Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
[split] Ik vind het wel slecht dat alles nu per batterij aangedreven moet worden.
#27
(27-Jun-2023, 02:25 PM)Hardloper schreef: Maar tja ik geef gewoon niks meer om maar in de auto te zitten en dan maar passief wachten tot we op plek van bestemming zijn.
Als je een rijbewijs hebt ben je niet veroordeeld tot 'passief wachten tot je op de plek van bestemming bent'. Met een leuke auto en op leuke plekken vind ik autorijden een fijne bezigheid.
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door:
#28
(27-Jun-2023, 03:58 PM)melle z schreef: Met een leuke auto en op leuke plekken vind ik autorijden een fijne bezigheid.
Klopt, maar op eigen kracht over de Lekdijk blazen zoals ik gisteravond gedaan heb voegt nog een hele extra dimensie toe aan het plezier dat ik vroeger uit autorijden haalde. Daarnaast kóst het niet alleen maar, maar levert het juist een hoop op.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#29
(27-Jun-2023, 12:14 PM)365cycle schreef:
(27-Jun-2023, 12:06 PM)Frutsel schreef: Helaas is zo'n beetje elk dier geconditioneerd om zo veel mogelijk resultaat met zo min mogelijk inspanning te bereiken. Dat dit slecht is voor mensen omdat ze al zo weinig doen zorgt er niet voor dat die programmering zomaar verdwijnt.
Om dezelfde reden prefereren mensen zoet en vet eten: Veel voedingswaarde = betere kans op overleven volgens onze primitieve hersenen.
Klopt, maar we zijn ook slim genoeg om bewust na te denken over dat soort dingen. Daarnaast: Ik ging laatst naar een festival in Zeeland (met mensen uit Zeeland). Ik had een dag gewerkt en dik 100 km weggetikt, maar m'n Garmin gaf aan dat m'n body battery nog 50% was, en ik voelde me ook meer dan prima. 
Dan is de vraag: Willen we in absolute zin zo min mogelijk inspanning doen, of relatief? Het zou me niet verbazen als mijn body battery nu 7 of 8x zoveel capaciteit heeft als 6 jaar geleden. En daarvoor rijd ik mezelf echt niet iedere dag naar de getver, juist niet zelfs.

(27-Jun-2023, 12:06 PM)Frutsel schreef: Wat jammer is aan de e-bikes is dat ze absoluut niet nodig zijn. Die 25km/h kan je namelijk met gemak rijden op een ligfiets zonder veel van je lijf te vragen. Maar ja, een ligfiets is nu eenmaal een gefaald concept (Met grote dank aan de UCI), en wie wil wil nu op een raar ding gezien worden?
Ik weet niet of we de UCI helemaal de schuld kunnen geven. Deels zeker wel, de rest denk ik ff over na.

(27-Jun-2023, 12:06 PM)Frutsel schreef: Overigens was voor de e-bike de snorscooter/brommer enorm populair als alternatief voor fietsen. Die zie je intussen veel minder. Naast een hoop stank en lawaai scheelt dat ook een hoop fossiele brandstof die voor niets verbrand werd.
Dat is inderdaad wel een enorm voordeel!

(27-Jun-2023, 03:58 PM)melle z schreef:
(27-Jun-2023, 02:25 PM)Hardloper schreef: Maar tja ik geef gewoon niks meer om maar in de auto te zitten en dan maar passief wachten tot we op plek van bestemming zijn.
Als je een rijbewijs hebt ben je niet veroordeeld tot 'passief wachten tot je op de plek van bestemming bent'. Met een leuke auto en op leuke plekken vind ik autorijden een fijne bezigheid.
Mijn moeder gaat er al eens heen met de elektrische fiets. Misschien gezellige samen proberen te doen. En dan lekker op mijn gemakje.

