Achterband vastgekleefd aan de velg
|
Berichten: 5.850
Topics: 148
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2061
7405 x bedankt in 3645 berichten
10-Nov-2023, 10:47 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 10-Nov-2023, 10:49 AM door Wim -de roetsende.)
Gisteravond mijn tweede lekke achterband sinds ik de MilanSL heb. Dus 1x per jaar tot nu toe.
Ik leg de fiets netjes in het gras op de zijkant, ik duw op de zijkanten van de band om er een bandenlichter tussen te duwen......
Er is gewoon geen beweging te krijgen in de zijkant van de band. Ik krijg 'm niet los van de velg geduwd. Dit heb ik echt nog nooit meegemaakt. De band zit gewoon volledig verkleefd aan de velg. Ik kan duwen tot ik een ons weeg, maar er gebeurt niets. Uiteraard helpen natte modderige handen ook niet echt.
Na een half uur krijg ik eindelijk beweging in de band, maar aan de askant. Na nog 10 minuten martelen komt er iets beweging in de band. Lekke band in de vm. Reserve buba+biba erop, oppompen en binnen 10 minuten fiets ik weer.
Heeft iemand dit ooit meegemaakt. Tips?
Helpt het bijvoorbeeld om een tang in de fiets te hebben waarmee je de band met iets meer 'geweld'/kracht kunt wegduwen van de velg?
Graag tips van mensen die dit al eens hebben meegemaakt.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 5.348
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10479
8082 x bedankt in 3993 berichten
10-Nov-2023, 11:37 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 10-Nov-2023, 11:42 AM door 365cycle.)
Jup, al vaker meegemaakt. Laatst nog met de DF. En ik vind het prettig, want die band loopt er ook niet ineens vanaf als je een klapband hebt; die op de DF bleef ook perfect liggen, en de fiets bleef min of meer bestuurbaar op een lege achterband bij ~45 km/h.
Met wisselen is het inderdaad wel vervelend. Ik "masseer" 'm altijd rondom, dus rondom even stevig inknijpen. Dan leg ik m'n handen met een stukje ruimte ertussen naast elkaar om de band heen met m'n vingertoppen erachter. Vervolgens druk ik zo hard mogelijk met m'n duimen naast elkaar naar binnen. Vaak komt ie daarmee wel een stukje los, net zo ver dat de bandenlichter of TireGlider er tussen kan. Bij de Milan heb ik het ooit met een waterpomptang geprobeerd (koud weer, en dan met die verschrikkelijke CCS), maar dat ging niet makkelijker.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 1.931
Topics: 21
Lid sinds: Dec 2017
Bedankt: 28
2861 x bedankt in 1577 berichten
10-Nov-2023, 11:45 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 10-Nov-2023, 11:46 AM door ZoefZoef.)
Herken het wel, maar niet ernstig als je nu omschrijft. Wel dat je dus met moeite en na echt meerdere pogingen pas je bandelichter er tussen kreeg en vervolgens ook echt kracht moest zetten om de band los te krijgen. Soms moet je nu eenmaal wat moeilijker doen dan gedacht :/
Tips -anders dan een metalen bandenlichters- heb ik niet.
Berichten: 5.348
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10479
8082 x bedankt in 3993 berichten
(10-Nov-2023, 11:45 AM)ZoefZoef schreef: Tips -anders dan een metalen bandenlichters- heb ik niet. Een metalen bandenlichter helpt niet. Als de band eenmaal los is van de velg krijg je de bandenlichter er past tussen, en dan is een goede plastic bandenlichter beter dan een metalen; als je je velg beschadigt en daardoor nog vaker lek rijdt ben je echt verder van huis.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 881
Topics: 11
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 160
1494 x bedankt in 612 berichten
Ik herken iets vergelijkbaars:
Toen er op mijn Quest velgen geplaatst waren die tubles-ready waren, maar er 'gewone' banden opgezet moesten, kreeg ik deze banden bij lek nauwelijks los van de velg. Ik had een verstelbare tang bij me om de buitenband in te knijpen en hem zo los van de velg te krijgen (zodat ik bij de binnenband kon).
