Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Zelfbouw RVS fijnafstelling stuurstang / sporing
#1
Op mijn DF kwam de lengte van mijn stuurstang nogal rottig uit. Ik kon kiezen tussen licht uitspoor en zo'n 4 mm toespoor. Licht uitspoor maakte hem in mijn beleving gevaarlijk bij zijwind, omdat windvlagen werden verstrekt in plaats van gedempt. Daarom ben ik al snel overgestapt van licht uitspoor naar iets te veel toespoor.

Inmiddels heb ik begrepen dat belast 2 (tot 3) mm toespoor op de band gemeten ideaal is. Dus de hoogste tijd om naar een nauwkeurigere afstelling te kijken. Aanvankelijk had ik die van Velomobiel Service Twente op het oog (ondanks dat ik had gehoord dat ze niet van RVS zijn en dus na verloop van tijd niet meer te verstellen zijn), tot een vriend me vertelde dat die spanners vrij standaard onderdelen bij een boot zijn.

Niets leukers dan het zelf "uitvinden" van zoiets, dus met de hulp van de bekende, technische Piet Kunis, tot het volgende boodschappenlijstje gekomen (en voor een paar euro besteld bij rvs-products.nl):
  • 1x Mini-spannerhuis, M6
  • 1x Draadeind met linkse en rechtse draad, M6
  • 1x Borgmoer linkse draad, M6
  • 1x Borgmoer rechtse draad, M6

Voor montage heb ik de rechtse draad van het draadeind ingekort om het geheel zo ver mogelijk buiten de body te hebben.

Wat nog het meeste gedoe was, was het demonteren van de stuurstang door het vrij kleine gat in de bodem van mijn DF. Daarna de stuurstang ingekort en de fijnafstelling eraan gezet. Omdat ook het vastdraaien van de borgmoeren van de stuurstang en fijnafstelling een uitdaging is, heb ik alle borgmoeren van wat Loctite voorzien.

Inmiddels heb ik er zo'n duizend km mee gereden en zit alles nog steeds muurvast en zonder enige speling.

Er zit wel een (klein) nadeel aan deze oplossing (t.o.v. de fijnafstelling van Velomobiel Service Twente), namelijk de lengte van de spanner (6,5 cm), waardoor het wat lastiger is om het borgmoertjes aan de binnenkant goed vast te draaien. Maar ja, hij is dan wel weer van RVS. Wink
Antwoord }
#2
Bij mijn weten is 1 omwenteling van de stuurstang 4 mm.

Dus met 4mm toespoor zou je door 'm 1 omwenteling te geven op een neutraal stand uitkomen.

Dat is toch prima? 



Er staat op dit forum al een giga discussie over deze paar millimeters. Daar ga ik dus niet weer mee beginnen, dat is allemaal terug te vinden.

Ik weet wel dat ik het een teken aan de wand vind dat geen enkele vm-bouwer de behoefte heeft gevoeld  om zo'n 'fijnafstelling' standaard te monteren. Zelfs Daniël Fenn niet.

Volgens Allert van velomobiel.nl doen ze het niet omdat ze het simpelweg onzin vinden.
In die andere berichten heb ik een heel stuk technische uitleg geplaatst van Allert, uiteraard met zijn toestemming. Daar wordt het uitgelegd.


Hier dus.

7 pagina's tekst over toe- en uitspoor. Het verhaal van Allert staat op bladzijde 5:
https://ligfietsers.nl/thread-790-page-5...t=Toespoor
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#3
Het is niet mijn bedoeling om een (nieuwe) discussie over het nut van de fijnafstelling te starten, omdat ik in de veronderstelling ben dat de techneuten de meerwaarde er al wel van inzien. Diegenen die het nut er niet van inzien, kunnen mijn post vanzelfsprekend overslaan. 

Het doel van mijn post was om de kennis die ik heb opgedaan bij het realiseren van mijn fijnafstelling voor een breder publiek toegankelijk te maken.

(15-Aug-2022, 06:00 PM)Wim -de roetsende schreef: Bij mijn weten is 1 omwenteling van de stuurstang 4 mm.

Bij mijn stuurplaten (iedere DF met nieuwe stuurplaten?) is de afstand tussen stuurstang en draaipunt 10,5 cm. Standaard M6 heeft een spoed van 1 mm. Dus als je de sporing over een afstand van 42 cm meet, heb je gelijk. Ik meet bij voorkeur over een zo groot mogelijke afstand op de band (~46 cm).

(15-Aug-2022, 06:00 PM)Wim -de roetsende schreef: Ik weet wel dat ik het een teken aan de wand vind dat geen enkele vm-bouwer de behoefte heeft gevoeld  om zo'n 'fijnafstelling' standaard te monteren. Zelfs Daniël Fenn niet.

In ieder geval bij de A7 kan je met een halve slag afstellen, waardoor de stapgrootte al halveert.

(15-Aug-2022, 06:00 PM)Wim -de roetsende schreef: Volgens Allert van velomobiel.nl doen ze het niet omdat ze het simpelweg onzin vinden.
In die andere berichten heb ik een heel stuk technische uitleg geplaatst van Allert, uiteraard met zijn toestemming. Daar wordt het uitgelegd.

