Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Afstellen voor- en achterderailleur
#1
Ben bezig met het afstellen van de voor- en achterderailleur van de ligfiets van mn broer.  Deze gebruikt 'm niet, staat in de weg en mag dus weg. Als in: ik verkoop 'm.  Echter bleek bij proefrit dat ie niet lekker schakelde, zowel voor als achter.  

De derailleur aan de voorzijde schakelde stroef op. Heel zwaar.  De reden:  neusbuis was ingekort, kabel vervorm en veel bochten. Denk dat dat een verkeerde kabel opzat ook, gezien ie verre van soepel boog en een metalen binnenwerk had.  De kabel is dus vervangen en nu gaat het schakelen een heel stuk soepeler. De binnenkabel glijdt weer soepeltjes door de kabel. 

Alleen.. ik zit met het afstellen ervan. Meer specifiek, hoe dat te doen.  |Uiteraard heb ik al gegoogled en al, filmpjes bekeken maar toch lukt het me niet. Wellicht komt dat doordat de H en B schroefjes op de derailleur niet goed ingesteld staan.   Als ik begin, moeten de schroeven dan ingedraaid of grootendeels uitgedraaid zijn?  En, de derailleurkabel, moet ik die vanaf seconde 1 al vastschroeven, of niet?

Serieus, ik zit me een partij te kloten dat ik het al een paar dagen even zat was om eraan te sleutelen. En dan komt de achterderailleur ook nog aan de beurt. Die was wat scheef, leek het, maar dat is teruggebogen inmiddels.  Daar zullen dezelfde problemen wel opsteken.

Hellup!
Antwoord }
Bedankt door: Jan van Ochten , Willeke_IGKT
#2
(03-Feb-2023, 06:49 PM)ZoefZoef schreef: En dan komt de achterderailleur ook nog aan de beurt. Die was wat scheef, leek het, maar dat is teruggebogen inmiddels

Ik hoop met een padrichter?
Antwoord }
Bedankt door: Jan van Ochten
#3
(03-Feb-2023, 07:20 PM)kuŝbiciklo schreef:
(03-Feb-2023, 06:49 PM)ZoefZoef schreef: En dan komt de achterderailleur ook nog aan de beurt. Die was wat scheef, leek het, maar dat is teruggebogen inmiddels

Ik hoop met een padrichter?

Nee, gewoon op het oog.  Nog niet verder naar gekeken, dus geen idee of ik m goedwerkend ga krijgen. 
Anders gaat de fiets gewoon weg met de opmerking dat ie wat TLC kan gebruiken en niet helemaal lekker schakelt Wink
Antwoord }
Bedankt door: Jan van Ochten
#4
Ik heb met dit soort handleidingen een schakelgroep van de ene fiets naar de andere overgezet. Vergt geduld en je moet het een beetje leuk vinden, maar als je het een keer hebt gedaan wordt de tweede keer makkelijker.

Start met deze https://www.mantel.com/blog/derailleur-v...efiets-mtb en klik daarna door naar het afstellen.

Ik wil zonder garantie op succes best een keer helpen, maar ik weet niet of je in de buurt van Almelo woont.
Antwoord }
Bedankt door: Jan van Ochten , Willeke_IGKT
#5
Ik ga er vannacht wel weer even opnieuw naar kijken. ALs ik nu weer wat foto's bekijk, moet ik van de achterderailleur in ieder geval de schroefjes uitdraaien denk ik.

Vind ze maar lastig, die derailleurs.
Antwoord }
Bedankt door: Jan van Ochten , Willeke_IGKT
#6
(03-Feb-2023, 07:58 PM)ZoefZoef schreef: Vind ze maar lastig, die derailleurs.

Dat vind ik dus ook.

Ik heb gemerkt dat ik simpelweg altijd te snel en te veel aan stelschroefjes e.d. draai.

Daarna moet ik weer terug, maar dan weet ik niet meer precies hoeveel én daarna is de boel totaal ontregeld.

Toen keek de fietsenmaker er een keer naar. Draaide bij het stuur de stelschroef helemaal naar binnen (of was het nou naar buiten), draaide/verstelde daarna bij de derailleur iets. Schakelde even alle versnellingen, verdraaide de stelschroef bij het stuur iets en klaar was hij. 

