Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Pontjes en andere manieren om water over te steken.
#1
Ik woon vlak bij een kanaal en een fietstocht naar het zuiden begint (en bij terugkomst eindigt) met een pont.
Dit is een pont die 24/7 vaart, tenminste elke 20 minuten tot wel na middernacht, alleen in de kleine uurtjes varen ze, in praktijk, minder vaak, is mij verteld.

De enige vaste oever verbinding voor fietsen en wandelaars over mijn eind van het Noordzeekanaal is jarenlang afgesloten geweest en is nu nog steeds niet gegarandeerd open, maar dat is alleen een probleem met stakingen en erg slecht weer. En daar ik niet het water over hoef voor werk is dat voor mij nog nooit een probleem gebleken.

Ik hou van pontjes maar in lange fietsroutes probeer ik ze te vermijden daar je vaak niet veel gegevens kan vinden over vaartijden, laatste pont van de dag, maanden uit de vaart in winter of met laag/hoog water.
En soms zijn pontjes echt voet veren waar je met een grote fiets niet op past of niet mee mag. Of doe-het-zelf pontjes die je niet vast kan leggen om aan boord te gaan of waar je die optie gewoon niet weet terwijl het er wel is.

De planner van de fietsersbond geeft de optie om pontjes te vermijden maar ik zou liever willen weten welke pontjes veilig zijn en welke wel vermeden moeten worden.

Misschien kunnen we hier informatie delen over ponten en pontjes, welke leuk zijn, welke lastig, welke er nu wel of juist niet varen.
Niet als een naslagwerk dat bijgehouden wordt maar als een leuke leesplek waar je inspiratie op kunt doen.

Laat me beginnen met mijn lokale pont.
Het veer Velsen-Noord Velsen-Zuid. (Soms IJmuiden ipv Velsen-Zuid.) 
Over het Noordzeekanaal, elke 20 minuten en overdag op werkdagen 10 minuten, gratis voor verkeer dat niet door de tunnels mag, dus inclusief alle fietsen.
De andere veren over het kanaal volgen hetzelfde patroon, hoewel elke de extra pont (dus de 10 minuten dienst regeling) niet voor alle ponten geld.

Aan beide einden van het kanaal zijn er sluisen waar je, in theorie, met de fiets over kunt en bij die in Amsterdam is ook een brug over het water.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door: =oNNo=
#2
Je kent www.veerponten.nl al?

Ik ben een fervent veerbootgebruiker en neem geregeld een veerboot ook al is het niet nodig, gewoon een paar keer over een weer over de IJssel, Rijn of Waal in de loop van de kilometers als ik langs een rivier fiets. Maar alleen als ik er gewoon met contant geld kan betalen. De boten waar het verplicht pinnen is mijd ik. Dan fiets ik wel om. Dat zijn voor zover ik weet nog maar vier veerboten in het westen van het land.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#3
En dan heb je tegenwoordig ook pontjes.nl.

Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#4
(30-Sep-2022, 10:32 PM)Lopopodium schreef: Je kent www.veerponten.nl al?

Maar alleen als ik er gewoon met contant geld kan betalen. De boten waar het verplicht pinnen is mijd ik. Dan fiets ik wel om. Dat zijn voor zover ik weet nog maar vier veerboten in het westen van het land.

Ik weet van dat soort sites maar ik heb er nog nooit gekeken.

De ponten die ik hierboven vermelde zijn gratis, dus niet met contant geld te betalen (en ja, voor autos is het pinnen of via de website een meer vaarten kaart.)
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door:
#5
Overdrijven is ook een vak Smile
Ik vind het leuke afwisseling in een fietstocht. Vecht, IJssel, Merwede, Weser of Rijn, talloze heb ik er zo onderhand wel gehad. In het begin noteerde ik telefoonnummers maar ik gok tegenwoordig erop. 's Nachts pak ik wel bruggen voor de zekerheid.

Eén keer bij Xanten was ik te vroeg in het seizoen toen had ik de keuze of dezelfde weg via Rees of de brug bij Wesel 15 km om. Toen heb ik het laatste gekozen.
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
#6
Op die sites in Zeeland kan je bijna allemaal schrappen. Of die zijn er niet meer of varen alleen in een hele korte zomer periode. En zelfs in die korte periode zit er lange tijd tussen de vaartijden. M.u.v. de Westerschelde Ferry.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#7
Bij mij in de buurt: over het NH-kanaal bij Ilpendam en Landsmeer kun je makkelijk met een velomobiel. Er is een fietsroute door de polder tussen Broek in Waterland en Amsterdam met een paar bruggetjes, die zijn enorm smal en daar kun je alleen met een enkelsporige fiets overheen. Van het trekpontje bij Holysloot weet ik niet of je er met een velomobiel op kunt (of iets aan hebt).
In de Zaanstreek is er het Molletjesveer, zelf gratis heen en weer te zwengelen, het is klein maar een velomobiel past er wel op. O ja, en de Hempont, daar past alles op.
Theo Mol
- een ligfietser komt nooit ongelegen -
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#8
(01-Oct-2022, 09:50 AM)Theo Mol schreef: …Van het trekpontje bij Holysloot weet ik niet of je er met een velomobiel op kunt (of iets aan hebt)…

