Peiling: Welke trommelremmen
70mm en bevalt me prima
17.39%
4 17.39%
70mm en ga of overweeg ze te upgraden naar 90mm
8.70%
2 8.70%
70mm en volgende Velomobiel krijgt 90mm
13.04%
3 13.04%
90mm en bevalt me prima
56.52%
13 56.52%
90mm en achteraf gezien was 70mm ook prima
4.35%
1 4.35%
90mm en heb spijt
0%
0 0%
Anders, beschrijf het in de comments
0%
0 0%
Totaal aantal stemmen: 23 100%
* U hebt op deze optie gestemd. [Resultaten weergeven]

Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Trommelremmen
#53
Ja nou ook gezien ik vond het al vreemd. Ik moet over lock nut dinension ermee door elkaar gehaald hebben want die is voor beide 100 mm…, zet je over zijn er dus kortere spaken nodig, dit los je niet zomaar ff met dezelfde spaken op.

Freek
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#54
(25-Nov-2023, 09:34 PM)GerDilven schreef: 70 mm remmen en na 2 jaar laten ombouwen naar 90mm.
Telkens na een half jaar gaven die 70mm remmen ellende, waardoor onderhoud nodig was.
Nu die nieuwe 90mm remmen testen.
Die zijn beter. Ik heb met 90-remmen nooit problemen. Met de 70s moet ik vaak smeren, weer vrij maken, schoonmaken etc.
Nu ben ik wel een "randgeval" met m'n hoge gewicht, maar toch.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#55
(26-Nov-2023, 01:42 AM)365cycle schreef: Met de 70s moet ik vaak smeren, weer vrij maken, schoonmaken etc. 

Geen idee of anderen dit ook hebben ervaren, maar zowel in de XS (70mm) als in de Milan (70mm) moest ik na iedere keer remmen de remhendel terugduwen naar de 'neutraalstand'. De hendel bleef altijd als het ware iets in een 'remstand' staan na het remmen en dan kon ik de hendel ongeveer een cm naar boven duwen.

Had ik in de DF (90mm) en heb ik nu in de Milan (90mm) nooit last van. Na het remmen staat de remhendel direct weer in de 'neutraalstand'.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#56
Ook dat heb ik met de 70mm remmen idd Wim. Nadat ik de hevel dan gesmeerd heb is het weer even weg (150 km ofzo).
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#57
Lees veel commentaar dat remmen blijven hangen en dat er dan het asje van de remhevel de schuldige zou zijn, kijken we wel eens naar de remkabels?
Mijn ervaring na 30 jaar is dat 1 keer per jaar onderhoud aan het asje voldoende is, als je vet gebruikt onder de ring die onder de remhendel zit, als je de moer aandraait, druk je ook vet naar de as en behuizing toe.
Heb met 70 en 90mm trommels gereden en in Nederland is 70mm echt genoeg, in de bergen heb ik liever 90mm.
Vaak is de buitenkabel beschadigd en dan komt er water in de buitenkabel, en gaat de boel niet zo effectief zijn.
Dus controleer je buitenkabel en gebruik wat vet onder de ring, en je bent klaar voor het nieuwe winterseizoen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
#58
(26-Nov-2023, 05:21 PM)Peter de Rond schreef: Lees veel commentaar dat remmen blijven hangen en dat er dan het asje van de remhevel de schuldige zou zijn, kijken we wel eens naar de remkabels?
Jazeker. M'n DF heeft net nieuwe remkabels (1000-1500 km ofzo). De Milan van Wim is volgens mij helemaal nieuw met 70mm geleverd, toch Wim?

(26-Nov-2023, 05:21 PM)Peter de Rond schreef: Heb met 70 en 90mm trommels gereden en in Nederland is 70mm echt genoeg, in de bergen heb ik liever 90mm.
Ik geloof je direct, maar - we hebben naast elkaar gestaan in Limburg - volgens mij weeg jij iets meer dan de helft van wat ik weeg  Wink Big Grin

(26-Nov-2023, 05:21 PM)Peter de Rond schreef: Dus controleer je buitenkabel en gebruik wat vet onder de ring, en je bent klaar voor het nieuwe winterseizoen.
Doet overigens niks af aan dat dit een hele goeie tip is!
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#59
Citaat:De Milan van Wim is volgens mij helemaal nieuw met 70mm geleverd, toch Wim?

