Peiling: Stalen of aluminium frame voor trike?
Staal (ChroMo)
80.00%
4 80.00%
Aluminium
20.00%
1 20.00%
Totaal aantal stemmen: 5 100%
* U hebt op deze optie gestemd. [Resultaten weergeven]

Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Trike kriebels
#27
Kan je voor de voorwielen niet ook 24 inch nemen? Dat is makkelijker met reservebinnenbanden meenemen. En fietst waarschijnlijk ook wat fijner met grotere wielen.
Antwoord }
Bedankt door:
#28
Dat is iets wat ik serieus overwogen heb. Ik heb ernaar gezocht maar ik vind erg weinig info over trikes met grotere wielen dan 20 inch. Ze zijn er wel maar niet veel. En ik vind 20 inch ook mooier. Grote wielen vind ik niet zo mooi. Maar die zijn wel comfortabel. Daarom heb ik als compromis achter 24 inch gekozen. Toch wat groter dan 20 inch maar weer niet zo groot als 26 inch.

Tot slot denk ik dat de draaicircel met 24 inch ook wel toe zal nemen en die was nu al aan de ruime kant...
Maar je hebt zeker gelijk wat betreft de binnenbanden en het comfort. Daarom heb ik het idee ook nog niet 100% terzijde geschoven...
Antwoord }
Bedankt door:
#29
De binnenbanden is vooral interessant als je er lange toertochten mee wil maken.
Antwoord }
Bedankt door:
#30
De kogel is nu definitief door de kerk en de frameset is besteld! Het is toch een stalen geworden en wel een blauwe.

De reden dat ik voor een aluminium wilde gaan was met name het lagere gewicht. Bij het alu frame hoort ook een alu zitje en tezamen zou dat ca. 2,3 kg lichter zijn dan het stalen frame met het stalen zitje. Toen bleek echter dat de alu set geleverd zou worden met een stalen zitje waardoor het gewichtsverschil nog maar 1 kg zou zijn. Na een hoop gemail bleek een alu zitje wel mogelijk tegen een meerprijs van 100 euro. Dat zou betekenen dat het alu frame 300 euro duurder zou zijn plus de kosten die ik nog zou moeten maken om het te laten overspuiten/poedercoaten. Het alu frame was er alleen in zilver en daar hou ik absoluut niet van... Het blauw van de stalen set vind ik wel mooi.

Dus dan maar een iets zwaarder frame, kan ik mooi het verschil gebruiken om de componenten van te kopen.  

[Afbeelding: 115-big.jpg]

Deze kleur dus. Hier nog wat plaatjes van de KMX Viper. Mijn trike zal daar dus op gaan lijken.

[Afbeelding: 120-big.jpg]

[Afbeelding: KMX-Viper-0.jpg]

Hopelijk komt het frame snel binnen zodat de bouw kan beginnen! De bouw documenteer ik hier
Antwoord }
Bedankt door:
#31
Mooi!
Ik ga je project topic zeker volgen!

Huidige fietsen:
Trident Stowaway -/- Surly Disc Trucker -/- Speedliner (M5) 28/20

Antwoord }
Bedankt door:
#32
(13-Dec-2017, 10:00 AM)ErikvanD schreef: De laatste tijd heb ik last van zogenaamde "trike kriebels". Heel vervelend  Wink Je kent dat wel, zo'n dingetje in je achterhoofd dat maar blijft broeden... Toen ik aan het kijken was voor mijn eerste ligfiets heb ik ook een (ondersteunde) trike getest en dat was toch eigenlijk wel heel  erg leuk... Dus langzaamaan begin het idee vorm te krijgen dat ik er wel een trike bij zou willen. Gewoon voor de fun. Heb helaas geen geldboom in de tuin dus het moet ook een beetje betaalbaar blijven. Een nieuwe HP Scorpion o.i.d. zit er dus niet in. Dus ik ben een beetje aan het rondkijken naar wat ik dan zou willen en heb ook al contact gehad met o.a. Jouta en Maia. 

Ik zou een lage, sportieve trike willen. Zonder m.i. overbodige zaken als spatborden, rekken etc. Eenvoudig en strakke lijnen. Geveerd is niet perse nodig. Het mooiste vind ik een trike met gelijke wielen (dus 3 x 20 inch of zo). Trikes die ik qua uiterlijk mooi (en niet ontzettend duur zijn) vind zijn bijvoorbeeld KMX, AZUB T-tris en HP Gekko. Van KMX kan ik ook een frame-kit kopen en op basis daarvan zelf mijn fiets opbouwen. Dat lijkt me als fervent knutselaar ook wel wat. Helemaal zelf bouwen lijkt me ook leuk maar op dit moment, ook vanwege andere prioriteiten, een brug te ver.

