Lithium accu's in velomobielen, is dat echt een goed idee?
|
Berichten: 1.459
Topics: 11
Lid sinds: Jul 2019
Bedankt: 655
2414 x bedankt in 1120 berichten
Ik zou niet met water aan de slag gaan bij Lithium. Dat maakt het vast alleen maar erger.
(Lithium, Kalium, en Natrium reageren nogal heftig met water, waarbij onder andere warmte en waterstof wordt geproduceerd)
Berichten: 852
Topics: 18
Lid sinds: Jul 2021
Bedankt: 432
1625 x bedankt in 791 berichten
(24-Nov-2023, 01:05 PM)Frutsel schreef: Ik zou niet met water aan de slag gaan bij Lithium. Dat maakt het vast alleen maar erger.
(Lithium, Kalium, en Natrium reageren nogal heftig met water, waarbij onder andere warmte en waterstof wordt geproduceerd)
Li reageert inderdaad heftig op water. Maar voor zover ik als leek het begrijp gaat het hier om Li+-ionen. en die reagerern zeker anders. Ook Na(trium) reageert heftig, maar zout (Na+ Cl-) los ik zonder enige aarzeling op in water.
Berichten: 2.679
Topics: 92
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 2817
3150 x bedankt in 2188 berichten
24-Nov-2023, 04:48 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 24-Nov-2023, 04:49 PM door Hardloper.)
Wat doe ik nu concreet het beste wanneer de accu in brand schiet? Naast de brandweer bellen met boodschap dat een accu brand.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 248
Topics: 13
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 335
734 x bedankt in 244 berichten
24-Nov-2023, 06:04 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 24-Nov-2023, 06:29 PM door twilwel.)
(24-Nov-2023, 02:53 PM)datakneder schreef: (24-Nov-2023, 01:05 PM)Frutsel schreef: Ik zou niet met water aan de slag gaan bij Lithium. Dat maakt het vast alleen maar erger.
(Lithium, Kalium, en Natrium reageren nogal heftig met water, waarbij onder andere warmte en waterstof wordt geproduceerd)
Li reageert inderdaad heftig op water. Maar voor zover ik als leek het begrijp gaat het hier om Li+-ionen. en die reagerern zeker anders. Ook Na(trium) reageert heftig, maar zout (Na+ Cl-) los ik zonder enige aarzeling op in water.
Er zitten strippen lithium in de accucellen opgerold. Een intacte cel in het water gooien doet niks, want de cel is afgesloten. Haal je de cel open en ontrol je de strip lithium in water, dan gebeuren er interessante dingen. Kortom, beschadigde cellen zijn verdacht en moet je zeker niet in contact met water brengen.
(24-Nov-2023, 04:48 PM)Hardloper schreef: Wat doe ik nu concreet het beste wanneer de accu in brand schiet? Naast de brandweer bellen met boodschap dat een accu brand.
Dat is lastig eenduidig te beantwoorden. De staat van lading en grootte van de accu spelen een rol maar je moet een kleine accu niet onderschatten. De brand zal korter duren, maar kan evengoed heftig zijn. Als de accu buiten en ver van brandbare dingen verwijderd is, is het denk ik het beste om te observeren en uit te laten branden.
Komt er heel veel rook vrij in een besloten ruimte, dan moet je echt meteen wegwezen. Die gassen zijn heel giftig en brandbaar.
Ben je enigszins voorbereid en zie je de accu opbollen maar brandt of gast deze nog niet, dan kun je eventueel nog met een lange tang of vuurvaste handschoenen de accu oppakken en naar buiten gooien? De kabel is wellicht gloeiend heet, de accu is gloeiend heet, dus met de handen beetpakken van een van beide levert brandwonden op. Bij gloeiend heet moet je denken aan heet genoeg om koper te smelten.