Ik sta er dan bij en denk: Hoe dan???
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Jan van Ochten , Willeke_IGKT
#7
De stelschroeven bepalen alleen hoe ver aan beide kanten de derailleur uit kan slaan, als ze deze niet voldoende begrenzen kan je de ketting van de cassette afduwen op de hoogste en laagste versnelling. Park Tool heeft een goede uitleg https://www.parktool.com/en-int/blog/rep...adjustment

Op het oog aan de derailleur sjorren zou ik niet aanraden. De hoekafwijkingen zijn heel klein, en je kan effectief niet zien wat je doet.

Misschien handig om even te vertellen wat voor fiets dit is, dan kan iemand 'm al "redden" ?
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#8
De schroefjes met H en B zijn voor de fijnafstelling, deze op het laatst gebruiken. Eerst de stelschroef op de derailleur helemaal in draaien en anderhalve slag naar buiten, het zelfde met de stelschroef aan de versnellingsshifter/duimshifter. Ketting op het kleinste blad achter. Kabel vastmaken. Schakelen en dan eerst de stelschroef op het stuur goed zetten, dan bij de derailleur en als laatste de H en B schroefjes..

Wel zaak dat de derailleur er recht onder staat, anders heeft afstellen geen zin.

Groeten Henk
Antwoord }
Bedankt door:
#9
(03-Feb-2023, 09:37 PM)de Boer schreef: De schroefjes met H en B zijn voor de fijnafstelling
Nee, dat zijn ze niet, zie kuŝbiciklo's post.
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: kuŝbiciklo
#10
Yep de twee kleine schroefjes bepalen de maximale uitslag naar links en naar rechts, ieders 1 kant.

Zet em eerst maar eens op het kleinste tandwieltje rechts. Dan op het oog de derailleur zo instellen dat het derailleurwieltje net iets verder naar rechts zit, 1-2 mm ofzo. Kan met de kabel nog los. ( dat moet dan met het schroefje H of L, dat vergeet ik steeds) De H staat voor High en de L voor Low. Maar het laagste kransje is de High gear ?) maar je zou vrij snel de beweging moeten zien, anders heb je de verkeerde stelschroef. Vervolgens de grootste proberen. Daar moet de ketting wel op willen. Daar moet het stelschroefje zorgen dat de ketting niet tussen het grootste tandwiel en de spaken valt. Derailleur wieltje er recht onder, en dan een beetje naar links ruimte geven. Heel voorzichtig en langzaam proberen dat ie er niet naast kan, anders het schroefje verdraaien zodat het niet meer lukt om de ketting eroverheen te drukken met de derailleur.

Nu valt de ketting er links niet meer af, en rechts wil de ketting nog wel op het kleinste kransje.

Vervolgens de kabel instellen. Zorg eerst dat alles goed vast zit, en dat er geen speling meer zit, paar keer heen en weer schakelen, zodat de kabel goed in alle dopjes zit, alle speling uit het systeem is. Ketting op het allerkleinste kransje, kabeltje weer even los maken. Dat schroefje op de derailleur helemaal indraaien. Meestal is het een plastic buitenkantje waarin een veertje en een metalen hol schroefje zit. Als je heel lang de verkeerde kan op draait, komt het metalen schroefje eruit zetten, de andere kant op is indraaien, rechtsom.
Even met een tangetje de binnenkabel straktrekken en klemmen. Als het goed is loopt alles dan prima op het kleinste kransje. Zoniet, even bijstellen met het stelschoefje H of L.

Nu komt de truc! Dat kleinste kransje komt niet zo precies, want hij valt er toch niet rechts naast en links zit versnelling nr2. Je moet hem nu met 1 klikje op versnelling 2 zetten en dan kijken of het derailleurwieltje exact onder het tweede kransje staat. Staat het wieltje te ver naar rechts, dan het kabelstelschroefje een slag uitdraaien. Nogmaals checken, zonodig nog 1 slag uitdraaien. Indraaien is vrijwel nooit nodig, omdat er altijd nog wel een pietsje rek in zo'n lange kabel zit.

succes.
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , Willeke_IGKT , Fietsbennie
#11
Je hebt grofweg gezien 3 stappen.

Derailleur installeren (recht en B schroef goed afgesteld, soepele kabels zonder knikken)

Limieten H en L instellen (kan volgens mij zelfs zonder aangesloten kabel). Kan ook als laatste maar als je er al veel aan gedraaid hebt zou ik hiermee starten en fijn afstellen als je de kabel hebt aangesloten.