En @365cycle zal het wel een keer lezen

@melle ik heb eigenlijk niet iets van ik mis moet zo nodige mijn rijbewijs halen. Er zijn banen die ik niet geschikt vind voor mij omdat ik geen rijbewijs heb. En heb plekken waar ik minder makkelijk kom. Anderzijds als ik strakjes gemiddeld 40/45km/u per uur kan halen. Dan kan ik toch nog wel op interessante plekken geraken en zal ik ook een bevredigend gevoel hebben. Dat heb ik dan weer mooi gedaan. En al dat geld wat ik bespaar stop ik liever in een duurzaam levens patroon. Zodat ik minder uren hoeft te maken om rond te komen.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#30
(27-Jun-2023, 05:46 PM)Hardloper schreef: Anderzijds als ik strakjes gemiddeld 40/45km/u per uur kan halen.
Jij loopt wel heel hard... van stapel Big Grin In Zeeland kan ik prima 45 km/u rijden, maar niet als "standaard" gemiddelde en da's dan nog met een Bülk, niet met een QV.
Denk wel dat je naast een redelijke sprint in je benen hebben zo'n 350W gemiddeld moet kunnen trappen om dat met een QV te kunnen, en dan moet je ook niet al te zwaar zijn.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
#31
Ik mag toch lekker dromen hè. Maar laatst liep ik kleine stukjes 20km/u. Maar ooit zou ik wel de ambitie hebben om zo snel te gaan.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
#32
(27-Jun-2023, 09:28 PM)Hardloper schreef: Ik mag toch lekker dromen hè. Maar laatst liep ik kleine stukjes 20km/u. Maar ooit zou ik wel de ambitie hebben om zo snel te gaan.
Dromen mag zeker! Ik probeer je alleen te behoeden voor teleurstelling. Zeker als de kruissnelheden hoger worden, loop je tegen de nadelen van een QV aan. 
Daarnaast kom je zo rond de 38-40 km/h gemiddeld op een punt waarbij je de keus moet gaan maken tussen harder rijden op fietspaden dan je eigenlijk moet willen, of opschuiven naar de weg, en dan is meekomen met de auto's de volgende uitdaging.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie , Hardloper
#33
Citaat:Anderzijds als ik strakjes gemiddeld 40/45km/u per uur kan halen.

Dit haal ik op een goede en warme dag met de zon in de spaken en de wind in de rug als kruissnelheid, maar in de verste verte niet als gemiddelde snelheid. En ik rijd in een bloedsnelle MilanSL.

Of je moet de meting pas in laten gaan als je boven de 40km/u rijdt, dan zou het mij misschien gaan lukken.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#34
(27-Jun-2023, 11:27 PM)Wim -de roetsende schreef: Dit haal ik op een goede en warme dag met de zon in de spaken en de wind in de rug als kruissnelheid, maar in de verste verte niet als gemiddelde snelheid. En ik rijd in een bloedsnelle MilanSL.
Ik had er gisteravond toevallig één, van deur tot deur; bij vrienden gegeten en het was gezellig, dus ik ging veel later weg dan gepland. Volop spelend over een lege Lekdijk, met een zoekend binnenste voorwiel door de bochten en o.a. het "wedstrijdje" dat ik elders op het forum plaatste. Daarna een aantal stukjes over de weg ipv het fietspad, en hoewel ik vandaag eigenlijk ook een drukke fietsdag zou hebben toch wat meer gas geven. Als ik de loop van vandaag gisteren had geweten had ik 'm helemaal open getrapt, want uiteindelijk kon ik dus niet weg; nu zat ik dus toch nog de hele tijd met een schuin oog naar m'n hartslag te kijken... maar goed, over 61 km 247W getrapt voor een gemiddelde van 45,2 km/h. Op veel stukken loopt de kruissnelheid dan op tot 55 km/h, en dan nog lukt het eigenlijk alleen als het redelijk rustig is. Je loopt uiteraard altijd wel ergens in wegwerkzaamheden, fietsers die in de weg zitten of andere vertragende ellende. Bij dat tempo zit dus ook een stuk over de stoep enzo. Daarnaast is het qua verkeer altijd erg prettig om 's nachts te rijden, maar gisteren kende ik de weg niet supergoed, en dan durf ik ondanks goed licht toch ook niet op alle stukken echt gas te geven. Als je een zijstraat mist in een bocht ben je te laat, dat risico vind ik het niet waard.

Meestal rijd ik rond de 200W, en dan ligt het gemiddelde afhankelijk van de route ergens tussen de 36 en 42 km/h.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#35
Juist, maar voor @Hardloper is het misschien wel handig om te weten dat deze getallen ver boven het landelijk gemiddelde uitsteken van een vm-rijder.

