Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
14 km door stad en buitenwijk - Ligfiets of Racefiets?
#27
Voordat ik op een ligfiets reed kreeg ik ook wel vaker een natte rug. De ligfiets heeft de gemiddelde natheid van mijn rug bij fietsritten maar een beetje vergroot.

Om van Eelde naar de Zernike Campus te rijden op een open ligger zou ik zeker het centrum vermijden. De kaart bestuderend kom ik op deze route uit:
https://brouter.de/brouter-web/#map=12/5...e=fastbike

Het is zo een kleine twee kilometer langer, maar zonder stoplichten als ik het goed bekeken heb.

Maar dat is dus op basis van de kaart, in de praktijk pakt het soms net weer even anders uit.

Op een ligger in druk stadsverkeer rijden vind ik best te doen als het moet, maar ik vind het een stuk vervelender dan op een rechtopfiets, daarop heb je dan gewoon meer overzicht, en ben je wendbaarder, en minder bezorgd ergens achter verstopt te zitten.
Zo gauw ik wat verder buiten de drukte van het centrum kom rij ik al liever op een ligger.
Antwoord }
Bedankt door: PieterTrapt , Willeke_IGKT
#28
(29-Sep-2023, 07:27 PM)Martin van Mourik schreef: Om van Eelde naar de Zernike Campus te rijden op een open ligger zou ik zeker het centrum vermijden. De kaart bestuderend kom ik op deze route uit:

https://brouter.de/brouter-web/#map=12/5...e=fastbike


Da's een verdomd mooie route. Als ik zou moeten kiezen wist ik het wel.
Antwoord }
Bedankt door: PieterTrapt , Willeke_IGKT
#29
(29-Sep-2023, 07:22 PM)Lopopodium schreef: Je hoeft bij een natte rug ook niet direct te douchen. Een vers droog t-shirt aan doen in de fietsenstalling kan al genoeg zijn, zeker als het fietsshirt niet doorweekt is.

Ja, exact.

(29-Sep-2023, 07:50 PM)datakneder schreef:
(29-Sep-2023, 07:27 PM)Martin van Mourik schreef: Om van Eelde naar de Zernike Campus te rijden op een open ligger zou ik zeker het centrum vermijden. De kaart bestuderend kom ik op deze route uit:

https://brouter.de/brouter-web/#map=12/5...e=fastbike


Da's een verdomd mooie route. Als ik zou moeten kiezen wist ik het wel.

Mooie route inderdaad! Helemaal buitenom in feite. Ik fietste deze vroeger heel soms, maar zie nu pas goed hoe goed en mooi de route is! En denk ik wel ligfietsbestendig !  Ik ga toch maar een tweedehands ligfiets kopen en proberen. Is de route echt ongeschikt, dan kan ik hem weer verkopen.  DANK iedereen voor meedenken - en de draad staat nog open voor advies of gewoon wat gezellig kletsen over fietsen ;-
Antwoord }
Bedankt door: datakneder , Willeke_IGKT
#30
(29-Sep-2023, 08:32 PM)PieterTrapt schreef:
(29-Sep-2023, 07:22 PM)Lopopodium schreef: Je hoeft bij een natte rug ook niet direct te douchen. Een vers droog t-shirt aan doen in de fietsenstalling kan al genoeg zijn, zeker als het fietsshirt niet doorweekt is.

Ja, exact.

(29-Sep-2023, 07:50 PM)datakneder schreef:
(29-Sep-2023, 07:27 PM)Martin van Mourik schreef: Om van Eelde naar de Zernike Campus te rijden op een open ligger zou ik zeker het centrum vermijden. De kaart bestuderend kom ik op deze route uit:

https://brouter.de/brouter-web/#map=12/5...e=fastbike


Da's een verdomd mooie route. Als ik zou moeten kiezen wist ik het wel.

