Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ervaringen met mini vizier en/of maxi vizier
#1
Met de frisse ochtend is een dun regenjasje nog net heerlijk.
Zodra ik deze na 10 km (warming up) uittrek, is een langmouwig T shirt nog net te koud, waardoor ik toch nog het regen jack moet dragen om het voldoende warm te houden zonder het deksel te gebruiken. 
Het deksel vind ik zeer onhandig.

Nu las ik op de site van velomobielonderdelen.nl dat een mini vizier de kou er grotendeels uit houdt.
Sterker nog: dat het deksel met een maxi vizier bij 30km/u het deksel praktisch overbodig maakt.
Dit klinkt echt geweldig!

Hoe is jouw ervaring met een minivizier of een maxi vizier?
Wil je in je beichtje aangeven welk type vizier je hebt en hoe je ervaring hiermee is?
Gebruik je deze het hele seizoen? 
Of alleen in de koude ochtend?
Is een maxi vizier werkelijk zo geweldig?
Iedere ervaring is welkom
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#2
Er zijn verschillende vizieren. Ik heb slechts een heel klein vizier. Een beetje zoals bij F1 auto's.
Dat kleine vizier maakt een wereld van verschil. En ik wil ook weer niet groter.
Het zicht naar voren blijft gelijk en de mate van windafbuiging is precies wat ik wil.

[Afbeelding: Micro-vizier-3.jpg]

Alleen bij hoog zomer rij ik zonder viziertje. Voor maximale koeling. Wind in het gezicht.

Anderen, zoals hier Prijslijst – Velomobiel Service hebben de voorkeur voor XXL.
Je zal dus zelf moeten zien wat voor jou het fijnst is.

Dat vizieren helpen is zeker. Ga je blij van worden.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , ThijsR
#3
Ik heb op mij DFXL een mini vizier van ICB. Die gebruik ik het hele jaar door tenzij ik met de gesloten kap rij. Op de wat koudere dagen wil door zweet in de fiets de binnenkant nog wel eens beslaan, een beetje aan de zijkant. Dit vooral als je even stilstaat bij een stoplicht of zo.
Het is erg fijn fietsen met. Zonder staat de wind recht in je gezicht wat ik niet fijn vind.
Ik kan er net overheen kijken zodat het zicht niet belemmerd word in de regen maar mijn bril nog wel droog blijft doordat de luchtstroom over mij hoofd gaat.
Het schuim deksel gebruik ik nooit tijdens het fietsen, alleen tijdens parkeren.
Na 3 jaar was mijn vizier zo veel gekrast en “troebel” geworden door crackjes in het materiaal dat ik een nieuwe heb gekocht. Met de zon erop leek het wel matglas.
Ik ben blij met dit kleine stukje doorzichtig plastic.
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie
#4
Ik heb zowel het mini als het maxi vizier op mijn ex-Quest van velomobielonderdelen gehad. De maxi was een tegenvaller omdat die bij kou en regen nog steeds flink beslaat en dan zie je alsnog niets. (Misschien is die bij warm weer wel prima.) De mini had ik er vaak op. Prima ding. Haalt toch net de kou en ook nog veel regen bij je weg.
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie
#5
Ik heb op mijn Quest een vizier dat net binnen het instapgat past, het gaat rond tot de zijkant van de fiets.
In het begin heb ik het gebruikt maar ik vind het steeds vervelender omdat het de spiegels onbruikbaar maakt.
Van het werk heb ik wat pet materiaal meegenomen en daarvan een halve kap gemaakt, waarmee ik de voorste helft van het gat dicht (zoals de schuimkap doet maar dan alleen de voorste helft.)
Dit ding heb ik het grootste deel van de winter gebruikt onder mijn Flevo dakje, houdt de handen uit de wind.
Nu het warmer wordt gebruik ik het zonder dakje, houdt lichte buitjes genoeg tegen, niet genoeg voor zware buien.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie
#6
Ik heb een shirt met lange mouwen voor als het echt koud is (onder nul), anders een t-shirt. Schuimdeksel een keer geprobeerd toen het regende, maar dat is veel te warm. Nu een zomerdakje voor bij slecht weer op mijn DF XL, Laten we maar zeggen dat koud krijgen niet zo'n probleem is voor me Big Grin

Ik heb wel een minivizier (groot woord voor een stukje perspex/lexan) gekocht, maar niet de moeite genomen om hem ook te monteren. Misschien van de zomer eens proberen Smile
Antwoord }
Bedankt door:
#7
(27-Apr-2022, 09:42 PM)Willeke_IGKT schreef: In het begin heb ik het gebruikt maar ik vind het steeds vervelender omdat het de spiegels onbruikbaar maakt.
Weet niet hoe het er precies uit ziet, maar kan het een kwestie zijn van 2 nieuwe gaatjes boren en de spiegels verder naar achteren zetten? Dat is soms echt de moeite nl., scheelt een hoop ergernis.

