Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Wie gaat voor
#1
Vraagje,

Op mijn ww route naar huis kom ik langs deze kruispunt
https://goo.gl/maps/C2FWknL5hQBjfRpa7
Ik fiets over de Oosterdijk richting het noordoosten. Als dan een ander van de Kerkeweg komt, voor mij dan van rechts, wie gaat dan voor? Op het moment dat ik passeer rij ik op de voorrangsweg. Of geldt hier omdat wij beiden haaietanden hebben, rechts voor gaat?

Heeft iemand een antwoord?

Groet,

Piet Kaagman
}
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#2
Wel mooi aanrijden vanuit het wsten met die kerk voorbij die brug!
Ik denk dat verkeer van Kerkeweg (west) en vanaf Oostdijk (noord) voorang heeft op en Kerkeweg (oost) en oostdijk (zuid).
maar omdat Kerkeweg (oost), en oostdijk (zuid) beide haaietanden hebben, gaat rechts voor omdat je beide haaietanden hebt.
Die haaietanden zorgen er voor afstand dat (vracht) verkeer ook de bocht naar Kerkeweg (oost)  kunnen maken.

[Afbeelding: Naamloos.png]

Komt dat onderstaande bord erbij staat. Bordnaam weet ik zo niet misschien PietV verder aan kan vullen?

[Afbeelding: naamloos1.png]
gr. Fietsbennie   site

}
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle , Piet K , Bacchus
#3
De N509 is de voorrangsweg, de andere twee zijn ondergeschikt. Daar waar het verkeer van rechts over het bruggetje komt zit jij ook op de voorrangsweg en mag je dus eerst.

Ik zou echter de gok niet zo maar nemen omdat andere verkeersdeelnemers mogelijk vooral oog hebben voor de auto's op de drukkere weg.
}
Bedankt door: Willeke_IGKT
#4
(21-Oct-2022, 09:15 PM)Jeroen S schreef: De N509 is de voorrangsweg, de andere twee zijn ondergeschikt. Daar waar het verkeer van rechts over het bruggetje komt zit jij ook op de voorrangsweg en mag je dus eerst. 

Ik ben het hiermee eens. Verkeersdeelnemers die bij 3 staan moeten uiteraard wel voorrang geven aan alle bestuurders die de voorrangsweg verlaten.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

}
Bedankt door: Willeke_IGKT
#5
De bovenstaande situatie noemt men afbuigende voorrang. Geografisch sla je af, maar wettelijk volg je de voorrangsweg. Geografisch een kruising, maar wettelijk volg je de hoofdrijbaan en zijn de twee ondergeschikte wegen aansluitingen.
Bestuurders komende van de aansluitingen moeten voorrang verlenen aan bestuurders rijdende op de afbuigende voorrangsweg, waarbij de bestuurders komende van de aansluiting Oostdijk tevens voorrang moeten verlenen aan de bestuurder komende van de aansluiting Kerkeweg

Deze situatie verhoogt altijd de aandacht van bestuurders door het creëren van suggestieve onveiligheid. Door de verhoogde attentiewaarde gebeuren er relatief weinig zware ongevallen.

Het onderbord valt onder de OB serie en heeft de code OB 701-A
https://www.verkeersbordenoverzicht.nl/#PL
}
Bedankt door: Willeke_IGKT , Fietsbennie , Lig-hen
#6
Als je vanaf de N509 (Kerkeweg) rechtdoor gaat de Kerkeweg op (of eigenlijk de Kerkeweg vervolgt) moet je dan je rechterhand uitsteken?

Groet,

Marco
}
Bedankt door: Willeke_IGKT
#7
(21-Oct-2022, 04:15 PM)Fietsbennie schreef: Wel mooi aanrijden vanuit het wsten met die kerk voorbij die brug!
Ik denk dat verkeer van Kerkeweg (west) en vanaf Oostdijk (noord) voorang heeft op en Kerkeweg (oost) en oostdijk (zuid).
maar omdat Kerkeweg (oost), en oostdijk (zuid) beide haaietanden hebben, gaat rechts voor omdat je beide haaietanden hebt.
Die haaietanden zorgen er voor afstand dat (vracht) verkeer ook de bocht naar Kerkeweg (oost)  kunnen maken.

[Afbeelding: Naamloos.png]

Komt dat onderstaande bord erbij staat. Bordnaam weet ik zo niet misschien PietV verder aan kan vullen?

[Afbeelding: naamloos1.png]

Fietsbennie Bedankt voor het duidelijke plaatje. Ik kom van 3 en uiteraard heeft 1 altijd voorrang. Ik zit/zat met de verhouding tussen 3 en 2. Mijn idee was deels dat als ik de weg op rij rij ik op de voorrangsweg en moet 2 dan voorrang verlenen aan 3. Maar als kruispunt gezien kan het ook worden uitgelegd als rechts gaat voor. En moet 3 aan allen voorrang verlenen.

