Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
De post-apocalyptische Ligfiets wereld
#1
Dit is mijn perspectief als beginner in de ligfiets wereld. Het voelt alsof er ooit een tijd was dat ligfietsen populair was. Ik zie restanten van de hoogtijdagen van het imperium. Relieken uit een glorieus verleden.

Ik maak een grap. Maar de meeste ligfietsmerken lijken failliet en hebben dit niet op hun website te staan. De shop die ik bel is opgehouden met de winkel. Andere websites hebben alleen een logo van de merken die ze leveren. Geen fietsen, geen prijzen. Wel veel driewielers. De winkels op de kaart van ligfiets.net verkopen vaak geen ligfietsen meer of zijn failliet.

Weten jullie wat er gebeurt is? En waar kan ik naartoe voor informatie en een nieuwe ligfiets te kopen? Of kan ik hier een topic openen met wat ik zoek en kunnen jullie mij helpen?
Antwoord }
Bedankt door: PieterTrapt
#2
Dit draadje gaat ook over deze vraag. Ik bedoel niet dat je daar nu moet posten, maar ter informatie. Het is geen moderatoractie van mij, maar gewoon als medeforumlid.

Er zijn denk ik een paar dingen aan de hand zijn:


  1. De opkomst van de elektrische fiets. Ook met een elektrische fiets kun je heel snel forenzen en heb je minder last van tegenwind. De elektrische fiets ziet eruit als een gewone fiets en je valt daardoor minder op.  Het heeft de belangstelling voor de ligfiets doen verminderen
  2. De velomobiel is de populairste ligfiets geworden. De ligfietsgemeenschap is grotendeels overgegaan op de aanschaf van velomobielen. Het zijn prijzige fietsen en dat zorgt ervoor dat minder mensen tot die gemeenschap toetreden. Want wil je erbij horen dan moet je een velomobiel hebben. Ik ben een uitzondering. Ik heb er geen, maar ik mag dan ook niet meedoen aan wat is uitgegroeid tot de grootste ligfietshappening: de oliebollentocht.
  3. Het afwijkende model van de ligfiets houdt heel veel mensen tegen. De mensen die daar overheen konden stappen hebben inmiddels een ligfiets aangeschaft. Hoe vaak heb ik niet de vraag beantwoord of het niet moeilijk is (nee, dat is het niet). Of je alles wel kan zien (juist beter). Of het niet gevaarlijk is (over de kop gaan is een minder groot gevaar), of ik geen last krijg van mijn nek (nee en als ik dat zou krijgen dan zijn er neksteunen te koop) etc. etc. Maar bijna 100% van de mensen zagen het zichzelf niet doen. 
  4. Er zijn ligfietsers gestopt. Waarom? Ik weet het niet. Ik denk dat oorzaak 3 daar debet aan is. Men was het zat op te vallen en af te wijken. Of misschien het onderhoud van de ligfiets. 
  5.  Vergrijzing. De samenleving is behoorlijk vergrijsd en dat drukt meer een stempel op de samenleving dan je zou denken. Ouderen zijn banger om te vallen (niet geheel onterecht omdat ze gemakkelijker iets breken) en wellicht is het evenwichtsgevoel ook verminderd. Die kiezen dus voor een tadpole driewieler die nu het gros uitmaakt van de open ligfietsmarkt. 
Dit zijn zo mijn gedachten.


Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door: Mercator , 365cycle , Hoekie
#3
Bram Moens (M5) in Middelburg verkoopt ligfietsen, bij Elan in Wijchen kan je terecht voor Raptobike en Challenge liggers. Maia bikes & trikes in Zevenbergen heeft ligfietsen van oa. Cruzbike.

Zomaar een greep
Antwoord }
Bedankt door: Mercator , 365cycle , Hoekie
#4
Het is inderdaad vooral de markt voor tweewielige ligfietsen die uitgeknepen wordt tussen de conventionelere elektrisch ondersteunde fietsen (e-bike en speed pedelec) en de meerwielers (trikes en velomobielen). Ik vermoed dat veel mensen rijden op tweewielige ligfietsen als intimiderend ervaren. Het lijkt anders qua balans, je hoofd zit lager en daardoor voel je je kwetsbaarder. Die andere twee categorieën lijken dan relatief laagdrempelig.

