Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Nieuwe velomobiel
#27
8 Watt verschil dus.

Wat houdt zoiets in het echte leven in?

Als ik met mijn SL 8 Watt meer trap, hoeveel harder ga ik dan als ik al 30km/u rijd?

Is daar zomaar uit de duim zuigend iets zinvols over te zeggen of te berekenen. 
Ik heb namelijk geen idee, dit is niet echt mijn wereld.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#28
(01-Aug-2022, 05:36 PM)Wim -de roetsende schreef: 8 Watt verschil dus.

Wat houdt zoiets in het echte leven in?

Als ik met mijn SL 8 Watt meer trap, hoeveel harder ga ik dan als ik al 30km/u rijd?

Is daar zomaar uit de duim zuigend iets zinvols over te zeggen of te berekenen. 

Ik heb namelijk geen idee, dit is niet echt mijn wereld.

Zeker. Je weerstand bestaat uit drie componenten:
- Rolweerstand
- Luchtweerstand
- Aandrijfverliezen

Rolweerstand
Deze loopt lineair op, en is daarmee de makkelijkste van de twee. Als je bij 30 km/h 50 watt rolweerstand hebt, dan heb je bij 60 km/h 100 watt rolweerstand. Deze weerstand is voor onze velomobielen relatief hoog, omdat we drie wielen hebben waarvan er 2 ook nog eens klein zijn, en een kleiner wiel heeft meer rolweerstand. Uitlijning heeft daarnaast een grote invloed op die rolweerstand; op/in een slecht uitgelijnde drie- of vierwieler lopende rolverliezen al snel fors op, evenals de kosten (ivm banden) Big Grin 

Luchtweerstand
Als je je snelheid verdubbelt, raak je alle lucht met 2x de snelheid die je eerst had. Daarnaast raak je niet alleen die lucht met 2x de snelheid, je raakt ook 2x zoveel lucht met die snelheid. De benodigde kracht wordt dus tot de 2e macht verhoogd, maar het wordt nog vervelender. Om het benodigde vermogen te bepalen moet je de snelheid ook weer meerekenen, en dus moet je het benodigde vermogen zelfs tot de 3e macht verhogen (formules hiervoor vond ik het duidelijkst in deze wiki over het Energieverbruik van auto's. Valt tegen he? Dit is ook een belangrijk deel van waarom mensen soms ontsteld zijn over dat een auto na chippen soms van 150 tot wel 200 pk opgevoerd wordt, en dan ook wel veel sneller aanvoelt, maar op de Autobahn niet een veel hogere topsnelheid heeft.

Aandrijfverliezen
Ik klaag er vaak over; aandrijfverliezen. Deze zijn bij een velomobiel fors in verhouding tot een gewone wielrenfiets. De meest efficiente fietsen op dit gebied zijn éénwielers, maar het is moeilijk om daar een hoog vermogen op te trappen. Daarna komen de fixies: Simpele rechte overbrenging, geen vrijloop, geen versnellingen. Superefficient zolang de overbrenging precies goed is. Daarna mountainbikes en wielrenfietsen, dan ligfietsen met hun lange ketting, en dan pas velomobielen met hun berg kettingrollen etc. Naast het "directe" verlies in de kettinglijn (loopt recht evenredig op met het vermogen) hebben we ook last van een verlies door torderen. Volgens mij (maar ik weet het niet zeker) loopt dit ook exponentieel op met het vermogen, gezien e.e.a. meer vervormt wanneer je meer kracht zet.

Uit (laten) rekenen
De laatste is lastig te berekenen, kan eigenlijk alleen gemeten worden door een geijkte vermogensmeter in het achterwiel i.c.m. geijkte vermogen metende pedalen; het verschil verdwijnt in de aandrijving. 

Combineer je de twee bovenste zaken, dan krijg je echter al een heel goed beeld. Er zijn bij mijn weten twee sites die dit voor je doen en daarmee de waarheid ietwat optimistisch, maar redelijk benaderen:

KreuzOtter heeft een profiel voor de Quest
The Computational Cyclist van Steve Gribble heeft geen profielen, maar hier kan je gegevens handmatig invoeren en het geeft wel de mooiste weergave.

Ik pak even de (volgens mij ook wel wat optimistische) gegevens van Mission Milan:
Mission Milan schreef:Querschnittsfläche A:
0.41m2
Cw-Wert:
0.076
Cwa-Wert:
0.0311 1)
Energieeffizienz:
145 Watt bei 50 km/h, 191 Watt bei 60 km/h, je nach Zuladung, Fahrergewicht, Bereifung und Straßenbelag kann dieser Wert schwanken
Vul ik deze in op The Computational Cyclist, dan krijg ik voor 200 watt een snelheid van 64,4 km/h. Komt redelijk in de buurt bij de claim van 191 watt bij 60 km/h, zeker als je bedenkt dat Steve Gribble van een tweewieler met grote wielen uit gaat. Ook is dit uiteraard onder ideale omstandigheden, want je ziet het hierboven: Voor dat tempo had ik in de praktijk met de Bülk in badkuipmodus het dubbele vermogen nodig. Het geeft echter toch een leuke indicatie.