Mooie route inderdaad! Helemaal buitenom in feite. Ik fietste deze vroeger heel soms, maar zie nu pas goed hoe goed en mooi de route is! En denk ik wel ligfietsbestendig !  Ik ga toch maar een tweedehands ligfiets kopen en proberen. Is de route echt ongeschikt, dan kan ik hem weer verkopen.  DANK iedereen voor meedenken - en de draad staat nog open voor advies of gewoon wat gezellig kletsen over fietsen ;-

Wat is nou het voordeel van een fixie? Ik heb er op gereden, maar het voordeel zie ik niet.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#31
Ik heb in Groningen gestudeerd, er zijn relatief goede fietspaden, maar het kan verschrikkelijk druk zijn met studenten. De voordelen van een ligfiets kan je dan snel wegstrepen tegen de voordelen van een snelle rechtop fiets.
Maar, als je uit het centrum blijft, wat jouw route al was, of uit de stad, zoals de voorgestelde route, dan kan het prima op een ligfiets. Het comfort heb je sowieso, snelheid win je vooral op doorgaande fietspaden met zo min mogelijk stoplichten. 

Jouw originele route ging langs het meer, waar best veel smalle fietspaden en bochten zijn. Misschien korter, maar meer oponthoud. 

Wat al is voorgesteld, koop een goedkope en ga het gewoon proberen. Als je handigheid hebt kan je ook best door de stad, maar dat is niet per se sneller of handiger dan een snelle fixie. Het is net wat je zoekt. Op een ligfiets kan je met banaantassen een enorme hoeveelheid spullen meenemen wat je op een normale fiets echt niet lukt.
Ik ben trouwens jarenlang aan het Paterswoldsemeer op vakantie geweest, mooie plek daar!
Antwoord }
Bedankt door: PieterTrapt , Willeke_IGKT
#32
(29-Sep-2023, 09:00 PM)Tom Fekkes schreef: Wat is nou het voordeel van een fixie? Ik heb er op gereden, maar het voordeel zie ik niet.
Je ziet het pas als iemand anders je er op ziet want je ziet er een stuk cooler uit dan een nerd op een ligfiets. Wink

Ik hou vooral van de cadans van een fixie (minder op mijn bakfiets trouwens...). Remmen door je benen stil te houden is in het begin leuk maar daar is de nieuwigheid na een tijdje wel vanaf, sur place bij het stoplicht verveelt nooit.
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#33
(29-Sep-2023, 09:13 PM)melle z schreef:
(29-Sep-2023, 09:00 PM)Tom Fekkes schreef: Wat is nou het voordeel van een fixie? ....
....

Ik hou vooral van de cadans van een fixie (minder op mijn bakfiets trouwens...). Remmen door je benen stil te houden is in het begin leuk maar daar is de nieuwigheid na een tijdje wel vanaf, sur place bij het stoplicht verveelt nooit.

Helemaal eens. Doordat je pedalen mee MOETEN draaien met de wielen rijd je een meer constant tempo en dat wil je ook vasthouden omdat je moeilijker op gang komt - want je hebt maar één versnelling. Dus het gaat automatisch al gelijkmatiger én je wilt dat ook vasthouden.

(dit soort dingen zijn simpel om te voelen maar lastig om in woorden te zeggen). 

In elk geval fiets je meer in een flow en dat is heerlijk. Bijna meditatief. Daarbij komt nog dat het heel stil is, want er ratelt niks, geen derailleur, geen freewheel, niks. 

En je zit direct vast aan de wielen. Dat voelt zeer direct. Als je even versnelt dan zit er een 1-op1 verband tussen hoe snel je voeten gaan en hoe hard je rijdt. Dat voelt superdirect, en dat is lekker. 

Tenslotte nog een klein voordeel: doordat je direct aan het wiel vastzit (want geen vrijloop, het achterkransje zit vast) heb je op gladde ondergrond iets meer controle. Je kan heel nauwkeurig bepalen hoeveel kracht je zet. Op een fixie maak je daardoor ook iets makkelijker een surplace. 

Natuurlijk zijn er ook veel nadelen: je moet ruimer door de bocht en je hebt maar één versnelling. Die is soms te zwaar en soms te licht. (Lig)fietsers met versnellingen trekken sneller op en/of halen een hogere maximumsnelheid. Maar wél met derailleurgeratel!   Big Grin

Heeft iemand wel eens een fixie ligfiets gezien?
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#34
(29-Sep-2023, 09:31 PM)PieterTrapt schreef:
(29-Sep-2023, 09:13 PM)melle z schreef:
(29-Sep-2023, 09:00 PM)Tom Fekkes schreef: Wat is nou het voordeel van een fixie? ....
....

