Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
SW handicapsysteem voor velomobielen?
#1
Aanstaande zondag doe ik voor het eerst mee aan een wedstrijd, L.E.L. met de Quest. Als onderdeel van de voorpret (want die is er volop  Wink ) bekeek ik oude filmpjes en uitslagen van het evenement met een lange traditie, prachtig allemaal. Wel viel me op dat de enige variabele waarop de uitslagen gebaseerd worden de tijd is die verstrijkt tussen start en finish. Terwijl er een keur aan variatie in fietsen, materiaal en aanpassingen te zien is op de filmpjes. Nu wil ik niet beweren dat Ymte, Daniel en andere winnaars niet hard kunnen fietsen hoor, maar zouden ze ook winnen in een Alleweder bijvoorbeeld? Ik betwijfel dat... Tongue  

Ik heb, naast ligfietsen, nog een liefhebberij en dat is zeilen. Ook daar doe ik in clubverband mee aan wedstrijdjes gedurende het seizoen. Ik heb geen eenheidsklasse boot, het is een wat logge, oudere, Britse catamaran. Ik zou geen schijn van kans maken als de uitslag bepaald werd door wie als eerste over de streep vaart, zelfs niet als ik olympische zeilers aan het roer van onze boot zou zetten. 

Maar de zeilerij heeft daar iets moois voor: een gewogen uitslag waarbij ieder schip een zogenaamde SW rating (Klik voor de wiki link van dit mooie systeem) krijgt. Zo kan de trage, oude catamaran als deze goed gezeild wordt toch eens winnen: want is een wedstrijdje niet bedoeld om de beste sporter eruit te pikken? En niet het beste materiaal? Gebruik je tijdens de wedstrijd een dikke spinaker? Dan wordt jouw rating voor die uitslag daarvoor gecorrigeerd. Zeil je alleen zonder bemanning? Idem. 

Zou zoiets niet ook haalbaar zijn voor in ieder geval de velomobielen tijdens zo'n L.E.L. bijvoorbeeld? Geef de Quest bijvoorbeeld een rating van 100, de snellere Bülk, Milans etc iets onder de 100 en de Alleweder 150  Wink Ik denk dat zeker bij de heren en dames in Dronten hier genoeg ervaring aanwezig moet zijn om daar eens test-waarden voor te bedenken. Je kunt zelfs bijvoorbeeld een correctie doorvoeren voor gebruik kap ofzo. Je kunt daar natuurlijk vrij ver in gaan, maar dat moet je denk ik niet willen. Bij de zeilboten wordt bijvoorbeeld ook niet gecorrigeerd voor de gebruikte antifouling (verf onderwaterschip) terwijl het wel degelijk invloed heeft op je snelheid. Je zou dan bijv. in het verlengde daarvan de banden op de VMs buiten beschouwing kunnen laten. 

Ik zou verwachten dat je dan meer zicht krijgt in de uitslag op wie het best gefietst heeft binnen zijn of haar mogelijkheden. Het zijn gewoon wat overdenkingen van me hoor, geen kritiek. Ik ben benieuwd of er al eens naar is gekeken dat iemand weet of dat anderen het anders zien? 

Dus: laat je horen!
Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Thys 222 -  Ligfietsclub Noorderligt 
Antwoord }
#2
(18-Oct-2023, 12:53 PM)TimSch schreef: Ik zou verwachten dat je dan meer zicht krijgt in de uitslag op wie het best gefietst heeft binnen zijn of haar mogelijkheden. Het zijn gewoon wat overdenkingen van me hoor, geen kritiek. Ik ben benieuwd of er al eens naar is gekeken dat iemand weet of dat anderen het anders zien? 



Dus: laat je horen!


Leuk idee. Maar Ymte rijd mij op welke fiets dan ook er wel uit. In mijn studententijd wel eenheidsklasse gezeild, maar ik ben wel bekend met het omrekeken. Volgens mij heeft golf ook zoiets met handicaps.

Ik weet alleen niet of er behoefte aan is. Toen ik nog wedstrijden reed, wist ik altijd aan wie ik me kon meten. De meeste rijders hebben een vaste fiets, dus hoefde er van mij, ook toen, niet omgerekend te worden. De top was ver buiten bereik.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#3
De ontwikkeling binnen de ligfietswereld is volgens mij voor een deel het gevolg van het ontbreken een handicapsysteem.

Misschien niet bewust, maar het heeft wel motiverend gewerkt om steeds snellere fietsen te ontwikkelen.