Aan de Broekse kant moet je zelfs een stuk onverhard door het weiland (dus gras) heen lopen. Zou het dus alleen met een tweewieler gebruiken…
Flevobike en trike - Nazca Pioneer - Strada 58 - Quest 846 - Challenge Alize - Bülk 182 - Nazca Fiero - Brompton - Koga LightSpeed - bakfiets (voor de kleinkinderen) 
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#9
(01-Oct-2022, 09:50 AM)Theo Mol schreef: In de Zaanstreek is er het Molletjesveer, zelf gratis heen en weer te zwengelen, het is klein maar een velomobiel past er wel op.

Volgens mij heb ik dat Molletjesveer wel eens gebruikt, de Quest past erop maar ik was erg blij met een medereiziger, daar het pontje al weg wilde terwijl ik erop ging, zij kon hem naar de kant blijven zwengelen. 
Vaak fiets ik alleen en zulke pontjes zijn dan een vraagteken, kan het wel of niet vandaag.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door:
#10
(30-Sep-2022, 10:32 PM)Lopopodium schreef: . De boten waar het verplicht pinnen is mijd ik. Dan fiets ik wel om. Dat zijn voor zover ik weet nog maar vier veerboten in het westen van het land.

Wat is hier de reden van dan? Ik denk dat met een paar jaar dat je contant geld alleen in de museum kunt bekijken.
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#11
Als je de Nederrijn over wilt ergens tussen Vianen en Rhenen, dan zijn er meerdere veerponten om uit te kiezen. Ze varen allemaal in principe het hele jaar door, en ze hanteren allemaal redelijk ruime vaartijden.

De veerpont bij Culemborg (https://veerpontculemborg.nl/tarieven/) vaart van 6:30 tot 22:30, op zon- en feestdagen van 9:00 tot 22:30

De veerpont bij Wijk bij Duurstede (https://www.tonpaulusveerbedrijf.nl/) vaart van 6:00 tot 24:00, op zon- en feestdagen van 9:00 tot 24:00

De veerpont bij Amerongen (https://www.veabv.nl/vaartijden) vaart van 6:00 tot 24:00, op zaterdag van 6:30 tot 24:00, op zon- en feestdagen van 9:00 tot 24:00

De veerpont bij Elst (http://www.veerdienst-ingen-elst.nl/vaartijdenf4ed5ebd) vaart van 6:00 tot 23:00, op zaterdag van 7:00 tot 24:00, op zon- en feestdagen van 9:00 tot 23:00

Alle genoemde veerponten zijn denk ik met een velomobiel wel te doen, hoewel de veerkades redelijk stijl zijn.

Veerponten zijn zo ongeveer de enige reden waarom ik nog een beetje contant geld aanhoud.

Als ik een bepaalde veerpont op het oog heb die ik niet ken, dan doe ik een zoekopdracht "veerpont {plaatsnaam}", en dat brengt me meestal wel naar de website van de uitbater, met betrouwbare informatie over de vaartijden e.d.
Van die verzamelsites vertrouw ik niet zo, de informatie daar kan altijd verouderd zijn.

Ik denk dat ik daar bij Velsen er redelijk vaak voor zou kiezen om even om te rijden via de sluizen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#12
(01-Oct-2022, 08:56 AM)Fietsbennie schreef: Overdrijven is ook een vak Smile 

Heerlijk  applause thumb
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Fietsbennie , Lig-hen , Hoekie
#13
(02-Oct-2022, 12:12 AM)Martin van Mourik schreef: Ik denk dat ik daar bij Velsen er redelijk vaak voor zou kiezen om even om te rijden via de sluizen.

Brommers reden vaak om via de sluizen als ze net de pont gemist hadden en waren dan net voor de volgende pont op het pont plein aan de overkant. Dat was toen alle brommers officieel 45 mochten (en meestal sneller gingen.)

Als je dichter bij de sluizen moet zijn is het verschil natuurlijk kleiner maar voor mensen op de fiets zijn de sluizen meestal niet voordeling in tijd. 
Als iemand die vaak met de pont gaat weet je meestal wel hoeveel tijd je hebt om de pont te halen dus kan je redelijk vaak tot de conclusie komen dat het niet aanhaalt om om te rijden.