Ik hou vooral van de cadans van een fixie (minder op mijn bakfiets trouwens...). Remmen door je benen stil te houden is in het begin leuk maar daar is de nieuwigheid na een tijdje wel vanaf, sur place bij het stoplicht verveelt nooit.

Helemaal eens. Doordat je pedalen mee MOETEN draaien met de wielen rijd je een meer constant tempo en dat wil je ook vasthouden omdat je moeilijker op gang komt - want je hebt maar één versnelling. Dus het gaat automatisch al gelijkmatiger én je wilt dat ook vasthouden.

(dit soort dingen zijn simpel om te voelen maar lastig om in woorden te zeggen). 

In elk geval fiets je meer in een flow en dat is heerlijk. Bijna meditatief. Daarbij komt nog dat het heel stil is, want er ratelt niks, geen derailleur, geen freewheel, niks. 

En je zit direct vast aan de wielen. Dat voelt zeer direct. Als je even versnelt dan zit er een 1-op1 verband tussen hoe snel je voeten gaan en hoe hard je rijdt. Dat voelt superdirect, en dat is lekker. 

Tenslotte nog een klein voordeel: doordat je direct aan het wiel vastzit (want geen vrijloop, het achterkransje zit vast) heb je op gladde ondergrond iets meer controle. Je kan heel nauwkeurig bepalen hoeveel kracht je zet. Op een fixie maak je daardoor ook iets makkelijker een surplace. 

Natuurlijk zijn er ook veel nadelen: je moet ruimer door de bocht en je hebt maar één versnelling. Die is soms te zwaar en soms te licht. (Lig)fietsers met versnellingen trekken sneller op en/of halen een hogere maximumsnelheid. Maar wél met derailleurgeratel!   Big Grin

Heeft iemand wel eens een fixie ligfiets gezien?

Ik heb dat niet zo ervaren, maar ik heb er maar drie keer op gefietst. Maar je betoog is overtuigend!! Een fixie ligfiets heb ik nog nooit gezien. Wat je zegt over de stilte zonder geratel klopt wel helemaal. Maar het gebrek aan een rem vond ik nerveus. Stoppen ging soms moeizaam. Maar dat zal wel aan mijn gewicht liggen. 65kg
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#35
Een tweewielige fixed ligfiets lijkt mij een recept voor ongelukken omdat je liggend je gewicht niet echt kunt verplaatsen ten opzichte van de fiets.

(29-Sep-2023, 09:45 PM)Tom Fekkes schreef: Stoppen ging soms moeizaam. Maar dat zal wel aan mijn gewicht liggen. 65kg
Nee aan je beenspieren ben ik bang, het vergt enige gewenning.
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#36
(29-Sep-2023, 09:57 PM)melle z schreef: Een tweewielige fixed ligfiets lijkt mij een recept voor ongelukken omdat je liggend je gewicht niet echt kunt verplaatsen ten opzichte van de fiets.

(29-Sep-2023, 09:45 PM)Tom Fekkes schreef: Stoppen ging soms moeizaam. Maar dat zal wel aan mijn gewicht liggen. 65kg
Nee aan je beenspieren ben ik bang, het vergt enige gewenning.

Na drie keer gebruik kun je niet van gewenning spreken. Maar het was mijn voorkeur qua fietsen niet. Ik heb overigens in Amsterdam gereden. Daar woonde mijn zoon. Maar dat is voor iedere weggebruiker een ramp. Wat een stad om niet te willen wonen!!!!
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#37
(29-Sep-2023, 09:31 PM)PieterTrapt schreef:
(29-Sep-2023, 09:13 PM)melle z schreef:
(29-Sep-2023, 09:00 PM)Tom Fekkes schreef: Wat is nou het voordeel van een fixie? ....
....

Ik hou vooral van de cadans van een fixie (minder op mijn bakfiets trouwens...). Remmen door je benen stil te houden is in het begin leuk maar daar is de nieuwigheid na een tijdje wel vanaf, sur place bij het stoplicht verveelt nooit.