Daarom hamer ik zo op laden in een stalen kist. Dan kun je het uit laten razen en kun je als de boel bedaart is, het hele zwikkie aan het handvat weg dragen. Als de accu eenmaal brandt en gas uitbraakt, ben je zo goed als machteloos om nog iets te doen.
Alleen heel grote hoeveelheden water kan de boel zo afkoelen dat het blust en zelfs dan is dat wellicht tijdelijk. Een beetje water kan de boel verergeren. Kun je er veilig een emmer water over gooien? Ik weet het gewoon niet.
Berichten: 20
Topics: 0
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 1
42 x bedankt in 20 berichten
(24-Nov-2023, 01:05 PM)Frutsel schreef: Ik zou niet met water aan de slag gaan bij Lithium. Dat maakt het vast alleen maar erger.
(Lithium, Kalium, en Natrium reageren nogal heftig met water, waarbij onder andere warmte en waterstof wordt geproduceerd)
Onderdompelen in water is wat de brandweer doet met autos met lithium accus en op die gedachte is het idee ontstaan om de accus mochten ze in brand vliegen onder te dompelen.
Berichten: 5.354
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10490
8103 x bedankt in 4003 berichten
Dompelen kan zeker, maar zorg dan wel dat je genoeg water hebt om er geen waterkoker van te maken.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 248
Topics: 13
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 335
734 x bedankt in 244 berichten
28-Nov-2023, 02:19 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 28-Nov-2023, 02:27 PM door twilwel.)
Voor de Enerpower Teltow 6900mAh/100Wh accu's van 14,4V die tegenwoordig in nieuwe velomobielen geleverd wordt is een 3D gedrukte behuizing beschikbaar. Dat is allicht veiliger dan alleen plastic krimpkous. Geen kans op door schuren van de cellen.
Zie: https://www.velomobile-nord.de/en/shop-2/
Berichten: 340
Topics: 13
Lid sinds: Jan 2023
Bedankt: 120
597 x bedankt in 305 berichten
Ik bouw zelf m'n accu's samen, op het werk hadden we nog een vrachtje 18650 Li-ion liggen, 2600mAh.
Samen met:
https://www.tinytronics.nl/shop/nl/power...sse-draden
https://www.tinytronics.nl/shop/nl/power...t-(bms)-4s
Een connectortje er aan en een een lader van aliexpress er bij.
Heb nu 4 blokjes van ongeveer 40Wh, daarmee haal ik de OBT wel denk ik :-)
Mijn installatie is dus deels
15V, voor camera en mistlampen,
12V, voor de kellerman-achtige lampjes
6V, voor de oude Quest-installatie.
En ik moet nog op zoek naar een brakke verbinding in het 6V-circuit, want de koplamp flikkert wat.
Berichten: 248
Topics: 13
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 335
734 x bedankt in 244 berichten
(28-Nov-2023, 02:26 PM)LigfietsWilsum schreef: 6V, voor de oude Quest-installatie.
En ik moet nog op zoek naar een brakke verbinding in het 6V-circuit, want de koplamp flikkert wat.
6V en IQ-XE lamp? Daar hadden we het net over in een andere draad:
https://ligfietsers.nl/thread-2025-post-...l#pid40077
en
https://ligfietsers.nl/thread-2025-post-...l#pid40153
Berichten: 5.354
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10490
8103 x bedankt in 4003 berichten
28-Nov-2023, 03:05 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 28-Nov-2023, 03:08 PM door 365cycle.)
@LigfietsWilsum als je een step-down gebruikt kan je het Quest-circuit denk ik veilig op 7V zetten, zodat de IQ-XE het lekker blijft doen.
Andere optie is de IQ-XE rechtstreeks aan de accu-output hangen. Die lamp kan een heel breed spanningsbereik hebben.
