Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Extreme tocht op 23 jaar oude M5
#1
Een ongelofelijk extreme ligfietstocht van de Hongaar Victor Zicho op zijn 23 jaar oude M5 Blue Glide met 70 kg bagage. Winterbiking in Afghanistan. Wat is een stalen frame toch taai en betrouwbaar. Ben nog steeds blij met mijn M5 Blue Glide.
https://www.youtube.com/watch?v=B_Diz4-U...nnel=zicho
 
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#2
(04-May-2021, 09:45 AM)PietV* schreef: Wat is een stalen frame toch taai en betrouwbaar.

Ahum... ik heb nu al tweemaal het stalen frame van mijn Nazca gaucho kapot kunnen fietsen in vier jaar tijd sinds ik deze nieuw kocht. Ik hoop dat de laatste verstevigde las de derde keer voorkomt (eventueel kan het nog steviger gelast worden).
Antwoord }
Bedankt door: Thijs OO , 365cycle
#3
"Alles kan kapot", zei mijn vader vroeger altijd al.

Ben je erg groot of zwaar of sterk of enz.? Of toch een constructiefout?
Er was ook zo'n Optima-frame dat telkens brak. 
Aanvulling: Ik googelde even en toen kwam ik weer bij jou uit hier op het forum. Het was dus een Orca.

Stalen frames gaan meestal niet zomaar kapot.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#4
Staal is sterker en stijver dan aluminium en gemakkelijker te lassen, maar ook ongeveer drie keer zo zwaar. Voor een fietsframe vind ik een belangrijke eigenschap dat het vooral beter bestand is tegen vermoeiingsbreuk. Dat plus dat het gemakkelijker te lassen is vind ik het de betere keus voor een wereldreis per fiets.
Maar uiteindelijk kan zowel staal als aluminium kapot door een slecht ontwerp, het is niet alleen op het materiaal af te schuiven.
Je ziet wel dat een frame vaak op de lassen kapot gaat. Ook voor een vermoeiingsbreuk is een las funest. Opnieuw lassen kan maar je weet bijna zeker dat ie vroeg of laat toch weer gaat, het ontwerp is gewoon niet goed. Of je moet er echt een extra plaat tegenaan lassen of iets dergelijks.
Overigens wil een taai materiaal zeggen dat het veel rek kan hebben alvorens te scheuren. Maar dan is het al wel plastisch vervormd/ krom. Ik hoop dat die wereldfietser dus niet heeft ondervonden dat ie een taai frame heeft. Wink
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#5
Ga het hem niet nadoen....
Flevobike en trike - Nazca Pioneer - Strada 58 - Quest 846 - Challenge Alize - Bülk 182 - Nazca Fiero - Brompton - Koga LightSpeed - bakfiets (voor de kleinkinderen) 
Antwoord }
Bedankt door:
#6
Inderdaad, als kan kapot gaan. Aluminium heeft als nadeel, dat afhankelijk van het soort, na het lassen kunstmatig veroudering moet ondergaan met meerdere warmtebehandelingen in ovens. Ook na las reparaties.
De dichtheid van aluminium is circa 2702 kg/m3. Van staal circa 7860 kg/m3. De dichtheid van staal is 3 keer groter, waardoor aluminium lichter maar ook minder sterk is. Omdat staal is veel sterker is dan aluminium heeft staal een dunnere wanddikte. Verschil is massa tussen aluminium en stalen frames schat ik op circa 30%.
Staal is te richten, gemakkelijker te lassen, langere levensduur en filtert beter trillingen weg.

De M5 Blue Glide heeft een centrale framebuis met een diameter van maar 45 mm en geeft nog geen krimp na 23 jaar. https://fietssite.jouwweb.nl/06
Antwoord }
Bedankt door:
#7
(04-May-2021, 01:15 PM)Wim -de roetsende schreef: Aanvulling: Ik googelde even en toen kwam ik weer bij jou uit hier op het forum. Het was dus een Orca.

De Optima Orca had ook twee framebreuken. Maar dus ook tweemaal bij mijn Nazca Gaucho. De Orca is niet meer te repareren, dus toen gericht gezocht naar een fiets met een stalen frame. Staal is gelukkig ook beter te lassen dan het aluminium frame van de Orca.

Dus vier framebreuken in zeven jaar tijd.
Ik ben wel redelijk lang, dat helpt natuurlijk niet doordat de trapbuis dan verder naar voren staat en zo een grotere werking op het frame heeft door de hefboomwerking. ACE had mijn zitting al drie centimeter naar achteren gezet, maar dat voorkwam niet die vierde breuk.
Antwoord }
Bedankt door:
#8
Framebreuk verbaast ons wel een beetje. Wij rijden al jaren vele km's  op nazca's, waaronder een gaucho, ook met vakantiebepakking en zware karren er achter. Maar goed, ook over de hase pino hoor je dat wel, terwijl dat bij ons ook goed gaat (wel trapas 2 keer vervangen).
Antwoord }
Bedankt door:
#9
Overigens nog een voordeel van staal: zelfs als het breekt kan je er nog wel een tijd op doorfietsen zodra je de eerste haarscheurtjes in het lak ziet. Ik heb na mijn vierde breuk nog wel een paar honderd kilometer doorgefietst tot mijn winterpauze, voordat ik het frame liet lassen.