Helemaal eens. Doordat je pedalen mee MOETEN draaien met de wielen rijd je een meer constant tempo en dat wil je ook vasthouden omdat je moeilijker op gang komt - want je hebt maar één versnelling. Dus het gaat automatisch al gelijkmatiger én je wilt dat ook vasthouden.

(dit soort dingen zijn simpel om te voelen maar lastig om in woorden te zeggen). 

In elk geval fiets je meer in een flow en dat is heerlijk. Bijna meditatief. Daarbij komt nog dat het heel stil is, want er ratelt niks, geen derailleur, geen freewheel, niks. 

En je zit direct vast aan de wielen. Dat voelt zeer direct. Als je even versnelt dan zit er een 1-op1 verband tussen hoe snel je voeten gaan en hoe hard je rijdt. Dat voelt superdirect, en dat is lekker. 

Tenslotte nog een klein voordeel: doordat je direct aan het wiel vastzit (want geen vrijloop, het achterkransje zit vast) heb je op gladde ondergrond iets meer controle. Je kan heel nauwkeurig bepalen hoeveel kracht je zet. Op een fixie maak je daardoor ook iets makkelijker een surplace. 

Natuurlijk zijn er ook veel nadelen: je moet ruimer door de bocht en je hebt maar één versnelling. Die is soms te zwaar en soms te licht. (Lig)fietsers met versnellingen trekken sneller op en/of halen een hogere maximumsnelheid. Maar wél met derailleurgeratel!   Big Grin

Heeft iemand wel eens een fixie ligfiets gezien?
Ik vond de eenvoud ook gewoon charmant. En na een een jaartje in 1 versnelling waren mijn quads zo gegroeid dat ik de meeste van mijn racefietsmaatjes eraf sprintte (tot de 50 dan ofzo, daarboven kon ik het niet meer rond-centrifugeren)  Big Grin
En veeeeel fijner voor woonwerk dan een racefiets, want vrijwel geen onderhoud en er kan ongeveer niets stuk  thumb

Wat dat betreft is de velomobiel echt compleet het andere uiterste van het spectrum. Veel complexer kan je een fiets niet maken... 

Maar voor woonwerk vindt ik het fantastisch*. Al je zooi kan er met gemak in mee en je bent altijd even lang onderweg, ongeacht windrichting (dat moet je echt ervaren om te geloven, maar je merkt echt vrijwel niets meer van wind mee/tegen!). 
Owja: en je hebt het nooit meer koud, maar wel altijd te warm Tongue
 
* mits je route ervoor geschikt is (niet door de stad!)
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#38
Bram Moens heeft ooit een Fixie of singlespeed ligfiets gebouwd. Daarmee een record op de baan gereden. Verder is het vrij zinloos, omdat het spelen met de positie, manier van trappen, op de ligfiets onmogelijk is. Staand op de pedalen wegrijden in een veel te zware versnelling gaat niet, je benen even van de pedalen als ze te snel ronddraaien ook niet.

Bij de Fixie druk je jezelf omhoog bij te veel kracht en dan aan het stuur terugtrekken. Bij de ligfiets is de stoel vrij onverbiddelijk, en wordt waarschijnlijk de knie de zwakste schakel. Ik houd ze liever heel.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , PieterTrapt , 365cycle
#39
Citaat:* mits je route ervoor geschikt is (niet door de stad!)

Ook dit is weer te nuanceren. Het is namelijk afhankelijk van welke stad en welke wegen.

De helft van mij ww-route gaat door Deventer.

Het eerste stuk is een vrijliggend fietspad, dan een fietsstraat, dan een relaxstukje achter een paar gebouwen langs, dan een oude rondweg met een brede fietsstrook en als laatste nog een stukje uitfietsen over een keurig straatje met weinig verkeer.

