Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Probleem met naafversnelling, floept automatisch naar de één als ik in de twee fiets
#1
Mijn vraag betreft mijn stadsfiets. Ik hoop dat het mij vergeven wordt. Maar het had natuurlijk net zo goed een probleem met mijn ligfiets kunnen zijn, die heeft ook een naafversnelling!

Het probleem met mijn stadsfiets is dat de naafversnelling (met drie versnellingen) regelmatig van de twee naar de één schiet. De versnelling zelf, dus niet de shifter op mijn stuur. Dat gebeurt vooral als ik de benen stil heb gehouden als ik eens iets inhoud om een bocht door te gaan. Even naar de één schakelen en dan meteen weer terug naar de twee zorgt dat ik weer in de twee trap. Maar zodra ik weer eens mijn benen stil houdt, schiet het weer in de één. Soms gebeurt het ook gewoon tijdens het fietsen in de twee.

Heeft iemand een idee wat het probleem zou kunnen zijn?

De pin van de naaf lijkt er op zich wel goed in te zitten. Hij is zeker vettig genoeg. En ik kan deze ook gewoon indrukken, een veer in het binnenwerk duwt het gewoon weer terug, dus erg is niets dat het vast lijkt te houden of iets dergelijks. Ook de clickbox zelf is gewoon goed afgesteld, daar zit het probleem ook niet in, en de indicator zit precies tussen de twee aangewezen lijnen.

Eigenlijk heb ik dit probleem al bijna vier jaar, toen ik vier jaar geleden een nieuwe naaf had laten inbouwen (de vorige had het begeven). Hij heeft dus nooit echt goed geschakeld, maar het is wel erger geworden in de loop van de tijd. In het begin versprong het niet zo vaak naar de één en kon ik er prima mee leven. Maar ondertussen gebeurt het vaker en begint het steeds meer te ergeren. Maar wel een beetje te laat om er nu nog voor garantie mee naar de fietsenmaker te gaan.

Heeft iemand ervaring met een soortgelijk probleem, en een mogelijke oplossing?
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#2
Vermoedelijk is er iets mis met de kabel:, ik zou hem toch iets strakker zetten al zegt de schakelbox dat het wel goed zit.
Anders het vet bij het pinnetje controleren: dat moet vrij dun niet-plakkerig vet zijn.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
#3
Dat herken ik van lang geleden (ook met een rechtopfiets, sorriesorrie). Die naaf was gevoelig voor de seizoenen, in het koude en natte seizoen moest-ie iets anders afgesteld zijn dan in het droge en warme seizoen.
Theo Mol
- een ligfietser komt nooit ongelegen -
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , Willeke_IGKT
#4
Als je naafversnelling van de ene versnelling naar de andere schiet zonder te schakelen, dan komt dat in mijn ervaring door de afstelling van de versnellingskabel. De naaf heeft doorgaans een kettinkje dat uit de as steekt, dat gaat om een bocht en heeft dan een schroefdraad die in een ding geschroefd is waar de rest van de kabel aan vast zit. Je kunt hem er wat verder er in draaien, of juist wat losser, zo werkt de fijnafstelling van de versnellingskabel.
Of het in jouw geval iets korter of iets langer moet worden weet ik even niet, maar meet een beetje proberen ben je daar snel achter.
Als je er zo met de fijnafstelling niet uit komt, dan moet je misschien de versnellingskabel iets korter of langer maken.
Het lijkt me waarschijnlijker dat je versnellingskabel in de loop der tijd iets te lang is geworden, dan dat het ding te kort is geworden.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#5
Het zou ook kunnen zijn dat de kabel niet vrij kan bewegen. Smeren is normaal gesproken niet nodig, misschien een knik of speling bij de bevestiging? Heb je een schakelaar die hoort bij de naaf?
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#6
De kabel zou in theorie wel het probleem kunnen zijn. Die is denk ik mogelijk al een eeuw oud. De shifter is toen wel vervangen en behoort bij de naaf, maar geen idee of de kabel zelf ook vervangen is toentertijd.

