ModyPlast sleurhut
|
Berichten: 114
Topics: 4
Lid sinds: Oct 2022
Bedankt: 2232
302 x bedankt in 113 berichten
Ik ben eigenlijk wel heel nieuwsgierig hoe zo'n ding het achter de velomobiel doet....
https://youtu.be/-X1b7PA0l7w
Jan van Ochten
Quest 147 (3×20") , Sinner Mango+, Flevo-Racer 28"
Berichten: 2.681
Topics: 92
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 2820
3154 x bedankt in 2190 berichten
Probeer het uit. Maar ik denk dat je snel je snelheid verliest. Ik denk dat je dan terug bij 15 a 25km/u uitkomt
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 521
Topics: 32
Lid sinds: Sep 2021
Bedankt: 515
1316 x bedankt in 474 berichten
Als mijn eenmalige ervaring met een Thule fietskarretje representatief is, valt het vies tegen achter de VM.
Mijn dochter, die eerder achter een speed pedelec in datzelfde karretje zat en dus wat tempo gewend was, riep over de Walkie talkie naar voren dat het harder moest. Met zweet op m'n rug ging ik nog 20/25 km/u...
Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Thys 222 - Ligfietsclub Noorderligt
Berichten: 1.925
Topics: 57
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 28753
2818 x bedankt in 1254 berichten
Ik heb even de naam van die camper in een search site gekopieerd en de resulterende site naar het Nederlands laten vertalen. (En daarna de site gesloten en vergeten welke het was.)
Die site had het over 40 kg leeg gewicht, tot ongeveer hetzelfde aan opties en bagage.
En over de batterij van je fiets die veel sneller leeg gaat zijn als je er eentje achter hangt.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220 - Whike - (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Berichten: 1.424
Topics: 6
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 238
2734 x bedankt in 1283 berichten
De kinderen zijn hier inmiddels al jaren uit de fietskar gegroeid. Zelfs een klein karretje als een Croozer 2 is al een enorme rem. Ik betwijfel of je Velomobiel nog veilig te hanteren is met 50 kg eraan.
Er was een duitser met een caravan achter zijn Quest die in Hongarije ofzo woont. Hij pendelde met de caravan nog wel eens heen en weer. Hij heeft zijn caravan inmiddels weer verkocht. Bergop werd een lijdensweg, en bergaf hadden de remmen nogal te leiden.
Als je een beetje duits verstaat, kijk dan eens op het volgende kanaal;
https://www.youtube.com/@EBikeCampingKajaktouren
een hoop leuke tour verslagen, en ook een paar versies van een jaarlijks treffen met een heel stel van die dingen.
Berichten: 1.208
Topics: 86
Lid sinds: Dec 2018
Bedankt: 136
2054 x bedankt in 748 berichten
(23-Apr-2023, 09:16 PM)Willeke_IGKT schreef: Ik heb even de naam van die camper in een search site gekopieerd en de resulterende site naar het Nederlands laten vertalen. (En daarna de site gesloten en vergeten welke het was.)
Die site had het over 40 kg leeg gewicht, tot ongeveer hetzelfde aan opties en bagage.
En over de batterij van je fiets die veel sneller leeg gaat zijn als je er eentje achter hangt.
In zo'n kar kun je heel wat accu's meenemen. Het wachten is om zo'n kar die zijn eigen weerstand neutraliseert. Het duurt waarschijnlijk nog even voor men daar achter is.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt FlevoTrike | Jouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Berichten: 5.854
Topics: 149
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2076
7416 x bedankt in 3649 berichten
Zo zag ik ooit een fiets met daarachter een éénwielige kar.
Op die kar lagen de accu's voor de elektrische motor die in het wiel van de kar zat.
Daarbovenop kon nog de bagage, een tent, enz.
Zonder kar was het een gewone fiets, met kar dus elektrisch.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 1.208
Topics: 86
Lid sinds: Dec 2018
Bedankt: 136
2054 x bedankt in 748 berichten
(24-Apr-2023, 08:55 AM)Wim -de roetsende schreef: Zo zag ik ooit een fiets met daarachter een éénwielige kar.
Op die kar lagen de accu's voor de elektrische motor die in het wiel van de kar zat.
Daarbovenop kon nog de bagage, een tent, enz.
Zonder kar was het een gewone fiets, met kar dus elektrisch.