Gaat prima. Gelukkig kan ik toch niet zo hard  Tongue 
Snelheid ligt in de stad tussen de 25 en de 35km/u. 
Op de rondweg vaak wel iets harder, vooral op de terugweg  Big Grin
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
#40
(29-Sep-2023, 09:45 PM)Tom Fekkes schreef: Bram Moens heeft ooit een Fixie of singlespeed ligfiets gebouwd.
Dat is een wereld van verschil lijkt me (ik heb zelf ook een rechtop-singlespeed).
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#41
(30-Sep-2023, 10:45 AM)melle z schreef:
(29-Sep-2023, 09:45 PM)Tom Fekkes schreef: Bram Moens heeft ooit een Fixie of singlespeed ligfiets gebouwd.
Dat is een wereld van verschil lijkt me (ik heb zelf ook een rechtop-singlespeed).
Fixie of singlespeed is inderdaad verschillend. Maar, dat het op de baan voor een wereldrecord werkt wil niet zeggen dat het in dagelijks gebruik ook kan.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#42
Klinkt allemaal logisch. Ik ga op zoek naar een 2e hands ligfiets erbij, ik hou de fixie ook. Het ligfietswereldje is nog nieuw voor me, ik ken de singlespeed/fixie "wereld" (ja, groot woord :-) wel goed, er zijn veel overeenkomsten:
- we houden van fietsen !
- we zijn eigenwijs en durven "anders dan anderen" te kiezen
- we houden van lekker dóórtrappen !
- we hebben minimaal twee, maar vaak ook méér fietsen -of ben ik de enige? :-)
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#43
Nou ik heb straks 1 fiets en denk dat mijn broer 3 of meer fietsen heeft. Allemaal bukkers met meerdere versnellingen.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , PieterTrapt
#44
(30-Sep-2023, 08:31 PM)PieterTrapt schreef: - we hebben minimaal twee, maar vaak ook méér fietsen -of ben ik de enige? :-)

Kijk naar onze handtekeningen, vele van ons hebben meer dan twee fietsen.
Ik ben met 8 twee en drie wielers geen extreem geval, 
De Strada is mijn dagelijks vervoer, de rest is nog over van toen het wel dagelijks vervoer was of voor de leuk gekocht. En maar de helft serieuze ligfietsen.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door: PieterTrapt
#45
(29-Sep-2023, 04:58 PM)Niels van der Wal schreef: Een ligfiets is vooral sneller op lange rechte stukken; dan heb je het voordeel van minder luchtweerstand. Een racefiets is sneller in sprinten en optrekken; dan heb je het voordeel direct veel kracht op de pedalen kunnen zetten en het makkelijk kunnen sturen.
Oneens. M'n postuur helpt niet, maar op de ligfiets kan ik ook echt meer kracht kwijt dan op de wielrenfiets. Een paar honderd watt bij een niet al te hoog toerental is genoeg om jezelf uit het zadel te tillen op een bukfiets. 
Ik had ook een fixie en een gewone wielrenfiets, inmiddels niet meer. Daarnaast dus bakfiets, rechtoptandem, open liggers, velomobielen... de voor mij snelste fietsen in de stad zijn zonder uitzondering de goed manoeuvreerbare liggers waarop je het meest overeind zit. Op een retourtje van 23 km in Rotterdam (echt hartje centrum, naar de Coolsingel) zitten m'n velomobiel en ligfiets die verder aan die eigenschappen voldoen heel dicht bij elkaar (binnen een minuut, hoog 33 en hoog 34 minuten gereden tijd om precies te zijn), hoewel de kruissnelheid op de Bosdreef met de velomobiel hoger ligt en ik daarmee als ik wat ruimte heb ook sneller op tempo ben, maakt de Challenge het in de stad goed met z'n wendbaarheid.
Het betreft dan de Challenge Focus en de DF XL. Tegen de 40 gemiddeld op een fixie ga ik niet redden.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , PieterTrapt
#46
(30-Sep-2023, 10:09 PM)365cycle schreef:
(29-Sep-2023, 04:58 PM)Niels van der Wal schreef: Een ligfiets is vooral sneller op lange rechte stukken; dan heb je het voordeel van minder luchtweerstand. Een racefiets is sneller in sprinten en optrekken; dan heb je het voordeel direct veel kracht op de pedalen kunnen zetten en het makkelijk kunnen sturen.
Oneens. M'n postuur helpt niet, maar op de ligfiets kan ik ook echt meer kracht kwijt dan op de wielrenfiets. Een paar honderd watt bij een niet al te hoog toerental is genoeg om jezelf uit het zadel te tillen op een bukfiets. 
-knip
Oneens. Ik kan 1300W sprinten op de racefiets, zittend op het zadel! (staand haal ik dat niet). Ja, bij een laag toerental gaat dat niet, maar ik sprint bij 130+ rpm...