Dat de band vastplakt aan de velg heb ik nog nooit meegemaakt. Het lijkt om een verkeerde mix in het rubber of dat iemand lijm op de velg gesmeerd heeft :-)
Een tang bij je hebben voor reparaties is soms best handig. Ook een keer nodig gehad toen mijn ketting zich naast het voorblad had vastgeslagen. Met een tang kan je beter en meer specifieke kracht zetten om hem los te krijgen.
Niels, los, van der Wal
De verrijking zit in de beperking
Berichten: 852
Topics: 18
Lid sinds: Jul 2021
Bedankt: 431
1624 x bedankt in 791 berichten
10-Nov-2023, 12:04 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 10-Nov-2023, 12:05 PM door datakneder.)
Ik had vandeweek een lekke band achter. En het was niet zo erg als bij jou, maar het kosste me enorme moeite om de lichters er in te krijgen. Nou had ik er ook nog eens maar twee, een bijkomend probleem. Uiteindelijk wel de band er afgekregen. Eenmaal thuis wou ik de nieuwe band, die ik al in huis had, er opleggen en ik merkte dat het nu een stuk vlotter ging. Ik wijtte het aan de kou, maar nu ben ik niet meer zo zeker. Het ging hier wel om een smal bandje, waardoor je ook weinig grip hebt om de band van de velg te duwen.
Berichten: 247
Topics: 13
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 335
732 x bedankt in 243 berichten
(10-Nov-2023, 10:47 AM)Wim -de roetsende schreef: Gisteravond mijn tweede lekke achterband sinds ik de MilanSL heb. Dus 1x per jaar tot nu toe.
Ik leg de fiets netjes in het gras op de zijkant, ik duw op de zijkanten van de band om er een bandenlichter tussen te duwen......
Er is gewoon geen beweging te krijgen in de zijkant van de band. Ik krijg 'm niet los van de velg geduwd. Dit heb ik echt nog nooit meegemaakt. De band zit gewoon volledig verkleefd aan de velg. Ik kan duwen tot ik een ons weeg, maar er gebeurt niets. Uiteraard helpen natte modderige handen ook niet echt.
Na een half uur krijg ik eindelijk beweging in de band, maar aan de askant. Na nog 10 minuten martelen komt er iets beweging in de band. Lekke band in de vm. Reserve buba+biba erop, oppompen en binnen 10 minuten fiets ik weer.
Heeft iemand dit ooit meegemaakt. Tips?
Helpt het bijvoorbeeld om een tang in de fiets te hebben waarmee je de band met iets meer 'geweld'/kracht kunt wegduwen van de velg?
Graag tips van mensen die dit al eens hebben meegemaakt.
Dat is niet vastgekleefd hoor, maar dat zijn de tubeless velgen van tegenwoordig. Er zit als het ware een gootje in de velg waar de hieldraad net in past. Maar dat maakt het moeilijker (afhankelijk van de passing soms veel moeilijker) om de hieldraad naar het midden te duwen over dat rilletje. Ik rij niet meer met tubeless banden, maar je komt soms niet om die tubeless velgen heen die standaard gemonteerd worden. Bij sommige velg/band combinaties doe ik een beetje vaseline in het gootje. Zo kan ik tenminste onderweg de band er nog af krijgen. In een extreem geval, de laatste keer dat ik tubeless heb gereden, moest ik me af laten halen door een busje van het werk omdat ik niets met de band kon beginnen. Zelfs op het werk in de warmte ging het nog steeds niet, ook niet met een tang. Uiteindelijk heb ik een platte schroevendraaier gebruikt om tussen hieldraad en velg te wringen en door deze vervolgens een kwart slag te draaien plopte dan eindelijk de hieldraad uit het gootje. Natuurlijk was toen de velg beschadigd en moest ik deze met schuurpapier weer glad maken en nieuwe velglint op de velg maken. Vandaar, nooit meer tubeless banden voor mij, het is soms al lastig genoeg om gewone banden te demonteren.
Hoe dan ook, mijn tip is vaseline op de hieldraad of in het gootje in de tubeless velg smeren.
Berichten: 12
Topics: 0
Lid sinds: Jan 2023
Bedankt: 4
28 x bedankt in 11 berichten
Misschien maakt de breedtemaat van de band ook wat uit. Ik heb zelf ook een tubeless velg en gebruik een CCU 42-584 buitenband die je heel gemakkelijk uit het gootje drukt
DF, Tuna en Thys 209
Berichten: 1.628
Topics: 38
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 2029
1916 x bedankt in 749 berichten
Ik heb altijd een tang bij me. Tussen haakjes, ik laat nu mijn schoonmoeder buiten beschouwing...
