Baron 2.0
|
Berichten: 626
Topics: 38
Lid sinds: May 2022
Bedankt: 5
1334 x bedankt in 590 berichten
Na 2 weken zonder fiets begon het me flink te jeuken. Ik had mijn zinnen gezet op een Raptobike Midracer, maar dat is afgeketst. Er stond ook een Optima Baron op marktplaats die me trok. Ik heb er al 1 gehad, dus weet hoe het fietst. Ik ben naar een M-racer gegaan omdat die racefiets wielen heeft met grote keus uit snelle banden. Mijn kruissnelheid was dan ook 5 km/u hoger. Maar, een hekel heb ik nooit gehad aan de Baron. Die was wendbaarder, zo laag dat ik bij een stop mijn voeten niet van de pedalen hoefde te halen, en zeker niet langzaam. Deze had hydraulische schijfremmen, wat ik graag wilde.
Daar aangekomen zag de fiets er netjes uit. Het stuur is wat rommelig met gescheurde schuimrubber handvaten en plakband, maar dat is op te lossen. Een proefrit was wat lastig want spd pedalen met gewone schoenen is niet ideaal. Hij stond zwaar in de versnelling, de voor versnelling werkte niet en achter waren ze niet goed afgesteld dus trapte veel door. Wel even snelheid gemaakt maar niks raars gehoord of gevoeld. De versnellingen leken me afstel problemen waar ik normaal wel uit kom. 1 rem werkte niet, leek mij een kwestie van bijvullen/ontluchten. Prijs overeen gekomen er meegenomen.
Inmiddels de fiets goed bekeken en wat dingen tegengekomen. Van de voorderailleur is de veer afgebroken, dus die werkt echt niet. Ik heb ergens nog SRAM X5 shifters liggen 3*9 en op de M-racer zaten X9 derailleurs. Ik denk dat ik die ga overzetten. Achter zat een 9 speed derailleur, maar het is een 8 speed cassette. Dat schijnt wel te werken, maar daar wil ik ook de 9 speed van de M-racer op zetten, kan op dezelfde body. Moet er alleen een nieuwe ketting op want die van de M-racer vertrouw ik niet meer omdat daar flink aan getrokken is.
De stoel kan niet in de laagste stand want voor de leidingen van de achterrem en -versnelling hebben ze geleiders op het frame gemaakt waar het stoeltje tegenaan komt. Misschien dat ik de voorkant wat verhoog met ringetjes zodat ik toch wat platter lig.
Ik heb er nu een 28" bagagedrager opgezet, maar die wil ik lager hebben zodat die dichter op de achterband zit.
Op termijn wil ik het stuur wat smaller maken. Met de M-racer was dat erg wennen maar achteraf erg fijn.
Voor nu heb ik een bagagedrager en gewone pedalen zodat ik er mee naar het werk kan, en de rest komt stapje voor stapje. Morgen de eerste meters voor een langer stuk. Dan zal ik ook wat fotos maken.
Berichten: 967
Topics: 26
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 0
1626 x bedankt in 873 berichten
8/9/10-speed derailleurs zijn uitwisselbaar.
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Berichten: 361
Topics: 3
Lid sinds: Dec 2019
Bedankt: 22
202 x bedankt in 124 berichten
Maar 9 speed shifter met 8 speed cassette gaat niet samen.
Stop making sense
Berichten: 1.424
Topics: 6
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 238
2733 x bedankt in 1282 berichten
Bij sommige dragers heb je verstelbare pootjes bij de achteras, die kun je dan ook erg laag zetten, of zonder de verstelpootjes gebruiken.
Ik zou de oude ketting mee nemen als ie lang genoeg is. Ketting en cassette slijten op elkaar in. Als de drie kettingen versleten zijn, zal de oude cassette ook niet meer optimaal werken.
Berichten: 626
Topics: 38
Lid sinds: May 2022
Bedankt: 5
1334 x bedankt in 590 berichten
Voor nu wil ik de 8 speed shifter/cassette/ketting en 9 speed derailleur goed afstellen, op termijn over naar 9 speed shifter/cassette/ketting/derailleur.
Berichten: 1.037
Topics: 17
Lid sinds: Apr 2021
Bedankt: 1251
1775 x bedankt in 890 berichten
07-Oct-2023, 03:25 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 07-Oct-2023, 03:29 PM door Bacchus.)
(06-Oct-2023, 10:35 PM)voodoo schreef: Maar 9 speed shifter met 8 speed cassette gaat niet samen. Zeker weten? Is toch gewoon dezelfde kabeltrek? (1,6 mm per versnelling, dacht ik?) Natuurlijk moet je wel een stop op je derrie ver dichtdraaien.
