Knipperlichten op de fiets en epilepsie
|
Berichten: 2.533
Topics: 78
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2020
2395 x bedankt in 1064 berichten
Wandelen is de oudste manier van vervoer. Altijd heeft dat zonder reflectie of reflectie gekund. Door de opkomst van het gemotoriseerde vervoer vindt men steeds meer dat een must is voor wandelaars. Toen de fiets het dominante vervoermiddel was, was het nog geen probleem.
Berichten: 1.562
Topics: 16
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 98
503 x bedankt in 349 berichten
Vroeger, toen de afzonderlijke rode reflector op fietsen nog niet verplicht was, waren fietsen verplicht voorzien van een wit achterspatbord over een lengte van 30 cm en een goedgekeurd achterlicht met ingebouwde rode reflector. In het rode glaasje van het achterlicht stond een keurmerk.
Toen stonden de agenten in de spits het fietsverkeer te regelen bij de Maastunnel en was de autoverlichting aanmerkelijk zwakker dan de hedendaagse halogeen- of xenon verlichting. Nu worden drukke wegen overstraald door het moderne verkeer en de ogen van de fietser raakt niet meer gewend aan matige duisternis.
http://fotos.serc.nl/zuid-holland/rotter...dam-45965/
Berichten: 281
Topics: 0
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 11
64 x bedankt in 51 berichten
(27-Dec-2017, 12:50 AM)Roepers schreef: Wandelen is de oudste manier van vervoer. Altijd heeft dat zonder reflectie of reflectie gekund. Door de opkomst van het gemotoriseerde vervoer vindt men steeds meer dat een must is voor wandelaars. Toen de fiets het dominante vervoermiddel was, was het nog geen probleem.
Volgens mij wordt er ook meer gewandeld. Vroeger liepen mensen hele eindes voor hun werk of dagelijkse bezigheden en werd er minder voor de lol in het donker buiten gelopen.
Wandelaars zijn verder meer een gevaar voor fietsers dan dat ze bij auto's in de weg lopen.
Mijn opa heeft z'n hele leven fysiek veel gedaan. Eenmaal gepensioneerd was hij aan het werk in z'n enorme moestuin. Maar toen hij eenmaal in het bejaardentehuis zat ging hij niet zomaar een stukje wandelen; "Dat is voor luie mensen."
Berichten: 1.562
Topics: 16
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 98
503 x bedankt in 349 berichten
31-Jan-2018, 08:03 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 31-Jan-2018, 08:04 AM door PietV*.)
(29-Jan-2018, 09:45 PM)Coen__ schreef: Volgens mij wordt er ook meer gewandeld. Vroeger liepen mensen hele eindes voor hun werk of dagelijkse bezigheden en werd er minder voor de lol in het donker buiten gelopen.
Wandelaars zijn verder meer een gevaar voor fietsers dan dat ze bij auto's in de weg lopen.
Vroeger was wandelen veel gevaarlijker. De oorzaak lag in de infrastructuur, minder voet- en fietspaden, en de matige verlichting op de voertuigen. Begin jaren 70 van de vorige eeuw sneuvelde circa 10 voetgangers per week. In 1972 registreerde we 3264 verkeersdoden. Om over de veelvoud daarvan aan ernstige gewonde voetgangers maar te zwijgen.
http://www.datagraver.com/case/verkeersd...-1950-2016
Er werd zeker minder voor de lol gewandeld in die tijd. Maar woon- werkverkeer en voor sociale contacten, werd veel meer gewandeld. Ook in de donkere maanden. Het was in die tijd verplicht, bij gebreke van een fiets- of voetpad, buiten de bebouwde kom aan de linkerzijde van de rijbaan te lopen.
Ook fietsen was in die tijd veel linker dan nu. Het was fietsen of wandelen naar school. Ik weet nog van de stormvloed van 1953 in Zeeland en de Zuid-Hollandse eilanden. Vandaag 65 jaar geleden. Het was weekend en ik hoefde niet over de rijbaan naar school te fietsen.
Verder is de fietser een groter gevaar voor de voetganger, dan andersom. Bij een aanrijding tussen beiden is de voetganger meestal het zwaarste gewond. Zeker met de waardeloze lichtjes aan de kleding van fietser. Beperkt zichtbaar en geen zicht voor de gereden snelheid van de fietser.
Berichten: 53
Topics: 5
Lid sinds: Aug 2017
Bedankt: 5
4 x bedankt in 4 berichten
(18-Dec-2017, 09:08 AM)Frank schreef: Vorige week interessant gesprek gehad met een epilepsie patiënt.
Met het toenemende aantal knipperlichten op fietsen werd het voor hem steeds lastiger om in het donker te gaan wandelen of gaan fietsen. Vooral de hele felle knipperlichten en de knipperlichten met willekeurige flits frequentie veroorzaakten af en toe een epilepsie aanval bij hem.
Frank Ik twijfel niet aan zijn ervaring maar knippert een gemiddeld lampje niet te langzaam voor een photo epileptische respons? Kan me ergens herinneren dat de grens ergens rond de 50 Hz lag.
Maar los daarvan is het irritant en ook verboden.
Zelf knipper ik alleen overdag met mist in de polder omdat het mijn ervaring is dat ik dan beter wordt gezien dan met alleen mijn twee bagagedragerbrede achterlichten.
Berichten: 281
Topics: 0
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 11
64 x bedankt in 51 berichten
PWM aangestuurde auto-achterlichten zitten wel iets boven die 50 Hz, en knipperen zichtbaar en irritant.
