Huh, een hardloper op een ligfiets forum???
|
Berichten: 2.606
Topics: 91
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 2706
3039 x bedankt in 2125 berichten
16-Apr-2023, 10:40 PM
Nou ik ben een man in de dertig die weinig fiets ervaring in zijn leven heeft en een x aantal maanden geleden Velomobielen ontdekte. Ik heb geen rijbewijs, ik houd van hardlopen en nog wat andere sporten. Dus ben lekker sportief. Heb een broer die heel erg een fietser is. Maar aangezien mijn evenwicht niet zo goed is zie ik een tweewieler voor mezelf niet zitten. Afgelopen week eindelijk eens paar Velomobielen getest bij Intercitybike.nl en Velomobiel.nl en die snelheid gaf me wel een kick. Met eentje wist ik over de 40km/u te halen. Dan kan ik nog eens ergens geraken op eigen energie.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 827
Topics: 17
Lid sinds: Jul 2021
Bedankt: 414
1572 x bedankt in 766 berichten
Dat klinkt niet als een hardloper maar een ligfietser in wording.
Berichten: 1.877
Topics: 56
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 27980
2754 x bedankt in 1221 berichten
Welkom op de site.
Ook met lagere snelheden kun je nog redelijke afstanden halen omdat je in een velomobiel door kan blijven gaan.
Maar 40 klinkt inderdaad goed.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220 - Whike - (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Berichten: 5.787
Topics: 147
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2000
7267 x bedankt in 3582 berichten
Welkom op dit forum.
Weet je nog met welk model je die 40 haalde?
Leuk hoor, voor de eerste keer vm-en testen.
22 jaar geleden had ik de keuze uit 2 modellen en eentje vond ik te duur.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 5.261
Topics: 102
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10205
7907 x bedankt in 3908 berichten
17-Apr-2023, 10:52 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 17-Apr-2023, 11:00 AM door 365cycle.)
Welkom hardloper! Ik word wel enthousiast van je introductie! Leuk, die mix
Ik heb afgelopen zaterdag voor het eerst m'n ukkie gecoacht bij de NN Kids Run, en gisteren samen met mijn ukkie de "uk" van m'n vriendin over de finish heen geschreeuwd bij de NN Marathon Rotterdam. Behalve een trotse ("stief-")papa is bij mijn ukkie het hardloopzaadje geplant, en stiekem kriebelt het bij mij ook wel om weer eens te gaan lopen; Meer dan tien jaar geleden stopte ik i.v.m. problemen met knieën en hamstring, maar destijds was ik ook een stuk zwaarder (wel sportief, maar veel meer gericht op rauwe kracht dan nu), dus een deel van het probleem is mogelijk al opgelost. Gisteravond dus ook even wat over barefoot running zitten googlen, misschien zit daar de rest van de oplossing.
Wat betreft de velomobiel als vervoermiddel: na een nogal onsportieve periode begon ik in 2019 met velomobiel rijden. Het is nogal uit de hand gelopen - ondanks dat ik voor werk, vriendschap & liefde best wel wat reis ben ik inmiddels iets meer dan een jaar autoloos, en dat bevalt top. Ik woon in de Randstad, en zeker met een goede conditie moet je hier behoorlijk ver reizen voordat een auto echt sneller is dan een velomobiel. Vol in de spits heb ik al menig wedstrijdje van autorijdende "collega's" (ik ben zelfstandig adviseur) gewonnen, en het zal je verbazen bij hoeveel bedrijfspanden je gewoon gebruik kan maken van een douche.
Mocht je meer willen weten over de velomobiel als "auto", blader even over het forum en schroom niet om een nieuw topic te openen. Er zijn hier wel meer "daily trainers" dus info genoeg! En vooral ook veel plezier toegewenst
Berichten: 2.606
Topics: 91
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 2706
3039 x bedankt in 2125 berichten
Ah nog meer hardloop liefhebbers. Maar ooit staat Rotterdam nog op het programma. Net als Amsterdam en nog wat andere steden / gebieden in het buitenland in en buiten Europa. Ik heb 2x de hele gedaan hier in de buurt. De eerste was na 22 maanden lopen. Ik was sneller dan 4:15uur binnen. De tweede keer wou ik onder de 4 uur binnen zijn en wou ik de halve kunnen zien starten. Nou dit is dus afgelopen jaar ook nog gelukt ook. Ondertussen loop ik nu paar jaar en was ik rot geschrokken van hoe stevig ik eruit zag tijdens mijn eerste 5km wedstrijd. Wil nooit meer zo zwaar wegen. Zit nu lekker rond de 64 a 65kg en niet meer rond de 73 met uitschieters rond de 75kg. Maar heb heel lang andere duurt sporten gedaan.
