Waardering:
  • 1 stemmen - gemiddelde waardering is 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Drymer Sinner Hilgo
#53
(12-Jan-2021, 11:01 PM)Jeroen S schreef: Kinderen in je velomobiel proppen, dat kan misschien een tijdje, maar ze worden er al erg snel te groot voor. Die van mij zijn net 11, per jaar komt er ongeveer 10cm bij. Daar zou ik geen fiets op uitzoeken. Een keertje iets te hard remmen en het kind zit klem tussen papa en de fiets.

Klopt, maar tegen die tijd kunnen ze ook zelf fietsen. Bij m'n QV hield het bij zo'n 115cm op (achterin), maar dat komt ook door mijn eigen lengte - m'n zoontje zat klem met z'n benen. Als je daar je velomobiel op uitzoekt zou ik echt naar de vierwieler van ICB kijken als het één kind is, da's een beste vrachtwagen achterin. Hij is daardoor wel wat minder snel op rechte stukken dan de gewone DF (XL).


(12-Jan-2021, 11:01 PM)Jeroen S schreef: Wat betreft de breedte is dan de vraag of meneer Agent je duimstokje als lading wil zien. Ik betwijfel trouwens of veel agenten dat paragraafje weten te vinden. Ook hebben ze nog altijd de bevoegdheid om je naar een fietspad te verwijzen.

Big Grin


Er is hier in de buurt één agent die me consequent staande houdt naar het fietspad verwijst, op een stuk waar ik onder alle omstandigheden 50 kán rijden maar er nooit de ruimte voor heb. Het is een beetje een "kuil", dus vanaf beide richtingen loopt het iets af. Als ik vooraan rijd en ik wil, rijd ik daar vanaf stilstand ook een flink gat tussen mezelf en een normaal optrekkende auto, ik ben er niemand tot last. Die agent is een treiterventje - ik fiets na het eerstvolgende kruispunt/rotonde gewoon weer de weg op.

(12-Jan-2021, 11:01 PM)Jeroen S schreef: De gediplomeerde agenten die ik ben tegen gekomen hadden er geen problemen mee als ik met mijn te smalle fiets op de weg reed. Dat doe ik dan ook alleen als ik mee kan komen met het autoverkeer, wat lang niet altijd en overal lukt.  Ze vonden het niet de moeite me te laten stoppen of op enige manier er aandacht aan te besteden. Op heel veel wegen mag ook een brede fiets volgens mij niet op de rijbaan, vooral als er zo'n bord verboden voor fietsers staat.
Die borden verschijnen momenteel op allerlei plaatsen te pas en te onpas, soms ook totaal onlogisch. Op één stuk weg hier in de buurt is 100 meter waar je niet mag fietsen, de rest wel. Net bij die 100 meter zitten een paar kruispunten in het fietspad die voor een snelle fietser gevaarlijk zijn. Vanaf de andere kant gezien is er geen verbod (d.w.z. staat er geen bord). Tot op heden heb ik dat dus even niet gezien, maar ik besef me dat ik daarmee een bekeuring riskeer.



(12-Jan-2021, 11:01 PM)Jeroen S schreef: Ik zit veel meer met de mogelijke reacties van allerlei onverlaten die je er wel even op willen wijzen dat je hen in de weg rijdt. Die hebben er echt geen weet van dat er zo'n uitsluitingsclausule is. Maar zijn tegelijk niet te beroerd om effe te toeteren of je op een andere vervelende manier het rijden lastig te maken.
Ik ben één keer echt gevaarlijk afgesneden, in Leiden. Dan is er nog één knuppel met een bus die echt nóóit 50 rijdt als hij voor me rijdt, maar als hij áchter me zit zelfs dicht achter me blijft zitten als ik doortrap naar 65 km/h. Ik kwam hem eerder altijd tegen als ik m'n zoon naar de kinderopvang bracht, tegenwoordig moet ik precies de andere kant op (naar de basisschool) en ik zie 'm dus zelden meer.
De rest viel tot nu toe in de categorie van het welbekende spreekwoord over blaffende honden. 


Dat veel mensen de wet niet kennen is overigens wel duidelijk...


(12-Jan-2021, 11:01 PM)Jeroen S schreef: Kortom ik rijd alleen op de rijbaan als het overige verkeer er geen hinder van heeft, ik vlot met de rest mee kan komen. Ik vermoed dat het aantal boetes hiervoor, in verhouding tot de vele velomobielkilometers zeer zeer gering zal zijn. Wie kent er iemand die hiervoor al eens een boete kreeg?
Ik ken iemand die 'm echt gekregen heeft, is vervallen na een bezwaar. Heb zelf dus al meerdere malen meegemaakt dat er gesproken werd over een bekeuring, maar met art. 5.4 kom ik tot nu toe telkens weg. Soms op een vriendelijke manier, soms wat minder gezellig.  



(12-Jan-2021, 11:01 PM)Jeroen S schreef: Hoe onbenulliger je gedrag, hoe groter de kans dat een agent erover zal vallen en eens met je in gesprek wil. Als je niet heel erg raar doet zie je ze soms kijken hé wat een gek ding, en ze gaan weer over tot de orde van de dag.
Verschilt een beetje per agent, is mijn ervaring. Er zijn er inmiddels een paar die ik tegenwoordig gewoon groet in het voorbij rijden, maar ik ben ook weleens staande gehouden voor naar hun idee te hoge snelheid op het (overigens enorm lege) fietspad. Dat was hier - ik kwam vanaf de Bosdreef (dus achter het tankstation vandaan), ze hadden me bij het stoplicht 2 km voor het tankstation gespot. Dat bromfietspad is behoorlijk recht en overzichtelijk, en het is vals plat, met de DF met racekap (en nu ook met de Milan) kan ik op dat stuk dicht tegen de 60 blijven rijden en zolang er geen andere fietsers rijden doe ik dat dus ook. Bij het tankstation komen een paar bochten en loop je het risico dat iemand bv. het fietspad op wandelt of fietst, dus daar minder ik dan altijd vaart. Nu stond er dus een agent te wachten die vermoedelijk 120 heeft moeten rijden waar hij 70 mag om er eerder dan ik te kunnen zijn...



