Energie
|
Berichten: 2.676
Topics: 91
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 2803
3144 x bedankt in 2184 berichten
Ik lees allemaal dat ligfietsen zo weinig energie kost wegens ontbreken van lucht weerstand. Ook kwam ik een kop van artikel tegen dat elektrische fietsen erg weinig energie kost. Na een zoektocht kwam in een artikeltje tegen dat je met winkelen meer energie verbruikt dan fietsen met de zwaarste ondersteuning. Dus voor je conditie hoef je niet te fietsen. Nu vroeg ik mij af, hoe zit dit met ligfietsen? En ik denk dat iedereen wel begrijpt dat ik belangrijk vind dat ik het fietsen met een Velomobiel ook wel een beetje zoek om een workout te hebben.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 1.456
Topics: 11
Lid sinds: Jul 2019
Bedankt: 653
2410 x bedankt in 1117 berichten
Als je 10km met hetzelfde tempo aflegt op een fiets en op een ligfiets, dan zal je op de ligfiets minder energie verbruiken.
Als je 10km met hetzelfde energieverbuik aflegt op een fiets en een ligfiets, dan zal je met de ligfiets sneller op de plaats van bestemming zijn (en dus minder energie verbruikt hebben)
Als ik met mijn DF naar mijn werk fiets, dan doe ik daar een krappe 2 uur over. Als ik dat met mijn Baron doe is het iets van 2 uur en een kwartier. Als ik het op een normale bukfiets zou proberen denk ik dat ik niet op mijn werk aankom
Zonder DF zou ik per week zo'n 250km minder fietsen, want dan ging ik op en neer met de trein.
Op een ligfiets (of in een velomobiel) fiets je (over het algemeen) vaker en langer. Dat compenseert het feit dat je minder energie verbruikt.
Berichten: 5.348
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10479
8085 x bedankt in 3996 berichten
30-May-2023, 02:19 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 30-May-2023, 02:20 PM door 365cycle.)
De luchtweerstand ontbreekt niet, die is alleen een stuk minder dan op een rechtopfiets.
Mijns inziens zit het voordeel hierdoor niet in het feit dat je minder hard hoeft te trappen, maar in twee andere dingen; - Je actieradius is veel groter. 30 km is ineens een lekkere afstand voor woon-werkverkeer, in plaats van een behoorlijke inspanning en voor velen net even teveel voor iedere dag;
- Rolweerstand is je grootste probleem, in plaats van luchtweerstand. De rolweerstand is lang niet zo volatiel als de luchtweerstand; in de winter rolt het 30% moeizamer, als het geregend heeft iets lichter, als het hard regent en er water staat wat zwaarder. Door dat gegeven is reistijd ontzettend stabiel; ik kon (weliswaar met een blik op het weerbericht) over een route van 53 km met 5 minuten marge vertrekken om m'n kind van school te halen (waarbij 5 minuten voldoende tijd was om snel even een lek bandje te wisselen).
Ik zeg weleens: Velomobile riding is putting the sport in transport. Vervoer combineren met lichaamsbeweging is door bovenstaande punten ineens daadwerkelijk een optie, in plaats van een levensstijl die enorme offers vergt.
Verder: Ik ben zwaar en rijd vrijwel altijd met veel bagage dus de vermogens zijn bij mij iets hoger dan bij veel anderen, maar... soms tokkel ik met 150 watt naar m'n werk. M'n hartslag gaat dan heen en weer tussen "No Zone" en "Warm Up", en ook al is het echt warm, ik zweet niet merkbaar bij dat soort vermogens.
Andere ritten knal ik krap over de 300 watt (gemiddeld) door m'n trappers en leg ik 50 kilometer af in een uurtje. Zeker in de Bülk is dat zelfs zonder tourkap echt leuk; als het een beetje meezit kruis je vet over de 60 km/h @ 350 watt vermogen.
Vanochtend deed ik rustig aan, maar trok ik wel een paar lekkere sprintjes waardoor ik m'n 30 seconden record verbeterd heb.
Je kan het echt zo zwaar maken als je zelf wil.
Berichten: 2.676
Topics: 91
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 2803
3144 x bedankt in 2184 berichten
Maar waarschijnlijk zal ik wat meer snelheid proberen te ontwikkelen om toch wel het gevoel te hebben om lekker bezig te zijn. Soms ben ik weleens fantaseren over het afleggen van hele trajecten met de VM. Ik denk dat ik hoe dan ook een interessante tijd ga beleven.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 5.850
Topics: 148
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2061
7405 x bedankt in 3645 berichten
Citaat:En ik denk dat iedereen wel begrijpt dat ik belangrijk vind dat ik het fietsen met een Velomobiel ook wel een beetje zoek om een workout te hebben.
Dan had je toch een Roeifiets moeten kopen. Dan is er echt sprake van een total-body-workout.
Ook op de CruzBike merk ik echt dat ik meer inspanning lever met mijn armen en ook enigszins met mijn bovenlichaam, dan bijvoorbeeld met de Fujin.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 2.676
Topics: 91
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 2803
3144 x bedankt in 2184 berichten
(30-May-2023, 07:48 PM)Wim -de roetsende schreef: Citaat:En ik denk dat iedereen wel begrijpt dat ik belangrijk vind dat ik het fietsen met een Velomobiel ook wel een beetje zoek om een workout te hebben.
