Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
De snelste/kortste route versus de mooiste/fijnste route[split] Fietsen jouw kinderen ook zo 'veilig' naar school?
#27
(01-Feb-2022, 04:33 PM)Bart Verbeek schreef: Wat is de rol/toegevoegde waarde van Wahoo?
Ik bedoelde niet zozeer de app, maar het apparaat. Die zit voor m'n neus wanneer ik fiets  Smile

[Afbeelding: wahoo.png]

Ook wel grappig. Kunnen eventuele volgers niet alleen zien waar ik op dat moment ongeveer rijd, maar ook dat m'n hart nog functioneert enzo. Voor mij geeft ie route weer en hoe ver ik nog moet, maar het is ook m'n snelheidsmeter (zowel actueel als gemiddeld), toerental/vermogensindicator, en na 360 km in de afgelopen 5 dagen is de accu nog steeds niet leeg. Erg prettig apparaat (behalve gedurende de software-buggy periode van tot voor kort).
Antwoord }
Bedankt door:
#28
(01-Feb-2022, 04:32 PM)365cycle schreef: Dit wordt een semantische discussie. Niels gebruikt de subjectieve definitie van het woord "snel". Bacchus en ik de objectieve definitie.

Snelheid is relatief; bewees ooit een beroemd natuurkundige.

De objectieve definitie komt uit de auto vaktaal: zo snel mogelijk van A naar B. De subjectieve definitie komt van de fietsersbond: voor je beleving de snelste route.
Dit is een fietsforum; de fietsdefinitie lijkt mij passender..... de beleving van verplaatsing is de achtergrond waarop veel mensen voor de fiets kiezen; niet de efficiëntie.

Niels, visie, van der Wal
Antwoord }
Bedankt door: PietV* , Bacchus
#29
De fietsersbond is met name bezig met tweewielige voertuigen met een zadel, die in ieder geval veel minder geschikt zijn voor lange afstanden en serieus forenswerk dan onze fietsen.
Volgens mij is het verder niet noodzakelijk om democratisch elkaars mening te gaan vormgeven, dus ik laat de discussie even voor wat het is Wink
Antwoord }
Bedankt door:
#30
Dat ging SNEL bergafwaarts! Geen efficiënte discussie...
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#31
(01-Feb-2022, 04:45 PM)365cycle schreef: Ik bedoelde niet zozeer de app, maar het apparaat. Die zit voor m'n neus wanneer ik fiets  Smile


Mijn vraag was ingegeven door een totaal gebrek aan kennis van fietsnavigatie. Inmiddels heb ik me een beetje ingelezen. De vraag zou nu luiden: heeft een dedicated GPS voor mij zin of zou ik toekunnen met een navigatie app op mijn smartphone. Het antwoord is inmiddels ook al duidelijk: een app volstaat voor mij. De vervolgvraag is dan natuurlijk: welke app?
Ook daar meen ik inmiddels een antwoord op te hebben: de routeplanner van de fietsersbond. Nu bevat die nog wat kinderziektes,  maar daar wordt hard aan gewerkt. Tegen de tijd dat ik weer afstanden kan rijden verwacht ik dat de meeste problemen wel zijn opgelost.

(01-Feb-2022, 07:07 PM)ThijsR schreef: Dat ging SNEL bergafwaarts! Geen efficiënte discussie...

