Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Nieuwe ligfietser: Mercator
#1
Hallo mede-fietsers! Ik ben Mercator, ongeveer veertig jaar oud en vader.

Jaren lang heb ik met veel plezier op een racefiets getoerd. Ik houd van lange tochten (60-100km) in het noorden van Friesland. Lange, rechte stukken in open weiland dus. Prachtig, totdat ik rugproblemen kreeg.

Nu heb ik dus een ligfiets gekocht om dit eens te proberen. Deze stalen Challenge Hurricane kwam ik op Marktplaats tegen en besloot meteen een berichtje te sturen dat ik hem wel voor de vraagprijs (300euro) wilde hebben. Hij ziet er prachtig uit. Het frame zal weinig gebruikt zijn of opnieuw gespoten zijn. Er zit een Sram Force crank op, één van de mooiste moderne crankstellen naar mijn mening. Achter 8 versnellingen met een Deore LX derailleur. Ze horen allemaal niet bij elkaar, Volgens mij had Sram in die tijd 10 kransjes achter. De ketting even opgemeten met de slijtage meter en deze is als nieuw. Er zit ook een nieuw Ventisit matrasje op. Veel geluk gehad dus.

Misschien kunnen jullie mij helpen met een aantal vragen.

-De stoel is volgens mij te klein, de bovenrand ligt bijna tussen mijn schouderbladen. Dat heb ik nu opgelost door een yoga-matje er tussen te doen. Zijn er tweedehands stoelen of eventueel nieuwe stoelen te vinden? Waar zijn deze te vinden, de webshop die ik vond had ze niet op voorraad. Hoeveel zal dit ongeveer kosten?

-De afstand tot de trapper: Bij een racefiets kan je door de hak op je trapper te zetten en de trapper helemaal naar beneden te duwen een schatting/beginpunt voor de juiste zadelhoogte krijgen. Werkt dit op een ligfiets net zo?

[Afbeelding: IMG-2677.jpg]

[Afbeelding: IMG-2694.jpg]
Antwoord }
Bedankt door: Roepers , Willeke_IGKT , Hoekie
#2
(14-Apr-2022, 11:55 AM)Mercator schreef: -De stoel is volgens mij te klein, de bovenrand ligt bijna tussen mijn schouderbladen. Dat heb ik nu opgelost door een yoga-matje er tussen te doen. Zijn er tweedehands stoelen of eventueel nieuwe stoelen te vinden? Waar zijn deze te vinden, de webshop die ik vond had ze niet op voorraad. Hoeveel zal dit ongeveer kosten?

Je kan gewoon een grotere maat zitstoel kopen.
Had je hier al gekeken: https://www.ligfiets.shop/nl/ ?
Of ga eens langs bij een van de ligfietswinkels. Weet niet of er eentje bij je in de buurt zit. Dronten en Winterswijk zijn misschien de dichtsbijzinde...

(14-Apr-2022, 11:55 AM)Mercator schreef: -De afstand tot de trapper: Bij een racefiets kan je door de hak op je trapper te zetten en de trapper helemaal naar beneden te duwen een schatting/beginpunt voor de juiste zadelhoogte krijgen. Werkt dit op een ligfiets net zo?

Min of meer. Je zet je voet zo neer dat het comfortabel aanvoelt. Je knie moet net als op een reguliere fiets niet te ver gestrekt zijn als de trapper 'het verst' staat en ook niet teveel gebogen. Ga eerst even goed in de zitstoel zitten, zodat je weet dat je in de stoel zit zoals je ook fietst. Je kan tenslotte een beetje verschuiven in de zitstoel.
Antwoord }
Bedankt door: Mercator , Willeke_IGKT
#3
Bedankt voor je reactie. Ik had de site van ligfietsshop al bekeken. Ze zijn beide niet in de buurt, maar ik zal ze een bericht sturen.
Antwoord }
Bedankt door:
#4
Welkom!
Kleine tip over de Hurri: Als je de stoel gaat vervangen, kijk dan ook even of je vlakker of juist rechter op wil zitten. Je kan dat met de plaats waar je de veer vastzet nl. goed instellen. Ik heb de mijne zo vlak mogelijk staan.

