Waardering:
  • 1 stemmen - gemiddelde waardering is 3
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Achterband vastgekleefd aan de velg
#1
Gisteravond mijn tweede lekke achterband sinds ik de MilanSL heb. Dus 1x per jaar tot nu toe.

Ik leg de fiets netjes in het gras op de zijkant, ik duw op de zijkanten van de band om er een bandenlichter tussen te duwen...... Huh 

Er is gewoon geen beweging te krijgen in de zijkant van de band. Ik krijg 'm niet los van de velg geduwd. Dit heb ik echt nog nooit meegemaakt. De band zit gewoon volledig verkleefd aan de velg. Ik kan duwen tot ik een ons weeg, maar er gebeurt niets. Uiteraard helpen natte modderige handen ook niet echt.

Na een half uur krijg ik eindelijk beweging in de band, maar aan de askant. Na nog 10 minuten martelen komt er iets beweging in de band. Lekke band in de vm. Reserve buba+biba erop, oppompen en binnen 10 minuten fiets ik weer.

Heeft iemand dit ooit meegemaakt. Tips?

Helpt het bijvoorbeeld om een tang in de fiets te hebben waarmee je de band met iets meer 'geweld'/kracht kunt wegduwen van de velg?

Graag tips van mensen die dit al eens hebben meegemaakt.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , TheoZw
#2
Jup, al vaker meegemaakt. Laatst nog met de DF. En ik vind het prettig, want die band loopt er ook niet ineens vanaf als je een klapband hebt; die op de DF bleef ook perfect liggen, en de fiets bleef min of meer bestuurbaar op een lege achterband bij ~45 km/h.

Met wisselen is het inderdaad wel vervelend. Ik "masseer" 'm altijd rondom, dus rondom even stevig inknijpen. Dan leg ik m'n handen met een stukje ruimte ertussen naast elkaar om de band heen met m'n vingertoppen erachter. Vervolgens druk ik zo hard mogelijk met m'n duimen naast elkaar naar binnen. Vaak komt ie daarmee wel een stukje los, net zo ver dat de bandenlichter of TireGlider er tussen kan. Bij de Milan heb ik het ooit met een waterpomptang geprobeerd (koud weer, en dan met die verschrikkelijke CCS), maar dat ging niet makkelijker.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#3
Herken het wel, maar niet ernstig als je nu omschrijft. Wel dat je dus met moeite en na echt meerdere pogingen pas je bandelichter er tussen kreeg en vervolgens ook echt kracht moest zetten om de band los te krijgen. Soms moet je nu eenmaal wat moeilijker doen dan gedacht :/

Tips -anders dan een metalen bandenlichters- heb ik niet.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#4
(10-Nov-2023, 11:45 AM)ZoefZoef schreef: Tips -anders dan een metalen bandenlichters- heb ik niet.
Een metalen bandenlichter helpt niet. Als de band eenmaal los is van de velg krijg je de bandenlichter er past tussen, en dan is een goede plastic bandenlichter beter dan een metalen; als je je velg beschadigt en daardoor nog vaker lek rijdt ben je echt verder van huis.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#5
Ik herken iets vergelijkbaars:
Toen er op mijn Quest velgen geplaatst waren die tubles-ready waren, maar er 'gewone' banden opgezet moesten, kreeg ik deze banden bij lek nauwelijks los van de velg. Ik had een verstelbare tang bij me om de buitenband in te knijpen en hem zo los van de velg te krijgen (zodat ik bij de binnenband kon).
Dat de band vastplakt aan de velg heb ik nog nooit meegemaakt. Het lijkt om een verkeerde mix in het rubber of dat iemand lijm op de velg gesmeerd heeft :-)

Een tang bij je hebben voor reparaties is soms best handig. Ook een keer nodig gehad toen mijn ketting zich naast het voorblad had vastgeslagen. Met een tang kan je beter en meer specifieke kracht zetten om hem los te krijgen.

Niels, los, van der Wal

De verrijking zit in de beperking
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Fietsbennie
#6
Ik had vandeweek een lekke band achter. En het was niet zo erg als bij jou, maar het kosste me enorme moeite om de lichters er in te krijgen. Nou had ik er ook nog eens maar twee, een bijkomend probleem. Uiteindelijk wel de band er afgekregen. Eenmaal thuis wou ik de nieuwe band, die ik al in huis had, er opleggen en ik merkte dat het nu een stuk vlotter ging. Ik wijtte het aan de kou, maar nu ben ik niet meer zo zeker. Het ging hier wel om een smal bandje, waardoor je ook weinig grip hebt om de band van de velg te duwen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#7
(10-Nov-2023, 10:47 AM)Wim -de roetsende schreef: Gisteravond mijn tweede lekke achterband sinds ik de MilanSL heb. Dus 1x per jaar tot nu toe.