Hier dus.
7 pagina's tekst over toe- en uitspoor. Het verhaal van Allert staat op bladzijde 5:
https://ligfietsers.nl/thread-790-page-5...t=Toespoor

Heb je Allert ook gevraagd hoe zij afstellen "met een voorkeur voor licht toespoor; maximaal 2 mm" onder jouw aanname van een stapgrootte van 4 mm?
Antwoord }
#4
(15-Aug-2022, 06:00 PM)Wim -de roetsende schreef: Er staat op dit forum al een giga discussie over deze paar millimeters. Daar ga ik dus niet weer mee beginnen, dat is allemaal terug te vinden.
Volgens mij was je post lang genoeg geweest met deze zin.
Deze howto zal vermoedelijk namelijk bedoeld zijn voor iedereen die wél fijnafstelling wil  Wink 

Zolang het niet hoeft hoor ik daar niet bij, maar de sporing van de SL is momenteel wel belabberd. Ga 'm dus eerst uitlijnen met wat er nu onder zit, als dat niet afdoende is en er valt meer uit te peuteren met deze fijnafstelling... tsja, dan zit het er voor de paar euri die het kost al snel onder. Met het beperkte vermogen dat m'n vriendin kan leveren is ieder kleine beetje winst namelijk de moeite waard.
Antwoord }
#5
(15-Aug-2022, 03:03 PM)mvdriel schreef: Er zit wel een (klein) nadeel aan deze oplossing (t.o.v. de fijnafstelling van Velomobiel Service Twente), namelijk de lengte van de spanner (6,5 cm), waardoor het wat lastiger is om het borgmoertjes aan de binnenkant goed vast te draaien. Maar ja, hij is dan wel weer van RVS. Wink
Wat en is voor- of nadeel de stalen fijnafsteller is ook 4 cm lang en RVS is vaak brozer dan staal. In het vet heeft de stalen afsteller van Peter de Rond geen last van roesten.

(15-Aug-2022, 06:00 PM)Wim -de roetsende schreef: Bij mijn weten is 1 omwenteling van de stuurstang 4 mm.
Dus met 4mm toespoor zou je door 'm 1 omwenteling te geven op een neutraal stand uitkomen.
Dat is toch prima? 
Uitgaande van spoorstangarmen van 100 mm en de velgmaat 406 zal bij een spoed van 1 mm bij 1 omwenteling een verschil in afstand voor en achter de velg gemeten van 4 mm opleveren. Maar er zijn velomobielen die op 3 mm verschil uitkomen.
(15-Aug-2022, 06:00 PM)Wim -de roetsende schreef: Ik weet wel dat ik het een teken aan de wand vind dat geen enkele vm-bouwer de behoefte heeft gevoeld  om zo'n 'fijnafstelling' standaard te monteren. Zelfs Daniël Fenn niet.
Ik vind het een teken aan de wand dat die vm bouwers niet het hele verhaal vertellen. Als de afwijking van 1 spoed of omwenteling niet uitkomt tussen b.v. de 1 en 2 mm toespoor, wordt door het bijstellen van de M8 dwarse wieldraagarmen met een spoed van 1,25 mm de zaak gecorrigeerd. Bijvoorbeeld 2 keer een kwart van 1,25 = 0,625 mm t.o.v.; de spoorstang of een verschil van 2,7 mm in sporing op de velgen gemeten.
(15-Aug-2022, 06:00 PM)Wim -de roetsende schreef: Volgens Allert van velomobiel.nl doen ze het niet omdat ze het simpelweg onzin vinden.
Het woord onzin heb ik Allert nooit horen zeggen. Wel dat fijnafstemming nauwkeuriger is. Hieraan toevoegend dat tijdens gebruik van het vm die fijnafstemming zo maar wat kan verlopen en dat 1 mm verschil in sporing nauwelijks wat uitmaakt in rolweerstand.
Ik blijf het vreemd vinden dat vm bouwers de optimale sporing van hun producten niet vermelden. Dat mag je zelf uitzoeken. Zoals Jan Wijnen van Velomobile World uitlegt.
https://www.youtube.com/watch?v=zQEpjWgf...obileWorld
Antwoord }
Bedankt door: mvdriel , 365cycle
#6
Citaat:Het woord onzin heb ik Allert nooit horen zeggen.

Ik wel én dus ook in deze context.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#7
(16-Aug-2022, 05:12 PM)Wim -de roetsende schreef:
Citaat:Het woord onzin heb ik Allert nooit horen zeggen.

Ik wel én dus ook in deze context.

Zo lang we niet weten hoe Allert "met een voorkeur voor licht toespoor; maximaal 2 mm" afstelt zonder fijnafstelling, is voorlopig een fijnafstelling de enige manier op dit forum om dit realiseren. Deze aanpak kwalificeren zonder dat er een alternatief is om het mee te vergelijken, lijkt mij lastig.

