Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Waar zijn de Kronans gebleven?
#1
Vroeger tussen 2000 en 2010(?) waren Kronans heel populair. Tegenwoordig kom ik nog vaker ligfietsen tegen en dat wil wat zeggen. Wat is er gebeurd en waren ze kennelijk niet zo degelijk?

Groet,
Marco
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , martinus , 365cycle
#2
Waarschijnlijk allemaal weggeroest... Mocht iemand nog onderdelen zoeken, ik heb nog wat liggen van roestbakken die ik jaren geleden gedemonteerd heb.
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: Roepers , Willeke_IGKT , martinus
#3
> Door het veelvuldig gebruik van zwaar staal weegt de fiets 26 kg

Jeetjemineetje! Misschien had dat er ook wel iets mee te maken. Het gewicht van een eMTB zonder het voordeel van de motor ?
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , martinus
#4
Het waren gewoon hele slechte fietsen sinds Accell de rechten kocht en ze van pisbakkenstaal liet maken in een lagelonenland. Het hielp ook niet dat veel onderdelen niet uitwisselbaar waren met andere fietsen (dat geldt tegenwoordig helaas voor bijna elke fiets...). De oorspronkelijke Zweedse Kronan legerfiets, populair geworden door de Volkskrant columns van Wouter Klootwijk, was waarschijnlijk een stuk degelijker, maar die heb ik voor zover ik weet nooit van dichtbij gezien.
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , martinus
#5
(22-Mar-2023, 06:18 PM)melle z schreef: De oorspronkelijke Zweedse Kronan legerfiets

Dan bedoel je de Husqvarna m/42

Volgens Wikipedia:

> Kronan ("De Kroon") is een Zweeds fietsenmerk dat in 1997 werd opgezet door drie studenten in Uppsala. ... Toen de replica van de legerfiets in 1997 in productie werd gebracht, was dit enkel nog voor commerciële doeleinden. De Kronan-fiets wordt in Taiwan gemaakt en heeft in technisch opzicht niets met de oorspronkelijke militaire fiets van doen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , martinus
#6
(22-Mar-2023, 02:43 PM)Roepers schreef: Vroeger tussen 2000 en 2010(?)

Hebben ze nog zo lang dienst gedaan? Ik weet dat ze in 1999 al volop in het straatbeeld waren. Maar ik denk dat een handvol jaren later je ze eigenlijk al niet meer zag.

Dan had je beter zo'n postcodeloterijstadsfiets kunnen hebben; die zie je na al die jaren nog steeds geregeld in gebruik. Daar verbaas ik me dan wel weer om...
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , martinus , Roepers
#7
(22-Mar-2023, 06:29 PM)Lopopodium schreef: Dan had je beter zo'n postcodeloterijstadsfiets kunnen hebben
Ook al zo'n fietsenmakerslieveling.
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , martinus
#8
(22-Mar-2023, 06:18 PM)melle z schreef: De oorspronkelijke Zweedse Kronan legerfiets

Dit doet mij direct denken aan een zomervakantie in Zweden ~1985;
Tijdens een wandeling door Eksjö lopen we langs een hek waarachter honderden identieke fietsen in een overdekte stalling stonden.
Gefascineerd door de regelmaat van deze bijzondere compositie van honderden fietsen in perfecte rangorde, haalde mijn vader de lenskap van zijn fototoestel en bracht deze naar zijn hoofd.
Nog voor hij door de zoeker kon kijken klonk er een fluitsignaal en stond er een soldaat voor hem die de camera beleefd doch onverbiddelijk naar de grond richtte.
-"Passport please."
Bij het zien van het "blauwe vod" verscheen er een vriendelijke glimlach op het, tot dan toe, strenge gezicht.
-"We understand that our bicycles are impressive for Dutch tourists. Taking a pictures of anything behind a military fence is strictly forbidden. Even if it was a bird in the sky."

Zelfs het fotograferen van de regimentsfietsenstalling was in de koude oorlog verboden.
Even an absolute beginner has to start somewhere.

Antwoord }
Bedankt door: Lig-hen , Willeke_IGKT , martinus , Roepers
#9
(22-Mar-2023, 06:58 PM)melle z schreef:
(22-Mar-2023, 06:29 PM)Lopopodium schreef: Dan had je beter zo'n postcodeloterijstadsfiets kunnen hebben
Ook al zo'n fietsenmakerslieveling.