Mooiste optie is dan denk ik de kabel naar de lamp aansluiten met een relais ertussen, en een drukschakelaar inbouwen om het relais te kunnen schakelen.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 340
Topics: 13
Lid sinds: Jan 2023
Bedankt: 120
597 x bedankt in 305 berichten
28-Nov-2023, 03:53 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 28-Nov-2023, 03:56 PM door LigfietsWilsum.)
(28-Nov-2023, 02:32 PM)twilwel schreef: (28-Nov-2023, 02:26 PM)LigfietsWilsum schreef: 6V, voor de oude Quest-installatie.
En ik moet nog op zoek naar een brakke verbinding in het 6V-circuit, want de koplamp flikkert wat.
6V en IQ-XE lamp? Daar hadden we het net over in een andere draad:
https://ligfietsers.nl/thread-2025-post-...l#pid40077
en
https://ligfietsers.nl/thread-2025-post-...l#pid40153
Ik zal eens in de neus kijken wat er precies in zit. Als ie rechtstreeks op de accu kan dan heb ik dat nog veel liever ja.
Berichten: 248
Topics: 13
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 335
734 x bedankt in 244 berichten
29-Nov-2023, 07:45 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 29-Nov-2023, 07:50 PM door twilwel.)
Op de lijst van eigenschappen van lithium accu's kom ik de laadtemperatuur tegen. Je kunt weliswaar tot 0ºC laden, maar dan moet dat langzaam gebeuren met weinig ampères. Dus laden bij vorst in een onverwarmde schuur is geen goed idee. Heb je in de kou gefietst, dan eerst de accu op temperatuur laten komen, voordat je oplaadt.
Dit geldt zowel voor lipo en lifepo4 accu's, met deze aantekening dat je met lifepo4 nog meer moet oppassen met laden bij lage temperatuur en je zo mogelijk een lage laadstroom moet kiezen. Met een intelligente lader geen probleem via de instellingen, met een standaard simpele lader is de laadstroom gefixeerd en kun je deze niet beïnvloeden.
Het gebruik onderweg is veel minder problematisch omdat de ontlaadstroom doorgaans laag ligt, duidelijk lager dan de laadstroom. Een accu met grote capaciteit is hier in het voordeel.
Berichten: 5.354
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10490
8103 x bedankt in 4003 berichten
30-Nov-2023, 01:18 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 30-Nov-2023, 01:19 PM door 365cycle.)
Er zijn tegenwoordig ook BMS'en met thermische beveiliging. Ik heb er zo één in mijn LiIon accu. Je herkent die aan een paar extra kabeltjes met een klein "kopje", in mijn geval aan een plakkertje, dat je op de individuele cellen moet plakken. Nu weet ik niet precies wat de cut-off is, maar ben eigenlijk wel benieuwd of die ook langzamer gaat laden als het koud wordt.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 2.679
Topics: 92
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 2817
3150 x bedankt in 2188 berichten
Ik krijg de indruk dat jullie de batterijen opladen en de status via dat paneeltje aflezen. Echter ik zie nergens waar ik de batterij lader in kan pluggen, buiten het kabeltje waarmee ik de accu koppel aan heel de bedrading.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 5.354
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10490
8103 x bedankt in 4003 berichten
(30-Nov-2023, 04:03 PM)Hardloper schreef: Ik krijg de indruk dat jullie de batterijen opladen en de status via dat paneeltje aflezen. Echter ik zie nergens waar ik de batterij lader in kan pluggen, buiten het kabeltje waarmee ik de accu koppel aan heel de bedrading. Snap niet precies wat je bedoelt, maar kan wel iets zeggen over opladen:
- Mijn lithium ion accu laad ik op met een "domme" lader die gewoon 17V ofzo aanbiedt. Er zit een lampje in dat rood is tijdens laden en groen wordt wanneer de stroom door de lader te klein wordt. De BMS in de accu zorgt voor de rest; controleert de spanning en temperatuur over alle cellen afzonderlijk, zorgt dat ze in balans blijven, en kan het laden remmen of volledig stoppen wanneer er grenswaarden bereikt worden.
