Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Jelle Bakker
#1
Ook ik ben nieuw hier op dit forum, en misschien kennen jullie mij van de knikkerbanen en knikkers.
Ik ben Jelle Bakker, 37 jaar oud en heb een vorm van autisme. Ik woon in Wervershoof (onder Medemblik) en mijn werk is op het WFO terrein vlak bij Action distributiecentrum. Fietsen is een van mijn hobby's naast het maken van knikkerbanen en knikkerraces video's op Youtube. Ook gebruik ik de fiets in combinatie met de trein (voor de covid crisis) om naar zwemparadijzen te reizen.

Ik (Jelle) heb een maandje terug een 2e hands Challenge Chamsin gekocht via marktplaats en deze bevalt mij goed.
De reden dat ik een ligfiets heb aangeschaft is dat ik toch wat sneller wil dan een normale e-bike maar een Speed Pedelec heb je weer een rijbewijs nodig en je mag daarmee niet op alle fietspaden rijden, en automobilisten schatten de snelheid van die dingen slecht in. Ligfietsen en velomobielen daarentegen zijn zeldzamer en automobilisten gaan daar voorzichtiger mee om.

Met mijn Chamsin rij ik al gauw 25 tot 27 km/h met wind tegen en boven 35 km/h met wind mee, uiteraard rij ik langzamer binnen bebouwde kom en waar veel verkeer is. Een deel van mijn route is over een bedrijventerrein met veel vrachtwagens en waar verkeer van rechts voorrang heeft. Ik heb de Chamsin (met bagagedrager) uitgerust met een toptas om makkelijk spullen mee te nemen en wat extra aerodynamica. Een tailbox is duur en lastig te krijgen en bovendien weet ik niet of het wel past. Wel moet ik een hoofdsteun erop zetten en de derailleur laten afstellen. 

Naast mijn Chamsin heb ik ook een elektrische vouwfiets die ik gratis in de trein kan meenemen.

In de nabije toekomst overweeg ik ook een velomobiel (DF of Quest XS) aan te schaffen maar omdat ik tijdelijk bij mijn ouders woon, heb ik geen ruimte daarvoor in de schuur. In mijn opinie is een Velomobiel een duurzaam alternatief van de Speed Pedelec, brommer en wellicht zelfs de auto als de infrastructuur goed is.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#2
Welkom,

Had net al gereageerd op je andere bericht. Je rijd vlot door.
Ik heb regelmatig door noord Holland gefietst en vind het erg rustig en landelijk maar wel mooi.

Of het een duurzaam alternatief is voor een auto ligt buiten de infrastructuur ook aan de plaats en regio waar je woont. Ik zou niet zonder mijn auto's kunnen.

Veel plezier hier.
Antwoord }
Bedankt door:
#3
Welkom Jelle. Wat betreft het liggend fietsen vind je hier veel gelijk gestemden en waarschijnlijk ook antwoorden op je vragen.
Flevobike en trike - Nazca Pioneer - Strada 58 - Quest 846 - Challenge Alize - Bülk 182 - Nazca Fiero - Brompton - Koga LightSpeed - bakfiets (voor de kleinkinderen) 
Antwoord }
Bedankt door:
#4
Welkom op dit forum Jelle.

Ik ken inderdaad je knikkerbanen. Zijn echt super.

Veel lees- en vooral veel schrijfplezier gewenst.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#5
Hallo Jelle, Van harte welkom!,

Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door:
#6
Volgens mij heb ik ook wel eens een knikkerbaan van jou op film gezien. Eentje in New Metropolis in Amsterdam, als ik het goed herinner.
Antwoord }
Bedankt door:
#7
Welkom Jelle,

Veel plezier op dit forum en je Chamsin.

Piet.
Antwoord }
Bedankt door:
#8
Welkom Jelle!
Antwoord }
Bedankt door:
#9
Welkom hier Jelle, veel plezier met fietsen. Leuk dat je naast het knikkeren op de ligfiets bent terecht gekomen. Heb inmiddels verschillende filmpjes op youtube gezien. Bestaat het museum nog in Nijmegen? Woon je daar ook ergens in de buurt? In elk geval leuk dat je zo enthousiast bezig kunt zijn, met waar anderen hun neus voor ophalen.
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door:
#10
Hartelijk welkom Jelle
Stop making sense
Antwoord }
Bedankt door:
#11
Ha Jelle, van harte welkom! De Chamisin is een mooie fiets, daar ga je veel plezier van krijgen.
Schoenmaker Tour - ICE Sprint - Challenge Furai - carbon Strada 073 - Flevotrike - Quatrevelo 375
Antwoord }
Bedankt door:
#12
Ik heb verschillende keren filmpjes gezien van jouw knikkerbanen. Ook op het strand.