(16-Aug-2022, 04:18 PM)PietV* schreef: Ik vind het een teken aan de wand dat die vm bouwers niet het hele verhaal vertellen. Als de afwijking van 1 spoed of omwenteling niet uitkomt tussen b.v. de 1 en 2 mm toespoor, wordt door het bijstellen van de M8 dwarse wieldraagarmen met een spoed van 1,25 mm de zaak gecorrigeerd. Bijvoorbeeld 2 keer een kwart van 1,25 = 0,625 mm t.o.v.; de spoorstang of een verschil van 2,7 mm in sporing op de velgen gemeten.
Dat is een interessante truc!
Ik vrees alleen dat menig velomobiel monteur dit niet weet (of doet), laat staan de gemiddelde velonaut.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#8
(16-Aug-2022, 06:37 PM)mvdriel schreef:
(16-Aug-2022, 04:18 PM)PietV* schreef: Ik vind het een teken aan de wand dat die vm bouwers niet het hele verhaal vertellen. Als de afwijking van 1 spoed of omwenteling niet uitkomt tussen b.v. de 1 en 2 mm toespoor, wordt door het bijstellen van de M8 dwarse wieldraagarmen met een spoed van 1,25 mm de zaak gecorrigeerd. Bijvoorbeeld 2 keer een kwart van 1,25 = 0,625 mm t.o.v.; de spoorstang of een verschil van 2,7 mm in sporing op de velgen gemeten.
Dat is een interessante truc!
Ik vrees alleen dat menig velomobiel monteur dit niet weet (of doet), laat staan de gemiddelde velonaut.
Het is geen truc maar een simpele correctie als een redelijke toespoor niet lukt zonder zonder een fijnafsteller. Velomobiel bouwers kennen dat en passen het zo nodig toe.
Heb uitgebreid geschreven in het verenigingsblad Ligfiets&. Dat artikel is voor het plaatsen in het blad voorgelegd aan alle informanten, waaronder 4 vm bouwers. In mijn artikel de volgende over fijnafstemming:
Fijnafstelling sporing
"Bij mijn Alleweder, met spoorstangarmen van 100 mm en een velgmaat 406 mm, heb ik de keus om als fijn afstelling één volle draai aan een van de spoorstangen te geven. Dus één spoed van een M6 draad maakt 1 mm verschil op de spoorstangarmen en maakt dus 4 mm verschil in sporing vóór en achter gemeten op de 406 mm velgen. Bij langere spoorstangarmen van circa 135 mm en een velgmaat 406 mm, is het verschil nog altijd 3 mm per volle draai of spoed van de M6 spoorstang.
Om nog fijner te kunnen afstellen heb ik gekozen voor een fijn-afstelling met een spoorstangdeel van “De Rond Velomobiel Service Twente” met linkse- en rechtse draad. Dit is ook gebruikelijk in de autowereld, zie figuur 4. Hiermee kun je traploos gewenst toespoor op de mm nauwkeurig instellen op de spoorstangen.
Velomobielfabrikanten geven aan dat zij deze fijnafstelling in de praktijk niet nodig vinden. Omdat fietsbanden een smal loopvlak hebben zal 1 mm uitspoor tot 3 mm toespoor, vóór en achter op de velg gemeten, slechts een geringe toename van de rolweerstand opleveren."

Niet nodig vinden is niet gelijk aan onzin.
Antwoord }
Bedankt door: mvdriel , 365cycle
#9
(16-Aug-2022, 04:18 PM)PietV* schreef: Wat en is voor- of nadeel de stalen fijnafsteller is ook 4 cm lang en RVS is vaak brozer dan staal. In het vet heeft de stalen afsteller van Peter de Rond geen last van roesten.'

@PietV Heb je een bron voor het brozer zijn van RVS dan staal? Mij is namelijk verteld dat RVS juist veerkrachtiger en taaier is.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#10
Ik zal mijn zoon daar over raadplegen. Hij werkt met 10 tallen soorten staal en RVS.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , mvdriel
#11
Bij de Milan zou voor deze fijnafsteller trouwens een echt best wel groot gat in de bodem gezaagd moeten worden.

Dat vind ik die halve mm niet waard. (Zie het bericht van Allert dat ik eerder heb aangehaald.)



Citaat:Inmiddels heb ik begrepen dat belast 2 (tot 3) mm toespoor op de band gemeten ideaal is.
Daniël Fenn blijft trouwens, volgens de laatste berichten die ik heb gehoord, nog steeds beweren dat 2 mm uitspoor voor de DF het beste is.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#12
Als je toch bezig bent met fijnafstelling doe dan ook even een aantal uitrol proeven met verschillende instellingen. Liefst ergens met een zeer bescheiden hellinkje, zodat de snelheid laag blijft. Onder 15-20 km/h Starten bovenaan de helling, laten uitrollen en markeren hoe ver je komt. Dan nogmaals. Vervolgens probeer je een beetje meer in 1 richting, bijvoorbeeld toespoor, en controleer je hoever dat rolt. Gaat dat beter, dan blijf je in die richting verder proberen. Rol je minder ver, dan ga je de andere kant op met de instelling.

