kom.. 
Idd, stoplichten zijn funest. Zeker als ze vrijwel altijd op rood springen. Sommige routes van 50 km zijn hier sneller af te leggen dan andere routes van 25 km. 

(16-Oct-2020, 08:25 PM)Hoekie schreef: 3. Ik zeg 25% minder auto's, dus genoeg auto's voor gezinnen met kinderen. Ga eens met een auto op rijden door alleen al een kleine stad zoals Goes. Ook kleine auto's nemen belachelijk veel ruimte in. Van mijn part gaat iedereen op een moterfiets rijden. Dàn al hebben we ineens een zee aan ruimte. In het dorp waar jij woont zal het waarschijnlijk geen issue zijn, maar in Goes ziet het er inmiddels af en toe belachelijk uit met auto's in de stad.. En ja, ik ben zelf ook best verbaasd hoe mijn perceptie veranderd is door de andere blik op de weg.
Klopt, die ervaring heb ik dus inderdaad ook. Nog niet zo heel lang geleden stonden hier een Audi A4, een Audi S4 en een compacte cabriolet voor de deur. Zoals gezegd, m'n vrouw rijdt niet eens. De benzine vond ik belachelijk duur, anders had ik meer in de S4 gereden. Ik haalde er op de een of andere manier voldoening uit dat mijn auto sneller was dan vrijwel al het andere in de straat. Competitief ben ik nog steeds, ik kan geen scooter voor me zien zonder er voorbij te willen. Heftige vorm van SIS, SPIS, RIS, AIS en alle andere soorten.

Maar voor wat betreft vervoer, energie, veiligheid in het verkeer en m'n eigen impact op de wereld zijn de schellen me echt van de ogen sinds ik weer veel fiets.

Reden van alle bovenstaande rants blijft voor mij: Die snelfietspaden, ik ben er blij mee, gráág! Maak er meer, zorg voor zo min mogelijk verlies van momentum (bij de noodzakelijke oversteken een groene golf?), zorg voor een goede snelle route door steden, o.a. met invoegstroken, en kort op het platteland vooral routes af die over de autoweg veel langer zijn dan de afstand hemelsbreed is.  We zullen de auto nooit helemaal niet nodig hebben, maar we kunnen met een stuk minder auto's leven dan we nu doen.

Het word beetje moeilijk om overal op te reageren omdat quoten op een telefoonscherm wat moeilijker gaat dan via een pc.

Maar zal het alsnog proberen. 
Dat je aangeeft dat je je schuldig moet voelen omdat je in een auto zit omdat je niet 100% met het verkeer bezig bent deel ik niet.
Uiteindelijk maken alle bestuurders van alle soorten voertuigen fouten, of dat nu een voetganger fietser auto of vrachtwagen is. Waar mensen zijn worden fouten gemaakt. Ook een onoplettende fietser kan zware schade veroorzaken. 

De vermogenskwestie dat gaat een ja nee verhaal worden dus dat laat ik voor wat het is.

Dat het transporteren per kilo van een velomobiel even vervuilend is van het maken van een auto kan best. Ik ben niet bekend met die cijfers. Wat ik wou aandragen is ook een velomobiel niet helemaal millieuvriendelijk is. 
Dat er velombielen zijn met een hoge kilometerstand dat geloof ik gerust, echter zijn er ook genoeg benzine auto's die een hoge kilometerstand hebben. Mijn oude 328i had 396.000 km op de teller toen hij wegging. Daar mankeerde ook verder niks aan.

Dat je aangeeft dat de mensen niet het probleem zijn maar de auto en andere bronnen van energie dat begrijp ik niet echt. Want het is de mens die die bronnen bestuurd en gebruikt. 
Juist daarom zei ik dat als er minder mensen zijn op de wereld er ook minder auto's, files, industrie, huizen etc zijn er ook minder grondstoffen nodig zijn en de natuur weer in evenwicht kan herstellen.
Wat de mens nu doet is het probleem ergens anders leggen bij industrie auto's maar je zei het zelf al in een eerder bericht dat je in een dure wijk woont met een waarde van meer dan 430.000 €.  
Je kan je ook afvragen is het nodig dat iemand groot woont. Een grote tuin heeft. In een woonkamer zit die een balzaal is die ook verwarmd moet worden? 
Dat niet iedereen kan en wil wonen op die 12 M2 waar ik leef is een ander verhaal, maar daar is wel de meeste winst te behalen qua milieu. Minder grote huizen, minder stookkosten minder millieubelasting. Ook nog eens genoeg plek zodat iedereen kan wonen. 