Ik heb het eens nodig gehad om een elastiek uit de kettingbuis te prutsen. Ook leek het me handig voor als er een touw ofzo in de cassette terecht komt.
Berichten: 310
Topics: 21
Lid sinds: Apr 2021
Bedankt: 2
857 x bedankt in 287 berichten
Een zo heftig verkleefde buitenband heb ik nog nooit gehad.
Ik heb standaard een multitool in mijn reparatieset zitten, zo'n ding dat bestaat uit een tang, en uitklapbare schroevendraaiers en zakmes enzo. Ik denk dat ik geprobeerd zou hebben om het mes of de platte schroevendraaier of de priem tussen de band en de velg te wrikken, en dat zodanig proberen te doen dat eventuele schade eerder bij de buitenband dan bij de velg zou ontstaan. En als het dan een klein stukje los is de rest met plastic bandenlichter of tireglyder.
De tang van die multitool is goed van pas gekomen toen ik mijn derailleur recht moest buigen, en ook om losgekomen kleine moertjes waarvoor ik geen passende sleutel bij me had aan te draaien.
Berichten: 1.985
Topics: 30
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 1
1414 x bedankt in 803 berichten
Is het eigenlijk inherent aan een kleine wiel dat het lastiger is de band eraf te halen vergeleken met een grotere wiel met een grotere band?
Ik merk in ieder geval geen verschil tussen een 28 inch en een 26 inch band. Kleinere banden heb ik nog niet in handen gehad. Maar dit was waarschijnlijk een 20 inch?
Berichten: 5.850
Topics: 148
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2061
7405 x bedankt in 3645 berichten
10-Nov-2023, 06:55 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 10-Nov-2023, 06:56 PM door Wim -de roetsende.)
Heel erg bedankt allemaal. De tang-tip ga ik opvolgen en de vaseline-tip.
Het vreemde is echter dat bij de vorige lekke band er niets aan de hand was.
Toen haalde ik de band er eenvoudig af. En dat was bij dezelfde velg
Wel lag die band er veel korter qua tijd op.
Mijn eerste lekke band had ik namelijk al na 2 weken. Nu, bijna 2 jaar later, dus weer eentje.
(10-Nov-2023, 06:50 PM)Lopopodium schreef: Is het eigenlijk inherent aan een kleine wiel dat het lastiger is de band eraf te halen vergeleken met een grotere wiel met een grotere band?
Ik merk in ieder geval geen verschil tussen een 28 inch en een 26 inch band. Kleinere banden heb ik nog niet in handen gehad. Maar dit was waarschijnlijk een 20 inch?
Achterwiel is een 559. De band is 28mm.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 142
Topics: 21
Lid sinds: Feb 2022
Bedankt: 34
264 x bedankt in 128 berichten
11-Nov-2023, 08:48 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 11-Nov-2023, 08:49 AM door GerDilven.)
Ja dit is lachen hè.
Eerst klagen we dat we zoveel lek rijden.
Dan zijn we een paar jaar verder, en een zolder vol met banden die allemaal minder goed zijn, lekrijders, te veel wrijving,....
Nu hebben we perfecte banden op onze VM, rijden we 1x per jaar lek, zit ie vast aan de velg!
We maken de band te weinig vak los van de velg.
Ja ik had het ook onlangs.
Moest ik meteen aan dit forum denken.
Eerder moest een band iedere maand wel na een lek, los van de velg.
Nu deze luxe weer.
Grappig toch.
We rijden net zo lang door, totdat iets noodzakelijk vervangen moet worden.
Preventief loshalen doet niemand.
Misschien toch wel raadzaam, nu de lekrijdende periode weer is aangebroken, op onze inmiddels iets versleten CCU's.
Berichten: 5.850
Topics: 148
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2061
7405 x bedankt in 3645 berichten
(11-Nov-2023, 08:48 AM)GerDilven schreef: We maken de band te weinig vak los van de velg.
Ja ik had het ook onlangs.
Moest ik meteen aan dit forum denken.