Klopt. En het blijven hangen gebeurde al vanaf de eerste minuut.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#60
Dan wordt het wel tijd dat je bij de dealer verhaal gaat halen, want dat is niet normaal.
Heb ik nog nooit meegemaakt. Ook niet bij de velomobielen die ik in onderhoud heb, of afgeleverd.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#61
Even voor de volledigheid. Ik zeg dus niet dat remmen bleven hangen. Ik zeg alleen dat ik de remhendel altijd na het remmen handmatig nog een centimeter moest terugduwen.

Bij de 90mm heb ik daar geen last van.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT
#62
(27-Nov-2023, 07:23 AM)Wim -de roetsende schreef: Even voor de volledigheid. Ik zeg dus niet dat remmen bleven hangen. Ik zeg alleen dat ik de remhendel altijd na het remmen handmatig nog een centimeter moest terugduwen.

Bij de 90mm heb ik daar geen last van.
En waarschijnlijk gebruik je dezelfde kabels en remhendel met je 90mm trommels als met de 70mm.
Ik heb idd ook die ervaring, en mij is al meermaals aangeraden om de 90mm aan te schaffen bij het bestellen van een nieuwe fiets, al was het maar omdat ze minder onderhoud nodig hebben.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#63
Een tie-wrap op de verkeerde plek om de kabels kan aanleiding zijn voor het blijven hangen van de remhendel.

Er zijn veel meer mogelijke oorzaken maar bij een nieuwe fiets zou ik eerst naar bovenstaande kijken. Alle tiewraps om de kabels losknippen en dan kijken of de hendel nog net zo reageert.

Verder heb ik zo langzaam het idee dat de veren die de remklossen terugduwen bij de 70mm vaak aan de zwakke kant zijn en die van de 90mm altijd prima.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
#64
(27-Nov-2023, 10:49 AM)365cycle schreef: En waarschijnlijk gebruik je dezelfde kabels en remhendel met je 90mm trommels als met de 70mm.

Ook dit klopt.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#65
Hebben de hevels van 70mm en 90mm SA trommelremmen dezelfde lengte?
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#66
Het systeem is hetzelfde van de 70 en 90mm remmen, alleen de inwendige veer van de 70mm is zwakker, omdat alles wat kleiner is, remkabels kunnen het probleem zijn, en soms zelf het boutje waarmee de remhendel op het stuur vastzit, wat te strak aangedraaid is.
Het moeten terug drukken van de hendel is erg hinderlijk, want het is maar afwachten of de remmen niet blijven hangen, wat weer weerstand oplevert.
Als de totale weerstand groot genoeg is, kan zelf ook een 90mm rem blijven hangen. dus met andere woorden.

Goed onderhoud voorkomt een hoop ergernis onderweg. :-)
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
#67
De 70 mm SA trommelremmen blijven bij mij niet hangen ik moest nu wel stellen omdat links alleen remde. Dat heb ik bij de remhandel nu bijgesteld dus rechts strakker gezet. Ik vind ze nogal happerig. Maar op zich houden mijn voorwielen zich goed. Ik vind dat ook wat een risico wanneer ik 90 mm waar ik wel aan kan komen erin zet, moet ik ook weer sterke voorwielen krijgen. Een man van met fietskleding aan 100 kg en een laptop en een rugzakje kleding en wat reserve binnembandenzooiin de velomobiel tas en een Quest van 34 kg en je zit zo tegen de 150 kg af te stoppen gewicht. Ik heb ook een 70 cm frame oude Fongers fiets die remt slechter dan de Quest, totaal gewicht kan ook wel 150 kg zijn t is een dikke stalen fiets op 1 1/2 inch wielen maar die rijd maar 25 km/u de Quest zit zo hele stukken dik boven de 30 km en uitschieters tot 50 a 55 km/u. Als ik de verlichting in orde heb ga ik eens kritisch kijken hoe de 70 mm SA trommelremmen het houden.