Tja en dat ligfietsen. Ik had allang begrepen door opzoekingen dat een Velomobiel een serieuze auto alternatief is. Zo vond ik van onze Ooster Buren dit filmpje:
https://www.youtube.com/watch?v=p316JwdicHw . Maar de 40 km/u haalde ik met Allards Quatrovelo. Voor advies zal ik weleens een berichtje plaatsen. Met de Snoek die ik erna testte haalde ik ook al bijna 40km/u. Dus 38km/u met een gemiddelde van 20,1km/u over 2,43km. Rondom Velomobiel.nl op het industrieterrein. Echter het was al laat en de fiets werd niet echt op mijn maten aangepast. En ik stootte geregeld de knieën. Ik kwam er maar moeilijk erin. Bij Ymte van Intercitybike testte ik als eerste zijn Tuna. Ik deed wat voorzichtig, toch lag de ketting er wat af. Denk dat het schakelen wat minder goed ging. Dus gelijk vuurdoop om deze er weer erop te leggen. Deze kreeg ik ook tot bijna 32km/u vooruit getrapt. Maar ik durfde nog niet alles eruit te halen wat erin zat. En daarna bij hem een tweedehandse Strada. Ook die tikte de 33km/u aan. De Tuna had wel mijn voorkeur onder de visjes. Echter wil ik graag als eerste eentje waarbij iets meer ruimte is, net wat meer stabiliteit en wil dus een 4-wiel uitvoering van de Velomobiel. Ik zag ook nog een Bülk staan bij Ymte en een verpakking van een Bülk. Mocht ik ooit nog een Velomobiel willen, dan zal het eentje moeten zijn die wat sneller is en waarschijnlijk een zogenaamde vis. Zoals Tuna/Snoek/Bülk/ Milan GT etc. De Tuna en Snoek heb ik trouwens niet met race kap getest en weet niet welk voorblad ik gebruikte.
De eerste reactie die ik van de ouders kreeg was: Wat levens gevaarlijk, je bent helemaal niet goed zichtbaar. En later kwam me vader mee over is dit niks voor jou: Frikar Ebike - Podbike. Ook vonden mensen zo'n 45km/u iets voor mij. Nou ik heb graag dat ik de volledige kracht voel die vanuit mijn benen naar de voortbeweging gaat om de Velomobiel voort te stuwen. Ik ben veelste sportief om trap ondersteuning te willen en/of zelfs volledige passief voertuig. En heb ook weinig interesse in brommer certificaat / rijbewijs te halen om voort te bewegen in een voertuig.
Ik kom trouwens uit het mooie Brabant. Wanneer ik mijn Velomobiel heb (moet nog eventjes wachten en mijn configuratie delen), dan vind ik het misschien best wel leuk om weleens met iemand anders een keer een toertje te doen en ervaringen uitwisselen.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 5.261
Topics: 102
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10205
7907 x bedankt in 3908 berichten
Ik zou zeggen: Lees je eerst even goed in! Ben zelf nog bezig met een vergelijkend artikel tussen diverse fietsen (gezien ik er al best wel wat gehad heb). Tot de 40 km/u zijn de verschillen tussen de diverse fietsen niet eens zo heel groot. Daarboven gaat de luchtweerstand echt flink tellen, en als je een marathon-conditie hebt zal je met wat training en in de juiste fiets ook prima boven de 40 kunnen rijden.
Wat betreft zichtbaarheid kan ik één advies voorop stellen: LEER ANTICIPEREN EN DEFENSIEF RIJDEN
Die zichtbaarheid, da's nogal een dooddoener waar je als velonaut inderdaad veel te maken hebt. Zeker als het de hoogte betreft; een kind op een kinderfietsje zien ze dan namelijk ook over het hoofd.
