Waardering:
  • 1 stemmen - gemiddelde waardering is 1
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
speling verende voorvork M5 shockproof
#1
Het wordt weer zomer dus is er weer meer tijd voor het opknappen van een oude shockproof 451. De fiets heeft het gebruikelijke onderhoud nodig en eigenlijk ook een nieuw jasje, maar voordat ik daar echt serieus werk van wil maken wil ik graag eerst een voorvorkkwestie ophelderen. De voorvork heeft enige speling in de draairichting. Ik heb het hele spul uit elkaar gehaald, schoongemaakt en met wat kogellagervet weer gemonteerd en de speling is iets minder merkbaar, maar is er nog steeds. Moet ik dat beetje speling maar op de koop toe nemen of is er een oplossing waardoor de vork geheel spelingsvrij kan worden? In de vork zitten wat onderdeeltjes die vervangbaar lijken te zijn, maar mijn lekenoog ziet daar eigenlijk geen defecten.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#2
Bram van M5 bellen? http://m5-ligfietsen.com/site/NL/Contact..._en_route/
Antwoord }
Bedankt door:
#3
Zal m in het balhoofd zitten, maar die heb je ook reeds gesmeerd.

Ik zou zeggen: normaals uit elkaar halen en in elkaar zetten. Misschien liggen de onderdelen niet helemaal goed.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#4
https://www.fiets.nl/forum/search.php?ke...ubmit=Zoek

Ik zou eerst ook proberen om hem nog eens af te stellen. Onze vrienden van het racefiets forum hebben vast en topic waar iemand met hetzelfde probleem zit. Het balhoofd is tenslotte hetzelfde.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#5
@Hoekie: je kan inderdaad natuurlijk het beste bij de bron informeren, maar ik voel me enigszins bezwaard. Nooit een fiets in Middelburg gekocht, maar al wel eerder eens iets gevraagd en eerder deze maand een mailtje gestuurd over de voorvork, misschien krijg ik daar nog wel een reactie op, maar omdat hier ook veel kennis zit wilde ik de vraag ook hier stellen.

@mercator & @zoefzoef: het zit echt in de voorvork. Ook zonder balhoofd zit er speling in. De voorvork bestaat niet uit een stuk maar uit een vierkant 'vast' deel van de vork en een bewegend deel dat rond is. Ik moet dit weekend maar even een paar foto's maken want ik vind het lastig goed te beschrijven.
Antwoord }
Bedankt door: Mercator
#6
Zou kunnen dat je met die vork idd standaard een soort van speling hebt. Neem aan dat het de geveerde, duoshock voorvork is, als ik de beschrijving lees.

Die vork zat ook op een van mn eerdere m5 shockproofs. Na verkoop kreeg ik een paar dagen later een mailtje van de koper, dat ik wel had mogen melden dat de voorvork een klap had gehad of iets soortgelijks. Hij had de voorvork letterlijk krom geremd. Ze zijn kennelijk vrij zwak en wellicht verklaart dat ook de speling erin. Vooral niet enkel alleen en veels te hard en met je voorrem remen!

Ik heb met meerdere fietsen eigenlijk wel speling gehad maar dese altijd weten te verwijderen eigenlijk. Steevast was het balhoofd de schuldige.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT
#7
De meeste remkracht lever je met je voorwiel; daar komt het meeste gewicht op tijdens het remmen, en dus slip je daar minder snel mee dan met je achterwiel.
Met een (SWB) ligfiets bevindt je zwaartepunt zich sowieso al dichter bij je voorwiel, dus heeft je voorvork meer te verduren
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#8
De fiets van Karimof heeft speling in de draairichting of rotatie. Kort geschreven: Door speling volgt het voorwiel de stuurbewegingen niet nauwkeurig op.
Al is het balhoofd spelingsvrij, de verende stuurbuis (mono shock) bestaat uit twee in elkaar schuivende delen. Daar zit roterend speling op.
Even demonteren en meten waar de speling zit. Kan nooit veel werk zijn.

Dat een voorvork, inclusief stuurbuis, niet bestand tegen een noodstop is onzin. Tenzij van inferieure kwaliteit.
Antwoord }
Bedankt door: Bacchus , berth9999 , Mercator , Hoekie
#9
Welkom terug, Piet!
Antwoord }
Bedankt door: Mercator
#10

  1. Citaat:
Antwoord }
Bedankt door:
#11
(13-May-2022, 09:27 AM)PietV* schreef: De fiets van Karimof heeft speling in de draairichting of rotatie. Kort geschreven: Door speling volgt het voorwiel de stuurbewegingen niet nauwkeurig op.
Al is het balhoofd spelingsvrij, de verende stuurbuis (mono shock) bestaat uit twee in elkaar schuivende delen. Daar zit roterend speling op.
Even demonteren en meten waar de speling zit. Kan nooit veel werk zijn.

Dat een voorvork, inclusief stuurbuis, niet bestand tegen een noodstop is onzin. Tenzij van inferieure kwaliteit.

Kennelijk was de betreffende M5 voorvok van inferieure kwaliteit. Ik kan slechts vertellen wat de koper mij vertelde. Er waren geen scheurtjes of iets soortgelijks te zien, meen ik.

