Verlichting: wat en waar?
|
Berichten: 5.850
Topics: 148
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2061
7405 x bedankt in 3645 berichten
(03-Nov-2020, 12:17 PM)Frutsel schreef: Die reflectors op de trappers hebben lekker veel zin op een ligfiets, maar goed, befehl ist befehl, nietwaar?
Je mag overigens ook reflectors tussen je spaken hebben in plaats van reflecterende banden. (Maar geen verlichting)
Met een (tadpole) trike moet je twee koplampen voeren. Helaas houden trike bouwers daar geen rekening mee
Mijn pedalen zie je niet. Zitten in de DF.
Mijn spaken zie je niet. Zitten achter de carbon wielkappen. Daar zitten dan wel weer reflecterende stickers/rondjes op.
Ik heb wel 3 koplampen. 1 in het midden en bij allebei de spiegels 1.
Ik heb ook 3 achterlichten 1 in het midden, 1 bovenop de smurfenmuts en 1 aan de zijkant.
Volgens mij voldoe ik volledig aan de wettelijke eisen
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 1.456
Topics: 11
Lid sinds: Jul 2019
Bedankt: 653
2410 x bedankt in 1117 berichten
(04-Nov-2020, 08:48 PM)Burley1979 schreef: Oplaadbare batterijen en zeker accu's moet je gewoon periodiek bijladen. Dat garandeerd een langere levensduur.
(03-Nov-2020, 12:17 PM)Frutsel schreef: Die reflectors op de trappers hebben lekker veel zin op een ligfiets, maar goed, befehl ist befehl, nietwaar?
Je mag overigens ook reflectors tussen je spaken hebben in plaats van reflecterende banden. (Maar geen verlichting)
Met een (tadpole) trike moet je twee koplampen voeren. Helaas houden trike bouwers daar geen rekening mee
Of het zin heeft of niet in Frankrijk word er wel erg op gecontroleerd. Evenals een reflecterend vest savonds. Toen ik door frankrijk reed had ik ze wel.
De trappers staan redelijk vertikaal als je op een ligfiets rijdt. Tenzij iemand van boven of onder komt, reflecteren die niet zoveel.
Dubbele koplampen zijn wel nuttig; Een tadpole is breder, en met 2 koplampen straal je dat ook uit (pun intended)
Een reflecterend vest... Tja, dat heeft op een ligfiets waarschijnlijk ook wat minder effect. In Frankrijk is de infrastructuur minder op fietsen berekend, dus hoe meer je opvalt, hoe beter denk ik.
Berichten: 108
Topics: 8
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 1
29 x bedankt in 22 berichten
(04-Nov-2020, 11:50 PM)Frutsel schreef: (04-Nov-2020, 08:48 PM)Burley1979 schreef: Oplaadbare batterijen en zeker accu's moet je gewoon periodiek bijladen. Dat garandeerd een langere levensduur.
(03-Nov-2020, 12:17 PM)Frutsel schreef: Die reflectors op de trappers hebben lekker veel zin op een ligfiets, maar goed, befehl ist befehl, nietwaar?
Je mag overigens ook reflectors tussen je spaken hebben in plaats van reflecterende banden. (Maar geen verlichting)
Met een (tadpole) trike moet je twee koplampen voeren. Helaas houden trike bouwers daar geen rekening mee
Of het zin heeft of niet in Frankrijk word er wel erg op gecontroleerd. Evenals een reflecterend vest savonds. Toen ik door frankrijk reed had ik ze wel.
De trappers staan redelijk vertikaal als je op een ligfiets rijdt. Tenzij iemand van boven of onder komt, reflecteren die niet zoveel.
Dubbele koplampen zijn wel nuttig; Een tadpole is breder, en met 2 koplampen straal je dat ook uit (pun intended)
Een reflecterend vest... Tja, dat heeft op een ligfiets waarschijnlijk ook wat minder effect. In Frankrijk is de infrastructuur minder op fietsen berekend, dus hoe meer je opvalt, hoe beter denk ik.