Ik heb heel wat kilometers achter de kiezen met een ingebouwde dashcam, en heb er weleens over nagedacht een compilatie te maken van alle momenten dat ik een claxon nodig had om zichtbaar te worden. Meestal was dat als ik op een voorrangsfietspad reed, met zijstraten; Als je niet naar het fietspad kijkt zie je een fietser inderdaad over het hoofd, zelfs als dat een meter hoge, 75cm brede en 2,5-3 meter lange rijdende sigaar in een felle kleur is.
Mijn ervaring op de wielrenfiets is overigens niet anders; Automobilisten kijken met hun ooghoeken, als je sneller rijdt dan 20 a 25 km/h zien ze je al snel over het hoofd. Omdat ze je dan laat zien noemen ze jóu levensgevaarlijk.
Daarnaast zit je fors lager dan op een gewone fiets of in een normale auto. Je hebt daardoor makkelijker overzicht van wat er om je heen gebeurt (panoramabeeld), tenzij er heggen/hoge auto's/busjes geparkeerd staan want daar kijk je ineens niet meer overheen of doorheen. Je leert naarmate je langer rijdt vooruit kijken en zoeken naar plekken waar je mogelijk geen overzicht hebt.
Ook is de kwaliteit van het wegdek goed inschatten soms wat lastiger (al is dat vooral oncomfortabel, ik ben in 35.000 km nog nooit zo verrast dat het gevaarlijk werd).
Loop je door al het bovenstaande meer risico op een aanrijding dan op een trage fiets? Ja, dat is zeker zo. Opletten dus.
Kom je in een velomobiel beter uit een aanrijding dan van een rechtopfiets? Waarschijnlijk wel. Je voeten zitten daar waar het meestal mis gaat, die kunnen wel een zetje hebben. Daarnaast wordt er door de diverse velobouwers hoe langer hoe meer aandacht besteed aan de veiligheid.
Een recent voorbeeld van een paar van de zaken die hierboven staan:
Ook met een velomobiel kan het heel goed echt mis gaan, maar bij de meeste aanrijdingen valt de hoeveelheid verwondingen me enorm mee.
Laatste puntje: Een velomobiel kán omslaan en dus ook over de kop (ja, zelfs de Quattrovelo, al heeft die met twee achterwielen wel een extra troef, zeker bij klapbanden). Investeer dus wat tijd in bochten leren rijden.
Berichten: 1.877
Topics: 56
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 27980
2754 x bedankt in 1221 berichten
Ik vergelijk tegenwoordig de hoogte van de velomobiel met de Porsche waar ik ooit naast stond, even hoog.
Mijn familie is er ondertussen aan gewend, ik rij al jaren ligfiets, maar deze Quest was wel de laagste.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220 - Whike - (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Berichten: 2.606
Topics: 91
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 2706
3039 x bedankt in 2125 berichten
Ik heb met iemand gemaild en naar aanleiding van mijn vragen is er dacht ik inspiratie gekomen voor een artikel voor een ligfiets blad??? Maar zag daarin een vergelijking tussen sportwagen en een velomobiel. En had verschillende dingen gelezen / gehoord over defensief rijden. Een fel groene tweedehandse Quest zag ik trouwens ook bij Ymke. Maar zag ook hier of op een andere website een link naar een Youtube filmpje over een aanrijding met de auto. Maar gezond verstand gebruiken is denk ik altijd nodig, mits je niet in een zwaar energie slurpende Amerikaanse ...... bak zit.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 1.374
Topics: 5
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 181
2621 x bedankt in 1233 berichten
17-Apr-2023, 07:35 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 17-Apr-2023, 07:37 PM door Jeroen S.)
Welkom hier ! Je ervaringen met de snelheid van de verschillende fietsen, komt niet heel erg overeen met het algemene beeld. Met een goed op jou aangepaste fiets, zal dit anders zijn. De Strada is echt een stuk langzamer als de Snoek.
