Een linksliggend fietspad (2 richtingen) zou verboden moeten worden
|
Berichten: 5.871
Topics: 150
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2092
7446 x bedankt in 3665 berichten
28-Nov-2022, 09:55 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 28-Nov-2022, 09:56 PM door Wim -de roetsende.)
Het onderwerp is eigenlijk een stelling.
Ik merk dat ik in deze tijd van het jaar zo'n 2-richtingen fietspad dat links van de hoofdrijbaan ligt erg onplezierig en soms zelfs erg gevaarlijk vind.
Tenminste op de heenweg Op de terugweg rijd ik aan de goede kant
Mocht iemand nog niet begrijpen wat ik bedoel....het gaat om de verblinding door de verlichting van de automobilisten.
Als je links van de hoofdrijbaan rijdt, dan kijk je recht in de hoog staande rechter koplamp en als het dan ook nog regent of mistig is dan zie ik soms echt niet zo heel veel meer.
Ik heb ook nog een paar honderd meter dat de autorijbaan een flink stuk hoger ligt, dat is helemaal vreselijk.
Wat zijn jullie ervaringen/meningen?
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 114
Topics: 4
Lid sinds: Oct 2022
Bedankt: 2232
302 x bedankt in 113 berichten
Heel herkenbaar. Ik heb ook zo'n fietspad op mij route. Ongeveer 60 cm lager dan de auto's en tegen het verkeer in. Het zou van mij zeker verboden mogen worden. Niet alleen vanwegen het gevaar van de lampen door het "spookrijden" maar ook vanwegen de draconische overgangen om aan de verkeerde kant van de weg te komen.
Jan van Ochten
Quest 147 (3×20") , Sinner Mango+, Flevo-Racer 28"
Berichten: 5.379
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10585
8162 x bedankt in 4027 berichten
Eens, en het maakt ook niet echt uit of je dan in een velomobiel, op een hoge ligger, op een scooter of zelfs een gewone fiets zit. Zelfs met mijn lange lijf heb ik er last van.
Daarnaast lijkt automatisch groot licht in sommige auto's niet te reageren op lampen aan de "verkeerde" kant, alsof ze afgesteld zijn om tegenliggers op de juiste weghelft te detecteren. Ik merk dat vaak op de Parallelweg net na Bruinisse, waar ik dan op de ventweg aan de "verkeerde" kant fiets. Een auto passeert de tegenligger dan aan de goede kant, direct daarna gaat het groot licht aan. Ik tik dan ook het groot licht van de Lupine aan, en dat is fel genoeg om een reactie te triggeren; groot licht gaat weer uit. Ik doe mijn groot licht weer uit, groot licht van de tegenligger gaat weer aan etc.
Dacht eerst dat die koplampen gewoon niet reageerden op het fietsers maar het is opvallend vaak wanneer ik links rijd.
Berichten: 5.871
Topics: 150
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2092
7446 x bedankt in 3665 berichten
OMG, ik ben echt een 'automobielbeet' aan het worden.
Zijn er echt al auto's waarvan de verlichting vanzelf van dimlicht naar grootlicht gaat en andersom door het detecteren van een ander voertuig
Geen wonder dat iedereen aan het appen is tijdens het rijden. Je hoeft zo langzamerhand ook niet echt meer op te letten in zo'n zelfrijdend en zelfdetecterend ding.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 886
Topics: 11
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 162
1515 x bedankt in 617 berichten
Het onderwerp is eigenlijk een stelling.
Ik merk dat ik in deze tijd van het jaar zo'n 2-richtingen fietspad dat links van de hoofdrijbaan ligt erg onplezierig en soms zelfs erg gevaarlijk vind.
Tenminste op de heenweg Op de terugweg rijd ik aan de goede kant
Zeer herkenbaar dat je verblind wordt door tegemoetkomend autoverkeer.
Oorzaak hiervan is ook, dat lampen van auto's zo vormgegeven zijn dat de berm wel bestraald wordt maar de tegenliggers niet. (Ze stralen dus naar rechts.)
In de berm ligt het fietspad.