In aanvulling op Gideon: De Liggende Hollander in Eindhoven. Daarnaast doet ACE in Winterswijk volgens de site ook nog in tweewielers. Ik heb beiden vorig jaar nog bezocht voor proefritten.
Antwoord }
Bedankt door: Mercator , 365cycle , Hoekie
#5
Ligfietsen waren altijd al een niche, en die niche is alleen maar kleiner geworden.
Snappen doe ik het niet: ik fiets fluitend 150km op een dag, tegen de wind in als het moet, en ik zie onderweg vooral ouderen op e-bikes of wielrenners die met een verkrampte trek op het gezicht hun ronde aan het fietsen zijn.... ondertussen vinden ze mij een rare gast (op mijn open tweewiel ligger :-) ).

Het zij zo, maar wel jammer dat het steeds lastiger wordt om een ligfiets of onderdelen te kopen, en dat er bijna geen innovatie meer is. Misschien is dat anders voor velomobielen als niche binnen de niche.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Roepers , Hoekie , Mercator
#6
(21-Apr-2022, 01:59 PM)Victor schreef: Ligfietsen waren altijd al een niche, en die niche is alleen maar kleiner geworden.
Onbekend maakt onbemind. M'n vriendin had deze mate van comfort ook niet verwacht van een (tweedehands) open ligger, zeker niet voor het bedrag van een avondje uit eten voor 2. Overigens krijgen we er binnenkort mogelijk weer een ligfietser bij, m'n tante vroeg net advies over een M5 Big Grin 

(21-Apr-2022, 01:59 PM)Victor schreef: Snappen doe ik het niet: ik fiets fluitend 150km op een dag, tegen de wind in als het moet, en ik zie onderweg vooral ouderen op e-bikes of wielrenners die met een verkrampte trek op het gezicht hun ronde aan het fietsen zijn.... ondertussen vinden ze mij een rare gast (op mijn open tweewiel ligger :-) ).
Klopt. Kortgeleden reed ik 2x38km enkele reis op een speed pedelec. Dat gaat op zich prima, maar m'n zitvlak vond dat al niet heel prettig. Valt natuurlijk op te lossen met kunstgrepen zoals een speciaal zadel en een zeembroek, maar in m'n DF reed ik zelfs comfortabel op het kale carbon (zonder ventisit). 
Afgelopen maandag en dinsdag reed ik 498 km met de velomobiel en hoewel m'n bovenbenen behoorlijk gaar aanvoelden had ik verder écht nergens last van. Het comfort is ongeëvenaard, zelfs in de auto zit ik minder prettig over zo'n lange tijd (vermoedelijk omdat ik tijdens autorijden een vrij actieve houding heb, dus behoorlijk rechtop en hoofd van de hoofdsteun, maar toch).

(21-Apr-2022, 01:59 PM)Victor schreef: Het zij zo, maar wel jammer dat het steeds lastiger wordt om een ligfiets of onderdelen te kopen, en dat er bijna geen innovatie meer is. Misschien is dat anders voor velomobielen als niche binnen de niche.
De ligfietswereld heeft mijns inziens altijd gedreven op een aantal enthousiastelingen die ook in die richting durfden te ondernemen. De jongsten van die (helaas vooral) mannen lopen nu tegen de pensioengerechtigde leeftijd of zitten daar tien jaar vandaan; de oudsten zijn al gepensioneerd. Je ziet wat er gebeurt wanneer wat jongere gasten er hun hart en ziel insteken: Daniel Fenn ontwierp de Evo K-serie, de DF, de Alpha 7, After 7 en nu de Alpha 9 serie, en ondanks dat het hele dure fietsen zijn verkoopt het gewoon heel goed. 
Henning Tesch vind ik hier als dealer ook goed aan voldoen: Hij heeft een aanstelijke enthousiasme en een stukje zakelijk inzicht waarmee hij op zijn manier op kan boksen tegen het E-bike offensief dat door grote fabrikanten ingezet wordt. 

Ligfietsen heeft een nieuwe lichting aan enthousiaste ondernemers nodig, en is gewoon niet groot genoeg om zonder enthousiaste promotie vooruit te komen. Dat laatste probeer ik hard aan te werken, onder andere door op een kleine 250 km van huis per fiets bij een klant te verschijnen. Ik doe dat niet vanuit het perspectief dat ik ligfietsen leuk vind, maar vanuit het perspectief dat fietsen een topalternatief is voor andere vervoersvormen zoals de auto, en ligfietsen binnen dat perspectief mijns inziens het "hoogst haalbare" is op - om het cirkeltje even rond te maken - o.a. het gebied van comfort.