Je zou niet de eerste nieuwe ligfietser zijn die met 2000 of 10.000 km ervaring ontdekt dat een eerste indruk na de nodige ervaring toch anders bekeken wordt. Het kan dus zijn dat je ideaalbeeld, gebaseerd op ongeveer nul ervaring, na enige tijd wordt bijgesteld, en dat je dan toch mogelijk liever een andere fiets had gehad.
Mijn advies zou zijn om eerst es met een leuke tweede hands, bijvoorbeeld van een Dealer, ervaring op te doen, en pas dan met het grote geld te gaan gooien. De waardedaling van velomobielen is niet heel erg hoog, maar je zal em maar op z'n kant leggen, die mooie fiets van 10.000 euro waar je een jaar op gewacht hebt. Met een tweedehandsje van 3500 doet dat toch net wat minder zeer.
Het kost echt tijd om de rijervaring op te doen, zeker als je sneller/sportiever rijdt. Door de driewielen, de vering en de basisstabiliteit lijkt het bijna niet mis te kunnen gaan. Tot je per ongeluk net iets te abrupt stuurt en op z'n kant gaat. Ik heb zelf geen QV gehad maar wat ik er zo van zie en lees, is het zeker geen wereld van verschil met een driewielige velomobiel.
Berichten: 827
Topics: 17
Lid sinds: Jul 2021
Bedankt: 414
1572 x bedankt in 766 berichten
(17-Apr-2023, 07:35 PM)Jeroen S schreef: Welkom hier ! Je ervaringen met de snelheid van de verschillende fietsen, komt niet heel erg overeen met het algemene beeld. Met een goed op jou aangepaste fiets, zal dit anders zijn. De Strada is echt een stuk langzamer als de Snoek.
In mijn ervaring is de snelheid van een ligfiets erg afhankelijk van de rijder. Vanuit de wetenschap is het overduidelijk dat een Snoek minder weerstand heeft dan een Strada. Maar als je niet lekker kunt fietsen in een Snoek maar wel in een Strada zou kunnen blijken dat het eenvoudiger is meer power te leveren en dus ook een hogere snelheid in een Strada. Dan kun je nog lang lezen op dit forum, maar dat kun je alleen ervaren.
Meestal kan ik binnen 500 meter al aanvoelen of een model bij mij past. Daarna begint bij mij alle aanpassingen aan het "fabrieksmodel" om het bij mijn lichaam en wensen te laten passen. Ik heb vroeger wel in dezelfde wedstrijden gefietst als Ymte, maar ik kan niet zeggen dat ik ooit tegen hem gefietst heb. Dat verschil was zo groot. Maar ik zorg er wel voor dat mijn fiets ervoor zorgt dat ik het maximaal haalbare uit mijn lichaam te halen.
Wat ik lees van Hardloper voelt hij zich thuis in een QV. Dat lijkt me een goed uitgangspunt. En het zou best mogelijk zijn dat er voor hem snellere fietsen te vinden zijn, maar dan is het nog de vraag of je voor meer snelheid andere voordelen wilt opgeven. Daar kom je alleen achter door te proberen.
Berichten: 2.606
Topics: 91
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 2706
3039 x bedankt in 2125 berichten
Nou de Snoek was totaal niet op mij afgesteld, het was heel laat in de middag. Dus daarom zal hij wel niet minder comfortabel zijn.
En goh ik heb ruim een uur in de QV gereden. Op een tweewieler heb ik dat nooit volgehouden. Ik heb uitgebreid filmpjes en berichten gelezen over de QV. Hierin lees ik dat hij echt wel goed opgemerkt wordt (Ook erg belangrijk) en hoor veel goede verhalen. En tja over algemeen beeld van snelheid gaat misschien ook op dit moment bij minder op. Mijn benen hebben nog niet zoveel ervaring in trap bewegingen. En heb ook geregeld geremd omdat ik wel een beetje veilig wou rijden voor mezelf en voor andere verkeer deelnemers. En ik denk dat ik in de QV veilig genoeg voelde om snelheid te maken.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 5.787
Topics: 147
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2000
7267 x bedankt in 3582 berichten
In een niet goed afgestelde vm kun je niet goed fietsen. Is eigenlijk heel simpel.