(30-Sep-2023, 08:31 PM)PieterTrapt schreef:
Klinkt allemaal logisch. Ik ga op zoek naar een 2e hands ligfiets erbij, ik hou de fixie ook. Het ligfietswereldje is nog nieuw voor me, ik ken de singlespeed/fixie "wereld" (ja, groot woord :-) wel goed, er zijn veel overeenkomsten:
- we houden van fietsen !
- we zijn eigenwijs en durven "anders dan anderen" te kiezen
- we houden van lekker dóórtrappen !
- we hebben minimaal twee, maar vaak ook méér fietsen -of ben ik de enige? :-)

Eens! De teller staat hier op 10 fietsen, geloof ik (en dan tel ik mijn motorfietsen niet mee).

(30-Sep-2023, 10:21 AM)Wim -de roetsende schreef:
Citaat:* mits je route ervoor geschikt is (niet door de stad!)


Ook dit is weer te nuanceren. Het is namelijk afhankelijk van welke stad en welke wegen.

De helft van mij ww-route gaat door Deventer.

Het eerste stuk is een vrijliggend fietspad, dan een fietsstraat, dan een relaxstukje achter een paar gebouwen langs, dan een oude rondweg met een brede fietsstrook en als laatste nog een stukje uitfietsen over een keurig straatje met weinig verkeer.

Gaat prima. Gelukkig kan ik toch niet zo hard  Tongue 
Snelheid ligt in de stad tussen de 25 en de 35km/u. 
Op de rondweg vaak wel iets harder, vooral op de terugweg  Big Grin

Dat zeg ik: totaal ongeschikt!  Sleepy Big Grin
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , PieterTrapt
#47
(29-Sep-2023, 04:58 PM)Niels van der Wal schreef: Een racefiets is sneller in sprinten en optrekken; dan heb je het voordeel direct veel kracht op de pedalen kunnen zetten en het makkelijk kunnen sturen.

(30-Sep-2023, 10:09 PM)365cycle schreef: Een paar honderd watt bij een niet al te hoog toerental is genoeg om jezelf uit het zadel te tillen op een bukfiets. 
-knip

(30-Sep-2023, 11:20 PM)Arend-Jan schreef: Oneens. Ik kan 1300W sprinten op de racefiets, zittend op het zadel! (staand haal ik dat niet). Ja, bij een laag toerental gaat dat niet, maar ik sprint bij 130+ rpm...

Dé manier om snel te zijn in de stad is bij ieder stoplicht naar voren wurmen en dan als eerste weg zijn. Je kan dan ook meteen vaart maken en houden, helpt een hoop. Met een ligfiets lukt dat omdat je vanuit stilstand meer koppel kwijt kan dan je knieën leuk vinden. Met een racefiets ben je zeker niet langzaam, maar ik ben er echt van overtuigd dat een ervaren ligfietser met een beetje quads de eerste paar meters sneller is. Sterker nog: Het enige dat tot nu toe sneller weg komt bij het (brom-)fietsstoplicht dan ik in de DF, is iemand op een elektrische scooter.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , gideon , Hoekie
#48
Citaat:Dat zeg ik: totaal ongeschikt!

Vanuit jouw optiek begrijp ik dat.

Dit zijn echter snelheden die ik altijd rijd.

Ik kom soms boven de 40km/u uit in mijn bloedsnelle MilanSL.


Tja, het is niet anders. Gelukkig zijn we allemaal verschillend.

Ik ben 56.
In mijn hoofd ben ik een stuk jonger.
Ik heb een chronische ziekte.
Ik ben heel gelukkig met mijn 20 jaar reservetijd.
Ik slik medicijnen met als bijwerking: vermoeidheid.
Door die medicijnen kan ik iedere dag fietsen.
Ik ben dus altijd moe.
Dat negeer ik dus simpelweg.
Vijf jaar geleden is mijn achillespees afgescheurd.
Gelukkig kan ik nog steeds iedere dag fietsen.
Ik heb nog altijd last van een soort 'gevolgpijn'.
Maar, ik kan gelukkig nog iedere dag fietsen.