PS: Ik ben ook een ex-Pinarello rijder met rug-/nekklachten  Wink
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Mercator
#5
Als je wilt toeren is wat minder vlak misschien leuker; dan zie je meer van de omgeving, en minder van je knieën Big Grin
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Mercator
#6
Mooi fietsje!

Mijn eerste ligfiets [21 jaar geleden] was een Hurricane met bovenstuur. Ook met een naar beneden aflopende voorbuis, zoals die van jou. In mijn geval kwam de trapas daardoor te laag [lange benen], maar het is maar net wat je prettig vindt. Zeker een sportief wendbaar fietsje, maar in mijn ogen wat minder geschikt voor lange mensen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Mercator
#7
Welkom op dit forum.

Veel lees- en nog veel meer schrijfplezier gewenst.

Een Hurry is een leuke ligfiets. Ik heb de iets langere Taifun gehad en nu dus eentje met een iets groter achterwiel: de Fujin.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Antwoord }
Bedankt door: Mercator
#8
356cycle: Pinarello's zijn prachtige fietsen. Ik heb nog een Cube Endurance Fiets waar ik al wat minder voorover zit, maar ik weet niet voor hoe lang die nog in de schuur staat Smile. Ik ben wel een toerder, maar het liefst wel een beetje snel toeren.

Frutsel: Ik zal eens kijken naar de zithoek als ik de nieuwe stoel heb. Vooral de vering wil ik wat harder maken, volgens mij kan ik die verstellen door aan de ring te draaien.

Pietandringa: Ik ben 1,84. Volgens mij staat de buis zo al aardig op de juiste lengte. Is er eigenlijk een reden dat je de benen hoger wilt hebben als fietser, of is het persoonlijke voorkeur?

Wim: Er zal waarschijnlijk wel een andere fiets komen en dan eentje met grotere wielen. Ik lees hier dat dit iets rustiger en stabieler fietst.

De mensen van Ligfietsshop hebben mij heel vriendelijk doorverwezen naar Elan. Zij hebben de levering van Challenge overgenomen. Daar kan ik een stoel aanschaffen voor 200 euro.
Antwoord }
Bedankt door:
#9
Welkom Mercator!

Ik heb 'n aantal ligfietsstoeltjes liggen.
Desgewenst kunnen we 'kijken' of er 'n geschikte tussen zit.

Sportieve groet,
Valkenier
Antwoord }
#10
(14-Apr-2022, 08:47 PM)Valkenier schreef: Welkom Mercator!

Ik heb 'n aantal ligfietsstoeltjes liggen.
Desgewenst kunnen we 'kijken' of er 'n geschikte tussen zit.

Sportieve groet,
Valkenier

Welkom Valkenier,
Dat is een heel mooi eerste bericht.

Willeke
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , Mercator
#11
Hoi Mercator, Welkom vanuit Achlum. Op het forum stuurt ook Roefie geregeld berichten en hij woont ook in het noorden van Friesland, St Annaparochie als ik het goed onthouden heb. Misschien kunnen we in mei of juni een Friese ligfietstocht organiseren.Wat betreft ligfietsbedrijven:Er is ook nog een ligfietsbedrijf in Akkrum: Liever Ligfietsen. Ik ben er zelf nog niet geweest omdat ik in december verhuisd ben naar Achlum.


Ook aan Valkenier hartelijk welkom! Mooie binnenkomer zo'n aanbod.

Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door: Roefie , Mercator
#12
(14-Apr-2022, 08:47 PM)Valkenier schreef: Welkom Mercator!

Ik heb 'n aantal ligfietsstoeltjes liggen.
Desgewenst kunnen we 'kijken' of er 'n geschikte tussen zit.

Sportieve groet,
Valkenier

Valkenier, ook welkom op dit forum.

Van lezer nu schrijver geworden. Dat juich ik uiteraard zeer toe.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Antwoord }
Bedankt door: Mercator
#13
Valkenier stuurde gisteren een PB en ik heb hem de maten van mijn huidige stoel doorgegeven, hopelijk komt er iets uit. Het is in ieder geval heel mooi dat men zo hulpvaardig is.