Daarna is het spelen met de kabelspanning om te zorgen dat bij iedere klik een versnelling verder wordt gegaan. Was bij mij soms wat spelen en uitproberen. Soms de kabel opnieuw vastzetten als het strakker of juist losser moet en je stelschroeven niet genoeg speling geven.


 Lees die online handleidingen door en snap wat je doet, dat scheelt een hoop. En wat ik zei, je moet het wel leuk vinden. Wat de fietsenmaker 5 minuten kost duurt bij jou misschien 2 uur. Maar dan heb je het wel zelf gedaan. Als je dat geduld niet hebt en het lukt niet snel dan kan je het beter laten doen. 

Voor de voorderailleur zijn andere dingen weer belangrijk, maar komt op hetzelfde principe neer.
Antwoord }
Bedankt door: Fietsbennie , Willeke_IGKT
#12
Ik heb veel geleerd van onderstaand filmpje:

gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Lig-hen
#13
Over het algemeen is het volgens mij eerst de H en L, dan de B op de derailleur. Let op dat de H en L niet altijd beiden midden-op-midden moeten. De B is een kettingdikte (ook wel 4 mm) tussen het derailleurwieltje en het grootste kansje. H en L gaan prima, misschien zelfs beter, zonder ketting en schakelkabel, de B stel je het beste met ketting en kabel af. Daarna stel je de fijnafstelling af.

Let bij het kabel vastklemmen op dat je niet te hard trekt: je hebt speelruimte nodig (naja: kan) naar boven en naar onderen.
M5 M-Racer / Challenge Hurricane / Giant Expedition / Giant Defy 1 / MBK Course
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#14
Ben geneigd het op te geven. Tig filmpjes bekeken, maar ben het gewoon zat aan het worden.

Fiets gaat weer de tuin in, over een paar dagen kijk ik wel weer verder.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#15
Als je meer een lezer bent: zeker Shimano heeft een uitgebreide technische bibliotheek op https://si.shimano.com
Campa is wat minder scheutig en Sram zit er een beetje tussenin.
M5 M-Racer / Challenge Hurricane / Giant Expedition / Giant Defy 1 / MBK Course
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , ZoefZoef
#16
(04-Feb-2023, 07:08 PM)Bacchus schreef: Als je meer een lezer bent: zeker Shimano heeft een uitgebreide technische bibliotheek op https://si.shimano.com

Campa is wat minder scheutig en Sram zit er een beetje tussenin.


Kijk, daar heb ik wat aan! Ik heb gelijk de voorderailleur opgezocht en gevonden. Via google weliswaar, maar wel de handleiding gevonden:
https://manualzz.com/doc/53932132/shiman...andleiding

Deze handleidingen zijn lekker compact en geven precies aan wat je wanneer en waarmee moet doen.  Beter dan filmpjes in ieder geval. Zo weet ik nu wanneer ik de kabel van de derailleur vast moet zetten.  Dat is dus niet de eerste stap na het vervangen van de kabel.

Maar eerste even kijken of ik nog een paar cm 9-speed ketting heb liggen. De kettinglengte is teveel ingekort zie ik, dus ie hdie moet eerst wat verlengd worden.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 3 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Verstellen van...ZoefZoef — 01:52 AM
XL Hotspot in 3d-print
NB Bij een QV en S...365cycle — 01:20 AM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Iedereen hier kent ...ZoefZoef — 12:39 AM
SL in Grou
Ik had die adverte...Gideonaut — 12:23 AM
XL Hotspot in 3d-print
Bij een QV als ook S...Hoekie — 12:20 AM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Ik versta geen Duits...Gideonaut — 12:16 AM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Ik vind het echt wel...Hardloper — 12:12 AM
SL in Grou
Ik had die advertent..._Peter — 12:03 AM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Iedereen hier kent D...Tom Fekkes — 11:58 PM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Ach hardloper. Het...ZoefZoef — 11:54 PM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Ach hardloper. Het i...Tom Fekkes — 11:32 PM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Alles zal anders voo...Niels van der Wal — 11:19 PM
XL Hotspot in 3d-print
Begrijp me niet ve...Hardloper — 11:10 PM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Ik respecteer jullie...Hardloper — 11:07 PM
XL Hotspot in 3d-print
Ik ben geen Audi r...365cycle — 10:58 PM
XL Hotspot in 3d-print
De oplossing van A...twilwel — 10:44 PM
XL Hotspot in 3d-print
Ja ik heb ook jare...365cycle — 10:35 PM