Edit: Factor 1,7 dus maar de de afstand tussen de kransjes in de cassette is anders inderdaad: 4,80 vs 4,35 mm.
Berichten: 852
Topics: 18
Lid sinds: Jul 2021
Bedankt: 432
1625 x bedankt in 791 berichten
(07-Oct-2023, 03:25 PM)Bacchus schreef: (06-Oct-2023, 10:35 PM)voodoo schreef: Maar 9 speed shifter met 8 speed cassette gaat niet samen. Zeker weten? Is toch gewoon dezelfde kabeltrek? (1,6 mm per versnelling, dacht ik?) Natuurlijk moet je wel een stop op je derrie ver dichtdraaien.
Edit: Factor 1,7 dus maar de de afstand tussen de kransjes in de cassette is anders inderdaad: 4,80 vs 4,35 mm.
Als je 9-speed de mogelijkheid heeft om ook traploos te schakelen, dan kan het natuurlijk altijd.
Berichten: 288
Topics: 11
Lid sinds: Feb 2023
Bedankt: 68
514 x bedankt in 267 berichten
(06-Oct-2023, 10:35 PM)voodoo schreef: Maar 9 speed shifter met 8 speed cassette gaat niet samen.
Ik had op mijn Optima een 9-Speed shifter in combinatie met een 7-Speed cassette. Werkte prima, alleen 1 en 2 op de shifter deden niets. Dus effectief alleen 3 t/m 9.
rij zowel onderstuur als aero-stuur
Berichten: 626
Topics: 38
Lid sinds: May 2022
Bedankt: 5
1334 x bedankt in 590 berichten
Vanwege ongeplande werkzaamheden een late foto:
De zitting is inmiddels naar voren en platter gezet. De voorste remschijf heb ik vervangen door een 180mm versie. De remgrepen en klauwen (bijna) vervangen door nieuwe, overjarige MT420s met 4 cilinders die voor weinig bij Rose bikes lagen. Stoppen zal dan geen probleem meer zijn.
Ik zit eraan te denken om afscheid te nemen van de bagagedrager en standaard mijn banaantassen mee te nemen. Ziet er mooier uit denk ik. Dus achterlicht houder op de zitting knutselen en kijken hoe het gaat met spray van het achterwiel bij nattigheid. Als alles naar tevredenheid is wil ik de neuspijp ook nog zwart hebben, wijkt wel erg af nu.
Berichten: 530
Topics: 3
Lid sinds: Jun 2023
Bedankt: 2
968 x bedankt in 517 berichten
Klopt het dat jouw Baron geen verstevigingsstukje onder het frame bij de kettingwieltje heeft? gezien de Baron al een antiekje is ondertussen raadt ik je aan om daar regelmatig naar te kijken en in het algemeen rekening mee te houden. De oude Barons hadden wel eens de neiging om daar te scheuren.
Berichten: 1.934
Topics: 21
Lid sinds: Dec 2017
Bedankt: 28
2868 x bedankt in 1580 berichten
18-Oct-2023, 08:05 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 18-Oct-2023, 08:20 PM door ZoefZoef.)
Bobs baron is inderdaad al een behoorlijk oude baron. Zeg maar de eerste versie van dat model, maar wel met de moderne sticker van de Baron erop geplakt. De oorspronkelijke sticker zal gewoon een volledig zwarte of witgrijze letter geweest zijn.
Ik heb er nooit beelden van gezien, maar idd wat Gideonaut zegt klopt. Deze oudere frames gaven nog weleens problemen bij het balhoofd.
De nieuwere frames hadden een extra versteviging zoals de gele hierboven.
Berichten: 967
Topics: 26
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 0
1626 x bedankt in 873 berichten
Geheel off-topic, maar ik zoek voor mijn (Dries) Baron (zonder extra versteviging en zonder scheuren) zo'n 451 Aerospoke wieltje als op de foto van de gele Baron.
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Berichten: 5.354
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10490
8103 x bedankt in 4003 berichten
18-Oct-2023, 09:35 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 18-Oct-2023, 09:36 PM door 365cycle.)
(18-Oct-2023, 09:08 PM)melle z schreef: Geheel off-topic, maar ik zoek voor mijn (Dries) Baron (zonder extra versteviging en zonder scheuren) zo'n 451 Aerospoke wieltje als op de foto van de gele Baron. Vrees dat je een speld in een hooiberg eerder gevonden hebt... heb ook al ooit een poging gedaan
(18-Oct-2023, 07:31 PM)Bob Hagendijk schreef: Stoppen zal dan geen probleem meer zijn. Dat niet, nee. Of je dat op twee wielen, alleen op je voorwiel, of op je kant doet, dat is meer de vraag
Berichten: 967
Topics: 26
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 0
1626 x bedankt in 873 berichten
(18-Oct-2023, 09:35 PM)365cycle schreef: Vrees dat je een speld in een hooiberg eerder gevonden hebt... In Japan worden ze geregeld aangeboden, daar houden ze van fietsen met kleine wieltjes, maar met verzenden wordt mij dat te prijzig voor een fiets waar ik jaarlijks hooguit 500-1000km op fiets. Ik heb gelukkig genoeg andere wielen totdat ik er een vind en ik heb ook een 451 Aerospoke achterwieltje waar ik zonder al teveel problemen een nieuwe naaf voor zou kunnen draaien, al kom ik daar voorlopig niet aan toe denk ik.