(12-Jan-2021, 11:01 PM)Jeroen S schreef: Soms speelt er ook bij mij wat frustratie over de ondeugdelijke infrastructuur mee, maar gelukkig heb ik een erg fijne woonwerk route en woon ik niet in een grote stad. 

Dat is het voor mij inderdaad. Vaak loop je bij meer dan 25 km/h op het fietspad al een behoorlijk risico als er veel zijstraten zijn. Ik rijd dan liever 50 op de weg, de kans op een aanrijding is dan véél kleiner. Ondanks dat ik in een forse stad woon doe ik het dus best vaak, omwille van m'n eigen veiligheid. Bijvoorbeeld ook hier - je mag daar écht maar 50 en dat is daar ook goed vol te houden, hoewel de linkerbaan soms wel wat harder rijdt. Het fietspad is onwijs irritant - waar stoplichten staan springen die stoplichten vaak pas op groen als je net stil staat, daarnaast rijden automobilisten vanuit de zijstraten op sommige rustige momenten gewoon door rood omdat ook voor hun de stoplichten vaak irritant lang op rood staan.
Waar geen stoplichten staan rijdt men standaard zonder te kijken op tot de haaietanden bij de weg (want een fietser, die zie je wel vanuit je ooghoek toch?!), zelfs met 30 km/h moet je dan al een redelijke noodstop maken om een aanrijding te voorkomen.


(13-Jan-2021, 01:16 AM)Lopopodium schreef: Ik heb geen velomobiel. Maar ik zal nooit vrijwillig tussen auto's willen fietsen als een potentieel botsautootje...

Het is voor fietsers helaas vaak kiezen waar ze het minst botsautootje zijn. Voor mij is dat toch in best veel situaties op de weg. In een aantal van die situaties zou ik dat nog op kunnen lossen door flink langzamer te rijden, maar de velomobiel is voor mij in de eerste plaats een snel vervoermiddel waarmee ik naar m'n klanten ga. Als ik naar de klant 60 km verderop ga en mijn gemiddelde snelheid zakt van 35 km/h naar 25, dan heeft dat een forse impact op mijn planning. Het is in deze regio helaas wel zo druk dat ik redelijk wat kilometers binnen de bebouwde kom moet afleggen. Ik rammel dan ook aan alle bij mij bekende poorten om tot betere infra te komen.
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie
#54
(13-Jan-2021, 01:16 AM)Lopopodium schreef: Ik heb geen velomobiel. Maar ik zal nooit vrijwillig tussen auto's willen fietsen als een potentieel botsautootje...

Dacht ik eerst ook. Was een psychische drempel waar ik overheen moest. Maar het gaat top. Ik wil bij voorkeur niet anders meer. Wel juist positioneren zodat ze me in een buitenspiegel kunnen zien. Met name binnen de bebouwde kom. Ik wordt met de QuattroVelo ook volledig geaccepteerd. Inhalen gaat ruim als of ze een auto inhalen. Alleen op een 80 km/u weg 2x een opmerking van jongelui met luide uitlaat gekregen. Verder niet. Ben in de 2.5 jaar velomobiel rijden ook nog nooit door een agent aangehouden. Binnen de bebouwde kom zijn auto's zelfs maar trage, veel ruimte innemende dingen. Zo traag dat ik er uit veiligheid juist beter voorbij ga + ff toeteren zodat ik zeker weet dat ze weten dat ik voorbij kom. Altijd weer leuk die verbaasde gezichten  Big Grin

PS Sinds 2 weken is een fietspad afgesloten. Daarom op de rijbaan. Dat is een stukje 80/60 en verder max 50 km/u. Ik rij 50-55 daar. Gaat ook boven verwachting. Had ik veel eerder moeten doen. Hoogstens als ik bewust langzamer wil rijden, vermoeide benen, slecht weer, dan pak ik het nu afgesloten fietspad weer. Is rond deze tijd ook lekker rustig. Helemaal vanmorgen met de natte sneeuw. De keuze fietspad of rijbaan is een heerlijke luxe.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#55
(14-Jan-2021, 01:55 PM)Hoekie schreef:
(13-Jan-2021, 01:16 AM)Lopopodium schreef: Ik heb geen velomobiel. Maar ik zal nooit vrijwillig tussen auto's willen fietsen als een potentieel botsautootje...
Dacht ik eerst ook. Was een psychische drempel waar ik overheen moest. Maar het gaat top. Ik wil bij voorkeur niet anders meer. Wel juist positioneren zodat ze me in een buitenspiegel kunnen zien. Met name binnen de bebouwde kom. Ik wordt met de QuattroVelo ook volledig geaccepteerd. Inhalen gaat ruim als of ze een auto inhalen.
Inderdaad. Gaat de Milan ook verrassend goed, maar die is zelfs breder dan de QV. Het vlak waar je tegenaan kijkt is dus fors, ondanks dat ik nu nog iets lager zit.
 