Bij een afwisselende route is al heel netjes als een gemiddelde vm-rijder 30km/u haalt én velen moeten daar al heel flink hun best voor doen.

Op mijn ww-route van 15km met 5 verkeerslichten, 3 grote rotondes, een paar flink scherpe bochten in een smal fietspad, 2 kruisende voorrangswegen moet ik al heel erg mijn best doen om een echt gemiddelde te halen van 30km/u.

Mijn meting gaat altijd al in bij 0,1km/u en niet pas boven de 15km/u zoals sommigen dat hebben ingesteld, want dan kan ik ook een hoog gemiddelde halen. 

Ik ken ook mensen die de meting pas aanzetten als ze uit de stad zijn en voor de volgende stad weer uitzetten. De kilometers die ze langzamer rijden in de stad tellen dan niet mee bij de meting van hun gemiddelde snelheid. Tja  Doh
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
#36
Ach die elektrische aandrijving werkt puur psychologisch en daarmee stimulerend.
Als je weet dat een goedlopende fiets slechts 55 Watt nodig heeft bij 18 km/u en een slechtlopende bijna 3x zoveel:
https://issuu.com/fietsersbond/docs/testkees_special
Dan weet je dat je beter kan investeren in een goede fiets. (En dan hebben we het nog niet eens over ligfietsen.)

Maar ja, banden oppompen, moet dat nou echt? Is zo'n werk. Nee joh, elke keer stekker in het stopcontact is toch veel makkelijker!
Nou als die elektriek er voor zorgt dat ze toch gaan fietsen... Mijn zegen hebben ze.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Hoekie , Willeke_IGKT
#37
(28-Jun-2023, 06:31 AM)Wim -de roetsende schreef: Mijn meting gaat altijd al in bij 0,1km/u en niet pas boven de 15km/u zoals sommigen dat hebben ingesteld, want dan kan ik ook een hoog gemiddelde halen. 

Ik heb geen idee wat mijn fietscomputer tegenwoordig aangeeft. Ik denk miles per hour. Maar hij zegt dat het kilometers per uur zijn. Maar dan zou ik nog maar 62% van mijn vroegere snelheid halen. Dus ik kijk er maar niet meer op.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT
#38
(27-Jun-2023, 05:46 PM)Hardloper schreef: Anderzijds als ik strakjes gemiddeld 40/45km/u per uur kan halen.
Ik herinner mij een autoritje (5 km) binnendoor in Noordoost-Groningen waarin de logger een gemiddelde snelheid van 38 km/h aangaf.

Om een hogere gemiddelde snelheid te halen moet de kruissnelheid veel meer omhoog. En hoe hoger de gemiddelde snelheid is hoe meer de kruissnelheid omhoog moet. Tot op het moment dat verhoging van de kruissnelheid geen hogere gemiddelde snelheid meer geeft. Niet getreurd, de route kan geoptimaliseerd worden. Kruisingen waar je moet stoppen eruit. Geen scherpe bochten. Bebouwde kom vermijden en zoeken naar het meest gladde asfalt. Dat is vooral fietsen langs en vooral op de N-wegen. Een paar kilometer extra geeft niet zolang het maar leidt tot een hogere gemiddelde snelheid.

En vooral niet recreëren! Niet letten op de vogeltjes bloemen en de bijtjes en de mensen op je weg. Er zijn alleen maar verkeersdeelnemers. Focus! Vooral focus. Het is tenslotte geen wandelpartij!


Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , martinR , Willeke_IGKT
#39
(28-Jun-2023, 07:41 AM)Bart Verbeek schreef:
(28-Jun-2023, 06:31 AM)Wim -de roetsende schreef: Mijn meting gaat altijd al in bij 0,1km/u en niet pas boven de 15km/u zoals sommigen dat hebben ingesteld, want dan kan ik ook een hoog gemiddelde halen. 

Ik heb geen idee wat mijn fietscomputer tegenwoordig aangeeft. Ik denk miles per hour. Maar hij zegt dat het kilometers per uur zijn. Maar dan zou ik nog maar 62% van mijn vroegere snelheid halen. Dus ik kijk er maar niet meer op.

