Even Voorstellen: Bacchus - Hans
|
Berichten: 673
Topics: 26
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 635
498 x bedankt in 278 berichten
Mooie fiets die M-racer. Ik heb een M5 tas (medium) achterop, daar past best veel in, maar een laptop?
Spatbordjes? op mijn M-racer 28-28 met 28mm bandjes, heb ik maar 7mm ruimte tussen de voorband en frame.
Berichten: 5.854
Topics: 149
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2077
7416 x bedankt in 3649 berichten
(01-Sep-2021, 10:51 AM)Bacchus schreef: Aanpassingen die ik gedaan heb:
Lengte uiteraard aangepast: ik raak nu wel nèt de band met de crank, niet rampzalig maar misschien is het wijs een millimeter of twee langer te zetten om het te voorkomen. Uiteraard mits dat met de benen past.
Trouwens: Bedankt voor de aanmoediging, Wim!
Graag gedaan. M5 zijn gewoon kwalitatief super goede fietsen.
De band moet echt niet de crank raken. Kan hele nare gevolgen hebben.
Je vergeet het 1x en je hebt verschrikkelijk last van asfalteczeem of erger.
Oplossing:
Een iets dikker matje en de neuspijp weer iets uitschuiven is verstandiger.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 1.562
Topics: 16
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 98
503 x bedankt in 349 berichten
01-Sep-2021, 06:48 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 01-Sep-2021, 06:49 PM door PietV*.)
(01-Sep-2021, 06:10 PM)Wim -de roetsende schreef: (01-Sep-2021, 10:51 AM)Bacchus schreef: Aanpassingen die ik gedaan heb:
Lengte uiteraard aangepast: ik raak nu wel nèt de band met de crank, niet rampzalig maar misschien is het wijs een millimeter of twee langer te zetten om het te voorkomen. Uiteraard mits dat met de benen past. Oplossing:
Een iets dikker matje en de neuspijp weer iets uitschuiven is verstandiger.
Een andere oplossing is kortere cranks monteren of de cranks inkorten bij http://www.m-gineering.nl/mindex.htm
Even klikken op het onderwerp: "reparaties en aanpassingen". Je cranks worden dan minimaal 21 mm korter.
Berichten: 1.037
Topics: 17
Lid sinds: Apr 2021
Bedankt: 1251
1775 x bedankt in 890 berichten
2mm is natuurlijk te overzien om te "repareren". De M-Racer heeft nu 172,5 mm cranks, dat schijnt sowieso wel vrij lang te zijn voor mijn 85½ cm binnenbeenlengte (de verkoper had 91 cm bbl) op een ligfiets. Die vervangen voor bv 170 mm (zoals op mijn randonneur) zou al genoeg kunnen zijn (levert 2x 2,5 mm op, toch?) en iets prettiger moeten ronddraaien.
Berichten: 1.562
Topics: 16
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 98
503 x bedankt in 349 berichten
(02-Sep-2021, 08:36 AM)Bacchus schreef: 2mm is natuurlijk te overzien om te "repareren". De M-Racer heeft nu 172,5 mm cranks, dat schijnt sowieso wel vrij lang te zijn voor mijn 85½ cm binnenbeenlengte (de verkoper had 91 cm bbl) op een ligfiets. Die vervangen voor bv 170 mm (zoals op mijn randonneur) zou al genoeg kunnen zijn (levert 2x 2,5 mm op, toch?) en iets prettiger moeten ronddraaien. Je hebt visserslatijn en wielerlatijn. Beide mag je met een korreltje zou nemen. Langere cranks leveren natuurkundig meer koppel, maar missen de biomechanische voordelen. Bij kortere cranks zijn, bij gelijkblijvende trapfrequentie, de spierbewegingen trager, minder kniebuiging en nagenoeg gelijk koppel omdat met een meer gestrekt been wordt getrapt. Thans wordt ook door profwielrenner met wat kortere cranks gereden.
https://debiomechanieker.nl/2020/07/20/l...eigenlijk/
https://www.bicyclekings.nl/Crank-lengte
2,5 mm kortere crank levert een 5 mm kleinere draaicircel op. Bij 2,5 mm kortere cranks wordt de trapas 2,5 mm van de rijder afgesteld. Bij bukfietsers het zadel ophoog. Afhankelijk van de lengte en hoek voorpijp t.o.v. het voorwiel zal het geschat verschil tussen de 2,5 en 5 mm zijn.