Zal eens kijken of ik nog foto's voorvork nog kan vinden ervan in mn mailbox. Weet niet of ik die gezien heb.

Een andere fiets met zo'n voorvork heb ik kapotgereden tegen een paaltje. Die voorvork was ook verbogen op datzelfde punt.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#12
(13-May-2022, 09:27 AM)PietV* schreef: Dat een voorvork, inclusief stuurbuis, niet bestand tegen een noodstop is onzin. Tenzij van inferieure kwaliteit.
(14-May-2022, 07:42 PM)ZoefZoef schreef: Kennelijk was de betreffende M5 voorvok van inferieure kwaliteit.
[...]
Een andere fiets met zo'n voorvork heb ik kapotgereden tegen een paaltje. Die voorvork was ook verbogen op datzelfde punt.

Zelfs de beste fabrikanten maken weleens een foutje. De carbon voorvork van m'n vroegere Colnago is ooit gewoon geknapt tijdens aanremmen van een bocht. Ik hoorde een droge tik, en ineens was het net alsof ik een lekke voorband had. Alleen was die niet lek. Snapte het even niet, tot ik merkte dat ik het voorwiel een stukje opzij kon draaien zonder dat het stuur mee ging.
Leverancier begon eerst over mijn gewicht, maar toen ik eens grafisch uitlegde wat er met m'n gebit gebeurd zou zijn als niet één van de twee pootjes gebroken was, maar allebei, werd het onder garantie perfect opgelost (splinternieuwe voorvork).

Hoewel ik vermoed dat het bij die Colnago een productiefoutje (en dus exemplarisch) was, voelde ik me daarna niet fijn meer op die fiets en heb ik 'm verkocht. Daarna kwam de laatste racefiets voor ik kennis maakte met het fenomeen M5 Big Grin 

In hindsight vermoed ik dat er een vrij grote plek in de voorvork heeft gezeten waar de epoxy niet goed in het materiaal is getrokken.
Antwoord }
Bedankt door:
#13
PietV omschrijft idd de situatie van de voorvork, die overigens eenvoudig te demonteren is als je een serieus verlengstuk hebt voor bitjes. Op de foto zijn de diverse relevante onderdelen te zien. Het onderste deel van de voorvork loopt uit in een vierkante staaf. Over die vierkante staaf wordt vervolgens een (niet zichtbare) veer geschoven. Daarop rust de ronde stuurbuis. De speling wordt goeddeels opgevangen door de vierkante 'ring'. In de stuurbuis zitten nog twee van die vierkante 'ringen', maar die hebben zich nog niet laten verwijderen, maar ik vraag me af of dat de bedoeling is. De zichtbare 'ring' wordt op z'n plaats gehouden door een klemring en dat zwarte vierkante plastic 'ringetje' en valt bij verwijdering van die klemring uit de buis. Op die vierkante 'ring' zitten een paar oppervlakkige slijtsporen. Ik ga eens navragen bij M5 of die 'ringen' los te verkrijgen zijn. Zou leuk zijn als dat e.e.a. oplost en anders moet ik maar op zoek naar een vaste voorvork.

https://ibb.co/QnqWvdq

[Afbeelding: QnqWvdq]
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Bacchus
#14
Heb je dit nog kunnen fiksen @karimov ?
Ik heb dezelfde vork, en ook wat speling in de vering die ik er graag uit wil hebben....
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#15
Een maandje geleden heb ik een setje van M5 gekregen om de speling te verhelpen. Het is verbeterd maar nog niet helemaal weg. Ik moet wel zeggen dat ik het even vlot heb geprobeerd en heb me voorgenomen om er later nog eens aandachtiger naar te kijken. Ik zou zeker even contact opnemen met M5 en zo'n vervangingset proberen!
Antwoord }
Bedankt door: Victor , Hoekie , Willeke_IGKT


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Zout
Gewoon ieder jaar ee...Arend-Jan — 03:11 PM
SL in Grou
..en heeft een Snoek...Hoekie — 03:11 PM
LinkedIn / Velomobiel promotie
"kunnen ze re...Hardloper — 03:08 PM
LinkedIn / Velomobiel promotie
"kunnen ze reet...Lopopodium — 02:56 PM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Mobiliteit Zoals ...Hardloper — 02:50 PM
Zout
Hoe zorgen jullie...twilwel — 01:58 PM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Er is een autopl...qv-tester — 01:17 PM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Er is een autoplicht...Niels van der Wal — 12:05 PM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Nou ik zat misschien...Hardloper — 11:50 AM
Zout
De winter komt er we...Boyd Maduro — 09:08 AM
KIWA track en trace systeem
Het is even on hol...ZoefZoef — 01:05 AM
KIWA track en trace systeem
De AXA lijkt verdach...Arno boogaart — 12:51 AM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Laat eventueel de te...Fietsbennie — 12:08 AM
KIWA track en trace systeem
Het is even on hold ...Hoekie — 11:37 PM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Wat bekendheid gener...Hoekie — 11:30 PM
De Waterlandse Liggers
Na een maand te hebb...GertBr — 11:07 PM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Bekendheid is ook ni...Bianca F — 10:54 PM