Oplossing voor de winter voor mij is een stukje omrijden via weg 1, altijd in de voorrang en geen problemen met tegenlicht op de smalle dijk.

Bedankt voor de reatcies

Piet Kaagman
}
Bedankt door: Willeke_IGKT
#8
Citaat:waarbij de bestuurders komende van de aansluiting Oostdijk tevens voorrang moeten verlenen aan de bestuurder komende van de aansluiting Kerkeweg

Ik heb nog geen enkel argument of verkeersregel voorbij zien komen waarom dit zo zou zijn.

Stel: Je staat op de Kerkeweg voor de haaientanden met je ogen dicht (niet echt logisch, daarom zeg ik ook 'stel'). Op het moment dat je een fietser hoort, doe je je ogen weer open en dan weet je dus niet of die fietser al op de voorrangsweg reed of vanaf links van de Oostdijk komt.

Ik wil hiermee niet zeggen dat iedereen met z'n ogen dicht moet gaan fietsen. Ik wil hiermee duidelijk maken dat als je voor die haaientanden staat, dat het dus niet uitmaakt waar die fietser vandaan komt die voor jou langs rijdt aan de andere kant van de haaientanden. Jij staat ervoor en die ander rijdt erachter. Die heeft dus voorrang. Wel een rare situatie, maar iets anders kan ik er niet van maken.



Van Epse naar Deventer is ook een vreemde situatie. Ik rijd daar op het fietspad en dan is de kruisende weg een voorrangsweg. Kom ik van de kant van Deventer (dat is een ventweg) en rijd ik richting Epse, dan blijkt diezelfde kruisende weg opeens geen voorrangsweg meer te zijn. Heel vreemd.

Ook verwarrend voor automobilisten die opeens merken dat ik ('s avonds) van rechts komend wel voorrang heb en als we allebei ('s ochtends) van de andere kant komen, dan heb ik van rechts komend opeens geen voorrang, omdat de automobilist dan opeens wel op een voorangsweg rijdt  Doh terwijl het dus dezelfde weg is.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

}
Bedankt door: Willeke_IGKT
#9
(22-Oct-2022, 12:51 PM)Wim -de roetsende schreef:
Citaat:waarbij de bestuurders komende van de aansluiting Oostdijk tevens voorrang moeten verlenen aan de bestuurder komende van de aansluiting Kerkeweg

Ik heb nog geen enkel argument of verkeersregel voorbij zien komen waarom dit zo zou zijn.

Stel: Je staat op de Kerkeweg voor de haaientanden met je ogen dicht (niet echt logisch, daarom zeg ik ook 'stel'). Op het moment dat je een fietser hoort, doe je je ogen weer open en dan weet je dus niet of die fietser al op de voorrangsweg reed of vanaf links van de Oostdijk komt.

Ik wil hiermee niet zeggen dat iedereen met z'n ogen dicht moet gaan fietsen. Ik wil hiermee duidelijk maken dat als je voor die haaientanden staat, dat het dus niet uitmaakt waar die fietser vandaan komt die voor jou langs rijdt aan de andere kant van de haaientanden. Jij staat ervoor en die ander rijdt erachter. Die heeft dus voorrang. Wel een rare situatie, maar iets anders kan ik er niet van maken.



Van Epse naar Deventer is ook een vreemde situatie. Ik rijd daar op het fietspad en dan is de kruisende weg een voorrangsweg. Kom ik van de kant van Deventer (dat is een ventweg) en rijd ik richting Epse, dan blijkt diezelfde kruisende weg opeens geen voorrangsweg meer te zijn. Heel vreemd.

Ook verwarrend voor automobilisten die opeens merken dat ik ('s avonds) van rechts komend wel voorrang heb en als we allebei ('s ochtends) van de andere kant komen, dan heb ik van rechts komend opeens geen voorrang, omdat de automobilist dan opeens wel op een voorangsweg rijdt  Doh terwijl het dus dezelfde weg is.

Ik waag me, niet gehinderd door al te veel actuele kennis, toch even aan de logica waarom men op de Oostdijk voorrang moet verlenen op volk uit de Kerkeweg. Ik zou zeggen dat het moment waarop voorrang bepaald wordt, namelijk wanneer men nog niet op de voorrangsweg is maar aan komt rijden/staat op de Oostdijk/Kerkeweg, bepalend is. Nogal logisch dat wanneer ze al voor je snufferd rijden, je dan nooit meer voorrang kunt claimen (dat is meen ik sowieso nooit de bedoeling, claimen...), of ze nu van links, rechts komen, rood of groen hadden. Je rijdt er dan niet tegenaan, schreeuwend dat je voorrang had (verleden tijd, zie je  Wink). 