Snelheid is relatief. Het plezier is intens.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , PieterTrapt
#49
Ik heb ooit in Utrecht twee wijze lessen geleerd. Daar langs de singels rond het oude Centrum heb je diverse kruisingen met verkeerslichten. Tussen de kruisingen kun je dan hard rijden omdat veel verkeer niet rond het Centrum gaat, maar er naar toe of vanaf.

les 1
Bij het eerste licht staat een brommertje, ik op de ligfiets en oma op haar Gazelle. Het wordt groen, brommer vol gas weg, ik er vol gas achteraan. Bij het volgende rode licht, moet de brommer remmen, Ik kom buiten adem net iets later aan, en oma pakt de groene golf en kan zonder afstappen door rijden. En dat bij herhaling. Soms maakt het geen zak uit hoeveel gas je geeft, zelfs de brommer was niet snel genoeg.

les 2
Na klagen over al die rode lichten werd ik door een collega op een andere route gewezen, duidelijk afwijkend van rechtdoor op de kortste weg tussen a en b. Doordat er daar nauwelijks verkeerslichten waren en ik op minder drukke wegen weg van het autoverkeer heerlijk door kon rijden ging die andere route sneller, had ik veel minder gestress onderweg en had ik minder vervelende verkeerssituaties. De kortste weg is met de ligfiets lang niet altijd de snelste.

Ik houd ook van fietsen, hier staat een opgeknapte ouwe carbon atb, een trekkingfiets, een zelfbouw midracer, een Baron, en een zelfbouw velomobiel. Allemaal fietsen die net op andere disciplines uitblinken.
Antwoord }
#50
(01-Oct-2023, 07:26 AM)Wim -de roetsende schreef: Ik kom soms boven de 40km/u uit in mijn bloedsnelle MilanSL.


Tja, het is niet anders. Gelukkig zijn we allemaal verschillend.

Ik ben 56.
In mijn hoofd ben ik een stuk jonger.
Ik heb een chronische ziekte.
Ik ben heel gelukkig met mijn 20 jaar reservetijd.
Ik slik medicijnen met als bijwerking: vermoeidheid.
Door die medicijnen kan ik iedere dag fietsen.
Ik ben dus altijd moe.
Dat negeer ik dus simpelweg.
Vijf jaar geleden is mijn achillespees afgescheurd.
Gelukkig kan ik nog steeds iedere dag fietsen.
Ik heb nog altijd last van een soort 'gevolgpijn'.
Maar, ik kan gelukkig nog iedere dag fietsen.


Snelheid is relatief. Het plezier is intens.

Oei, dat klinkt naar. Het zit je niet mee! Gelukkig kun je nog fietsen inderdaad.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#51
(29-Sep-2023, 03:34 PM)PieterTrapt schreef: Hoi allen, ik heb me daarnet voorgesteld in het voorstel-forum :-)   Ik heb een adviesvraag, graag jullie eerlijke mening! Ligfiets of racefiets? 

Ik woon net ten zuiden van de stad Groningen, mijn werk is aan de noordkant van die stad. Is ongeveer 14 km heen, 14 km terug.  Dus ik fiets dwars door de stad, of (deels) buitenom: door industriegebieden en buitenwijken. Niet echt inspirerend  Tongue maar minder stoplichten enz. 

Ik rijd al jaren op een fixie (mét rem! ja dat kan gewoon hoor!) Mijn kruissnelheid is zo'n 28 km/u, gemiddelde ligt natuurlijk wat lager. Ik ben al lang gefascineerd door ligfietsen, heb ook weleens proef gereden, maar ik twijfel of ze voor mijn traject geschikt zijn. Omdat ik toch veel door de stad fiets, en over drukke fietspaden met veel e-idioten. 

Fietsroute Eelde-Groningen

Dus wat zouden jullie zeggen? 