"het gaat om de afstand, niet om de tijd" is wat ik mezelf dan voorhoud
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#40
(27-Jun-2023, 04:55 PM)365cycle schreef: Klopt, maar op eigen kracht over de Lekdijk blazen zoals ik gisteravond gedaan heb voegt nog een hele extra dimensie toe aan het plezier dat ik vroeger uit autorijden haalde.
Wat mij betreft sluit het één het ander niet uit.
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door:
#41
(28-Jun-2023, 06:31 AM)Wim -de roetsende schreef: Juist, maar voor @Hardloper is het misschien wel handig om te weten dat deze getallen ver boven het landelijk gemiddelde uitsteken van een vm-rijder.
Hardloper is nog geen VM-rijder, maar wel een hardloper ;-) Als ik het me goed herinner loopt hij met een Stryd (vermogensmeter op je schoen, voor hardlopers), en kan daarmee inschatten hoe sterk z'n hart en longen moeten zijn om 247W te leveren. Als het hart en de longen het kunnen komen de benen vanzelf wel.

(28-Jun-2023, 06:31 AM)Wim -de roetsende schreef: Bij een afwisselende route is al heel netjes als een gemiddelde vm-rijder 30km/u haalt én velen moeten daar al heel flink hun best voor doen.

Op mijn ww-route van 15km met 5 verkeerslichten, 3 grote rotondes, een paar flink scherpe bochten in een smal fietspad, 2 kruisende voorrangswegen moet ik al heel erg mijn best doen om een echt gemiddelde te halen van 30km/u.

Mijn meting gaat altijd al in bij 0,1km/u en niet pas boven de 15km/u zoals sommigen dat hebben ingesteld, want dan kan ik ook een hoog gemiddelde halen. 

Ik ken ook mensen die de meting pas aanzetten als ze uit de stad zijn en voor de volgende stad weer uitzetten. De kilometers die ze langzamer rijden in de stad tellen dan niet mee bij de meting van hun gemiddelde snelheid. Tja  Doh
Dat snijdt óók hout, afhankelijk van wat je precies probeert te bereiken. Ik kijk vrij veel naar bewogen gemiddelde en vermogen, omdat dat bij regelmatige routes meer zegt over mijn training dan of ik 1 of 2 minuten bij een stoplicht gestaan heb. Meestal gebruik ik dat om niet al te gek hard te rijden, soms zoek ik jusit de grenzen op en ga ik lekker even scheuren. Ga ik naar een nieuwe klant, dan wordt het gemiddelde over de hele rit juist belangrijker, omdat ik daarmee kan bepalen hoe laat ik uiterlijk moet vertrekken om op tijd te zijn.

(28-Jun-2023, 08:00 AM)Roepers schreef: Ik herinner mij een autoritje (5 km) binnendoor in Noordoost-Groningen waarin de logger een gemiddelde snelheid van 38 km/h aangaf.

Om een hogere gemiddelde snelheid te halen moet de kruissnelheid veel meer omhoog. En hoe hoger de gemiddelde snelheid is hoe meer de kruissnelheid omhoog moet. Tot op het moment dat verhoging van de kruissnelheid geen hogere gemiddelde snelheid meer geeft. Niet getreurd, de route kan geoptimaliseerd worden. Kruisingen waar je moet stoppen eruit. Geen scherpe bochten. Bebouwde kom vermijden en zoeken naar het meest gladde asfalt. Dat is vooral fietsen langs en vooral op de N-wegen. Een paar kilometer extra geeft niet zolang het maar leidt  tot een hogere gemiddelde snelheid.

En vooral niet recreëren! Niet letten op de vogeltjes bloemen en de bijtjes en  de mensen op je weg. Er zijn alleen maar verkeersdeelnemers. Focus! Vooral focus. Het is tenslotte geen wandelpartij!
Hiermee etaleer je vooral jouw persoonlijke voorkeur c.q. levensstijl. In mijn leven past op dit moment weinig "toertijd". De meeste van mijn fietstochten moet ik ergens heen en ben ik aan tijd gebonden. Het feit dat ik dit nu kan combineren met een stukje sport en een mooie route over asfalt, maar door de natuur, is enorme winst als je bedenkt dat ik vroeger letterlijk een hele maand per jaar* op de snelweg doorbracht.

