Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Pieter is de naam
#1
hallo mensen,

Deze jongen is van midden jaren 70 en met weinig conditie.  Dodgy
Momenteel ben ik bezig met een item op mijn bucketlist. Dat is fietsen op een (eigen) ligfiets.
Ik bezit er nog geen een maar een kennis is zo lief geweest om zijn ligfiets een week te lenen. Tongue
Al een keer naar mijn werk gefietst (enkele reis 27 km in 70 minuten)

Het betreft een green machine, een van de oudere modellen met ijzeren spaken.
Hij zit prima maar de balans lukt niet zo goed bij mij.
Degene van wie ik de fiets leen heeft er geen last van.

Als ik lig te trappen dan slingert de fiets een beetje onregelmatig.
Als ik stil lig slinger ik ook nog enigzins. Net alsof ik mijn balans niet kan vinden.

Heeft iemand ideeen waar het aan kan liggen?
Huh


Oh en voor mij de ideale fiets omdat:
1. onderhoudsarm
2. het is een ligfiets.
Antwoord }
Bedankt door:
#2
Welkom,

Slingeren doe je op elke fiets, maar omdat een ligfiets onbekend terrein is registreer je het meer (Alles is vreemd, dus alles valt extra op).
Het (ergere) slingeren tijdens het trappen kan komen doordat je onbewust ook aan het stuur trekt/duwt.
Kwestie van meer oefenen, en dan gaat het vanzelf over (of je raakt eraan gewend Smile)

27km in 70 minuten is helemaal geen slechte tijd trouwens, zeker als je niet vaak op een ligfiets hebt gereden.
Antwoord }
Bedankt door: pvandorp
#3
(24-Sep-2021, 01:26 PM)Frutsel schreef: Welkom,

Slingeren doe je op elke fiets, maar omdat een ligfiets onbekend terrein is registreer je het meer (Alles is vreemd, dus alles valt extra op).
Het (ergere) slingeren tijdens het trappen kan komen doordat je onbewust ook aan het stuur trekt/duwt.
Kwestie van meer oefenen, en dan gaat het vanzelf over (of je raakt eraan gewend Smile)

27km in 70 minuten is helemaal geen slechte tijd trouwens, zeker als je niet vaak op een ligfiets hebt gereden.
Bij slingeren denk ik aan dat ik de halve breedte van een vrijliggend fiespad met middenstreep nodig heb.
Dat fietsen op een fietspad is op de 2e dag.
Ik reed binnen 5 minuten weg op deze ligfiets.

Ook als ik het stuur bijna niet vast hou dan slinger ik nog.
Het slingeren is minder als ik wat meer vast hou aan het stuur en vooral let op de weg en niet op de fiets. Big Grin 
@Frutsel: je rijdt ook op een Green Machine?
Antwoord }
Bedankt door:
#4
Hoi, welkom!

Mocht je er nou niet achter komen, en het verschijnsel gaat niet weg én maakt je onzeker, dan zijn er ook een hoop trike-modellen te vinden! Ik heb minder verstand van open trikes (rijd zelf in een Mango velomobiel) maar er zijn hier zeker wel anderen met ervaring.

Mijn wenpogingen met een tweewiel open ligfiets (was een Flevobike 50/50) hebben ook wel wat tijd gekost, na een week reed ik nog steeds niet heel erg soepel. Is de fiets goed op jouw lengte afgesteld?
Een andere oorzaak kan natuurlijk een slag in het wiel zijn oid, de eigenaar kan hier helemaal aan gewend zijn met name als die slag er langzaam in is geslopen.
Antwoord }
Bedankt door: pvandorp
#5
Welkom op dit forum.

Veel lees- en nog veel meer schrijfplezier gewenst.