(27-Apr-2022, 11:30 PM)Frutsel schreef: Schuimdeksel een keer geprobeerd toen het regende, maar dat is veel te warm. Nu een zomerdakje voor bij slecht weer op mijn DF XL, Laten we maar zeggen dat koud krijgen niet zo'n probleem is voor me Big Grin

Ik heb wel een minivizier (groot woord voor een stukje perspex/lexan) gekocht, maar niet de moeite genomen om hem ook te monteren. Misschien van de zomer eens proberen Smile
Lol Big Grin Volgens mij ben ik in vergelijking met jou tóch wel een koukleum. Minivizier vond ik altijd best oké, met het zomerdakje op de DF had ik het in de zomer vaak benauwd. Er komt dan te weinig bewegende lucht in m'n gezicht.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
#8
(27-Apr-2022, 11:59 PM)365cycle schreef:
(27-Apr-2022, 09:42 PM)Willeke_IGKT schreef: In het begin heb ik het gebruikt maar ik vind het steeds vervelender omdat het de spiegels onbruikbaar maakt.
Weet niet hoe het er precies uit ziet, maar kan het een kwestie zijn van 2 nieuwe gaatjes boren en de spiegels verder naar achteren zetten? Dat is soms echt de moeite nl., scheelt een hoop ergernis.

Ik heb PET liggen om een nieuw vizier te maken, om de spiegels heen. Een paar stukjes klittenband plakken is makkelijker dan spiegels verplaatsen. Maar tot nu toe mis ik het vizier niet.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Hoekie
#9
In de Quest was ik blij met mijn vizier, omdat ik anders vol met mijn hoofd in de wind zat en vooral het gebulder erg vervelend vond. Mijn Milan GT heeft geen vizier, maar dat vind ik prima. Ik zit veel dieper in de fiets dan de Quest en de vorm is totaal anders door de welbekende bulten. Veel minder last van de wind en zonder vizier het beste zicht. Als de temperatuur onder de 10 graden zakt rijd ik met het schuimdeksel. Ik kijk dan net over de rand en zit heerlijk beschut. In de Quest zat ik ook met schuimdeksel vol in de wind.
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie
#10
Mag ik nog wel meedoen, ik heb geen velomobiel meer? Toen ik die nog had vond ik het vizier heel prettig.

Vooral om windgebulder te voorkomen, een vizier haalt het meeste geraas weg. Voor de goede hoogte heb ik geëxperimenteerd met een strook karton dat ik op verschillende hoogten hield, op een rustige weg uiteraard en ik keek altijd over het vizier heen dus geen paniek. Dat werd de maat voor een vizier dat ik uit een strook lexan heb geknipt.
Zoals een paar posts eerder is opgemerkt komt het vizier voor de spiegels en dat vond ik lastig kijken, daarom heb ik later een eigen versie gemaakt van dikker lexan die de spiegels vrij liet. Ook daar keek ik tijdens het rijden overheen.

[Afbeelding: pompoenen-520x245.jpg]
Theo Mol
- een ligfietser komt nooit ongelegen -
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#11
Ik heb twee jaar terug een tweede schuimdeksel via MP aangeschaft en met hulp van een grote deksel daar aan de binnenzijde een stuk afgesneden. Zo heb ik minder windinval in de kuip maar zit niet opgesloten. Ik kan mijn stuur ook goed zien waarop in het midden mijn navigatie is geplaatst. Aan de bovenzijde heb ik klittenband geplakt zodat het vizier dichter op mijn gezicht geplaatst zit. Ik heb deze bijgesneden tot een hoogte van 6 cm. Ik lig vrij diep in de kuip. Om de werking te ervaren, hoef te je hoofd maar heel even een stukje naar boven te bewegen. Bij warmer weer dan 20 graden rijd ik zonder vizier. 

Met de ervaring van nu zou het zelfde doen wanneer ik slechts één schuimdeksel had. Ik hoef mijn fiets nooit buiten te parkeren en heb voor kou en regen een racekap.

