Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Problemen met spaken.
#1
Sinds een paar jaar heb ik redelijk veel problemen met mijn voorwielen. Mijn velomobiel is inmiddels 13 jaar oud en de eerste acht jaar is er eigenlijk nooit iets aan de hand geweest met de (voor)wielen. Daarna begon de ellende: bij het door de bocht gaan met de Mango+ hoorde ik dan een continue getik. Nadere inspectie leerde dat er een aantal spaken los zaten. Ik heb deze vastgezet en daarna ging het weer een paar weken ok. Daarna kwamen de problemen weer terug. Op een gegeven moment leidde dit ook tot gebroken spaken. Ik heb een tijdje spaken vervangen maar na verloop van tijd ging dit niet meer omdat gaten in de velg waar je de spaken in steekt ook beschadigd raakten. Het viel me wel op dat het altijd de binnenste spaken zijn (tientallen heb ik er vervangen) van het wiel die breken. Ik heb nog nooit een gebroken spaak gehad aan de buitenkant van het wiel.

Afijn, na 8 jaar en 45000 kilometer kun je verwachten dat de wielen het een keer gaan begeven. Ik heb toen nieuwe wielen gekocht en dat ging weer een jaar goed. Daarna weer dezelfde ellende. Met een jaar lang elke week de spaken weer op spanning brengen hebben deze wielen het nog een jaar uitgehouden en daarna waren ze echt 'op'. Ik heb toen de wielen naar een fietsenmaker gebracht. Die heeft de trommelremhuizen opnieuw gebruikt en met nieuwe velgen en spaken er weer een wiel van gemaakt. Al na 4 weken weer hetzelfde probleem met een van de wielen. Spaken weer op spanning brengen helpt een paar dagen, daarna begint het getik weer opnieuw en dit wordt dan binnen een paar dagen flink erger als ik er niets aan doe.

Heeft iemand anders hier ook ervaring mee? En wat zou een definitieve oplossing kunnen zijn?
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Jan van Ochten
#2
Waar kwamen die nieuwe wielen vandaan?

Als ik bij Ginkgo Veloteile kijk, dan is er blijkbaar veel verschil in velgen en spaken.
https://shop.ginkgo-veloteile.de/en/Whee...lomobiles/
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Jan van Ochten
#3
Als de spaken zichzelf losdraaien, dan misschien wat locktite?
Als de spaken breken komt dit misschien door te lichte spaken/te zware belasting van de spaken?
Een wiel van een velomobiel (of trike) kantelt niet in bochten, waardoor er meer zijwaardse krachten optreden. De naaf wil zeg maar naar buiten, terwijl de velg naar binnen wordt gestuurd. Dit zorgt voor ongelijke krachten op de binnen- en buitenspaken.
Antwoord }
#4
(28-Nov-2022, 05:14 PM)Hoekie schreef: Waar kwamen die nieuwe wielen vandaan?

Als ik bij Ginkgo Veloteile kijk, dan is er blijkbaar veel verschil in velgen en spaken.
https://shop.ginkgo-veloteile.de/en/Whee...lomobiles/

De tweede set wielen heb ik indertijd bij Drymer gehaald. Die hielden het ongeveer een jaar vol. Ik heb indertijd de trommelremhuizen opgestuurd en toen zijn er nieuwe spaken en velgen op gezet. Deze leken gewoon hetzelfde te zijn als de originele set (indertijd via Sinner) en die hebben het dus, zoals eerder aangegeven, 8 jaar uit gehouden.

De laatste set wielen heb ik via een lokale fietsenzaak geregeld: wederom heb ik hier de wielen ingeleverd en ze hebben de trommelremhuizen hergebruikt. In overleg is gekozen voor wat degelijker velgen en wat sterkere spaken maar dat heeft dus kennelijk niet veel invloed op het eindresultaat gehad. Kennelijk is het toch een werkje wat niet veel meer wordt gedaan: ik ben bij een aantal lokale fietsenzaken geweest en het spaken van wielen wordt niet meer als rendabel gezien. Dat wordt dan ook door hen niet meer gedaan

(28-Nov-2022, 06:03 PM)Frutsel schreef: Als de spaken zichzelf losdraaien, dan misschien wat locktite?
Als de spaken breken komt dit misschien door te lichte spaken/te zware belasting van de spaken?
Een wiel van een velomobiel (of trike) kantelt niet in bochten, waardoor er meer zijwaardse krachten optreden. De naaf wil zeg maar naar buiten, terwijl de velg naar binnen wordt gestuurd. Dit zorgt voor ongelijke krachten op de binnen- en buitenspaken.