(Geen zorgen, graag eerlijk advies, ook als jullie DIT traject ongeschikt vinden voor ligfiets, koop ik er misschien toch één, maar dan een lowracer, om buiten de stad over rustige wegen onbenullig hard te fietsen  Big Grin  ) 


Alvast dank !

hoi Pieter.

Als ik op je linkje klik van de fietsroute dan vind ik dat je nog een makkelijke weg fietst door de stad. En die moet ook prima te doen zijn met de ligfiets.
Zelf fiets ik met een velomobiel door de stad van Groningen. En het voordeel daarvan is dat ik vaker groen heb omdat ik ook gebruik mag maken van de weg. 
Maar ik vind groningen ook wel fijn voor een ligfietser omdat we niet zoveel irritante drempels hebben. of je moet van de hoofd fietsroutes afgaan. Maar dan moet je ook vaak in die wijk zijn. En als je in breda had gefietst dan had ik aangeraden je fixie fiets te blijven gebruiken.  

Groetjes mark.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , PieterTrapt
#52
(01-Oct-2023, 12:44 AM)365cycle schreef:
(29-Sep-2023, 04:58 PM)Niels van der Wal schreef: Een racefiets is sneller in sprinten en optrekken; dan heb je het voordeel direct veel kracht op de pedalen kunnen zetten en het makkelijk kunnen sturen.

(30-Sep-2023, 10:09 PM)365cycle schreef: Een paar honderd watt bij een niet al te hoog toerental is genoeg om jezelf uit het zadel te tillen op een bukfiets. 
-knip

(30-Sep-2023, 11:20 PM)Arend-Jan schreef: Oneens. Ik kan 1300W sprinten op de racefiets, zittend op het zadel! (staand haal ik dat niet). Ja, bij een laag toerental gaat dat niet, maar ik sprint bij 130+ rpm...

Dé manier om snel te zijn in de stad is bij ieder stoplicht naar voren wurmen en dan als eerste weg zijn. Je kan dan ook meteen vaart maken en houden, helpt een hoop. Met een ligfiets lukt dat omdat je vanuit stilstand meer koppel kwijt kan dan je knieën leuk vinden. Met een racefiets ben je zeker niet langzaam, maar ik ben er echt van overtuigd dat een ervaren ligfietser met een beetje quads de eerste paar meters sneller is. Sterker nog: Het enige dat tot nu toe sneller weg komt bij het (brom-)fietsstoplicht dan ik in de DF, is iemand op een elektrische scooter.
Laten we dit eens proberen Smile Ik weet dat ik in een velo geen kans maak tegenover jou, maar op de racefiets wil ik nog wel een poging wagen  Cool

Maar dat jij vrijwel alles en iedereen klopt in de de DF, zegt vooral veel over jou he. Jij bent op de tandem en bakfiets ook snel... je bent gewoon lomp sterk hahaha
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper , Frutsel


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
KIWA track en trace systeem
Antwoord van tracefy...Arno boogaart — 03:38 PM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Ik promoot in ee...Veloquest — 03:19 PM
Zout
Gewoon ieder jaar ee...Arend-Jan — 03:11 PM
SL in Grou
..en heeft een Snoek...Hoekie — 03:11 PM
LinkedIn / Velomobiel promotie
"kunnen ze re...Hardloper — 03:08 PM
LinkedIn / Velomobiel promotie
"kunnen ze reet...Lopopodium — 02:56 PM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Mobiliteit Zoals ...Hardloper — 02:50 PM
Zout
Hoe zorgen jullie...twilwel — 01:58 PM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Er is een autopl...qv-tester — 01:17 PM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Er is een autoplicht...Niels van der Wal — 12:05 PM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Nou ik zat misschien...Hardloper — 11:50 AM
Zout
De winter komt er we...Boyd Maduro — 09:08 AM
KIWA track en trace systeem
Het is even on hol...ZoefZoef — 01:05 AM
KIWA track en trace systeem
De AXA lijkt verdach...Arno boogaart — 12:51 AM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Laat eventueel de te...Fietsbennie — 12:08 AM
KIWA track en trace systeem
Het is even on hold ...Hoekie — 11:37 PM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Wat bekendheid gener...Hoekie — 11:30 PM