Een gemeten waarde, blijft een meetwaarde. Bij diverse Velomobielen heeft het invloed of er wel of niet iemand in de velomobiel zit. Ook zit er op al die kogelkopjes een minimale speling, die verandert als gevolg van de krachten die optreden als je gaat rijden. Een waarde met een cijfer die klopt voor een Quest kan fout zijn voor een DF of een Milan of een Alleweder. Het wordt pas interessant als je de waarde in millimeters in relatie brengt met hoever je rolt. Ik neem aan dat het doel is om de best rollende Velomobiel te krijgen. De vraag is dan met welke waarde rolt mijn velomobiel het best/verst. Dan moet je dat laatste dus ook even meten. Als je tijd en geld spendeert om het tot op fractie van een MM in te stellen, zou ik toch op zijn minst willen weten welk effect een beetje meer of minder daadwerkelijk heeft.

Ik ben verre van een expert met metaal. Wel weet ik dat er op RVS de klassen a2 en a4 wordt gewerkt, waarbij de laatste nog iets meer roestvrij is. Verder staat er nog een cijfer op, vaak 50 70 of 80. De treksterkte van Rvs 50 is ongeveer 1/3 van RVS 80. Hoe zich dat verhoudt met staal 4.6, 8.8 enz, dat weet ik niet. Ook daar is hoger weer beter. Hoe zich die treksterke verhoudt tot elasticteit is ook nog een vraag.
Het kan zijn dat een harder metaal ook bij een veel lagere procentuele rek al breekt.

Ook met RSV heb ik in het verleden mogen ontdekken dat na vast los komt. Als ik moest schatten zou ik zeggen dat RVS met de kwalificatie 50 een lagere treksterkte heeft als staal 8.8 maar ik wacht het antwoord van PietV af.
Antwoord }
Bedankt door: PietV* , mvdriel , 365cycle , twilwel
#13
Als je dat soort metingen wilt doen dan moet je dat in een testopstelling doen. Buiten is leuk, maar daar heb je allemaal factoren die je niet in de hand hebt, maar wel (kleine) afwijkingen kunnen veroorzaken.
Antwoord }
Bedankt door: mvdriel , 365cycle
#14
(17-Aug-2022, 08:23 AM)Wim -de roetsende schreef: Bij de Milan zou voor deze fijnafsteller trouwens een echt best wel groot gat in de bodem gezaagd moeten worden.

Het gat is vooral handig om de stuurstang te kunnen (de-)monteren om deze buiten de body in te kunnen korten. Ik ken iemand met een Supermango, die de stuurstang zelfs heeft ge(-de-)monteeerd zonder gat in de bodem. De fijnafstelling zit bij mij aan de buitenkant van de stuurstang en wordt dus bediend vanuit de open (of gesloten) wielkast.

(17-Aug-2022, 08:23 AM)Wim -de roetsende schreef: Dat vind ik die halve mm niet waard. (Zie het bericht van Allert dat ik eerder heb aangehaald.)

In je eerste comment in dit topic had je het over een stapgrootte van 4 mm. Waarom is dat nu een halve mm geworden?

(17-Aug-2022, 08:23 AM)Wim -de roetsende schreef: Daniël Fenn blijft trouwens, volgens de laatste berichten die ik heb gehoord, nog steeds beweren dat 2 mm uitspoor voor de DF het beste is.

@Wim -de roetsende Kan je een linkje toevoegen naar deze bewering?

Vooralsnog heb ik van Daniel Fenn alleen iets kunnen vinden over het optimaliseren van een Alpha 7, waarbij hij deze afstelt op een toespoor van 2-3 mm (bron: velomobilforum.de).
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#15
(17-Aug-2022, 08:23 AM)Wim -de roetsende schreef: Bij de Milan zou voor deze fijnafsteller trouwens een echt best wel groot gat in de bodem gezaagd moeten worden.
Dat vind ik die halve mm niet waard. (Zie het bericht van Allert dat ik eerder heb aangehaald.)

Inmiddels heb ik begrepen dat belast 2 (tot 3) mm toespoor op de band gemeten ideaal is.
Daniël Fenn blijft trouwens, volgens de laatste berichten die ik heb gehoord, nog steeds beweren dat 2 mm uitspoor voor de DF het beste is.
Ik vind het allemaal goed, maar Daniël Fenn heeft de fuseebesturing niet uitgevonden en ook het Ackermann principe niet. Wat Daniël lekker vind sturen mag hij zelf weten, maar zijn voorkeur voor sporing is verre van algemeen. Hij is een uitzondering.

Alle gebruikelijke personenauto's hebben fuseebesturing en fijnafstelling op de sporing. Achterwiel aangedreven personenauto en bestelauto's hebben toespoor op de voorwielen.
Fijnafstelling is een compromis en heeft een drieledig hoofddoel:
- stabiel rechtuit. Dus koersvast op hogere snelheid;
- verlagen van de zijwindgevoeligheid;
- verlagen van de rolweerstand voor de levensduur van de banden en het brandstofverbruik. Dat laatste geldt niet voor vm rijders.