Leuk dat er in deze tijd toch nog weer iemand gaat ligfietsen.
De meeste mensen kopen helaas een eBike.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: pvandorp
#6
Krampachtigheid kan ook een reden zijn. Niet knijpen in je stuur, ver vooruit kijken en schouders laten zakken…. Het is toch een kwestie van wennen door kilometers te maken. In mijn eerste week op een tweewieler destijds ben ik 2 maal gevallen…
Flevobike en trike - Nazca Pioneer - Strada 58 - Quest 846 - Challenge Alize - Bülk 182 - Nazca Fiero - Brompton - Koga LightSpeed - bakfiets (voor de kleinkinderen) 
Antwoord }
Bedankt door: pvandorp
#7
Ik rij op van alles, maar geen Green Machine. Technisch is het een fraai ding, maar ik vind 'm zo lelijk...
M5 Street legal (nou ja, een Speedliner versie), Optima Baron, Raptobike mid (high?) racer, HP Velotechnic Scorpion FS20, Catrike 700 (die moet ik waarschijnlijk aan mijn vrouw afstaan Smile)

Maar goed, die mate van slingeren is waarschijnlijk een kwestie van onwennig/onzeker zijn op een ligfiets. Als je al merkt dat niet op de fiets letten helpt, dan ben je op de goede weg.
Gewoon rijden, niet bedenken dat je op een 'vreemde' fiets rijdt, gewoon genieten van het uitzicht, want dat is het leuke van onderstuur
Antwoord }
Bedankt door: pvandorp
#8
Welkom!
Ligfietsen vraagt gewenning. Ik voelde mij in het begin (26 jaar geleden) ook onwennig. Ik huurde toen een ligfiets bij de Liggende Hollander. Ik fietste weg en Frank ter Braak (de verhuurder) hield mijn fiets vast zodat ik niet om zou vallen. Ik begon te wanhopen of het mij ooit zou lukken toen Frank riep dat hij al had losgelaten. Aan het einde van de straat maakte ik een hele ruime bocht om terug te keren. Het voelde allemaal niet safe en ik trok behoorlijk aan het (onder)stuur. Frank zei dat je op een gewone fiets al heel veel jaren fietst en dat je niet moet verwachten dat het op een ligfiets direct even gemakkelijk gaat. En daar heeft hij gelijk in. De gewenning komt na verloop van tijd.

Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door: pvandorp
#9
Ik haal nu nog geen 27 km in 70 minuten met toch wel een redelijke conditie Smile Maar kan na een paar ritten wel zeggen dat dat nerveuze gedrag bij mijn Challenge Hurricane minder wordt. Het is deels denk ik ook iets wennen aan de fiets en relaxter rijden. De neiging is ook om snel te willen compenseren bij een kleine beweging en dan overcompenseer je en ga je zwabberen...
Antwoord }
Bedankt door: pvandorp
#10
Welkom! En succes met wennen Wink Gun het even een 500 km. Komt echt vanzelf Big Grin
Antwoord }
Bedankt door: pvandorp
#11
Heeft iemand ideeen waar het aan kan liggen?

Huh

Het klink mij als nog krampachtig op je fiets zitten; misschien trek je je hoofd naar voren, trek je aan je stuur en maak je jezelf bol i.p.v. recht. Meerdere tochten zal je een meer ontspannen houding op de fiets geven; het voordeel van ervaring geeft vertrouwen.
Wat je kan proberen is om niet aan je stuur te trekken, maar er zachtjes tegen te duwen. Je lichaam komt dan recht en je hoofd komt recht op je ruggengraat. Als wedstrijdrijder merkte ik dat deze houding meer ontspannen en sneller was, waarop ik ben overgegaan ben op een ossekopstuur.
De zelfde ontspanning voel je bij een onderstuur. Een onderstuur is aerodynamisch echter minder en volgens mij zijn er geen greenmachine's met een onderstuur.

Verder geeft fietsplezier ook ontspanning; met een ligfiets zie je meer in welke omgeving je fietst. Ik vind dit ontspannend. :-)

Niels, zen, van der Wal
Antwoord }
Bedankt door:
#12
(25-Sep-2021, 07:57 AM)Niels van der Wal schreef: De zelfde ontspanning voel je bij een onderstuur. Een onderstuur is aerodynamisch echter minder en volgens mij zijn er geen greenmachine's met een onderstuur.

Er zijn wel degelijk Green Machines met een onderstuur.
Even terug naar de site van de makers:
https://www.flevobike.nl/GreenMachine/gr...onderstuur

Twee Marktplaats links van wat er nu in de tweedehands handel is:
https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en-...chine.html?
https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en-...chine.html?