(14-Jan-2021, 01:55 PM)Hoekie schreef: Alleen op een 80 km/u weg 2x een opmerking van jongelui met luide uitlaat gekregen. Verder niet. Ben in de 2.5 jaar velomobiel rijden ook nog nooit door een agent aangehouden. Binnen de bebouwde kom zijn auto's zelfs maar trage, veel ruimte innemende dingen. Zo traag dat ik er uit veiligheid juist beter voorbij ga + ff toeteren zodat ik zeker weet dat ze weten dat ik voorbij kom. Altijd weer leuk die verbaasde gezichten  Big Grin 
Nooit aangehouden of nooit staande gehouden? Ik ga uit van het laatste, want dat eerste heb ik ook nog nooit gehad  Cool Dat laatste: Wat een luxe!
Wat betreft trage auto's: Ja, ook herkenbaar. Zeker op rotondes rijden ze voor geen meter door - als ik over de plantenbakken etc. in het midden van de rotonde heen kan kijken hoef ik binnen de kom niet eens in te houden voor rotondes als ik rechtdoor ga. Met een beetje goed gekozen lijn ram je er zonder problemen met 45-50 km/h overheen.
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie
#56
(12-Jan-2021, 11:01 PM)Jeroen S schreef: Kinderen in je velomobiel proppen, dat kan misschien een tijdje, maar ze worden er al erg snel te groot voor. Die van mij zijn net 11, per jaar komt er ongeveer 10cm bij. Daar zou ik geen fiets op uitzoeken. Een keertje iets te hard remmen en het kind zit klem tussen papa en de fiets.
Proppen is een VM is altijd al verboden geweest.

Artikel 58a RVV 1990
1. Tijdens deelname aan het verkeer zitten bestuurders en passagiers op de voor hen bestemde zitplaatsen.
Het eerste lid is niet van toepassing op:
2 sub g. Het vervoer van één persoon van 8 jaar of ouder op de bagagedrager door fietsers met uitzondering van snorfietsers.
3.  In afwijking van het eerste lid worden op fietsen en bromfietsen passagiers jonger dan 8 jaar alleen vervoerd indien zij zijn gezeten op een doelmatige en veilige voorziening met voldoende steun voor rug, handen en voeten.

4.  Het is bestuurders verboden passagiers te vervoeren op een andere wijze dan in dit artikel is voorgeschreven.
(12-Jan-2021, 11:01 PM)Jeroen S schreef: Wat betreft de breedte is dan de vraag of meneer Agent je duimstokje als lading wil zien. Ik betwijfel trouwens of veel agenten dat paragraafje weten te vinden.
Dat duimstokje slaat nergens op. Een weldenkend opsporingsambtenaar zit dat als een grap en niet als lading.

(12-Jan-2021, 11:01 PM)Jeroen S schreef: Ook hebben ze nog altijd de bevoegdheid om je naar een fietspad te verwijzen.
Die bevoegdheid is niet altijd, maar onder wettelijke voorwaarden.
Artikel 12 Wegenverkeerswet 1994
lid 1.   Weggebruikers zijn verplicht gevolg te geven aan de aanwijzingen die door de in artikel 159 bedoelde personen dan wel door andere bij algemene maatregel van bestuur aangewezen categorieën van personen ter zake van het verkeer op de weg worden gegeven.

lid 2.   De in het eerste lid bedoelde aanwijzingen mogen slechts worden gegeven in het belang van de veiligheid op de weg, de instandhouding van de weg en de bruikbaarheid daarvan, of de vrijheid van het verkeer dan wel in het belang van met toestemming van Onze Minister verrichte onderzoeken ten behoeve van het verkeer.

Als niet aan één van de voorwaarden van lid 2 is voldaan, dan is het een onrechtmatige aanwijzing en het de opsporingsambtenaar een onrechtmatige daad verricht. Een klachtwaardige daad.
(12-Jan-2021, 11:01 PM)Jeroen S schreef: De gediplomeerde agenten die ik ben tegen gekomen hadden er geen problemen mee als ik met mijn te smalle fiets op de weg reed. Dat doe ik dan ook alleen als ik mee kan komen met het autoverkeer, wat lang niet altijd en overal lukt.  Ze vonden het niet de moeite me te laten stoppen of op enige manier er aandacht aan te besteden. Op heel veel wegen mag ook een brede fiets volgens mij niet op de rijbaan, vooral als er zo'n bord verboden voor fietsers staat.

Alle opsporingsambtenaar voor de Wegenverkeerswet zijn "gediplomeerd". Maar ze kunnen niet alles paraat weten. Daarom begint zijn of haar beleefdheid naar de klant, waar zijn of haar kennis ophoudt.

Een verkeersteken (bord) is een duidelijk zaak. Verkeerstekens gaan boven verkeersregels.
Antwoord }
Bedankt door:
#57
(14-Jan-2021, 03:23 PM)365cycle schreef: Nooit aangehouden of nooit staande gehouden?

Nope. Beide niet.

In een geval waar de politieauto me van achteren naderde, ben ik toen het fietspad opgedoken. In het kader van: ik hoef het ook niet op te zoeken ook al sta ik in mijn recht. Wellicht scheelt het dat ik maar weinig plaatsen heb waar de rijbaan de voorkeur geniet.

"rechtdoor rotondes" Yep, heerlijk en gaat een stuk sneller dan met een auto. Daar heb ik er redelijk wat van. De man die die uitgevonden heeft, mag een salarisverhoging krijgen  Big Grin
Antwoord }
Bedankt door:
#58
(13-Jan-2021, 01:16 AM)Lopopodium schreef: Ik heb geen velomobiel. Maar ik zal nooit vrijwillig tussen auto's willen fietsen als een potentieel botsautootje...