Daar streeft elke VM bouwer naar. Dat een vm bouwer genoegen neemt met een compromis is niet aan mij. Flevobike heeft het in het verleden wel fijnafstelling toegepast.

In bochten bij lagere snelheden heeft uitspoor het voordeel van beter insturen en een iets kleinere draaicirkel. Bij hogere snelheid het nadeel van koersvastheid, zijwind gevoeligheid en verhoogde rolweerstand.
Bij hogere snelheid in bochten is toespoor in het voordeel. Door de centrifugaal krachten in een bocht gedraagt de vm zich, afhankelijk van de snelheid, steeds meer als een tweewieler. Tot ie kiept. Het Ackermann principe zorgt altijd voor uitspoor in de bochten.
Antwoord }
Bedankt door: mvdriel , 365cycle
#16
(17-Aug-2022, 08:32 AM)Jeroen S schreef: Als je toch bezig bent met fijnafstelling doe dan ook even een aantal uitrol proeven met verschillende instellingen. Liefst ergens met een zeer bescheiden hellinkje, zodat de snelheid laag blijft. Onder 15-20 km/h Starten bovenaan de helling, laten uitrollen en markeren hoe ver je komt. Dan nogmaals. Vervolgens probeer je een beetje meer in 1 richting, bijvoorbeeld toespoor, en controleer je hoever dat rolt. Gaat dat beter, dan blijf je in die richting verder proberen. Rol je minder ver, dan ga je de andere kant op met de instelling.
Buiten dat er bij zo'n rolproef veel extra variabelen spelbreker kunnen zijn (zoals Frutsel als aangaf) en het tijdrovend is (zie ook de video van Velomobile World), heb je wel een dynamische situatie, maar niet de in praktijk meest voorkomende, dynamische situatie waarbij het voertuig wordt aangedreven. Hoeveel extra speling is er bij aandrijven ten opzichte van uitrollen?

(17-Aug-2022, 08:32 AM)Jeroen S schreef: Een gemeten waarde, blijft een meetwaarde. Bij diverse Velomobielen heeft het invloed of er wel of niet iemand in de velomobiel zit.
Als je niet zeker weet, wat het verschil in sporing is bij je specifieke velomobiel, zou ik sowieso altijd belast meten (of eerst bepalen wat het verschil is).
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#17
(17-Aug-2022, 09:55 AM)PietV* schreef: - verlagen van de rolweerstand voor de levensduur van de banden en het brandstofverbruik. Dat laatste geldt niet voor vm rijders.
Geldt ook voor VM rijders. Met een slecht sporende Milan had ik die dik 450 km van de OBT-dag nooit kunnen rijden, dan was de brandstof veel eerder op geweest. En ik tank langzamer dan de gemiddelde auto  Big Grin 

In het licht van dit topic ga ik de sporing van de DF toch ook eens controleren wanneer de laserwaterpasjes binnen zijn. De rolweerstand is laag (het ding loopt snoeihard), maar ondanks de lange stuurplaten is ie zó onrustig in vergelijking met de Milan, volgens mij is er meer aan de hand dan verschil in karakter.
Antwoord }
Bedankt door: mvdriel , PietV* , Willeke_IGKT
#18
(17-Aug-2022, 11:18 AM)mvdriel schreef:
(17-Aug-2022, 08:32 AM)Jeroen S schreef: Als je toch bezig bent met fijnafstelling doe dan ook even een aantal uitrol proeven met verschillende instellingen. Liefst ergens met een zeer bescheiden hellinkje, zodat de snelheid laag blijft. Onder 15-20 km/h Starten bovenaan de helling, laten uitrollen en markeren hoe ver je komt. Dan nogmaals. Vervolgens probeer je een beetje meer in 1 richting, bijvoorbeeld toespoor, en controleer je hoever dat rolt. Gaat dat beter, dan blijf je in die richting verder proberen. Rol je minder ver, dan ga je de andere kant op met de instelling.
Buiten dat er bij zo'n rolproef veel extra variabelen spelbreker kunnen zijn (zoals Frutsel als aangaf) en het tijdrovend is (zie ook de video van Velomobile World), heb je wel een dynamische situatie, maar niet de in praktijk meest voorkomende, dynamische situatie waarbij het voertuig wordt aangedreven. Hoeveel extra speling is er bij aandrijven ten opzichte van uitrollen?
Als je op een bewolkte dag met windstil weer de proef uit rolt om een glad wegdek dan zijn er weinig variabelen die van invloed kunnen zijn op de metingen. Waarschijnlijk kom je uit op een parallelle of 0 sporing die gunstig is voor de rolweerstand, maar wat minder gunstig is voor koersvastheid.
Voor extra speling tussen rollen en met aandrijvend achterwiel is zeer gering of te verwaarlozen. Vele velomobielen hebben een ongelijkzijdige vierhoek in de onderste wielophanging. Met een virtueel draaipunt. Ik heb lasermetingen gedaan, waarbij ik de voorwielen met spanbanden naar achteren heb getrokken tijdens de statische metingen om de extra kracht door aandrijving te simuleren. Ik zag geen verschil. Waarschijnlijk wordt die kracht gecompenseerd door de voorste diagonale wieldraagarmen. Die trekken de wielen naar toespoor i.p.v. uitspoor.
Antwoord }
Bedankt door: mvdriel , 365cycle
#19
(17-Aug-2022, 08:32 AM)Jeroen S schreef: Ik ben verre van een expert met metaal. Wel weet ik dat er op RVS de klassen a2 en a4 wordt gewerkt, waarbij de laatste nog iets meer roestvrij is. Verder staat er nog een cijfer op, vaak 50 70 of 80. De treksterkte van Rvs 50 is ongeveer 1/3 van RVS 80. Hoe zich dat verhoudt met staal 4.6, 8.8 enz, dat weet ik niet. Ook daar is hoger weer beter. Hoe zich die treksterke verhoudt tot elasticteit is ook nog een vraag.
Het kan zijn dat een harder metaal ook bij een veel lagere procentuele rek al breekt.

