Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hork van de dag
#1
Ik kom er iedere dag wel één tegen; een hork (genderonafhankelijk) die iets ontzettend stoms doet in het verkeer. Meestal zijn het helaas automobilisten.
Meestal kan ik er ook wel om lachen, misschien leuk om dat eens te delen?

Bij deze mijn hork van de dag:

[Afbeelding: parkeerplaats.jpg]
Je parkeert hier. Mag dat?

Ze stond te bellen ofzo geloof ik, leek erop dat ze autopech had. Als ze tot hier uitgerold was was het al stom geweest, maar toen ik toeterde startte ze de auto gewoon en zette 'm een stukje achteruit. Big Grin
Antwoord }
Bedankt door:
#2
Idem, bijna iedere dag kom ik eentje tegen of zie ik er één.

Gisteren nog. Vanwege wegwerkzaamheden neem ik een iets andere ww-route. Op die weg zijn ze dus geen vm gewend. 

Bleef er zo'n hork met 'vollicht' achter mij hangen. Via de spiegels word ik dan totaal verblind en kan ik niet goed de weg meer zien. Ik ging daarna een beetje slingeren om aan te geven dat er 'iets' aan de hand was, ging de hork toeteren. Terwijl er ruimte genoeg was om mij in te halen.

Vaak gooien ze volgens mij het Grote Licht erop om te zien wat daar nou toch voor ze rijdt.
9 van de 10 keer helpt gaan slingeren heel goed. Meestal dimmen ze direct.

Deze dus niet.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#3
(14-Oct-2021, 06:26 AM)Wim -de roetsende schreef: Bleef er zo'n hork met 'vollicht' achter mij hangen. Via de spiegels word ik dan totaal verblind en kan ik niet goed de weg meer zien. Ik ging daarna een beetje slingeren om aan te geven dat er 'iets' aan de hand was, ging de hork toeteren. Terwijl er ruimte genoeg was om mij in te halen.

Dat komt meer over als een poging tot uitdagen of treiteren. Je had beter langzamer kunnen fietsen.
Antwoord }
Bedankt door:
#4
Had er vanochtend trouwens ook weer één, al was de overlast nog beperkt.
Haalde me met ~55 in op een 60-weg terwijl er een voetganger aan onze kant ons tegemoet kwam. Ik reed 48 km/h... omdat er een vrachtwagen voor me reed die 48 km/h reed, anders had ik wel beter m'n best gedaan met een rits auto's achter me. Inhalen was dus echt nutteloos; Ik reed vervolgens alleen achter haar 48 km/h ipv direct achter de vrachtwagen. Op de kruising 1 km verderop was de fietsstrook vrij en reed ik haar én de vrachtauto ervoor én de auto daarvoor voorbij, om rechtsaf te slaan lang voordat zij de kruising over waren.
Antwoord }
Bedankt door:
#5
Niet mijn rit, maar ik wil 'm hier toch even plaatsen.
Dit is wel meer dan een hork... zou dit misschien zelfs al poging tot doodslag zijn? @PietV jouw expertise-gebied?



Hoe groot je hekel aan iemand ook is, je moet toch echt serieuze kortsluiting in je hoofd hebben om dit te doen.
Antwoord }
Bedankt door:
#6
Volkomen zot die automobilist. Mag je tegenwoordig ook buiten de bebouwde kom de rijbaan op met je velomobiel?
Antwoord }
Bedankt door:
#7
(17-Nov-2021, 10:49 PM)berth9999 schreef: Volkomen zot die automobilist. Mag je tegenwoordig ook buiten de bebouwde kom de rijbaan op met je velomobiel?

Hoezo tegenwoordig? RVV 1990 art. 5 lid 4 maakt voor zover ik begrijp geen onderscheid tussen binnen en buiten de bebouwde kom, dus zolang de rijbaan niet expliciet verboden is (b.v. autosnelweg, autoweg of de borden C9, C14, C15) mag het (tenminste in de theorie, en mits je VM breder is dan 75cm).
M5 28/26, Optima Lynx Orca, Optima Condor, Flevo Alleweder, Mango #57, Rainbow Lyra, Strada "Rudbeckia Hirta" #75
 