[Afbeelding: 842-E9664-75-D5-443-F-8-DA8-57-FCFA8-AA034.jpg]

[Afbeelding: 867-D414-B-6791-4-E29-B540-1-B1682-F8-D765.jpg]
Flevobike en trike - Nazca Pioneer - Strada 58 - Quest 846 - Challenge Alize - Bülk 182 - Nazca Fiero - Brompton - Koga LightSpeed - bakfiets (voor de kleinkinderen) 
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , emgaron , hmplantinga
#12
Bedankt voor jullie reacties.
Binnenkort ga ik 2 vizieren kopen om het uit te gaan proberen.
Dankzij jullie ervaringen te delen, heb ik een beter idee over mijn verwachtingen.

Gaaf dat jullie foto's kunnen toevoegen. Hoe doe je dat?
Antwoord }
Bedankt door: berth9999
#13
Foto’s invoegen: 
ga naar “Postimage.org”. Kies een afbeelding uit je eigen repertoire, upload de foto in het programma, kies uit de getoonde links “hotlink for fora” (klik je op het rechts getoonde icoontje, dan wordt de link automatisch gekopieerd) en plak de link in je bericht. Nadat je je bericht hebt geplaatst of wanneer je eerst klik op “voorbeeld weergeven”, zie je de foto. Succes!
Flevobike en trike - Nazca Pioneer - Strada 58 - Quest 846 - Challenge Alize - Bülk 182 - Nazca Fiero - Brompton - Koga LightSpeed - bakfiets (voor de kleinkinderen) 
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , Willeke_IGKT , Lig-hen , GerDilven
#14
Ziet er strak uit GertBr  thumb
Antwoord }
Bedankt door:
#15
Ontzettend bedankt voor deze uitleg om een foto toe te voegen.
Hiermee ga ik een volgend onderwerp starten binnenkort, waarbij het het uiterlijk van de velomobiel benadrukt wordt.

Eerst heb ik op internet gezocht naar het dunst verkrijgbare lexan (merknaam voor PC met UV), dit blijkt 2mm plaat te zijn.
Op de foto is het viziertje toch echt 1mm, naar mijn beleving. Tevens was die streamer die ik had, ook mmaar ca.1mm dikte. 
Gisteren ben ik naar de bouwmarkt (Hornbach) gegaan, om de stijfheid van die 2mm PC met UV beschermers toevoeging eens te testen, voelen. 
Tot mijn verbazing staat er een rol met 1mtr breed beglazingsfolie.
Materiaal PET met UV beschermers, 1mm dikte.
Vanaf rol op lengte verkrijgbaar, voor 11euro per vierkante meter!
Dus voor 2,50euro heb ik aardig wat test materiaal om zelf een vizier van te kunnen gaan bouwen.
Eerdaags ga ik hiermee wat testen....
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , ThijsR
#16
Met de 1mm dikke PET folie/plaat wilde ik eerst een mini vizier tussen de spiegels maken, maar deze wordt lastiger zodra je deze onder 60 graden wilt monteren.
Daarna heb ik een soort maxi vizier gemaakt.
Dan zie je dat je 2x door een schuin geplaatste folie moet kijken en je spiegels hun functie verliezen.
Uiteindelijk een mini vizier gemaakt van deze folie van 7cm breed en 78cm lang.
Voorop staat deze onder een hoek van 70 graden ongeveer en ter plekke van de spiegels ongeveer 20 graden, in combinatie met een hoogte van 7cm, kijk je daardoor over het kunststof heen door de spiegels en ook weer zo naar achteren.
De eerste dag was behoorlijk slecht zicht.
Daarna het vizier goed gereinigd met warm water en de voorzijde behandeld met rain-X en de achterzijde met anti-fog.
Omdat ik telkens de zon ( als deze  schijnt) heen en terug van mijn werk altijd op mijn neus heb, geeft dit een lastig zicht met een viziertje. Het zicht wordt toch slechter. Maar de waarden op snelheid zijn geloofwaardig.
Vooral de luchtstroom die me aardig uit de wind houdt, werkt bijzonder prettig.
Na de eerste 10km kan nu mijn jas gewoon uit.

Het mini vizier is een echte aanrader.