Daardoor kunnen we nu allemaal mooie en snelle vm-en kopen.



Er zijn ook simpelweg te weinig wedstrijdrijders. Dan wordt bijna iedereen eerste  Big Grin
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT
#4
Er werd bij de uitslag toch altijd wel vermeld of je open, half gestroomlijnd of helemaal gestroomlijnd reed?
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , Willeke_IGKT , twilwel
#5
(18-Oct-2023, 08:21 PM)Bob Hagendijk schreef: Er werd bij de uitslag toch altijd wel vermeld of je open, half gestroomlijnd of helemaal gestroomlijnd reed?

Klopt, maar geen verschillende typering voor de soort vm waarin je rijdt.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#6
Ymte rijdt zeker wel een snelle velomobiel, maar een standaard Tuna is echt geen bijzonder snelheidswonder ofzo. Hij is gewoon erg sterk, en heeft - net als ik - z'n lengte, gewicht, en de daarbij horende kracht als voordeel. Een fiets is in verhouding tot Ymte of ondergetekende gewoon wat lichter dan in verhouding tot vele anderen.

Juist Ymte haalt de laatste jaren niet het onderste uit de kan. De supersnelle banden van vroeger zie ik hem in ieder geval geen wedstrijden meer op rijden.
Als je dat vergelijkt met alle tuning die Wim Schermer toepaste toen hij nog deelnam aan de wedstrijden, dan steekt het nu wel schril af.

Verderrrr... het is hier geen Strava! Big Grin Als ik je één ding kan adviseren, dan is het om jezelf uit te dagen. Er gaat altijd iemand zijn die sterker is en/of meer tijd in tuning gestoken heeft. Als ik kán rijden hoop ik bijvoorbeeld dat ik zestiger Arjen achter me kan houden, met z'n wielkappen, Erlkönigs, racekap, staartpunt etcetera Smile
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , twilwel
#7
Haha! Even voor de duidelijkheid: ik maak me geen illusies in vergelijkbaar materiaal mensen als Ymte of 365cycle bij te houden hoor  Tongue Mijn overdenking was meer dat je naar mijn bescheiden mening dan een uitslag krijgt van de sporters en het materiaal daar minder in doorklinkt. 

Ik heb trouwens voor mezelf een (ambitieus  Wink  ) doel gesteld en ga voor de ervaring en beleving Zuidwaarts zondag. Wordt een topdag!

(18-Oct-2023, 07:32 PM)Wim -de roetsende schreef: De ontwikkeling binnen de ligfietswereld is volgens mij voor een deel het gevolg van het ontbreken een handicapsysteem.

Misschien niet bewust, maar het heeft wel motiverend gewerkt om steeds snellere fietsen te ontwikkelen.

Daardoor kunnen we nu allemaal mooie en snelle vm-en kopen.



Er zijn ook simpelweg te weinig wedstrijdrijders. Dan wordt bijna iedereen eerste  Big Grin

Dit had ik me niet gerealiseerd en is natuurlijk wel een mooi en goed punt om het lekker zo te laten ;-)
Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Thys 222 -  Ligfietsclub Noorderligt 
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#8
Even een stukje historie: in de ligfietswereld stond en staat technische innovatie hoog aangeschreven. We willen snel en/of ver gaan met zo weinig mogelijk moeite. Daarom werd er ook juist NIET uitgegaan van iedereen moet met hetzelfde materiaal rijden of binnen een merk fiets mag er niks verandert worden. En er zijn geen handicaps bij wedstrijden. Dit komt mede voort uit de uitsluiting van ligfietsen door de UCI die plots met wel heel arbitraire voorschriften kwam hoe een racefiets eruit moet zien. Dat arbitraire wilde de ligfietsscène juist niet imiteren. Een score toekennen aan een type velomobiel is natuurlijk hoogst arbitrair. Bovendien kun je met bandenkeuze en al dan niet met racekap rijden een groot verschil maken, dus dat betekent nog meer scores om het eerlijk te houden.
Ook door de oliecrisis in de jaren '70 kwam de nadruk te liggen op efficiëntie maar ook bruikbaarheid met als uitvloeisel bijvoorbeeld de 365dagen competitie.

Het is eigenlijk best bijzonder dat met al die nadruk op snelheid, we nu toch een keur aan heel bruikbare, alledaagse velomobielen hebben waar volop mee geraced wordt. Dat gaat prima samen!