Antwoord }
Bedankt door:
#8
(17-Nov-2021, 10:49 PM)berth9999 schreef: Mag je tegenwoordig ook buiten de bebouwde kom de rijbaan op met je velomobiel?
Yup, er is nooit een onderscheid geweest.
(18-Nov-2021, 01:12 AM)emgaron schreef: Hoezo tegenwoordig? RVV 1990 art. 5 lid 4 maakt voor zover ik begrijp geen onderscheid tussen binnen en buiten de bebouwde kom, dus zolang de rijbaan niet expliciet verboden is (b.v. autosnelweg, autoweg of de borden C9, C14, C15) mag het (tenminste in de theorie, en mits je VM breder is dan 75cm).
Correct! Doe het best vaak. De fietspaden buiten de bebouwde kom zijn soms écht om te huilen. Wel meestal op 60-wegen, er is één 80-weg waar ik vaak rijd maar daar probeer ik dan ook wel 60 te rijden.
Antwoord }
Bedankt door: emgaron
#9
(17-Nov-2021, 09:48 PM)365cycle schreef: Niet mijn rit, maar ik wil 'm hier toch even plaatsen.

Dit is wel meer dan een hork... zou dit misschien zelfs al poging tot doodslag zijn? @PietV jouw expertise-gebied?







Hoe groot je hekel aan iemand ook is, je moet toch echt serieuze kortsluiting in je hoofd hebben om dit te doen.

Helemaal mee eens. Dit is puur crimineel gedrag. Een opzettelijke handeling tegen de ligfietser gericht. Minimaal artikel 5 Wegenverkeerswet 1994. Daarbij hoeft opzet niet eens bewezen te worden.

Deze opzet handeling, het achteruitrijden in de richting van de ligfietser, wordt op het laatste moment onderbroken door een remming.
Artikel 285 Strafrecht. Bedreiging met enig misdrijf tegen het leven gericht. Poging tot doodslag is moeilijker te bewijzen. Alles ter beoordeling van een rechter.
Bij dergelijk verkeerscriminelen kan het rijbewijs door de politie worden ingevorderd en opgestuurd naar de officier van justitie. Daar kan die bestuurder tekst en uitleg geven over zijn crimineel handelen en verzoeken tot teruggave van het rijbewijs. Anders blijft het rijbewijs ingevorderd tot de rechtszaak en beslist de rechter.

Ook een mededeling aan het CBR betreffende de rijgeschiktheid van die bestuurder kan worden gedaan. Dan wordt door die bestuurder door een psychiater van het CBR onderzocht naar zijn geschiktheid. Als hij ongeschikt blijkt te zijn wordt zijn rijbewijs ongeldig verklaard voor de rest van zijn of haar leven. Tenzij bij een later onderzoek anders blijkt.

Rijden in een auto tijdens een ongeldig verklaard rijbewijs is een misdrijf. Gelijk als bij een ontzegging van de rijbevoegdheid.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Wim -de roetsende , Hoekie
#10
(17-Nov-2021, 09:48 PM)365cycle schreef: Dit is wel meer dan een hork... zou dit misschien zelfs al poging tot doodslag zijn? @PietV jouw expertise-gebied?

Je ziet (en hoort) in de video genoeg om die conclusie te kunnen trekken. Zeker dat de automobilist weer met gierende banden optrekt direct nadat de velomobiel voorbij rijdt, kun je nauwelijks anders uitleggen dan dat het achteruitrijden een poging was een aanrijding te veroorzaken. Dat hij het achterwaarts en niet voorwaarts of van links opzij doet, toont dat hij heeft nagedacht geprobeerd na te denken over de schuldvraag en dat brengt het eng dicht in de buurt van poging tot moord. De tijd tussen aanleiding en actie is er alleen niet lang genoeg voor.

Een paar jaar geleden is iemand veroordeeld voor moord door middel van een auto, dus doodslag kan niet ongehoord zijn.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Hoekie
#11
Doordat de 2de rijder iemand bij de nieuwsredactie kent, kwam dit op een nieuwssite.
https://www.ruhr24.de/nrw/nrw-video-suv-...98598.html

Aanleiding: de automobilist rijd te dicht langs de fietser. De fietser geeft een handbeweging uit onvrede. De automobilist reageert daarop.

Kijk en huiver.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#12
(18-Nov-2021, 10:13 AM)Bacchus schreef: Een paar jaar geleden is iemand veroordeeld voor moord door middel van een auto, dus doodslag kan niet ongehoord zijn.
Vond 'm n.a.v. je post ook in het nieuws
Wat een volk  Sick
Antwoord }
Bedankt door:
#13
(18-Nov-2021, 01:12 AM)emgaron schreef: Hoezo tegenwoordig? RVV 1990 art. 5 lid 4 maakt voor zover ik begrijp geen onderscheid tussen binnen en buiten de bebouwde kom, dus zolang de rijbaan niet expliciet verboden is (b.v. autosnelweg, autoweg of de borden C9, C14, C15) mag het (tenminste in de theorie, en mits je VM breder is dan 75cm).