Ik Frankrijk fiets je soms gewoon op 80 km wegen en pak je ook die rotonde samen met de auto's.
Gewoon zien en gezien worden, het reflecterend vest heeft wel degelijk nut en je word ook gezien. Zelfs ook een ligfiets.
Ik moet wel zeggen dat de Franse automobilisten meer afstand hielden als je ingehaald word en zelfs met 10 km klimmen omhoog bleven ze achter me rijden tot het breed genoeg was om in te halen.
Het is misschien niet op fietsers ingericht en wordt er daarom meer rekening mee gehouden.
Berichten: 5.348
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10479
8085 x bedankt in 3996 berichten
Fransozen zijn idd véél socialer naar fietsers dan Nederlanders. Schijnt dat er ook een vrij stevige boete op staat als je zelfs maar te krap inhaalt.
Berichten: 108
Topics: 8
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 1
29 x bedankt in 22 berichten
Voor de mensen die lampen willen vergelijken en een lichtbeeld willen hebben.
https://lights.road.cc/index-wide.php
Berichten: 5.850
Topics: 148
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2061
7405 x bedankt in 3645 berichten
26-Nov-2020, 09:39 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 27-Nov-2020, 11:51 AM door Wim -de roetsende.)
(29-Oct-2020, 07:17 PM)Burley1979 schreef: Voor een ravemen PR1200 met dim en grootlicht functie en afstandbediening..........
Als ik een tegenligger met groot licht heb dan zet ik zelf met mijn ravemen PR 1200 op de groot licht functie en dan zie je ook de auto al weer dimmen. Werkt prima.
Eigenlijk zou elke fietsverlichting die functie met afstandsbediening moeten hebben.
Het binnenwerk van mijn Lezyne 1100 is verschoven of zoiets. Ik kan wel op het knopje drukken, maar er gebeurt niets meer. Knopje eraf gehaald en dan blijkt het binnenwerk niet meer goed bereikbaar te zijn. Heel vreemd.
Ik heb nu de Ravemen PR 1600 gekocht.
Mede op bais van jouw bovenstaande verhaal @Burley1979.
Die afstandsbediening is echt super handig.
Hier gekocht voor net geen €100,-
https://www.futurumshop.nl/ravemen-pr160...wart.phtml
Ik ben nu al heel blij met deze lamp. Vandaag voor het eerst mee gefietst.
Net toch een nadeel ontdekt. Voor het opladen is een apart kabeltje nodig.
Het is geen mini-usb. Dat vind ik dus echt een gemiste kans en zou verboden moet worden.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 1.780
Topics: 106
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 7412
2546 x bedankt in 1206 berichten
(26-Nov-2020, 09:39 PM)Wim -de roetsende schreef: Voor het opladen is een apart kabeltje nodig.
Het is geen mini-usb. Dat vind ik dus echt een gemiste kans en zou verboden moet worden.
Is USB-C toch? Zou 'k juist een voordeel noemen. Minder kwetsbaar, kan je niet verkeerd om aansluiten en kan meer power hebben ie kan in potentie sneller opladen
Berichten: 5.348
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10479
8085 x bedankt in 3996 berichten
(28-Nov-2020, 01:05 PM)Hoekie schreef: (26-Nov-2020, 09:39 PM)Wim -de roetsende schreef: Voor het opladen is een apart kabeltje nodig.
Het is geen mini-usb. Dat vind ik dus echt een gemiste kans en zou verboden moet worden.
Is USB-C toch? Zou 'k juist een voordeel noemen. Minder kwetsbaar, kan je niet verkeerd om aansluiten en kan meer power hebben ie kan in potentie sneller opladen Inderdaad, mijn lablet/taptop laadt ook via USB-C op en er gaat tot maximaal 92W over dat lijntje (20V @ 4,62 A).
Mooie aan die lader is dat hij ook actief "overleg pleegt" met het aangesloten apparaat; een 5V device kan ik er ook probleemloos mee opladen.