Het wordt als veilig voor automobilisten gezien dat de berm wel bestraald wordt, maar wordt als onveilig voor automobilisten gezien om tegemoetkomend autoverkeer te verblinden.
Voor fietsers wordt dit gezien als veilig.
Niels, flits, van der Wal
Berichten: 676
Topics: 26
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 641
504 x bedankt in 281 berichten
Enkele jaren geleden lekker fietsend bij Baarle-Nassau langs de N260 de grens over naar België (N119) schrokken we ons rot, opeens veranderde het vrijliggende fietspad (NL) in België in een smal fietsstrookje voor twee richtingen aan een kant van de rijbaan, waarbij de rijbanen voor het auto- bus en vrachtverkeer ook nog eens smal zijn, levensgevaarlijk.
Berichten: 5.379
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10585
8162 x bedankt in 4027 berichten
(29-Nov-2022, 07:22 AM)Wim -de roetsende schreef: OMG, ik ben echt een 'automobielbeet' aan het worden.
Zijn er echt al auto's waarvan de verlichting vanzelf van dimlicht naar grootlicht gaat en andersom door het detecteren van een ander voertuig
Geen wonder dat iedereen aan het appen is tijdens het rijden. Je hoeft zo langzamerhand ook niet echt meer op te letten in zo'n zelfrijdend en zelfdetecterend ding. Jup. O.a. Tesla en Audi, VW, Skoda, Cupra, BMW, Mercedes-Benz.
Berichten: 1.465
Topics: 11
Lid sinds: Jul 2019
Bedankt: 666
2422 x bedankt in 1126 berichten
Ja, ook hier herkenbaar. Er zijn een paar stukjes waar ik in het donker bij regen stil ga staan omdat ik de berm niet kan zien door de autolampen op de provinciale weg
Berichten: 886
Topics: 11
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 162
1515 x bedankt in 617 berichten
(29-Nov-2022, 11:06 AM)Frutsel schreef: Ja, ook hier herkenbaar. Er zijn een paar stukjes waar ik in het donker bij regen stil ga staan omdat ik de berm niet kan zien door de autolampen op de provinciale weg
Als je met de auto naar Engeland gaat moet je de rechterkant van je lampen afplakken; je krijgt er bij de grens stickers voor.
In Nederland ben ik 's nachts vaak blij met een heg tussen de autoweg en het fietspad. Een heg kan ervoor zorgen dat ik niet verblind word door tegemoet komend autoverkeer.
Overigens is door de technische 'verbetering' van autoverlichting het autolicht ook vaak verblinden op een gewone weg zonder fietspad. De zijkant van een auto is niet zichtbaar; het is afhankelijk van de automobilist of er voldoen passerruimte is en dat er geen bredere aanhanger achter de auto hangt.
Niels, verblind, van der Wal
Berichten: 119
Topics: 6
Lid sinds: Nov 2022
Bedankt: 128
196 x bedankt in 110 berichten
...tja, overheid; je hebt er al gauw teveel van. Typisch voorbeeld van iets wat "bedacht" is door een dagbesteder die er zelf geen gebruik van maakt.
Overigens krijg ik ook veel te vaak lasogen door tegemoet komende fietsers.
Berichten: 886
Topics: 11
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 162
1515 x bedankt in 617 berichten
Ik denk dat dit een idee was van een stagiaire en dat dit goedgekeurd werd door de stagebegeleider die zelf nooit iets bedacht had.
Niels, ex-stagiair, van der Wal
Berichten: 5.379
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10585
8162 x bedankt in 4027 berichten
(29-Nov-2022, 04:11 PM)=oNNo= schreef: lasogen
Berichten: 114
Topics: 4
Lid sinds: Oct 2022
Bedankt: 2232
302 x bedankt in 113 berichten
Ik begreep dat het enkelzijdige fietspad wordt ingezet als bezuinig. Het zou onderhoud schelen... zouden ze met snelwegen ook moeten doen....
Jan van Ochten
Quest 147 (3×20") , Sinner Mango+, Flevo-Racer 28"
Berichten: 5.871
Topics: 150
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2092
7446 x bedankt in 3665 berichten
29-Nov-2022, 08:22 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 29-Nov-2022, 08:26 PM door Wim -de roetsende.)