Ok. Dank! :-)  Ik dacht dat het alleen binnen de bebouwde kom gold, deze regel.
Antwoord }
Bedankt door:
#14
(18-Nov-2021, 03:23 PM)berth9999 schreef: Ok. Dank! :-)  Ik dacht dat het alleen binnen de bebouwde kom gold, deze regel.
Gelukkig niet. Hier rijd ik regelmatig. Dat pad daar links kunnen ze zo vaak Joop Zoetemelkpad noemen als ze willen, het in deze tijd vol bladeren, je hebt om de paar meter een dikke boomwortel en bij de rotonde aan het eind zit het vol vaak smerig gladde bochten. Het is de naam echt onwaardig.
Antwoord }
Bedankt door:
#15
(18-Nov-2021, 03:33 PM)365cycle schreef: Hier rijd ik regelmatig. Dat pad daar links kunnen ze zo vaak Joop Zoetemelkpad noemen als ze willen, het in deze tijd vol bladeren, je hebt om de paar meter een dikke boomwortel en bij de rotonde aan het eind zit het vol vaak smerig gladde bochten. Het is de naam echt onwaardig.

Hmmm, hier kom ik ook vaak. Maar dan vooral in de zomer. Dus hoe het met de bladeren op deze plek zit weet ik niet, maar boomwortels en gladde bochten bij de rotonde is mij totaal onbekend. Ik vind het wel een prima doorgaand fietspad, dus grappig dat ieders perceptie zo anders kan zijn. Het enige kwalijke punt vind ik het 'invoegen' op het fietspad vanuit de rijweg als je Rijpwetering uitrijdt. Ik houd niet zo van dat soort oversteken voor fietsers bij een soms best drukke doorgaande weg.
Antwoord }
Bedankt door:
#16
(18-Nov-2021, 03:45 PM)Lopopodium schreef: Hmmm, hier kom ik ook vaak. Maar dan vooral in de zomer. Dus hoe het met de bladeren op deze plek zit weet ik niet, maar boomwortels en gladde bochten bij de rotonde is mij totaal onbekend.
Die bochtjes aan het eind bedoel ik: https://www.google.nl/maps/@52.199483,4....a=!3m1!1e3
Tenzij ik maling heb aan tegenliggers (er wordt daar best veel gefietst) moet ik echt flink inhouden wil ik dat een beetje veilig nemen. Op de autorotondes kan ik behoorlijk hard doorrijden, als er een auto voor me zit moet ik vaak zelfs een beetje inhouden. Het mag overigens officieel alleen vanaf deze kant, aan de andere kant staat een bord.

(18-Nov-2021, 03:45 PM)Lopopodium schreef: Ik vind het wel een prima doorgaand fietspad, dus grappig dat ieders perceptie zo anders kan zijn.
Klopt! Misschien valt het eigenlijk ook nog wel mee hoor, als ik moe ben pak ik het fietspad ook. Da's vaak vanaf Nieuwe Wetering naar Rijpwetering, en die kant van het fietspad is ook minder slecht. Maar het comfort op de weg ligt dusdanig veel hoger dat het verschil me telkens weer opvalt. De klinkerweg in Rijpwetering (ri. A4/Hoogmade) rijdt prettiger, en daar heeft iemand een segment "Drempelklinkerzooi" gemaakt op Strava  Big Grin

(18-Nov-2021, 03:45 PM)Lopopodium schreef:  Het enige kwalijke punt vind ik het 'invoegen' op het fietspad vanuit de rijweg als je Rijpwetering uitrijdt. Ik houd niet zo van dat soort oversteken voor fietsers bij een soms best drukke doorgaande weg.
Dat is inderdaad ook wel een link punt. Ik kom daar vanaf Nieuwe Wetering gezien liever vanaf de weg, dan heb je ook veel meer tijd en ruimte om die zijstraat direct na de oversteek in kijken. Als ik zin heb om legaal te doen + hard te rijden ga ik vanaf Nieuwe Wetering over het fietspad tot de eerste zijstraat, en dan de weg op. Daar staat geen verbod meer.

De route langs de molen is overigens mooier en rustiger, maar daar ben ik mee gestopt ivm het grote aantal paarden wat daar rondhobbelt.
Antwoord }
Bedankt door:
#17
(18-Nov-2021, 04:04 PM)365cycle schreef: De route langs de molen is overigens mooier en rustiger, maar daar ben ik mee gestopt ivm het grote aantal paarden wat daar rondhobbelt.