Berichten: 5.850
Topics: 148
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2061
7405 x bedankt in 3645 berichten
28-Nov-2020, 06:40 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 28-Nov-2020, 06:41 PM door Wim -de roetsende.)
(28-Nov-2020, 01:05 PM)Hoekie schreef: (26-Nov-2020, 09:39 PM)Wim -de roetsende schreef: Voor het opladen is een apart kabeltje nodig.
Het is geen mini-usb. Dat vind ik dus echt een gemiste kans en zou verboden moet worden.
Is USB-C toch? Zou 'k juist een voordeel noemen. Minder kwetsbaar, kan je niet verkeerd om aansluiten en kan meer power hebben ie kan in potentie sneller opladen
Al mijn lampen, knipperhalsbanden voor de honden, mijn telefoon, enz. zijn met mini-usb. Die kabeltjes liggen hier bij bosjes.
Nu moet ik er echt heel goed letten dat ik nou net dat ene kabeltje niet kwijt raak.
Of is de USB-C de nieuwe norm aan het worden? Gaat die de usb-mini vervangen?
Dan heb ik straks vanzelf een keer daar een hele bos kabeltjes van liggen
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 1.780
Topics: 106
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 7412
2546 x bedankt in 1206 berichten
28-Nov-2020, 09:19 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 28-Nov-2020, 09:22 PM door Hoekie.)
USB-C ís de nieuwe norm. Je zal daar dus inderdaad vanzelf een bos kabeltjes van hebben liggen.
Langere versie:
De enige ellende met USB-C is dat je daar weer verschillende versies hebt. Niet wat betreft aansluiting maar wel in de kabel. Voor alleen data, voor data en video (DP Alt Mode) en met verschillende maximale doorvoersnelheden.
PS Ik heb de Ravemen PR1600 ook besteld. Eens kijken of dat gaat werken op de muts. Met klittenband. Zou mooi moeten werken samen met de wireless remote. Voor de donkere maanden. De shop heeft gratis retourneren, dus ik heb de gok maar genomen.
Berichten: 5.348
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10479
8085 x bedankt in 3996 berichten
(28-Nov-2020, 06:40 PM)Wim -de roetsende schreef: (28-Nov-2020, 01:05 PM)Hoekie schreef: (26-Nov-2020, 09:39 PM)Wim -de roetsende schreef: Voor het opladen is een apart kabeltje nodig.
Het is geen mini-usb. Dat vind ik dus echt een gemiste kans en zou verboden moet worden.
Is USB-C toch? Zou 'k juist een voordeel noemen. Minder kwetsbaar, kan je niet verkeerd om aansluiten en kan meer power hebben ie kan in potentie sneller opladen
Al mijn lampen, knipperhalsbanden voor de honden, mijn telefoon, enz. zijn met mini-usb. Die kabeltjes liggen hier bij bosjes. Mini-USB?! Dan heb je een héle oude telefoon.
Micro-USB is tegenwoordig veel gebruikelijker.
Hier zie je ze allemaal:
Toen we onze eerste USB-C devices kochten heb ik meteen 10 kabeltjes besteld. Scheelt een hoop geneuzel, en dat bespaart tijd
Berichten: 1.456
Topics: 11
Lid sinds: Jul 2019
Bedankt: 653
2410 x bedankt in 1117 berichten
Het enige nadeel van USB-C is dat ze minder klemmen dan micro USB (micro USB heeft vaak van die 'tandjes' op z'n platte kant).
Mini USB wordt nog steeds gebruikt in de PlayStation 4 controllers.
En ja, USB C is al een behoorlijke tijd de standaard, behalve op dingen die geen computer of mobiele telefoon zijn.
Berichten: 5.850
Topics: 148
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2061
7405 x bedankt in 3645 berichten
29-Nov-2020, 01:55 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 29-Nov-2020, 01:58 PM door Wim -de roetsende.)