* snelle schatting: Met soms wel 70.000 km per jaar kan je erop rekenen dat 60.000 daarvan snelwegkilometers zijn, 80 km/h is dan ivm files een vrij optimistisch gemiddelde, en bij die snelheid ben je 750 uur onderweg oftewel 31,25 etmalen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Roepers , Frutsel
#42
Ja ik loop inderdaad met een vermogens meter op de schoen. Deze geeft een lagere waarde aan dan de Garmins / Polars algoritme. De laatste tijd ben ik heel erg op hartslag sporten. Kwa longen / hart kan ik wel wat meer vermogen leveren als ik nu momenteel doe. Het zal interessant zijn om te gaan kijken of ik die vermogen ook weet te leveren per VM met een vergelijkbare hartslag. Zo’n gemiddelde van 140 slagen minuut leverde deze week bv 164 watt op. Gisteren tegen de middag uur : 154 slagen en dan 191 watt
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#43
(28-Jun-2023, 11:26 AM)365cycle schreef: Hiermee etaleer je vooral jouw persoonlijke voorkeur c.q. levensstijl. In mijn leven past op dit moment weinig "toertijd". De meeste van mijn fietstochten moet ik ergens heen en ben ik aan tijd gebonden. Het feit dat ik dit nu kan combineren met een stukje sport en een mooie route over asfalt, maar door de natuur, is enorme winst als je bedenkt dat ik vroeger letterlijk een hele maand per jaar* op de snelweg doorbracht.

* snelle schatting: Met soms wel 70.000 km per jaar kan je erop rekenen dat 60.000 daarvan snelwegkilometers zijn, 80 km/h is dan ivm files een vrij optimistisch gemiddelde, en bij die snelheid ben je 750 uur onderweg oftewel 31,25 etmalen.

Dat is natuurlijk wel zo: Veel mensen brengen een groot deel van hun leven op de snelweg door. De snelweg is hun natuurlijk biotoop geworden.
Op de fiets leef je in een heel andere wereld met smalle weggetjes, dorpjes en fietspaden. Vreemde gedachte dat het landschap waarin je leeft zo kan verschillen terwijl je in dezelfde plaats woont door de keuze van vervoermiddel.

Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle , Hoekie
#44
(28-Jun-2023, 12:09 PM)Hardloper schreef: Ja ik loop inderdaad met een vermogens meter op de schoen. Deze geeft een lagere waarde aan dan de Garmins / Polars algoritme. De laatste tijd ben ik heel erg op hartslag sporten. Kwa longen / hart kan ik wel wat meer vermogen leveren als ik nu momenteel doe. Het zal interessant zijn om te gaan kijken of ik die vermogen ook weet te leveren per VM met een vergelijkbare hartslag. Zo’n gemiddelde van 140 slagen minuut leverde deze week bv 164 watt op. Gisteren tegen de middag uur : 154 slagen en dan 191 watt
Da's toevallig, ik reed gemiddeld op 140 bpm voor die 247 watt (92 kg dus ~2,7W/kg). Bij hardlopen loopt mijn hartslag wel makkelijker hoog op; als ik op een kruising afrol loopt mijn hartslag in de Bülk vaak vrij ver terug, en dat gebeurt ook bij een stoplicht. Bij hardlopen heb je dat probleem eigenlijk niet. Hier zie je een deel van mijn route:

[Afbeelding: hartslag.png]

Op een ogenschijnlijk recht stuk van zo'n 7 km fluctueert mijn hartslag dus tussen de 107 en 152 bpm; er zitten zijstraten en rotondes in, en bij uitritten waar ik licht zie kijk ik ook altijd goed uit. Waar ik ruimte heb en tempo kan houden stabiliseert het wel, maar zelfs dan zie je duidelijk dat ik sommige stukken minder hard rijd (bij ~27 km ivm een aantal fietsende tegenliggers, de meeste zonder licht, op een bromfietspad). Op dit stuk lag de vermogenspiek op 618 watt; ik kan daar flink overheen met optrekken, maar dan schiet m'n hartslag ook veel verder omhoog, en dan moet je daarna weer herstellen op kruissnelheid.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#45
Het maximale vermogen van een topwielrenner (dus echte toppers) is ongeveer 6 watt/kg. Weet je zeker dat je vermogensmeter goed is?
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#46
(28-Jun-2023, 04:23 PM)Tom Fekkes schreef: Het maximale vermogen van een topwielrenner (dus echte toppers) is ongeveer 6 watt/kg. Weet je zeker dat je vermogensmeter goed is?
Ja. Bij steil klimmen klopt het vermogen X dat ik bereken voor snelheid Y nagenoeg perfect met het totaalgewicht (eigenlijk altijd binnen 5% afwijking), de rolweerstand en aerodynamische eigenschappen van m'n fiets hebben dan minder invloed op de uitkomst. 
Daarnaast heb ik meerdere vermogensmeters. Ik denk dat je kennis niet goed is Wink
 