Denk dat het in menig geval veiliger is dan tussen de fietsers rijden die tegenwoordig niet eens meer kijken of dr richting aangeven als ze afslaan of steevast de breedte pakken op het fietspad en lekker slingeren.
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie
#59
(14-Jan-2021, 05:05 PM)ZoefZoef schreef: Denk dat het in menig geval veiliger is dan tussen de fietsers rijden die tegenwoordig niet eens meer kijken of dr richting aangeven als ze afslaan of steevast de breedte pakken op het fietspad en lekker slingeren.
Daarin vind ik de fietsers eigenlijk niet eens het probleem. Het zijn vooral de auto's uit zijstraten die voor veel gevaar zorgen. 
Dit is een mooi voorbeeld waarop ik indertijd met de Quest ooit flink moest ingrijpen:

https://www.google.nl/maps/@52.0055224,4...384!8i8192

Straatje in Delft. Ik reed met een gangetje van 30~35 km/h op het fietspad. Een automobilist kwam van rechts, had géén voorrang, maar wilde snel rechtsaf, om voor de vrachtwagen die schuin achter mij op de weg reed uit te komen. Hoe je dan een gele sigaar van bijna 3 meter lang over het hoofd ziet snap ik niet, maar ik moest remmen en ging hier voor het eerst in m'n leven op twee wielen met de Quest, want ik stuurde ook naar rechts bij om achter hem langs te schieten. 
Als dat niet gelukt was, was ik dus door een klap het wegdek op gevlogen en had ik daarna waarschijnlijk een vrachtwagen over me heen gekregen. Het enige geluk is dat het uitvaartcentrum in de buurt is. 

Ik was toen nog een erg onervaren velonaut, maar heb hier heel goed geleerd dat een automobilist die je aankijkt en lijkt te stoppen, dat zéker niet ook hoeft te gaan doen.
Daarnaast is dit een mooi voorbeeld m.b.t. van hoe inconsequent de weg soms is: ik mócht hier gewoon op de weg rijden. Je kan gewoon vanaf het Zuidplantsoen de Schoemakerstraat op draaien en dan over de weg fietsen. Kom je echter van de andere kant (dus de tegengestelde richting van waar je naar kijkt op mijn gekozen standpunt) dan is één van die twee ronde borden in de foto een expliciet fietsverbod.
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie
#60
Hilgo, de velomobiel die steevast off topic drift Big Grin

(14-Jan-2021, 05:55 PM)365cycle schreef: Straatje in Delft.
Hier vlakbij. Het fietsverbod zou andersom logischer zijn, aangezien hier het beste, echte fietspad ligt. De andere kant is meer een secundaire weg.

Aaanyway. Dus. Ik ga woensdag langs voor een testrit. (Nu het nog kan... maar dat is wéér een ander onderwerp.) De leaseauto gaat er binnenkort uit dus ik wil stappen zetten voordat ik ineens weer naar kantoor moet. Zonder auto moet er maandelijks een aardig budget voor de fiets vrij gaan komen, echter is de huidige geschatte levertijd zo vlot dat de nieuwprijs + opties nog wel erg intimideert, zoals bij alle modellen... Dus of het uiteindelijk nieuwkoop wordt of een instapper... Eerst eens ervaring opdoen!
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Roepers
#61
(14-Jan-2021, 05:55 PM)365cycle schreef:
(14-Jan-2021, 05:05 PM)ZoefZoef schreef: Denk dat het in menig geval veiliger is dan tussen de fietsers rijden die tegenwoordig niet eens meer kijken of dr richting aangeven als ze afslaan of steevast de breedte pakken op het fietspad en lekker slingeren.
Daarin vind ik de fietsers eigenlijk niet eens het probleem. Het zijn vooral de auto's uit zijstraten die voor veel gevaar zorgen. 
Dit is een mooi voorbeeld waarop ik indertijd met de Quest ooit flink moest ingrijpen:

https://www.google.nl/maps/@52.0055224,4...384!8i8192

Straatje in Delft. Ik reed met een gangetje van 30~35 km/h op het fietspad. Een automobilist kwam van rechts, had géén voorrang, maar wilde snel rechtsaf, om voor de vrachtwagen die schuin achter mij op de weg reed uit te komen. Hoe je dan een gele sigaar van bijna 3 meter lang over het hoofd ziet snap ik niet, maar ik moest remmen en ging hier voor het eerst in m'n leven op twee wielen met de Quest, want ik stuurde ook naar rechts bij om achter hem langs te schieten. 
Als dat niet gelukt was, was ik dus door een klap het wegdek op gevlogen en had ik daarna waarschijnlijk een vrachtwagen over me heen gekregen. Het enige geluk is dat het uitvaartcentrum in de buurt is. 

Ik was toen nog een erg onervaren velonaut, maar heb hier heel goed geleerd dat een automobilist die je aankijkt en lijkt te stoppen, dat zéker niet ook hoeft te gaan doen.
Daarnaast is dit een mooi voorbeeld m.b.t. van hoe inconsequent de weg soms is: ik mócht hier gewoon op de weg rijden. Je kan gewoon vanaf het Zuidplantsoen de Schoemakerstraat op draaien en dan over de weg fietsen. Kom je echter van de andere kant (dus de tegengestelde richting van waar je naar kijkt op mijn gekozen standpunt) dan is één van die twee ronde borden in de foto een expliciet fietsverbod.


Ik wist niet dat ik je ook in Delft tegen zou kunnen komen Big Grin Ken de bewuste plek, woon in Delft dus ik fiets hier dan ook weleens.  Meestal gewoon op het fietspad eigenlijk.   Dat inconsequente herken ik wel.  Daar zijn er meerdere punten waarvan ik dan ook denk 'bekijk het lekker!', ik ga gewoon wel even die 100m over de weg.   Mag je de ene kant op wel op de weg rijden, en de andere kant niet.