Helaas nog steeds boven budget (naast de fietsen die ik al bezit.)
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door:
#13
(25-Sep-2021, 04:33 PM)Willeke_IGKT schreef: [quote="Niels van der Wal" pid='17272' dateline='1632549429']

De zelfde ontspanning voel je bij een onderstuur. Een onderstuur is aerodynamisch echter minder en volgens mij zijn er geen greenmachine's met een onderstuur.



Er zijn wel degelijk Green Machines met een onderstuur.

Tof!
Had voor een onderstuur ooit bijna voor een trike gekozen.
Mijn velomobiel is ook een trike; maar heeft geen onderstuur, (Ik heb wel een ossekopstuurtje ingebouwd)

Niels, |_| van der Wal
Antwoord }
Bedankt door:
#14
Het uiterste in ontspannen rijden is een Flevo trike (knik-kantel sturing.)
Niet de eerste periode maar wanneer je het sturen met je benen/evenwicht onder de knie hebt kun met je handen los rijden, of ze licht op het stuur laten rusten.

Je vond mij meestal met mijn armen los hangend, handen in de buurt van het stuur om niet te ver van de remmen te zijn.

Ik houd van mijn Quest maar ik kan die onspannen flevo trike houding echt missen.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door: pvandorp
#15
(bij de posts van Niels ben ik altijd benieuwd naar het onderschrift  Cool )
Antwoord }
Bedankt door:
#16
(25-Sep-2021, 07:55 PM)gideon schreef: (bij de posts van Niels ben ik altijd benieuwd naar het onderschrift  Cool )

Dat was een beetje gebruikelijk bij de google mailinglist.

Zo ben ik aan mijn 'achternaam' gekomen. 
Soms wist ik geen leuk onderschrift en dan werd het dus -de roetsende
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#17
(25-Sep-2021, 06:45 PM)Willeke_IGKT schreef: Het uiterste in ontspannen rijden is een Flevo trike (knik-kantel sturing.)
Niet de eerste periode maar wanneer je het sturen met je benen/evenwicht onder de knie hebt kun met je handen los rijden, of ze licht op het stuur laten rusten.

Je vond mij meestal met mijn armen los hangend, handen in de buurt van het stuur om niet te ver van de remmen te zijn.

Ik houd van mijn Quest maar ik kan die onspannen flevo trike houding echt missen.
Lekker korte draaicirkel ook. minder dan 4m.

(25-Sep-2021, 06:31 PM)Niels van der Wal schreef: Mijn velomobiel is ook een trike; maar heeft geen onderstuur, (Ik heb wel een ossekopstuurtje ingebouwd)

Niels, |_| van der Wal
zoeen als Greg Lemond op zijn racefiets had?

(25-Sep-2021, 06:31 PM)Niels van der Wal schreef:
(25-Sep-2021, 04:33 PM)Willeke_IGKT schreef: [quote="Niels van der Wal" pid='17272' dateline='1632549429']



De zelfde ontspanning voel je bij een onderstuur. Een onderstuur is aerodynamisch echter minder en volgens mij zijn er geen greenmachine's met een onderstuur.


Er zijn wel degelijk Green Machines met een onderstuur.



Tof!

Had voor een onderstuur ooit bijna voor een trike gekozen.

Mijn velomobiel is ook een trike; maar heeft geen onderstuur, (Ik heb wel een ossekopstuurtje ingebouwd)



Niels, |_| van der Wal
Onderstuur minder aerodynamisch? Misschien een schaatspak aantrekken met calimerohelm?  Cool

Het lijkt me wel fijn om m'n smartphone op het bovenstuur te zetten.
Ik begreep dat er een betere app is dan google maps om de route te vertellen. Dat is pas vooruitgang. Niks zo erg als 'taking a wrong turn'. Rolleyes
Antwoord }
Bedankt door:
#18
Ik ben verstokt onderstuurligfietser.
Als ik mijn mobiel gebruik voor navigatie dan heb zo'n hoes voor mijn smartphone die hardlopers op hun bovenarm hebben, op mijn onderarm. Werkt.
De  fietsrouteplanner  is beter dan Google maps en ook Osmand is goed. Die laatste omdat je daar tracks in kan opnemen die je kan volgen. 

Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door:
#19
(25-Sep-2021, 09:32 PM)Roepers schreef: De  fietsrouteplanner  is beter dan Google maps en ook Osmand is goed. Die laatste omdat je daar tracks in kan opnemen die je kan volgen. 