(29-Nov-2022, 11:06 AM)Frutsel schreef: Ja, ook hier herkenbaar. Er zijn een paar stukjes waar ik in het donker bij regen stil ga staan omdat ik de berm niet kan zien door de autolampen op de provinciale weg
Daarom fiets ik dus rond met extra lampen bij allebei de spiegels die echt flink fel zijn. Niet verblindend.
-
-
(29-Nov-2022, 05:19 PM)365cycle schreef: (29-Nov-2022, 04:11 PM)=oNNo= schreef: lasogen
Mijn vader had echt lasogen. Hij droeg overdag bijna altijd een zonnebril.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 1.212
Topics: 86
Lid sinds: Dec 2018
Bedankt: 136
2065 x bedankt in 752 berichten
De Oostvaardersdijk Lelystad Almere heeft dat ook. Een pet met een flinke klep helpt wel, ofschoon je het fietspad dan niet meer ziet. Maar aangezien dat vijftien kilometer rechtuit is zonder zijwegen lukt dat nog wel.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt FlevoTrike | Jouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Berichten: 1.440
Topics: 6
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 247
2778 x bedankt in 1299 berichten
Bij mij is 8 van de 10 km voorzien van een fietspad aan 1 kant van de provinciale weg. Sinds afgelopen zomer zit er een witte streep langs de buitenste rand van het fietspad. Inmiddels blijkt dat die ook nog reflecterend is. Ben benieuwd hoelang dat goed blijft gaan, maar ik ben er erg blij mee. Daardoor is ook bij een rij tegemoetkomende auto's nog goed te zien waar de rand van het fietspad zit.
In de ochtend zit ik aan de verkeerde kant voor het tegenlicht, maar dan is het meestal al aan het schemeren, de grootste stroom komt mij dan tegemoet. Alle stukjes heg die er stonden zijn spoorloos gerooid.
Ideaal is het niet, maar het fietspad is prima, breed, glad asfalt, het wordt in de winter geveegd, en de provincie inspecteert het ook meerdere keren per jaar.
Het alternatief is een mooiere route maar dan voorzien van erg slecht asfalt, een lang stuk klinkers met veel drempels in een dorpje en dan een paar kilometer over een fietssuggestiestrook, om daar weer op dezelfde provinciale weg uit te komen.
Meestal pak ik dus maar het fietspad, waarbij ik er dan maar op vertrouw dat er niet ineens ergens iets ligt. Dat is me de afgelopen 15 jaar ook nog niet gebeurd.
1 provinciale weg verderop is er wel tweezijdig een fietspad, maar die zijn dan wel een stuk smaller, waardoor inhalen van andere fietsers niet echt lekker mogelijk is. Ook dat is een lang stuk. Op het tweerichtingen pad kan ik twee scholieren nog vrij eenvoudig inhalen als ze netjes naast elkaar rijden. Op die andere route moet je wachten tot ze achter elkaar rijden, dat schiet ook niet op.
Berichten: 1.037
Topics: 17
Lid sinds: Apr 2021
Bedankt: 1251
1775 x bedankt in 890 berichten
Op zich ben ik wel fan van verdiept aangelegde vrijliggende tweerichtingsfietspaden. Ze zouden alleen wel wat verder van de autorijbaan mogen liggen. Ik zie ook niet zoveel reden om ze ertegenaan te leggen eigenlijk.
(29-Nov-2022, 10:57 AM)365cycle schreef: Jup. O.a. Tesla en Audi, VW, Skoda, Cupra, BMW, Mercedes-Benz. Zelfs de Toyota Yaris had het vijf jaar geleden al..
Berichten: 5.379
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10585
8162 x bedankt in 4027 berichten
(01-Dec-2022, 12:20 PM)Bacchus schreef: Op zich ben ik wel fan van verdiept aangelegde vrijliggende tweerichtingsfietspaden. Ze zouden alleen wel wat verder van de autorijbaan mogen liggen. Ik zie ook niet zoveel reden om ze ertegenaan te leggen eigenlijk. Ik vind het feit dat je in ieder geval gezien wordt door ander verkeer nog wel een pluspunt. Voor mezelf niet zo'n dingetje, maar voor m'n vriendin wel.