Berichten: 1.424
Topics: 6
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 238
2735 x bedankt in 1283 berichten
Hallo Hans,
Ik ben mijn zelfbouw midracer aan het verbouwen zodat er wel een groot voorwiel in past, in combinatie met mijn korte beentjes. Zonder verbouwing ging dat net niet. Ik spreek uit ervaring als ik zeg dat dit op termijn een keer mis gaat, en dat dat dan op een zeer ongelegen moment komt. Ik heb achter een gewone bagagedrager, daar passen ook normale fietstassen op, waar een laptop in past.
Je kunt met zo'n fiets prima naar je werk, beter niet in een nieuwe hagelwitte pantalon.
Als het past kun je spatbordjes monteren. Achter doet een dichte drager ook al veel, voor kan het water er uiteindelijk toch wel langs als het hard genoeg gaat. Het helpt om het voorspatbordje zo ver mogelijk naar voren door te draaien, soms ook juist wat minder ver. Met een beetje pech komt er aan de voorzijde een behoorlijke stroom water uit het spatbord zetten, die dan precies je schoenen ingaat.
Zo'n plat MTB schermpje voor de schuine onderbuis past ook wel op het stukje schuine buis tussen balhoofd en stoeltje. Ook dat werkt redelijk.
Spatborden helpen tegen water, maar doen ook wel wat om het gekriebel van eikenprocessierups haartjes te beperken. Het seizoen is weer voorbij, maar voor mij is dat een reden om ook met mooi weer de spatbordjes erop te laten.
Ik heb voor noodgevallen altijd een setje schone kleren op mijn werk liggen. Het is zelden nodig, maar die paar keer dat je kletsnat wordt, is het erg fijn om weer droge schone kleren aan te kunnen trekken.
Groeten, Jeroen
Berichten: 1.037
Topics: 17
Lid sinds: Apr 2021
Bedankt: 1251
1775 x bedankt in 890 berichten
Dankjewel Jeroen, dat zijn een paar goede tips en aandachtspunten voor het voorspatbord.
Ik heb nu de neuspijp een millimeter of twee uitgeschoven. De overlap is weg en ik kan nog steeds met mijn hiel op het pedaal staan.
Afgelopen vrijdag hebben we een mooi ritje vanuit ACE/Winterswijk gemaakt. Op bescheiden snelheid, dus de M-Racer deed wat zenuwachtig. Zodra het tempo omhoog ging werd dat belangrijk beter. Een 100 km/u weg oversteken tussen het mais, is toch even afstappen en aan de hand meenemen.
Schakelen ging niet zo super. Het blijkt dat de vorige eigenaar een keer lelijk onderuit is gegaan met de fiets. De derrie draagt daar niet alleen de sporen aan de buitenkant van maar ook de draad van de B-schroef was vrijwel verdwenen. Daar heb ik nu een moertje achter gezet. Dat scheelt veel maar 50/25 is nog altijd niet bereikbaar. Misschien is het -op termijn- waard om te bouwen naar een (naar mijn bescheiden mening) veel betrouwbaarder 8- of 9-speed.
En een eerste foto'tje dan:
Berichten: 107
Topics: 9
Lid sinds: Apr 2021
Bedankt: 3
220 x bedankt in 94 berichten
Prachtige fiets zeg, ik vind alle stalen M5's mooi om te zien, maar dit is toch wel een van de mooiste :-)
Ik ben zelf heel tevreden met mijn Shock proof 559, maar stiekem vraag ik me wel eens af hoeveel sneller het met een M-Racer zou gaan ;-) Afstappen bij een onoverzichtelijke oversteek doe ik overigens ook...
