Welke kettingrol?
|
Berichten: 9
Topics: 3
Lid sinds: Jan 2021
Bedankt: 5
6 x bedankt in 5 berichten
Mijn ligfiets heeft 2 kettingrollen van 60mm met O-ringen (zonder tanden) en ik heb op 2000km al meerdere keren de O-ringen moeten vervangen, voornamelijk van de buitenste rol. Tijdens de vakantie in Limburg afgelopen weken reed ik de O-ringen binnen een week eraf.
De ketting loopt op beide rollen langs onderen (Schlitter Freestyle).
Ik ben nu aan het kijken of ik een meer duurzame kettingrol kan vinden en kwam daarbij uit op de website van Alligt.
Daar staan meerdere type kettingrollen, ook met tanden.
Op deze site staat ook vermeld dat grotere (100mm) rollen lichter lopen.
Mijn vraag is: kan ik zonder problemen overstappen naar:
- rollen met tanden (voor de aandrijvende rol, retour zou O-ring kunnen blijven denk ik)?
- rollen van 100mm met tanden?
Groet,
Walter
Berichten: 5.854
Topics: 149
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2075
7416 x bedankt in 3649 berichten
Aandrijvende rol met tanden is prima te doen. Is bij veel fietsen het geval.
Die 100mm hebben volgens mij wel een gat van 10mm. De andere volgens mij 8mm.
Misschien dat dit nog relevant is voor jouw fiets.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 281
Topics: 0
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 11
64 x bedankt in 51 berichten
25-May-2021, 01:43 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 25-May-2021, 01:44 AM door Coen__.)
(24-May-2021, 10:23 PM)Wim -de roetsende schreef: Die 100mm hebben volgens mij wel een gat van 10mm
Is een optie. 8 kan ook (zie Alligt website)
In de QV zit de D100 wel met gat 10
Berichten: 1.500
Topics: 45
Lid sinds: May 2017
Bedankt: 16
139 x bedankt in 119 berichten
25-May-2021, 06:01 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 25-May-2021, 06:08 AM door ErikvanD.)
Ik denk dat een rol met stalen of alu tanden voor de trekkende ketting jouw issues prima op zal lossen. Groter zou ik niet gaan, dat ga je m.i. niet merken. Een kettingrol met alleen een O-ring in de trekkende ketting is m.i. vragen om moeilijkheden en gewoon slecht ontwerp. M5 past dat ook toe en ik heb dat nooit gesnapt al duurt het bij een M5 vaak nog wel even wanneer de O-ring stuk is omdat de ketting heel vlak loopt.
Berichten: 9
Topics: 3
Lid sinds: Jan 2021
Bedankt: 5
6 x bedankt in 5 berichten
Helder, vrijdag even een ritje naar Zevenbergen, Gert had de kettingrollen met tanden op voorraad.
Nog een vraag: kun je met de kettingrollen met tanden wel met een schuine kettinglijn rijden? Met de O-ringen kettingrol kan ik de volledige pion gebruiken icm het grote voorblad.
Berichten: 5.854
Topics: 149
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2075
7416 x bedankt in 3649 berichten
26-May-2021, 06:04 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 26-May-2021, 06:08 AM door Wim -de roetsende.)
(25-May-2021, 06:01 AM)ErikvanD schreef: Een kettingrol met alleen een O-ring in de trekkende ketting is m.i. vragen om moeilijkheden en gewoon slecht ontwerp. M5 past dat ook toe en ik heb dat nooit gesnapt al duurt het bij een M5 vaak nog wel even wanneer de O-ring stuk is omdat de ketting heel vlak loopt.
Als de ketting heel vlak over een kettingrol met tanden gaat, dan kan dat ook problemen opleveren.
Ik heb daar laatst iets over gelezen. Was dat nou in een reactie van Jeroen?
Dan is er blijkbaar een grote kans dat de ketting over de tanden gaat schampen.
Aanvulling:
Ik weet het weer, het was op FaceBook. Iemand ging van zijn Batavus Relaxx een e-Bike maken en toen werd er gereageerd op de positie van de motor t.o.v. de ketting. Dan komen er natuurlijk wel grotere krachten op de aandrijvende ketting te staan. Dat ging dus ook over een te vlakke ketting in combinatie met een tandwiel.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 1.562
Topics: 16
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 98
503 x bedankt in 349 berichten
26-May-2021, 08:17 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 26-May-2021, 08:23 AM door PietV*.)
De kunststof ring om de kettingrol zit daar om zo stil mogelijk en slipvrij de rol draaiende te houden. Op mijn M5, met een vrij vlakke of rechte trekkende kettinglijn rij ik met een stille kunststof ring. Op de Nazca Fuego met een iets meer knikkende en trekkende kettinglijn een rol met een kettingwiel. Op die gebruikte Nazca zat bij aankoop een kettingrol met kunststof tanden. Maar die rol was bijna tandloos en heb ik een nieuwe rol is gemonteerd.
In de Alleweder met een meer knikkende trekkende kettinglijn, van de trapas naar de bodem, een kettingrol met kunststof ring. Bij de Alleweder ligt de kettingrol wel exact in lijn.
De M5 heeft vóór triple. De Nazca en de Alleweder vóór single kettingbladen. Als de lagers in de kettingrollen nagenoeg speling vrij zijn en belast soepel rollen gaat de kunststof ring erg lang mee. Eerder jaren dan maanden. Alle kettingrollen hebben een diameter van 64 mm.
