Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Advies vervanging derailleur Challenge Hurricane
#1
Ik ben er recent achter gekomen dat de derailleur op mijn Challenge Hurricane waarschijnlijk niet origineel is, en ouder dan de fiets. Nou is het schakelen op deze fiets nooit heel betrouwbaar geweest, maar dacht ik tot nu toe altijd: ach wat, we doen het er maar mee. Ik ben van gedachten veranderd, ik zou toch wel een nieuwe derailleur willen.

Wat ik nu heb:
  SRAM 9-speed gripshift
  Shimano 9-speed Exage RD-M520
  SRAM 9-speed cassette 11-28   (11, 12, 13, 14, 16, 18, 21, 24, 28)
  kettingbladen 65 en 38

Er zat eerst een 11-32 cassette op, maar ik vond het gat tussen 12 en 14 te groot. Ik rij het meest met 65-14 en 65-13.
Het kleine kettingblad gebruik ik nooit, behalve bij het drielandenpunt bij Vaals tot nu toe.

Ik denk dat mijn huidige derailleur in de categorie middellange kooi valt. De afstand tussen de wieltjes is 7,5 cm en dat is ongeveer het dubbele van de doorsnede van ongeveer 4 cm die de 11-tands wieltjes hebben. Op het laagste punt staat de derailleur ongeveer 8 cm boven het wegoppervlak, veel lager dan dat moet het denk ik niet worden.

Als ik fotos van derailleurs met een lange kooi zie, dan is de afstand tussen de wieltjes daar nog een stuk groter, geschat zo rond de 11 cm. Dat komt dan te dicht bij de grond met zo'n klein achterwiel lijkt me.

Voor de kettingloop zou een lange kooi eigenlijk wel beter zijn want dan zou er minder een knik zitten in het stuk ketting vanuit de derailleur naar het kettingwiel bij de voorvork.

Ik heb het idee dat een basismodel derailleur goed genoeg zou zijn voor het oude barrel waar ik op rondrijd.

Ik heb nu de volgende modellen in het vizier:
  Shimano Sora RD-3000-GS  (https://bike.shimano.com/en-EU/product/c...00-GS.html)
  SRAM RD-X5-A1  (https://www.sram.com/en/sram/models/rd-x5-a1)

Ben ik met een SRAM gripshift beter af als deze gecombineerd wordt met een SRAM derailleur? of werkt dat net zo goed met gangbare Shimano derailleurs?

Zijn er argumenten waarom ik naar prijziger derailleurs zou moeten kijken?
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#2
Een SRAM shifter gaat niet werken met een Shimano derailleur en vice versa. De "cable pull ratios" zijn verschillend.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#3
Ook oude derailleurs kunnen prima schakelen. Vaak ligt het aan andere problemen, waar een nieuwe derailleur niet perse de oplossing voor is.
-nieuwe binnen- en buitenkabel
-nieuwe derailleurwieltjes
-limieten en kabelspanning goed afstellen

Dat gezegd hebbende, normaal gaat sram gripshift en Shimano derailleur niet goed samen. Bij de 1 verschuift de kabel 1mm per versnelling, bij de andere een halve mm. Maar, er is volgens mij een gripshift van sram die dezelfde ratio gebruikt als Shimano, ik weet alleen niet meer welke.

Heeft de fiets wel goed geschakeld in het verleden?
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#4
(31-Mar-2023, 06:26 PM)kuŝbiciklo schreef: Een SRAM shifter gaat niet werken met een Shimano derailleur en vice versa. De "cable pull ratios" zijn verschillend.
Da's niet helemaal waar. Ik kan gaan citeren maar kijk hier even voor een redelijk compleet overzicht.

