Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Wederopbouw Hurricane - Voortgang en Vragen
#1
Zoals in de draad "Vandaag ben ik blij omdat" al kort gemeld, ben ik eigenaar geworden van een bijna-complete Challenge Hurricane.
[Afbeelding: y4m_wB-8ej38eF2wr1N6iTQOdiK8ijp0UWjrSHN1...pmode=none]
Origineel op OneDrive

Nu zijn enkele van de meegeleverde originele onderdelen naar mijn smaak alsnog aan vervanging toe. Daarnaast ontbreken er enkele dingen.

Dan is er mij ook nog iets niet helemaal duidelijk: Aan de trekkende kant hoort de ketting over een soort geleiding onder de stoel, vlak boven het scharnier van de achtervork te lopen. Op onze M5's is dat in beide gevallen een rol. Op foto's van Hurricane's kom ik zowel rollen als kettingwieltjes tegen. Welke moet ik nu hebben? Is er een absoluut antwoord of is er een groot voordeel van de een tegenover de ander? Overigens heb ik bij het balhoofd wel een rol voor de retourketting zitten.
En dan nog een vraag hierover: Hoe hoort de rol/het wiel vast te zitten? Is dat met een bout door de hele framebuis, het gat is nl ook "door," hoort er een bus in de buis te zitten of kan ik op een slimme manier een moer in de buis krijgen?

Nog andere plannen:
* Cassette, 9s 11-25T klinkt logisch.
* Kussen, Ventisit
* Spiegeltje, B&M op een stokje.
* Spatborden, liefst RVS
* Ketting, 9s
* Handvatten

Eventueel:
* Bandjes, CCU 42-406
* Kettingblad, 42T
M5 M-Racer / Challenge Hurricane / Giant Expedition / Giant Defy 1 / MBK Course
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#2
Trekkende ketting --> kettingwieltje

Retourketting --> kettingrol

Zo heb ik het op mijn Fujin en zo hoor/zie ik het ook altijd bij anderen.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Bacchus , Willeke_IGKT
#3
Ja, de bout voor de rol onder het zitje gaat helemaal door het frame heen. Of er een rol of tandwiel 'hoort' te zitten weet ik niet (mijn Hurri heeft een rol), monteer vooral wat jou goeddunkt of wat je eventueel nog hebt liggen zou ik zeggen.

Met een 40-406 Schwalbe voorband blijft er bij mijn Hurri niet genoeg ruimte voor een spatbord over, dus ik weet niet of die 42-406 CCU gaat passen. Ik heb het kunststof voorspatbord van mijn fiets doorgeknipt en het in twee delen gemonteerd zodat het niet onder de vorkkroon doorgaat. Ik ben overigens van plan als ik in juli weer in NL ben 32-406 CCU's op mijn fiets te leggen en weer een doorlopend spatbord te monteren. Als je er wat aan hebt mag je het tweedelige voorspatbord dan hebben.
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: Bacchus , Willeke_IGKT
#4
Bedankt! Dan gaat het een kettingwiel, of ten minste een Alligt getande rol (68 mm staal, lijkt me logisch?) worden.
Goede tip om op te letten met spatborden en vrij dikke bandjes. Achter zal het wel loslopen maar voor wordt dat inderdaad millimeterwerk. Dan toch maar 32mm, want net als jij, Melle, zie ik een gespleten spatbord niet zitten.
M5 M-Racer / Challenge Hurricane / Giant Expedition / Giant Defy 1 / MBK Course
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#5
Het gedeelde spatbord werkt op zich prima, maar ik wil graag nieuwe banden en als er dan toch ruimte ontstaat zet ik er een ander plastic SKS spatbordje uit mijn voorraad op dat anders ook maar ligt te verstoffen.

Bij nader inzien denk ik trouwend dat mijn fiets een 68mm getande rol heeft.

(29-May-2023, 09:16 PM)Wim -de roetsende schreef: Trekkende ketting --> kettingwieltje

[...]

