Kentekenplaten voor snelle fietsers
|
Berichten: 1.562
Topics: 16
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 98
503 x bedankt in 349 berichten
Snelle fietsers en aanverwante snelle bestuurders veroorzaken de meeste conflictsituatie op fietspaden. Daarmee neemt in de spits op fietspaden ook de capaciteit van het fietspad af. Bij een constante snelheid van circa 18 km/h van alle bestuurders is de fietspad capaciteit het grootst.
Om automatisch te handhaven op snelheid is het invoeren van een kentekenplicht de oplossing. Zeker voor velomobielen.
https://www.at5.nl/artikelen/216651/weth...t-invoeren
Hier wat reacties.
https://forum.wereldfietser.nl/viewtopic...7c11#start
Berichten: 1.920
Topics: 57
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 28664
2815 x bedankt in 1251 berichten
Dit is een voorbij stadium.
Het is in het verleden vaker geprobeerd en geopperd, niet handhaafbaar, te duur en werkt niet.
Laten we als ligfietsers verstandig zijn en de overheid aanbevelen er niet aan te beginnen.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220 - Whike - (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Berichten: 307
Topics: 22
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 499
201 x bedankt in 104 berichten
Ik blijf het opvallend vinden hoezeer bij dit soort dingen toch altijd vanuit autoperspectief gedacht wordt... Waarom niet gewoon alle fietspaden vrijwillig maken en snelle fietsers vragen de rijbaan te gebruiken. Daarbij nog een algemene beperking op 30km/h op de rijbaan binnen de bebouwde kom en klaar. Maar er wordt alleen naar fietspaden gekeken - die zijn slecht gebouwd en nu willen ze daarom iedereen dwingen om langzaam te rijden...
M5 28/26, Optima Lynx Orca, Optima Condor, Flevo Alleweder, Mango #57, Rainbow Lyra, Strada "Rudbeckia Hirta" #75
Berichten: 1.628
Topics: 38
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 2029
1916 x bedankt in 749 berichten
04-Sep-2022, 10:58 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 04-Sep-2022, 10:59 AM door Fietsbennie.)
In Duitsland zag ik wel fietsen (speed pedelecs) met kentekenplaten. Daar kan het wel blijkbaar.
Berichten: 673
Topics: 26
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 635
498 x bedankt in 278 berichten
In Nederland hebben SP toch ook een kentekenplaatje?
Berichten: 881
Topics: 11
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 160
1493 x bedankt in 611 berichten
(04-Sep-2022, 10:55 AM)emgaron schreef: Ik blijf het opvallend vinden hoezeer bij dit soort dingen toch altijd vanuit autoperspectief gedacht wordt... Waarom niet gewoon alle fietspaden vrijwillig maken en snelle fietsers vragen de rijbaan te gebruiken. Daarbij nog een algemene beperking op 30km/h op de rijbaan binnen de bebouwde kom en klaar. Maar er wordt alleen naar fietspaden gekeken - die zijn slecht gebouwd en nu willen ze daarom iedereen dwingen om langzaam te rijden...
Kennelijk wordt het nodig gevonden om kentekenplaten voor fietsers in te voeren en de meeste openbare ruimte aan automobilisten te blijven geven. Het verdelen van openbare ruimte is schaarsteverdeling.
Niels, koffie filosoof, van der Wal
Berichten: 1.208
Topics: 86
Lid sinds: Dec 2018
Bedankt: 136
2054 x bedankt in 748 berichten
(04-Sep-2022, 11:02 AM)gideon schreef: In Nederland hebben SP toch ook een kentekenplaatje?
Ja
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt FlevoTrike | Jouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Berichten: 673
Topics: 26
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 635
498 x bedankt in 278 berichten
Toch apart, een (lig)fiets kan sneller dan een SP en heeft geen kenteken plicht
Berichten: 1.920
Topics: 57
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 28664
2815 x bedankt in 1251 berichten
04-Sep-2022, 11:24 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 04-Sep-2022, 11:25 AM door Willeke_IGKT.)
(04-Sep-2022, 11:02 AM)gideon schreef: In Nederland hebben SP toch ook een kentekenplaatje?
Heb je ooit geprobeert zo'n kenteken te lezen als de fiets van de vandaan rijdt? Zelfs met die SP vlak voor me, voor ik hem inhaalde (25 km/u) vond ik de cijfers en letters klein.