Dus kijkend naar dat moment, komen verkeersdeelnemers van de Kerkeweg van rechts voor mensen van de Oostdijk en bevinden ze zich beiden niet op de voorrangsweg: dus gelijkwaardige kruising: rechts voor. 

Nogmaals: het is maar gezond boeren verstand, deze redenering. Dus als straks iemand (Piet, ongetwijfeld  Wink) met wetboekartikelen komt, laat ik mij wellicht overtuigen van mijn ongelijk.  Big Grin
Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Thys 222 -  Ligfietsclub Noorderligt 
}
Bedankt door: gideon , Willeke_IGKT
#10
Het is een erg simpel voorbeeld. Artikel 63 RVV 1990 bepaalt: Verkeerstekens gaan boven verkeersregels, voor zover deze regels onverenigbaar zijn met deze tekens.

Wat van rechts komt, de regel, doet niet meer ter zake. Alles wordt geregeld door borden, onderborden en haaientanden.
Komende vanaf de aansluiting Oostdijk moet je als bestuurder 2x voorrang verlenen aan andere bestuurders. Aan die komende van de aansluiting van de Kerkeweg en aan de bestuurders van de voorrangsweg.

Rijdende op de voorrangsweg hoef je geen wettelijk richting aan te geven, omdat je de voorrangsweg volgt. Verlaat je de voorrangsweg dat is richting aangeven wettelijk verplicht.
}
Bedankt door: Willeke_IGKT
#11
(22-Oct-2022, 03:31 PM)PietV* schreef: Het is een erg simpel voorbeeld. Artikel 63 RVV 1990 bepaalt: Verkeerstekens gaan boven verkeersregels, voor zover deze regels onverenigbaar zijn met deze tekens.

Wat van rechts komt, de regel, doet niet meer ter zake. Alles wordt geregeld door borden, onderborden en haaientanden.
Komende vanaf de aansluiting Oostdijk moet je als bestuurder 2x voorrang verlenen aan andere bestuurders. Aan die komende van de aansluiting van de Kerkeweg en aan de bestuurders van de voorrangsweg.

Rijdende op de voorrangsweg hoef je geen wettelijk richting aan te geven, omdat je de voorrangsweg volgt. Verlaat je de voorrangsweg dat is richting aangeven wettelijk verplicht.

Ok, duidelijk. Tekens/borden boven regels. Wat ik dan alleen nog niet begrijp is waarom de haaientanden van de Oostdijk en Kerkweg kennelijk verschillende situaties opleveren? Waarom moet je op de Oostdijk achter je haaientanden wachten op de Kerkeweg en op de Kerkeweg achter je haaientanden niet op de Oostdijk? Wat bepaalt die volgorde?
Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Thys 222 -  Ligfietsclub Noorderligt 
}
Bedankt door: Willeke_IGKT
#12
Bestuurders komende van de aansluiting Oostdijk op de Kerkeweg moeten aan bestuurders op de Kerkeweg en de afslaande bestuurders van de voorrangsweg richting Kerkeweg voorrang verlenen. Bord en haaientanden.
Op de aansluiting Kerkeweg gekomen moeten bestuurders van de aansluiting Oostdijk opnieuw voorrang verlenen aan alle bestuurders op de voorrangsweg. Wederom haaientanden

Slaan de bestuurders komende van de aansluiting Oostdijk rechtsaf de Kerkeweg op dan is eenmaal voorrang voldoende. Eén keer haaientanden
}
Bedankt door: Willeke_IGKT
#13
Dit wordt er echt niet duidelijker op Piet.

Zelfs met een tekening van de situatie erbij maak ik hier niets van.

Vanaf de Oostdijk nader je haaientanden, daarna zit je gewoon op de voorrangsweg (op het moment dat je bij de zijweg/Kerkeweg bent, staan er rechts van je op de weg haaientanden) en krijg je dus voorrang van de mensen die uit de Kerkeweg van rechts komen, want die rijden tegen de haaientanden aan en jij rijdt erachter. Zo zie ik het.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

}
Bedankt door: Willeke_IGKT
#14
Als je deze weg recht "vouwt", kan je het op twee manieren tekenen:
- Voorrangsweg met twee zijstraten, nl. Oostdijk en daarna Kerkeweg.
- Voorrangsweg met één zijstraat, nl. de Kerkeweg, die ook weer een zijstraat heeft; de Oostdijk.