Berichten: 5.854
Topics: 149
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2077
7416 x bedankt in 3649 berichten
06-Sep-2021, 06:13 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 06-Sep-2021, 06:14 PM door Wim -de roetsende.)
Schitterende fiets.
Je ketting is volgens mij iets aan de korte kant. De derailleur staat wel heel strak naar voren.
Of zie ik het niet goed?
Ik heb geleerd maximaal 45 graden naar voren wijzend.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 1.037
Topics: 17
Lid sinds: Apr 2021
Bedankt: 1251
1775 x bedankt in 890 berichten
Klopt, Wim. De verkoper had er drie schakels uitgehaald en er los bijgeleverd. Helaas wel met een ontbrekende stift, dus ik heb er inmiddels (na deze foto) slechts twee terug kunnen plaatsen. Niet optimaal, want nog altijd één te weinig en zeker 11-speed kettingen worden er serieus zwakker van. Hij had de ketting verkort omdat er iemand op reed met veel kortere benen. Een beetje dubieus inderdaad, want ík zit al op de grens van crankoverlap, zoals de discussie hierboven al illustreert.
Hier een foto van de derrie nu op groot/groot (50/25), niet ideaal maar acceptabel:
Berichten: 5.854
Topics: 149
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2077
7416 x bedankt in 3649 berichten
Ja, dit noem ik 45 graden. Kan net.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 9
Topics: 3
Lid sinds: Jan 2021
Bedankt: 5
6 x bedankt in 5 berichten
(02-Sep-2021, 08:36 AM)Bacchus schreef: 2mm is natuurlijk te overzien om te "repareren". De M-Racer heeft nu 172,5 mm cranks, dat schijnt sowieso wel vrij lang te zijn voor mijn 85½ cm binnenbeenlengte (de verkoper had 91 cm bbl) op een ligfiets. Die vervangen voor bv 170 mm (zoals op mijn randonneur) zou al genoeg kunnen zijn (levert 2x 2,5 mm op, toch?) en iets prettiger moeten ronddraaien.
Hans ik heb nog een zgan Sram Rival crankstel liggen met 170mm cranks. Woon in de buurt van Breda (Wouw)
|
Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
Nieuwe berichten
|
KIWA track en trace systeem
|
Het is even on hol...ZoefZoef — 01:05 AM |
KIWA track en trace systeem
|
De AXA lijkt verdach...Arno boogaart — 12:51 AM |
LinkedIn / Velomobiel promotie
|
Laat eventueel de te...Fietsbennie — 12:08 AM |
KIWA track en trace systeem
|
Het is even on hold ...Hoekie — 11:37 PM |
LinkedIn / Velomobiel promotie
|
Wat bekendheid gener...Hoekie — 11:30 PM |
De Waterlandse Liggers
|
Na een maand te hebb...GertBr — 11:07 PM |
LinkedIn / Velomobiel promotie
|
Bekendheid is ook ni...Bianca F — 10:54 PM |
Hase pino verbouwing
|
Onze hase pino is al...blokdoorn — 10:02 PM |
LinkedIn / Velomobiel promotie
|
Nou ik denk eerder a...Hardloper — 02:43 PM |
OBT 2024 Rotterdam
|
Als ik mee doe . Dan...Hardloper — 02:39 PM |
LinkedIn / Velomobiel promotie
|
Met zo'n voornemen m...Bob Hagendijk — 02:27 PM |
Vandaag ben ik blij omdat.....
|
Mooi forumpje dit :D365cycle — 02:07 PM |
LinkedIn / Velomobiel promotie
|
Niet alleen op Linke...365cycle — 02:04 PM |
OBT 2024 Rotterdam
|
Voor stallers heb ik...365cycle — 01:54 PM |
KIWA track en trace systeem
|
In een wielkast zou ...365cycle — 01:46 PM |
KIWA track en trace systeem
|
Heb de vraag uitgeze...Arno boogaart — 12:58 PM |
Het nieuwe wapen tegen fatbikes: de rol...
|
Iemand een Optima Ri...TimSch — 11:00 PM |
|