Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Trompet aan kettingbuis
#1
Hallo,

Mijn m5 m-racer heeft een klein stukje kettingbuis waardoor de ketting retour gaat. Ik vind dat deze nog best wat herrie maakt en ook best snel slijt. Het zit 'm in de uiteinden.

Nu zie ik dat andere merken of hobbyisten een trompetje aan de uiteindes maken, zoals hieronder. Heeft iemand er ervaring mee en zorgt het voor verbetering?

[Afbeelding: vtxidler.jpg]
Antwoord }
Bedankt door:
#2
De uitgebogen uiteinden zorgen ervoor dat de ketting niet op de rand van de buis schuurt, maar wat onder een hoek de buis raakt. Dit scheelt in ieder geval met de slijtage.
Het geluid komt van het langs de rand schuren + het raken van de binnenwand van de buis.
Het eerste zal minder worden, het tweede niet, tenzij je de buis korter maakt.

Het is trouwens gewoon een thermoplast, dus je kan de buis heet maken met een föhn, en dan een kegelvormig voorwerp in drukken om een trompet te maken.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#3
Ik heb het zo opgelost bij mijn Shockproof. Misschien is dat bij jou ook een optie?

[Afbeelding: wp-16087970691501605083084299178418.jpg]
Antwoord }
Bedankt door:
#4
Bij mij maakt de ketting op z'n retour lang niet zo'n knik dus hij is helaas niet echt over een wieltje te geleiden. Bovendien zit het zadel wat lager waardoor er geen tweede wieltje naast past.

[Afbeelding: Z1sjDWA.jpg]

(23-Dec-2020, 11:32 PM)Frutsel schreef: De uitgebogen uiteinden zorgen ervoor dat de ketting niet op de rand van de buis schuurt, maar wat onder een hoek de buis raakt. Dit scheelt in ieder geval met de slijtage.
Het geluid komt van het langs de rand schuren + het raken van de binnenwand van de buis.
Het eerste zal minder worden, het tweede niet, tenzij je de buis korter maakt.

Het is trouwens gewoon een thermoplast, dus je kan de buis heet maken met een föhn, en dan een kegelvormig voorwerp in drukken om een trompet te maken.

Ok, goede tip, dit vroeg ik me dus al af. Ik heb nog een stuk buis liggen en zie er PA12 op staan.
Nu nog een kegelvormig voorwerp vinden wat hiervoor geschikt is.
Antwoord }
Bedankt door:
#5
Als het nog niet opgelost is, veel schroevendraaiers hebben een rond uiteinde aan het handvat, dat werkt prima. Het buisje hoeft niet eens zo heel heet te worden. Ik draai het een paar keer boven de vlam van het fornuis, met heet water zou misschien ook wel kunnen. Een golfballetje, een grote knikker of kraal zou ook al kunnen werken. Even met een stukje hout en een vijl zelf wat knutselen kan ook nog. Het hoeft niet perfect rond te zijn, je draait gewoon het warme buisje terwijl je het tegen het ronde object drukt.

Voor de mensen die dat allemaal niet zien zitten, afsnijden onder een hoek van ongeveer 45 graden werkt ook redelijk, maar niet zo goed als het trompetje.

Groeten, Jeroen
Antwoord }
Bedankt door:
#6
Ik gebruik de bovenzijde van een fitting schroevendraaier. Werkt prima.
Antwoord }
Bedankt door:
#7
ik wou dat ik zo muzikaal was, dan had ik er gelijk een tuba bij gedaan...
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door:
#8
I

(23-Dec-2020, 10:26 PM)Jurrien schreef: Hallo,

Mijn m5 m-racer heeft een klein stukje kettingbuis waardoor de ketting retour gaat. Ik vind dat deze nog best wat herrie maakt en ook best snel slijt. Het zit 'm in de uiteinden.

Nu zie ik dat andere merken of hobbyisten een trompetje aan de uiteindes maken, zoals hieronder. Heeft iemand er ervaring mee en zorgt het voor verbetering?

[Afbeelding: vtxidler.jpg]

Hallo

Onder het POM looprol zit een M5 ketting houder van nylon gemaakt , en deze is verkeerd gemonteerd.  
Deze ketting houder met het 8mm gat moet achter de looprol gemonteerd  worden , eventueel met een 8mm shims van metaal.  Op deze foto loopt de beneden ketting schreef Huh .