Waar komt dat verschil dan vandaan?
Ik vermoed dat het grootste verschil gaat zitten in het feit dat veel van ons zonder een (dichte) racekap rijden, we geen bloedsnelle banden gebruiken en de ketting ook niet perfect geoptimaliseerd is. Pas ik de Cw aan naar 0.12~0.13, en het aandrijfverlies naar 15% (compenseert een groter aandrijfverlies en een deel banden), dan zie ik ineens getallen die me heel bekend voorkomen uit de meest fraaie omstandigheden van de praktijk:

Steve Gribble's Computational Cyclist schreef:If you apply 78.53 watts of power, you will ride at groundspeed velocity 32.07 km/h.
If you want to ride at groundspeed velocity 30 km/h, you must apply 70.53 watts of power.
8 watt extra zou dus zomaar weleens 2 km/h verschil kunnen maken.

Dit is trouwens ook waarom het ontzettend de moeite waard is om snellere banden onder een velomobiel te zetten, júist als je niet zo sterk bent:

Steve Gribble's Computational Cyclist schreef:To maintain groundspeed 30.26 km/h in these conditions, you must pedal with 71.49 watts of power.

Assistive forces
You must pedal with 71.49 watts of power; after drivetrain loss of 10.72 watts, you'll supply 60.76 watts to your wheel.
Plegs = 71.49w (100.00%)

Resistive forces
A net headwind of 30.26 km/h is working against you with 2.13 (N) of force, or 17.90 watts of power.
Rolling resistance is working against you with 5.10 (N) of force, or 42.86 watts of power.

Pakken we het tabelletje van Wim erbij, dan zien we daar dat het verschil tussen de snelste en de traagste band meer dan een factor 2 aan rolweerstand is. De luchtweerstand is meer dan het dubbele van de rolweerstand bij 30 km/h - als je ineens meer dan 15 watt in die luchtweerstand kan steken, is je kruissnelheid zomaar 5 km/h hoger. 

Ik heb het al eens vaker gezegd: Als je een béétje kilometers maakt kan je in de met een redelijk lekbestendige snelle band gewonnen tijd flink wat bandjes verwisselen...
Antwoord }
#29
Conclusie: ik moet van de Speed overstappen op de Urban  Cool
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#30
(01-Aug-2022, 07:00 PM)Wim -de roetsende schreef: Conclusie: ik moet van de Speed overstappen op de Urban  Cool
Haha dat zou weleens wat kunnen schelen idd Big Grin Wat overigens wel invloed heeft is temperatuur. De Urban stond vroeger bekend als een band met een compound die in de winter erg stug wordt, en dus traag. De F-Lite/GoCycle zit helemaal aan de andere kant van het spectrum: Loopt in de winter bijna net zo hard als in de zomer. Geen idee hoe dat met de laatste batch Urbans is.

Als je ze wil kopen zou ik overigens snel zijn, want ze worden geproduceerd in Wuhan en zijn door de COVID-uitbraak daar slecht leverbaar   Dodgy
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#31
(01-Aug-2022, 03:10 PM)365cycle schreef: Afgelopen zaterdag had ik even bezoek van twee vrienden; ik was bij m'n vriendin in Zeeland, zij reden een lekker rustig rondje en kwamen even aan. Het blijft leuk aan velomobiel rijden he - even een rondje van 244 km voor een kopje koffie en een stukje appeltaart Big Grin  Ze rijden allebei met vermogensmeters, en zijn dus echt samen gereden. De SL Mk4 rijder trapte 161W, de GT Mk5 rijder trapte 169W.

Waarvan filmpje, helaas zonder geometrische data.
Hij heeft blijkbaar de site Telemetry Extractor for GoPro (Lite) (goprotelemetryextractor.com) en VIRB Edit (met geometry templates) nog niet gevonden.

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#32
Die vermogensvergelijking vind ik zeer verhelderend. 160 tot 170 Watt is over zo’n afstand voor veel fietsers echt een stevige inspanning. Ik pas niet in een SL, maar zal met mijn manier van fietsen ook nooit echt het snelheidsverschil benutten tov mijn GT. Hetzelfde geldt waarschijnlijk voor de Snoek XL.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT , Hoekie
#33
(01-Aug-2022, 08:51 PM)Hoekie schreef: Waarvan filmpje, helaas zonder geometrische data.
Hij heeft blijkbaar de site Telemetry Extractor for GoPro (Lite) (goprotelemetryextractor.com) en VIRB Edit (met geometry templates) nog niet gevonden.