Dan had je toch een Roeifiets moeten kopen. Dan is er echt sprake van een total-body-workout.
Ook op de CruzBike merk ik echt dat ik meer inspanning lever met mijn armen en ook enigszins met mijn bovenlichaam, dan bijvoorbeeld met de Fujin.
https://rowingbike.com/product/thys-209-...eifiets-2/
Jammer genoeg uitverkocht :-(
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 1.920
Topics: 57
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 28688
2815 x bedankt in 1251 berichten
(30-May-2023, 08:23 PM)Hardloper schreef: Jammer genoeg uitverkocht :-(
Ze komen regelmatig voorbij op Marktplaats, meestal vrij duur en snel weg, maar als je echt wilt.....?
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220 - Whike - (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Berichten: 2.676
Topics: 91
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 2803
3144 x bedankt in 2184 berichten
Nou ik heb ook nog een Kayak voor arm training. Maar ik zou het wel een keer willen proberen om te kijken hoe het is. Maar ik zou eerder voor een trike gaan met mountainbike bandjes, dan een roeifiets. Zodat ik ook lekker door de bossen kan ravotten.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 5.348
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10479
8085 x bedankt in 3996 berichten
Als je heel veel mazzel hebt kan je het combineren Er zijn een paar roeitrikes gebouwd.
Ik vond de roeifiets ook leuk, maar totaal niet praktisch voor dagelijks vervoer.
Berichten: 2.676
Topics: 91
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 2803
3144 x bedankt in 2184 berichten
Nou voor mijn locatie is het ook niet praktische.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 5.850
Topics: 148
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2061
7405 x bedankt in 3645 berichten
31-May-2023, 06:26 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 31-May-2023, 06:28 AM door Wim -de roetsende.)
(30-May-2023, 09:25 PM)365cycle schreef: Ik vond de roeifiets ook leuk, maar totaal niet praktisch voor dagelijks vervoer.
Want?
Ik ken verschillende mensen die zo goed als alles op en met de roeifiets doen.
Inclusief woon-werk-verkeer dus. En dat zomer én winter.
Met de roeifiets vind ik het juist in de stad erg comfortabel en relaxt rijden. Op hele lage snelheid kan ik nog heel goed manoeuvreren en scherpe bochtjes maken. Dat vind ik met de Fujin en de Milan lastiger.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 5.348
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10479
8085 x bedankt in 3996 berichten
Spullen meenemen is lastiger dan in een velomobiel. Aandrijven met 1 hand aan het stuur kan niet, rijden zonder handen aan het stuur evenmin. Als je op de navigatie moet kijken moet je ook stoppen met aandrijven. Als laatste is een roeifiets gewoon niet zo efficiënt.
Er zijn genoeg woon-werkritten waarin ik zowel heen als terug boven de 40 gemiddeld rijd en m’n stoptijd minder dan een minuut is, en dan drink ik dus ook gewoon. M’n kind (op z’n eigen fietsje) bijsturen gaat ook perfect met de velomobiel.
Berichten: 5.850
Topics: 148
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2061
7405 x bedankt in 3645 berichten
Hangt dus heel erg af van je persoonlijke situatie.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 521
Topics: 1
Lid sinds: Feb 2023
Bedankt: 13
837 x bedankt in 462 berichten
31-May-2023, 09:21 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 31-May-2023, 09:21 PM door Tom Fekkes.)
Ik zie dat jij veel plezier hebt met de thijsfiets. Vooral doorgaan, want daar gaat het om.
Berichten: 5.348
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10479
8085 x bedankt in 3996 berichten
|
Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
Nieuwe berichten
|
XL Hotspot in 3d-print
|
Ik had mijn post aan...Hoekie — 03:11 AM |
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
|
Ach hardloper. Het...365cycle — 02:50 AM |
XL Hotspot in 3d-print
|
Fijne lamp? Wat is...365cycle — 02:41 AM |
XL Hotspot in 3d-print
|
NB Bij een QV en...Hoekie — 02:07 AM |
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
|
Verstellen van de...ZoefZoef — 01:52 AM |
XL Hotspot in 3d-print
|
NB Bij een QV en S...365cycle — 01:20 AM |
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
|
Iedereen hier kent ...ZoefZoef — 12:39 AM |
SL in Grou
|
Ik had die adverte...Gideonaut — 12:23 AM |
XL Hotspot in 3d-print
|
Bij een QV als ook S...Hoekie — 12:20 AM |
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
|
Ik versta geen Duits...Gideonaut — 12:16 AM |
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
|
Ik vind het echt wel...Hardloper — 12:12 AM |
SL in Grou
|
Ik had die advertent..._Peter — 12:03 AM |
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
|
Iedereen hier kent D...Tom Fekkes — 11:58 PM |
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
|
Ach hardloper. Het...ZoefZoef — 11:54 PM |
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
|
Ach hardloper. Het i...Tom Fekkes — 11:32 PM |
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
|
Alles zal anders voo...Niels van der Wal — 11:19 PM |
XL Hotspot in 3d-print
|
Begrijp me niet ve...Hardloper — 11:10 PM |
|