Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Even voorstellen
#1
Als ex-verkoper speed-pedelecs ging het mij toch wel tegenstaan om een Strömer van duizenden euro's te verkopen onder het begrip duurzaam, vlot en met weinig inspanning. Het is het zeker vergeleken met een Audi of BMW van 1700kg om naar je werk te rijden, maar dat moet toch beter kunnen??
Nu duik ik nieuw in de ligfiets wereld en ben op zoek naar een oude flevobike omdat de bedrijfsfilosofie me erg aanstaat na wat onderzoek.
Voorwielaandrijving, zo groot mogelijke wielen, stuur hoog.. of toch laag?
K zal het wel ontdekken gaandeweg met forenzen iedere dag.
Het lijkt op een leuke community en ik zal eens rondloeren naar een leuke instap Flevobike.

Groetjes,
Leen
Antwoord }
#2
Welkom! De Flevo-bike/racer zijn niet de makkelijkste fietsen om te leren ligfietsen.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Hoekie
#3
Welkom! Ook ik ben wel benieuwd naar je motivatie achter die zo overtuigde keuze voor Flevobike. Heb je er al ervaring mee?
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Hoekie
#4
Welkom Leen! Superleuke motivatie om eens te komen kijken, volgens mij lees ik een stukje van m'n eigen nieuwsgierigheid terug. 
Ik zou zeggen: Kijk gerust rond, stel vragen als je die hebt, en laat je niet afschrikken door een pittige staaltje discussie want daar zijn we (o.a. ik zei de gek) ook weleens goed in.

Die speed pedelec... tsja, ik zie het als een alternatief voor de auto, niet voor de fiets. En als ik dan moet kiezen tussen een Stromer en een BMW van 1700 2365 kg is mijn keus gauw gemaakt. De impact op het milieu is stukken kleiner. 

Hoewel ik 'm vaak genoeg adviseer kies ik zelf níet die Stromer, maar rijd ik een velomobiel; qua tempo een prima alternatief voor een snelle speed pedelec, en het heeft daarnaast mijns inziens meer voordelen dan nadelen. Hier meer over zo'n velomobiel, en vooral ook waarom.
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , Willeke_IGKT
#5
Welkom! Leuk om wéér iemand gemotiveerd te zien om efficiënter met de fiets om te gaan in plaats van er meer ondersteuning aan te geven.
Persoonlijk heb ik nog geen half jaar geleden de keuze gemaakt tussen een speed pedelec en een velomobiel (het is de velomobiel geworden) en ik ben er nog steeds blij mee.

Voor mij was een heel fijne eerste stap om een willekeurige, goedkope ligfiets van Marktplaats te plukken en daar een paar dagen mee te proberen of liggend fietsen wel iets voor mij was. Die tweewieler is daarna gewoon weer de deur uit gegaan, naar een liefhebber Smile
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie
#6
Welkom! De Flevobike is inderdaad wat lastig om te leren fietsen, maar de moeite wordt beloond. Heb zelf een Flevoracer (zie voorsteltopic hieronder). Hoewel de Flevoracer nog lastiger schijnt te zijn dan een gewone Flevobike, kun je er na een tijdje heerlijk ontspannen mee fietsen, en bijna intuïtief mee sturen. Handen vrij om een boterham te eten, sinaasappel te pellen, navigatie te bedienen is ook makkelijk. Ben benieuwd naar je zoektocht naar een geschikte Flevo.
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie
#7
In mijn beleving was de Flevo Racer gemakkelijker dan de Bike, omdat de voorkant steviger is en omdat je, paradoxaal genoeg, lager zit/ligt. Maar ja, ik had al leren rijden op de Bike, toen ik overging op de Racer. Die had ik nooit weg moeten doen, want nu zijn ze haast niet meer te krijgen (in goede staat). Nu lijken er alleen nog maar verroeste 'schuurvondsten' te zijn. De manier waarop ik het geleerd is om te oefenen op een plein (ruimte) met een lichte helling. Oefen 's avonds laat of 's nachts om geen publiek (lachers) te trekken.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Bacchus , Hoekie
#8
Leen, welkom op dit forum

Een Flevobike? Wow, dat is totnutoe de enige ligfiets waar ik niet op kan fietsen.