Roepers bedankt voor de tip! Ik had hen al gevonden en misschien kan ik voor mijn volgende fiets daar eens kijken. Heel leuk idee van je toertocht en ik doe graag mee, maar het is waarschijnlijk dit jaar nog niet realistisch voor mij om mee te gaan. Je kan wel zeggen dat ik moet revalideren en dat de ligfiets daar een hulpmiddel voor is. Ik kom trouwens uit de omgeving van Dokkum, dus aan de andere kant van Friesland. We moeten maar even kijken hoe het komt, maar ik hou je aanbod in mijn achterhoofd.
Antwoord }
Bedankt door: Roepers
#14
(15-Apr-2022, 10:37 AM)Roepers schreef: Hoi Mercator, Welkom vanuit Achlum. Op het forum stuurt ook Roefie geregeld berichten en hij woont ook in het noorden van Friesland, St Annaparochie als ik het goed onthouden heb. Misschien kunnen we in mei of juni een Friese ligfietstocht organiseren.
Klopt, St. Annaparochie. Dan hebben we NoordFriesland wel afgedekt. Ik fietste gisteren bij een heerlijk riekend koolzaadperceel langs. Begin juni beginnen de aardappels weer te bloeien, dan moet er toch een tochtje te uit te zetten zijn.
Roelof
Gele Greenspeed gt20
Antwoord }
Bedankt door: Roepers , Mercator
#15
(14-Apr-2022, 11:55 AM)Mercator schreef: De afstand tot de trapper: Bij een racefiets kan je door de hak op je trapper te zetten en de trapper helemaal naar beneden te duwen een schatting/beginpunt voor de juiste zadelhoogte krijgen. Werkt dit op een ligfiets net zo?


Ik rij sinds twee jaar op een challenge hurricane. De afstand van de trappers waar ik op uit ben gekomen is dat ze net 1 a 2 cm verder staan dan de gebruikelijke afstand van een gestrekt been met de hak op de trapper.
Ik denk dat dit ermee te maken heeft dat ik op een ligfiets trap met een iets grotere hoek van de enkels dan op een rechtsopfiets. Deze houding helpt voorkomen dat mijn voeten van de trappers afglijden.
Aangezien de ligfiets bij jou de racefiets vervangt voor toertochten, zul je waarschijnlijk al vlot willen overstappen op klikpedalen. Waarschijnlijk laat je dan je voeten wat meer hangen, en kom je met de trapperafstand uit op de gebruikelijke afstand van gestrekt been met hak op trapper.

(14-Apr-2022, 07:35 PM)Mercator schreef: Ik zal eens kijken naar de zithoek als ik de nieuwe stoel heb. Vooral de vering wil ik wat harder maken, volgens mij kan ik die verstellen door aan de ring te draaien.
Met die ring verstel je ook de hoogte van de zitting.
Verder kun je de zitting lager krijgen door de bout van de vering onder de zitting te verplaatsen naar het achterste gat.
Als ik het goed zie op je foto's dan zit die bout nu in de middelste van de vijf gaten.

Om de vering harder te maken moet je denk ik een hardere schokdemper hebben. Daar heb ik geen ervaring mee.
Antwoord }
Bedankt door: Mercator
#16
Welkom Mercator,

Vering is een vrij simpel iets. De juiste vering en de juiste veerdemping afstellen een wetenschap. De vering draagt het afgeveerde deel van de fiets, de rijder en de bagage. De sterkte van de veer bepaalt de veerweg. De demping de mate van weerstand bij inverende- en uitverende bewegingen.
De draairing op een telescoopveer regelt alleen de veervoorspanning. Schroef je de voorspanning op dan zal die veer later inveren. Wanneer de kracht op die veer groter is dan de voorspanning. Het karakter van die veer verandert niet.
De belangrijkste eigenschap van een veer is het verhogen van het comfort, maar die is nadelig voor de stabiliteit.
De belangrijkste eigenschap van een demper is het verhogen van de stabiliteit, maar remt de veerbewegingen.
https://www.motor.nl/techniek/techniek-v...ng-deel-i/
Antwoord }
Bedankt door: Mercator
#17
Martin: Op dit moment staat de afstand naar de trappers ongeveer ingesteld op mijn hak. Maar ik heb het gevoel dat ze nog wat verder weg kunnen. Dat bevestigt jouw reactie ook, geeft inzicht, bedankt!