Mijn vermoeden is dat ligfietsen nu even in een "dal" zit, en dat er een nieuwe piek gaat komen die hoger is dan de vorige.
De tijd zal het leren  Cool
Antwoord }
#7
De omstandigheden smelten wel samen om een potentieel betere markt te creëren. In vergelijking met de jaren '90 is informatie véél beter verkrijgbaar en de snelheid waarmee een noviteit zich kan verspreiden is enorm hoog geworden.

Zodra ligfietsfabrikanten en -verkopers hierop inspringen door - digitaal - transparant, actueel, duidelijk en volledig te zijn, staat alleen de elektromotor nog in de weg om de populariteit te vergroten.


Hier is alleen nog een ENORME hoop werk te verzetten. Wat voorbeelden:

Als iemand mij ziet rijden en toevallig velomobiel.nl weet te ontwaren, belandt diegene op een hopeloos oude website die weinig inhoudelijke updates krijgt.
Intercitybike heeft een website waar eigenlijk alleen het samenstellen van een DF redelijk in elkaar zit. Enige randinformatie ontbreekt compleet (afmetingen, gewicht, praktische en marketinginformatie).

Dan het doolhof Sinner/Drymer. Welk bedrijf is het nou, wie doet wat, waarom is de webshop compleet onbereikbaar, compleet klantonvriendelijke 2-uur telefonische bereikbaarheid... Ook vóór de sluiting (waar dan weer niet zo'n duidelijke melding voor is ten opzichte van de afgesloten webshop) was dit al enorm verwarrend.

Misschien nog wel de meest bekende naam: Flevobike! Gaan we daar eens kijken.
Van de laatste drie nieuwsberichten zijn er twee(!) over modellen die niet meer geproduceerd worden. Dat wekt echt nul vertrouwen voor een nieuwe klant...

Alligt. Vormgeving van de website komt nog uit tijden van 56k modems, 2 unlimited en Operation Desert Storm. Het aantal spel- en tikfouten is tenenkrommend.
Als je daar doorheen kunt kijken zie je dat ze zich nu richten op de zakelijke markt. Nog een bekende naam minder voor de consument.

De website van M5 is waarschijnlijk van dezelfde maker en leeftijd. Grijze blokken, zwarte fietsen. En net als bij Alligt is een hoop informatie slecht te bereiken.

Maia ligfietsen. Heeft nog steeds een oude website online die in heel kleine lettertjes verwijst naar een nieuwe website. Ook op de inhoud valt een hoop aan te merken: bij het overzicht "merken" staat één merk. Oh wacht, verderop op de pagina "waarom ligfietsen?" staan ineens méér merken?
Veel tekst, weinig duidelijkheid.

Abeona. Heeft de naam al niet mee, want hoe vaak ik die niet verkeerd gespeld heb zien worden op forums... Daarnaast draait Abeona meer om revalidatie en custom fietsen voor mensen met een beperking. Als enthousiaste persoon van jong tot middelbare leeftijd is dat toch een afhaker, want dat "is niet voor mij".

Joutaligfitsen.eu: doet op zich qua website wel een hoop beter, maar alles is op afspraak en op aanvraag. Compléét non-transparant. Laatste nieuws is alweer bijna een jaar oud.

Verder Googlen... "ligfiets"

Ligfietswinkel Amsterdam: verwijst naar een ligfiets.net pagina die nu stuk is.

ACE: doet het qua vormgeving nog niet eens zo slecht. Maar in Winterswijk, dus voor de Randstad totaal irrelevant. Wat ze minder goed doen: de webshop met fietsen bevat vooral modellen waar "SOLD OUT" bij staat. Niet handig!
Sortering standaard van hoge prijs naar laag. Slik!

Tempelman: ligfietsshop.nl of ligfiets.shop? Geen prijsinformatie of -indicatie. Wel een rommelige onderdelenshop met filters die af en toe compleet stuk gaan.

Van Raam: tsja, die hebben gewoon niet mij als doelgroep. Legt meer de focus op beperkingen en revalidatie, geen markt waar je grote hoeveelheden jongere mensen aan kunt trekken.

't-Mannetje Spaarnwoude: vind ik vandaag voor het éérst. Dat zegt wel wat. Weinig informatie, geen prijzen.

Elan.cc (wat is .cc voor extensie?) heeft het design van Alligt en M5 een keertje opgefrist met nieuwe kleuren. Informatievoorziening is minimaal.