Sowieso vraag ik me af, waarom dat bord er staat. Een normale fietser fietst gewoon over het fietspad daar immers.  En zoveel brede fietsen zijn er ook weer niet. Dan kom je al snel bij velomobielen uit en die kunnen op dat stuk prima op de weg.   Durf zelfs te beweren dat die daar veiliger rijden dan op het fietspad. Juist vanwege de snelheid en het ruimere overzicht op verkeer dat uit zijstraten komt.

Ik vind die vrijheid wel prettig eigenlijk.  En hoewel ik lang niet altijd de weg pak als dat mag, maak ik er wel graag gebruik van op de veelal rustigere momenten. Als het echt stervensdruk is qua autoverkeer, pak ik liever het fietspad.  Mja, ik ben dan ook niet zo'n snelheidsduivel als 365cycle Wink
Antwoord }
Bedankt door:
#62
(14-Jan-2021, 05:05 PM)ZoefZoef schreef:
(13-Jan-2021, 01:16 AM)Lopopodium schreef: Ik heb geen velomobiel. Maar ik zal nooit vrijwillig tussen auto's willen fietsen als een potentieel botsautootje...

Denk dat het in menig geval veiliger is dan tussen de fietsers rijden die tegenwoordig niet eens meer kijken of dr richting aangeven als ze afslaan of steevast de breedte pakken op het fietspad en lekker slingeren.

Dan zullen automobilisten hetzelfde kunnen doen... Ik heb in mijn leven vaker een noodstop moeten maken om botsingen door automobilisten te moeten ontwijken dan door botsingen van fietsers.
Antwoord }
Bedankt door:
#63
Ah ja, ik ben wel eens staande gehouden. Dat was toen ik in het donker aan de overkant van het 'Obesitas plein' Goes een andere route aan het voor verkennen was. Men vond het 'opvallend' dat ik daar liep. Ik had geen ID bij me, maar wel mijn COVRA pas en ik ben (vanwege werk) zowel door de AIVD als de MIVD gescreend. Goed volk dus  Big Grin
Antwoord }
Bedankt door:
#64
(14-Jan-2021, 06:55 PM)Lopopodium schreef:
(14-Jan-2021, 05:05 PM)ZoefZoef schreef:
(13-Jan-2021, 01:16 AM)Lopopodium schreef: Ik heb geen velomobiel. Maar ik zal nooit vrijwillig tussen auto's willen fietsen als een potentieel botsautootje...

Denk dat het in menig geval veiliger is dan tussen de fietsers rijden die tegenwoordig niet eens meer kijken of dr richting aangeven als ze afslaan of steevast de breedte pakken op het fietspad en lekker slingeren.

Dan zullen automobilisten hetzelfde kunnen doen... Ik heb in mijn leven vaker een noodstop moeten maken om botsingen door automobilisten te moeten ontwijken dan door botsingen van fietsers.

Ik rijd veel in de stad. Op fietspaden, op de ligfiets. Al dan niet de velomobiel.

Menig keer in moeten houden omdat er recht voor me plots een fietser afsloeg zonder richting aan te geven, zonder te kijken.  Mijn ervaring is dat auto's beter opletten eigenlijk.

En dat is dus de reden dat ik nog weleens de voorkeur geef om tussen de auto's te rijden. Die slaan niet zomaar af en die haal ik nauwelijks in Wink
Antwoord }
Bedankt door:
#65
(14-Jan-2021, 06:46 PM)ZoefZoef schreef: Ik wist niet dat ik je ook in Delft tegen zou kunnen komen Big Grin
Binnen een straal van ~60 km om m'n huis kan je me eigenlijk overal wel tegen komen :-) M'n klantenbestand begint zich nu ook wel aardig uit te breiden, hoewel het in principe niet echt nodig is wil ik nog weleens ergens op bezoek gaan om even te kijken hoe m'n software ingezet wordt.

(14-Jan-2021, 07:16 PM)ZoefZoef schreef: Mijn ervaring is dat auto's beter opletten eigenlijk.
Dat klopt ja. Zeker de Tesla's doen het best aardig  Big Grin
Antwoord }
Bedankt door:
#66
(14-Jan-2021, 07:16 PM)ZoefZoef schreef: Mijn ervaring is dat auto's beter opletten eigenlijk.

Moest vandaag toch tot drie keer toe de claxon gebruiken omdat een automobilist vanuit een parkeersituatie wilde wegrijden zonder te checken of er ander verkeer (in dit geval ik) aankwam...
Flevobike en trike - Nazca Pioneer - Strada 58 - Quest 846 - Challenge Alize - Bülk 182 - Nazca Fiero - Brompton - Koga LightSpeed - bakfiets (voor de kleinkinderen) 
Antwoord }
Bedankt door:
#67
(14-Jan-2021, 06:46 PM)pflipp schreef: Hilgo, de velomobiel die steevast off topic drift Big Grin

Aaanyway. Dus. Ik ga woensdag langs voor een testrit. (Nu het nog kan... maar dat is wéér een ander onderwerp.) De leaseauto gaat er binnenkort uit dus ik wil stappen zetten voordat ik ineens weer naar kantoor moet. Zonder auto moet er maandelijks een aardig budget voor de fiets vrij gaan komen, echter is de huidige geschatte levertijd zo vlot dat de nieuwprijs + opties nog wel erg intimideert, zoals bij alle modellen... Dus of het uiteindelijk nieuwkoop wordt of een instapper... Eerst eens ervaring opdoen!

Aaaah, geweldig! Hou ons op de hoogte.

Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door:
#68
(14-Jan-2021, 06:46 PM)pflipp schreef: Hilgo, de velomobiel die steevast off topic drift Big Grin
Zonder auto moet er maandelijks een aardig budget voor de fiets vrij gaan komen, echter is de huidige geschatte levertijd zo vlot dat de nieuwprijs + opties nog wel erg intimideert, zoals bij alle modellen... Dus of het uiteindelijk nieuwkoop wordt of een instapper... Eerst eens ervaring opdoen!

Wat maakt dat je eerst naar de Hilgo gaat kijken en niet bij velomobiel.nl naar bijvoorbeeld de Strada? 

Bij velomobiel.nl zijn de vm-en van carbon, zeer compleet en ze hebben zich bewezen. 
Ze zitten in het midden van het land.

Bij Sinner komt er bij de basisprijs al snel veel geld bij voor van alles en nog wat. 
Ze zitten heel ver en hoog in het noorden  Big Grin  Heel mooi daar, maar ik vind het vanuit het oosten zelfs ver.


Of je koopt de Quasi/Quest bij Peter de Rond voor €3500,- Daar kan voor een forumlid vast nog wel iets af  Cool


Update:
Ik heb even bij Sinner gekeken.

De Hilgo staat voor €7750,- te koop, maar klik je door naar 'meer informatie' dan staat er €8195,-
30kg - 70mm trommelremmen - verlichting - én wieldoekjes.

Mango+ kost €5650,- maar daar komt dus nog heel veel bij.
32,5kg - 70mm trommelremmen
Extra's: Carbon €1150 + richtingaanwijzers 200 + remlicht €92 + wieldoekjes achterwiel €38 + 90mm trommelremmen €57 + claxon €32 + vm-tas €85 = €1654,-
Totaal: €7304,-

Mango Tour kost €7490,- en deze is al heel compleet.
De uitvoering in carbon kost + €1150,-
Totaal: €8640,-

Mango Sport kost €6150,- maar daar komt nog hetzelfde bij als bij de Mango+ Dus + €1654,-
Totaal: €7804,-

Ik hoop dat ik goed gekeken en gerekend heb. Correct me if I'm wrong.

Bij de body staat: 'Carrosserie carbon/kevlar binnen zichtzijde' 
Ik weet niet precies wat hiermee bedoeld wordt. 
Is de body nou van carbon en binnen zichtzijde van kevlar??



Ook nog even bij Velomobiel.nl gekeken.
De Strada kost €7950,-
Extra's: 90mm trommelremmen €25,-
Totaal: €7975,-
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#69
(15-Jan-2021, 11:07 AM)Roepers schreef: Echt. Dit soort reacties geeft een volledige antipatie tegen velomobiel.nl

Pflipp gaat bij Sinner kijken en jij probeert hem ervan te weerhouden!

Nee hoor, ik houd niemand tegen. Ik schrijf op wat het kost. 
De Mango+ en de Sport zijn zelfs goedkoper dan de Strada.

Wat bedoel je met antipathie tegen velomobiel.nl? Dit begrijp ik niet.


Rectificatie:
Het stukje over de wieldoekjes heb ik weggehaald, want dat klopte niet meer.



Oeps, ik was bij de Hilgo vergeten naar beneden te scrollen. Daar komt dus ook nog iets bij.
Richtingaanwijzers: 198,- + remlicht €89,- + wieldoekjes achterwiel €37,- + 90mm trommelremmen (dit is wel de versie met koelvinnen en die zijn een stuk duurder) €270,- + claxon €29,50 + vm-tas €85,-
Totaal €708,50 inclusief de 90mm trommelremmen.
Totaal €438,50 exclusief
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#70
(15-Jan-2021, 10:32 AM)Wim -de roetsende schreef: Wat maakt dat je eerst naar de Hilgo gaat kijken en niet bij velomobiel.nl naar bijvoorbeeld de Strada? 
Waarom niet? Puur op basis van een mooie fiets willen hebben zou ik de Strada overslaan en naar de Hilgo gaan kijken. Subjectief natuurlijk, maar ik vind de Hilgo er mooier uit zien en het is daarnaast ook gewoon lekker anders. Als ik van het bestaan wist toen ik uiteindelijk de DF kocht was ik ook wel een keer in Stadskanaal geweest...

(15-Jan-2021, 10:32 AM)Wim -de roetsende schreef: Bij velomobiel.nl zijn de vm-en van carbon, zeer compleet en ze hebben zich bewezen. 
Met deze productie-aantallen vind ik dit weinig zeggen. Zeker ook omdat de enige velomobielen die ik gehad heb, die (met mijn massa en koppel) stuk gingen de velomobiel.nl ontwerpen waren. Of anders gezegd: De DF kon ik mishandelen zoveel ik wilde, maar die ging niet stuk. Daarmee wil ik zeker niet zeggen dat velomobiel.nl inferieure producten maakt, maar ik heb op dit moment wel het gevoel dat ze op de een of andere manier niet zo goed bij mijn manier van fietsen passen.

(15-Jan-2021, 10:32 AM)Wim -de roetsende schreef: De Strada kost €7950,-
Extra's: 90mm trommelremmen €25,-
Totaal: €7975,-
Ik zie bij de remmen van de Hilgo iets staan over koelvinnen, die ik op de velomobiel.nl producten niet zie. Gebruiken zij een ander type remmen?
Daarnaast heeft de Hilgo standaard de B+M 150 lux koplampen. Die zijn de moeite waard  Big Grin  

Conclusie, opnieuw: Waarom niet? 
Ik zou zéker ook bij velomobiel.nl en intercitybike.nl gaan kijken, maar de Hilgo zou ik zeker niet overslaan...
Antwoord }
Bedankt door:
#71
(15-Jan-2021, 10:32 AM)Wim -de roetsende schreef: Bij de body staat: 'Carrosserie carbon/kevlar binnen zichtzijde' 


Ik weet niet precies wat hiermee bedoeld wordt. 

