Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
schakelproblemen
#1
Al een behoorlijke tijd heb ik schakelproblemen op mijn open ligfiets.
Het betreft een Shimano 7-vits cassette, 2 kettingwielen voor. 
Om te schakelen 2 duim-wijsvinger shifters, ook Shimano 7-vits.
Bij het schakelen met de achterderailleur , zowel op-als afschakelen, moet ik heel vaak meerdere clicks geven om een reactie te krijgen, m.a.w. het is steeds zoeken naar het goede verzet.

Natuurlijk is het hele systeem meerdere keren opnieuw afgesteld, ook de buiten-en binnenkabel vernieuwd, verschillende derailleurs geprobeerd, zowel kort, middellang als lange kooi.
Als laatste oplossing de fiets ter reparatie aangeboden bij Maia in Zevenbergen.
Daar is uiteindelijk gekozen voor een nieuwe cassette met nieuwe kettingen, alles opnieuw afgesteld.
Daarna schakelde het beslist beter, maar nu na een 1000 km. is het weer het oude verhaal.

Nu is me wel iets opgevallen aan de (verwisselbare) achterderailleurpad van de fiets.

https://postimg.cc/zLMztcQr

Mij lijkt het oog waar de achterderailleur ingeschroefd wordt wel erg laag te zitten, waardoor het bovenste derailleurwieltje een behoorlijk stuk onder de cassette zit.
E.e.a. heb ik eens bij mijn racefiets gecontroleerd, daar zit het gat beslist hoger en daar schakel ik al 15 jaar probleemloos mee.

Mogelijk  zou bij een ingelopen ketting, met de nodige zijspeling, het probleem veroorzaakt kunnen worden.

Evt. kan ik een nieuwe achterpad laten maken bij Alligt in Dronten, maar eerst wilde ik het forum raadplegen .

Wie heeft advies of een mogelijke oplossing ?
Alligt Kruiser-Huissoon racefiets
Antwoord }
Bedankt door:
#2
De meest voor de hand liggend de vraag is of de derailleur goed is uitgelijnd. Het derailleurpad is vrij lang en dus kwetsbaar voor verbuiging. Uit lijn schakelt beroerd.
https://www.youtube.com/watch?v=tXfvW0L3iLM
Antwoord }
Bedankt door:
#3
Naast dat uitlijning belangrijk is, is ook de positie van het derailleurwieltje belangrijk, zit die te ver naar onderen dan geef je de ketting teveel ruimte om niet datgene te doen wat de derailleur graag wil, dat hij naar een ander kransje gaat.
Om te zien of de derailleur, derailleurpad en cassette bij elkaar passen, moet je de ketting achter op het grootste kransje leggen en dan moet het derailleurwieltje dicht bij de krans zitten, het liefst zo dicht mogelijk, is de ketting te lang, inkorten.
Zodra er weinig ruimte tussen rol en cassette zit, dwing je de ketting om bij schakelen om om te gaan naar het kransje wat jij wilt. Teveel ruimte en een ketting met slijtage geeft altijd problemen met schakelen.
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
VRAAG: Speling Veersysteem Challenge Fu...
Mooi verhaal, leerza...Jeffrey Leeflang — 05:59 PM
Gedachtes over het uitlijnen van een vm.
Ik ben de laatste ti...datakneder — 03:13 PM
Banden, banden en nog eens banden
Toch even dit plaa...Boyd Maduro — 02:49 PM
Mijn "nieuwe fiets"
Prachtige fiets. Hee...Roepers — 02:11 PM
Mijn "nieuwe fiets"
Gefeliciteerd, veel ...Willeke_IGKT — 01:43 PM
Mijn "nieuwe fiets"
Ik heb een NOS fiets...GHOOGEN — 01:08 PM
beginner lasapparaat advies gevraagd.
Bij Rustbusters in V...GHOOGEN — 12:52 PM
Mijn CHR Carbon High Racer
Een container frames...ZoefZoef — 11:23 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Gisteren was het in ...Wim -de roetsende — 11:23 AM
beginner lasapparaat advies gevraagd.
En als je dat gaat d...Arend-Jan — 10:45 AM
beginner lasapparaat advies gevraagd.
Met gas lassen is be...melle z — 10:40 AM
beginner lasapparaat advies gevraagd.
Ik wil gewoon staal/...Jeroen S — 10:18 AM
beginner lasapparaat advies gevraagd.
Maar advies blijft, ...melle z — 10:16 AM
beginner lasapparaat advies gevraagd.
Mijn vader heeft...Hardloper — 09:54 AM
Mijn CHR Carbon High Racer
De status van de f...Wim -de roetsende — 09:27 AM
beginner lasapparaat advies gevraagd.
Mijn vader heeft e...Wim -de roetsende — 09:24 AM
beginner lasapparaat advies gevraagd.
Welk materiaal wil j...Hardloper — 09:07 AM