Ja, dat fiets ik ook altijd liever. Maar vooral omdat ik zo'n landweggetje leuk vind om te fietsen. Lekker landelijk sfeertje, brede geasfalteerde wegen, nauwelijks auto's en overzichtelijke kruisingen van andere (land)wegen. Zoveel heb je er daar in Zuid-Holland nou ook weer niet van, uitgezonderd op het eiland Voorne-Putten en de polder rondom Schoonhoven.
Antwoord }
Bedankt door:
#18
(18-Nov-2021, 04:57 PM)Lopopodium schreef: Ja, dat fiets ik ook altijd liever. Maar vooral omdat ik zo'n landweggetje leuk vind om te fietsen. Lekker landelijk sfeertje, brede geasfalteerde wegen, nauwelijks auto's en overzichtelijke kruisingen van andere (land)wegen. Zoveel heb je er daar in Zuid-Holland nou ook weer niet van, uitgezonderd op het eiland Voorne-Putten en de polder rondom Schoonhoven.
Klopt. Eigenlijk was ik onvolledig: Als ik de tijd heb fiets ik wél over dat weggetje. Als ik naar m'n werk, of na m'n werk naar huis moet kan ik best genieten, maar wil ik gewoon óók opschieten.
Antwoord }
Bedankt door:
#19
(18-Nov-2021, 01:12 AM)emgaron schreef: Hoezo tegenwoordig? RVV 1990 art. 5 lid 4 maakt voor zover ik begrijp geen onderscheid tussen binnen en buiten de bebouwde kom, dus zolang de rijbaan niet expliciet verboden is (b.v. autosnelweg, autoweg of de borden C9, C14, C15) mag het (tenminste in de theorie, en mits je VM breder is dan 75cm).

Klopt. Is onlangs nog door mij en de politie geverifieerd op een 80 km weg buiten de bebouwde kom.

Die verificatie had van de week zijn waarde : ik ben met een gerust hart ingevoegd op een 80 km weg, achter een politiebusje.
Antwoord }
Bedankt door: emgaron
#20
(18-Nov-2021, 10:13 AM)Bacchus schreef: Je ziet (en hoort) in de video genoeg om die conclusie te kunnen trekken. Zeker dat de automobilist weer met gierende banden optrekt direct nadat de velomobiel voorbij rijdt, kun je nauwelijks anders uitleggen dan dat het achteruitrijden een poging was een aanrijding te veroorzaken. Dat hij het achterwaarts en niet voorwaarts of van links opzij doet, toont dat hij heeft nagedacht geprobeerd na te denken over de schuldvraag en dat brengt het eng dicht in de buurt van poging tot moord. De tijd tussen aanleiding en actie is er alleen niet lang genoeg voor.

Een paar jaar geleden is iemand veroordeeld voor moord door middel van een auto, dus doodslag kan niet ongehoord zijn.

Het lijkt er zeker niet op dat het in de richting van moord gaat of poging daartoe. Moord = doodslag met voorbedachte rade. In een opwelling is zeker geen voorbedachte rade.

Met voorbedachte rade of voorbedachtheid is een strafrecht begrip. Die term wordt gebruikt wanneer een persoon, voordat hij of zij een strafbaar feit pleegde, de gelegenheid had om zich over dit strafbare feit te bezinnen, maar dit vervolgens toch pleegt. Dus na rijp beraad toch plegen.

Het achteruit rijden is een opzettelijk handeling in de richting van de fietser, maar die handeling wordt onderbroken door tijdig te remmen.

Een auto als voorwerp gebruiken om een moord te plegen blijft uiteraard mogelijk.
Antwoord }
Bedankt door:
#21
Ongelooflijk heftige beelden Angry   Angry   Angry
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#22
Een auto als voorwerp gebruiken om een moord te plegen blijft uiteraard mogelijk.

Hierom wordt een rijbewijs vaker een wapenvergunning genoemd.
Alleen de strafmaat en de consequenties zijn verschillend:
Rijdt maar een per ongeluk iemand dood of schiet maar een iemand per ongeluk dood.

Niels, autovergunning, van der Wal

[quote="365cycle" pid='18224' dateline='1637178537']
Niet mijn rit, maar ik wil 'm hier toch even plaatsen.
Dit is wel meer dan een hork... zou dit misschien zelfs al poging tot doodslag zijn? @PietV jouw expertise-gebied?