Kan je Osmand ook zo zetten dat het je route registreert?
Ik hoef geen details, alleen een streep op de kaart en het totaal aan afstand is al goed.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door:
#20
Dat doe ik nadien op afstandmeten.nl. Hoef ik niet de hele rit een kastje aan te zetten. Ook handig als je de kortste weg wilt weten.
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door:
#21
Ik gebruik Bike citizen als ik navigatie op de fiets wil. Het enige nadeel is dat hij nog wel eens een beetje laat een afslag meldt (via de audio), en ik dan vol in de remmen moet.
Antwoord }
Bedankt door:
#22
(24-Sep-2021, 02:55 PM)Wim -de roetsende schreef: Welkom op dit forum.

Veel lees- en nog veel meer schrijfplezier gewenst.


Leuk dat er in deze tijd toch nog weer iemand gaat ligfietsen.

De meeste mensen kopen helaas een eBike.

hoi Roetsende,
Voor mij is dit misschien pas het begin. Zo'n banaan lijkt me ook mooi.
Ik denk dat met een battery-pack en motor geintegreerd je veel verder kunt fietsen dan een zitfiets (als je begrijpt wat ik bedoel - O.B. Bommel).
Antwoord }
Bedankt door:
#23
(25-Sep-2021, 07:55 PM)gideon schreef: (bij de posts van Niels ben ik altijd benieuwd naar het onderschrift  Cool )


Niels, :-), van der Wal
Antwoord }
Bedankt door: gideon
#24
Pieter,

Welkom op het forum. Fietsen heeft te maken met je fijne motoriek. Kleine bewegingen die in het begin de aandacht vragen, maar na gewenning een soort automatisme wordt. Verder maakt het nog uit of het stuur recht boven de stuurpen is gemonteerd, al dan niet elders met een stuurstang tussen stuur en stuurpen. Zoals vaak bij een onderstuur. Of dat ligt met een kleine zithoek en bovenstuur, waardoor je het stuur minder draait en meer zijdelings beweegt als een helmstok.
Antwoord }
Bedankt door: pvandorp
#25
(26-Sep-2021, 09:11 AM)PietV* schreef: Of dat ligt met een kleine zithoek en bovenstuur, waardoor je het stuur minder draait en meer zijdelings beweegt als een helmstok.

Ik probeer het stuur nog wel eens losjes vast te houden. Dan voel ik meer wat de balans is.
Momenteel zit ik nogal 'rechtop' dus dat helmstok effect is iets minder.
Volgende rit ga ik wat verder onderuit.
Antwoord }
Bedankt door:
#26
Ik heb nu 3 fietsen met onderstuur. De oudste van de 3, de Sinner Record is heel erg stabiel. Ik heb er wel eens honderden meters "met losse handen" meegereden. Volgens mij heeft hij de minst gunstige zithoek maar is desalniettemin de meest stabiele.

Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
KIWA track en trace systeem
Het is even on hol...ZoefZoef — 01:05 AM
KIWA track en trace systeem
De AXA lijkt verdach...Arno boogaart — 12:51 AM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Laat eventueel de te...Fietsbennie — 12:08 AM
KIWA track en trace systeem
Het is even on hold ...Hoekie — 11:37 PM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Wat bekendheid gener...Hoekie — 11:30 PM
De Waterlandse Liggers
Na een maand te hebb...GertBr — 11:07 PM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Bekendheid is ook ni...Bianca F — 10:54 PM
Hase pino verbouwing
Onze hase pino is al...blokdoorn — 10:02 PM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Nou ik denk eerder a...Hardloper — 02:43 PM
OBT 2024 Rotterdam
Als ik mee doe . Dan...Hardloper — 02:39 PM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Met zo'n voornemen m...Bob Hagendijk — 02:27 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Mooi forumpje dit :D365cycle — 02:07 PM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Niet alleen op Linke...365cycle — 02:04 PM
OBT 2024 Rotterdam
Voor stallers heb ik...365cycle — 01:54 PM
KIWA track en trace systeem
In een wielkast zou ...365cycle — 01:46 PM
KIWA track en trace systeem
Heb de vraag uitgeze...Arno boogaart — 12:58 PM
Het nieuwe wapen tegen fatbikes: de rol...
Iemand een Optima Ri...TimSch — 11:00 PM