Berichten: 1.959
Topics: 22
Lid sinds: Dec 2017
Bedankt: 28
2904 x bedankt in 1602 berichten
01-Dec-2022, 01:56 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 01-Dec-2022, 06:50 PM door ZoefZoef.)
(01-Dec-2022, 01:01 PM)365cycle schreef: (01-Dec-2022, 12:20 PM)Bacchus schreef: Op zich ben ik wel fan van verdiept aangelegde vrijliggende tweerichtingsfietspaden. Ze zouden alleen wel wat verder van de autorijbaan mogen liggen. Ik zie ook niet zoveel reden om ze ertegenaan te leggen eigenlijk. Ik vind het feit dat je in ieder geval gezien wordt door ander verkeer nog wel een pluspunt. Voor mezelf niet zo'n dingetje, maar voor m'n vriendin wel.
Deze snap ik even niet? Je vriendin is minder oplettend dan jij en een slechte verkeersdeelnemer?
Ontopic. Ik vind menig fietser en bromfietser al behoorlijk verblindend soms met de verlichting die ze voeren. De verlichting van jaren terug (ouderwetse lampjes) was in dat opzicht een stuk beter.
Berichten: 5.379
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10585
8162 x bedankt in 4027 berichten
01-Dec-2022, 02:22 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 01-Dec-2022, 02:22 PM door 365cycle.)
(01-Dec-2022, 01:56 PM)ZoefZoef schreef: (01-Dec-2022, 01:01 PM)365cycle schreef: Ik vind het feit dat je in ieder geval gezien wordt door ander verkeer nog wel een pluspunt. Voor mezelf niet zo'n dingetje, maar voor m'n vriendin wel. Deze snap ik even niet? Je vriendin is minder oplettend dan jij en een slechte verkeersdeelnemer. Ik ben groot, zwaar, kan me goed verdedigen en ben daar ook zelfverzekerd over. Voor een kwaadwillende is een getinte grote fitte vent wel de laatste persoon die ze lastig gevallen zouden willen vallen, het risico is gewoon te groot. Voor veel vrouwen is dat anders. Dan is de sociale controle van een weg in de buurt waardoor ze regelmatig in het licht van autokoplampen rijden wel prettig.
Berichten: 1.959
Topics: 22
Lid sinds: Dec 2017
Bedankt: 28
2904 x bedankt in 1602 berichten
01-Dec-2022, 02:39 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 01-Dec-2022, 02:41 PM door ZoefZoef.)
(01-Dec-2022, 02:22 PM)365cycle schreef: (01-Dec-2022, 01:56 PM)ZoefZoef schreef: (01-Dec-2022, 01:01 PM)365cycle schreef: Ik vind het feit dat je in ieder geval gezien wordt door ander verkeer nog wel een pluspunt. Voor mezelf niet zo'n dingetje, maar voor m'n vriendin wel. Deze snap ik even niet? Je vriendin is minder oplettend dan jij en een slechte verkeersdeelnemer. Ik ben groot, zwaar, kan me goed verdedigen en ben daar ook zelfverzekerd over. Voor een kwaadwillende is een getinte grote fitte vent wel de laatste persoon die ze lastig gevallen zouden willen vallen, het risico is gewoon te groot. Voor veel vrouwen is dat anders. Dan is de sociale controle van een weg in de buurt waardoor ze regelmatig in het licht van autokoplampen rijden wel prettig.
Ah, zo.
Ik dacht meer aan de verkeersveiligheid en niet direct aan het nadelen van vrouw-zijn in een -naar mijn idee- veranderende, afglijdende maatschappij die er niet veiliger op wordt met de jaren.
Wel een goede reden om de dames ook in een velomobiel te krijgen. Dat korte rokje en uitdagende topje wordt niet gezien en je kan er ook niet .makkelijk afgesleurd worden.