Is de body nou van carbon en binnen zichtzijde van kevlar??

Er is voor de sterkte van de epoxy gebruik gemaakt van twee soorten vezels. Dat wordt vaak gedaan voor veiligheid. Bij zware schade, waarbij de body scheurt, zijn openliggende carbonvezels zo scherp als een mes. Daarom wordt carbon gelamineerd met kevlar. Om je eigen body zoveel mogelijk heel te houden. Iets zwaarder, wel veiliger.
Antwoord }
Bedankt door: Wim -de roetsende , 365cycle
#72
(15-Jan-2021, 11:26 AM)PietV* schreef: Er is voor de sterkte van de epoxy gebruik gemaakt van twee soorten vezels. Dat wordt vaak gedaan voor veiligheid. Bij zware schade, waarbij de body scheurt, zijn openliggende carbonvezels zo scherp als een mes. Daarom wordt carbon gelamineerd met kevlar. Om je eigen body zoveel mogelijk heel te houden. Iets zwaarder, wel veiliger.

Dankjewel Piet, duidelijke uitleg.

@365Cycle: Ik bedoelde met mijn vraag aan Pflipp niet zozeer waarom hij naar de Hilgo gaat kijken, maar meer waarom hij niet niet bij velomobiel.nl gaat kijken. Of bij Intercitybike.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#73
(15-Jan-2021, 11:40 AM)Wim -de roetsende schreef: @365Cycle: Ik bedoelde met mijn vraag aan Pflipp niet zozeer waarom hij naar de Hilgo gaat kijken, maar meer waarom hij niet niet bij velomobiel.nl gaat kijken. Of bij Intercitybike.
Ok, dan zitten we op dezelfde bladzijde (ik gebruik 'm toch maar - mijn gemengelmoes van verschillende talen komt soms even boven drijven  Big Grin ).
Ik zou idd ook een kijkje bij alledrie nemen, en alles proefrijden wat er proef te rijden valt voor ik de knoop opnieuw door zou hakken.
Antwoord }
Bedankt door: Wim -de roetsende
#74
(15-Jan-2021, 01:06 PM)365cycle schreef: Ok, dan zitten we op dezelfde bladzijde (ik gebruik 'm toch maar - mijn gemengelmoes van verschillende talen komt soms even boven drijven  Big Grin ).
Ik zou idd ook een kijkje bij alledrie nemen, en alles proefrijden wat er proef te rijden valt voor ik de knoop opnieuw door zou hakken.

Precies, dat bedoel ik.

Toen ik weer op zoek was naar een andere vm (Ik heb eerst een Mango gehad, maar door mijn ziektegeschiedenis heb ik die na 7 jaar weer verkocht in 2009) was ik ook geïnteresseerd in de EvoK. 
Toen heb ik bij Peter, die bij ICB werkt, geïnformeerd hoe die van hem beviel. Uiteindelijk heb ik er na lang beraad niet mee proefgereden, omdat ik qua onderhoud dan eigenlijk nergens terecht kon. Hetzelfde gold voor de WAW.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#75
Ik ben iig heel benieuwd hoe de testrit uitvalt! En ik heb mijn Mango ook gekocht zonder enige andere velomobiel te proberen. En heb er geen spijt van! Uiteraard heb ik geen enkele andere referentie, wie weet zou een andere VM me beter bevallen maar wat niet weet, wat niet deert. En ik vind een Mango (en Hilgo) gewoon erg mooi, lekker kort en compact.
Geldt ook voor mijn andere fietsen, ik rij met veel plezier op mijn oude stalen Union racefiets zonder ooit op een moderne racefiets te hebben gereden Smile

Ik heb geen specifieke mening over Velomobiel.nl, ICB en Sinner. Met alledrie heb ik prettig contact gehad over de mail en van alledrie heb ik al eens onderdelen gekocht. Ging allemaal prima. Ik ben nog nooit bij één van hen geweest, onderhoud doe ik zelf en een nieuwe VM zal ik nooit kopen, zoveel geld kan ik niet aan een fiets uitgeven. Overigens wil ik, als ik ooit eens in de buurt ben, er wel eens langs gaan, gewoon uit nieuwsgierigheid.
Antwoord }
Bedankt door:
#76
(15-Jan-2021, 10:32 AM)Wim -de roetsende schreef:
(14-Jan-2021, 06:46 PM)pflipp schreef: Hilgo, de velomobiel die steevast off topic drift Big Grin

Wat maakt dat je eerst naar de Hilgo gaat kijken en niet bij velomobiel.nl naar bijvoorbeeld de Strada? 

De breedte van mijn achterom.

Hand op als je in de randstedelijke binnenstad woont en een Quest kwijt kunt!

De Strada levert daar slechts 20cm lengte op in, en is met de banden buitenaan zelfs enkele centimeters breder. De Mango haal je van evenver, is toch ook best breed en ik lust geen tropisch fruit. (De Waw scheelt op zijn kortst een elpeelengte en de QV is natuurlijk ook nog eens vierkanter. Ja, ik heb er een hele studie van gemaakt.)