Inderdaad. We weten nog steeds niet wie het verst kan plassen. Homo sapiens non urinat in ventum. De wijze mens plast niet tegen de wind in. Als het hard waait rijd ik binnendoor naar Almere,  als ik wind mee heb ga ik over de dijk.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }
Bedankt door: ThijsR
#32
(01-Feb-2022, 05:05 PM)365cycle schreef: De fietsersbond is met name bezig met tweewielige voertuigen met een zadel, die in ieder geval veel minder geschikt zijn voor lange afstanden en serieus forenswerk dan onze fietsen.
Volgens mij is het verder niet noodzakelijk om democratisch elkaars mening te gaan vormgeven, dus ik laat de discussie even voor wat het is Wink
Deze redenatie is volledig bezien uit de hoek van een ligfietser. Een te verwaarlozen minderheid tussen de fietsers. 
Heb vele familieleden, vrienden en kennissen die vanuit huis o.a. naar de Noordkaap, Rome en Santiago de Compostela zijn gefietst op een gewone tweewieler met kampeeruitrusting op de bagagedragers. Die denken er nooit over om dat op een ligfiets te gaan doen.
Ik kies meestal voor de mooiste en fijnste route. Of die route snel of kort is, is volledig een bijzaak. Tijd is subjectief om dat haastige spoed zelden goed is. 15 km omrijden kan prachtig zijn en dus langer genieten op de fiets. Ook de fiets met zadel, waar ik heel graag op rij.
Rij dus bijna altijd zonder elektronica, zoals routeplanners, hartslagmeter etc.
Antwoord }
Bedankt door:
#33
(02-Feb-2022, 08:56 AM)PietV* schreef: Deze redenatie is volledig bezien uit de hoek van een ligfietser. Een te verwaarlozen minderheid tussen de fietsers. 
Daarmee spreek je jezelf nogal tegen. Want als een ligfiets veel minder geschikt is voor lange afstanden, waarom rijd je er dan op? 
En dan hebben we het nog niet over forensen. Als je 50 kilometer woon-werkverkeer doet met een gewone fiets kom je in het nieuws. De speed pedelecs zijn in de winter sowieso al dunner gezaaid dan velomobielen, laat staan dat ze een dergelijke afstand afleggen. Maar ligfietsers op een dergelijke afstand? Ondanks dat het zo'n te verwaarlozen minderheid is zijn er genoeg. Blijkbaar zijn ligfietsers een subgroep onder de fietsers die wat minder moeite hebben met zo'n afstand. Zou dat misschien met de geschiktheid van het vervoermiddel te maken hebben? Ik weet het niet. Wink

(02-Feb-2022, 08:56 AM)PietV* schreef: Tijd is subjectief om dat haastige spoed zelden goed is.
Was het maar zo'n feest, Piet. Die luxe heb ik over een jaar of 30 als ik ook van m'n pensioen geniet. Voorlopig heb ik een woning te bekostigen in een totaal belachelijke markt (die jij - toen je vermoedelijk ongeveer een jaar of 30 geleden in mijn schoenen stond - zeker niet zo verziekt hebt meegemaakt), voel ik mezelf verplicht om een baan te hebben waarmee ik de wereld niet nog verder de verdommenis in help, en heb ik behalve mezelf nog een mondje te voeden.

En om het dan weer eens over "snel" te hebben... nou, op werkdagen heb ik dus tijd als ik de computersystemen waar ik mee werk dusdanig zwaar belast dat ik moet wachten (gedurende deze post alweer 2x). Verder is er weinig tijd over. Ik eet graag gezond, maar ook lekker. Ben geen fan van "ieder pondje gaat door het mondje"-achtige uitspraken. Een gevolg daarvan is dat er bewogen moet worden, tenzij ik ook last wil krijgen van obesitas en alle bijbehorende complicaties, zoals een groot deel van Nederland heeft. Daarnaast kan ik het me niet permitteren om m'n kind te vroeg weg te brengen of te laat op te halen, dus wil ik precies weten hoe lang mijn reistijd is en zo min mogelijk obstakels tegenkomen die die reistijd negatief kunnen beïnvloeden. En als je dan in de regio Amsterdam werkt, en dichterbij gaan wonen geen optie is, dan is - zelfs als ik de bewegingsmotivatie zou laten schieten - de snelste route rijden in zo'n snelle ligfiets ineens de enige oplossing.
Antwoord }
Bedankt door:
#34
(01-Feb-2022, 04:56 PM)Niels van der Wal schreef: De objectieve definitie komt uit de auto vaktaal: zo snel mogelijk van A naar B. De subjectieve definitie komt van de fietsersbond: voor je beleving de snelste route. Dit is een fietsforum; de fietsdefinitie lijkt mij passender..... de beleving van verplaatsing is de achtergrond waarop veel mensen voor de fiets kiezen; niet de efficiëntie.

Dat maakt het in ieder geval een interessante discussie.
Persoonlijk houd ik er op dagelijkse ritjes nooit de stopwatch naast. Bekende ritten classificeer ik in termen als "een minuut of tien", "dik half uur", "net geen anderhalf uur". Als ik stipt moet zijn, een trein moet halen of een afspraak heb, reken ik toch al snel met een marge in de orde van grootte van 5 min/20 min (25%) op kortere ritten tot 15 min/2:30 (10%) op langere.
Antwoord }
Bedankt door:
#35
Mijn beleving hangt over het algemeen samen met de klok, maar dat krijg je met woon-werkverkeer.