Vorig jaar na de zomer iets vergelijkbaars meegemaakt met een motor:
Hij haalde mij in remde en wees naar rechts. Ik bleef of de weg (dijk) en ging niet op de fietssuggestiestrook rijden. Hij liet zich toen rechts voor me afzakken en sneed me de linker berm in. Gelukkig kan ik sturen en is een 3 wieler stabiel. Met het rechter voorwiel bleef ik op de weg, stuurde naar rechts en fietste door. Hij reed uiteindelijk door; zichtbaar en hoorbaar misbaar makend.
Helaas geen camera aan boord.
Ook niet toen een half jaar geleden een automobilist me rechts door de berm inhaalde en vervolgens remde vanwege de 2 fietsers voor me.

Niels, het mag niet; het kan wel, van der Wal
Antwoord }
Bedankt door:
#23
Ik had van de week ook een hork, maar niet in de zelfde categorie als deze.
Smalle weg, 30 km gebied, ik reed voor mijn doen snel, tussen 20 en 25 km/h en de berm aan de rechterkant is er een waar je niet in terecht wil komen, (zacht gras.)

Auto (zo'n extra grote personenwagen die het formaat van een bus heeft) komt van de parkeer plaats van een bedrijf achter me, rijd meteen snel (ik schat meer dan 30 km/h omdat hij een stuk sneller was dan ik,) en toeterde vlak achter me.
Ik bleef redelijk midden op de weg, dus ging de auto met de wielen in de linker berm, (bijna in de greppel aan de verre kant van de berm,) en rakelings langs mij heen. Om een paar meter verder af te remmen omdat er een verhoogde kruising is met een fietspad.
Ook ik moest remmen.

Normaal gebruik ik dat fietspad zowel heen als terug, voorzichtig, want ik weet dat die kruizing erg slecht te overzien is. (Auto en ik hadden voorrang moeten verlenen aan verkeer van dat pad.)
Vanwege werkzaamheden iets verder in de wijk is dat pad nu bijna buiten gebruik maar die auto had waarschijnlijk niet kunnen stoppen als er wel een fietser op had gereden.

Gelukkig reed die gek gewoon door, veel te snel voor het smalle weggetje met veel fiets verkeer.

Google maps link naar het weggetje, ik reed van zuid naar noord, het fietspad is ter hoogte van de Gamma (op het terrein ten oosten van de weg.) https://www.google.com/maps/dir/52.50128...505677!3e1
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door:
#24
Over dat filmpje: waarom rijdt velomobielmeneer niet gewoon op het fietspad?
Antwoord }
Bedankt door:
#25
Gelukkig wordt ik op mijn trike altijd met de uiterste voorkomendheid behandeld. Men ziet het kennelijk toch een beetje als een invalidenvoertuig. Inmiddels is het dat trouwens ook wel een beetje.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }
Bedankt door:
#26
(18-Nov-2021, 10:35 PM)Jurrien schreef: Over dat filmpje: waarom rijdt velomobielmeneer niet gewoon op het fietspad?

Misschien omdat het niet hoeft en omdat zijn gemiddelde snelheid behoorlijk hoog ligt.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: emgaron , 365cycle , Hoekie


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
KIWA track en trace systeem
Het is even on hol...ZoefZoef — 01:05 AM
KIWA track en trace systeem
De AXA lijkt verdach...Arno boogaart — 12:51 AM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Laat eventueel de te...Fietsbennie — 12:08 AM
KIWA track en trace systeem
Het is even on hold ...Hoekie — 11:37 PM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Wat bekendheid gener...Hoekie — 11:30 PM
De Waterlandse Liggers
Na een maand te hebb...GertBr — 11:07 PM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Bekendheid is ook ni...Bianca F — 10:54 PM
Hase pino verbouwing
Onze hase pino is al...blokdoorn — 10:02 PM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Nou ik denk eerder a...Hardloper — 02:43 PM
OBT 2024 Rotterdam
Als ik mee doe . Dan...Hardloper — 02:39 PM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Met zo'n voornemen m...Bob Hagendijk — 02:27 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Mooi forumpje dit :D365cycle — 02:07 PM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Niet alleen op Linke...365cycle — 02:04 PM
OBT 2024 Rotterdam
Voor stallers heb ik...365cycle — 01:54 PM
KIWA track en trace systeem
In een wielkast zou ...365cycle — 01:46 PM
KIWA track en trace systeem
Heb de vraag uitgeze...Arno boogaart — 12:58 PM
Het nieuwe wapen tegen fatbikes: de rol...
Iemand een Optima Ri...TimSch — 11:00 PM