Mijn Mango is inderdaad vaak wel behoorlijk belast: ik ben zelf niet de lichtste en ik neem ook nogal wat spullen mee waardoor de totale belading (inclusief berijder) wel richting de 120 kilo gaat.
Antwoord }
#5
https://ligfietsers.nl/thread-1588.html
groet sjef
Antwoord }
#6
(28-Nov-2022, 08:52 PM)sjefke schreef: https://ligfietsers.nl/thread-1588.html

thumb
Antwoord }
#7
(28-Nov-2022, 07:16 PM)roelofdevries schreef: Mijn Mango is inderdaad vaak wel behoorlijk belast: ik ben zelf niet de lichtste en ik neem ook nogal wat spullen mee waardoor de totale belading (inclusief berijder) wel richting de 120 kilo gaat.
Als je de Mango daarin meerekent mag dat zeker geen probleem zijn. Ik ben nu wat lichter (wat spiermassa kwijt in m'n bovenlijf  Sad ), maar heb een tijd krap boven de 100 kg gezeten en reed dan ook vaak met laptops, beeldscherm, kleding, schoenen, drinken gereedschap etc. rond. Daarnaast heb ik best een pittige rijstijl, houd van snelle bochten en rem niet graag af als het niet nodig is (maar ook weer niet overdreven; met drie wielen van de grond over een hobbel overkomt me zelden, en volgens de heren van velomobiel.nl moet het materiaal daar op zich wel tegen kunnen). In de tijd dat ik m'n Quatrevelo had zelfs weleens met 185 kg totaalgewicht (inclusief de fiets) gereden, en aan die fiets ging vanalles kapot, maar de wielen niet Big Grin
Antwoord }
#8
Ik lijk ook spaak problemen te hebben. Na voor het >45.000 km in 3 velomobielen. In het rechter achterwiel. Maakt geluid bij een scherpe bocht naar links.
En wil dus de spaken bijstellen. Denkende aan de issue's van de topicstarter roelofdevries, zit ik te denken aan een spaakspanningsmeter (ik wist tot vandaag niet eens dat die bestonden) in combinatie met rode loctite.

Wat zijn de ervaringen daarmee? Of laten jullie dat doen? Of koop je gewoon een nieuw wiel?
Antwoord }
#9
Ik zou persoonlijk m’n wiel brengen naar Bikeboosting uit Eindhoven. Als ik z’n filmpje op youtube bekijk, lijkt mij het de beste wielenbouwer die er is.

Groeten Henk
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , Jan van Ochten
#10
(29-Nov-2022, 03:23 PM)de Boer schreef: Ik zou persoonlijk m’n wiel brengen naar Bikeboosting uit Eindhoven. Als ik z’n filmpje op youtube bekijk, lijkt mij het de beste wielenbouwer die er is.

Groeten Henk

Heb je er zelf ook ervaring mee?
Jan van Ochten 

Quest 147 (3×20") , Sinner Mango+, Flevo-Racer 28" 
Antwoord }
Bedankt door:
#11
Het enige spaakgebrek waar ik ooit mee te maken heb gehad was op een rechtopfiets. Daar braken de spaken uit de aluminium velg. Ik heb toen de fietsenmaker gevraagd dit koste wat het kost op te lossen. Ik kreeg toen een velg die "dubbel gebust" was. Geen idee wat dat is, maar sindsdien heb ik er nooit meer last van gehad.

Héél lang geleden was ik teamleider van een wielenspaakteam in een sociaal werkplaats. Op mijn vraag aan een kerel daar "opa, gaat dat nou niet vervelen, je hele leven wielen spaken?" was zijn antwoord "ach, ik mag graag een wieletje spaken!"

De fijnafstelling gebeurde daar trouwens door een spaakrobot.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }
#12
Blijkt vanavond dat het geluid wat ik hoorde helemaal niet met spaken te maken had. De spaken in het achterwiel heb ik allemaal strakker gedraaid, met vervolgens een slag, natuurlijk, maar die slag kreeg ik er weer netjes uit. Tot zo nauwkeurig dat met een afstandshouder ie wasknijper alleen de verticale naad van de velg nog geraakt werd. Ben best trosts op mezelf. Of ik heb dom geluk gehad  Smile  