Zo heb ik het op mijn Fujin en zo hoor/zie ik het ook altijd bij anderen.
Leg dat Bram Moens maar een uit. Wink
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Bacchus
#6
Zit er een blanke poedercoat overheen, of is ie zilvergrijs qua poedercoat?
Mooi kleurtje in ieder geval. Doet me denken aan mn M5 titanium. Dat kleurtje pas echt heel mooi bij de lijnen van de fiets.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#7
Ik vind het ook een mooie kleur/ gebrek aan kleur. Jammer van het onderstuur. Wink
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door:
#8
Ik heb op mijn hurri een Alligt 68 mm getande kettingrol die helemaal van kunststof is. Die met metaal schijnen wat meer herrie te maken. Ik heb de kettingrol een kleine twee maanden geleden vervangen, de vorige had waarschijnlijk meegedraaid vanaf bouwjaar omstreeks 2000. De nieuwe kunststof kettingrol is ietsje steviger gemaakt, met iets meer materiaal op de plek waar de vorige doorgesleten was.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#9
(29-May-2023, 09:51 PM)Bacchus schreef: .......want net als jij, Melle, zie ik een gespleten spatbord niet zitten.

Ik heb ook een gespleten spatbord, maar dan heb ik alleen het achterste gedeelte bevestigd.

Bevalt mij heel goed en zo vaak fiets ik niet in de regen met de Fujin. Het gaat echter ook om nat wegdek en plassen. 

Aan de achterkant moet het spatbord lang genoeg zijn, want anders wordt alsnog je nek nat.

Proefondervindelijk ontdekt  Big Grin
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#10
(29-May-2023, 11:18 PM)melle z schreef: Ik vind het ook een mooie kleur/ gebrek aan kleur. Jammer van het onderstuur. Wink

Dr staat er nu ook eentje voor 125 euro op marktplaats zonder onderstuur.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#11
Ik heb er al twee.
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door:
#12
(30-May-2023, 05:00 PM)melle z schreef: Ik heb er al twee.

More is better Wink
Antwoord }
Bedankt door:
#13
Als ik heel eerlijk ben, wilde ik een Hurricane omdat 'ie door de korte wielbasis achter in mijn Saab 96 past, makkelijk met de trein mee kan en ze zo goedkoop zijn dat je ze gewoon tegen een lantarenpaal kunt parkeren in een stad. Echt lekker fietsen vind ik ze niet (ik ben verwend door fietsen met een langere wielbasis), dus ik hoef er zeker niet meer. Ik heb twee slopers gekocht met de bedoeling van twee één te maken, maar uiteindelijk heb ik er maar één gebruikt. De andere neem ik denk ik mee naar Engeland om hem thuis op te knappen en dan weer te verkopen. Houdt me van de straat en de prijzen zijn hier wat beter dan in NL, dus met een beetje mazzel kost de fiets die ik hou me per saldo uiteindelijk niks behalve een beetje tijd en moeite. Wink
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#14
(29-May-2023, 10:56 PM)ZoefZoef schreef: Zit er een blanke poedercoat overheen, of is ie zilvergrijs qua poedercoat?

Hij is zilvergrijs metallic gecoat.

Een hele waslijst aan onderdelen zijn nu op weg. Eens kijken of er dit weekend genoeg binnen is om lekker aan het sleutelen te gaan.
M5 M-Racer / Challenge Hurricane / Giant Expedition / Giant Defy 1 / MBK Course
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Roepers
#15
Misschien wil Arend-Jan wel van een vrijwel nieuw setje CCU 42-406 af?
nevermind. Ik had iets verkeerd begrepen.
Antwoord }
Bedankt door:
#16
Achter moet inderdaad een kettingrol met of zonder tandjes, maar in ieder geval met een 8mm gat. Dunner gaat gegarandeerd mis. Volgens mij is het rolletje voor van ondergeschikt belang en alleen voor de onbelaste ketting, waar nauwelijks kracht op staat.

Ketting heb je waarschijnlijk 3keer nodig, cassette 11-25 heeft wel lekker kleine stapjes, maar is je lichtste versnelling dan licht genoeg? Stukje kettingbuis is ook wel handig.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#17
Kettingrol, Alligt 68 mm met stalen tandjes, zit er inmiddels op. Ik moest een klein buisje (+/- 9 mm) tussen frame en rol maken om alles mooi vrij te laten draaien. Dan past het ook goed met een RVS M8 x 100 mm bout.
[Afbeelding: y4mKehOGJ6XcxlrIdlmGB6wMxwMqM0D4ybfs1d4e...pmode=none]
Ik kreeg twee nette stukken kettingbuis bij de fiets.

Een 11-25T op 32-406 en 65T voorblad komt (volgens Mike Sherman) aardig overeen met 11-25T op 28-622 en 50T voorblad wat ik ook op de M-racer rijd. Zal wel goed komen.