Nog een kleine toevoeging:
  • In mijn ervaring schakelen ligfietsen met achterwielaandrijving per definitie slechter dan rechtopfietsen en wielrenfietsen. Zo'n derailleur komt behoorlijk nauw en is niet ontworpen voor het gewicht van 300-400 schakels, maar voor maximaal zo'n 110. Tot nu toe vind ik bij iedereen die het tegendeel beweert wel een versnellingkje dat er niet lekker in gaat, terwijl de laatste moderne wielrenfietsen waar ik een stukje op gereden heb (één met 11-speed Dura Ace Di2 en één met Ultegra groep) feilloos en snel van versnelling naar versnelling tikten.
  • Wat schakelen wel moeilijker maakt is als de derailleur niet kaarsrecht onder de fiets staat. Ook zeker de moeite om even na te kijken.  
Voorlopig heb ik het meeste vertrouwen in de komende schakeloplossing van ICB.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#5
Het is soms behoorlijk uitproberen, maar zowel mijn Baron als de M-racer heb ik goed schakelend gekregen zonder aanlopen, haperen of versnellingen overslaan.
Ik hoor trouwens ook regelmatig rechtop fietsers die het niet goed afgesteld krijgen. Het komt inderdaad erg nauw en je moet weten waar je mee bezig bent. Het is bij mij begonnen zonder enige kennis , YouTube filmpjes en uitproberen. En een hoop geduld en wat frustratie. Nu vind ik het een uitdaging om het goed te krijgen op een nieuwe fiets (ik heb nog geen ligfiets gekocht waarbij het lekker liep) maar het duurt me vast langer dan een goede fietsenmaker.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#6
(31-Mar-2023, 09:51 PM)Bob Hagendijk schreef: Het is soms behoorlijk uitproberen, maar zowel mijn Baron als de M-racer heb ik goed schakelend gekregen zonder aanlopen, haperen of versnellingen overslaan.
Ik hoor trouwens ook regelmatig rechtop fietsers die het niet goed afgesteld krijgen. Het komt inderdaad erg nauw en je moet weten waar je mee bezig bent. Het is bij mij begonnen zonder enige kennis , YouTube filmpjes en uitproberen. En een hoop geduld en wat frustratie. Nu vind ik het een uitdaging om het goed te krijgen op een nieuwe fiets (ik heb nog geen ligfiets gekocht waarbij het lekker liep) maar het duurt me vast langer dan een goede fietsenmaker.

Daarom zweer ik bij traploze bar-end-shifters. Maar ik ben dan ook een ouwe lul die niet met z'n tijd meegaat. Wink
Antwoord }
Bedankt door:
#7
De Sram Centera shifter is speciaal voor Shimano achterderailleurs (of andere merken die 1:2 kabeltrek hebben zoals MicroShift)
Op mijn M5 M-racer: Sram X0 shifter met Sram X5 (9-speed) achterderailleur (lange kooi) en dat schakelt prima, nooit een mismatch. Ik heb er al ruim 7000 (droge) km’s mee gereden, met nog steeds dezelfde PG950 cassette en Shimano CN-HG53 kettingen).

Ik bedacht mij net dat ik ook nog een Sram Attack Halfpipe gripshifter heb liggen, ook deze is speciaal voor de 1:2 (Shimano) achterderailleur
http://www.lagersvoordefiets.nl/sram-att...-half-pipe
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#8
Op mijn Gazelle Tour de France zitten ook ouderwetse traploze schakelaars, op de framebuis, en dat bevalt me eigenlijk best goed, want nooit gezeik met de afstelling.

Voor deze gazelle jarenlang op mountainbikes gereden, met van die klikpookjes, een om op te schakelen en een om af te schakelen. Ik weet niet hoe ze die dingen noemen. Met dat soort systemen vaak gezeik gehad met de afstelling.

De gripshift vind ik best prettig werken, na gewenning, want in het begin werkte het voor mijn contra-intuitief omdat je naar voren draait voor een lichter verzet en terugdraait voor een zwaarder verzet, precies het tegenovergestelde van hoe ik het zelf ontworpen zou hebben.

Omdat mijn ligger zo'n zware fiets is (ongeveer 17 kilo) maar ook hogere snelheden haalt schakel ik meer dan ik bij andere fietsen gewend was. Na remmen schakel ik vaak meerdere verzetten omlaag in een keer, en als ik over de top van een heuveltje kom schakel ik soms ook twee of drie verzetten in een keer op. Dat gaat dan in een enkele draaibeweging.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#9
(31-Mar-2023, 11:12 PM)Martin van Mourik schreef: Omdat mijn ligger zo'n zware fiets is (ongeveer 17 kilo) maar ook hogere snelheden haalt schakel ik meer dan ik bij andere fietsen gewend was. Na remmen schakel ik vaak meerdere verzetten omlaag in een keer, en als ik over de top van een heuveltje kom schakel ik soms ook twee of drie verzetten in een keer op. Dat gaat dan in een enkele draaibeweging.