Ik bedoelde natuurlijk micro-usb :-)
Telefoon is 2 jaar oud.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 304
Topics: 15
Lid sinds: Oct 2018
Bedankt: 107
365 x bedankt in 172 berichten
In de neus van mijn Mango+ ziiten twee B+M Ixon IQ speed, achter een standaard led acterlicht en een enorme oranje reflectie sticker.
Ook langs onverlichte wegen geen enkel probleem om goed vooruit te kijken.
Bij groot licht van tegenliggers helpt het vaak om even de koplampen met het hendeltje hoger en lager te stellen.
De lampen worden gevoed uit een 5000 mAh modelbouw accu.
Deze heeft wat minder moeite met hogere ontlaadstromen dan een powerbank.
Aan de zijkant heb ik wat reflectie; zie profielfoto.
Nog niemand heeft geklaagd dat ik moeilijk zichtbaar ben in het donker.
Ook op 60 km wegen merk ik geen schrikreacties van automobilisten die mij niet gezien zouden hebben.
Even an absolute beginner has to start somewhere.
Berichten: 5.348
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10479
8085 x bedankt in 3996 berichten
01-Dec-2020, 11:00 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 01-Dec-2020, 11:01 PM door 365cycle.)
Ik gebruik in m'n QuattroVelo inderdaad ook van die LiPo's. Die hebben inderdaad weinig moeite met hoge laadstromen. Heb er ooit 2 niet afgezekerd aan elkaar geprikt (per ongeluk) - dat gaat hard genoeg om een 6mm dikke kabelkern te smelten Daar lopen ze overigens wel schade van op. Een 5 Ah accu (die vaak toch wel 5,2 Ah laadde, ondanks dat ik 'm nooit helemaal leeg laat gaan) was ineens gereduceerd tot zo'n 2,5 Ah capaciteit. De andere mag meer stroom leveren en heeft het goed overleefd.
Je kan ze ook gebruiken om de auto te starten indien nodig M'n krachtigste mag 180A leveren (3S dus 12,6V helemaal vol, rond de 9,5 beschouw ik ze als "leeg").
Overigens klagen automobilisten hier nog altijd dat ze me niet goed zien, en als het dat niet is dan is m'n licht te fel en verblind ik ze (2x 150 Lux dus dat is waarschijnlijker - zie m'n avatar). Moeilijke lui, in die grote vierwielers ;-)
|
Gebruikers die dit topic lezen: 4 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
Nieuwe berichten
|
XL Hotspot in 3d-print
|
Hoekie heeft het ove...LigfietsWilsum — 07:11 AM |
Greenmachine met klik geluiden.
|
De fiets uit de open...Willeke_IGKT — 07:03 AM |
XL Hotspot in 3d-print
|
Ik had mijn post aan...Hoekie — 03:11 AM |
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
|
Ach hardloper. Het...365cycle — 02:50 AM |
XL Hotspot in 3d-print
|
Fijne lamp? Wat is...365cycle — 02:41 AM |
XL Hotspot in 3d-print
|
NB Bij een QV en...Hoekie — 02:07 AM |
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
|
Verstellen van de...ZoefZoef — 01:52 AM |
XL Hotspot in 3d-print
|
NB Bij een QV en S...365cycle — 01:20 AM |
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
|
Iedereen hier kent ...ZoefZoef — 12:39 AM |
SL in Grou
|
Ik had die adverte...Gideonaut — 12:23 AM |
XL Hotspot in 3d-print
|
Bij een QV als ook S...Hoekie — 12:20 AM |
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
|
Ik versta geen Duits...Gideonaut — 12:16 AM |
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
|
Ik vind het echt wel...Hardloper — 12:12 AM |
SL in Grou
|
Ik had die advertent..._Peter — 12:03 AM |
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
|
Iedereen hier kent D...Tom Fekkes — 11:58 PM |
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
|
Ach hardloper. Het...ZoefZoef — 11:54 PM |
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
|
Ach hardloper. Het i...Tom Fekkes — 11:32 PM |
|