Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Geschiedenis van de fiets
#1
De geschiedenis van de fiets is toch fascinerend. In ver verleden schreef ik hier al over:

(19-Jun-2020, 07:52 PM)Roepers schreef:
Die draisine is toch echt fascinerend. Toen Karl Drais bergaf reed met zijn draisine ontdekte hij dat hij gewoon op 2 wielen kon rijden zonder om te vallen:
Karl Drais schreef:„1. Berg auf geht die Maschine, auf guten Landstraßen, so schnell, als ein Mensch in starkem Schritt.
 2. Auf der Ebene, selbst sogleich nach einem starken Gewitterregen, wie die Staffetten der Posten, in einer Stunde 2 [Poststunden Weg]
 3. Auf der Ebene, bei trockenen Fußwegen, wie ein Pferd im Galopp, in einer Stunde gegen 4 [Poststunden Weg]
 4. Berg ab, schneller als ein Pferd in Carrière [Rennbahn].“


Dan moet hij bergaf toch gewoonde voeten van de grond hebben gehaald en naar beneden zijn gescheurd. Zie ook de rem op fiets. De volgende stap was om de voeten helemaal niet meer aan de grond te zetten en je met trappers voort te bewegen. De laatste stap is om gewoon erbij te gaan liggen met de benen omhoog op de fiets.


Nu heb ik een interview gevonden met Karl Drais door ligfietser Kees van Hage, die Drais ook laat kennismaken met de vervolmaking van zijn uitvinding: de ligfiets. Het  was gepubliceerd in ligfiets& in 2007 en is erg leuk om te lezen. Klik hier voor het artikel. 

En inderdaad. De loopfiets van Drais toonde aan dat je op 2 wielen kon rijden zonder om te vallen.

Groet,

Marco

En dan dit: de keizer van de Verenigde Staten  Norton I, kreeg ergens tussen 1859 en 1880 een keizerlijk vervoermiddel van de stad San Francisco: een fiets.  Dat is natuurlijk grappig, maar een fiets was, denk ik, in die tijd helemaal niet zo gangbaar. Bovendien, bedacht ik mij. Het kon ook nog geen Rover safety bike (zeg maar: de tegenwoordig zeer gangbare rechtop fiets) zijn. Dus wat voor fiets was het? Ik op zoek naar een foto en wel aan: Hier staat een foto van keizer Norton op zijn koninklijk vervoermiddel. Het is een Michauline

Ik denk dat de fiets in die tijd toch wel een excentriek vervoermiddel was, ongeveer zoals de ligfiets tegenwoordig.

Van Jac P. Thijsse weet ik dat hij ongeveer rond 1910 leerde fietsen. Dus in die tijd werd fietsen in Nederland gangbaar.

Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door: Roefie , 365cycle , Hoekie
#2
Ik ben paar jaar terug eens naar  Velorama geweest. In Nijmegen. In de tijd van de Corona mocht maximaal 1 begeleider met zoontje mee naar Radboud ziekenhuis. Mama mee, en ik in tussentijd naar het museum. In een te korte tijd in mijn uppie wel wat in verdiept, maar ik wil er een keer op de ligger naar toe.

Mij is toen opgevallen dat er meerdere oplossingen worden bedacht voor een probleem of om meer efficiëntie te bereiken. En dat de meest simpele en doeltreffende oplossingen de tijd overleven. Neem bv de ketting, je had meerdere groottes, maar er is nu een meer gangbare maat die op elke fiets past. En ventielen heb je zo ik weet frans, hollands variant. Daarom pleit ik dat er niet precies één uitvinder is aan te wijzen voor de fiets. Maar ieder zo zijn of haar bijdrage heeft gedaan om (en nu nog steeds) te ontwikkelen.
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door: Roepers , 365cycle
#3
Wat ik interessant vond aan de geschiedenis van de fiets is de herkomst van het woord fiets:
Het woord fiets komt van het woord: vice (van vice versa).

Voor de komst van de fiets was men gewend zich per paard te vervoeren. In een wagen achter het paard werd later in een auto. Het paard werd toen vervangen door een motor, vandaar de duiding paardenkracht (PK). Voor vervoer zonder wagen (en paard) werd ontdekt dat dit kon door 2 wielen achter elkaar te zetten en dat je in vaart hierop kon balanceren.
Dit werd de vervanging van het paard, oftewel een vice paard. Fiets komt dus van vice.