Ook met RSV heb ik in het verleden mogen ontdekken dat na vast los komt. Als ik moest schatten zou ik zeggen dat RVS met de kwalificatie 50 een lagere treksterkte heeft als staal 8.8 maar ik wacht het antwoord van PietV af.
Heb mijn zoon gesproken. Werkt al enige jaren niet meer met speciale RVS soorten. Het meeste RVS waarmee hij nu werkt is 304 en 316. RVS 304 is goedkoper dan 316 en niet goed bestand tegen zeelucht en zwembadlucht. Onder invloed van zout en chloor ontstaat spanningscorrosie waardoor bouten spontaan kunnen afbreken. Vele fatale ongevallen in zwembaden met onveilig RVS 304 zijn bekend. Dat was de rede van mijn opmerking over broosheid.
https://www.alurvs.nl/roestvast-staal/ar...ijst/4720/
RVS is taaier dan staal en heeft in het algemeen een hogere treksterke dan staal. Wordt echter een hoogsterkte staal ingezet dan zal deze sterker zijn dan RVS.
https://tosec.nl/nl/wiki/staal-vs-rvs/
Antwoord }
Bedankt door: mvdriel
#20
(17-Aug-2022, 07:26 PM)PietV* schreef: Heb mijn zoon gesproken. Werkt al enige jaren niet meer met speciale RVS soorten. Het meeste RVS waarmee hij nu werkt is 304 en 316. RVS 304 is goedkoper dan 316 en niet goed bestand tegen zeelucht en zwembadlucht. Onder invloed van zout en chloor ontstaat spanningscorrosie waardoor bouten spontaan kunnen afbreken. Vele fatale ongevallen in zwembaden met onveilig RVS 304 zijn bekend. Dat was de rede van mijn opmerking over broosheid.
https://www.alurvs.nl/roestvast-staal/ar...ijst/4720/
RVS is taaier dan staal en heeft in het algemeen een hogere treksterke dan staal. Wordt echter een hoogsterkte staal ingezet dan zal deze sterker zijn dan RVS.
https://tosec.nl/nl/wiki/staal-vs-rvs/

Dank voor het uitzoeken! De onderdelen blijken ook nog eens RVS-316 te zijn, dus ik kan ook veilig op weg als er gepekeld is.
Antwoord }
Bedankt door:
#21
(17-Aug-2022, 08:32 AM)Jeroen S schreef: Ik ben verre van een expert met metaal. Wel weet ik dat er op RVS de klassen a2 en a4 wordt gewerkt, waarbij de laatste nog iets meer roestvrij is. Verder staat er nog een cijfer op, vaak 50 70 of 80. De treksterkte van Rvs 50 is ongeveer 1/3 van RVS 80. Hoe zich dat verhoudt met staal 4.6, 8.8 enz, dat weet ik niet.
Voor RVS is dat getal een tiende van de treksterkte in N/mm², voor verzinkt staal is het getal voor de punt een honderdste van de treksterkte. Voor een stuurstang van praktische dikte moet je overigens wel belachelijke dun gaan voor dat een probleem gaat zijn.
M5 M-Racer / Challenge Hurricane / Giant Expedition / Giant Defy 1 / MBK Course
Antwoord }
Bedankt door: mvdriel
#22
(17-Aug-2022, 09:54 AM)mvdriel schreef: Het gat is vooral handig om de stuurstang te kunnen (de-)monteren om deze buiten de body in te kunnen korten. 

(17-Aug-2022, 08:23 AM)Wim -de roetsende schreef: Dat vind ik die halve mm niet waard. (Zie het bericht van Allert dat ik eerder heb aangehaald.)

In je eerste comment in dit topic had je het over een stapgrootte van 4 mm. Waarom is dat nu een halve mm geworden?

(17-Aug-2022, 08:23 AM)Wim -de roetsende schreef: Daniël Fenn blijft trouwens, volgens de laatste berichten die ik heb gehoord, nog steeds beweren dat 2 mm uitspoor voor de DF het beste is.

@Wim -de roetsende Kan je een linkje toevoegen naar deze bewering?