Volgens mij is het ontluchten van de remmen bij deze (BL-M755 en BR-M965) vrij simpel te doen. Gewoon een fles van de juiste olie en een klein slangetje in een zakje. Hydraulisch en schijven is wel nieuw voor mij. De voorrem loopt nog een tikkeltje aan, dat heb ik nog niet verholpen gekregen.
M5 M-Racer / Challenge Hurricane / Giant Expedition / Giant Defy 1 / MBK Course
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#18
De voorrem loopt nog een tikkeltje aan, dat heb ik nog niet verholpen gekregen.


Wat ik weleens heb gehoord is dat je dan de klauw iets moet lossen (beide bouten dus wat los draaien), vervolgens de remhendel inknijpen zodat de blokjes tegen de schijf gedrukt worden en dan de klauw weer vastzetten. En daarna pas de remhendel loslaten.

Heb ik zelf nooit geprobeerd. Komt wel als ik mijn blokjes moet gaan vervangen.
rij zowel onderstuur als aero-stuur
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#19
Zo doe ik het ook.

Er zijn heel veel youtube filmpjes te vinden over de afstelling van schijfremmen. 

Zelfs verschillende filmpjes van de BB5 en de BB7. Dus vast ook wel van jouw type schijfrem.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#20
De Hurricane rijdt! Nog veel bijgeluiden en aanlopend vanalles, ruzie tussen kabels en benen, hele stukken uitstekende tierips, losliggend kussentje, versleten "klein" 52T kettingblad maar dat valt allemaal wel recht te breien.
M5 M-Racer / Challenge Hurricane / Giant Expedition / Giant Defy 1 / MBK Course
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , gideon
#21
Vervelendste punten nu opgelost:

* Voorste (retour-) kettingrol is een stuk minder luidruchtig, heel acceptabel zelfs, nu deze voorzien is van een rubberbandje. Eigenlijk gewoon een strookje MTB-binnenband.
* Remzuigers schoongemaakt zodat ze beter terugkomen en de remmen minder aanlopen. Goede tip van Bob!
* Rem -en schakelkabels wat beter langs het stuur geleid.

Nog wat open, interessante aandachtspunten:
* Waar vind ik een vervangend rubbertje van een schakelversteller:
[Afbeelding: y4mG1X1TPY9QaD06yxFmSLE6tEHxRuXW1epF4asu...pmode=none]
* Waarom loopt de ketting aan op het 52T-blad? (Dus tegen de 65T) De bladen lijken ook wel een mm ofzo te dicht bij elkaar te staan. Horen er afstandshouders tussen de kettingbladen?
M5 M-Racer / Challenge Hurricane / Giant Expedition / Giant Defy 1 / MBK Course
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#22
(07-Jun-2023, 12:00 PM)Bacchus schreef: * Waarom loopt de ketting aan op het 52T-blad? (Dus tegen de 65T) De bladen lijken ook wel een mm ofzo te dicht bij elkaar te staan. Horen er afstandshouders tussen de kettingbladen?

Welke maat ketting heb je? 

Voor 9 of 11 versnellingen achter?
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door:
#23
(07-Jun-2023, 12:12 PM)Willeke_IGKT schreef:
(07-Jun-2023, 12:00 PM)Bacchus schreef: * Waarom loopt de ketting aan op het 52T-blad? (Dus tegen de 65T) De bladen lijken ook wel een mm ofzo te dicht bij elkaar te staan. Horen er afstandshouders tussen de kettingbladen?


Welke maat ketting heb je? 


Voor 9 of 11 versnellingen achter?

9 versnellingen, zowel ketting (KMC X9) als cassette (Shi HG400), als (geindexeerde) versteller (BS77).
M5 M-Racer / Challenge Hurricane / Giant Expedition / Giant Defy 1 / MBK Course
Antwoord }
Bedankt door:
#24
(07-Jun-2023, 12:38 PM)Bacchus schreef: 9 versnellingen, zowel ketting (KMC X9) als cassette (Shi HG400), als (geindexeerde) versteller (BS77).

Zijn je ketting bladen ook voor 9 of is het een set voor de 11 versnellingen ketting.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door:
#25
Is lastig te zeggen. De fiets dateert van ver voor 11 versnellingen op de markt kwam. Het grote blad is een Alligt en die zijn niet op een bepaalde kettingbreedte gespecificeerd. Het kleine blad, een 52T Shimano, ziet er oud en vooral versleten uit, zou zo origineel kunnen zijn.