Nazca: oh. Die doen ook niks meer. De verwijzing naar ligfiets.shop is geen klikbare link...?


Dan zit ik al op pagina 3 van de zoekresultaten. Verderop kom ik Liever Ligfietsen nog tegen: alleen op afspraak. M5 komt zelfs pas op pagina 5 voorbij! De Liggende Hollander nog verder, daar word ik ook niet wijzer van.

Het is bedroevend.
Antwoord }
#8
Ook ik zie het aanbod van nieuwe (2wielige) ligfietsen teruglopen. 10 jaar geleden ging ik nog wel naar CycleVision en kon daar veel merken en typen proberen.
Gelukkig is daar nog Marktplaats  Wink
Antwoord }
Bedankt door:
#9
(21-Apr-2022, 03:48 PM)ThijsR schreef: ...........
Verder Googlen... "ligfiets"
...........
Dan zit ik al op pagina 3 van de zoekresultaten. Verderop kom ik Liever Ligfietsen nog tegen: alleen op afspraak. M5 komt zelfs pas op pagina 5 voorbij! De Liggende Hollander nog verder, daar word ik ook niet wijzer van.

Je had ook gewoon hier op ligfiets.net kunnen kijken naar niet meer werkende linkjes in plaats van te googlen.  Smile
Antwoord }
Bedankt door: ThijsR , Mercator
#10
Belangrijkste fabrikanten van nieuwe tweewielige ligfietsen:
Laidbackbike Report over: Is there a future for two-wheeled recumbents
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Mercator
#11
Marktplaats is leuk, als je al enigzins bekend bent met ligfietsen. Anders zie je tientallen verschillende tweewielers, zonder dat je kan vinden wat het verschil nu is.
En dan de leeftijd: Gemiddeld zijn ze zo'n 15 jaar oud gok ik. Waarom zou je op een oud barrel gaan rijden?

Een velomobiel is een volledig ander apparaat dan een (lig)fiets.

Ligfietsers hebben wel een redelijk Calimero complex. Er is altijd wel een andere partij die groter en sterker is, waardoor de ligfiets het onderspit delft. Ik denk dat het grootste probleem het gebrek aan (positief) imago is, wat veroorzaakt wordt door weinig tot geen promotie.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#12
Ik ben gaan ligfietsen door de Liggende Hollander van Frank ter Braak. Die bestaat ook nog steeds. Ik vind het een aanrader al is mijn ervaring van 27 jaar geleden
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Hoekie , wim harwig
#13
Dat deden we toen: eerst een dag huren. Daarna een vakantie op de ligfiets en toen pas kopen. En natuurlijk bij het opstappen instructie van Frank. Als mensen van Marktplaats een ligfiets kopen, moeten ze zelf maar uitvinden hoe er op weg te rijden. Bovendien zijn er ook maten in ligfietsen en wat als je een niet passende ligfiets gaat kopen. De verkoper (1e, 2e , 3e etc. eigenaar of tussenhandelaar) zal die je voorlichten?

Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , 365cycle
#14
Ligfietsen koop je eenvoudig bij bol.com

Toen ik mij een paar jaar terug na 30 jaar afwezigheid weer eens verdiepte in de ligfiets, had ik dezelfde geschokte reactie als Mercator. Het gevoel in een soort zombiewereld terecht gekomen te zijn. Compleet met zombiewebsites. Maar door de e-bike had ik het fietsen herontdekt. En daarmee had ik overigens ook de zadelpijn weer herontdekt. Voor mij was de elektrisch ondersteunde e-trike de vanzelfsprekende interlokale opvolger van de lokale elektrische stadsfiets. Het verbaasde me alleen dat ik zowat de enige was voor wie die vanzelfsprekendheid vanzelf sprak. Nou is timing voor mij altijd een probleem geweest. Als ik de aandrang krijg mijn schaatsen onder te binden en naar de waterkant te lopen is het meestal half juli. Maar inmiddels beginnen ook anderen de mogelijkheden van de elektrisch ondersteunde trike te zien.

Nou is elektrisch ondersteund hier op het forum eigenlijk een vies woord. En ook op de site van de NVHPV staat een beleidsdocument waarin men op bijzonder vage wijze om de hete brij heen draait. Zes pagina's lang wordt de lezer beloofd duidelijkheid te verschaffen over het feit of men de elektrisch ondersteunde fiets nou wel of niet accepteert. Tig keer wordt benadrukt dat het stuk duidelijkheid geeft terwijl de kool en de geit angstvallig gespaard worden. Ik geloof dat de conclusie moet zijn dat ondersteuning wel gedoogd wordt maar niet omarmd.