Vooralsnog heb ik van Daniel Fenn alleen iets kunnen vinden over het optimaliseren van een Alpha 7, waarbij hij deze afstelt op een toespoor van 2-3 mm (bron: velomobilforum.de).


Is het mogelijk om de fijnafstelling te monteren zonder gat te zagen?

Die halve mm wordt uitgelegd door Allert in mijn link naar het vorige draadje over de fijnafstelling. De tekst staat op pagina 5. Hij kan het beter uitleggen dan ik  Wink 

Van iets dat ik gehoord heb, kan ik helaas geen linkje toevoegen.
Wat hij over de Alpha7 zegt, zegt hij dus blijkbaar ook over de DF.



Nog even over de gewone afstelling. 
De Milan is mijn 4e vm en bij alle vm-en had ik bij de afstelling de keus uit 2mm toe- of uitspoor. 
Bij jouw DF lukte dit dus niet. Blijkbaar worden ze niet op dezelfde manier afgeleverd en heb ik totnutoe gewoon geluk gehad.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#23
De productie lijkt gewoon niet altijd even consistent. Dat zien we ook wel aan de Milan van berth9999 en nog een paar fietsen. Maar meestal is het meer dan goed genoeg Smile
Antwoord }
#24
(17-Aug-2022, 08:23 AM)Wim -de roetsende schreef: Bij de Milan zou voor deze fijnafsteller trouwens een echt best wel groot gat in de bodem gezaagd moeten worden.

Ik heb een grote sticker ergens in het midden onder de stuurinrichting op de bodem van mijn fiets geplakt om een gat af te dichten. Volgens mij kan je via dat gat iets afstellen. Het zou me niet verbazen als dat iets met sturen te maken heeft.
Antwoord }
Bedankt door: mvdriel
#25
(17-Aug-2022, 09:05 PM)Wim -de roetsende schreef:
(17-Aug-2022, 09:54 AM)mvdriel schreef:
(17-Aug-2022, 08:23 AM)Wim -de roetsende schreef: Daniël Fenn blijft trouwens, volgens de laatste berichten die ik heb gehoord, nog steeds beweren dat 2 mm uitspoor voor de DF het beste is.

@Wim -de roetsende Kan je een linkje toevoegen naar deze bewering?

Vooralsnog heb ik van Daniel Fenn alleen iets kunnen vinden over het optimaliseren van een Alpha 7, waarbij hij deze afstelt op een toespoor van 2-3 mm (bron: velomobilforum.de).

Van iets dat ik gehoord heb, kan ik helaas geen linkje toevoegen.
Wat hij over de Alpha7 zegt, zegt hij dus blijkbaar ook over de DF.

Het zou inderdaad logisch zijn als hij hetzelfde zou zeggen over de Alpha7 en DF aangezien die vrijwel hetzelfde zijn. Jij beweert alleen wel dat hij het over uitspoor heeft en waar ik naar verwijs, gaat het over toespoor. Dit is waarom ik altijd zo voorzichtig ben met mondelinge via-via verhalen zonder dat deze bij de bron geverifiëerd zijn.


(17-Aug-2022, 09:05 PM)Wim -de roetsende schreef: Is het mogelijk om de fijnafstelling te monteren zonder gat te zagen?

Dit is mogelijk. Het gat lijkt mij alleen sowieso erg praktisch. Hoe ga je anders bijvoorbeeld je stuur recht zetten als dit een keer scheef staat?

Volgens de inspection file (met dank aan berth9999) zou een Milan dit gat (onder een sticker) standaard moeten hebben. Weet jij zeker dat je dit gat niet hebt?

(17-Aug-2022, 09:05 PM)Wim -de roetsende schreef: Nog even over de gewone afstelling.
De Milan is mijn 4e vm en bij alle vm-en had ik bij de afstelling de keus uit 2mm toe- of uitspoor.
Bij jouw DF lukte dit dus niet. Blijkbaar worden ze niet op dezelfde manier afgeleverd en heb ik totnutoe gewoon geluk gehad.

Mijn DF had bij oplevering minimaal uitspoor (tussen 0 en 1 mm).

(17-Aug-2022, 01:14 PM)PietV* schreef: Voor extra speling tussen rollen en met aandrijvend achterwiel is zeer gering of te verwaarlozen. Vele velomobielen hebben een ongelijkzijdige vierhoek in de onderste wielophanging. Met een virtueel draaipunt. Ik heb lasermetingen gedaan, waarbij ik de voorwielen met spanbanden naar achteren heb getrokken tijdens de statische metingen om de extra kracht door aandrijving te simuleren. Ik zag geen verschil. Waarschijnlijk wordt die kracht gecompenseerd door de voorste diagonale wieldraagarmen. Die trekken de wielen naar toespoor i.p.v. uitspoor.