Freek
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#68
(27-Nov-2023, 04:06 PM)twilwel schreef: Verder heb ik zo langzaam het idee dat de veren die de remklossen terugduwen bij de 70mm vaak aan de zwakke kant zijn en die van de 90mm altijd prima.
Een van je concullega's bevestigde vandaag dat dit idd een dingetje is met de 70mm trommels. 

@Freek: nadat ik van een flinke brug af stevig had moeten remmen vond ik de 70mm remmen al wat tekenen van oververhitting vertoonden. Met de 90mm heb ik daar nooit last van gehad, behalve op stevige hellingen in Frankrijk. Dat laatste kan je ook voorkomen met een parachute en/of door gewoon flink langzamer te rijden.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#69
Citaat:Ik vind ze nogal happerig.

Ik heb begrepen dat dit sowieso een nadeel is van de 70mm variant.

Deden die van mij ook. De 90mm nog nooit.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#70
Citaat:Ik vind ze nogal happerig.
(28-Nov-2023, 07:25 AM)Wim -de roetsende schreef: Ik heb begrepen dat dit sowieso een nadeel is van de 70mm variant.

Deden die van mij ook. De 90mm nog nooit.
De route die de kabel aflegt heeft daar ook wel invloed op, of in ieder geval op dat wat vroege DFjes hadden, dat 1mm verder knijpen het verschil is tussen niet remmen en de voorwielen blokkeren.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , twilwel , Hoekie
#71
Ik denk dat de soms blijven hangende remmen me in de maling hebben genomen. Terug schakelen voor wegrijden naar het grootste blad achter (en middenblad voor bij mij 3 voorbladen 11achterbladen) en dan soms niet weg kunnen komen en niks zien omdat het remlicht brandt wat ik niet zie en die de spanning naar de koplamp terug brengt, dus loeizwaar trappen en er niks van snappen denken dat de derailleur verkeerd schakelt. Veroorzaakt door hangende 70 mm SA, ondertussen spuit een elektrisch ondersteunde bakfiets dan uit het zicht. Quest moet even op een dekentje op de kant wiel eraf en wat teflonspray bijv op de remhevelas.

Freek
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , twilwel
#72
(29-Nov-2023, 09:22 AM)Freek1970 schreef:  Quest moet even op een dekentje op de kant wiel eraf en wat teflonspray bijv op de remhevelas.


Freek

Hopelijk helpt het. Pas op dat de nevel niet verdwaald. Je wilt teflonspray echt niet op de remvlakken hebben. In ieder geval een rietje gebruiken zodat je precies kunt richten.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie , Jeroen S
#73
Ja met zon rietje doen en heel kort indrukken zat ik aan te denken. Komt t op de remvoeringen dan is de boel verpest.Het staat in de handleiding van de Quest, maar ik ben met je eens dat dit fingerspitzengefuhl vraagt.

Freek
Antwoord }
Bedankt door: twilwel , Willeke_IGKT
#74
Waarom eigenlijk geen schijfremmen? Die remmen toch beter én zijn lichter in gewicht?
Lig: Challenge Taifun | Fix: OnOne | Vouw: Dahon Bullhead
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#75
(30-Nov-2023, 01:39 PM)PieterTrapt schreef: Waarom eigenlijk geen schijfremmen? Die remmen toch beter én zijn lichter in gewicht?

Denk je dat ze schoon blijven?