PietV: Ik hou niet zo van vering op mijn rechtop fietsen, erg gaat energie verloren en het voelt zo zompig. Heb de veer nu op het strakst te staan, dat voelt ook wel goed aan met mijn gewicht (lang niet gefietst). Bedankt voor je uitleg. De veervoorspanning staat nu hoog als ik het goed begrijp, wat ook passend is met een hoger gewicht.

Valkenier heeft inmiddels naar stoeltjes gezocht en... hij had een grotere te liggen! Voor een hele vriendelijke prijs. Hij is erg behulpzaam geweest en ben blij dat dit toevallig zo goed uitkwam.

Dit is een erg behulpzaam en vriendelijk forum. Ik hoop dat ik in de toekomst, als ik wat meer kennis heb, mijn steentje ook kan bijdragen.
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , 365cycle
#18
[Afbeelding: 7-CA5-D329-C66-E-4-C90-A984-4-FA86-F5-B2529.jpg]
Een baanfiets met vaste naaf. Erg fijn om op te fietsen. Super efficiënt en direct. 

[Afbeelding: 8-D457-C20-D73-E-4-B10-8802-156652184922.jpg]


[Afbeelding: 908-ABA43-2-D95-498-C-8338-C62-B00-E195-A9.jpg]
Een prachtige Batavus Criterium met Shimano 600 Arabesque. Hij had eerst in een fietsenwinkel gehangen en daarna op de zolder doorgebracht. Ik heb hem weer verkocht. 

[Afbeelding: EA38-E035-E550-4-CE8-B0-F1-252-C8-D5-BAE77.jpg]

Een Montague Boston 8. Vouwfiets die je niet zoveel ziet met vernuftig vouwsysteem.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Bacchus
#19
Mooie collectie Mercator! En die Sensa is nice. In mijn ervaring is echter alleen de overbrenging van een baanfiets efficiënt. De luchtweerstand is belabberd in vergelijking met m'n liggers Big Grin

Heb er ook een tijdje op rondgereden, leuk voor in de directe omgeving en ook lekker snel voor in de wijk. Maar m'n billen trekken zo'n zadel niet veel langer dan een uurtje.
Antwoord }
Bedankt door:
#20
Niet nieuw hier maar een nieuwe naam:AllSunseeker ipv Coyore. Ik kon niet meer in mijn Coyore bestand komen. Waarschijnlijk had die nog mijn oude e-mail adres...
Groetjes uit Värmland in Zweden.
Alligt Modern, Sun Seeker Eco-Tad
Antwoord }
Bedankt door: Mercator , Hoekie
#21
(25-Apr-2022, 11:24 AM)365cycle schreef: Mooie collectie Mercator! En die Sensa is nice. In mijn ervaring is echter alleen de overbrenging van een baanfiets efficiënt. De luchtweerstand is belabberd in vergelijking met m'n liggers Big Grin 

Heb er ook een tijdje op rondgereden, leuk voor in de directe omgeving en ook lekker snel voor in de wijk. Maar m'n billen trekken zo'n zadel niet veel langer dan een uurtje.

Haha, ja ik doelde op de overbrenging inderdaad. Gebruik hem ook voor korte ritjes. Het effect van die directe overbrenging is groter op mijn fietservaring dan ik van tevoren inschatte. 
Verder heb ik ook een Carbon Cube racefiets en had een 29er mountainbike, maar de laatste heb ik verkocht voor de ligfiets.
Antwoord }
Bedankt door:
#22
Echt een leuke collectie. M.b.t. die overbrenging: Die is ook zo direct, dat ik in een bocht weleens bijna heel direct over ben gebracht op het asfalt omdat de trapper de grond raakte Big Grin
Antwoord }
Bedankt door: Mercator
#23
Ik heb er een fiets bij. Een Sinner Phantom. De Challenge gaat weer op Marktplaats, een nieuwe stoel zou in verhouding teveel kosten en ik wilde liever wat grotere wielen. 

[Afbeelding: 77-EC72-E7-1-E1-E-4-F27-A006-62082-DA226-BB.jpg]
Voor

[Afbeelding: AFA46842-1369-48-D4-B4-DA-1-C91-B2-FC1-F8-A.jpg]
Na. Ventisit kussen. Continental GP 28mm. Spatborden er af (tijdens de zomer).