(04-Sep-2022, 11:23 AM)gideon schreef: Toch apart, een (lig)fiets kan sneller dan een SP en heeft geen kenteken plicht
Kenteken plicht is voor de verplichte verzekering, het is de moderne versie van het verzekerings plaatje van vroeger.
(Lig)fietsen zonder motor hebben (gelukkig) geen verzekeringsplicht.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220 - Whike - (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Berichten: 1.562
Topics: 16
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 98
503 x bedankt in 349 berichten
04-Sep-2022, 01:40 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 04-Sep-2022, 01:41 PM door PietV*.)
Kentekenplicht is in principe voor alle motorrijtuigen, tenzij het motorrijtuig is uitgezonderd van die plicht. Recentelijk is de kentekenplicht ingevoerd voor landbouw
motorrijtuigen.
De algemene wettelijk EG uitzondering van motorrijtuig is de fiets met elektrische ondersteuning. Die wordt als fiets beschouwd. Maar de begrenzing op circa 26 km/h ondersteuning wordt zo vaak buiten werking gesteld, dat de uitzondering van kentekenplicht wettelijk niet meer aanwezig is. Dus kan een kentekenplicht worden ingevoerd.
Het verzekeringsplaatje of verzekeringssticker is bestemd voor verzekeringsplichtige motorrijtuigen die niet voorzien van een kenteken.
De invoering van maximumsnelheden voor fietsers komt er te zijner tijd. Mocht blijken dat een bepaalde groep fietsers zich niet kunnen houden aan die maximum snelheid dat is een kentekenplicht prima in te voeren. Het beste middel voor automatische elektronische snelheidscontrole. Prima in een bestand vast te leggen en uit te lezen.
Berichten: 1.777
Topics: 106
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 7412
2543 x bedankt in 1203 berichten
(04-Sep-2022, 10:55 AM)emgaron schreef: Ik blijf het opvallend vinden hoezeer bij dit soort dingen toch altijd vanuit autoperspectief gedacht wordt... Waarom niet gewoon alle fietspaden vrijwillig maken en snelle fietsers vragen de rijbaan te gebruiken. Daarbij nog een algemene beperking op 30km/h op de rijbaan binnen de bebouwde kom en klaar. Maar er wordt alleen naar fietspaden gekeken - die zijn slecht gebouwd en nu willen ze daarom iedereen dwingen om langzaam te rijden...
Precies.
De wetgeving voor fiets en auto wegen lopen al jaren achter de feiten aan.
Het kan al heel simpel OVERAL binnen de bebouwde kom max snelheid 30 maken en buiten de bebouwde kom, m.u.v. van A en N wegen, max 45. Te koppelen aan de ECU/Autopilot van het voertuig.
Dit voorstel is hilarisch. Klinkt als een 1 april grap.
Berichten: 5.345
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10476
8079 x bedankt in 3991 berichten
04-Sep-2022, 08:35 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 04-Sep-2022, 08:39 PM door 365cycle.)
Die kentekenplicht voor fietsers... laten we eens beginnen het gevaar bij de kop aan te pakken; een verplichte dynamische snelheidsbegrenzer voor automobilisten, zoals die ook op snorfietsen en bromfietsen hoort te zitten.
Stap 2 is dan handhaving daaromtrent; na ongevallen de gereden snelheid uitlezen en als die te hoog lag, in ieder geval een fikse bekeuring voor de automobilist, want die heeft dan met z'n voertuig gerommeld.
Een maximumsnelheid voor fietsers? Die is er al. Een fietser moet zich aan de geldende snelheid houden, maar kan daar niet direct op beboet worden ivm het gebrek aan verplichting voor een werkende snelheidsmeter. Die verplichten wordt ook een complex verhaal. Een fietser (en zelfs een voetganger!) kan echter wél beboet worden voor gevaarlijk rijgedrag o.b.v. Art. 5 WVW 1994:
Art. 5 WVW 1994 schreef:Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd. Nogal een kapstokartikel, gelukkig wordt het niet vaak (onnodig) toegepast, en is het niet aan een agent alleen om een situatie te toetsen; de agent zal namelijk duidelijk moeten beschrijven wat je precies deed en waarom dat gevaarlijk was, zodat de OvJ e.e.a. kan beoordelen. De maximumstraf hiervoor is een boete tot max. €4500 of 2 maanden gevangenis. Kan dus best fors worden.