Ik leg de fiets netjes in het gras op de zijkant, ik duw op de zijkanten van de band om er een bandenlichter tussen te duwen...... Huh 

Er is gewoon geen beweging te krijgen in de zijkant van de band. Ik krijg 'm niet los van de velg geduwd. Dit heb ik echt nog nooit meegemaakt. De band zit gewoon volledig verkleefd aan de velg. Ik kan duwen tot ik een ons weeg, maar er gebeurt niets. Uiteraard helpen natte modderige handen ook niet echt.

Na een half uur krijg ik eindelijk beweging in de band, maar aan de askant. Na nog 10 minuten martelen komt er iets beweging in de band. Lekke band in de vm. Reserve buba+biba erop, oppompen en binnen 10 minuten fiets ik weer.

Heeft iemand dit ooit meegemaakt. Tips?

Helpt het bijvoorbeeld om een tang in de fiets te hebben waarmee je de band met iets meer 'geweld'/kracht kunt wegduwen van de velg?

Graag tips van mensen die dit al eens hebben meegemaakt.

Dat is niet vastgekleefd hoor, maar dat zijn de tubeless velgen van tegenwoordig. Er zit als het ware een gootje in de velg waar de hieldraad net in past. Maar dat maakt het moeilijker (afhankelijk van de passing soms veel moeilijker) om de hieldraad naar het midden te duwen over dat rilletje. Ik rij niet meer met tubeless banden, maar je komt soms niet om die tubeless velgen heen die standaard gemonteerd worden. Bij sommige velg/band combinaties doe ik een beetje vaseline in het gootje. Zo kan ik tenminste onderweg de band er nog af krijgen. In een extreem geval, de laatste keer dat ik tubeless heb gereden, moest ik me af laten halen door een busje van het werk omdat ik niets met de band kon beginnen. Zelfs op het werk in de warmte ging het nog steeds niet, ook niet met een tang. Uiteindelijk heb ik een platte schroevendraaier gebruikt om tussen hieldraad en velg te wringen en door deze vervolgens een kwart slag te draaien plopte dan eindelijk de hieldraad uit het gootje. Natuurlijk was toen de velg beschadigd en moest ik deze met schuurpapier weer glad maken en nieuwe velglint op de velg maken. Vandaar, nooit meer tubeless banden voor mij, het is soms al lastig genoeg om gewone banden te demonteren.

Hoe dan ook, mijn tip is vaseline op de hieldraad of in het gootje in de tubeless velg smeren.
Antwoord }
#8
Misschien maakt de breedtemaat van de band ook wat uit. Ik heb zelf ook een tubeless velg en gebruik een CCU 42-584 buitenband die je heel gemakkelijk uit het gootje drukt
DF, Tuna en Thys 209
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#9
Ik heb altijd een tang bij me. Tussen haakjes, ik laat nu mijn schoonmoeder buiten beschouwing...
Ik heb het eens nodig gehad om een elastiek uit de kettingbuis te prutsen. Ook leek het me handig voor als er een touw ofzo in de cassette terecht komt.
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#10
Een zo heftig verkleefde buitenband heb ik nog nooit gehad.

Ik heb standaard een multitool in mijn reparatieset zitten, zo'n ding dat bestaat uit een tang, en uitklapbare schroevendraaiers en zakmes enzo. Ik denk dat ik geprobeerd zou hebben om het mes of de platte schroevendraaier of de priem tussen de band en de velg te wrikken, en dat zodanig proberen te doen dat eventuele schade eerder bij de buitenband dan bij de velg zou ontstaan. En als het dan een klein stukje los is de rest met plastic bandenlichter of tireglyder.

De tang van die multitool is goed van pas gekomen toen ik mijn derailleur recht moest buigen, en ook om losgekomen kleine moertjes waarvoor ik geen passende sleutel bij me had aan te draaien.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#11
Is het eigenlijk inherent aan een kleine wiel dat het lastiger is de band eraf te halen vergeleken met een grotere wiel met een grotere band?

Ik merk in ieder geval geen verschil tussen een 28 inch en een 26 inch band. Kleinere banden heb ik nog niet in handen gehad. Maar dit was waarschijnlijk een 20 inch?
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#12
Heel erg bedankt allemaal. De tang-tip ga ik opvolgen en de vaseline-tip.