De Snoek bleek voor mij simpelweg net te klein te zijn. Als ik diep adem wilde halen, dan moest de body van de Snoek eigenlijk iets breder worden. Dat gebeurde uiteraard niet en daardoor voelde het echt niet comfortabel. Ik kreeg dan ook geen echt hoge snelheid in de Snoek. Door flink te forceren kon ik er nog steeds net geen 50km/u mee halen. Met de MilanSL lukte dit wel en daarvoor hoefde ik niets te forceren.
Moraal van dit verhaal: koop er vooral eentje waarin je je prettig voelt, dan gaat het fietsen een stuk gemakkelijker.
Een tweedehands vm kopen is trouwens wel een goed advies.
Je zou er ook eentje iets langer/een weekje kunnen testrijden.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 5.261
Topics: 102
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10205
7907 x bedankt in 3908 berichten
17-Apr-2023, 09:42 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 17-Apr-2023, 09:42 PM door 365cycle.)
(17-Apr-2023, 09:12 PM)Hardloper schreef: En goh ik heb ruim een uur in de QV gereden. Op een tweewieler heb ik dat nooit volgehouden. M'n record in de Milan is op dit moment 13 uur
Een uur is in een velomobiel helemaal niet lang.
(17-Apr-2023, 09:38 PM)Wim -de roetsende schreef: Een tweedehands vm kopen is trouwens wel een goed advies.
Je zou er ook eentje iets langer/een weekje kunnen testrijden. Goeie toevoeging Wim!
Berichten: 2.606
Topics: 91
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 2706
3039 x bedankt in 2125 berichten
De Snoek was ook meer even nou laten we die dan maar even snel ook maar nog proberen voor ik 2 uur lang onderweg ben naar huis en niet heb geprobeerd. Maar ik blijf er gewoon bij dat ik de QV fijn vond rijden.
Sorry, maar ik ben gewoon koppige als het aankomt op eerst tweedehands En aangezien ik niet een rijbewijs heb, ga ik ook niet gemakkelijk heel het land doorkruisen om steeds te besluiten is dit een Velomobiel die fijn genoeg rijdt om op te halen. En dan mag ik er nog eens langs met de oplegger om de Velo te vervoeren. Ben afhankelijk van andere en dat weer inplannen is een gedoe.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 1.439
Topics: 11
Lid sinds: Jul 2019
Bedankt: 636
2358 x bedankt in 1101 berichten
(17-Apr-2023, 10:04 PM)Hardloper schreef: De Snoek was ook meer even nou laten we die dan maar even snel ook maar nog proberen voor ik 2 uur lang onderweg ben naar huis en niet heb geprobeerd. Maar ik blijf er gewoon bij dat ik de QV fijn vond rijden.
Sorry, maar ik ben gewoon koppige als het aankomt op eerst tweedehands En aangezien ik niet een rijbewijs heb, ga ik ook niet gemakkelijk heel het land doorkruisen om steeds te besluiten is dit een Velomobiel die fijn genoeg rijdt om op te halen. En dan mag ik er nog eens langs met de oplegger om de Velo te vervoeren. Ben afhankelijk van andere en dat weer inplannen is een gedoe.
Je kan de velomobiel dan toch gewoon naar huis rijden? Hoef je er alleen maar heen te komen
En ja, soms klikt het met een model. Ik heb een DF XL. Verder geen andere geprobeerd, dit was de eerste proefrit van me. Zit lekker, rijdt lekker, klaar. (Wel 2e hands overigens)
Wat ik begrepen heb van een QV is dat het een pracht van een bestelbus is onder de velomobielen. Niet supersnel, maar wel veel ruimte. Voor mijn gebruik (vooral woon/werkverkeer) heb ik meer aan snelheid dan aan ruimte. (Laptop, toetsenbord, en extra kleren nemen niet erg veel ruimte in, maar als ik gemiddeld 5km/h sneller ben scheelt dat een kwartier reistijd)
Berichten: 827
Topics: 17
Lid sinds: Jul 2021
Bedankt: 414
1572 x bedankt in 766 berichten
17-Apr-2023, 11:38 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 17-Apr-2023, 11:45 PM door datakneder.)