Hahaha ik ga het doorgeven Big Grin 

Voor de grapjassen onder ons: Als je met zo'n Milan GT op relatief hoge banden met behoorlijk tempo een bocht neemt, en je geeft dan nog even een rukje aan het stuur, dan rijd je 'm zomaar op twee wielen. Sommige mensen kunnen dat ook gewoon gecontroleerd. Zie vanaf 52:24, een half minuutje later is het rukje wat duidelijker zichtbaar  Shy

(01-Aug-2022, 09:27 PM)pietandringa schreef: Die vermogensvergelijking vind ik zeer verhelderend. 160 tot 170 Watt is over zo’n afstand voor veel fietsers echt een stevige inspanning. Ik pas niet in een SL, maar zal met mijn manier van fietsen ook nooit echt het snelheidsverschil benutten tov mijn GT.  Hetzelfde geldt waarschijnlijk voor de Snoek XL.
Als de Snoek XL net zo licht wordt als de kleine Snoek kon je daar nog weleens voordeel van hebben, maar verder zal bij beperkte vermogens en snelheden het voordeel idd beperkt zijn. De totaalmassa van een SL, GT of Bülk met jou erin zal vergelijkbaar zijn, de wielstand is gelijk (GT heeft alleen een breder spoor, Bülk weet ik niet maar niet zo breed als de GT); de rolweerstand is daarmee gelijk, dus het verschil moet echt uit stroomlijn en aandrijflijn komen. Die winst is vermoedelijk beperkt.

Aan de andere kant: er is niets mis mee om het gewoon eens te proberen. Een fiets kan je ook gewoon lekker zitten - er zijn mensen onwijs enthousiast over de DF, maar ook mensen die het helemaal niets vinden.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie , pietandringa
#34
(31-Jul-2022, 01:42 AM)365cycle schreef: Eerst ..

En je Bülk ervaring vergeleken met je oude QuattroVelo?
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#35
(02-Aug-2022, 01:07 PM)Hoekie schreef: En je Bülk ervaring vergeleken met je oude QuattroVelo?
Vind ik moeilijk te zeggen. M'n laatste rit in een QV+ was volgens mij op 7 Januari 2021. 
Daarom even een mening deels op herinnering, deels op gegevens van wat oudere ritten: 

Wat altijd voor de QV spreekt is hoe efficiënt de aandrijflijn is. Ik had klim-PR's met de QV die ik nu pas met de DF weet te verbeteren. Als het tempo een beetje oploopt (45+) zijn de Milan GT, SL, de Bülk en zelfs de DF echter veel efficiënter dan de QV; alleen de DF kan misschien in een situatie komen waarin de open wielen 'm parten spelen terwijl de QV net gunstige wind heeft, maar dat soort situaties lijken me zeldzaam.
In vergelijking met een QV+ liggen de beide Milans en de Bülk denk ik erg dicht bij elkaar. De Bülk gaat wel verreweg de beste "mix" hebben (rigide, goede stroomlijn, ruim, comfortabel). Of ie lekkerder accelereert en klimt dan een DF durf ik nog niet helemaal met zekerheid te zeggen maar ik denk het niet. De houding is vergelijkbaar met de Milan, in een DF zit je rechterop en dat heeft voor- en nadelen.
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , Willeke_IGKT


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
XL Hotspot in 3d-print
Ik had mijn post aan...Hoekie — 03:11 AM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Ach hardloper. Het...365cycle — 02:50 AM
XL Hotspot in 3d-print
Fijne lamp? Wat is...365cycle — 02:41 AM
XL Hotspot in 3d-print
NB Bij een QV en...Hoekie — 02:07 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Verstellen van de...ZoefZoef — 01:52 AM
XL Hotspot in 3d-print
NB Bij een QV en S...365cycle — 01:20 AM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Iedereen hier kent ...ZoefZoef — 12:39 AM
SL in Grou
Ik had die adverte...Gideonaut — 12:23 AM
XL Hotspot in 3d-print
Bij een QV als ook S...Hoekie — 12:20 AM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Ik versta geen Duits...Gideonaut — 12:16 AM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Ik vind het echt wel...Hardloper — 12:12 AM
SL in Grou
Ik had die advertent..._Peter — 12:03 AM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Iedereen hier kent D...Tom Fekkes — 11:58 PM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Ach hardloper. Het...ZoefZoef — 11:54 PM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Ach hardloper. Het i...Tom Fekkes — 11:32 PM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Alles zal anders voo...Niels van der Wal — 11:19 PM
XL Hotspot in 3d-print
Begrijp me niet ve...Hardloper — 11:10 PM