Ik ga binnenkort zeker eens kijken bij Jouta en Maia en ga dan ook een dag een trike huren om een lange rit te maken. Wie weet kom ik dan toch op iets heel anders uit..

En ik heb ook nog wat vragen aan de ervaren trike rijders hier:

  1. Opvouwbaarheid: sommige trikes zijn opvouwbaar. Ik zie het voordeel daar op zich wel van in al neem ik mijn ligfiets zelfden mee met de auto (i.t.t. mijn gewone fietsen). Dus ik vraag me af hoe belangrijk het is om een vouwbare fiets te hebben. Vouwen jullie je trike vaak op? En zo niet, neem je hem dan wel eens op een andere wijze mee in/op de auto?
  2. Woon-werk verkeer: ik zou mijn trike vast ook weleens willen gebruiken voor woon-werk. Stalling is geen probleem op mijn werk maar ik vraag me af hoe het rijden met een trike door de stad is. Mijn ww route is ca 15 km door de polder en 7 km dwars door Breda (ik werk in het centrum). Met de gewone ligger is inhalen in de stad vaak al tricky met de vele scholieren etc., met een trike lijkt me dat helemaal niet te doen... Of valt dat mee? Ik denk dat VM rijders hier trouwens dezelfde problemen hebben (dan wel geen problemen...)
  3. Snelheid: wat is de gemiddelde snelheid die ik van een trike kan verwachten? Ik ben zeker geen racer maar hou wel van lekker doorrijden op mijn eigen tempo. Op mijn, relatief zware winter MTB (ca. 15 kg) is mijn langdurig gemiddelde 25 km/u, op mijn single speed, racefiets en Shockproof ligt dat wat hoger, ca. 27 km/u. Is een gemiddelde van ca. 25 ook haalbaar op een trike of ligt dat toch een stuk lager?
  4. Directe vs indirecte besturing: een KMX heeft directe besturing en andere trikes juist weer niet. Ik heb daar al het nodige over gelezen, echt zo'n discussie waar je alleen maar uitkomt door beide varianten te proberen denk ik. Maar desondanks ben ik nieuwsgierig naar jullie mening hierover
Groeten,
Erik
 Nou Erik,
Tot nu toe is mijn ervaring dat automobilisten met een tweewieligfiets meer de idee hebben dat ze er gewoon langs kunnen scheuren. Bij de trike is mijn ervaring dat ze een flinke boog!!! eromheen maken. Zorg dat je gezien word en dat je ze ziet. Succes met de zoektocht. En ik verzeker je: je krijgt een trike-grine
Slak66
Antwoord }
Bedankt door:
#33
Dat is mijn ervaring dus ook! Is ook één van de dingen die ik heb beschreven in mijn blogpost die ik heb geschreven na de eerste 1000 km met mijn trike: KLIK
Antwoord }
Bedankt door:
#34
Voor wat betreft de trike in de stad: over het algemeen geen enkel probleem. Zorg wel voor goede spiegels omdat je meer breedte nodig hebt met inhalen. Op fietspad groep scholieren inhalen, blijft lastig. Ik kies dan ook meestal de rijbaan wat volgens de wet ook gewoon mag (bakfietsregel, mijnheer agent)
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
KIWA track en trace systeem
Het is even on hol...ZoefZoef — 01:05 AM
KIWA track en trace systeem
De AXA lijkt verdach...Arno boogaart — 12:51 AM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Laat eventueel de te...Fietsbennie — 12:08 AM
KIWA track en trace systeem
Het is even on hold ...Hoekie — 11:37 PM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Wat bekendheid gener...Hoekie — 11:30 PM
De Waterlandse Liggers
Na een maand te hebb...GertBr — 11:07 PM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Bekendheid is ook ni...Bianca F — 10:54 PM
Hase pino verbouwing
Onze hase pino is al...blokdoorn — 10:02 PM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Nou ik denk eerder a...Hardloper — 02:43 PM
OBT 2024 Rotterdam
Als ik mee doe . Dan...Hardloper — 02:39 PM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Met zo'n voornemen m...Bob Hagendijk — 02:27 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Mooi forumpje dit :D365cycle — 02:07 PM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Niet alleen op Linke...365cycle — 02:04 PM
OBT 2024 Rotterdam
Voor stallers heb ik...365cycle — 01:54 PM
KIWA track en trace systeem
In een wielkast zou ...365cycle — 01:46 PM
KIWA track en trace systeem
Heb de vraag uitgeze...Arno boogaart — 12:58 PM
Het nieuwe wapen tegen fatbikes: de rol...
Iemand een Optima Ri...TimSch — 11:00 PM