Martinius Berg.

(24-Dec-2020, 12:39 PM)Jurrien schreef: Bij mij maakt de ketting op z'n retour lang niet zo'n knik dus hij is helaas niet echt over een wieltje te geleiden. Bovendien zit het zadel wat lager waardoor er geen tweede wieltje naast past.

[Afbeelding: Z1sjDWA.jpg]

(23-Dec-2020, 11:32 PM)Frutsel schreef: De uitgebogen uiteinden zorgen ervoor dat de ketting niet op de rand van de buis schuurt, maar wat onder een hoek de buis raakt. Dit scheelt in ieder geval met de slijtage.
Het geluid komt van het langs de rand schuren + het raken van de binnenwand van de buis.
Het eerste zal minder worden, het tweede niet, tenzij je de buis korter maakt.

Het is trouwens gewoon een thermoplast, dus je kan de buis heet maken met een föhn, en dan een kegelvormig voorwerp in drukken om een trompet te maken.

Ok, goede tip, dit vroeg ik me dus al af. Ik heb nog een stuk buis liggen en zie er PA12 op staan.
Nu nog een kegelvormig voorwerp vinden wat hiervoor geschikt is.
Antwoord }
Bedankt door:
#9
Ik begrijp niet precies wat je bedoelt, Martinius. Over welke van de twee foto's in je bericht heb je het? De bovenste foto heb ik zomaar op internet gevonden en is niet van een m5. De onderste foto is van mijn eigen fiets en dat is een m5 m-racer en deze is door Bram zelf zo in elkaar gezet, want ik heb hem daar nieuw gekocht.
Antwoord }
Bedankt door:
#10
Zo'n trompetje kun je makkelijk zelf maken. Het buisje er tussenuit halen en even warm maken boven de gasvlam van het fornuis. Met een Cremebrulee brandertje, of een BBQ aansteker ofzo gaat het vast ook wel. Het buisje steeds blijven draaien boven de vlam, zodat het gelijkmatig warm wordt. Veel meer dan een graad of 70 hoeft niet. Het opwarmen van zo'n dun stukje plastic gaat heel snel. Als je je vingers brandt is het veel te heet!

Heel erg veel schroevendraaiers hebben een halfrond handvat aan het eind, dat werkt prima. met beleid in het uiteinde van het warme buisje duwen, beetje draaien en het randje vormt zich vanzelf naar de halfronde vorm. Een flinke knikker kan ook werken. Bij een kegel krijg je waarschijnlijk nog een te scherpe rand. Een half ronde vorm van ongeveer 20-30 mm is prima.

Groeten, Jeroen
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
KIWA track en trace systeem
Het is even on hol...ZoefZoef — 01:05 AM
KIWA track en trace systeem
De AXA lijkt verdach...Arno boogaart — 12:51 AM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Laat eventueel de te...Fietsbennie — 12:08 AM
KIWA track en trace systeem
Het is even on hold ...Hoekie — 11:37 PM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Wat bekendheid gener...Hoekie — 11:30 PM
De Waterlandse Liggers
Na een maand te hebb...GertBr — 11:07 PM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Bekendheid is ook ni...Bianca F — 10:54 PM
Hase pino verbouwing
Onze hase pino is al...blokdoorn — 10:02 PM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Nou ik denk eerder a...Hardloper — 02:43 PM
OBT 2024 Rotterdam
Als ik mee doe . Dan...Hardloper — 02:39 PM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Met zo'n voornemen m...Bob Hagendijk — 02:27 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Mooi forumpje dit :D365cycle — 02:07 PM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Niet alleen op Linke...365cycle — 02:04 PM
OBT 2024 Rotterdam
Voor stallers heb ik...365cycle — 01:54 PM
KIWA track en trace systeem
In een wielkast zou ...365cycle — 01:46 PM
KIWA track en trace systeem
Heb de vraag uitgeze...Arno boogaart — 12:58 PM
Het nieuwe wapen tegen fatbikes: de rol...
Iemand een Optima Ri...TimSch — 11:00 PM