Eerder moest een band iedere maand wel na een lek, los van de velg.
Dit was dus precies wat ik als eerste dacht.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 1.422
Topics: 6
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 236
2732 x bedankt in 1281 berichten
Ik herken het ook wel. Vaak helpt het om de buitenband eerst naar het midden van de velg te drukken, zoals je bij het monteren voor het laatste stukje doet. Bij sommige ongunstige band-velg combinaties neem ik een Simson bandeknecht mee maar die helpt alleen bij het monteren.
Bij Tubeless bandjes schijnt dit ook wel op te treden. Sommige van onze oosterburen nemen dan een kleine klem mee, zoiets als waarmee die figuurzaag plankjes op de tafel geklemd worden.
Berichten: 338
Topics: 13
Lid sinds: Jan 2023
Bedankt: 119
593 x bedankt in 303 berichten
(11-Nov-2023, 12:36 PM)Jeroen S schreef: Ik herken het ook wel. Vaak helpt het om de buitenband eerst naar het midden van de velg te drukken, zoals je bij het monteren voor het laatste stukje doet. Bij sommige ongunstige band-velg combinaties neem ik een Simson bandeknecht mee maar die helpt alleen bij het monteren.
Bij Tubeless bandjes schijnt dit ook wel op te treden. Sommige van onze oosterburen nemen dan een kleine klem mee, zoiets als waarmee die figuurzaag plankjes op de tafel geklemd worden.
Gewoon wat vaker lek rijden ! Ik heb nergens last van.
Berichten: 5.850
Topics: 148
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2061
7405 x bedankt in 3645 berichten
(11-Nov-2023, 12:36 PM)Jeroen S schreef: Ik herken het ook wel. Vaak helpt het om de buitenband eerst naar het midden van de velg te drukken, zoals je bij het monteren voor het laatste stukje doet.
Dat was nou precies wat niet lukte. De buitenband zat zo muurvast aan de velg gekleefd dat er geen beweging mogelijk was. Ik duwde wel naar het midden, maar de band was niet van plan mee te bewegen.
Uiteindelijk is het gelukt, maar het duurde dus enorm lang.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 5.850
Topics: 148
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2061
7405 x bedankt in 3645 berichten
Net de achterband opnieuw erop gelegd.
Er zat echt waanzinnig veel zand in de buitenband.
Hoe doen jullie dat?
Ik heb nu alle tijd genomen om de wielkast schoon te maken. Dat viel niet mee, want het was nog steeds modder en niet allemaal opgedroogd.
Als je dan je buba+biba in de wielkast schuift, dan krijg je alsnog zand/modder in/op/achter/onder je band.
Ik heb vervolgens de wielkast nog beter schoongemaakt. Helemaal uitgespoten met een zachte straal water. Nog een keer met een borstel, flink kloppen op de zijkant en toen was het meeste zand weg.
Doen jullie dit ook zo? Of leg je gewoon de band erop met zand erin?
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 5.348
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10479
8082 x bedankt in 3993 berichten
(11-Nov-2023, 03:15 PM)Wim -de roetsende schreef: Er zat echt waanzinnig veel zand in de buitenband.
Hoe doen jullie dat? Ik ehh... hoop altijd dat er niets scherps tussen het zand zit. En als ik dan weer thuis ben laat ik de fiets drogen, zodat ik de wielkast schoon kan maken. Daarna leg ik de band er opnieuw op, maar dan zonder zand
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 1.920
Topics: 57
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 28676
2815 x bedankt in 1251 berichten
11-Nov-2023, 06:44 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 11-Nov-2023, 07:36 PM door Willeke_IGKT.)
Ik had vandaag mijn eerste voorband lek, deze band was er een paar maanden terug in Dronten opgelegd.
Zoals hierboven omschreven heb ik de band naar binnen gedrukt, zoals ik altijd doe, maar er waren stukjes waar de band aan de velg geplakt leek. Niet onmogelijk los te halen maar duidelijk moeilijker van de velg weg te duwen.
Ik hou het dus heel goed voor mogelijk dat de hele band van Wim vast geplakt zat.
Overigens is het wisselen van enkel de binnenband bij de Strada veel makkelijker dan bij de Quest.