Daar zijn verschillende varianten van geweest. Ook tweewielig. De motor werd bestuurd op basis van de gemeten versnelling of vertraging. Daaruit concludeerde hij of hij moest ondersteunen of niet. De ondersteuning werkte tot 18 km/uur. Ik geloof dat er recentelijk geen initiatieven meer zijn op dit gebied. Helaas.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt FlevoTrike | Jouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Berichten: 5.358
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10506
8109 x bedankt in 4007 berichten
(23-Apr-2023, 08:46 PM)TimSch schreef: Mijn dochter, die eerder achter een speed pedelec in datzelfde karretje zat en dus wat tempo gewend was, riep over de Walkie talkie naar voren dat het harder moest. Met zweet op m'n rug ging ik nog 20/25 km/u... Herkenbaar. Met de tweezitter achter de DF moest ik 300W trappen voor 30 km/h.
Het probleem is vooral de stroomlijn; de Milan SL achter de GT op een kar reed best oké. Zelfs hele stukken 40-42 km/h mee gereden
Berichten: 310
Topics: 21
Lid sinds: Apr 2021
Bedankt: 2
858 x bedankt in 287 berichten
Ik kwam deze toevallig tegen in een draadje op velomobilforum.de:
https://www.fahrradwagen.com/d/1595-uebe...hersteller
Pfff, er zijn echt veel mensen bezig met dit soort dingen.
Het zal wel iets te maken hebben met al die elektrische fietsen.
Ik hou het voor mezelf voorlopig maar bij mijn relatief zware eenpersoonstent van anderhalve kilo en een pakvolume van ongeveer 40 x 15 x 10 centimeter.
Echt lichte tenten zijn ongeveer 1 kilo per persoon, maar de eenpersoonstenten in die gewichtsklasse zijn zo krap bemeten dat er geen ruimte over is voor een paar tassen als je er in ligt en je kunt er vaak niet rechtop in zitten. Dan kun je net zo goed een bivakzak nemen, dat is nog lichter.
Berichten: 5.358
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10506
8109 x bedankt in 4007 berichten
27-Apr-2023, 01:10 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 27-Apr-2023, 01:11 AM door 365cycle.)
Als je geen extra wielen nodig hebt, kan je ze beter weglaten. De extra rolweerstand krijg je cadeau, een aanhanger weegt nooit nul dus de rolweerstand is dat ook niet. Als je buiten Nederland op vakantie gaat moet je sowieso rekening houden met extra gewicht; een carbon aanhanger die groot genoeg is om echt in te slapen zal sowieso niet lichter zijn dan een kilo of 5. Als je fysieke conditie goed is (middelmatige wielrennert of beter) en je hebt een mountaindrive (voor écht lage "gearing") kom je daarmee probleemloos iedere helling op zonder ondersteuning.
Wil je met een velomobiel op pad, dan is de vorm je grootste uitdaging.
Wild idee: Als ik volgende maand op vakantie zou moeten en ik zou dat verplicht met een fietscaravan moeten doen, zou ik denk ik op zoek gaan naar een schade Quest; de stroomlijn is standaard al top, daar hoef je niets aan te doen. Als je de wielkasten eruit sloopt en de wielen in het midden recht in de flank plaatst, hoef je alleen de bovenkant scharnierend te maken en een dissel te plaatsen, en dan kan je er net in slapen. Is ie te smal, dan zaag je 'm over de lengte doormidden en zet je er a la DuoQuest een stukje "recht" materiaal tussen.
Als je met een gestroomlijnde fietsaanhanger de bergen in gaat is nadenken over hoe je de boel weer af gaat remmen overigens nog veel belangrijker. Een werkend remsysteem op de aanhanger hebben is dan eigenlijk essentieel; boven de 80 km/h zit je zo en je wil niet dat die kar dan gaat "duwen", zeker niet omhoog. De wielen van de aanhanger ook remmen zorgt ervoor dat de dissel omlaag wil, en brengt dus extra druk op het achterwiel van de het trekkend voertuig (gewenst, want voorkomt scharen).
Berichten: 21
Topics: 0
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 0
19 x bedankt in 15 berichten
(24-Apr-2023, 08:55 AM)Wim -de roetsende schreef: Zo zag ik ooit een fiets met daarachter een éénwielige kar.
Op die kar lagen de accu's voor de elektrische motor die in het wiel van de kar zat.
Daarbovenop kon nog de bagage, een tent, enz.
Zonder kar was het een gewone fiets, met kar dus elektrisch.