Het zou nog kunnen dat een langere, maar minder belastende route betere prestaties geeft de volgende dag, maar verder is het hier gewoon een A naar B verhaal.
Antwoord }
Bedankt door:
#36
Het is bij mij zo ver dat ik mijn aankomst tijd behoorlijk precies kan voorspellen als ik in de morgen in de Quest stap. Er is wel verkeer en een spoorweg waar ik soms een trein moet laten voorgaan, maar gemiddeld genomen vlakt het een het ander uit. En het is geen probleem om 5 minuten eerder of later aan te komen.

Op een rechtopzitter had ik tijdverschillen door wind, in de Quest is dat veel minder.
Terug is veel minder voorspelbaar, deels door de grotere drukte op de wegen, maar veel meer omdat ik onderweg naar huis vaak stop voor boodschappen, soms omwegen pak om naar een bepaalde winkel te gaan. En soms omdat ik even een ritje door het duin wil maken, (dat verlengt mijn rit van 5 naar minstens 15 km.)

Vind ik de tijd naar huis belangrijk? Totaal niet. Ik fiets in de Quest omdat het leuk is, ook op die korte WW afstand. Geen huisgenoten die op mij wachten en mensen waar ik op bezoek ga weten dat ik zomaar een uurtje later kan komen.

Snap ik dat het voor anderen wel van belang is?
Ja, zeker.
Als je werk vraagt dat je precies op tijd aanwezig bent kun je niet anders dan zorgen dat je een goede route hebt waarbij je de reistijd goed kan voorspellen.
En als je kind opgehaald moet worden moet je binnen de marge blijven die daarvoor geld. En soms is die marge erg kort.
Hoe langer je rit is, hoe belangrijker de verschillen gaan worden, als je onder tijddruk staat.

Aan de andere kant, als je alleen plezier ritten maakt of om andere redenen de tijd aan jezelf hebt als je fiets is het helemaal niet van belang om die tijd in de gaten te houden. Dan is registratie van afgelegde afstand en gebruikte tijd alleen nuttig als je het leuk vindt om het in de gaten te houden.

Ieder zijn eigen ding, maar alsjeblieft respect voor wat voor de anderen belangrijk is.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
#37
(02-Feb-2022, 10:19 PM)Willeke_IGKT schreef: Op een rechtopzitter had ik tijdverschillen door wind, in de Quest is dat veel minder.
De Quest is wat dat betreft in Nederland de ideale fiets, nog wel voor de Milan denk ik. Op Vredestein GoCycles hebben ze weinig last van extra rolweerstand in de winter, en ze zeilen als de beste. Met de Quest reed ik eigenlijk altijd even hard. Het enige wat een Quest fors vertraagt is als je er spijkerbanden onder legt, maar de dagen per jaar dat dat in Nederland nodig is zijn vaak op twee handen te tellen, als het er niet één is.

Met de Milan rijd ik harder, en die zeilt ook goed, maar de verschillen zijn toch net iets groter dan dat ze met de Quest waren. Als je een op de minuut voorspelbare reistijd wil: koop een Quest Big Grin
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
XL Hotspot in 3d-print
Hoekie heeft het o...365cycle — 10:30 AM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Zonder oordeel over ...Wim -de roetsende — 10:00 AM
SL in Grou
Wat een hoop aanda...Wim -de roetsende — 09:53 AM
XL Hotspot in 3d-print
365cycle kan jij mis...Hardloper — 09:37 AM
XL Hotspot in 3d-print
Hoekie heeft het ove...LigfietsWilsum — 07:11 AM
Greenmachine met klik geluiden.
De fiets uit de open...Willeke_IGKT — 07:03 AM
XL Hotspot in 3d-print
Ik had mijn post aan...Hoekie — 03:11 AM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Ach hardloper. Het...365cycle — 02:50 AM
XL Hotspot in 3d-print
Fijne lamp? Wat is...365cycle — 02:41 AM
XL Hotspot in 3d-print
NB Bij een QV en...Hoekie — 02:07 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Verstellen van de...ZoefZoef — 01:52 AM
XL Hotspot in 3d-print
NB Bij een QV en S...365cycle — 01:20 AM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Iedereen hier kent ...ZoefZoef — 12:39 AM
SL in Grou
Ik had die adverte...Gideonaut — 12:23 AM
XL Hotspot in 3d-print
Bij een QV als ook S...Hoekie — 12:20 AM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Ik versta geen Duits...Gideonaut — 12:16 AM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Ik vind het echt wel...Hardloper — 12:12 AM