Dat moet je bij aluminium niet doen. Bij mijn Optima Orca knapte het frame beide keren ook meteen vanuit het niets. Gelukkig stond ik bij beide keren stil bij het stoplicht en brak het bij het op gang komen.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#10
(04-May-2021, 03:11 PM)PietV* schreef: Inderdaad, als kan kapot gaan. Aluminium heeft als nadeel, dat afhankelijk van het soort, na het lassen kunstmatig veroudering moet ondergaan met meerdere warmtebehandelingen in ovens. Ook na las reparaties.
De dichtheid van aluminium is circa 2702 kg/m3. Van staal circa 7860 kg/m3. De dichtheid van staal is 3 keer groter, waardoor aluminium lichter maar ook minder sterk is. Omdat staal is veel sterker is dan aluminium heeft staal een dunnere wanddikte. Verschil is massa tussen aluminium en stalen frames schat ik op circa 30%.
Staal is te richten, gemakkelijker te lassen, langere levensduur en filtert beter trillingen weg.

De M5 Blue Glide heeft een centrale framebuis met een diameter van maar 45 mm en geeft nog geen krimp na 23 jaar.  https://fietssite.jouwweb.nl/06

Als je een hoger soortelijk gewicht gelijkstelt aan sterkte, dan mag je me toch eens vertellen hoe sterk lood is...
'Staal' is ook een nogal generieke term, daar het om een legering gaat van ijzer, koolstof, en eventueel andere stoffen (zoals chroom, vanadium, molybdeen).
Het hangt erg af van de eigenschappen van het gebruikte staal of een stalen frame beter of slechter uit de bus komt dan een aluminium frame.
Antwoord }
Bedankt door:
#11
(04-May-2021, 09:11 PM)Frutsel schreef:
(04-May-2021, 03:11 PM)PietV* schreef: Inderdaad, als kan kapot gaan. Aluminium heeft als nadeel, dat afhankelijk van het soort, na het lassen kunstmatig veroudering moet ondergaan met meerdere warmtebehandelingen in ovens. Ook na las reparaties.
De dichtheid van aluminium is circa 2702 kg/m3. Van staal circa 7860 kg/m3. De dichtheid van staal is 3 keer groter, waardoor aluminium lichter maar ook minder sterk is. Omdat staal is veel sterker is dan aluminium heeft staal een dunnere wanddikte. Verschil is massa tussen aluminium en stalen frames schat ik op circa 30%.
Staal is te richten, gemakkelijker te lassen, langere levensduur en filtert beter trillingen weg.

De M5 Blue Glide heeft een centrale framebuis met een diameter van maar 45 mm en geeft nog geen krimp na 23 jaar.  https://fietssite.jouwweb.nl/06

Als je een hoger soortelijk gewicht gelijkstelt aan sterkte, dan mag je me toch eens vertellen hoe sterk lood is...
'Staal' is ook een nogal generieke term, daar het om een legering gaat van ijzer, koolstof, en eventueel andere stoffen (zoals chroom, vanadium, molybdeen).
Het hangt erg af van de eigenschappen van het gebruikte staal of een stalen frame beter of slechter uit de bus komt dan een aluminium frame.

Ik heb nergens de sterkte van staal gelijkgesteld aan de soortelijke massa. Staal en RVS zijn legeringen en elke legering heeft zijn eigen eigenschappen.  Lees maar. https://fietssite.jouwweb.nl/06

Aluminium is ook een legering. Puur aluminium wordt niet voor frames gebruikt. Volgens de norm van de Amerikaanse AA (Aluminium Association) worden framedelen gemaakt van aluminium uit de AA2000, AA 5000, AA 6000 en de AA7000 serie. Allemaal verschillende eigenschappen, fabricagetechnieken en warmtebehandeling. Ook bij aluminium hangt het af welke legering wordt gebruikt en of aluminium soms beter uit de bus komt dan staal. Maar repareren van aluminium legeren is veel lastiger dan staal. Lassen, (hard)solderen, buigen en richten is bij staal geen probleem. Bij aluminium is moeilijker te lassen en na het lassen is een warmtebehandeling bijna noodzakelijk. https://fietssite.jouwweb.nl/12

En in de binnenlanden van Afghanistan heb je met een stalen framereparatie meer kans van slagen dan met een aluminium frame. In die dorpjes staan geen TIG apparaten met las toortsen en de juiste legering lasdraad wat moet worden toegevoegd.
Antwoord }
Bedankt door:
#12
"De dichtheid van staal is 3 keer groter, waardoor aluminium lichter maar ook minder sterk is" - Hier zeg je toch echt dat aluminium minder sterk is doordat de dichtheid lager is.