Bedoel je de éénwieler van Alve Henricson ?
http://alve.henricson.eu/2020/09/23/the-...and-coast/
Berichten: 5.854
Topics: 149
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2076
7416 x bedankt in 3649 berichten
(27-Apr-2023, 09:43 AM)Ssas DFXL schreef: (24-Apr-2023, 08:55 AM)Wim -de roetsende schreef: Zo zag ik ooit een fiets met daarachter een éénwielige kar.
Op die kar lagen de accu's voor de elektrische motor die in het wiel van de kar zat.
Daarbovenop kon nog de bagage, een tent, enz.
Zonder kar was het een gewone fiets, met kar dus elektrisch.
Bedoel je de éénwieler van Alve Henricson ?
http://alve.henricson.eu/2020/09/23/the-...and-coast/
Zit er een motor in het wiel van het karretje? Zo ja, dan was die het.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 1.990
Topics: 30
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 1
1421 x bedankt in 807 berichten
Ik zag vanmiddag twee (vakantie)fietsers met zo'n fietscaravan. Ze kwamen vanuit Babberich en gingen richting Elten in Duitsland. Ik ging de andere kant op.
Berichten: 207
Topics: 6
Lid sinds: Feb 2024
Bedankt: 17
412 x bedankt in 202 berichten
Het meten van de trekkracht in de dissel moet niet zo moeilijk zijn. En dan met een lichte elektromotor en recuperatie die kracht op nul houden, geen duwen en geen trekken. Dan heb je virtueel geen fietskar. Geen virtual reality, maar real virtuality.
Ik heb er geen tijd en geen emplooi voor, maar het zou wel een leuk projectje zijn. Mag op de lijst voor later.
Fietser en knutselaar en eventjes niet in vorm. Roets, FlevoRacer en diverse (carbon) zelfbouwers voor 1 of 2 personen
Berichten: 1.630
Topics: 38
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 2035
1919 x bedankt in 751 berichten
Eigenlijk zouden we een dozijn van die dingen moeten bestellen, idem dito aantal fietsers ervoor, kunnen we zo meedoen met ,"we zijn er bijna" bij van Omroep Max.
Berichten: 1.424
Topics: 6
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 238
2734 x bedankt in 1283 berichten
Tja en dan nog wat zonnepanelen op de caravan, en standverwarming en Led verlichting erin, stoel mee en een tarp als luifel en...
En dan loop je vast in een iets mindere kwaliteit bospad, zie het Youtube kanaal van Enduro Rene.
Ik houd het toch maar liever bij Bio aandrijving, minimalistisch op pad gaan.
Berichten: 5.358
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10506
8109 x bedankt in 4007 berichten
27-May-2024, 04:01 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 27-May-2024, 04:01 PM door 365cycle.)
(26-May-2024, 09:56 AM)Jeroen S schreef: Ik houd het toch maar liever bij Bio aandrijving, minimalistisch op pad gaan. Idem hier. En met een beter ontworpen caravan (suggestie: soort vouwwagen in torpedovorm?) zijn vakanties op plekken die niet al teveel stijgingspercentage hebben denk ik heel goed te doen. Want zoals gezegd; zelfs met een Milan SL vol gereedschap (o.a. een boorhamer, geen licht spul) reed de Milan GT goed en snel. Het gewicht was goed verdeeld en ik voelde me totaal niet onrustig bij met 80+ km/h van een heuvel af storten.
Dat gezegd hebbende: de kano (een kleine 5m) achter de fiets met windkracht 6 is niet echt comfortabel. Iets teveel oppervlak dat opzij wil.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 1.424
Topics: 6
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 238
2734 x bedankt in 1283 berichten
Op het Duitse Forum probeert Sammy zijn Turtle aanhanger achter de E Trike. Met een opblaasbare tent erop, alsnog een flink ding. https://www.velomobilforum.de/forum/inde...190/page-3
Hij heeft zijn eerste proefreisje achter de rug. Op de meest extreme dag heeft ie toch wel 100 km gereden. Hij heeft nog een tweede E accu bij. Maar wel eerder naar huis. Hij vermeld vocht in de tent, het achterwiel trekt scheef, ketting valt eraf, de Rohloffnaaf stuk, spaak kapot.
Misschien zit ik er naast, maak ik vermoed toch enige relatie tussen de schade en het gewicht wat er mee gesleept wordt. Af en toe kijk ik ook wel eens bij Enduro Rene, die ook veel met sleurhutjes achter de fiets doet. https://www.youtube.com/channel/UCJ0qZcv...iWqXuQ6TxA
Ook daar gaat nog wel eens wat kapot.
|
Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|