De belangrijkste reden voor mij is de industrie en vooral de opslag van slakken, een deel daarvan fijn genoeg om in je ogen te waaien.
Anderen vinden dat niet belangrijk en zullen vaker voor de sluizen kiezen, ook al is dat om. Een halve kilometer extra als je dicht bij de sluis moet zijn, meer dan 6 km als je dicht bij de pont moet zijn.

PS, Ik ben blij met beschrijvende posts over pontjes. Niet slechts tijden maar vergelijkingen tussen verschillende pontjes over hetzelfde water en dergelijke.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door:
#14
Sluisen moet sluizen zijn... Cool



(02-Oct-2022, 10:53 AM)Willeke_IGKT schreef:
(02-Oct-2022, 12:12 AM)Martin van Mourik schreef: Ik denk dat ik daar bij Velsen er redelijk vaak voor zou kiezen om even om te rijden via de sluizen.

Brommers reden vaak om via de sluisen als ze net de pont gemist hadden en waren dan net voor de volgende pont op het pont plein aan de overkant....
Alligt Modern, Sun Seeker Eco-Tad
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#15
(03-Oct-2022, 11:02 AM)AllSunseeker schreef: Sluisen moet sluizen zijn... Cool
Dislexie, maar ik was in dit geval wel consequent.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door: Lig-hen
#16
(02-Oct-2022, 10:53 AM)Willeke_IGKT schreef: De belangrijkste reden voor mij is de industrie en vooral de opslag van slakken, een deel daarvan fijn genoeg om in je ogen te waaien.
Goh zeg, dat had ik me niet gerealiseerd, en het lijkt me een goede reden om niet via de sluizen te gaan. Naar de kaart kijkend leek het me een route met leuk uitzicht over het water enzo.
Met de ligger rij ik makkelijker dan voorheen "even" om via een leuke route.
Ik hou soms ook rekening met de luchtkwaliteit bij routekeuze, bijvoorbeeld de Parallelweg aan de zuidkant langs de A12 tussen Odijk en Vechten pak ik bij noordenwind liever niet.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
#17
Tijdens een ritje dat ik online had uitgezet kwam ik onverwacht bij een pontje bij Dalfsen over de Vecht uit, Voetveer De Stokte - Hessum. Te bedienen met een knopje, ruimte genoeg voor een velomobiel. Ik vraag me alleen af of je er komt met het smalle fietspad dat er heen loopt, een tegenligger wordt in ieder geval een probleem. Met een tweewieler kan het wel, maar het kan deze tijd van het jaar erg glad zijn heb ik gemerkt, ik heb er al in het gras gelegen omdat ik rechtdoor schoot op langzame snelheid. Werkt van 1 april tot 1 november, van 7:00 tot 22:00.
[Afbeelding: IMG-20221015-101149-137.jpg]
Antwoord }
Bedankt door: Roepers , Willeke_IGKT , gideon , Hoekie
#18
En ik maar denken dat er geen fiets op past omdat het een voetveer is. Ook nog een tip, in Eerderbos zijn prachtige fietspaden Junnerbaan, langs Sahara enz enz.
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#19
(15-Oct-2022, 08:46 PM)Fietsbennie schreef: En ik maar denken dat er geen fiets op past omdat het een voetveer is. Ook nog een tip, in Eerderbos zijn prachtige fietspaden Junnerbaan, langs Sahara enz enz.

Er mogen er 10 tegelijk op, schijnt vooral in de zomer veel gebruikt te worden. Ik heb de randen van de Sahara wel gezien, zag er indrukwekkend uit en wil er wel een keer doorheen fietsen .
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#20
Zijn deze gegevens logisch om in bijvoorbeeld Openstreetmap toe te voegen aan de pontjes? Of is het daar te volatiel voor?
M5 M-Racer / Challenge Hurricane / Giant Expedition / Giant Defy 1 / MBK Course
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#21
Er staan toch fietspontjes op Openstreetmap, zoals die van Kingmatille: Klik!

Hoewel die vanaf 1 oktober niet meer vaart tot 1 april. Brouter moet je dan ook echt pressen om er 1 in de route op te nemen.

Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#22
De meeste, of zelfs vrijwel alle, pontjes staan er op zich wel op inderdaad. In het geval van Keimpetille zelfs met (foutief) telefoonnummer en web-adres. Ik doelde ook op dit soort contactgegevens en vaartijden/seizoen.
M5 M-Racer / Challenge Hurricane / Giant Expedition / Giant Defy 1 / MBK Course
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Roepers
#23
Even een oude topic afstoffen hoor :-)

Ik ben van plan dit voorjaar van Middelburg naar Noord Groningen te gaan fietsen met de Quest. Tentje mee, dag of 3 de tijd nemen. Ik heb dit boek ter inspiratie gekregen voor een route, die ik nu een beetje aan het bekijken ben en er wordt ook uitgegaan van bepaalde pontjes, zie ik nu. 