Op zich is de hart-op-hart-afstand tussen de bladen normaal: gewoon 5½ mm net als op al (7v/9v/10v/11v) mijn Shimano-fietsen. Wel is de afstand tussen de bladen met ongeveer 1½ mm heel klein. Het is volgens mij vooral dat de trekkende ketting iets verder van buitenaf binnenkomt vanwege de binnendoor kruisende retourketting.
M5 M-Racer / Challenge Hurricane / Giant Expedition / Giant Defy 1 / MBK Course
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#26
Het zijn twee buitenbladen. Zowel de 65er als de 52er. Ik vermoed dat de 52er op de normale manier gemonteerd is, dus met de stijghulpjes links. Soms zijn kettingbladen a symetrisch. De 65er is waarschijnlijk gewoon recht. Kijk maar es wat er gebeurd als de de 52er eraf haalt en op een heel vlak oppervlak legt, en dan omdraaien en weer kijken. Andersom monteren is dan mogelijk een optie. Niet als er nog een derde kleinere langs zit. Moet ie toch vervangen worden, ga voor een plat kettingblad. Dat is 1 optie.
Optie 2 is de kettinglijn die mogelijk niet helemaal past. Het kan zijn dat het crankstel iets te ver naar binnen of de kettingrol wat te ver naar buiten. Bij veel ligfietsen helpt het als je voor een wat langere trapas monteert. Vierkante trapassen zijn er tot 131 mm lang. Meten is weten, meet de afstand van de ketting tot de zijkant van je framebuis, of kijk met een timmermansoog er langs. Mogelijk geeft dat duidelijkheid wat er scheef loopt. Dan is het spoorzoeken wat er beter kan. Soms wil je bijvoorbeeld de rol wel verder naar binnen, maar kan dat niet. Crankstel naar buiten kan mogelijk ook nog. Kijk ook naar de positie uit het midden van de kettingrol achter, mogelijk kun je daarmee ook nog iets, kan die iets verder naar het midden.

Dat shifter dopje is niet los te koop voor zover ik weet. Marktplaats afzoeken voor een betere? Een normaal shimano 9 speed hendeltje voor op de onderbuis past er ook in, die zijn helemaal metaal. Dat vraagt wel knutselen met potentieel heel veel kleine losse onderdeeltjes.

Groeten van Jeroen ( die een uiterst irritant geluidje bij zijn ligfiets gevonden lijkt te hebben, kettingbuis bevestigingsbeugeltje 3mm naar buiten gebogen) Hoog-laag klopte het perfect, onbelast was er ook niks loos. Links-rechts was er dus wel wat mis.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Bacchus


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
LinkedIn / Velomobiel promotie
Nou ik denk eerder a...Hardloper — 02:43 PM
OBT 2024 Rotterdam
Als ik mee doe . Dan...Hardloper — 02:39 PM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Met zo'n voornemen m...Bob Hagendijk — 02:27 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Mooi forumpje dit :D365cycle — 02:07 PM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Niet alleen op Linke...365cycle — 02:04 PM
OBT 2024 Rotterdam
Voor stallers heb ik...365cycle — 01:54 PM
KIWA track en trace systeem
In een wielkast zou ...365cycle — 01:46 PM
KIWA track en trace systeem
Heb de vraag uitgeze...Arno boogaart — 12:58 PM
Het nieuwe wapen tegen fatbikes: de rol...
Iemand een Optima Ri...TimSch — 11:00 PM
Tocht met een CruzBike door GCN
Hank past voor gee...Frutsel — 09:25 PM
Tocht met een CruzBike door GCN
Na lang speuren heb ...Lopopodium — 07:15 PM
Tocht met een CruzBike door GCN
Hank past voor geen ...melle z — 07:05 PM
Tocht met een CruzBike door GCN
Ik heb ook Ublock....Frutsel — 06:47 PM
Lange imbussleutel bij M5 Low Racer
Bij de M5 Blueglide ...De tovenaar — 06:27 PM
Tocht met een CruzBike door GCN
Ik heb ook Ublock. M...Lopopodium — 06:01 PM
Tocht met een CruzBike door GCN
Ik heb alleen de e...Frutsel — 05:10 PM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Heeft een van jullie...Hardloper — 04:34 PM