Deze geschiedenis maakt ook duidelijk dat de fiets een veel nieuwere uitvinding is dan de wagen. Het voortschrijdend inzicht is dat een mens veel meer kan dan de mens denkt. Voor balans in vaart heb je geen 3 wielen nodig om de balans in stand te houden; voor balans in vaart zijn 2 wielen genoeg. De zich verplaatsende mens zorgt zelf voor de balans.
Dit inzicht was te lastig om te bedenken; proefondervindelijk kwam de mens tot het inzicht van deze kwaliteit. Misschien moet er wel een Nobelprijs naar de mens die bedacht had 2 wielen achter elkaar te verbinden. (Of schertsend: hij had het wiel niet uitgevonden, maar wel twee.)

Niels, rondom, van der Wal
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#4
VENI VIDI FIETSJE
groet sjef
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#5
(02-Apr-2022, 10:48 AM)Niels van der Wal schreef: voor balans in vaart zijn 2 wielen genoeg. 
Met wat oefening lukt één ook  Big Grin
Antwoord }
Bedankt door:
#6
(02-Apr-2022, 02:22 PM)365cycle schreef:
(02-Apr-2022, 10:48 AM)Niels van der Wal schreef: voor balans in vaart zijn 2 wielen genoeg. 
Met wat oefening lukt één ook  Big Grin

Ik heb een tijdje terug veel van zijn video's bekeken. 

Echt ongelooflijk wat die gast kan op zijn éénwieler.

Alleen het opstappen en wegfietsen is al schitterend om te zien.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#7
Volgens de Etymologiebank is de herkomst van het woord fiets onzeker. De meest waarschijnlijke hypothese is volgens hen
www.etymologiebank.nl schreef:Herkomst onzeker. Er zijn in de loop van de 20e eeuw vele hypothesen gesteld, maar geen ervan is wetenschappelijk te bewijzen. Voor een uitgebreide samenvatting inclusief literatuurverwijzingen, zie Sanders 1997b. Het meest wrsch. is volgens hem (p. 37-39) de aanname van Linssen (1914) dat viets is ontstaan uit een Zuid-Limburgs dialectisch werkwoord vietse ‘hard lopen, zich snel voortbewegen’ (vergelijk ook Noord-Limburgs fiette in dezelfde betekenis). De Bont (1973) bevestigt dit aan de hand van eenzelfde werkwoord fietsen in een dialect uit de regio Eindhoven. Deze woorden gaan vermoedelijk terug op het Franse bn. vite ‘snel’.

Eerlijk gezegd komt mij deze verklaring als heel waarschijnlijk voor.


Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie
#8
Eerlijk gezegd komt mij deze verklaring als heel waarschijnlijk voor.


Groet,

Marco
[/quote]

https://www.nederlandfietsland.nl/blog-e...r-ontdekt/
Antwoord }
Bedankt door:
#9
Maar als het uit Duits komt, waarom heet een fiets in Duitsland dan geen fiets?
Antwoord }
Bedankt door:
#10
(01-Apr-2022, 07:55 PM)Roepers schreef: Nu heb ik een interview gevonden met Karl Drais door ligfietser Kees van Hage, die Drais ook laat kennismaken met de vervolmaking van zijn uitvinding: de ligfiets. Het  was gepubliceerd in ligfiets& in 2007 en is erg leuk om te lezen. Klik hier voor het artikel. 

Leest inderdaad erg leuk dat artikel thumb
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Azub Max
Een snelle band di...365cycle — 12:54 AM
Azub Max
Dit is een Surley st...Tom Fekkes — 12:26 AM
Einde van de DF(XL) productie
Nou ik denk dat jouw...Hardloper — 10:47 PM
Azub Max
Heeft Fatbiker o...Hardloper — 10:44 PM
Azub Max
tot nu toe geen klac...Gideonaut — 05:06 PM
Azub Max
Ik merkte overigens ...Raymond — 04:39 PM
Azub Max
Nu rijd ik ove...fatbiker — 03:34 PM
Azub Max
Nu rijd ik over ...TimSch — 02:58 PM
Alpe-Adria 2024: van Salzburg naar Slov...
Dank je Fatbiker! Vr...De tovenaar — 02:54 PM
Azub Max
Een snelle band ...Frutsel — 02:49 PM
Azub Max
Wel mooi, maar met z...Fietsbennie — 02:13 PM
Einde van de DF(XL) productie
Ymte van Intercitybi...Gideonaut — 02:09 PM
Azub Max
Heeft Fatbiker ook...fatbiker — 01:40 PM
Azub Max
Heeft Fatbiker ook e...Hardloper — 01:26 PM
Azub Max
Een snelle band ...fatbiker — 01:00 PM
Azub Max
Een snelle band di...Lopopodium — 12:38 PM
Azub Max
Welkom fatbiker, ...fatbiker — 12:09 PM