Het maximale duurvermogen van een topwielrenner is ongeveer 6 watt/kg (en echt niet alleen profs - zie Andrew "The Twig" Feather). Je hebt het dan over functional threshold power, oftewel het vermogen dat je een uur lang kan trappen (gemiddeld, maar je moet ook wel heel dicht bij dat gemiddelde blijven trappen om het daadwerkelijk een uur vol te houden).
In mijn geval zou dat meer dan 550 watt zijn, en dat houd ik inderdaad geen uur vol.

Hier lees je dat ook: Analysis: Mathieu van der Poel's 1,300-watt Strade Bianche-winning power data
Mathieu van der Poel weegt ook geen 1362 / 6 = 227 kg  Wink 
Hij weegt ongeveer 75 kg, en trapte hier gemiddeld dus al 4,24 watt/kg, vijf uur lang en met een beest van een sprint aan het eind. 

Wat betreft die sprint: Ik weet niet hoeveel hij kan trappen als hij geen 5 uur hoeft te fietsen, maar ik weet dat ik een profwielrenner het best wel lastig kan maken in een sprint. Dat heeft niet zozeer te maken met dat ik zo'n toptraining heb, meer met het feit dat ik genetisch nogal aan de explosieve kant zit. Als ik op tijd begonnen was had ik misschien best een semiprofcarriere als baansprinter kunnen hebben; voor prof-baansprinters wordt minimaal 25 watt/kg verwacht, met het piekvermogen dat ik nu kan rijden zit ik daar dusdanig dicht bij dat de jongere ik met de juiste training en discipline vermoedelijk wel aan die eis had kunnen voldoen. Dat is trouwens ook de oorzaak dat achterbruggen, derailleurs, kettingen, kettingbladen, spiders en andere onderdelen van de aandrijflijn het bij mij weleens een tikkeltje zwaar hebben, en er (zowel in geval van de Bülk als de DF) verstevigingen zijn aangebracht en zwaardere onderdelen zijn toegepast.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#47
Knap, ik vroeg het me alleen af. Je zit wel aan de top dan.

(28-Jun-2023, 04:59 PM)365cycle schreef:
(28-Jun-2023, 04:23 PM)Tom Fekkes schreef: Het maximale vermogen van een topwielrenner (dus echte toppers) is ongeveer 6 watt/kg. Weet je zeker dat je vermogensmeter goed is?
Ja. Bij steil klimmen klopt het vermogen X dat ik bereken voor snelheid Y nagenoeg perfect met het totaalgewicht (eigenlijk altijd binnen 5% afwijking), de rolweerstand en aerodynamische eigenschappen van m'n fiets hebben dan minder invloed op de uitkomst. 
Daarnaast heb ik meerdere vermogensmeters. Ik denk dat je kennis niet goed is Wink
 
Het maximale duurvermogen van een topwielrenner is ongeveer 6 watt/kg (en echt niet alleen profs - zie Andrew "The Twig" Feather). Je hebt het dan over functional threshold power, oftewel het vermogen dat je een uur lang kan trappen (gemiddeld, maar je moet ook wel heel dicht bij dat gemiddelde blijven trappen om het daadwerkelijk een uur vol te houden).
In mijn geval zou dat meer dan 550 watt zijn, en dat houd ik inderdaad geen uur vol.