Misschien omdat ik (bijna) altijd zware fietsen heb geregen, de Flevo bike was waarschijnlijk de lichtste, schakel ik standaard meer dan een stapje.
In de Quest zit de voor derailleur met een 9 staps draaigreep voor drie versnellingen, die moet dus altijd met een paar stapjes tegelijk verspringen voor de volgende versnelling. Maar ook achter ga ik maar zelden met een enkele versnelling.

De enige reden om met een enkele versnelling tegelijk te verspringen is voor mij het tellen van de versnellingen tijdens het fietsen.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door:
#10
(31-Mar-2023, 06:26 PM)kuŝbiciklo schreef: Een SRAM shifter gaat niet werken met een Shimano derailleur en vice versa. De "cable pull ratios" zijn verschillend.

(31-Mar-2023, 09:26 PM)Bob Hagendijk schreef: Dat gezegd hebbende, normaal gaat sram gripshift en Shimano derailleur niet goed samen. Bij de 1 verschuift de kabel 1mm per versnelling, bij de andere een halve mm. Maar, er is volgens mij een gripshift van sram die dezelfde ratio gebruikt als Shimano, ik weet alleen niet meer welke.
Heeft de fiets wel goed geschakeld in het verleden?
Over het algemeen werken de sram gripshift en de shimano derailleur die ik nu heb goed samen, een enkele klik op op de gripshift komt overeen met een enkele versnellingsstap.

Onnauwkeurigheid in het schakelen doet zich op twee manieren voor:
  a) bij verandering van schakelrichting zijn vaak twee kliks op de shifter nodig voordat de derailleur een verzet verspringt

  b) na meerder keren omhoog of omlaag te schakelen doet de volgende klik op de shifter in de zelfde richting niks

 
Punt a wordt denk ik veroorzaakt doordat de versnellingskabel veel wrijving heeft door de lengte en meerdere bochten, gecombineerd met een oude, wat gammele derailleur.
Punt b doet mij soms vermoeden dat er een klein verschil is in de ratio van de shifter en de derailleur. Bijvoorbeeld dat, ik zeg maar wat, de shifter met vershillen van 0,9 mm werkt, en de derailleur met verschillen van 1,0 mm.
Punt b zou evengoed ook verklaard kunnen worden door wrijving in de versnellingskabel, en een derailleur die niet meer helemaal lekker werkt.


(31-Mar-2023, 09:26 PM)Bob Hagendijk schreef: Ook oude derailleurs kunnen prima schakelen. Vaak ligt het aan andere problemen, waar een nieuwe derailleur niet perse de oplossing voor is.

-nieuwe binnen- en buitenkabel

-nieuwe derailleurwieltjes

-limieten en kabelspanning goed afstellen
Binnen- en buitenkabel zijn een paar maanden geleden vervangen, wieltjes een half jaar geleden ofzo.
Afstelling recent weer gedaan na schoonmaakbeurt derailleur.




(31-Mar-2023, 09:32 PM)365cycle schreef: Wat schakelen wel moeilijker maakt is als de derailleur niet kaarsrecht onder de fiets staat. Ook zeker de moeite om even na te kijken.  