Ik heb er nu ruim 30 gehad. Ik heb dus een beetje ervaring.


Waarom wil je heel graag deze oer-Nederlandse ligfiets die ervoor heeft gezorgd dat 'het publiek' denkt dat ligfietsen moeilijk is?
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#9
(06-Feb-2023, 09:26 PM)Wim -de roetsende schreef: Waarom wil je heel graag deze oer-Nederlandse ligfiets
misschien omdat dat de enige is waar je echt lekker zonder handen kunt rijden?  Ik vind het fijne fietsen; kon onderweg gewoon gitaar spelen Smile


@Vliegendekraai; maarja, in de stad heb je een klein schuurtje dus beetje plaatsgebrek; mijn flevo(trike) komt te koop, mocht je interesse hebben.
Quest 506 carbon
(Sparkman & Stephens 30' Antilla 200)
http://www.aelixihr.org
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT
#10
Welkom Leen!

Ik besef nu dat ik me ook nog even moet voorstellen  Blush 

Ik ben René Hinloopen, 64 jaar jong en heb het ligfietsvirus te pakken sinds 2013. Ik woon in Gouda en fiets graag mee met de Liever Liggend ligfietsclub in Gouda/Reeuwijk. De komende 1e zondag in maart wordt weer de eerste rit van dit seizoen. (zie ook de agenda op ligfiets.net)
Ben ook nog fanatieke zeiler, kajakker, vliegeraar en paramotorvlieger (vliegen met een propeller op je rug), maar ligfietsen doe ik toch het liefst!
Mijn laatste aanwinst is een Flevobike racer. Zelf van de grond af aan opgebouwd. Inderdaad, een verroest frame gekocht, het zitje en de wielen waren nog goed.
Laten zandstralen, poedercoaten en opnieuw afgemonteerd met zoveel mogelijk onderdelen uit die tijd (jaren 80/90). Alles zo'n beetje op marktplaats kunnen scoren
Verder fiets ik ook graag op de Flevobike bike (kleine broertje van de racer). Dat is meer m'n dagelijkse fiets voor boodschappen. 

Voor de snelle ritjes rijd ik op een Cruzbike S40. Een geweldige fiets. Met deze fiets doen je armen actief mee. Een totaal-workout dus. Hiermee rijd ik de grotere rondes. Dit jaar staat de ronde van Noord-Holland en de omringdijk weer op het programma.
En voor de sociale ritjes met m'n partner op een Nazca Quetzal tandem. Erg leuk ook. Op de tandem heb ik wel een motortje gezet. 
Ik ga ook regelmatig met me, myself and I op ligfietsvakantie met fietskar. Dat doe ik op een HP Velotechnik grasshopper FX. Dat is een vouwligfiets met 20 inch wielen waarmee ik gratis mee de trein in kan. Rijd zeer goed ook, onderhoudsvrije Rohloffnaaf, GoCycle 50mm brede banden, topfiets voor grote reizen.

@Leen, ja de leercurve van een Flevobike is steil, maar als je het eenmaal onder de knie hebt is het geweldig! Doorzetten dus!
Je fiets en rust uit tegelijkertijd. Het is meer een vorm van zweven over de weg. Vooral de racer geeft dat gevoel. En inderdaad, feitelijk zit er geen stuur op maar een gebogen dwarsstang waar de remhendels en de versnellingverstellers op gemonteerd zit. Sturen kan je er niet mee. Sturen doe je dmv gewichtsverplaatsing. 
Het heeft een half jaar geduurd voordat ik er helemaal mee vertrouwd was. Ik was toen al ruim 60 voordat ik eraan begon. leeftijd maakt niet uit dus!
We kennen allemaal wel die youtube-filmpje van de "achtjes draaien op een flevobike" meditatie. Een ultieme vorm van comfortabel ligfietsen. Ja en inderdaad op een gegeven moment kon ik het ook.