Hier lees je dat ook: Analysis: Mathieu van der Poel's 1,300-watt Strade Bianche-winning power data
Mathieu van der Poel weegt ook geen 1362 / 6 = 227 kg  Wink 
Hij weegt ongeveer 75 kg, en trapte hier gemiddeld dus al 4,24 watt/kg, vijf uur lang en met een beest van een sprint aan het eind. 

Wat betreft die sprint: Ik weet niet hoeveel hij kan trappen als hij geen 5 uur hoeft te fietsen, maar ik weet dat ik een profwielrenner het best wel lastig kan maken in een sprint. Dat heeft niet zozeer te maken met dat ik zo'n toptraining heb, meer met het feit dat ik genetisch nogal aan de explosieve kant zit. Als ik op tijd begonnen was had ik misschien best een semiprofcarriere als baansprinter kunnen hebben; voor prof-baansprinters wordt minimaal 25 watt/kg verwacht, met het piekvermogen dat ik nu kan rijden zit ik daar dusdanig dicht bij dat de jongere ik met de juiste training en discipline vermoedelijk wel aan die eis had kunnen voldoen. Dat is trouwens ook de oorzaak dat achterbruggen, derailleurs, kettingen, kettingbladen, spiders en andere onderdelen van de aandrijflijn het bij mij weleens een tikkeltje zwaar hebben, en er (zowel in geval van de Bülk als de DF) verstevigingen zijn aangebracht en zwaardere onderdelen zijn toegepast.

Knap, je zit wel aan de top dan.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#48
(28-Jun-2023, 05:12 PM)Tom Fekkes schreef: Knap, ik vroeg het me alleen af. Je zit wel aan de top dan.
Nee hoor:

[Afbeelding: ftptabel.png]

Ik zit bovenaan, maar nog wel braaf in het amateur-vak Smile
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#49
(28-Jun-2023, 04:23 PM)Tom Fekkes schreef: Het maximale vermogen van een topwielrenner (dus echte toppers) is ongeveer 6 watt/kg. Weet je zeker dat je vermogensmeter goed is?

Afgelopen week met intervallen van ieder 10 sec. lang heb ik de gemiddelde vermogens. ik kom uit tussen de 7,34 en 8,75 watt per kg. 

Mijn kritische power zou vandaag 4,19watt per kg zijn. Wat het ook mag betekenen. Ik zou een geschatte VO2 Max hebben van 58.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#50
(28-Jun-2023, 05:23 PM)365cycle schreef: Ik zit bovenaan, maar nog wel braaf in het amateur-vak Smile

Teveel kilogrammen per watt?
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#51
Ik denk dat we juist met electrische fietsen bijns op de top zitten nu. Het nieuwe is er bijna af. Nog even en de verkoop zal dalen. Na een jaar if 5 rijden er veel meer op electrische stepjes en electrische snorfietsen rond. Die zie je nu in grote steden veel.
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door: Roepers , Willeke_IGKT , 365cycle
#52
Dat vrees ik ook. En denken we: reden ze nog maar rond op elektrische fietsen.

Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
XL Hotspot in 3d-print
Fijne lamp? Wat is...365cycle — 02:41 AM
XL Hotspot in 3d-print
NB Bij een QV en...Hoekie — 02:07 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Verstellen van de...ZoefZoef — 01:52 AM
XL Hotspot in 3d-print
NB Bij een QV en S...365cycle — 01:20 AM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Iedereen hier kent ...ZoefZoef — 12:39 AM
SL in Grou
Ik had die adverte...Gideonaut — 12:23 AM
XL Hotspot in 3d-print
Bij een QV als ook S...Hoekie — 12:20 AM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Ik versta geen Duits...Gideonaut — 12:16 AM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Ik vind het echt wel...Hardloper — 12:12 AM
SL in Grou
Ik had die advertent..._Peter — 12:03 AM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Iedereen hier kent D...Tom Fekkes — 11:58 PM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Ach hardloper. Het...ZoefZoef — 11:54 PM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Ach hardloper. Het i...Tom Fekkes — 11:32 PM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Alles zal anders voo...Niels van der Wal — 11:19 PM
XL Hotspot in 3d-print
Begrijp me niet ve...Hardloper — 11:10 PM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Ik respecteer jullie...Hardloper — 11:07 PM
XL Hotspot in 3d-print
Ik ben geen Audi r...365cycle — 10:58 PM