Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hergebruik Fujin SL1 (?)
#1
[Afbeelding: IMG-0688.jpg]

[Afbeelding: IMG-0689.jpg]

[Afbeelding: IMG-0690.jpg]
(klik op foto's voor groter)

Vanwege fysiek ongemak uitgeweken naar ligfiets. Wilde wel meteen lekker laag, minder weerstand is altijd beter. Een collega randonneur bood mij zijn oude Fujin aan voor proefrit en overname.

Wat:
- Een Fujin garantie frame. SL1 ? Leeftijd ?
- Dynamo voorwiel.
- Carbon voorvork
- 3x9.

Waarvoor:
- Fietsen van Randonneur Brevetten (randonneurs.nl)
- Tochten in Nederland

Wat heb ik aangepast:
- Alle kabels vervangen
- Retourtandwiel vervangen door rol, voor tweede zoek ik nog naar M7 pijpje
- 9-speed ketting vervangen door 10-speed
- Zitschaal steiler dan standaard. Verlengstuk gemaakt en schaal aan de voorkant weggedremeld
- Bagagedrager gedremeld
- Vriend een MTB crankstel door laten zagen en op +/- 160mm laten lassen. De hoeken zijn echt anders als je ligt.
- Rijd nu met twee tandwielen (46/28)
- Hoofdsteun gemaakt van holle pijp en steunrol. Gaten geboord in zitschaal.
- Extrex houder gezaagd van zaagresten van carbon stuur

Hoe bevalt het?
- Heerlijk ontspannen fietsen
- Saaie rechte wegen zijn zelf leuk
- Maak nu veel tochten tusen 100 en 150 km
- Super slecht zicht op kruisingen. Remmen, afstappen etc.
- Stofwisseling in mijn lichaam. Om de haverklap stoppen om te plassen. Te weing zweetafvoer t.o.v. bukfiets?
- Klimmen gaat nog superslecht.

Wat ga ik nog doen:
- Hij moet nog wat stiller. PTFE pijp? Andere rollen?
- Misschien toch een andere voorvork (1 inch helaas). De voorrem (challenge) is dramatisch. Voorvork met schijfrem remt beter en er kunnen bredere banden in !
- Oefenen, oefenen. Spieren vinden het zwaar Smile terwijl hartslag amper omhoog gaat.
- Spiegel monteren
- Telefoon & snacks makkelijker bereikbaar maken voor sneller foto's maken etc.

Toekomst:
Ik merk dat dat de Fujin redelijk hard is. Ik zag dat er ook een geveerde variant is geweest, de Fujin Tour. Die versie zou beter zijn voor tochten in het buitenland, er kunnen bredere banden in, vering en schijfremmen.
Antwoord }
Bedankt door: berth9999 , Willeke_IGKT , 365cycle
#2
Welkom! Mbt spiegel: ik zou spiegelS overwegen. Via dubbel perspectief achter je kijken geeft toch wat extra bevestiging, ik vind het prettig.

Over randonneren en klimmen met een Fujin vind je daarnaast veel info (ook technisch) op www.fietsersafstappen.nl - zelfs klimmen kan goed met een ligger Big Grin
Antwoord }
Bedankt door: berth9999 , Willeke_IGKT
#3
Citaat:Zitschaal steiler dan standaard. Verlengstuk gemaakt en schaal aan de voorkant weggedremeld

Welkom op dit forum Willem12. Veel lees- en nog veel meer schrijfplezier gewenst.


Ik ben heel benieuwd naar de argumenten voor bovenstaande uitspraak.

De SL1 heeft een vaste zithoek, die van mij in ieder geval wel. En voor zover ik weet geldt dat sowieso voor de SL1. Hoe heb je de zitschaal steiler gezet?

Ik vind juist de voorkant van deze stoel heel fijn. Eindelijk een stoel waarop ik niet naar voren schuif.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#4
Gun jezelf de tijd om te wennen en je lijf te trainen. Niet te hard van stapel anders gaat het mis en duurt het lang om dat weer te herstellen. Pas na zo'n 1000 km ben je een beetje gewend. Als je dat over drie jaar uitsmeert natuurlijk niet.