Het vreemde is echter dat bij de vorige lekke band er niets aan de hand was.
Toen haalde ik de band er eenvoudig af. En dat was bij dezelfde velg  Huh 


Wel lag die band er veel korter qua tijd op.

Mijn eerste lekke band had ik namelijk al na 2 weken. Nu, bijna 2 jaar later, dus weer eentje.

(10-Nov-2023, 06:50 PM)Lopopodium schreef: Is het eigenlijk inherent aan een kleine wiel dat het lastiger is de band eraf te halen vergeleken met een grotere wiel met een grotere band?

Ik merk in ieder geval geen verschil tussen een 28 inch en een 26 inch band. Kleinere banden heb ik nog niet in handen gehad. Maar dit was waarschijnlijk een 20 inch?

Achterwiel is een 559. De band is 28mm.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
#13
Ja dit is lachen hè.
Eerst klagen we dat we zoveel lek rijden.

Dan zijn we een paar jaar verder, en een zolder vol met banden die allemaal minder goed zijn, lekrijders, te veel wrijving,....
Nu hebben we perfecte banden op onze VM, rijden we 1x per jaar lek, zit ie vast aan de velg!
We maken de band te weinig vak los van de velg.
Ja ik had het ook onlangs.
Moest ik meteen aan dit forum denken.
Eerder moest een band iedere maand wel na een lek, los van de velg.

Nu deze luxe weer.
Grappig toch.
We rijden net zo lang door, totdat iets noodzakelijk vervangen moet worden.
Preventief loshalen doet niemand.
Misschien toch wel raadzaam, nu de lekrijdende periode weer is aangebroken, op onze inmiddels iets versleten CCU's.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#14
(11-Nov-2023, 08:48 AM)GerDilven schreef: We maken de band te weinig vak los van de velg.

Ja ik had het ook onlangs.
Moest ik meteen aan dit forum denken.
Eerder moest een band iedere maand wel na een lek, los van de velg.

Dit was dus precies wat ik als eerste dacht.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#15
Ik herken het ook wel. Vaak helpt het om de buitenband eerst naar het midden van de velg te drukken, zoals je bij het monteren voor het laatste stukje doet. Bij sommige ongunstige band-velg combinaties neem ik een Simson bandeknecht mee maar die helpt alleen bij het monteren.

Bij Tubeless bandjes schijnt dit ook wel op te treden. Sommige van onze oosterburen nemen dan een kleine klem mee, zoiets als waarmee die figuurzaag plankjes op de tafel geklemd worden.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#16
(11-Nov-2023, 12:36 PM)Jeroen S schreef: Ik herken het ook wel. Vaak helpt het om de buitenband eerst naar het midden van de velg te drukken, zoals je bij het monteren voor het laatste stukje doet. Bij sommige ongunstige band-velg combinaties neem ik een Simson bandeknecht mee maar die helpt alleen bij het monteren.

Bij Tubeless bandjes schijnt dit ook wel op te treden. Sommige van onze oosterburen nemen dan een kleine klem mee, zoiets als waarmee die figuurzaag plankjes op de tafel geklemd worden.


Gewoon wat vaker lek rijden Smile ! Ik heb nergens last van. Cry
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#17
(11-Nov-2023, 12:36 PM)Jeroen S schreef: Ik herken het ook wel. Vaak helpt het om de buitenband eerst naar het midden van de velg te drukken, zoals je bij het monteren voor het laatste stukje doet. 

Dat was nou precies wat niet lukte. De buitenband zat zo muurvast aan de velg gekleefd dat er geen beweging mogelijk was. Ik duwde wel naar het midden, maar de band was niet van plan mee te bewegen.

Uiteindelijk is het gelukt, maar het duurde dus enorm lang.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#18
Net de achterband opnieuw erop gelegd.

Er zat echt waanzinnig veel zand in de buitenband.

Hoe doen jullie dat?

Ik heb nu alle tijd genomen om de wielkast schoon te maken. Dat viel niet mee, want het was nog steeds modder en niet allemaal opgedroogd.
Als je dan je buba+biba in de wielkast schuift, dan krijg je alsnog zand/modder in/op/achter/onder je band.

Ik heb vervolgens de wielkast nog beter schoongemaakt. Helemaal uitgespoten met een zachte straal water. Nog een keer met een borstel, flink kloppen op de zijkant en toen was het meeste zand weg.

Doen jullie dit ook zo? Of leg je gewoon de band erop met zand erin?
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#19
(11-Nov-2023, 03:15 PM)Wim -de roetsende schreef: Er zat echt waanzinnig veel zand in de buitenband.