Berichten: 1.439
Topics: 11
Lid sinds: Jul 2019
Bedankt: 636
2358 x bedankt in 1101 berichten
Mocht een QV toch niet bevallen, kan je hem waarschijnlijk voor meer verkopen dan dat 'ie je gekost heeft, want mensen hebben wat over voor 'geen wachttijd'
Berichten: 5.261
Topics: 102
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10205
7907 x bedankt in 3908 berichten
(17-Apr-2023, 11:52 PM)Frutsel schreef: Mocht een QV toch niet bevallen, kan je hem waarschijnlijk voor meer verkopen dan dat 'ie je gekost heeft, want mensen hebben wat over voor 'geen wachttijd' Klopt idd ook. Het is wel de moeite om dan geen schades te veroorzaken. Weinig opties kiezen helpt daarnaast ook.
Berichten: 5.787
Topics: 147
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2000
7267 x bedankt in 3582 berichten
@Hardloper, ik ben even kwijt wat jouw voornamelijke doel is met de vm.
Afstanden afleggen, woon-werk-verkeer, vooral hard fietsen, enz. enz.???
Ik ben 1.75m en voor mij is de QV echt een soort ruimteschip. Enorm groot en te zwaar.
Met alles erop en eraan weegt de QV sowieso 35kg en waarschijnlijk nog iets meer.
Ik wil vooral een lichte vm waarmee ik afstanden (tot ongeveer 150km) kan afleggen met verhoudingsgewijs weinig energie.
Dat heb ik eerst met de QuestXS gedaan. Die was achteraf net te klein voor mij. Toen kocht ik een heel gunstig geprijsde tweedehands DF en daarmee heb ik heerlijk gefietst. Op mijn andere fietsen heb ik echter meer een lighouding, vandaar dat ik de Milan ben gaan testrijden.
Na 22 jaar vm rijden, durfde ik er na een uurtje testrijden wel eentje te bestellen. Vooral omdat toen de prijs op korte termijn flink omhoog zou gaan.
Voor een beginner vind ik een uurtje testrijden wel erg kort, maar misschien werkt dat voor jou prima zo.
Wat zoek jij vooral in een vm?
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 606
Topics: 38
Lid sinds: May 2022
Bedankt: 5
1287 x bedankt in 570 berichten
Ik volgde dit topic zonder bij te dragen, maar ik kijk er toch met een beetje verbazing naar.
Vooraf gezegd 2 dingen:
1 Ik heb geen enkele VM ervaring.
2: >10.000 euro is voor mij heel erg veel geld. Nog nooit zoveel uitgegeven in 1x, behalve toen ik mijn huis kocht.
Ik ligfiets nu 14 maanden. Ik ben met een Challenge Hurricane begonnen. Mooi beginnersmodel, niet duur. Na 3 maanden ontdekt dat die toch wat te klein was en dat ik graag wat sneller wilde. Dus, een wat duurdere Optima Baron gekocht. Fietste heerlijk, maar na 9 maanden fietsen merkte ik dat ik de snelheid verslavend vond en dus nog sneller wilde. Na een jaar fietsen was ik dus aan mijn 3e ligfiets toe, een M5 M-Racer. Voor mij erg veel geld want nog duurder, maar voor mij te verantwoorden omdat ik inmiddels goed wist wat ik wilde, en ik wist dat ik daarmee veel km's ga maken met veel plezier.
Dat gezegd hebbende, ik snap het enthousiasme waarmee je besmet bent. Ik begrijp uit je berichten dat je liever geen geld aan een 2e hands uitgeeft die het net niet is. Maar wat nou als na 3 maanden blijkt dat je nieuwe VM het ook net niet is? Omdat als je eenmaal gaat rijden pas merkt wat je echt wilt.
Je hebt tot nu toe goede research gedaan en stelt een hoop vragen, maar de praktijk is heel wat anders dan de theorie, en is bovendien voor iedereen verschillend.
Stel je koopt een 2e hands VM voor 5000 euro. Er staan er een hoop VM op voor 3500, maar als ik je een beetje ken zal jee een nieuwere willen hebben. Die verkoop je na zeg 1,5 jaar voor 4000 euro. Daarna koop je de VM die je ect wil omdat je precies weet wat je wil.