Nu heb ik echter op je Youtube kanaal gekeken.

Onvoorstelbaar gaaf zeg.

En dan dat commentaar van die Amerikaan Greg Woods. Weergaloos gewoon.

Ik vond sommige wedstrijden ook echt spannend. Echt een aanrader voor iedereen om eens te gaan kijken.


En nu weer over fietsen ;-)
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#13
Dank allemaal voor je reacties!

Ik woonde in Nijmegen maar ben 2 maanden geleden naar Wervershoof verhuisd. Het museum in Nijmegen is er nog maar ik heb plannen om de knikkerbanen te verhuizen naar een nieuw reizend expo.
In 2013 had ik inderdaad een knikkerbaan in NEMO te Amsterdam.
Mijn Chamsin ligfiets is naast snel ook een stuk comfortabeler, vooral bij langere afstanden (geen zadelpijn).
Antwoord }
Bedankt door:
#14
Het ontbreken van de zadelpijn is voor mij ook de reden geweest een ligfiets te kopen. Ik fiets nu acht uur achter elkaar zonder dat soort vervelende ongemakken.
Antwoord }
Bedankt door:
#15
Sorry voor het late antwoord, maar mijn computer thuis is gecrashed en daarom gebruik ik nu de computer op mijn werk. Ik merk het ook dat ik geen last meer van zadelpijn heb (maar heb ook alleen korte ritten gereden van max 10 km)
Antwoord }
Bedankt door:
#16
welkom hier op het forum.
Voor mij was het ontbreken van zadelpijn ook iets waardoor ik veel makkelijker langere afstanden kon gaan fietsen. En ondertussen is mijn conditie voldoende om 120-130 km op een dag te fietsen zonder problemen. Had ik eerder nooit gedacht zomaar te kunnen doen op een fiets Wink
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie
#17
Welkom Jelle!

En inderdaad, zoals @Burley1979 al aanhaalt: afhankelijk van waar je woont, waar je moet zijn en wat je daar moet doen kan een velomobiel een auto in bepaalde gevallen zeker vervangen.
Ken een aantal mensen die inmiddels al zonder doen, probeer 'm zelf ook zo veel mogelijk te laten staan :-)

De ligfiets is verder zeker een fijn alternatief voor een electrische fiets, ik rijd er ook graag op!
Antwoord }
Bedankt door:
#18
Gisteren was mijn Chamsin omgewaaid toen ik hem even buiten parkeerde om het alarm van mijn bedrijfspand in te schakelen. Helaas zijn mijn voorbladen krom, er was een flinke windvlaag waarbij de Chamsin een stuk meegesleurd werd en 3 meter verderop pas neerkwam. Ik had mijn vader gebeld om mij thuis te brengen. Wel moet ik de Chamsin naar Dronten brengen en dit kan lastig worden, mijn plan is om met de trein te gaan gezien Dronten een NS station heeft. Nu nog hopen dat wij geen lockdown krijgen.
Antwoord }
Bedankt door:
#19
Balen zeg, hopen dat het gerepareerd kan worden
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door:
#20
Dat is idd een gemene tegenvaller. Hopelijk kan hij snel gerapereerd worden. Ik zou niet te lang wachten met het naar Dronten brengen van de Chamsin in verband met de te verwachten lockdown.

Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door:
#21
Auw, dat doet pijn. Succes! Bladen vervangen is niet zo ingewikkeld, dus mocht er een lockdown aankomen, kun je het ook vrij eenvoudig zelf doen.
Schoenmaker Tour - ICE Sprint - Challenge Furai - carbon Strada 073 - Flevotrike - Quatrevelo 375
Antwoord }
Bedankt door:
#22
Ikzelf heb gelukkig geen letsel opgelopen, maar verder dank voor de goede tip, ik zou de voorbladen zelf kunnen vervangen en er is ook een goede fietsenmaker in mijn buurt die ook aangepaste fietsen kan repareren. Ik ga het daar dan vragen om en reis naar Dronten te voorkomen.
Antwoord }
Bedankt door:
#23
Ik zag je op tv Jelle! Die banen van jou kan sbs niet tegenop! Hoe gaat het met fietsen, is je fiets inmiddels klaar?
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door:
#24
(04-Mar-2021, 10:14 PM)Fietsbennie schreef: Ik zag je op tv Jelle! Die banen van jou kan sbs niet tegenop! Hoe gaat het met fietsen, is je fiets inmiddels klaar?