Positief: Ik heb nu zoveel vertrouwen dat ik de spaken in de voorwielen van de trike zelf strakker ga proberen te zetten. zou nu wel moeten lukken.
Antwoord }
#13
(29-Nov-2022, 11:44 PM)Hoekie schreef: Blijkt vanavond dat het geluid wat ik hoorde helemaal niet met spaken te maken had. De spaken in het achterwiel heb ik allemaal strakker gedraaid, met vervolgens een slag, natuurlijk, maar die slag kreeg ik er weer netjes uit. Tot zo nauwkeurig dat met een afstandshouder ie wasknijper alleen de verticale naad van de velg nog geraakt werd. Ben best trosts op mezelf. Of ik heb dom geluk gehad  Smile  

Positief: Ik heb nu zoveel vertrouwen dat ik de spaken in de voorwielen van de trike zelf strakker ga proberen te zetten. zou nu wel moeten lukken.

Een heerlijke post. Wasknijpers, slagen, getikt, verticale naad. Geen idee waar dit over gaat, maar ik voel mij onderdeel van iets waarover is nagedacht.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , 365cycle , Jan van Ochten , Lig-hen
#14
(29-Nov-2022, 11:44 PM)Hoekie schreef: Blijkt vanavond dat het geluid wat ik hoorde helemaal niet met spaken te maken had. De spaken in het achterwiel heb ik allemaal strakker gedraaid, met vervolgens een slag, natuurlijk, maar die slag kreeg ik er weer netjes uit. Tot zo nauwkeurig dat met een afstandshouder ie wasknijper alleen de verticale naad van de velg nog geraakt werd. Ben best trosts op mezelf. Of ik heb dom geluk gehad  Smile  

Positief: Ik heb nu zoveel vertrouwen dat ik de spaken in de voorwielen van de trike zelf strakker ga proberen te zetten. zou nu wel moeten lukken.

wanneer je nog spaakgereedschap zoekt?

https://www.centrimaster.de/      Wink
groet sjef
Antwoord }
#15
Het gebruik van zwaardere, degelijkere onderdelen kan soms helpen. Ik heb op mijn velomobiel een setje lichte wielen met van die Alienation velgen liggen. Heb ook een setje met van die Ryde velgen, die wegen per stuk ongeveer 1,5 ons meer. Lijkt me tamelijk onverwoestbaar. Kijk eens naar je spaken, goede spaken zijn butted, er zit ter hoogte van de bocht een iets dikker stukje in. Dat is maar 0,1mm dus niet echt veel, maar ik kan het wel voelen met een vinger, als je het licht erop laat breken, kun je het ook zien. Dat dikke deel zit op de kwetsbare plek, en de rek wordt over een lang stuk verdeeld. Dat schijnt beter te zijn. Ik zit aan 20.000 probleemloze km, met ongeveer 120kg bewegend gewicht.

Wieltje spaken kost tijd, en tijd is kostbaar. Met ervaring gaat het sneller, zonder ervaring duurt het een poos. Voor gekke wielen zoals bij de VM komt er ook nog maat berekenen bij, en onderdelen bestellen en zo. Gaat de fietsenmaker je die 2 uur volledig in rekening brengen, incl BTW? Nee, maar daarom loont het dus niet.

Er zijn spaaknippels met ingebouwde treadlock van DT geloof ik. Dan zit er een beetje loctite of zo iets in. Ik zou erg voorzichtig zijn met dergelijk spul, vooral niet de erg vaste versie gebruiken. Met een beetje pech zit het te vast en dan is er niks meer te her-stellen. Knip.

Mogelijk heeft het ook iets met rijstijl, gewicht, wegdek te maken?

Groeten, Jeroen
Antwoord }
#16
Heb je er zelf ook ervaring mee?
[/quote]

Nee, dat niet, maar lijkt me een vakman.
Antwoord }
Bedankt door: Jan van Ochten
#17
(30-Nov-2022, 09:08 AM)Jeroen S schreef: Het gebruik van zwaardere, degelijkere onderdelen kan soms helpen. Ik heb op mijn velomobiel een setje lichte wielen met van die Alienation velgen liggen. Heb ook een setje met van die Ryde velgen, die wegen per stuk ongeveer 1,5 ons meer. Lijkt me tamelijk onverwoestbaar. Kijk eens naar je spaken, goede spaken zijn butted, er zit ter hoogte van de bocht een iets dikker stukje in. Dat is maar 0,1mm dus niet echt veel, maar ik kan het wel voelen met een vinger, als je het licht erop laat breken, kun je het ook zien. Dat dikke deel zit op de kwetsbare plek, en de rek wordt over een lang stuk verdeeld. Dat schijnt beter te zijn. Ik zit aan 20.000 probleemloze km, met ongeveer 120kg bewegend gewicht.

