Rare frats: Driewieler uit de bocht
|
Berichten: 889
Topics: 11
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 162
1525 x bedankt in 620 berichten
(29-Jan-2023, 06:18 PM)365cycle schreef: Klopt Niels, er zitten helaas idioten op de weg.
Overigens zou ik over de vrachtwagenchauffeurs ook een klacht ingediend hebben, net zoals ik een paar maanden geleden bij een buschauffeur gedaan heb.
Een motorrijder die dreigt, daar toeter ik tegen. Komen ze te dichtbij dan duw ik ze licht uit balans. Al ooit met een motorscooterrijder gehad, die stabiliteitsstrijd win je wel vanuit de velomobiel.
Uit balans sturen deed ik ook:-)
Na de berm volgde een afrit en had ik weer grip. Ik stuurde naar rechts; net genoeg om de motorrijder uit balans te brengen en bleef dit doen totdat ik mijn plek op de weg weer had. Hij ging toen voor me rijden en gebaarde; toen hij zag dat ik door bleef fietsen haalde hij moedeloos zijn schouders op, en reed weg.
Volgens een tweet van onze fietsprofessor was het idee achter deze actie dat de openbare weg voor gemotoriseerd verkeer is.
Instinctief heb ik denk ik een goede inborst; ik heb me de kant in laten snijden omdat ik ook zorg van de motorbestuurder had. (Een inborst die veel fietsers kenmerkt). De volgende keer hoop ik wel dat ik me tijdig realiseer dat ik veilig ben als ik rechtdoor rijd en dus het risico neem dat ik de motor onderuit rijd...... dit gaat tegen mijn gevoel van beschaving in; maar hoe beschaafd is het je van de weg af te laten rijden......
Niels, ontschaving, van der Wal
Berichten: 1.456
Topics: 7
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 260
2820 x bedankt in 1315 berichten
30-Jan-2023, 12:31 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 30-Jan-2023, 12:33 AM door Jeroen S.)
Dat soort bochtjes, eigenlijk zijn het gewoon hoeken, het is gewoon bedroevend. Je ziet dan ook vaak dat de Fietsers de boel gaan afsnijden, er ontstaan geitenpaadjes door het gras, of je houdt je dus maar effe niet aan de regels omdat het gevaarlijk is om dat wel te doen. Ook erg vervelend, als je ergens rijdt waar je de weg niet kent, met enige snelheid en dan door zo'n wegconstructie verrast worden. Je zou zo op een stoeprand klappen, er vanaf stuiteren zoals Bennie, gewoon omdat de situatie zo gevaarlijk is dat geen nadenkend mens zo iets idioots zou bedenken.
o.k. ik snap dat het in sommige gevallen wel de goden verzoeken is om de fietsers vrije baan te geven, zo is er in het dorp waar ik werk een fietspadje wat van een hoge fietsbrug af komt, en dan haaks uitmond op de grote doorgaande straat in het dorp. Er is daar alleen dat fietspad, prachtig met boompjes en groen erlangs, dus niet opvallend. Ook de route terug van een middelbare school. Dat daar dan een hekje staat onderaan de bult om de snelheid eruit te halen, kan ik begrijpen. Overigens kan de jeugd daar wel gewoon door met de fiets, zonder afstappen, maar niet met 30.
Overigens negeer ik dagelijks een verplicht fietspad, met name vanwege het onoverzichtelijke vervolg dwars door de woonwijken. Ik rijd maar over de brede weg op het industrieterrein, alsof ik dat eerste bordje even gemist heb. Moet daar wel opletten op verkeer van rechts, want het is geen voorrangsweg, hoewel ie 2x zo breed is als de zijstraten. Op de terugweg zit er ook zo'n .UT 90 graden bochtje waar ik met de VM zelfs vastloop. Als ik die kant op ga, net als de gewone fietsers iets eerder op de hoofdrijbaan ( leve de fietssuggestiestrook) en dan 10 meter spookrijden op het 1 richting fietspad links. Wat na 10 meter 2 richtingen wordt, want dan komt het verkeer via die knik er ook bij.
De alternatieve terugweg is langs een grote basisschool, waar om 17.10 uur alleen nog een paar kindjes van de BSO worden gehaald. Dan is het fietspad prima te doen. In de ochtend om 8.20 uur moet je niet over het enige fietspad naar een basisschool met meer dan 200 leerlingen willen. Vooral niet als je dan het 2 richtingen pad als enige de andere kant op wilt rijden.