Mijn eerste ligfiets is een Flevobike Basic. Gescoord voor wènag. Die heeft me met het virus besmet. Die fiets heb ik nog steeds en m'n zoon rijdt daar nu op. Een geweldige beginnersfiets.
Ben wel een mooiweer ligfietser trouwens. Als het regent rij ik gewoon op m'n stadsbukfiets. Echte goede regenkleding voor een ligfiets ben ik nog niet tegengekomen. Ja een (ademende Goretex) anorak voor in een kajak draag ik wel eens. Maar bij beetje doorfietsen is de jas aan de binnenkant gewoon zeiknat.

Ik heb wel een extra garage moeten huren voor al die fietsen. Misschien wordt de stal nog eens uitgebreid met een velomobiel. Er is ruimte voor!

Groet,
René Hinloopen
Antwoord }
#11
Ook welkom René! Leuke verzameling heb je! Als je weleens een geel/witte of blauwe velomobiel door je stadje ziet flitsen kan het zijn dat je mij gespot hebt. Ik rijd er regelmatig Big Grin
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#12
Ik denk dat je gezien lol net zo fijn af bent met een goede tweedehandse velomobiel. Zeer comfortabel, sneller dan de Flevobike, je valt niet om (tenzij je van riskant bochtenwerk houdt). In de winter ook veel warmer en in de zomer zit je vrij koel uit de zon. Er staat momenteel op Marktplaats een erg interessante vrijwel nieuwe Carbon Quest te koop, eigenlijk wel een snelle klassieker. Maar als je per se een Flevo bike wil dat is vast ook leuk - maar je wordt wel heul erg nat met regen hoor! Eén van de leuke dingen van een velomobiel is dat je een pedelec kunt inhalen als je je best doet, ik vind dat altijd een leuke uitdaging! Probeer dit niet heuvel op.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#13
(08-Feb-2023, 05:11 PM)Arjen Meurs schreef: maar je wordt wel heul erg nat
Dat heb ik ook altijd als ik een pedelec inhaal Big Grin 
(08-Feb-2023, 05:11 PM)Arjen Meurs schreef: Probeer dit niet heuvel op.
Waarom niet?! Big Grin
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#14
(08-Feb-2023, 06:34 PM)365cycle schreef:
(08-Feb-2023, 05:11 PM)Arjen Meurs schreef: maar je wordt wel heul erg nat
Dat heb ik ook altijd als ik een pedelec inhaal Big Grin 
(08-Feb-2023, 05:11 PM)Arjen Meurs schreef: Probeer dit niet heuvel op.
Waarom niet?! Big Grin

Nou tegen een volle pedelec die heuvel op rijdt maak ik geen kans, heb ik wel eens geprobeerd op die heuvel over de A 27 route OBT 23 andere kant uit, regende ook nog als de zee. ik denk door gewicht van de velomobiel en doordat bij lagere snelheden ons aerodynamische voordeel kleiner wordt. Bij de topsnelheid van een pedelec gaat bij ons velonauten de stroomlijn goed werken en is het een kwestie van flink doortrappen dan! Maar: denk om de AMG's: OMG en WTF!
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#15
(Wat tekst weggehaald) 