Omdat ik "bof" dat ik aan een enge ziekte lijd hoef ik inmiddels niet meer keer op keer verantwoording af te leggen voor de erbarmelijke werkomstandigheden van de kindertjes in de kobaltmijnen van Trans-Andijvië. Waarbij het wonderlijke is dat de automobilisten onder ons nooit tekst en uitleg hoeven te geven waarom zij hun handicap (luiheid?) ondersteunen met 125 pk om van A naar A te komen.

Het logische vervolg in mijn belevingswereld (maar dan is het al augustus als ik met mijn schaatsen aan aan de waterkant sta) is de tot 45 km per uur ondersteunde velomobiel. (Ik ben nog op zoek naar een pakkende naam, speed-pedomobiel gaat em niet worden denk ik.) Helaas is de wetgever nog niet zo ver.

Dinsdag ga ik een niet ondersteunde velomobiel uitproberen. Hopelijk wordt dan wat meer duidelijk over de toekomst van de velomobielwereld. Of in ieder geval over mijn toekomst. Het is wel een beetje eng. Voor tuinwerkzaamheden heb ik op dit moment vijf keer zoveel tijd nodig. En dan praat ik nog niet eens over het weer omdraaien van de knolbegonia's. Ga ik zo'n velomobiel überhaupt van zijn plaats krijgen? En kom ik er na afloop nog uit? We gaan het zien.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }
Bedankt door: berth9999 , ThijsR , Hoekie
#15
Momenteel is de markt vergeven van de E bikes, daarmee valt het snelheids en energie voordeel van de ligfiets compleet weg. Blijft het comfort over. Ik zie het somber in en ben blij dat ik inmiddels zelf kan bouwen wat ik hebben wil. De kids krijg ik hier niet op een ligfiets, vermoed ik.
Bij de rechtop fietsen zijn er inmiddels zoveel marktniches opgebouwd dat je een Youtube cursus moet volgen om uberhaupt het verschil nog te kunnen vinden. Maar een Gravelbike is echt geen Cyclocrosser en voor Bikepacking heb je weer iets anders nodig, echt waar. Een racefietser die eens iets anders wil zal waarschijnlijk eerder in die richting kijken.

Lekker in een gezellige kudde op zondagochtend is met de ligfiets ook al wat moeilijker. Waar je in iedere plaats wel een racefiets clubje vindt, moet je voor een ligfietsclubje wat verder van huis.

De omzetcijfers voor een ligfietsenmaker zijn al lang niet meer zodanig dat het vanuit bedrijfsmatig oogpunt lucratief is. Zowel Hans als Bram hebben niet 1 been om op te staan, maar meerdere pootjes. Sinner/Drymer, Flevobike, Nazca zijn allemaal recent gestopt.

Ook bij de Velocar's een kruising tussen auto en fiets zie je dat de hopeloze concepten van bedrijven met een groot marketingbudget veel aandacht krijgen, terwijl de goede concepten van kleine idealisten veel minder aandacht krijgen.

Ik vrees het ergste voor de ligfiets. Men accepteert het gewoon dat die 2000 euro E bike na 5 jaar waardeloos is als de accu de geest geeft. Nee, das een oud model, die is niet meer leverbaar. Er is een hele nieuwe groep die het fietsen als hobby ontdekt, ik zie ook veel meer vrouwen sportief fietsen. Ik zie het niet gebeuren dat de ligfiets uit het exotenhoekje komt.
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , PlantageBohémien
#16
(22-Apr-2022, 10:00 AM)Jeroen S schreef: Er is een hele nieuwe groep die het fietsen als hobby ontdekt, ik zie ook veel meer vrouwen sportief fietsen. Ik zie het niet gebeuren dat de ligfiets uit het exotenhoekje komt.

En veel van die vrouwen (én ook veel mannen) rijden hun edele delen kapot.

Zie hier: https://kampeerwijzer.com/2022/04/15/vulva-en-fiets/

Zeer informatief verhaal van Belle, zoals meestal.
Jammer dat zij is gestopt met ligfietsen, ze schreef goede verhalen.