Het kost enige gewenning, maar inmiddels rijd ik heen dus anders als terug. Een 3e alternatief wat ik met de ligfiets 10 jaar prima vond, heeft ook erg veel nare haakse bochten enzo. Een stukje van ongeveer 500 meter remt me daar met de VM zoveel af dat ik sneller die andere route die 1 km langer is, kan fietsen. Prima met een lage lichte fiets te doen, niet als je met een velomobiel van 35 kilo in 500 meter 3x vanuit stilstand mag optrekken. ( in de wetenschap dat je 100 meter verder weer mag stoppen)
Berichten: 5.415
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10660
8230 x bedankt in 4060 berichten
30-Jan-2023, 01:11 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 30-Jan-2023, 01:12 AM door 365cycle.)
(29-Jan-2023, 10:40 PM)Niels van der Wal schreef: Volgens een tweet van onze fietsprofessor was het idee achter deze actie dat de openbare weg voor gemotoriseerd verkeer is. Dat denken veel bestuurders van motorvoertuigen inderdaad. Ik houd het het liefst ook enkel en alleen fatsoenlijk, maar de grens van mijn fatsoen is wel bereikt wanneer mensen zich dwingend gaan gedragen en/of gevaar gaan veroorzaken om hun mening kracht bij te zetten. M'n eerste signaal is dan de claxon. Als men dan doorzet en ik dan fysiek nog overmacht kan hebben (zoals bij de motor in jouw voorbeeld) maak ik er gebruik van. Niet om een ongeluk te veroorzaken, maar om "bemoei je met je eigen zaken en laat me met rust" over te brengen.
Daar wil ik graag nog even aan toevoegen: Ik probeer mensen zo min mogelijk tot last te zijn, ook als ik daar wel het recht toe heb. Op een 50- of 60-weg kijk ik in m'n spiegel, als ik een bestuurder aan zie komen rijd ik de snelheidslimiet of zo dicht mogelijk daarbij als ik veilig acht. Ook als ik daar eigenlijk geen zin in heb.
Berichten: 532
Topics: 1
Lid sinds: Feb 2023
Bedankt: 13
857 x bedankt in 472 berichten
(26-Jan-2023, 04:01 PM)Roepers schreef: Deze rare frats van de fietsersbond gaat over krappe bochten: Een driewieler, lijkend op een Sinner/Usva Comfort maar volgens mij een Van Raam, vloog bij een oversteekpunt van een fietspad uit de bocht. Dit is de link naar het artikel. Ik begrijp de reactie van de gemeente wel. Dit soort oversteekpunten komen heel veel voor. Haakse bochten zijn in het Nederlands fietspaden buitengewoon gebruikelijk. Bij aanleg gaat men uit van de weg als een gegeven en het fietspad wordt er omheen gedrapeerd, als zijnde een soort versiering in plaats van een integraal onderdeel van die weg. In de grote stad gaat het beter maar in kleinere plaatsen en op het platteland is de haakse bocht een geliefde oplossing. Als die er niets is, dan maken we er toch 1? Appingedam N989 huidige situatie met krappe afslag, oude situatie die veel ruimer is.
Groet,
Marco
Hallo Marco,
Het lijkt op een vanRaam. Met een hoog zwaartepunt. Dat is het recept voor instabiliteit in de bochten.
Neemt niet weg dat ook in deze situatie de wegbeheerder veel slimmer kan aanleggen. En moet dat dan veel meer kosten? Ik betwijfel het.
Groet,
Tom
Berichten: 889
Topics: 11
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 162
1525 x bedankt in 620 berichten
Dit is de link naar het artikel. Ik begrijp de reactie van de gemeente wel. Dit soort oversteekpunten komen heel veel voor. Haakse bochten zijn in het Nederlands fietspaden buitengewoon gebruikelijk.
Als fietsen gemaakt waren voor haakse bochten, dan hadden ze wel vierkante wielen gehad.
Niels, omdenken, van der Wal
Berichten: 532
Topics: 1
Lid sinds: Feb 2023
Bedankt: 13
857 x bedankt in 472 berichten
(15-Apr-2023, 05:55 PM)Niels van der Wal schreef: Dit is de link naar het artikel. Ik begrijp de reactie van de gemeente wel. Dit soort oversteekpunten komen heel veel voor. Haakse bochten zijn in het Nederlands fietspaden buitengewoon gebruikelijk.
Als fietsen gemaakt waren voor haakse bochten, dan hadden ze wel vierkante wielen gehad.
Niels, omdenken, van der Wal
Wat denk je van die verkeerskundige in het stukje. Die weet niet eens wat fietsen is!!!
Groet,
Tom
|
Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|