De postcodeloterijwinnaarsfiets (3 keer woordwaarde?) was niet populair bij de fiets verkopers, de winkel waar mijn broer er een op mocht halen voor een vriendin had er veel staan, soms 6 op een adres. De man van de winkel vertelde dat hij na de vorige win ronde een jaar lang geen goedkopere fietsen verkocht, en net nu de verkopen weer aantrokken was er een nieuwe lading die de markt verpestte.
Van die 6 voor een adres werden er vast 5 of alle 6 doorverkocht aan scholieren en als stations fietsen, voor minder dan de winkel fietsen kon verkopen.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door: Roepers , martinus , 365cycle , Lig-hen
#10
Wanneer zouden de laatste postcodeloterijfietsen zijn uitgereikt?  Ik kwam erachter dat ze vanaf 2009 werden uitgereikt.  Vorig jaar zijn er nog fietsen uitgereikt dus geen wonder dat je ze nog tegenkomt. De Kronans zijn van een decennium eerder en klaarblijkelijk van slechte kwaliteit waardoor ze even snel van het straatbeeld verdwenen als ze waren verschenen.

Maar, als ik het mij goed herinner, zijn het wel trendsetters geweest voor de fietsen met een bak of krat voorop. Die kom je nog steeds tegen, zij het andere merken en ook nog steeds zijn er ongeëlektrificeerde exemplaren. Het lijken mij echte windvangers en hier in het buitengebied echt lastig. Meer voor in de stad zou ik denken.

Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#11
(23-Mar-2023, 09:06 AM)Roepers schreef: Wanneer zouden de laatste postcodeloterijfietsen zijn uitgereikt?  Ik kwam erachter dat ze vanaf 2009 werden uitgereikt.  Vorig jaar zijn er nog fietsen uitgereikt dus geen wonder dat je ze nog tegenkomt. De Kronans zijn van een decennium eerder en klaarblijkelijk van slechte kwaliteit waardoor ze even snel van het straatbeeld verdwenen als ze waren verschenen.

Maar, als ik het mij goed herinner, zijn het wel trendsetters geweest voor de fietsen met een bak of krat voorop. Die kom je nog steeds tegen, zij het andere merken en ook nog steeds zijn er ongeëlektrificeerde exemplaren. Het lijken mij echte windvangers en hier in het buitengebied echt lastig. Meer voor in de stad zou ik denken.

Groet,

Marco
De wind is hier in het noorden op alle fietsen wel een dingetje
Roelof
Gele Greenspeed gt20
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#12
(23-Mar-2023, 01:30 PM)Roefie schreef: De wind is hier in het noorden op alle fietsen wel een dingetje
Je zegt het goed. Op Big Grin
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Roefie , Hoekie
#13
Speciaal voor jullie op de foto gezet Smile

[Afbeelding: CC9-DD5-A9-BF4-A-417-C-861-F-9726-A00-D5-D39.jpg]
Antwoord }
#14
Volgens mij zijn nieuwe niet meer leverbaar. De Kronan op de foto is dus mobiel erfgoed. Hier nog een column over de Kronan uit 2016.

Groet,
Marco
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#15
"Omdat fietsenmakers nu eenmaal altijd heel veel kritiek hebben op fietsen die zij zelf niet leveren, en dan al helemaal op zware Zweedse legerfietsen die je zelf in elkaar moet zetten van Het Internet, kon die vriend zijn fiets nooit ergens laten repareren. Dit was een algemeen probleem onder Kronanrijders. Ze werden weggehoond uit fietsenmakerijen. Als je zo nodig een Kronan moest, moest je hem zelf maar repareren ook. "

