Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kabelbuisjes en vastzittende kabels voorkomen
#1
Hallo,

Mijn ligfiets heeft inwendige kabelbuisjes die door het frame lopen. Hier zitten de kabels in doorgevoerd. Ik heb een m5 maar andere merken zullen dat vast ook hebben. Ik ben altijd een beetje bang dat er water in terecht komt en dat het gaat roesten en dat uiteindelijk de buitenkabels in het frame vast komen te zitten. Daarom heb ik een jaar geleden alle kabels er uit gehaald en met een ijzerdraadje een lapje stof doorheen getrokken. Die kwam er inderdaad roestbruin uit. We zijn nu weer een jaar verder en vraag ik me af hoe vaak ik dat eigenlijk zal gaan doen.

Wat doen anderen hier tegen? En hoe vaak? Ben ik hier eigenlijk wel terecht huiverig voor, heeft iemand al eens meegemaakt dat de kabels vast zaten in een fietsframe? Zo veel vragen.
Antwoord }
Bedankt door:
#2
In mijn racefiets heb ik ook interne bekabeling die ook niet goed meer schakelde door vuil.
Ik heb er nieuwe liners in getrokken. Die kan je los kopen van jagwire. Ik heb ook gepolijste kabels gemonteerd. Dat schakeld super en ze hebben geen smeerlaag erop dus trekken geen vuil aan. 21 euro per kabel is niet goedkoop.

Alles wat gesmeerd moet worden van kabels trekt ook vocht en vuil aan met roesten als gevolg.

Het is even een karwei maar je gaat er veel plezier van hebben.
Antwoord }
Bedankt door:
#3
Ik vind dit sowieso wel interessant om te lezen, ondanks dat ik geen fiets heb met interne bekabeling.


Een vraag: Wat zijn 'liners'?



Herstel: De 209 Rowingbike heeft natuurlijk wel interne bekabeling, maar niet door buisjes.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#4
Ik weet niet precies wat liners zijn maar ik bedoel een fietsframe waar de buitenkabel en al door het frame loopt.

Fotootje: je ziet hier de witte buitenkabels in het frame verdwijnen:

[Afbeelding: azEQIwy.jpg]
Antwoord }
Bedankt door:
#5
Ik heb een oude M5 cityracer gehad met dezelfde interne kabels en die zaten idd muurvast geroest. Heeft me heel veel moeite gekost om ze eruit te krijgen. Dus af en toe eruit halen en schoonmaken kan geen kwaad lijkt me!
Antwoord }
Bedankt door:
#6
https://www.mantel.com/jagwire-slick-lube-liner

Ik heb een kapje die je eruit kan halen en deze doortrekt. De buitenkabel gaat hierin. Voordeel is dat je geen vastzittende kabels hebt die kunnen roesten.
Ik vermoed dat je hier ook universele dopjes hebt waar de liner en buitenkabel in kan.

Bij mijn racefiets gaan de kabels er in het balhoofd in en komen er achter de zitbuis en achtervork uit voor de achter derrailleur.
Antwoord }
Bedankt door:
#7
Ik begrijp nog niet precies wat het doet en kan er ook weinig info over vinden. Zou dit in mijn geval gewoon een vervanging van de buitenkabel zijn?
Antwoord }
Bedankt door:
#8
(13-Oct-2020, 08:19 PM)Jurrien schreef: Ik begrijp nog niet precies wat het doet en kan er ook weinig info over vinden. Zou dit in mijn geval gewoon een vervanging van de buitenkabel zijn?

Er is beperkt info te vinden over de Jagwire Slick-Lube Liner. Het is een gladde huls ter vervanging van de buitenkabel in het frame. Het frame zelf fungeert als een harde buitenkabel. Die Liner blijft dus (bijna) een fiets leeftijd zitten in het frame. Diverse hulpstukken sluiten de zaak duurzaam af.

Buiten het frame moet de Jagwire Slick-Lube Liner verstevigd worden middels aluminium hulsjes (kralen) die over de Jagwire Slick-Lube Liner worden geschoven.
De Jagwire Slick-Lube Liner is alleen bruikbaar i.c.m. de Jagwire Elite Link
https://jagwire.com/products/diy-cable-k...-shift-kit

https://www.bikester.nl/jagwire-slick-lu...26501.html
https://www.bikester.nl/jagwire-2x-elite...85955.html
Antwoord }
Bedankt door:
#9
Een eerste bericht na drie jaar online meelezen en natuurlijk heb ik een hulpvraag!

Ik heb een probleem met die interne kabels in mijn m5 559. Beide interne kabels naar achteren hebben een beschadigde buitenmantel en ik wil ze graag vervangen. Ze zitten alleen muurvast. Kruipolie lijkt niet te werken en ik vroeg me af of er bij dit type fiets een volledige remkabel (dus met buitenmantel) door het hele frame loopt of dat er nog een soort kabelgeleiders in het frame verwerkt zitten, wat ik me bijna niet kan voorstellen, maar voordat ik die kabel er lomp uit ga trekken wilde ik toch even vragen hoe dat zit. Heeft iemand enig idee?
Antwoord }
Bedankt door:
#10
Welkom karimov.

Weet je of de delen buiten de fiets nog wel bewegen in hun buitenmantels?
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door:
#11
De buitenmantel beweegt aan de voorkant een beetje, maar zit aan de achterzijde serieus vast. Ik ben bang dat als ik er te hard aan trek ik die buitenkabel uitrek. Heb nu eerst maar een zooi kruipolie langs de kabel en in het frame gespoten. Hoop dat dat iets meer beweging geeft.