Hoe doen jullie dat?
Ik ehh... hoop altijd dat er niets scherps tussen het zand zit. En als ik dan weer thuis ben laat ik de fiets drogen, zodat ik de wielkast schoon kan maken. Daarna leg ik de band er opnieuw op, maar dan zonder zand Big Grin
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
#20
Ik had vandaag mijn eerste voorband lek, deze band was er een paar maanden terug in Dronten opgelegd.

Zoals hierboven omschreven heb ik de band naar binnen gedrukt, zoals ik altijd doe, maar er waren stukjes waar de band aan de velg geplakt leek. Niet onmogelijk los te halen maar duidelijk moeilijker van de velg weg te duwen.

Ik hou het dus heel goed voor mogelijk dat de hele band van Wim vast geplakt zat.

Overigens is het wisselen van enkel de binnenband bij de Strada veel makkelijker dan bij de Quest.
En in beide gevallen veel makkelijker dan de achterband van een terugtraprem fiets, waar ik het vroeger op geleerd heb.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , 365cycle
#21
Ik had geen zin om met kou, regen, in het donker, met een tang te gaan lopen kloten.
Ik heb velomobiel om een 'gewone' velg gevraagd. Dat was toen mogelijk.
Ik hoop dat dit nog steeds kan; het is onzin een tubles velg te hebben als je geen tubles banden wilt. (Ik hou niet van gedwongen winkelnering).

Niels, (on)zinnig, van der Wal

De verrijking zit in de beperking
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , martinR , Hoekie
#22
(11-Nov-2023, 07:01 PM)Niels van der Wal schreef: (Ik hou niet van gedwongen winkelnering).
Ik ook niet, maar da's wel heel wat anders Big Grin 

We moeten ons realiseren dat smalle 406 banden vrijwel geen doelgroep hebben, net als relatief smalle 559 en 584 banden.
Als de eigenlijk doelgroep van smalle 406 velgen Tubeless Ready wil, dan hebben we daarmee te leven (of een veelvoud te betalen voor een velg).
Hetzelfde geldt voor de (ontzettend fijne!) 622 banden die we nu achter kunnen gebruiken: Ik vind de GP5000 non-tubeless een fijne band, maar die wordt steeds zeldzamer. de S TR verkoopt blijkbaar beter, dus die ligt er nu ook onder. So be it.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
#23
(11-Nov-2023, 05:59 PM)365cycle schreef: Ik ehh... hoop altijd dat er niets scherps tussen het zand zit. En als ik dan weer thuis ben laat ik de fiets drogen, zodat ik de wielkast schoon kan maken. Daarna leg ik de band er opnieuw op, maar dan zonder zand Big Grin

Ik was dus gewoon te snel. Ik had het dus morgen moeten doen. Yep, duidelijk.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie , 365cycle
#24
Als je zo'n moderne Tubeless velg hebt, dan zit het allemaal extra goed vast. Dat is de vooruitgang, moderne techniek etc. Je kunt nog wel gewone velgen vinden, maar het kan best even zoeken zijn.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#25
Heb dit probleem ook gehad, dat de band niet van de velg wilde. Met veel moeite uiteindelijk gelukt.
Heb hierna het brede velglind vervangen voor een smalle die niet over dit richelje zit. Dit geeft net de ruimte die je nodig hebt om de buitenband over dit richeltje te duwen.
Laatste lekke banden gingen er een stuk makkelijker van de velg af
Antwoord }


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Ach hardloper. Het i...Tom Fekkes — 11:32 PM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Alles zal anders voo...Niels van der Wal — 11:19 PM
XL Hotspot in 3d-print
Begrijp me niet ve...Hardloper — 11:10 PM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Ik respecteer jullie...Hardloper — 11:07 PM
XL Hotspot in 3d-print
Ik ben geen Audi r...365cycle — 10:58 PM
XL Hotspot in 3d-print
De oplossing van A...twilwel — 10:44 PM
XL Hotspot in 3d-print
Ja ik heb ook jare...365cycle — 10:35 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Beginnelingen...  ...365cycle — 10:31 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
.. de roets echt v...365cycle — 10:29 PM
XL Hotspot in 3d-print
Begrijp me niet verk...twilwel — 10:03 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
.. de roets echt ver...ZoefZoef — 09:44 PM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Vond de video vrij h...blokdoorn — 09:33 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Verstellen van d...blokdoorn — 09:29 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Het was een ijsbaan...Hardloper — 08:43 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
... hoe mijn oude Qu...Bram Huysmans — 08:33 PM
XL Hotspot in 3d-print
Ja ik heb ook jare...Hardloper — 08:32 PM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Ik heb na lang twijf...Martin van Mourik — 08:00 PM