Maar ja, nu heeft ze zadelpijn en zoals iedere ligfietser weet: Dat is een keuze  Big Grin
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Hoekie
#17
Een dik jaartje terug heb ik een vrouwelijke racefietser die ik weleens tegenkom wat beter leren kennen; ik stopte omdat ze met pech leek te staan. De fiets was in orde, ze huilde alleen letterlijk van de pijn. Zitten ging nog wel, fietsen niet meer. Gezien ik altijd een nylon koordje in m'n tas (van Pandora) heb, was het een kleine moeite om haar even ~10 km naar huis te slepen; ze woonde destijds letterlijk 50m van waar ik nu woon vandaan, toen was het al dezelfde wijk. Inmiddels is ze over op een M5 en zijn alle klachten behalve spierpijn verleden tijd (ik had al eens eerder iets over haar getypt). Ze leest hier ook weleens mee, dus als je dit ook leest; Je hoort toch al bij die rare ligfietsers, meld je nou gewoon eens ff aan joh  Big Grin

Maar als ik dit dan lees...
Kampeerwijzer schreef:Er zijn wielrensters die al hun haarzakjes hebben laten weglaseren van hun vulva om dit probleem te tackelen.
Kampeerwijzer schreef:Haar gynaecoloog vroeg haar zelfs of ze vroeger man was geweest!
Kampeerwijzer schreef:Wielrensters gebruiken vanwege toegenomen zwellingen vaak een coolpack na de wedstrijd. Voor vakantiefietsters is dit wat lastiger organiseren. Je kan eventueel een zak diepvriesdoperwten kopen bij een supermarkt om te koelen (en elke avond doperwtjes eten). Verder is het voor de lymfedrainage goed om na het fietsen de benen omhoog te leggen.
Sick
...je moet wel héél graag bij de kudde willen horen als je dat er voorover hebt. Ik leg m'n benen liever omhoog tijdens het fietsen  Tongue
Antwoord }
#18
Zadelpijn is een designfout Big Grin 
De folklore heeft het verdragen van zadelpijn tot kunst verheven.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Hoekie
#19
Dit topic is erg waardevol voor mij als beginner. Ik loop tegen een muur van dode links op bij mijn eigen onderzoek. Jullie leggen erg uitgebreid uit waarom dit zo is. Nu ik het zo lees is het erg logisch. Ik herken het imago probleem wel. Als ik een ligfietser zag dan dacht ik toch aan een zonderlinge introvert, het is dan ook vreemd dat ik zelf als zonderlinge introvert niet eerder een ligfiets heb gekocht.  Smile  Toch moest het een aantal jaren met rugpijn en steeds korter wordende tochten duren voordat ik een paar weken geleden dacht aan een ligfiets, het is gewoon niet bekend als een optie waaruit je kan kiezen. En dat terwijl het voor heel veel mensen een betere manier van fietsen is.

Toen ik hier kwam was ik op zoek naar een beginner topic. Een topic waarin uitgelegd wordt welke merken er zijn en wat de eigenschappen van verschillende fietsen zijn. Nu ik hier een beetje rondsnuffel kom ik in random topics wel informatie over materialen, wielmaten enz. tegen. Maar ik denk dat het voor beginners erg fijn is om zo'n topic te hebben. Aan de andere kant zijn er misschien weinig beginners, dat weet ik niet. Als voorbeeld wil ik dit topic geven: https://gathering.tweakers.net/forum/lis...es/1875353

Thijs R: Ik was ook begonnen met de lijst van dode links op ligfiets.net, maar vond het een onbegonnen zaak na de eerste 5 links en heb dit algemene topic gemaakt. Bedankt voor dit duidelijke overzicht, je hebt er werk van gehad! Hoewel de site van M5 er uit ziet alsof hij in de jaren 90 is gemaakt kan ik daar als één van de weinige wel informatie over de fietsen en prijzen vinden. Het is begrijpelijk dat je voor een kleine doelgroep geen dikke website kan maken, maar basale informatie lijkt mij niet teveel gevraagd.