Of je koopt een VM van >10000 euro, komt erachter dat het toch niet precies is wat je wil en legt er dan duizenden euro's bij omdat je er weer vanaf moet.
10000 euro is voor iedereen hetzelfde bedrag, maar de een kan het gemakkelijker uitgeven dan de ander. Ik kan jouw situatie niet inschatten, maar als ik mijn situatie over die van jou zou moeten leggen zou ik sowieso nog een keer erheen gaan en testrijden met goed afgestelde VM's. Op tijd beginnen en neem er de dag voor. Het zou mij niet gaan om die dag die ik kwijt ben, maar dat ik zeker weet dat ik de dagen erna met plezier kan fietsen. Een fiets die je niet lekker past gaat je tegenstaan en ga je minder of niet gebruiken.
Berichten: 2.606
Topics: 91
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 2706
3039 x bedankt in 2125 berichten
Nou ik wil er vrienden en familie mee bezoeken. En in de toekomst woon/werk verkeer mee doen. Maar wil ook naar plekken kunnen waar ik anders niet zelf zo naar toe zou kunnen aangezien het net te ver is voor te voet. Maar in de toekomst zal ik er ook wel mee op vakantie willen kunnen. Maar ook dingen als de wekelijkse boodschappen wil er gewoon mee kunnen doen.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 5.261
Topics: 102
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10205
7907 x bedankt in 3908 berichten
18-Apr-2023, 09:55 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 18-Apr-2023, 09:56 AM door 365cycle.)
(18-Apr-2023, 09:39 AM)Hardloper schreef: Maar ook dingen als de wekelijkse boodschappen wil er gewoon mee kunnen doen. Ik was ooit 5 minuten in een supermarkt. Toen ik buiten kwam was er een kind op m'n fonkelnieuwe QV aan het klimmen, waarop ik boos reageerde naar de moeder. Die vertelde dat ze dacht dat het een speeltoestel was (de dashcambeelden maakten overigens duidelijk dat dat een leugen was, maar goed).
Hoe ga je dat regelen? Al over nagedacht?
Berichten: 1.439
Topics: 11
Lid sinds: Jul 2019
Bedankt: 636
2358 x bedankt in 1101 berichten
(18-Apr-2023, 09:55 AM)365cycle schreef: (18-Apr-2023, 09:39 AM)Hardloper schreef: Maar ook dingen als de wekelijkse boodschappen wil er gewoon mee kunnen doen. Ik was ooit 5 minuten in een supermarkt. Toen ik buiten kwam was er een kind op m'n fonkelnieuwe QV aan het klimmen, waarop ik boos reageerde naar de moeder. Die vertelde dat ze dacht dat het een speeltoestel was (de dashcambeelden maakten overigens duidelijk dat dat een leugen was, maar goed).
Hoe ga je dat regelen? Al over nagedacht?
Dit.
Ik zou een setje (banaan)tassen scoren voor je open ligger, en die gebruiken als boodschappenfiets.
Berichten: 1.745
Topics: 104
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 7331
2479 x bedankt in 1173 berichten
(18-Apr-2023, 09:55 AM)365cycle schreef: Ik was ooit 5 minuten in een supermarkt...
Ooit een keer gehad dat een kind destijds in mijn Strada wilde klimmen of zat er al in. Dacht dat het een speeltoestel was. Had geen schuimkap geplaatst.
Vervolgens een goedkoop los bewegingsalarm aangeschaft + schuimkap plaatsen. Resultaat: geen last meer gehad of anders geen schade kunnen ontdekken dat een kind in of op mijn QV gespeeld heeft. Heb er ook niet meer aan gedacht tot je reactie dat dit kan gebeuren.
Berichten: 2.606
Topics: 91
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 2706
3039 x bedankt in 2125 berichten
Wat een stel brutalen hebben sommige in de buurt. Ik was naar het Velomuseumpje geweest van Ymte. Geen haar die op mijn lichaam is, zat er maar aan te denken om de fietsen daar zo aan te raken. Maar ik vrees dat ik niet bepaald prettige ga voelen in een open ligger op dit moment. Ik merk hier wel dat jullie nogal wat meemaken met de fietsen waar je gewoon weg niet aan denkt.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
|
Gebruikers die dit topic lezen: 3 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|