Ik vond het altijd erg leuk om met allerlei aerodynamische, snelle bandjes, configuraties helemaal toegesneden op een specifiek parcours enzovoorts, meer uit mijn lowracer, highracer of diverse velomobielen te halen. Ik was met mijn speciale Mango's vaak sneller dan rijders die met een standaard Quest deelnamen.
Bij grotere wedstrijden worden nog weleens categorieën gemaakt en bijvoorbeeld een forensklasse ingesteld, maar bij veel wedstrijden zijn er gewoon te weinig deelnemers. De persoonlijke strijd tegen een ongeveer even snelle rijder is wat mij het meest trekt bij wedstrijden, ongeacht waar de ander mee rond rijdt.

Dat waren zo mijn twee centen.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT , TimSch , Hoekie
#9
Mooi stukje historie twilwel! Ben je er zondag ook? Misschien moet jij de naam en faam van de Bülk dan maar even verdedigen, want hoewel ik nog steeds voornemens ben er gewoon te zijn komt er momenteel echt geen vermogen uit. Heb nog een paar dagen om op te knappen maar als het blijft zo nu is ga ik niet boven de 200W komen denk ik Sad
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#10
(19-Oct-2023, 06:26 PM)365cycle schreef: Mooi stukje historie twilwel! Ben je er zondag ook? Misschien moet jij de naam en faam van de Bülk dan maar even verdedigen, want hoewel ik nog steeds voornemens ben er gewoon te zijn komt er momenteel echt geen vermogen uit. Heb nog een paar dagen om op te knappen maar als het blijft zo nu is ga ik niet boven de 200W komen denk ik Sad

Het is kort dag, maar hopelijk knap je snel weer op.

Ik ben er zondag met de Bülk, maar omdat ik al 125km heen moet fietsen en ook 's avonds nog weer terug wil, hou ik het bij klaar-over spelen bij de parkeerplaats halverwege. Ik heb altijd wedstrijden kunnen rijden door de inzet van vrijwilligers en tijdwaarnemers. Aangezien de korte hoge inspanning van wedstrijden tegenwoordig toch wel een erg zware tol vergt van me, lijkt het me goed om me wat vaker als vrijwilliger in te zetten en gewoon te genieten van de ritten heen en terug, voor en na de wedstrijden. De voornaamste uitdaging zal zijn om warm en droog te blijven!
Antwoord }
#11
Er is geen handicap systeem en ik denk ook niet dat het er gaat komen. Juist de mogelijkheid om ongelimiteerd aan te passen en te verbeteren leidt tot veel innovaties. Bijvoorbeeld over stroomlijnpuntjes is er al heel wat discussie geweest, en over het parcours wat bij sommige races erg in het voor of nadeel van een bepaalde fiets kan zijn.

Het gebeurt nogal eens in sporten waarin er wel zulke regels zijn dat iemand dan een gaatje vindt, wat vervolgens onmiddelijk weer gedicht moet worden. Zie UCI maar ook bij het zeilen Herreshoff was erg creatief maar dat leidde dan weer tot het bijstellen van de regels etc.

Kortom, je moet gewoon heel hard fietsen. Win je niet kun je altijd je fiets de schuld geven.

Er zijn ook wel eens andere factoren meegewogen in HPV wedstrijden. Ik noem even het woord "Alltagsgeschicklichkeitsprufung" waarbij een wipwap en een rondje draaien aan een touwtje van 2 meter onderdeel van het parkoers waren. Gewonnen door iemand op een eenwieler.

Je zou Ymte eens kunnen vragen op/in hoeveel verschillende fietsen hij wereldkampioenschappen heeft gereden. Ik vermoed dat ie ruim boven de 20 uitkomt. Soms werd er zelfs afhankelijk van de race en het parcours met een andere fiets gereden.
Antwoord }
Bedankt door: twilwel , Willeke_IGKT , 365cycle
#12
(20-Oct-2023, 03:24 PM)Jeroen S schreef: Kortom, je moet gewoon heel hard fietsen. Win je niet kun je altijd je fiets de schuld geven.