- Mijn NiMH lader is even dom als de lithium ion lader, maar volgens mij zit er in die accu ook geen enkele elektronica. Het proces stopt wanneer de cellen vol zijn.
- Voor mijn LiPo accu's heb ik een paar slimme laders. Deze laders hebben in ieder geval één kabel met in aders het aantal cellen + 1. Door die kabel te gebruiken kan per cel gekeken worden wat de spanning is, en kan de lader dus voor de balans zorgen. De BMS zit dus in de lader. De snellere 2 laders hebben naast die balansstekker ook nog een gewone +/- kabel, waarover de grote hoeveelheden stroom gestuurd worden zolang de accu niet helemaal leeg en niet helemaal vol is.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 1.925
Topics: 57
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 28746
2816 x bedankt in 1252 berichten
(30-Nov-2023, 04:03 PM)Hardloper schreef: Ik krijg de indruk dat jullie de batterijen opladen en de status via dat paneeltje aflezen. Echter ik zie nergens waar ik de batterij lader in kan pluggen, buiten het kabeltje waarmee ik de accu koppel aan heel de bedrading.
Volgens mij moet je een aansluiting loshalen om vervolgens de accu aan de lader aan te sluiten.
Ik haal mijn accu los en laad hem in mijn huis. Sommige mensen kunnen de accu laden waar zij de fiets stallen.
Beantwoord dit je vraag of bedoel je nog iets anders?
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220 - Whike - (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Berichten: 340
Topics: 13
Lid sinds: Jan 2023
Bedankt: 120
597 x bedankt in 305 berichten
(28-Nov-2023, 03:53 PM)LigfietsWilsum schreef: (28-Nov-2023, 02:32 PM)twilwel schreef: (28-Nov-2023, 02:26 PM)LigfietsWilsum schreef: 6V, voor de oude Quest-installatie.
En ik moet nog op zoek naar een brakke verbinding in het 6V-circuit, want de koplamp flikkert wat.
6V en IQ-XE lamp? Daar hadden we het net over in een andere draad:
https://ligfietsers.nl/thread-2025-post-...l#pid40077
en
https://ligfietsers.nl/thread-2025-post-...l#pid40153
Ik zal eens in de neus kijken wat er precies in zit. Als ie rechtstreeks op de accu kan dan heb ik dat nog veel liever ja.
Zo, eens even diep in de neusgaten gekeken.
Lumotec iq
Cyo 42v dc LED
Hoeveel lux is die?
En ja, 42V dus.
Heeft iemand nog een oude datasheet van het ding?
Berichten: 2.679
Topics: 92
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 2817
3150 x bedankt in 2188 berichten
365Cycle en Willeke jullie doen het op die manier zoals ik het voorplan was. Echter dacht ik dat de meeste hier gewoon de accu aangesloten lieten zitten. En dan de oplader ergens in een kabel plugt. Echter die kabel vind ik niet.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 340
Topics: 13
Lid sinds: Jan 2023
Bedankt: 120
597 x bedankt in 305 berichten
(30-Nov-2023, 08:40 PM)LigfietsWilsum schreef: (28-Nov-2023, 03:53 PM)LigfietsWilsum schreef: (28-Nov-2023, 02:32 PM)twilwel schreef: (28-Nov-2023, 02:26 PM)LigfietsWilsum schreef: 6V, voor de oude Quest-installatie.
En ik moet nog op zoek naar een brakke verbinding in het 6V-circuit, want de koplamp flikkert wat.
6V en IQ-XE lamp? Daar hadden we het net over in een andere draad:
https://ligfietsers.nl/thread-2025-post-...l#pid40077
en
https://ligfietsers.nl/thread-2025-post-...l#pid40153
Ik zal eens in de neus kijken wat er precies in zit. Als ie rechtstreeks op de accu kan dan heb ik dat nog veel liever ja.