Roepers: Het is een interessante discussie over de toekomst van tweewielers. Ik heb het gekeken en de grafiek van de Azub meneer staat hieronder. Momenteel is het aandeel tweewielers bij Azub 25% (blauwe lijn). Cruzbike heeft het trouwens als merk goed voorelkaar, een beetje de Canyon formule met strakke vormgeving als een soort lifestyle ding.
[Afbeelding: Screenshot-2022-04-22-at-09-34-17.png]
Antwoord }
Bedankt door: Roepers , 365cycle
#20
(22-Apr-2022, 11:40 AM)Mercator schreef: Hoewel de site van M5 er uit ziet alsof hij in de jaren 90 is gemaakt kan ik daar als één van de weinige wel informatie over de fietsen en prijzen vinden. Het is begrijpelijk dat je voor een kleine doelgroep geen dikke website kan maken, maar basale informatie lijkt mij niet teveel gevraagd.
Dat blijf ik ook wel opvallend vinden: zelfs enkel het weghalen van achterhaalde informatie verbetert de uitstraling al, want geen desinformatie. Maar ook een overstap naar een modern gehost CMS zou het onderhoudswerk een stuk lichter maken omdat je enkel nog op de inhoud hoeft te richten.
De geadverteerde prijzen bij M5 kun je trouwens met een korreltje zout nemen, Bram werkt ze niet structureel bij.
Antwoord }
Bedankt door:
#21
(22-Apr-2022, 12:07 PM)Bacchus schreef: Dat blijf ik ook wel opvallend vinden: zelfs enkel het weghalen van achterhaalde informatie verbetert de uitstraling al, want geen desinformatie. Maar ook een overstap naar een modern gehost CMS zou het onderhoudswerk een stuk lichter maken omdat je enkel nog op de inhoud hoeft te richten.
Ik heb m'n websites altijd zelf gerealiseerd. Ben voor de laatste die ik nodig had juist terug gegaan naar HTML met een vleugje PHP, en wel om de volgende redenen:
- De wijzigingen die ik moet doen zitten zijn beperkt en zitten altijd op dezelfde plek;
- ik voel door het "statische" van HTML weinig druk om regelmatig nieuwe artikelen te plaatsen;
- Last but not least: In tegenstelling tot bijvoorbeeld een WordPress is er weinig kans dat een hacker grip krijgt op het geheel;
- Toch niet helemaal last, want: door bovenstaande zijn de enige noodzakelijke updates een periodieke nieuwe versie van PHP (webhost zorgt voor Apache etc.).

Mochten er overigens ligfietsmerken zijn die behoefte hebben aan een simpele, moderne, strakke met liefde gebouwde website, dan hoor ik dat graag.

(22-Apr-2022, 11:40 AM)Mercator schreef: Aan de andere kant zijn er misschien weinig beginners, dat weet ik niet. Als voorbeeld wil ik dit topic geven: https://gathering.tweakers.net/forum/lis...es/1875353

Thijs R:
Ik ken o.a. ThijsR en Bacchus van het ligfietstopic op Tweakers, niet van hier  Wink
Antwoord }
Bedankt door: Bacchus , Hoekie
#22
Er zijn ook wel frameworks die tussen iets als WordPress en kale HTML inzitten Smile
Naast het bijhouden van de inhoud krijg je ook te maken met het bijhouden van het CMS/onderliggende database/etc, om te voorkomen dat er misbruik gemaakt wordt van veiligheidslekken.
En een (lig)fietsenmaker is geen websitebouwer over het algemeen.
Oftewel: Er moet iemand in de arm genomen worden om de website te onderhouden. En dat kost geld.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#23
Dat klopt grotendeels. Echter kunnen de meeste mensen prima met BBCode omgaan; HTML ligt daar niet zo ver vandaan als je het niet te complex maakt, en is qua performance (en dus resources) ook de moeite waard. Als het vrijwel statisch is, is het meer dan genoeg.
Voor mijn HTML website gebruik ik overigens geen db, PHP enkel om zaken als een menu enzo te includen.
Antwoord }
Bedankt door:
#24
Misschien tijd om de vrienden van 'merk' groepen te gaan starten en dat die dan het bijhouden van websites en marketing activiteiten op zich kunnen nemen.
De meesten van ons zijn behoorlijk tevreden over de fietsen die we rijden en sommigen ook goed in die andere zaken.

Ik was laasts in Archeon en daar was een duidellijk active groep vrijwillegers. Terwijl dat toch ook een comerciele organizatie is.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#25
(22-Apr-2022, 12:24 PM)365cycle schreef:
(22-Apr-2022, 12:07 PM)Bacchus schreef: Dat blijf ik ook wel opvallend vinden: zelfs enkel het weghalen van achterhaalde informatie verbetert de uitstraling al, want geen desinformatie. Maar ook een overstap naar een modern gehost CMS zou het onderhoudswerk een stuk lichter maken omdat je enkel nog op de inhoud hoeft te richten.
Ik heb m'n websites altijd zelf gerealiseerd. Ben voor de laatste die ik nodig had juist terug gegaan naar HTML met een vleugje PHP, en wel om de volgende redenen:
- De wijzigingen die ik moet doen zitten zijn beperkt en zitten altijd op dezelfde plek;
- ik voel door het "statische" van HTML weinig druk om regelmatig nieuwe artikelen te plaatsen;
- Last but not least: In tegenstelling tot bijvoorbeeld een WordPress is er weinig kans dat een hacker grip krijgt op het geheel;
- Toch niet helemaal last, want: door bovenstaande zijn de enige noodzakelijke updates een periodieke nieuwe versie van PHP (webhost zorgt voor Apache etc.).