Met een velomobiel en een beetje toegevoegde power is het niet eens een wedstrijd. Zeker op rechte stukken zijn het eerder niet-zo-speed-pedelecs. Bij doorknallen waar er ruimte is, wordt het snelheidsverschil best groot. Geef mij daar maar geel kentekenscooters  Sick
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#16
(08-Feb-2023, 09:37 PM)Hoekie schreef: Geef mij daar maar geel kentekenscooters  Sick 
Mij ook. Het wordt pas leuk als ze gekieteld zijn. Had er vanmiddag één die ~60 kon. Ik kon ~63 Big Grin
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , gideon , Willeke_IGKT
#17
(08-Feb-2023, 05:11 PM)Arjen Meurs schreef: Eén van de leuke dingen van een velomobiel is dat je een pedelec kunt inhalen als je je best doet, ik vind dat altijd een leuke uitdaging! Probeer dit niet heuvel op.
Gaat met een snelle open ligger ook wel, met dezelfde beperking overigens. Zoals 365cycle al eens heeft aangegeven (en Testkees, en ANWB getest), houden de meeste speed-pedelecs het bij iets van 35 km/u wel voor gezien maar er zijn er een paar waar ik liever in het wiel blijf zitten.
M5 M-Racer / Challenge Hurricane / Giant Expedition / Giant Defy 1 / MBK Course
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#18
(09-Feb-2023, 02:21 PM)Bacchus schreef: Gaat met een snelle open ligger ook wel, met dezelfde beperking overigens. Zoals 365cycle al eens heeft aangegeven (en Testkees, en ANWB getest), houden de meeste speed-pedelecs het bij iets van 35 km/u wel voor gezien maar er zijn er een paar waar ik liever in het wiel blijf zitten.
Moet zeggen dat ik toch wel vaak Strömers tegenkom (vermoedelijk ook omdat het typisch de wat langere routes zijn die ik rijd), en die kunnen altijd wel >40 km/h. Met een volle accu zitten ze zelfs dicht tegen de 50, en da's mijn ervaring ook: De leen-Strömer ST1X die ik ooit bij me had wilde (met stevig meetrappen) dik 49 km/h. Er zat een stuk een wielrenner in m'n wiel (op uitnodiging), ondanks tegenwind - beste held Big Grin 

Met 10% accucapaciteit over wilde die Strömer nog altijd 43 km/h op standje "nauwelijks trappen". Ik heb 'm later wel wat terug gezet, omdat ik 'm niet helemaal leeg wilde rijden. Dan moet je flink harder trappen om dat tempo vol te houden - een racefiets is VEEL aerodynamischer dan een Strömer.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#19
We hebben hier letterlijk een oude (kleine) koeienstal vol fietsen. Ook een grashopper voor onze tieners, zelf rijdt ik liever op een ligger met iets grotere wielen, zeker bij grotere afstanden en fietsvakanties. De challenge furai is daarvoor nu mijn favoriet. De flevobike zou ik nog wel eens willen proberen.... net als de quetzal.
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , Willeke_IGKT , 365cycle , Frutsel


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
XL Hotspot in 3d-print
Ik had mijn post aan...Hoekie — 03:11 AM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Ach hardloper. Het...365cycle — 02:50 AM
XL Hotspot in 3d-print
Fijne lamp? Wat is...365cycle — 02:41 AM
XL Hotspot in 3d-print
NB Bij een QV en...Hoekie — 02:07 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Verstellen van de...ZoefZoef — 01:52 AM
XL Hotspot in 3d-print
NB Bij een QV en S...365cycle — 01:20 AM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Iedereen hier kent ...ZoefZoef — 12:39 AM
SL in Grou
Ik had die adverte...Gideonaut — 12:23 AM
XL Hotspot in 3d-print
Bij een QV als ook S...Hoekie — 12:20 AM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Ik versta geen Duits...Gideonaut — 12:16 AM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Ik vind het echt wel...Hardloper — 12:12 AM
SL in Grou
Ik had die advertent..._Peter — 12:03 AM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Iedereen hier kent D...Tom Fekkes — 11:58 PM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Ach hardloper. Het...ZoefZoef — 11:54 PM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Ach hardloper. Het i...Tom Fekkes — 11:32 PM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Alles zal anders voo...Niels van der Wal — 11:19 PM
XL Hotspot in 3d-print
Begrijp me niet ve...Hardloper — 11:10 PM