Zo, eens even diep in de neusgaten gekeken.
Lumotec iq
Cyo 42v dc LED
Hoeveel lux is die?
En ja, 42V dus.
Heeft iemand nog een oude datasheet van het ding?
Hij brandt al op 15V
Berichten: 5.854
Topics: 149
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2075
7416 x bedankt in 3649 berichten
(30-Nov-2023, 08:59 PM)Hardloper schreef: 365Cycle en Willeke jullie doen het op die manier zoals ik het voorplan was. Echter dacht ik dat de meeste hier gewoon de accu aangesloten lieten zitten. En dan de oplader ergens in een kabel plugt. Echter die kabel vind ik niet.
Nee hoor, gewoon je accu uit de fiets halen en binnen opladen dus.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 248
Topics: 13
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 335
734 x bedankt in 244 berichten
(30-Nov-2023, 08:59 PM)Hardloper schreef: 365Cycle en Willeke jullie doen het op die manier zoals ik het voorplan was. Echter dacht ik dat de meeste hier gewoon de accu aangesloten lieten zitten. En dan de oplader ergens in een kabel plugt. Echter die kabel vind ik niet.
Dan is die er niet. Soms zijn er twee aansluitingen en dan kun je de accu aangesloten laten op de velomobiel, maar vaak zit er maar één aansluiting aan en dan moet je de accu dus afkoppelen en laden op die aansluiting.
Berichten: 340
Topics: 13
Lid sinds: Jan 2023
Bedankt: 120
597 x bedankt in 305 berichten
(30-Nov-2023, 09:32 PM)twilwel schreef: (30-Nov-2023, 08:59 PM)Hardloper schreef: 365Cycle en Willeke jullie doen het op die manier zoals ik het voorplan was. Echter dacht ik dat de meeste hier gewoon de accu aangesloten lieten zitten. En dan de oplader ergens in een kabel plugt. Echter die kabel vind ik niet.
Dan is die er niet. Soms zijn er twee aansluitingen en dan kun je de accu aangesloten laten op de velomobiel, maar vaak zit er maar één aansluiting aan en dan moet je de accu dus afkoppelen en laden op die aansluiting.
Gewoon een paar pakketjes doen, is ie leeg, dan weer een volle aansluiten en de lege binnen opladen, idd met dezelfde aansluiting als waar de fiets aan zit.
Berichten: 2.679
Topics: 92
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 2817
3150 x bedankt in 2188 berichten
Weet iemand welke mannetje en vrouwtje stekker precies is gebruikt in de (12 volt) Velomobielen? Ik denk erover om een kleine verleng kabeltje te maken met hiertussen een volt/stroommetertje. Zodat ik zowel tijdens het opladen als tijdens ontladen het volt kan meten. Of ga ik nu iets over het hoofd zien waardoor ik niet de spanning meet tijdens opladen.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 5.354
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10490
8103 x bedankt in 4003 berichten
Is dat niet nog steeds de 5,5/2,1?
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 2.679
Topics: 92
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 2817
3150 x bedankt in 2188 berichten
02-Dec-2023, 11:09 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 02-Dec-2023, 11:20 PM door Hardloper.)
(02-Dec-2023, 11:01 PM)365cycle schreef: Is dat niet nog steeds de 5,5/2,1?
Bedoel je dus bv dit:
Hq-Power Plug 5.5 X 2.1mm | DiscountOffice.nl
Volgens mij had je die in verschillende maten. Maar ik zou dan zowel het mannetje als vrouwtje willen. En klopt het dat wanneer ik hier een voltmeter tussen hang. Dat ik overladen en dus brand mee kan voorkomen. Of kan ik tijdens het opladen de batterij spanning meten net als bij het ontladen. Dat ik dit er gewoon tussen hang.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 1.788
Topics: 106
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 7417
2561 x bedankt in 1214 berichten
Gewoon standaard DC plug.
|
Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|