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Berichten: 530
Topics: 3
Lid sinds: Jun 2023
Bedankt: 2
968 x bedankt in 517 berichten
Volgens mij moet je specifiek naar carbon vouwfiets wielen gaan zoeken nu M5 ze niet meer maakt. en Aerospoke is er ook mee gestopt en maakt onder een nieuwe naam (Encorewheels) een hele limited selectie fixie wielen (28")
Berichten: 1.037
Topics: 17
Lid sinds: Apr 2021
Bedankt: 1251
1775 x bedankt in 890 berichten
(18-Oct-2023, 07:31 PM)Bob Hagendijk schreef: Dus achterlicht houder op de zitting knutselen en kijken hoe het gaat met spray van het achterwiel bij nattigheid.
Ik heb op de Hurri van een plaatje aluminium van Hornbach zo een beugeltje gezaagd: is heel goed te doen.
Berichten: 626
Topics: 38
Lid sinds: May 2022
Bedankt: 5
1334 x bedankt in 590 berichten
(19-Oct-2023, 06:53 PM)Bacchus schreef: (18-Oct-2023, 07:31 PM)Bob Hagendijk schreef: Dus achterlicht houder op de zitting knutselen en kijken hoe het gaat met spray van het achterwiel bij nattigheid.
Ik heb op de Hurri van een plaatje aluminium van Hornbach zo een beugeltje gezaagd: is heel goed te doen. Heb je daar een foto van? Ik heb ook wel een idee, maar beter goed gejat... Heb je veel last van spray of heb je een bagagedrager?
Berichten: 1.037
Topics: 17
Lid sinds: Apr 2021
Bedankt: 1251
1775 x bedankt in 890 berichten
(19-Oct-2023, 08:52 PM)Bob Hagendijk schreef: (19-Oct-2023, 06:53 PM)Bacchus schreef: Ik heb op de Hurri van een plaatje aluminium van Hornbach zo een beugeltje gezaagd: is heel goed te doen.
Heb je daar een foto van? Ik heb ook wel een idee, maar beter goed gejat... Heb je veel last van spray of heb je een bagagedrager?
Ik heb een bagagedrager èn spatbord. Qua achterlicht is spray dus totaal geen issue, wel vangt het uiteinde van een eventuele laptoprugtas, die vrij ver over het uiteinde van de drager steekt, wat spray.
Het gaat er bij jou waarschijnlijk compleet anders uitzien, dus wellicht meer ter inspiratie dan 1:1-jatwerk:
1. Van boven/achter
2. Van onder/voor
Ik moet zeggen dat het aluminium bewerken me ontzettend meeviel. Zozeer zelfs dat ik het niet heel gek zou vinden om zelf een heel spatbord te buigen/walsen/kloppen.
Berichten: 288
Topics: 11
Lid sinds: Feb 2023
Bedankt: 68
514 x bedankt in 267 berichten
[/quote]
Ik moet zeggen dat het aluminium bewerken me ontzettend meeviel. Zozeer zelfs dat ik het niet heel gek zou vinden om zelf een heel spatbord te buigen/walsen/kloppen.
[/quote]
Ik verwacht, maar zelf geen ervaring mee, dat het kloppen van een spatbord wel iets lastiger is dan een haaks plaatje
rij zowel onderstuur als aero-stuur
Berichten: 1.037
Topics: 17
Lid sinds: Apr 2021
Bedankt: 1251
1775 x bedankt in 890 berichten
Natuurlijk! Je werkt met dunner, dus kwetsbaarder materiaal. Het zal veel preciezer moeten terwijl je werkstuk groter en minder handzaam is. En dan heb je nog een mal nodig en een methode om netjes te rollen. Nee, het is zeker iets van een andere orde van complexiteit. Ik bedoelde dan ook meer dat de bewerkbaarheid van dit plaataluminium me erg meeviel.
Berichten: 1.424
Topics: 6
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 238
2733 x bedankt in 1282 berichten
Een simpel trucje om een haaks plaatje te krijgen is een alu hoekprofiel te kopen en daar dan een stukje van af te zagen. Buigen gaat ook prima. Met dun spul heb je geen bankschroef nodig.
|
Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|