Wie weet of ik met de Quest op dit pontje kan: https://www.poortnaardebiesbosch.nl/veerpont ?? En waar ik ook benieuwd naar ben is de breedte en kwaliteit van het fietspad waarop ik beland wanneer ik met dat pontje mee zou kunnen van Lage Zwaluwe richting Biesbosch? 

Daar is vast één van de mensen hier al eens geweest, toch?  Wink
Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Thys 222 -  Ligfietsclub Noorderligt 
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Fietsbennie
#24
(19-Feb-2023, 08:54 AM)TimSch schreef: Wie weet of ik met de Quest op dit pontje kan: https://www.poortnaardebiesbosch.nl/veerpont ?? En waar ik ook benieuwd naar ben is de breedte en kwaliteit van het fietspad waarop ik beland wanneer ik met dat pontje mee zou kunnen van Lage Zwaluwe richting Biesbosch? 

Ik heb geen persoonlijke ervaring met dat pontje maar de fietspaden in Biesbosch en Noordwaard zijn meestal prima. Anders kun je met de Quest op veel plaatsen ook goed op de vrij rustige en overzichtelijke hoofdrijbaan.
M5 M-Racer / Challenge Hurricane / Giant Expedition / Giant Defy 1 / MBK Course
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#25
Een paar jaar geleden ben ik overgevaren met dat elektrische pontje naar de Biesbosch. Een leuke en spannende overtocht (er varen best grote schepen daar).
Ik lees op de site dat er fietsaanhangers mee kunnen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#26
Pontje Druten-Dodewaard heb ik 1 keer gedaan met de VM. Bij Druten een erg lange smalle loopbrug. Ik heb hem eerst gelopen en daarna in de fiets naar beneden gerold. De plank is smal met een degelijke leuning, maar naast een vm lopen past niet. Aan de Dodewaardse kant is de uitstap op een ponton, met een Z erin. Ook daar weer smal. Gelukkig was de Pont mevrouw zo vriendelijk om me effe te helpen met het kontje van de VM keren.

In de andere richting ga ik het in ieder geval niet proberen, het is ook een eindje uit de buurt.

Pontje Pannerden (de Bijland)- Millingen vaart maar heel af en toe, om de 1,5uur. Is geen heen en weer pont. Fietspad er naar toe is erg mooi, maar erg smal en twee richtingen. In de zomer moet je er nog hoog gras en zwabberende E bikers bij denken.

Doornenburg-Millingerwaard moet je ook vooraf even checken of ie vaart. Komt op een schitterend plekje in de Millingerwaard uit. Is een kleintje met een steile op/af rit. Nooit met de VM gedaan. Richting Nijmegen moet ik dan ook de auto pont Pannerden-Doornenburg mee pakken.

Verderop in Duitsland is voor mij ook vlakbij. Bij Grieth ligt er een kleinere met wat lastige op/afrit. Bij Rees ligt er ook een maar die is duur, vlak naast de brug, gaat maar af en toe. de andere kant is een soort van schiereiland dus als je het verkeerd timed heb je vette pech. Nooit gebruikt. De brug heel vaak. Bij Xanten een grotere met een royale op en afrit. Bij Xanten hebben de Romeinen het straatwerk nog gedaan.. de andere kant bij Bislich is breed. Met de VM gaat het daar prima, mag op de klep staan, aan het kantje. Beiden alleen in het toeristenseizoen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
XL Hotspot in 3d-print
Hoekie heeft het ove...LigfietsWilsum — 07:11 AM
Greenmachine met klik geluiden.
De fiets uit de open...Willeke_IGKT — 07:03 AM
XL Hotspot in 3d-print
Ik had mijn post aan...Hoekie — 03:11 AM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Ach hardloper. Het...365cycle — 02:50 AM
XL Hotspot in 3d-print
Fijne lamp? Wat is...365cycle — 02:41 AM
XL Hotspot in 3d-print
NB Bij een QV en...Hoekie — 02:07 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Verstellen van de...ZoefZoef — 01:52 AM
XL Hotspot in 3d-print
NB Bij een QV en S...365cycle — 01:20 AM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Iedereen hier kent ...ZoefZoef — 12:39 AM
SL in Grou
Ik had die adverte...Gideonaut — 12:23 AM
XL Hotspot in 3d-print
Bij een QV als ook S...Hoekie — 12:20 AM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Ik versta geen Duits...Gideonaut — 12:16 AM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Ik vind het echt wel...Hardloper — 12:12 AM
SL in Grou
Ik had die advertent..._Peter — 12:03 AM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Iedereen hier kent D...Tom Fekkes — 11:58 PM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Ach hardloper. Het...ZoefZoef — 11:54 PM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Ach hardloper. Het i...Tom Fekkes — 11:32 PM