En in beide gevallen veel makkelijker dan de achterband van een terugtraprem fiets, waar ik het vroeger op geleerd heb.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220 - Whike - (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Berichten: 881
Topics: 11
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 160
1494 x bedankt in 612 berichten
Ik had geen zin om met kou, regen, in het donker, met een tang te gaan lopen kloten.
Ik heb velomobiel om een 'gewone' velg gevraagd. Dat was toen mogelijk.
Ik hoop dat dit nog steeds kan; het is onzin een tubles velg te hebben als je geen tubles banden wilt. (Ik hou niet van gedwongen winkelnering).
Niels, (on)zinnig, van der Wal
De verrijking zit in de beperking
Berichten: 5.348
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10479
8082 x bedankt in 3993 berichten
(11-Nov-2023, 07:01 PM)Niels van der Wal schreef: (Ik hou niet van gedwongen winkelnering). Ik ook niet, maar da's wel heel wat anders
We moeten ons realiseren dat smalle 406 banden vrijwel geen doelgroep hebben, net als relatief smalle 559 en 584 banden.
Als de eigenlijk doelgroep van smalle 406 velgen Tubeless Ready wil, dan hebben we daarmee te leven (of een veelvoud te betalen voor een velg).
Hetzelfde geldt voor de (ontzettend fijne!) 622 banden die we nu achter kunnen gebruiken: Ik vind de GP5000 non-tubeless een fijne band, maar die wordt steeds zeldzamer. de S TR verkoopt blijkbaar beter, dus die ligt er nu ook onder. So be it.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 5.850
Topics: 148
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2061
7405 x bedankt in 3645 berichten
(11-Nov-2023, 05:59 PM)365cycle schreef: Ik ehh... hoop altijd dat er niets scherps tussen het zand zit. En als ik dan weer thuis ben laat ik de fiets drogen, zodat ik de wielkast schoon kan maken. Daarna leg ik de band er opnieuw op, maar dan zonder zand
Ik was dus gewoon te snel. Ik had het dus morgen moeten doen. Yep, duidelijk.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 1.422
Topics: 6
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 236
2732 x bedankt in 1281 berichten
Als je zo'n moderne Tubeless velg hebt, dan zit het allemaal extra goed vast. Dat is de vooruitgang, moderne techniek etc. Je kunt nog wel gewone velgen vinden, maar het kan best even zoeken zijn.
Berichten: 117
Topics: 4
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 1
90 x bedankt in 46 berichten
Heb dit probleem ook gehad, dat de band niet van de velg wilde. Met veel moeite uiteindelijk gelukt.
Heb hierna het brede velglind vervangen voor een smalle die niet over dit richelje zit. Dit geeft net de ruimte die je nodig hebt om de buitenband over dit richeltje te duwen.
Laatste lekke banden gingen er een stuk makkelijker van de velg af
|
Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
Nieuwe berichten
|
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
|
Ach hardloper. Het...365cycle — 02:50 AM |
XL Hotspot in 3d-print
|
Fijne lamp? Wat is...365cycle — 02:41 AM |
XL Hotspot in 3d-print
|
NB Bij een QV en...Hoekie — 02:07 AM |
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
|
Verstellen van de...ZoefZoef — 01:52 AM |
XL Hotspot in 3d-print
|
NB Bij een QV en S...365cycle — 01:20 AM |
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
|
Iedereen hier kent ...ZoefZoef — 12:39 AM |
SL in Grou
|
Ik had die adverte...Gideonaut — 12:23 AM |
XL Hotspot in 3d-print
|
Bij een QV als ook S...Hoekie — 12:20 AM |
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
|
Ik versta geen Duits...Gideonaut — 12:16 AM |
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
|
Ik vind het echt wel...Hardloper — 12:12 AM |
SL in Grou
|
Ik had die advertent..._Peter — 12:03 AM |
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
|
Iedereen hier kent D...Tom Fekkes — 11:58 PM |
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
|
Ach hardloper. Het...ZoefZoef — 11:54 PM |
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
|
Ach hardloper. Het i...Tom Fekkes — 11:32 PM |
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
|
Alles zal anders voo...Niels van der Wal — 11:19 PM |
XL Hotspot in 3d-print
|
Begrijp me niet ve...Hardloper — 11:10 PM |
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
|
Ik respecteer jullie...Hardloper — 11:07 PM |
|