Mijn fiets is nog steeds niet klaar, Tempelman had het behoorlijk druk. De volgende keer ga ik denk ik naar Elan in Nijmegen, ik moet evengoed met de ligfiets in de trein en Nijmegen is maar iets verder reizen dan Dronten (vanuit Hoogkarspel), dit ivm aansluiting. En bij Nijmegen heb je meerdere snelfietsroute's waarop ik de fiets goed kan testen.
Antwoord }
Bedankt door:
#25
Dag Jelle,

Als je routes wegen in de buurt van Nijmegen zoekt: ik woon in die buurt en fiets er veel.
4 mogelijkheden:

1 De fietssnelweg naar Cuijk, nieuw, je gaat van je huis weg en je je moet een stuk door de bebouwde kom voordat je bij deze fietssnelweg bent.
2 De Waalbandijk oostwaarts (richting Duitsland). Een langen en brede weg, waarop je tot in Duitsland bijna constant op vol vermogen kan fietsen.
3  De Waalbandijk (De dijk waar Elan ook aan zit) westwaarts is vnl voor fietsers. Hierdoor wat smaller en bochtiger. In Zaltbommel kom je wel vlak bij het treinstation, waar je een trein naar Utrecht kan nemen.
4 De fietssnelweg (f325) naar Arnhem. Bij het station Nijmegen ga je er op, na Bemmel is het vol gas tot Arnhem en in Arnhem kom je uit bij het station. (al is het vanaf dat je in Arnhem de dijk opgaat goed kijken naar de bordjes f325). Hier kan je weer de trein nemen. (of lekker doorfietsen)

Elan levert vakwerk en zit bovendien samen met =/-15 andere rijwielspecialisten, de kennis is dus zeer breed. Elan zit trouwens in de Honigh fabriek. Dit is in Nijmegen een zeer bekend gebouw en deze naam is nog steeds groot en hoog zichtbaar en het is vanaf het station zeer makkelijk per fiets te vinden.

Niels, routeadvies, van der Wal
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#26
(11-Mar-2021, 12:48 PM)Niels van der Wal schreef: 4 De fietssnelweg (f325) naar Arnhem. Bij het station Nijmegen ga je er op, na Bemmel is het vol gas tot Arnhem en in Arnhem kom je uit bij het station. (al is het vanaf dat je in Arnhem de dijk opgaat goed kijken naar de bordjes f325). Hier kan je weer de trein nemen. (of lekker doorfietsen)

Ik zou adviseren voordat je bij Arnhem de rijn oversteekt je richting het westen fietst langs onder andere Driel en verder. Dan fiets je langs de rijn over een goed fietsbare dijkweg en kom je de eerstvolgende 40 kilometer geen stoplichten en dergelijke tegen. Eventueel kan je bij Wageningen het Lexkesveer nemen naar de overkant en bij station Ede-Wageningen verder treinen, of gewoon verder fietsen richting Utrecht.
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
OBT 2024 Rotterdam
Bij de laatste obt...365cycle — 01:46 AM
OBT 2024 Rotterdam
Bij de laatste obt r...Veloquest — 12:25 AM
Hoofdsteun, verschil tussen open en dic...
Buff's heb ik hier o...Jeroen S — 12:09 AM
Indexing probleem
Hallo Jacco, Ik ve...Jeroen S — 11:48 PM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
zal nog eens een n...365cycle — 11:44 PM
Hoofdsteun, verschil tussen open en dic...
Het standaard nopp...Wim -de roetsende — 11:21 PM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
zal nog eens een nor...Peter de Rond — 10:50 PM
Indexing probleem
Ik vind filmpjes Roe...Fietsbennie — 10:40 PM
Resultaat meetwerk fietsongelukken
Of juist wel, want j...blokdoorn — 10:35 PM
Dit draadje gaat nergens meer over
Bij links afslaa...Roepers — 10:28 PM
Resultaat meetwerk fietsongelukken
Ik bedoelde trams ...datakneder — 10:20 PM
Resultaat meetwerk fietsongelukken
Bij links afslaan ...365cycle — 10:05 PM
Kilometer topic
945 km nu. Maar ...365cycle — 10:02 PM
Hoofdsteun, verschil tussen open en dic...
In mijn oude fie...twilwel — 09:42 PM
Indexing probleem
Thanx Bob! Hiervoor...JaccovZ — 09:21 PM
Indexing probleem
Nog een tip: als fie...Bob Hagendijk — 08:38 PM
Kilometer topic
gemiddeld .... km/...Hardloper — 07:09 PM