Ik lees net op de site van m5 dat de kabels van de m5 racer door dunwandige buisjes in het frame lopen. Zou dat dan ook gelden voor de shock proof 559?
Antwoord }
Bedankt door:
#12
Gewoon lekker lomp eruit trekken en een nieuwe kabel monteren. Dit doe ik altijd dmv een stukje ijzerdraad om het uiteinde van de nieuwe buitenkabel te doen en deze kun je met behulp van een lampje, prima door je frame geleiden. En dan maar kijken, of het uit het juiste gat komt. Dit heeft bij mij weleens een kwartier geduurd, dus lekker de tijd ervoor nemen.

De oude kabel er dus gewoon uithalen, wordt alleen maar slechter mbt schakelen. Een nieuw kabeltjes kost weinig en doet veel.!
Succes!

Groeten Henk
Antwoord }
Bedankt door:
#13
Je kan het bij Bram van M5 eens navragen hoe het zit. De kabels lopen ook door in de uitschuif buis, kan me moeilijk voorstellen hoe dat dan zit met zo'n extra buisje. Waarschijnlijk zitten ze in het stalenframe vast gelast of gesoldeerd. Ik denk niet dat je die er zomaar uit trekt. Ook irritant is natuurlijk als de buitenkabel halverwege zou knappen en blijven steken. Ik zou het dus altijd proberen met een (schakel) binnenkabeltje erin. De remkabelnippel is dikker dan de buitenkabel.

Als trekken niet werkt, levert duwen mogelijk wel iets op?
Antwoord }
Bedankt door:
#14
Snel antwoord van M5. De kabel is in z'n geheel doorgetrokken en zit op het eerste gevoel en oog (en het tweede ook trouwens) muurvast. Met deze info toch maar met beleid lomp gaan trekken. Dat levert een uitgerekte en overleden remkabel op. De versnellingskabel is niet uitrekbaar en dat kostte net iets meer lompe kracht. Iets met een stuk hout, een hefboom en een paar welgemeende verwensingen, maar ook dat kreng is eruit. Binnenkabels zitten er natuurlijk nog in dus als er nieuwe buitenmantels in zitten ga ik ze elk jaar wat heen en weer bewegen in de hoop dat het niet meer zo vast komt te zitten.
Antwoord }
Bedankt door:
#15
Doet me denken aan het bekende spreekwoord: "Wie niet slim is moet sterk zijn." Smile
Antwoord }
Bedankt door:
#16
(12-Jul-2021, 01:08 PM)karimov schreef: Snel antwoord van M5. De kabel is in z'n geheel doorgetrokken en zit op het eerste gevoel en oog (en het tweede ook trouwens) muurvast. Met deze info toch maar met beleid lomp gaan trekken. Dat levert een uitgerekte en overleden remkabel op. De versnellingskabel is niet uitrekbaar en dat kostte net iets meer lompe kracht. Iets met een stuk hout, een hefboom en een paar welgemeende verwensingen, maar ook dat kreng is eruit. Binnenkabels zitten er natuurlijk nog in dus als er nieuwe buitenmantels in zitten ga ik ze elk jaar wat heen en weer bewegen in de hoop dat het niet meer zo vast komt te zitten.

Volgens mij zitten er in het frame toch geleidende buisjes. Een binnenkabel die via de achterzijde naar voren wordt geduwd komt in een keer via de juiste opening naar buiten. Na een paar keer testen kan dat natuurlijk geen toeval zijn. Voor het plaatsen van nieuwe kabels ga ik er maar eens wat kogellagervet insmeren zodat de boel niet meer zo vast gaat zitten.

(12-Jul-2021, 04:39 PM)PietV* schreef: Doet me denken aan het bekende spreekwoord: "Wie niet slim is moet sterk zijn." Smile

idd!
Antwoord }
Bedankt door:
#17
Bij mijn m-racer zijn het ook complete buitenkabels die door buisjes in het frame lopen.
Antwoord }
Bedankt door:
#18
Toen ik vorig jaar bij Bram een M-racer kocht, vertelde hij erbij dat ik eens per jaar de 3mm gaatjes in de achtervork en de 6mm kabelkopenkngen en de bidonboutgaten elk jaar met tectyl moet inspuiten. Wellicht om het indringen van vocht tegen te gaan.
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
KIWA track en trace systeem
Het is even on hol...ZoefZoef — 01:05 AM
KIWA track en trace systeem
De AXA lijkt verdach...Arno boogaart — 12:51 AM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Laat eventueel de te...Fietsbennie — 12:08 AM
KIWA track en trace systeem
Het is even on hold ...Hoekie — 11:37 PM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Wat bekendheid gener...Hoekie — 11:30 PM
De Waterlandse Liggers
Na een maand te hebb...GertBr — 11:07 PM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Bekendheid is ook ni...Bianca F — 10:54 PM
Hase pino verbouwing
Onze hase pino is al...blokdoorn — 10:02 PM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Nou ik denk eerder a...Hardloper — 02:43 PM
OBT 2024 Rotterdam
Als ik mee doe . Dan...Hardloper — 02:39 PM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Met zo'n voornemen m...Bob Hagendijk — 02:27 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Mooi forumpje dit :D365cycle — 02:07 PM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Niet alleen op Linke...365cycle — 02:04 PM
OBT 2024 Rotterdam
Voor stallers heb ik...365cycle — 01:54 PM
KIWA track en trace systeem
In een wielkast zou ...365cycle — 01:46 PM
KIWA track en trace systeem
Heb de vraag uitgeze...Arno boogaart — 12:58 PM
Het nieuwe wapen tegen fatbikes: de rol...
Iemand een Optima Ri...TimSch — 11:00 PM