Wieltje spaken kost tijd, en tijd is kostbaar. Met ervaring gaat het sneller, zonder ervaring duurt het een poos. Voor gekke wielen zoals bij de VM komt er ook nog maat berekenen bij, en onderdelen bestellen en zo. Gaat de fietsenmaker je die 2 uur volledig in rekening brengen, incl BTW? Nee, maar daarom loont het dus niet.

Er zijn spaaknippels met ingebouwde treadlock van DT geloof ik. Dan zit er een beetje loctite of zo iets in. Ik zou erg voorzichtig zijn met dergelijk spul, vooral niet de erg vaste versie gebruiken. Met een beetje pech zit het te vast en dan is er niks meer te her-stellen. Knip.

Mogelijk heeft het ook iets met rijstijl, gewicht, wegdek te maken?

Groeten, Jeroen

Hoi Jeroen,

Met gewicht kan het zeker te maken hebben (ik weeg rond de 100 kilo). Rijstijl: nee, ik heb mijn rijstijl flink aangepast (ik rijd bijvoorbeeld erg rustig door bochten). Wegdek? Tja, sinds drie jaar fiets ik een andere weg (vanwege verhuizing) waarin wel een groot aantal verkeersdrempels zitten. Sommige zijn erg vervelend (kort en hoog) maar ook hier pas ik mijn snelheid aan. Wel is het zo dat ik ook over een aantal stukjes met klinkers moet. Vooral over een stukje in Borne is erg vervelend: als je last van nierstenen hebt, ben je die na het passeren van dit stukje zeker kwijt Smile . Verder nog 2 vervelende spoorwegovergangen.
De laatste maanden kies ik vaak voor een route die 4 kilometer langer is maar die is dan zonder drempels en (veel minder) klinkers.
Antwoord }
#18
Ik breek in mijn Quest ieder jaar wel een aantal spaken van de binnenzijde van de voorwielen. Ik weet helaas niet hoeveel km die wielen al gehad hebben (Quest is 2ehands km stand onbekend). Ik weet wel dat ik over de 100 kg ben Smile en niet rustig in de bochten rijdt.

Ik heb de spaakspanningsmeter van Park Tool: TM-1 Spaakspanningsmeter. Die past er met wat moeite precies op. Daarmee kan je wel wat beter de balans terug brengen in het wiel dan alleen op gehoor. Wat ik geleerd heb is dat vooral een gelijkmatig gespannen wiel het wiel sterker maakt. Het viel mij wel tegen hoeveel tijd dat kost, het is echt vakwerk maar wel leuk om te doen.

Die Gingko wielen zien er erg goed uit. Wat me opvalt uit de beschrijving is dat hoe hoger gewicht is toegestaan, hoe meer spaken ze toepassen.

Iemand ervaring met Gingko wielen?
Privé Peloton 346
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Roepers , Hoekie


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
KIWA track en trace systeem
Het is even on hol...ZoefZoef — 01:05 AM
KIWA track en trace systeem
De AXA lijkt verdach...Arno boogaart — 12:51 AM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Laat eventueel de te...Fietsbennie — 12:08 AM
KIWA track en trace systeem
Het is even on hold ...Hoekie — 11:37 PM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Wat bekendheid gener...Hoekie — 11:30 PM
De Waterlandse Liggers
Na een maand te hebb...GertBr — 11:07 PM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Bekendheid is ook ni...Bianca F — 10:54 PM
Hase pino verbouwing
Onze hase pino is al...blokdoorn — 10:02 PM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Nou ik denk eerder a...Hardloper — 02:43 PM
OBT 2024 Rotterdam
Als ik mee doe . Dan...Hardloper — 02:39 PM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Met zo'n voornemen m...Bob Hagendijk — 02:27 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Mooi forumpje dit :D365cycle — 02:07 PM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Niet alleen op Linke...365cycle — 02:04 PM
OBT 2024 Rotterdam
Voor stallers heb ik...365cycle — 01:54 PM
KIWA track en trace systeem
In een wielkast zou ...365cycle — 01:46 PM
KIWA track en trace systeem
Heb de vraag uitgeze...Arno boogaart — 12:58 PM
Het nieuwe wapen tegen fatbikes: de rol...
Iemand een Optima Ri...TimSch — 11:00 PM