Dat verklaart wel wat, als dat ook echt zo in de praktijk ging bij de fietsenmakers.
Antwoord }
Bedankt door: Roepers , Willeke_IGKT
#16
Kronan lijkt nog wel te bestaan. En zo op het eerste gezicht zijn de fietsen iets minder achterhaald geworden. Ik er zou nog steeds mijn vijfendertig jaar oude Giant niet voor inruilen, al kreeg ik er de aankoopprijs bij.
M5 M-Racer / Challenge Hurricane / Giant Expedition / Giant Defy 1 / MBK Course
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , gideon
#17
Ik heb zelf ook twee 25+ jaar oude stalen Gazelle's die nog prima doorrollen.
Wat is het alternatief tegenwoordig als je een 'gewone' fiets wil kopen, eentje gemaakt van Chinesium?
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , gideon
#18
(25-Mar-2023, 04:47 PM)Lopopodium schreef: Ik heb zelf ook twee 25+ jaar oude stalen Gazelle's die nog prima doorrollen.
Wat is het alternatief tegenwoordig als je een 'gewone' fiets wil kopen, eentje gemaakt van Chinesium?
Vakmensen die goede stalen fietsen bouwen, zijn wel een uitstervend ras binnen Nederland. Bijna letterlijk. Voor zover ik weet krijg je zo'n fiets tegenwoordig enkel op bestelling en daarmee ook op maat gemaakt. Duell (Van Herwerden nu?) en Snel ken ik als echt-stalen-fietsen-bouwers. M-Gineering schijnt ook maar daar kan iemand anders vast meer over vertellen. Een zoekactie levert nog wat namen op die ik niet ken: Blacksmith, Wind, Braun, Avaghon.

Ondanks dat mijn vierkante-aluminium-buizen Defy een hele fijne fiets is, zie ik geen meerwaarde en wel risico in dat concept boven ronde stalen buizen.
M5 M-Racer / Challenge Hurricane / Giant Expedition / Giant Defy 1 / MBK Course
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#19
(25-Mar-2023, 03:34 PM)Lopopodium schreef: "Omdat fietsenmakers nu eenmaal altijd heel veel kritiek hebben op fietsen die zij zelf niet leveren, en dan al helemaal op zware Zweedse legerfietsen die je zelf in elkaar moet zetten van Het Internet, kon die vriend zijn fiets nooit ergens laten repareren. Dit was een algemeen probleem onder Kronanrijders. Ze werden weggehoond uit fietsenmakerijen. Als je zo nodig een Kronan moest, moest je hem zelf maar repareren ook. "

Dat verklaart wel wat, als dat ook echt zo in de praktijk ging bij de fietsenmakers.

En dat heb ik dus nooit begrepen van fietsenmakers.  Inkomsten zijn inkomsten. en als je het niet uit een verkoop haalt, dan kun je dat dus pakken bij onderhoud middels je uurloon.
i
Kijk, dat je liever de fietsen van je eigen klanten repareert snap ik als je het druk heb, maar om dan andere fietsen te weigeren vind ik onbegrijpelijk.  Tenzij je werkplaats gewoon helemaal vol zit en je de keuze kan maken. Maar dan nog zou ik denken: we nemen er een stagaire voor aan en harken zo extra omzet en winst binnen Wink

Maar ja, ik ben geen fietsenmaker. Zodra een fiets wat mankeert, probeer ik het zelf op te lossen. Ik vind fietsenmakers nu al te duur namelijk qua uurtarief.
Antwoord }
Bedankt door: Roepers , gideon , Willeke_IGKT
#20
(25-Mar-2023, 06:42 PM)ZoefZoef schreef: En dat heb ik dus nooit begrepen van fietsenmakers.  Inkomsten zijn inkomsten. en als je het niet uit een verkoop haalt, dan kun je dat dus pakken bij onderhoud middels je uurloon.
Dan ga je er dus vanuit dat die fietsen op een normale manier te onderhouden en te repareren zijn. Alles kan gemaakt worden, maar als je moet proberen van rommel iets minder slechts te maken en dan ook nog telkens in discussie moet over de prijs, dan snap ik dat je er liever helemaal niet aan begint.
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#21
(25-Mar-2023, 07:16 PM)melle z schreef:
(25-Mar-2023, 06:42 PM)ZoefZoef schreef: En dat heb ik dus nooit begrepen van fietsenmakers.  Inkomsten zijn inkomsten. en als je het niet uit een verkoop haalt, dan kun je dat dus pakken bij onderhoud middels je uurloon.
Dan ga je er dus vanuit dat die fietsen op een normale manier te onderhouden en te repareren zijn. Alles kan gemaakt worden, maar als je moet proberen van rommel iets minder slechts te maken en dan ook nog telkens in discussie moet over de prijs, dan snap ik dat je er liever helemaal niet aan begint.