Berichten: 51
Topics: 10
Lid sinds: Apr 2018
Bedankt: 10
3 x bedankt in 3 berichten
Soms denk ik met weemoed aan vroeger ..... toen de mannen van staal waren en de schepen van hout.
Nu zijn de mannen van hout en de schepen van staal.
Wat mij opvalt in de diverse reacties is dat de wandelaars en fietsers in het donker lopen of fietsen.
Dat zal dan toch vaak binnen de bebouwde kom zijn, voor woon-werkverkeer of dergelijks.
Dan denk ik toch ook dat de straatverlichting nu veel beter is dan in de jaren 50-of 60-tig.
Ik wandel ook wel eens in het donker maar een onverlichte weg mijd ik, en fietsen in de polder , daar waag ik me al helemaal niet aan.
Als ik het al zou doen, dan een forse verlichting voorop en achterop, om het risico zoveel mogelijk te beperken.
Berichten: 1.628
Topics: 38
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 2029
1916 x bedankt in 749 berichten
(22-Dec-2018, 05:00 PM)zeeuwwindje schreef: maar een onverlichte weg mijd ik, en fietsen in de polder , daar waag ik me al helemaal niet aan.
Als ik het al zou doen, dan een forse verlichting voorop en achterop, om het risico zoveel mogelijk te beperken.
Ik vind het heerlijk in het donker te fietsen. Vooral 's nachts dat gevoel dat de mensheid om je heen ligt te maffen, de sterrenhemel boven je snufferd, dat weinige verkeer. 's Zomers de terrassen die leeglopen, dronken fietsers... Het wordt pas spannend op de bospaadjes in het donker. De kans dat je dan reeën kan tegenkomen. Maar ja, ik weet dat er een kans bestaat dat ik dan alleen kom te staan mocht er iets gebeuren. Maar ja, hoe groot is die kans..
Berichten: 881
Topics: 11
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 160
1494 x bedankt in 612 berichten
Ik vind het heerlijk in het donker te fietsen. Vooral 's nachts dat gevoel dat de mensheid om je heen ligt te maffen, de sterrenhemel boven je snufferd, dat weinige verkeer. 's Zomers de terrassen die leeglopen, dronken fietsers... Het wordt pas spannend op de bospaadjes in het donker. De kans dat je dan reeën kan tegenkomen. Maar ja, ik weet dat er een kans bestaat dat ik dan alleen kom te staan mocht er iets gebeuren. Maar ja, hoe groot is die kans..
Mee eens! Nederland ervaar je het mooist bij nacht.
Niels, fietsgenieter, van der Wal
Berichten: 304
Topics: 15
Lid sinds: Oct 2018
Bedankt: 107
365 x bedankt in 172 berichten
(23-Dec-2018, 07:00 PM)Fietsbennie schreef: .......
De kans dat je dan reeën kan tegenkomen. Maar ja, ik weet dat er een kans bestaat dat ik dan alleen kom te staan mocht er iets gebeuren. Maar ja, hoe groot is die kans.. Als je je locatie via je smartphone deelt met een thuisblijver, is dat punt ook afgedekt.
Doe ik nl. als ik solo ga zeilen op bijv de Waddenzee.
Even an absolute beginner has to start somewhere.
Berichten: 1.628
Topics: 38
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 2029
1916 x bedankt in 749 berichten
(24-Dec-2018, 05:24 PM)TvWijk schreef: Als je je locatie via je smartphone deelt met een thuisblijver, is dat punt ook afgedekt.
Doe ik nl. als ik solo ga zeilen op bijv de Waddenzee.
Het mag een wonder heten, maar ik heb geen smartphone.
Berichten: 1.562
Topics: 16
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 98
503 x bedankt in 349 berichten
25-Dec-2018, 12:08 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 25-Dec-2018, 12:10 PM door PietV*.)
(24-Dec-2018, 11:56 PM)Fietsbennie schreef: Het mag een wonder heten, maar ik heb geen smartphone.
Zo'n wonder is dat niet. Heb ook nog geen smartphone. Ben een minimalist. Heb ook maar één ligfiets en om bij het onderwerp te blijven, geen knipperlichten op de fiets.
|
Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
Nieuwe berichten
|
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
|
Ach hardloper. Het...365cycle — 02:50 AM |
XL Hotspot in 3d-print
|
Fijne lamp? Wat is...365cycle — 02:41 AM |
XL Hotspot in 3d-print
|
NB Bij een QV en...Hoekie — 02:07 AM |
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
|
Verstellen van de...ZoefZoef — 01:52 AM |
XL Hotspot in 3d-print
|
NB Bij een QV en S...365cycle — 01:20 AM |
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
|
Iedereen hier kent ...ZoefZoef — 12:39 AM |
SL in Grou
|
Ik had die adverte...Gideonaut — 12:23 AM |
XL Hotspot in 3d-print
|
Bij een QV als ook S...Hoekie — 12:20 AM |
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
|
Ik versta geen Duits...Gideonaut — 12:16 AM |
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
|
Ik vind het echt wel...Hardloper — 12:12 AM |
SL in Grou
|
Ik had die advertent..._Peter — 12:03 AM |
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
|
Iedereen hier kent D...Tom Fekkes — 11:58 PM |
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
|
Ach hardloper. Het...ZoefZoef — 11:54 PM |
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
|
Ach hardloper. Het i...Tom Fekkes — 11:32 PM |
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
|
Alles zal anders voo...Niels van der Wal — 11:19 PM |
XL Hotspot in 3d-print
|
Begrijp me niet ve...Hardloper — 11:10 PM |
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
|
Ik respecteer jullie...Hardloper — 11:07 PM |
|