Maar goed, een stalen frame en eenvoudige techniek is zeker handig als je je buiten de gebaande wegen begeeft.
Antwoord }
Bedankt door:
#13
Even filmpje gekeken. Wat een schitterende omgeving zo, zonder die rode paddenstoelen, rode fietswijzers of elektrische fietsen met lui erop. Wink
Moest even huiveren vanaf 3.05, je zou de benen maar breken zeg...
Bij 5.11, je voeten loshalen aan een scherpe steen. En bij 7.55, wat een moed moet je hebben om door te gaan. Dat doe ik hem niet na.
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door:
#14
Helemaal eens met FietsBennie  Cool 

Wat een onvoorstelbaar indrukwekkende tocht heeft deze man gemaakt.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#15
Kijk ook maar eens op zijn andere films bij YouTube. De afdalingen in de Himalaya zou ik echt niet durven....
Flevobike en trike - Nazca Pioneer - Strada 58 - Quest 846 - Challenge Alize - Bülk 182 - Nazca Fiero - Brompton - Koga LightSpeed - bakfiets (voor de kleinkinderen) 
Antwoord }
Bedankt door:
#16
Victor Zicho in de afdaling met nat wegdek. Knap gedaan.
https://www.youtube.com/watch?v=gsvaf-UASjw

Of slapen lang de kant van de weg. Oppassen dat je aan de juiste zijde je tent verlaat!
https://www.youtube.com/watch?v=QLT30YI5r_A
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#17
Als ik de kilometerteller van hem bekijk zit hij geregeld tegen de 60 km met de banden langs de rand. Zoiets hoeft maar één keer mis te gaan. Ik vraag me af hoe vaak hij een schone onderbroek aan moet trekken. Zoals we hier in Twente zeggen:,,vake be'j te bange...'
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#18
Geen afgrond, wel tegenliggers....
Flevobike en trike - Nazca Pioneer - Strada 58 - Quest 846 - Challenge Alize - Bülk 182 - Nazca Fiero - Brompton - Koga LightSpeed - bakfiets (voor de kleinkinderen) 
Antwoord }
Bedankt door:
#19
Hier fietst hij op een andere ligfiets (Azub)

Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#20
wij hoeven niet overtuigd te worden, in de meeste steden ben je met de (lig)fiets sneller dan met de auto, maar bovenal minder stressvol :-)
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#21
Zicho blijft de extremen opzoeken, nu op weg naar de Noordkaap op z'n Azub ligfiets 

Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#22
Aan het begin van deze week zag ik al sneeuw liggen op de Noordkaap.
Helaas via de webcam, de omgeving daar in het noorden is zowel zomer als winter erg mooi.
Even an absolute beginner has to start somewhere.

Antwoord }
Bedankt door:
#23
Die dude is maf. Maar dan wel op een leuke manier Big Grin
Antwoord }
Bedankt door:
#24
Alleen al de afdaling al met één hand voor de camera en een voor het stuur. Remmen…, ho maar.
Flevobike en trike - Nazca Pioneer - Strada 58 - Quest 846 - Challenge Alize - Bülk 182 - Nazca Fiero - Brompton - Koga LightSpeed - bakfiets (voor de kleinkinderen) 
Antwoord }
Bedankt door:
#25
mooi maar maf ja, sturen met een hand en auto’s inhalen in de binnen- en buitenbochten tijdens een afdaling en blaadjes op de weg  Big Grin
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
KIWA track en trace systeem
Het is even on hol...ZoefZoef — 01:05 AM
KIWA track en trace systeem
De AXA lijkt verdach...Arno boogaart — 12:51 AM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Laat eventueel de te...Fietsbennie — 12:08 AM
KIWA track en trace systeem
Het is even on hold ...Hoekie — 11:37 PM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Wat bekendheid gener...Hoekie — 11:30 PM
De Waterlandse Liggers
Na een maand te hebb...GertBr — 11:07 PM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Bekendheid is ook ni...Bianca F — 10:54 PM
Hase pino verbouwing
Onze hase pino is al...blokdoorn — 10:02 PM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Nou ik denk eerder a...Hardloper — 02:43 PM
OBT 2024 Rotterdam
Als ik mee doe . Dan...Hardloper — 02:39 PM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Met zo'n voornemen m...Bob Hagendijk — 02:27 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Mooi forumpje dit :D365cycle — 02:07 PM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Niet alleen op Linke...365cycle — 02:04 PM
OBT 2024 Rotterdam
Voor stallers heb ik...365cycle — 01:54 PM
KIWA track en trace systeem
In een wielkast zou ...365cycle — 01:46 PM
KIWA track en trace systeem
Heb de vraag uitgeze...Arno boogaart — 12:58 PM
Het nieuwe wapen tegen fatbikes: de rol...
Iemand een Optima Ri...TimSch — 11:00 PM