Alles hangt af van hoe het precies bedoeld is.
Mijns inziens is dit een zeer onduidelijk kruispunt, het zou mij dan ook niet verbazen als hier regelmatig (bijna-)ongelukken gebeuren. Tenzij het heel rustig is dan dus.
}
#15
(22-Oct-2022, 06:11 PM)Wim -de roetsende schreef: Vanaf de Oostdijk nader je haaientanden, daarna zit je gewoon op de voorrangsweg (op het moment dat je bij de zijweg/Kerkeweg bent, staan er rechts van je op de weg haaientanden) en krijg je dus voorrang van de mensen die uit de Kerkeweg van rechts komen, want die rijden tegen de haaientanden aan en jij rijdt erachter. Zo zie ik het.
Bijna juist. Vanaf de Oostdijk nader je de haaientanden en dan moet je aan bestuurders van voertuigen komende van de andere wegen voorrang verlenen. Dit houdt in dat die bestuurders uit die andere richtingen komende de ruimte moeten krijgen die "kruising / splitsing" op te rijden en te verlaten. Dus ook voor alle bestuurders die vanaf rechts komen over de Kerkeweg richting voorrangsweg en de bestuurders die vanaf de voorrangsweg de Kerkeweg oprijden.

Je hebt vanaf de Oostdijk eerst te maken met een voorrangskruising of splitsing met de Kerkeweg en kort daarna op de Kerkeweg gekomen met een voorrangsweg. Vandaar die tweede rij haaientanden vóór de voorrangsweg.
}
Bedankt door:
#16
Bijna juist Piet.

Zie mijn vorige uitleg.

Blijkbaar verschillen we van mening.


Ik weet alleen niet waar jij die tweede rij haaientanden ziet.
Ik zie komende vanaf de Oostdijk 1 rij haaientanden en komende vanaf de Kerkeweg zie ik ook 1 rij.

Die tweede rij passeer je, komende vanaf de Oostdijk, dan echter aan de 'voorrangs-zijde', waardoor het verkeer komende uit de Kerkeweg jou juist voorrang zal verlenen. Zoals het hoort dus.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

}
Bedankt door:
#17
Komende van de Oostdijk maakt het niets uit aan welke zijde je de 2e rij haaientanden zal passeren. Je zult aan de van rechts komende bestuurders van de Kerkeweg voorrang moeten verlenen. De verplichting vloeit voort uit de 1e rij haaientanden en het (de) bord(en).

Voorrang verlenen is het de betrokken bestuurders in staat stellen ongehinderd hun weg te vervolgen. Dus komende vanaf de aansluitende Oostdijk moet je te allen tijde de bestuurders van de Kerkeweg en de voorrangsweg voorrang verlenen.

Formeel dus 2x voorrang verlenen. Aan alle bestuurders op de voorrangskruising en aansluitend op de voorrangsweg.
}
Bedankt door: Willeke_IGKT
#18
Nee hoor. Zodra je de haaientanden gepasseerd bent, rijd je op de voorrangsweg.

Dit was mijn laatste bijdrage. We worden het toch niet eens. Hoeft m.i. ook niet.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

}
Bedankt door:
#19
Deze link lijkt het verhaal van PietV te bevestigen (2e verkeerssituatie). Ik denk dus dat je het als kruising moet bekijken zolang je nog op de kruising bent, en daarna pas op de voorrangsweg zit. Ik snap beide theorieën, maar PietV zal de theorie van het wetboek kennen, en daar dus wel gelijk in hebben.
}
#20
Ik denk dat we dit topic maar moeten sluiten met het advies om extra voorzichtig te zijn als je op een van beide ondergeschikte wegen aankomt.

Als wij hier het niet eens kunnen worden zullen de bestuurders op beide wegen het ook niet altijd goed weten.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
}


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
KIWA track en trace systeem
Het is even on hol...ZoefZoef — 01:05 AM
KIWA track en trace systeem
De AXA lijkt verdach...Arno boogaart — 12:51 AM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Laat eventueel de te...Fietsbennie — 12:08 AM
KIWA track en trace systeem
Het is even on hold ...Hoekie — 11:37 PM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Wat bekendheid gener...Hoekie — 11:30 PM
De Waterlandse Liggers
Na een maand te hebb...GertBr — 11:07 PM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Bekendheid is ook ni...Bianca F — 10:54 PM
Hase pino verbouwing
Onze hase pino is al...blokdoorn — 10:02 PM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Nou ik denk eerder a...Hardloper — 02:43 PM
OBT 2024 Rotterdam
Als ik mee doe . Dan...Hardloper — 02:39 PM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Met zo'n voornemen m...Bob Hagendijk — 02:27 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Mooi forumpje dit :D365cycle — 02:07 PM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Niet alleen op Linke...365cycle — 02:04 PM
OBT 2024 Rotterdam
Voor stallers heb ik...365cycle — 01:54 PM
KIWA track en trace systeem
In een wielkast zou ...365cycle — 01:46 PM
KIWA track en trace systeem
Heb de vraag uitgeze...Arno boogaart — 12:58 PM
Het nieuwe wapen tegen fatbikes: de rol...
Iemand een Optima Ri...TimSch — 11:00 PM