De derailleur staat zeker niet kaarsrecht, maar een beetje krom naar binnen toe (naar het wiel). Het ophangpunt voor de derailleur op het frame is volgens mij recht.
Dit is ook een belangrijke reden waarom ik de derailleur wil vervangen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#11
De 9-speed met "nieuwe" Campagnolo derrie van mijn vriendin's 26-20 schakelde zowel prima met 9-speed Shimano bar-end-shifters als met Microshift 9-speed draaiverstellers. Eigenlijk wel opvallend maar blijkbaar zit er genoeg marge in. (1,5 tov 1,7 mm toch?)
De volledig SRAM 11-speed van mijn M-racer doet het dan weer minder. Met name groot-groot (50:25) heeft een trucje nodig: eerst 34:25, dan naar 50:25.
M5 M-Racer / Challenge Hurricane / Giant Expedition / Giant Defy 1 / MBK Course
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#12
Martin, die Shimano Exage achterderailleur is een 7-speed derailleur en heeft een kleinere uitslag dan een 9-speed derailleur, het kan dus zijn dat het grootste achtertandwieltje moeilijk te bereiken is.
Een grote wrijving van de versnellingskabel is vaak het probleem is als de derailleur niet goed schakelt. Dat kan zijn een lange buitenkabel, veel bochten, een versleten kunststof binnenhuls van de buitenkabel, verroeste buitenkabel.
Wat ook kan is dat je een niet-rvs binnekabel hebt, die geoxideerd/roestig is.
Ook versleten derailleurwieltjes/te veel speling op het bovenste wieltje (guide-pulley) kan de oorzaak zijn van slecht schakelen, een versleten onderste wieltje: tension-pulley is niet van invloed op het schakelen en kan alleen zorgen dat de ketting de kooi raakt.
Uiteraard moet de derailleur nog goed kunnen bewegen en draaien, het kan zijn dat bij jou derailleur het vet in de draaipunten veranderd is in een harde smurrie, wat niet vreemd is bij een derailleur van 30 jaar oud.
Maar die oudjes kunnen het nog prima doen, zelf rij ik met Shimano DX (7-speed) RD-M650 derailleurs van ruim 30 jaar oud (DX zat toen net onder de de duurste XT). Eens per jaar vervang ik de derailleurwieltjes, en eens per twee jaar (12.000km natte/winterse kilometers) haal ik de derailleur uit elkaar, maak hem schoon, nieuw vet er in. Dan schakelt die weer prima en zo gaan ze bij mij 50.000km mee.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#13
De oude sram grip shifts, die op de meeste ligfietsen gemonteerd zitten hebben de shimano kabel-pull, en werken dus samen met shimano derailleurs --in ieder geval t/m 9 speed. Sram was toen een jong en nieuw merk en wilde snel marktaandeel pakken :-)
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#14
Met een JTek Shiftmate zijn de meeste shifter/ derailleurcombinaties betrouwbaar te maken. Ik heb op mijn 10-speed M5 Low Racer een ouderwetse Campa Veloce derailleur en een moderne SRAM GX trigger shifter, werkt feilloos met een Shiftmate 1.
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , gideon , 365cycle
#15
(01-Apr-2023, 06:47 AM)gideon schreef: Martin, die Shimano Exage achterderailleur is een 7-speed derailleur en heeft een kleinere uitslag dan een 9-speed derailleur, het kan dus zijn dat het grootste achtertandwieltje moeilijk te bereiken is.
Doh Big Grin
Dat verklaart een hoop. Schakelen naar het grootste tandwiel lukte inderdaad nooit.
Het is gewoon nooit in me opgekomen dat iemand er een 7-speed op zou zetten.


(01-Apr-2023, 07:44 AM)Victor schreef: De oude sram grip shifts, die op de meeste ligfietsen gemonteerd zitten hebben de shimano kabel-pull, en werken dus samen met shimano derailleurs --in ieder geval t/m 9 speed. Sram was toen een jong en nieuw merk en wilde snel marktaandeel pakken :-)

Aha, zo'n oude sram grip shift zit er dus bij mij op.
Conclusie: ik ga een Shimano 9-speed derailleur regelen voor mijn fiets.

Iedereen bedankt voor de hulp, ik ben weer een stuk wijzer geworden.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
KIWA track en trace systeem
Het is even on hol...ZoefZoef — 01:05 AM
KIWA track en trace systeem
De AXA lijkt verdach...Arno boogaart — 12:51 AM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Laat eventueel de te...Fietsbennie — 12:08 AM
KIWA track en trace systeem
Het is even on hold ...Hoekie — 11:37 PM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Wat bekendheid gener...Hoekie — 11:30 PM
De Waterlandse Liggers
Na een maand te hebb...GertBr — 11:07 PM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Bekendheid is ook ni...Bianca F — 10:54 PM
Hase pino verbouwing
Onze hase pino is al...blokdoorn — 10:02 PM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Nou ik denk eerder a...Hardloper — 02:43 PM
OBT 2024 Rotterdam
Als ik mee doe . Dan...Hardloper — 02:39 PM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Met zo'n voornemen m...Bob Hagendijk — 02:27 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Mooi forumpje dit :D365cycle — 02:07 PM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Niet alleen op Linke...365cycle — 02:04 PM
OBT 2024 Rotterdam
Voor stallers heb ik...365cycle — 01:54 PM
KIWA track en trace systeem
In een wielkast zou ...365cycle — 01:46 PM
KIWA track en trace systeem
Heb de vraag uitgeze...Arno boogaart — 12:58 PM
Het nieuwe wapen tegen fatbikes: de rol...
Iemand een Optima Ri...TimSch — 11:00 PM