Mochten er overigens ligfietsmerken zijn die behoefte hebben aan een simpele, moderne, strakke met liefde gebouwde website, dan hoor ik dat graag.

(22-Apr-2022, 11:40 AM)Mercator schreef: Aan de andere kant zijn er misschien weinig beginners, dat weet ik niet. Als voorbeeld wil ik dit topic geven: https://gathering.tweakers.net/forum/lis...es/1875353

Thijs R:
Ik ken o.a. ThijsR en Bacchus van het ligfietstopic op Tweakers, niet van hier  Wink

Ik zit al sinds 2002 op tweakers. Heb alleen mijn oude account verwijderd ivm privacy. Had ook al eens gezocht op tweakers maar kon het topic op een of andere manier niet vinden.

Ik ben grafisch ontwerper dus als er merken zijn die een met liefde ontworpen logo of website willen dan hoor ik het graag :-)
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Hoekie
#26
Als je ergens interesse in hebt, dan lukt het vaak goed om kennis te vergaren, ga je dingen uitproberen en wordt je er beter in. Staat het niet bepaald bovenaan je lijstje, heb je er geen zin en tijd voor, wordt je steeds onderbroken als je bezig bent, dan gaat het langzaam. Ik kan me goed voorstellen dat je als bouwer, verkoper, reparateur en ontwikkelaar geen zin, tijd, energie hebt om ook nog effe een goede website te bouwen. Aan de andere kant zou ik ook wat huiverig zijn om het uithangbord van een bedrijf over te laten aan een vrijwilliger die je helemaal niet kent. Wat als die ineens geen zin meer heeft als de boel vastloopt, en je er dan zelf niet meer mee overweg kunt?

Ik gok dat zowat iedere dorpsfietsenmaker al een hogere omzet draait als een actuele Ligfietsfabrikant, en hoe goed zijn die websites?

Maar het helpt allemaal niet voor de publiciteit en aandacht voor de ligfiets. Zadelpijn is inderdaad een keuze. De optie ligfiets wordt wel heel erg buiten beeld gehouden. Of niet gezien.
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 3 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Het nieuwe wapen tegen fatbikes: de rol...
Iemand een Optima Ri...TimSch — 11:00 PM
Tocht met een CruzBike door GCN
Hank past voor gee...Frutsel — 09:25 PM
Tocht met een CruzBike door GCN
Na lang speuren heb ...Lopopodium — 07:15 PM
Tocht met een CruzBike door GCN
Hank past voor geen ...melle z — 07:05 PM
Tocht met een CruzBike door GCN
Ik heb ook Ublock....Frutsel — 06:47 PM
Lange imbussleutel bij M5 Low Racer
Bij de M5 Blueglide ...De tovenaar — 06:27 PM
Tocht met een CruzBike door GCN
Ik heb ook Ublock. M...Lopopodium — 06:01 PM
Tocht met een CruzBike door GCN
Ik heb alleen de e...Frutsel — 05:10 PM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Heeft een van jullie...Hardloper — 04:34 PM
Lange imbussleutel bij M5 Low Racer
Klopt helemaal wat M...Jeroen S — 03:00 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Ai, en dat in deze t...Jeroen S — 02:58 PM
Tocht met een CruzBike door GCN
Ik heb alleen de eer...Lopopodium — 12:15 PM
Tocht met een CruzBike door GCN
Excuus, ik sch...Tijanus — 12:07 PM
SL in Grou
Ik had die adver...Tijanus — 12:04 PM
OBT 2024 Rotterdam
Graag ZoefZoef, dat...ZoefZoef — 03:23 AM
OBT 2024 Rotterdam
Graag ZoefZoef, dat ...Willeke_IGKT — 01:20 AM
Tocht met een CruzBike door GCN
Excuus, ik schaa...Wim -de roetsende — 12:24 AM