Zoals jij ook in het artikel in Ligfiets& beschreef vormen de stangen en stuurplaat volgens mij samen een virtueel draaipunt. Dit virtuele draaipunt bepaalt of het wiel tijdens het rijden naar toespoor of naar uitspoor wordt getrokken. Wat een individuele stang doet is niet interessant aangezien dit al is meegenomen in de positie van het virtuele draaipunt.
Antwoord }
Bedankt door: berth9999 , Willeke_IGKT
#26
(17-Aug-2022, 11:04 PM)mvdriel schreef: Het zou inderdaad logisch zijn als hij hetzelfde zou zeggen over de Alpha7 en DF aangezien die vrijwel hetzelfde zijn. Jij beweert alleen wel dat hij het over uitspoor heeft en waar ik naar verwijs, gaat het over toespoor. Dit is waarom ik altijd zo voorzichtig ben met mondelinge via-via verhalen zonder dat deze bij de bron geverifiëerd zijn.
Het is niet zo maar een verhaal. Op de site van Intercitybike kun je naar "smaak" de sporing instellen tot 2 mm uitspoor. Dat geeft een "flitsend" stuurkarakter. Die 2 mm is uiteraard vóór en achterop de velg gemeten. Omgerekend in graden/minuten bij een 406 mm velgdiameter is dat maar 0,5 mm uitspoor per wiel of circa 0°09'. Dat kan fijn sturen zijn in een stad met wat krappere bochten. Het is een keuze. Lees het laatste deel hiervan.
https://www.intercitybike.nl/nieuws/58-r...voor-de-df

Je hebt met 2 grootheden te maken. Rolweerstand en koersvastheid. Voor de rolweerstand is parallel sporing ideaal. Voor het stuurkarakter kun je kiezen uit toe- of uitspoor. Daarmee neemt de rolweerstand in geringe mate toe. Ik rij met circa 1 mm toespoor.

(17-Aug-2022, 01:14 PM)PietV* schreef: Voor extra speling tussen rollen en met aandrijvend achterwiel is zeer gering of te verwaarlozen. Vele velomobielen hebben een ongelijkzijdige vierhoek in de onderste wielophanging. Met een virtueel draaipunt. Ik heb lasermetingen gedaan, waarbij ik de voorwielen met spanbanden naar achteren heb getrokken tijdens de statische metingen om de extra kracht door aandrijving te simuleren. Ik zag geen verschil. Waarschijnlijk wordt die kracht gecompenseerd door de voorste diagonale wieldraagarmen. Die trekken de wielen naar toespoor i.p.v. uitspoor.
(17-Aug-2022, 11:04 PM)mvdriel schreef: Zoals jij ook in het artikel in Ligfiets& beschreef vormen de stangen en stuurplaat volgens mij samen een virtueel draaipunt. Dit virtuele draaipunt bepaalt of het wiel tijdens het rijden naar toespoor of naar uitspoor wordt getrokken. Wat een individuele stang doet is niet interessant aangezien dit al is meegenomen in de positie van het virtuele draaipunt.
Het virtueel draaipunt wordt bereikt vanaf de bovenste bevestiging van de veerpoot, door het gespaakte wiel heen, buiten de ongelijkzijdige vierhoek van de wielophanging. Aangezien je geen veerpoot door een draaiend gespaakt wiel krijgt is door Bart Verhees, van de Alleweder, gekozen voor die wielophanging.

Het stuur, met aan de onderzijde de stuurarm, moet zoveel mogelijk recht staan. Anders krijgt het velomobiel en wisselend stuurkarakter links en rechts insturend. De stuurarm heeft de beide spoorstangen op afzonderlijke kogels zitten. Met het draaien van de stuurarm, links of rechts, worden de stoorstangen naar elkaar toegetrokken en wordt de afstand tussen de linker- en rechterspoorstangarm korter. Dat is het Ackermann principe voor in de bochten. Een scheef stuur levert altijd een foute spoormeting op. Bij een rechtstaand stuur heb je het grootste toespoor. Met dank aan Bart Verhees.
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Zout
De winter komt er we...Boyd Maduro — 09:08 AM
KIWA track en trace systeem
Het is even on hol...ZoefZoef — 01:05 AM
KIWA track en trace systeem
De AXA lijkt verdach...Arno boogaart — 12:51 AM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Laat eventueel de te...Fietsbennie — 12:08 AM
KIWA track en trace systeem
Het is even on hold ...Hoekie — 11:37 PM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Wat bekendheid gener...Hoekie — 11:30 PM
De Waterlandse Liggers
Na een maand te hebb...GertBr — 11:07 PM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Bekendheid is ook ni...Bianca F — 10:54 PM
Hase pino verbouwing
Onze hase pino is al...blokdoorn — 10:02 PM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Nou ik denk eerder a...Hardloper — 02:43 PM
OBT 2024 Rotterdam
Als ik mee doe . Dan...Hardloper — 02:39 PM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Met zo'n voornemen m...Bob Hagendijk — 02:27 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Mooi forumpje dit :D365cycle — 02:07 PM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Niet alleen op Linke...365cycle — 02:04 PM
OBT 2024 Rotterdam
Voor stallers heb ik...365cycle — 01:54 PM
KIWA track en trace systeem
In een wielkast zou ...365cycle — 01:46 PM
KIWA track en trace systeem
Heb de vraag uitgeze...Arno boogaart — 12:58 PM