Zo is dat. Er wordt bij al dat geëxperimenteer ook weleens een flater geslagen. De WOMBAT driewielige race-stroomlijner (Wij Overwinnen Met Bijzondere Aerodynamische Truukjes) bijvoorbeeld, die wel wat weg had van een doodskist die op mysterieuze wijze over de weg glijdt. Kennelijk was er zo weinig ruimte onder de WOMBAT dat deze zich aero-statisch vast zoog aan het wegdek. Dat is goed voor F1, maar niet voor ligfietsen. Ondanks dat wist Ymte er tweede mee te worden in de 6-uurs race. "We zetten er gewoon een zwaardere motor in" blijkt niet altijd voldoende ;-) Dat was in '98 en Johan Vrielink heeft er nog een blogpost over geschreven http://velomobileseminar2012.blogspot.co...randy.html

Het krantenartikel onderaan is erg leuk en geeft een leuk inzicht in de tegenstelling tussen de UCI en de ligfiets benadering van wedstrijden.
Antwoord }
Bedankt door: TimSch , Hoekie , 365cycle , Willeke_IGKT
#13
(20-Oct-2023, 03:57 PM)twilwel schreef: Zo is dat. Er wordt bij al dat geëxperimenteer ook weleens een flater geslagen. De WOMBAT driewielige race-stroomlijner (Wij Overwinnen Met Bijzondere Aerodynamische Truukjes) bijvoorbeeld, die wel wat weg had van een doodskist die op mysterieuze wijze over de weg glijdt. Kennelijk was er zo weinig ruimte onder de WOMBAT dat deze zich aero-statisch vast zoog aan het wegdek. Dat is goed voor F1, maar niet voor ligfietsen. Ondanks dat wist Ymte er tweede mee te worden in de 6-uurs race. "We zetten er gewoon een zwaardere motor in" blijkt niet altijd voldoende ;-) Dat was in '98 en Johan Vrielink heeft er nog een blogpost over geschreven http://velomobileseminar2012.blogspot.co...randy.html
Leuk! Die WOMBAT staat nu in Ymtes museum.
Antwoord }
Bedankt door: twilwel , Hoekie , Willeke_IGKT
#14
Die anecdote over dat konijn kan ik me ook nog wel herinneren. En dat Ymte tijdens de race af en toe zijn hoofd uit het dakluikje stak om te kijken wat de andere mensen om hem heen deden. Allard had geloof ik ook zo iets, die leek meer op een sardinen blikje, maar dan ietsje aerodynamischer.

Aangezien er behalve de eer verder toch niks te winnen valt maakt het allemaal niet zo veel uit. Ligfietswedstrijden moet je niet al te serieus nemen. Geniet van de race, het gezelschap en de wedstrijd zelfs als het een strijd met jezelf wordt.

Bij diverse Cyclevision races maakte ik op mijn lowracer meer kilometers dan diverse super stroomlijnen. Oorzaak? Wind, bij iets meer dan een licht briesje, bleven die braaf in de aanhanger of bus en werden niet gebruikt. De berijder had dan meest nog wel een andere fiets tot zijn beschikking, een Lowracer, of een Velomobiel of beide.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , twilwel , Hoekie , Willeke_IGKT
#15
(20-Oct-2023, 06:42 PM)Jeroen S schreef: Aangezien er behalve de eer verder toch niks te winnen valt maakt het allemaal niet zo veel uit. Ligfietswedstrijden moet je niet al te serieus nemen. Geniet van de race, het gezelschap en de wedstrijd zelfs als het een strijd met jezelf wordt.

Zo zie ik ook loopwedstrijden op mijn niveau en voor iedereen is er een medaile die de finish haalt.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
KIWA track en trace systeem
Het is even on hol...ZoefZoef — 01:05 AM
KIWA track en trace systeem
De AXA lijkt verdach...Arno boogaart — 12:51 AM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Laat eventueel de te...Fietsbennie — 12:08 AM
KIWA track en trace systeem
Het is even on hold ...Hoekie — 11:37 PM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Wat bekendheid gener...Hoekie — 11:30 PM
De Waterlandse Liggers
Na een maand te hebb...GertBr — 11:07 PM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Bekendheid is ook ni...Bianca F — 10:54 PM
Hase pino verbouwing
Onze hase pino is al...blokdoorn — 10:02 PM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Nou ik denk eerder a...Hardloper — 02:43 PM
OBT 2024 Rotterdam
Als ik mee doe . Dan...Hardloper — 02:39 PM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Met zo'n voornemen m...Bob Hagendijk — 02:27 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Mooi forumpje dit :D365cycle — 02:07 PM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Niet alleen op Linke...365cycle — 02:04 PM
OBT 2024 Rotterdam
Voor stallers heb ik...365cycle — 01:54 PM
KIWA track en trace systeem
In een wielkast zou ...365cycle — 01:46 PM
KIWA track en trace systeem
Heb de vraag uitgeze...Arno boogaart — 12:58 PM
Het nieuwe wapen tegen fatbikes: de rol...
Iemand een Optima Ri...TimSch — 11:00 PM