Ik ga er inderdaad vanuit dat een fietsenmaker zo'n fiets gewoon wel kan repareren.  Dr zullen ongetwijfeld standaard gangbare onderdelen opzitten van de merken als Shimano.  Dan verwacht ik dat de fietsenmaker gewoon dat probleem met de versnellingen bijv.kan repareren, de fiets kan voorzien van een nieuwe ketting of.. of.. Dat zal echt niet zoveel anders zijn als met onze geliefde ligfietsen waar menig fietsenmaker ook niet aan wil beginnen volgens mij.

Vooraf duidelijk zijn over de kosten, dan heb je geen discusie over de prijs ook. Die fietsenmaker kan echt wel een prijs geven voor reparatie vooraf. 


Nooit geweten dat die fietsen zo slecht waren trouwens. En dat het alweer 20 jaar terug is dat ze opeens hip waren. Goede marketing ook!
Misschien die makers eens benaderen voor een ligfiets om die gehyped te krijgen Smile
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#22
Kent iemand Azor uit Hoogeveen? https://www.azor.nl/collectie
De fietsen zien er degelijk uit en waarschijnlijk van betere kwaliteit dan Kronan. Ik kende ze nog niet, maar ze doen dan ook niet aan reclame.. 

Een interessant assortiment en ook speciale maten. Je kan een damesframe t/m 67 cm en een herenframe t/m 73 cm bestellen. Geen ligfietsen, maar soms is een ligfiets gewoon niet handig, denk b.v. aan postbezorging.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#23
Ik ben in een vorig leven postbode geweest (eind vorige/ begin deze eeuw) en ik gebruikte toen een Burco als dienstfiets, toen dè fiets voor postbodes. Azors waren op een gegeven moment ook redelijk populair (ik denk dat ze iets goedkoper waren dan Burco's), net als de Batavus Personal Bike. Van de laatste hadden we er een paar als leenfiets, erg robuuste en fijne fietsen.
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#24
Kronans hadden/hebben een nogal afwijkende banden maat, heel ouderwetsch Frans. 584 ertro. Niet te krijgen destijds. Tegenwoordig beter bekend als 27,5 inch.

Ook sommige andere dingen waren wat afwijkend van maatvoering, de dragers b.v.

Het zou me niet verbazen als er nog meer niet standaard spul op zat, en ga dat maar es zoeken.

Kan me nog herinneren dat ik in Arnhem studeerde en er een container Indiase fietsen de stad overspoelde. Mooi glimmend chroom en een klassieke look. Dat duurde tot het eerste strooizout, toen werd het vrij snel roestbruin. Rotzooi.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#25
De niet-standaard onderdelen waren naast de roest inderdaad de grote makke van de Kronans en waarschijnlijk één van de redenen waarom fietsenmakers zo'n hekel aan die dingen hadden. Probeer een klant maar eens uit te leggen dat je een onderdeel niet kunt krijgen, of als het wel verkrijgbaar is, dat het onevenredig duur is vergeleken met hetzelfde onderdeel voor een andere fiets.
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#26
@Jeroen 584 of 590? De 584 is toch gewoon een nieuwe maat?
590 zit ook onder m’n bakfiets en ik baal ervan.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
KIWA track en trace systeem
Het is even on hol...ZoefZoef — 01:05 AM
KIWA track en trace systeem
De AXA lijkt verdach...Arno boogaart — 12:51 AM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Laat eventueel de te...Fietsbennie — 12:08 AM
KIWA track en trace systeem
Het is even on hold ...Hoekie — 11:37 PM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Wat bekendheid gener...Hoekie — 11:30 PM
De Waterlandse Liggers
Na een maand te hebb...GertBr — 11:07 PM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Bekendheid is ook ni...Bianca F — 10:54 PM
Hase pino verbouwing
Onze hase pino is al...blokdoorn — 10:02 PM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Nou ik denk eerder a...Hardloper — 02:43 PM
OBT 2024 Rotterdam
Als ik mee doe . Dan...Hardloper — 02:39 PM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Met zo'n voornemen m...Bob Hagendijk — 02:27 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Mooi forumpje dit :D365cycle — 02:07 PM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Niet alleen op Linke...365cycle — 02:04 PM
OBT 2024 Rotterdam
Voor stallers heb ik...365cycle — 01:54 PM
KIWA track en trace systeem
In een wielkast zou ...365cycle — 01:46 PM
KIWA track en trace systeem
Heb de vraag uitgeze...Arno boogaart — 12:58 PM
Het nieuwe wapen tegen fatbikes: de rol...
Iemand een Optima Ri...TimSch — 11:00 PM