Dacht eerst misschien dat het aan de ketting lag. Maar nadat ik die na al die jaren maar eens aangespannen had, had dat helaas ook het beoogde resultaat niet (behalve dan dat ik de ketting niet meer in de kettingkast hoor rammelen).

Dank voor het meedenken.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#7
Heb je toevallig zo'n beschermbeugeltje om je clickbox zitten? Dat gaf bij mij ook altijd problemen met afstellen. Na het verwijderen van de beschermbeugel was het weer makkelijk afstellen tussen de gele lijntjes.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#8
Die heb ik wel bij mijn ligfiets. En heeft de 5 euro die het kostte al wel opgebracht. Kan me overigens moeilijk voorstellen dat dat een probleem kan geven. Of komt dat doordat het beugeltje een millimeter of 2 extra aan ruimte ter bevestiging op de hoofdas in beslag neemt?
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#9
(04-Mar-2023, 06:42 PM)Lopopodium schreef: Die heb ik wel bij mijn ligfiets. En heeft de 5 euro die het kostte al wel opgebracht. Kan me overigens moeilijk voorstellen dat dat een probleem kan geven. Of komt dat doordat het beugeltje een millimeter of 2 extra aan ruimte ter bevestiging op de hoofdas in beslag neemt?

Volgens mij is dat inderdaad de oorzaak: de extra ruimte. Daardoor vallen de merktekens (de gele lijntjes) niet meer samen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#10
Ondertussen de fiets weer bij de fietsendokter opgehaald, nadat ik deze verzocht had de versnellingskabel te vervangen. De patiënt maakt het goed en is aan de betere hand, hebben de eerste twee testkilometers uitgewezen! Dus ik kan naar het lijkt weer zonder (deze) ergernis rondfietsen!

Dank voor het meedenken.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#11
Het werkte nog niet vlekkeloos, maar was wel een verbetering. Toch even naar de fietsendokter teruggegaan. Blijkbaar behoefte de versnelling nog nader aangepast te worden vanwege het omslagpunt van de trappers en het moment waarop de versnelling "grijpt". Blijkbaar een precieze afstelling van de kabel bij de clickbox. In ieder geval doet 'ie het nu wèl helemaal goed.
Antwoord }


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
OBT 2024 Rotterdam
Bij de laatste obt r...Veloquest — 12:25 AM
Hoofdsteun, verschil tussen open en dic...
Buff's heb ik hier o...Jeroen S — 12:09 AM
Indexing probleem
Hallo Jacco, Ik ve...Jeroen S — 11:48 PM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
zal nog eens een n...365cycle — 11:44 PM
Hoofdsteun, verschil tussen open en dic...
Het standaard nopp...Wim -de roetsende — 11:21 PM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
zal nog eens een nor...Peter de Rond — 10:50 PM
Indexing probleem
Ik vind filmpjes Roe...Fietsbennie — 10:40 PM
Resultaat meetwerk fietsongelukken
Of juist wel, want j...blokdoorn — 10:35 PM
Dit draadje gaat nergens meer over
Bij links afslaa...Roepers — 10:28 PM
Resultaat meetwerk fietsongelukken
Ik bedoelde trams ...datakneder — 10:20 PM
Resultaat meetwerk fietsongelukken
Bij links afslaan ...365cycle — 10:05 PM
Kilometer topic
945 km nu. Maar ...365cycle — 10:02 PM
Hoofdsteun, verschil tussen open en dic...
In mijn oude fie...twilwel — 09:42 PM
Indexing probleem
Thanx Bob! Hiervoor...JaccovZ — 09:21 PM
Indexing probleem
Nog een tip: als fie...Bob Hagendijk — 08:38 PM
Kilometer topic
gemiddeld .... km/...Hardloper — 07:09 PM
OBT 2024 Rotterdam
ZoefZoef de eenvou...ZoefZoef — 06:53 PM