Vind ik altijd wel grappig, de dames die lekker preuts dr hand even voor dr kruis of op de korte rok hielden als ik ze tegemoet reed op de ligger
Berichten: 5.379
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10585
8162 x bedankt in 4027 berichten
(01-Dec-2022, 02:39 PM)ZoefZoef schreef: Wel een goede reden om de dames ook in een velomobiel te krijgen. Dat korte rokje en uitdagende topje wordt niet gezien en je kan er ook niet .makkelijk afgesleurd worden. Die vind ik nog wel discutabel. Ook al loopt een dame in haar blote kont, als ze lastig gevallen wordt voel ik me geroepen dat te doen stoppen.
In een ideale wereld zou iedereen zich veilig moeten voelen, ongeacht outfit of postuur.
Berichten: 1.935
Topics: 57
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 29033
2829 x bedankt in 1260 berichten
Ik denk niet dat de maatschappij slechter wordt wat betreft de (on)veiligheid voor vrouwen. Ik heb heel mijn leven dezelfde waarschuwingen gehoord en verhalen over slachtoffers.
We horen er tegenwoordig meer over en dat is goed.
Er zijn fietspaden die ik in het donker (buiten de spits) niet zal rijden maar meestal voel ik me niet onveilig op of in de fiets.
Dat is duidelijk anders in gebieden waar 'foute mannen' vaker worden gemeld. Ik kan me dan ook goed voorstellen dat dame 365cycle de voorkeur geeft aan goed zichtbare fietspaden.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220 - Whike - (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Berichten: 1.959
Topics: 22
Lid sinds: Dec 2017
Bedankt: 28
2904 x bedankt in 1602 berichten
01-Dec-2022, 07:01 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 01-Dec-2022, 08:21 PM door ZoefZoef.)
(01-Dec-2022, 05:45 PM)Willeke_IGKT schreef: Ik denk niet dat de maatschappij slechter wordt wat betreft de (on)veiligheid voor vrouwen. Ik heb heel mijn leven dezelfde waarschuwingen gehoord en verhalen over slachtoffers.
We horen er tegenwoordig meer over en dat is goed.
Er zijn fietspaden die ik in het donker (buiten de spits) niet zal rijden maar meestal voel ik me niet onveilig op of in de fiets.
Dat is duidelijk anders in gebieden waar 'foute mannen' vaker worden gemeld. Ik kan me dan ook goed voorstellen dat dame 365cycle de voorkeur geeft aan goed zichtbare fietspaden.
We horen er meer over en ik ben daarmee ook overtuigd dat er meer gebeurd dan vroeger het geval was. Heden ten dage zou ik liever papa worden van een zoon, dan van een dochter denk ik terwijl een dochter me weer leuker lijkt als papa's trots
Ik denk dat de dame van 365cycle meer op haar gemak fietst en zich daarmee veiliger waant in een velomobiel fietsend in een gebied met veel 'foute mannen' dan in dezelfde situatie fietsend op een normale fiets.
Berichten: 5.379
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10585
8162 x bedankt in 4027 berichten
Moeilijk te zeggen ZoefZoef, het beeld is wel vertekend. Het meisje van Nulde zou 100 jaar geleden nooit bij jou of mij bekend zijn geworden, dus van de meisjes die haar voorgingen weten wij simpelweg niets.
De kans dat je tegenwoordig nog met een moord wegkomt is zeer beperkt. Er is ook een hoop verbeterd. Maar het feit dat we nu meer horen zal er ergens ook voor zorgen dat iemand zich gelegitimeerd voelt om een ernstig misdrijf te plegen. Het is inspiratie en anderen doen het ook, dus waarom die persoon niet?
Berichten: 1.037
Topics: 17
Lid sinds: Apr 2021
Bedankt: 1251
1775 x bedankt in 890 berichten
Van de ene kant snap ik het (on)veilgheidsgevoel, van de andere kant denk ik dat het objectief gezien best eens kan meevallen. Utrechtse serieverkrachters spreken tot de verbeelding maar ik ben bang dat de praktijk eerder is dat je in een volle kroeg wordt aangerand dan op een verlaten fietspad.
|
Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|