Niels, stoffig, van der Wal

De verrijking zit in de beperking
Antwoord }
Bedankt door: PieterTrapt , Willeke_IGKT
#76
(30-Nov-2023, 01:39 PM)PieterTrapt schreef: Waarom eigenlijk geen schijfremmen? Die remmen toch beter én zijn lichter in gewicht?
Die lopen snel aan, trekken krom bij oververhitting, en kosten fors meer ruimte.
Dat laatste zal ik even iets beter onderbouwen:

[Afbeelding: remmen.png]

Links zie je een velomobiel-voorwiel zoals we nu gebruiken. 
1. is de remtrommel; alleen de ankerplaat zit daar rechts tegenaan. Die neemt eigenlijk vrijwel geen ruimte in, want de remschoenen etc. steken uit in de remtrommel.
In het midden zie je een auto-voorwiel: Die op de tekening is vrij dik, duidelijk van lichtmetaal. Het wiel heeft eigenlijk een U-vorm, het volledige gewicht van de auto wordt gedragen via de bevestiging (wielbouten) aan de buitenkant van het wiel. Bij 2. zie je de remschijf, bij 3. de remklauw. Doordat het wiel een grote holle ruimte heeft kunnen deze in de velg geplaatst worden. Zo'n "licht"metaal wiel is helaas niet zo licht; onder de 10 kg is al best bijzonder. 
Op de rechter tekening zie je een velomobiel-wiel met een normale naaf en een schijfrem erachter. Er is geen holle ruimte in zo'n wiel, dus kunnen schijfrem en -klauw er niet in geplaatst worden. De breedte neemt daardoor fors toe.
De kunststof wielen van Alligt zijn hier mogelijk een oplossing voor, aangezien die wél die kenmerkende holle vorm hebben, maar volgens mij is de maximale druk bij die wielen beperkt. Ik weet niet in hoeverre ze geschikt zijn. En dan is er naast de beperkte ruimte dus nog het eerder genoemde probleem met vuil en koeling. 

Het kan eigenlijk alleen redelijk eenvoudig als je de complete velomobiel anders ontwerpt, namelijk met besturing achter ipv voor.
Andere mogelijkheid is het geheel ~15cm breder maken.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , PieterTrapt , twilwel , Hoekie
#77
Superduidelijke uitleg + tekening. Dank @365cycle. 


Dank ook @Niels voor 't noemen dat onderhoud en schoonmaak ook van belang zijn.
Lig: Challenge Taifun | Fix: OnOne | Vouw: Dahon Bullhead
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , twilwel , 365cycle
#78
Ik geloof dat de Different ontworpen is met schijfremmen.
Dat is een voorwiel aangedreven, achterwiel bestuurde fiets.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
OBT 2024 Rotterdam
Bij de laatste obt...365cycle — 01:46 AM
OBT 2024 Rotterdam
Bij de laatste obt r...Veloquest — 12:25 AM
Hoofdsteun, verschil tussen open en dic...
Buff's heb ik hier o...Jeroen S — 12:09 AM
Indexing probleem
Hallo Jacco, Ik ve...Jeroen S — 11:48 PM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
zal nog eens een n...365cycle — 11:44 PM
Hoofdsteun, verschil tussen open en dic...
Het standaard nopp...Wim -de roetsende — 11:21 PM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
zal nog eens een nor...Peter de Rond — 10:50 PM
Indexing probleem
Ik vind filmpjes Roe...Fietsbennie — 10:40 PM
Resultaat meetwerk fietsongelukken
Of juist wel, want j...blokdoorn — 10:35 PM
Dit draadje gaat nergens meer over
Bij links afslaa...Roepers — 10:28 PM
Resultaat meetwerk fietsongelukken
Ik bedoelde trams ...datakneder — 10:20 PM
Resultaat meetwerk fietsongelukken
Bij links afslaan ...365cycle — 10:05 PM
Kilometer topic
945 km nu. Maar ...365cycle — 10:02 PM
Hoofdsteun, verschil tussen open en dic...
In mijn oude fie...twilwel — 09:42 PM
Indexing probleem
Thanx Bob! Hiervoor...JaccovZ — 09:21 PM
Indexing probleem
Nog een tip: als fie...Bob Hagendijk — 08:38 PM
Kilometer topic
gemiddeld .... km/...Hardloper — 07:09 PM