Wel zijn Quest, Strada en Mango tweedehands natuurlijk aantrekkelijk, waardoor ik geregeld met een meetcontraptie het insteken in de poort uittest. Alvast lekker oefenen met bevreemde blikken ontwijken Cool

Je kunt je bij elk model wel afvragen waarom je die nieuw koopt, het is allemaal heul duur. Het antwoord moet dus luiden: 1) omdat dit jouw ideale fiets is; en 2) met het oog op de tweedehandsmarkt van morgen. Hadden jullie nou in 2017 allemaal een gloednieuwe Hilgo gekocht, dan had ik ‘m vandaag voor een zacht prijsje tweedehands kunnen kopen! Wink
Antwoord }
Bedankt door: Wim -de roetsende , Hoekie
#77
Die koelvinnen op de remmen zijn aangepaste remtrommels van Ginko. Eigenlijk dezelfde basis maar dan met koelribben of een heleboel koeltorentjes erop. De verschillende varianten zijn op deze pagina te zien https://www.ginkgo-veloteile.de/ginkgosh...elbremsen/

Schijnt veel beter te koelen.

Nog maar even off topic; het is waarschijnlijk niet voor niets dat bromfietsers die binnen de bebouwde kom ook maar 35 mogen, van het fietspad verbannen zijn. Met de velomobiel vind ik 35 op veel fietspaden een levensgevaarlijke snelheid. 40 op de rijbaan is een heel andere kwestie.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#78
(15-Jan-2021, 10:04 PM)pflipp schreef: Hand op als je in de randstedelijke binnenstad woont en een Quest kwijt kunt!
applause

(15-Jan-2021, 10:04 PM)pflipp schreef: De Strada levert daar slechts 20cm lengte op in, en is met de banden buitenaan zelfs enkele centimeters breder. De Mango haal je van evenver, is toch ook best breed en ik lust geen tropisch fruit. (De Waw scheelt op zijn kortst een elpeelengte en de QV is natuurlijk ook nog eens vierkanter. Ja, ik heb er een hele studie van gemaakt.)
Heb je DF ook overwogen? Is naar verhouding niet duur, smal genoeg en trekt heerlijk op. Ik vond het in de stad een heerlijke fiets, al zijn de bredere banden die er inmiddels onder passen wel een spreekwoordelijk godsgeschenk. Met 28mm had ik nogal drempelvrees.

(15-Jan-2021, 10:04 PM)pflipp schreef: Wel zijn Quest, Strada en Mango tweedehands natuurlijk aantrekkelijk, waardoor ik geregeld met een meetcontraptie het insteken in de poort uittest. Alvast lekker oefenen met bevreemde blikken ontwijken Cool

Je kunt je bij elk model wel afvragen waarom je die nieuw koopt, het is allemaal heul duur. Het antwoord moet dus luiden: 1) omdat dit jouw ideale fiets is; en 2) met het oog op de tweedehandsmarkt van morgen. Hadden jullie nou in 2017 allemaal een gloednieuwe Hilgo gekocht, dan had ik ‘m vandaag voor een zacht prijsje tweedehands kunnen kopen! Wink
Er stond er kortgeleden één te koop op het Duitse forum, je had een maandje eerder moeten posten ;-)

(16-Jan-2021, 01:14 PM)Jeroen S schreef: Nog maar even off topic; het is waarschijnlijk niet voor niets dat bromfietsers die binnen de bebouwde kom ook maar 35 mogen, van het fietspad verbannen zijn. Met de velomobiel vind ik 35 op veel fietspaden een levensgevaarlijke snelheid. 40 op de rijbaan is een heel andere kwestie.
Klopt. En naar aanleiding daarvan ben ik me af gaan vragen: Waarom hebben auto's eigenlijk het recht om harder te rijden dan fietsers? Ze zijn slechter voor het milieu, ze zijn onnodig en onhandig groot, ze leveren méér gevaar op. Mijn standpunt is om die reden dat waar een auto 50 mag, ik dat ook moet mogen mits ik er fysiek toe in staat ben. Dat zou mijns inziens het uitgangspunt van het ontwerpen van infra moeten zijn. Maakt namelijk dat de fiets niet meer in het nadeel hóeft te zijn qua reistijd. Driedubbel goed voor de volksgezondheid.
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Lange imbussleutel bij M5 Low Racer
Klopt helemaal wat M...Jeroen S — 03:00 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Ai, en dat in deze t...Jeroen S — 02:58 PM
Tocht met een CruzBike door GCN
Ik heb alleen de eer...Lopopodium — 12:15 PM
Tocht met een CruzBike door GCN
Excuus, ik sch...Tijanus — 12:07 PM
SL in Grou
Ik had die adver...Tijanus — 12:04 PM
OBT 2024 Rotterdam
Graag ZoefZoef, dat...ZoefZoef — 03:23 AM
OBT 2024 Rotterdam
Graag ZoefZoef, dat ...Willeke_IGKT — 01:20 AM
Tocht met een CruzBike door GCN
Excuus, ik schaa...Wim -de roetsende — 12:24 AM
OBT 2024 Rotterdam
Ik heb net gekeken ...ZoefZoef — 11:56 PM
Tocht met een CruzBike door GCN
Wales! Excuus...Fietsbennie — 11:52 PM
XL Hotspot in 3d-print
Niets is een VM-accu...365cycle — 11:28 PM
OBT 2024 Rotterdam
...., zit dus ...LowJob — 11:08 PM
OBT 2024 Rotterdam
...., zit dus vo...TimSch — 10:57 PM
OBT 2024 Rotterdam
Ik heb net gekeken n...Willeke_IGKT — 10:42 PM
OBT 2024 Rotterdam
Mijn basiscondit...LowJob — 10:34 PM
OBT 2024 Rotterdam
Als rookie met een...TimSch — 09:57 PM
OBT 2024 Rotterdam
Bedankt voor de upda...Hoekie — 09:09 PM