Nu nog een hoofdsteun er op. Tips zijn welkom!

[Afbeelding: 972935-A1-504-E-4-EA0-BA7-E-6433-AF437-CF2.jpg]
Het frame is hier opnieuw geverfd. Moet ik mij hier zorgen over maken? Kan mij niet niet voorstellen waarom je hier zou verven.

Je zie ook de ketting geleiders op deze foto. Volgens mij zijn het tuinslangen. Dat lijkt mij veel extra wrijving opleveren. Verstandig om deze te vervangen?
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Lig-hen
#24
Leuk fietsje :-) Vwbt de kettingbuizen: de meest gebruikte worden gemaakt van remleidingen van vrachtwagens, die zijn van een behoorlijk hard, glad en slijtvast materiaal.... Als het hier echt tuinslangen zijn lijkt dat niet bepaald ideaal op deze 3 punten.
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , Mercator
#25
De blauwe streep verraadt dat het om tyleen buizen geschikt voor waterleiding gaat. Dat is een polyethyleen. Ik gok dat het om ZPE gaat, wat een zachtere, beter buigbare variant is.

Waarschijnlijk niet ideaal, maar ook weer niet zo erg als een flexibele tuinslang.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Hoekie , Mercator
#26
(05-May-2022, 10:28 AM)Mercator schreef: [Afbeelding: 972935-A1-504-E-4-EA0-BA7-E-6433-AF437-CF2.jpg]
Het frame is hier opnieuw geverfd. Moet ik mij hier zorgen over maken? Kan mij niet niet voorstellen waarom je hier zou verven.
Dat is bij mijn M5 CMPCT binnenkort ook zo. Er ontstaat oppervlakkige roest, en ik wil niet dat hij uiteindelijk doorrot, dus maak ik het kaal en schilder dat stukje opnieuw. Daarnaast zoek ik nog even naar een afwateringsgaatje om er iets in te sproeien dat roesten van binnenuit tegen gaat. Gezien de verf hier aan de bovenkant zit zou ik echter verwachten dat het ook daar, aan de buitenkant, begonnen is.

Bij m'n vroegere Hurri zat er een behoorlijk roestgat in het laagste punt; daar is vermoedelijk water blijven staan. Met roest aan de onderkant van framebuizen ben ik altijd wat voorzichtiger, je kan dan niet zien hoeveel er aan de binnenkant nog over is.
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , Mercator


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Kruissnelheid vs Gemiddelde snelheid
En met CCU kan je pr...Frutsel — 08:25 PM
Fietsreis Duinkerken - Straatsburg - Ei...
Aan het einde van ee...365cycle — 08:09 PM
MM/DID naven
Ja, voornaven zijn o...melle z — 06:39 PM
MM/DID naven
De breedte van de vo...gideon — 06:29 PM
MM/DID naven
Vziw zijn naven met ...Victor — 03:29 PM
MM/DID naven
MM - Michael van der...ZoefZoef — 02:39 PM
MM/DID naven
Oh, dan was ik abuis...Tijanus — 02:30 PM
Fietsreis Duinkerken - Straatsburg - Ei...
Dag 5 Ik werd vroeg ...Martin van Mourik — 02:22 PM
MM/DID naven
Optima / MMbicycles ...ZoefZoef — 02:19 PM
MM/DID naven
Ik heb hier twee rac...melle z — 02:01 PM
MM/DID naven
DID staat waarschijn...ZoefZoef — 02:00 PM
MM/DID naven
Over DID kan ik geen...Tijanus — 01:49 PM
MM/DID naven
Ik heb bij Tempelman...melle z — 01:09 PM
Kruissnelheid vs Gemiddelde snelheid
Op wat voor banden r...365cycle — 01:01 PM
Kruissnelheid vs Gemiddelde snelheid
Ik merk overigens da...Jeroen S — 12:37 PM
Voorvork Raptobike
De geveerde versie h...Jeroen S — 12:30 PM
OBT 2024 Rotterdam
Bij mij kwam ie binn...ZoefZoef — 09:32 AM