Berichten: 43
Topics: 2
Lid sinds: Mar 2021
Bedankt: 102
69 x bedankt in 36 berichten
Is er iemand met ervaring met kettingwielen van TerraCycle ( https://t-cycle.com/collections/idlers) of Ginkgo ( https://www.ginkgo-veloteile.de/ginkgosh...ain-Idler/)
Vind de kettingrollen van de Chamsin vrij zwaar lopen, ook onbelast en los. Had al even zitten kijken of de lagers makkelijk te vervangen waren door skate lagers, maar dat gaat niet zo makkelijk als bij skate wielen, het zijn wel vergelijkbare lagers.
OO Oo oo Ooo
Berichten: 78
Topics: 12
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 18
106 x bedankt in 55 berichten
26-May-2021, 02:04 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 26-May-2021, 02:17 PM door GHOOGEN.)
Ik heb de rollen met tanden vervangen door rollen met o ring.
Maakt veel minder herrie.
Met bepaalde smeermiddelen gaat de o ring sneller kapot.
Ik koop de o ringen bij de ijzerhandel op het dorp. 30 cent per stuk dacht ik.
De lagers vervang ik ook als ze niet lekker meer lopen. Zijn de zelfde lagers als in skeelers. Laatst heb ik deze bij Alie gekocht.
Berichten: 1.500
Topics: 45
Lid sinds: May 2017
Bedankt: 16
139 x bedankt in 119 berichten
(26-May-2021, 06:04 AM)Wim -de roetsende schreef: Als de ketting heel vlak over een kettingrol met tanden gaat, dan kan dat ook problemen opleveren.
Dan is er blijkbaar een grote kans dat de ketting over de tanden gaat schampen.
Ik heb dat ook ooit beschreven. Ik had een dure Terracycle rol gekocht voor de M5 en die werkte daarop voor geen meter, de tanden van een TC rol zijn erg ondiep en de ketting sprong er constant overheen. Dus teruggestuurd. Nu zit daar een Alligt rol op met tanden in de trekkende ketting en een met een o-ring in de retour. Werkt prima.
Berichten: 53
Topics: 2
Lid sinds: Jun 2020
Bedankt: 32
19 x bedankt in 15 berichten
Heb me recent via mp een tc idler gekocht en op m'n taifun gemonteerd. Zeer mooi gefabriceerde kettingrol en tijdens de eerste km's minder lawaai en soepel ronddraaien van de ketting ondervonden...
Indien de prijs wat lager lag zou ik de tc's zeker op alle fietsjes plaatsen.
Berichten: 178
Topics: 4
Lid sinds: Mar 2021
Bedankt: 129
244 x bedankt in 95 berichten
Ik heb twee kettingrollen bij de ketting van mijn tussen as van mijn Mango,
Deze piepen ontzettend, nu kan ik ze vervangen, dan moet de achterbrug los. Dat is goed te doen, maar zou het niet handiger zijn de rollen gewoon niet te gebruiken? Het ketting gedeelte is 1.15 meter. Vraag me af of hij zonder rollen ook goed loopt en of de rollen wel zin hebben op dat gedeelte.
Iemand met eenzelfde ervaring of tips?
Bedankt. Groeten Henk
Berichten: 372
Topics: 9
Lid sinds: Aug 2021
Bedankt: 247
402 x bedankt in 218 berichten
(14-Apr-2022, 05:11 PM)de Boer schreef: Ik heb twee kettingrollen bij de ketting van mijn tussen as van mijn Mango,
Deze piepen ontzettend, nu kan ik ze vervangen, dan moet de achterbrug los. Dat is goed te doen, maar zou het niet handiger zijn de rollen gewoon niet te gebruiken? Het ketting gedeelte is 1.15 meter. Vraag me af of hij zonder rollen ook goed loopt en of de rollen wel zin hebben op dat gedeelte.
Iemand met eenzelfde ervaring of tips?
Bedankt. Groeten Henk
Ik heb er al een tijdje een rol tussenuit, maar het gaat er vooral om dat de ketting fatsoenlijk op spanning blijft.
Tijdens het fietsen gaat het prima, maar als ik de boel op z'n zij moet leggen wil de ketting nog wel eens van het achterwiel lopen
Berichten: 107
Topics: 9
Lid sinds: Apr 2021
Bedankt: 3
220 x bedankt in 94 berichten
15-Apr-2022, 06:02 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 15-Apr-2022, 06:07 PM door Victor.)
(26-May-2021, 12:59 PM)Thijs OO schreef: Is er iemand met ervaring met kettingwielen van TerraCycle (https://t-cycle.com/collections/idlers) of Ginkgo (https://www.ginkgo-veloteile.de/ginkgosh...ain-Idler/)
Vind de kettingrollen van de Chamsin vrij zwaar lopen, ook onbelast en los. Had al even zitten kijken of de lagers makkelijk te vervangen waren door skate lagers, maar dat gaat niet zo makkelijk als bij skate wielen, het zijn wel vergelijkbare lagers.
Ja, ik heb net de ratelende kettingrol (zonder tanden) van mijn m5 shock proof 559 vervangen door een Ginkgo rol (met tanden). Mooie rol, loopt heel soepel en stil, ook al maakt de ketting een heel vlakke hoek. Nette prijs ook, alleen de verzendkosten zijn hoog.
Tegelijk heb ik de lange gebogen kettingbuis voor de retourketting vervangen door een alligt rol (met kapje) en 2 korte stukjes teflon kettingbuis. Loopt heel mooi licht: als ik mijn pedalen een zwiep achteruit geef draait het spul nog een tijdje door, net als bij een racefiets
Edit: zie nu pas dat ik op een bericht van 2021 reageer never mind
|
Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|