De maximumsnelheid voor fietsers lager leggen dan die voor automobilisten vind ik zeer onverstandig. Wie nu nog niet weet wat voor enorm klimaatprobleem we hebben had beter onder z'n steen kunnen blijven; de fiets moet - in al zijn vormen - ruim baan krijgen om het efficiënte voertuig te blijven dat het is en voor zover nog niet, te worden wat het kan zijn. Met andere woorden: Betere infrastructuur, voldoende plek voor o.a. speed pedelec rijders (ook voor velonauten, maar we zijn nogal in de minderheid dus dan liften we maar mee...), logische snelfietsroutes die niet dwars door dorpskernen lopen en die in de stad óók vlot zijn.
De meeste van onze autoritten kenmerken zich namelijk door het feit dat het individuele reizen zijn én dat ze relatief kort zijn. Die mensen moeten gewoon zo veel mogelijk uit de auto. Dat scheelt eeuwenoude bomen kappen in Amelisweerd en had in Rotterdam ook een A16 dwars door het mooiste natuurgebied dat we hebben rammen kunnen schelen.
Behalve ruim baan voor de fietser in de infra, is handhaving waar het nog meer aan schort. Die kentekenplicht is leuk, m'n drinken komt er telkens bijna door m'n neus uit als ik er iets over lees. Snorscooters hebben toch ook allemaal een kenteken? Ik heb vandaag 110 km afgelegd met een gemiddelde van meer dan 40 km/h, en ben daarbij ingehaald door meer snorscooters dan ik op één hand kan tellen. Snorscooters die me even inhalen, maar die ik daarna direct weer voorbij kom waren er niet, voor de duidelijkheid. Prachtig, zo'n kenteken, maar als er niemand naar kijkt, is het een papieren tijger. En dan doel ik niet op gewoon papier; nee, helaas is die tijger gemaakt van eurobiljetjes van u en ik.
Berichten: 1.037
Topics: 17
Lid sinds: Apr 2021
Bedankt: 1251
1775 x bedankt in 890 berichten
Een kentekenplicht voor fietsers slaat nergens op. Onderlinge snelheidsverschillen zijn een risico inderdaad maar bij lange niet de grootste bedreiging voor fietsers. Sowieso zijn die snelheidsverschillen heel beperkt. Daarbij zie ik de meeste fietsers heel goed rekening met elkaar houden. De twee grote bedreigingen voor fietsers zijn problemen in de infrastructuur: obstakels/paaltjes/hekjes/betonblokken/verkeersborden in het pad, te krappe/scherpe bochten, te smalle paden, slecht wegdek, wortelopdruk, onoverzichtelijke kruisingen en obstakels direct naast het pad. En daarnaast motorrijtuigen: te hoge snelheid, slecht overzicht, slecht verkeersinzicht, afleiding, slecht contact met medeweggebruikers, haast, gevoel van superioriteit.
Om het in perspectief te plaatsen:
Snelheidsverschil tussen een gemiddelde fietser (à 18 km/u) en een gemiddelde wielrenner (à 28 km/u) is 10 km/u. Vlotte ebikers van dezelfde orde.
Snelheidsverschil tussen een gemiddelde fietser en een vast obstakel is 18 km/u.
Wat fietsen echt veiliger zou maken is de auto vrijwel volledig weren uit woonwijken en binnensteden en proportioneel investeren in fiets-infrastructuur ten opzichte van auto-infrastructuur in plaats van als nagedachte een willekeurig uitgestort rijtje klinkers als fietspad langs een weg aan te wijzen.
Berichten: 5.850
Topics: 148
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2061
7405 x bedankt in 3645 berichten
Citaat:een willekeurig uitgestort rijtje klinkers als fietspad langs een weg aan te wijzen.
Geweldige uitspraak
Als er direct naast de fietstrook van tegels/klinkers een supergladde asfaltweg voor de auto's ligt, dan rijd ik daar dus ook.
Komt er vervolgens een automobilist naast mij rijden die mij door het open raampje meent te moeten zeggen dat ik op het 'fietspad' moet gaan rijden, dan is standaard mijn reactie: "Ik mag van mijn moeder niet op de stoep fietsen."
Meestal zijn ze te verbaasd om te reageren.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
|
Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|