Ik heb zelf ook auto's gehad misschien wel van de zelfde dealer als waar je S4 vandaan kwam (VdV Zoetermeer) en snap dat je competief bent.  Ik heb zelf ook altijd snelle auto's gereden met veel PK's, maar er is altijd baas boven baas. Juist auto's waar je het niet van verwacht rijden je zoek. Ik ken er ook genoeg die met een 4 cilinder een S4 zoek rijden .
Wat ik bedoel te zeggen is dat we in een maatschappij leven waarin alles erg gehaast is en strak volgens schema gaat. Waar competief gedrag beloond word. Hoe harder je werkt hoe hoger je komt en hoe meer centen je kan vergaren. Tuurlijk heb ik daar aan mee gedaan anders had ik nu niet nog steeds een ruim modale uitkering nu ik afgekeurd ben. Maar kijk wat het me heeft opgeleverd inc met alle andere dingen in mijn leven.

Wat hoekje zegt dat er 25% minder auto's moeten rijden is een mooi initiatief maar hoe ga je bepalen wie er wel en geen auto mogen rijden en bezitten. 
De wereld is overbevolkt en word ziek. Vroegere ziektes en natuurrampen zorgden voor evenwicht. De mens is te slim geworden om deze veelal te weerstaan.

Je zegt dat je naar een klant in Gent moet en de overtocht via Vlissingen gaat. Dat is correct en dat is de enige weg om naar hier te komen. Dat betekend dat je eigenlijk niet zonder auto hier kan omdat je met geen enkele andere mogelijkheid hier vandaan kan komen op een fatsoenlijke manier.
Antwoord }
Bedankt door:
#52
(17-Oct-2020, 08:51 PM)Hoekie schreef:
(17-Oct-2020, 04:22 PM)Coen__ schreef: 60 km/h wegen zijn bij uitstek wegen waar automobilisten zich misdragen. Met name bij inhalen icm tegenligger. Ik heb ook een tijdje woonwerk verkeer gedaan met een 60 km/h weg er in; nog geen 2 km lang en met een stuk of vijf vernauwingen er in. Zelden een rit zonder asogedrag van automobilisten. Meeste fietsende collega's ontweken die weg in het geheel.

Mijn ervaring is dat ik geen hinder van auto's ondervind op het max 60 traject. Misschien omdat ik daar altijd 40-50 rij?! 
Er zijn geen vernauwingen in het traject. Vernauwingen zijn door twijfelende automobilisten inderdaad vervelende linke dingen. Die is er wel op het einde van dat max 60 traject. Net voor Ovezande.

Waar ik wel heel af en toe aso rijders heb, is op één max 80 km stuk (eigenlijk 2 stukken, met een rotonde in het midden). Maar dat zijn er in al die jaren maar 2 aso's geweest. Daardoor weet ik nog dat het een oudere BMW 3 serie en een Honda Civic, beide met 'mooi geluid', betroffen. Vooral nádat ze me al voorbij waren. Dat max 80 km stuk pak ik alleen als ik op snelheid die weg kan pakken en de wind gunstig staat. Geholpen door een mooie, ik kan als het ware rechtdoor, rotonde. Met op het einde een stoplicht waar ik 99% van de tijd groen licht krijg en op snelheid het viaduct kan nemen. Heerlijk  Big Grin
Als daar een goed fiets pad zou liggen, zou je me niet op de rijbaan vinden.
De andere kant op ligt wel een goed fietspad en dus rij ik die kant op altijd over het fietspad.

Ik reed daar ook 40-50. En ook al reed ik 55; maakte weinig uit. En natuurlijk ook de 'vaste klanten', zoals die gast van Ziggo...
Op Youtube staan ondertussen camerabeelden van een andere velonaut die die zelfde Ziggo gast eens tegenkwam.
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
KIWA track en trace systeem
Het is even on hol...ZoefZoef — 01:05 AM
KIWA track en trace systeem
De AXA lijkt verdach...Arno boogaart — 12:51 AM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Laat eventueel de te...Fietsbennie — 12:08 AM
KIWA track en trace systeem
Het is even on hold ...Hoekie — 11:37 PM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Wat bekendheid gener...Hoekie — 11:30 PM
De Waterlandse Liggers
Na een maand te hebb...GertBr — 11:07 PM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Bekendheid is ook ni...Bianca F — 10:54 PM
Hase pino verbouwing
Onze hase pino is al...blokdoorn — 10:02 PM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Nou ik denk eerder a...Hardloper — 02:43 PM
OBT 2024 Rotterdam
Als ik mee doe . Dan...Hardloper — 02:39 PM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Met zo'n voornemen m...Bob Hagendijk — 02:27 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Mooi forumpje dit :D365cycle — 02:07 PM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Niet alleen op Linke...365cycle — 02:04 PM
OBT 2024 Rotterdam
Voor stallers heb ik...365cycle — 01:54 PM
KIWA track en trace systeem
In een wielkast zou ...365cycle — 01:46 PM
KIWA track en trace systeem
Heb de vraag uitgeze...Arno boogaart — 12:58 PM
Het nieuwe wapen tegen fatbikes: de rol...
Iemand een Optima Ri...TimSch — 11:00 PM