Dikke kans dat je tegen die tijd best gewend bent aan de vlakke zithoek. En waarschijnlijk ook wel een iets groter voorblaadje.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#5
(30-May-2022, 08:01 PM)Wim -de roetsende schreef: De SL1 heeft een vaste zithoek, die van mij in ieder geval wel. En voor zover ik weet geldt dat sowieso voor de SL1. Hoe heb je de zitschaal steiler gezet?



Ik vind juist de voorkant van deze stoel heel fijn. Eindelijk een stoel waarop ik niet naar voren schuif.


Dan is het geen SL1 Big Grin 
Ik kan de zitschaal in twee standen zetten en heb een derde toegevoegd. In de laagste stand is de schaal direct aan frame geschroefd. Voor de iets hogere stand is er een verloopstukje. Ik heb een langer verloopstukstukje gemaakt. Alleen raakt de onderkant van de schaal dan de framebuis. Daar heb ik extra ruimte gedremeld.

Qua zitgemak heb je volledig gelijk, de voorkant van de stoel geeft goede steun, je zit heerlijk stabiel.

Voor de kettingrollen zoek ik eigenlijk naar iets grotere rollen, maar die zijn er alleen voor 8mm asjes, terwijl challenge overal 5 en 6 mm gebruikt. We zoeken verder.
Antwoord }
#6
Dat in 2 standen zetten kon ook met mijn vorige open ligger. De Taifun.

Dat was al een iets oudere fiets. 

Waarschijnlijk is jouw Fujin dan ook al iets ouder en werkt het volgens hetzelfde principe.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#7
Een rvs buisje van 8mm met 1mm wand dikte maakt van een 6mm bout 8mm. Je hebt maar een klein plakje van de buis nodig, net een fractie langer als de lagers uit elkaar zitten. Het kan zijn dat je het buisje ietsje moet afschuren, omdat het niet helemaal perfect rond is, of net een fractie te dik. Dus eerst effe passen voor je zaagt.

Ik weet niet in detail hoe die Challenge rollen vast zitten!
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
#8
[Afbeelding: IMG-0699.jpg]
Busjes op maat gezaagd van V-Brake Stub en grotere rollen gemonteerd.
Loopt soepel. Bedankt voor alle input.

[Afbeelding: IMG-0733.jpg]
Maan boven de IJssel tijdens 300km Brevet

[Afbeelding: IMG-0736.jpg]
Vervolgens een 300 Km Brevet gedaan vanuit Boekelo naar de Oostvaadersplassen en weer terug.
Fujin doet het steeds beter.

Aleen jammer van een stootlek op voorband. 20" is toch wel kwetsbaar. Vanwege de carbon voorvork en Challenge remmen is groter dan 28mm niet mogelijk voor voorband.

Als iemand nog een 1" voorvork heeft liggen voor schijfrem ? Wink
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
KIWA track en trace systeem
Het is even on hol...ZoefZoef — 01:05 AM
KIWA track en trace systeem
De AXA lijkt verdach...Arno boogaart — 12:51 AM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Laat eventueel de te...Fietsbennie — 12:08 AM
KIWA track en trace systeem
Het is even on hold ...Hoekie — 11:37 PM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Wat bekendheid gener...Hoekie — 11:30 PM
De Waterlandse Liggers
Na een maand te hebb...GertBr — 11:07 PM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Bekendheid is ook ni...Bianca F — 10:54 PM
Hase pino verbouwing
Onze hase pino is al...blokdoorn — 10:02 PM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Nou ik denk eerder a...Hardloper — 02:43 PM
OBT 2024 Rotterdam
Als ik mee doe . Dan...Hardloper — 02:39 PM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Met zo'n voornemen m...Bob Hagendijk — 02:27 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Mooi forumpje dit :D365cycle — 02:07 PM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Niet alleen op Linke...365cycle — 02:04 PM
OBT 2024 Rotterdam
Voor stallers heb ik...365cycle — 01:54 PM
KIWA track en trace systeem
In een wielkast zou ...365cycle — 01:46 PM
KIWA track en trace systeem
Heb de vraag uitgeze...Arno boogaart — 12:58 PM
Het nieuwe wapen tegen fatbikes: de rol...
Iemand een Optima Ri...TimSch — 11:00 PM