Tevens zijn de tal van andere oplossingen ook wel erg gaaf om mee te gaan experimenteren.
Bedankt voor het delen van deze fraaie mogelijkheden.
Antwoord }
#17
Goed dat je er tevreden mee bent ondanks het, begrijp ik, toch wat mindere zicht. En fijn dat je zo gedetailleerd vertelt hoe je het hebt aangepakt. Dat zal altijd iemand helpen die het ook voor heeft. Maar dit vraagt natuurlijk om een foto! En anders ik wel. Big Grin
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#18
Mijn zicht wordt totaal niet belemmerd door het vizier. Ik moet er doorheen kijken om mijn spiegels te zien. Tracht wel met zorg de handelingen als plaatsen en opbergen te verrichten om krassen e.d. te vermijden.
Flevobike en trike - Nazca Pioneer - Strada 58 - Quest 846 - Challenge Alize - Bülk 182 - Nazca Fiero - Brompton - Koga LightSpeed - bakfiets (voor de kleinkinderen) 
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#19
Verleden week een stuk voorzetraam gehaald bij de Hornbach, en een viziertje gemaakt en tijdelijk vastgezet met ducttape. Wat wind betreft bevalt ie goed, het zicht was echter bedroevend toen ik door een flinke bui reed, dus hij moet wat demontabeler.
Wat voor klittenband kan ik het beste daarvoor gebruiken?
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#20
Na de vakantie wil ik gaan experimenteren met een 2cm hoog vizier.
Dit is precies de hoogte waarvan ik nu toch niet over de neus van de strada kan kijken.
Afgelopen maand gereden met en weer zonder vizier, wegens de warmte.
Met wat testjes lijkt 2-3cm ook al voldoende effect te hebben.

Het zou dan wel fijn zijn als het heel strak zou aansluiten, dat is nooit bij klittenband.
Nog even wat puzzelen.

Ik gebruik rondjes klitteband op 4 plekken en half rondjes op het vizier van ca. D=15mm
om hiermee optimaal zicht oppervlak te behouden.

Een hoog vizier geeft bij tegen zonlicht één verlichte waas van het hele vizier.
Ik rij bijna altijd met tegen zonlicht, zodra het onbewolkt is, vandaar deze ontwikkeling in behoefte.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle , Hoekie
#21
Citaat:Ik rij bijna altijd met tegen zonlicht, zodra het onbewolkt is, vandaar deze ontwikkeling in behoefte.

Ik ken iemand die dan ander werk zou gaan zoeken of zou gaan verhuizen.

Hij weigert om 's ochtends naar het oosten en 's middags naar het westen te moeten fietsen.
Er zit wel iets in. Een laagstaande zon kan heel gevaarlijk zijn in het verkeer.

Ik fiets trouwens altijd met de zon in de rug op mijn ww-route   Big Grin 

En ik fiets altijd met een mini-vizier. Ook op de MilanSL. Bevalt mij zeer goed.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#22
(01-Aug-2023, 07:05 AM)Wim -de roetsende schreef:
Citaat:Ik rij bijna altijd met tegen zonlicht, zodra het onbewolkt is, vandaar deze ontwikkeling in behoefte.

Ik ken iemand die dan ander werk zou gaan zoeken of zou gaan verhuizen.

Hij weigert om 's ochtends naar het oosten en 's middags naar het westen te moeten fietsen.
Er zit wel iets in. Een laagstaande zon kan heel gevaarlijk zijn in het verkeer.

Ik fiets trouwens altijd met de zon in de rug op mijn ww-route   Big Grin 

En ik fiets altijd met een mini-vizier. Ook op de MilanSL. Bevalt mij zeer goed.

Ik heb een zonneklep in mijn racekap gemonteerd. Bevalt me beter dan een petje. Gelukkig hoef ik hem zelden te gebruiken.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Azub Max
tot nu toe geen klac...Gideonaut — 05:06 PM
Azub Max
Ik merkte overigens ...Raymond — 04:39 PM
Azub Max
Nu rijd ik ove...fatbiker — 03:34 PM
Azub Max
Nu rijd ik over ...TimSch — 02:58 PM
Alpe-Adria 2024: van Salzburg naar Slov...
Dank je Fatbiker! Vr...De tovenaar — 02:54 PM
Azub Max
Een snelle band ...Frutsel — 02:49 PM
Azub Max
Wel mooi, maar met z...Fietsbennie — 02:13 PM
Einde van de DF(XL) productie
Ymte van Intercitybi...Gideonaut — 02:09 PM
Azub Max
Heeft Fatbiker ook...fatbiker — 01:40 PM
Azub Max
Heeft Fatbiker ook e...Hardloper — 01:26 PM
Azub Max
Een snelle band ...fatbiker — 01:00 PM
Azub Max
Een snelle band di...Lopopodium — 12:38 PM
Azub Max
Welkom fatbiker, ...fatbiker — 12:09 PM
Bijzondere ligfietsen in Frankrijk
De G-force is een Ne...ZoefZoef — 11:54 AM
Azub Max
Welkom hier. Waar ri...Fietsbennie — 11:30 AM
NS neemt vanaf 1 juli geen ligfietsen m...
Vraag het de gemid...Bart Verbeek — 11:28 AM
Azub Max
Welkom fatbiker, L...Willeke_IGKT — 11:18 AM