Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Winterfiets Elfstedentocht 2024
#1
Op 14 januari 2024 wordt de Winterfiets Elfstedentocht georganiseerd. Deze tocht voert in 200 km langs dezelfde elf steden als de (bij oudere generaties) bekende schaatstocht. Eventueel is er de mogelijkheid om in te korten naar 160, 140 of 90 km. 

In een opwelling heb ik me ingeschreven voor deze tocht. Ik ga samen met mijn broer rijden, ik op mijn Challenge Chamsin op hij op zijn mountainbike.

Ik rijd voornamelijk woon-werkverkeer, en ga daarom de komende weekenden maar eens trainen op langere afstanden om vast te stellen welk tempo ik kan volhouden. Daarnaast is het vast handig om alvast te wennen aan langere tijd in de kou en welke laagjes het best passen bij lagere snelheid, maar langere duur. 
 
Rijden er nog meer liggers van dit forum deze tocht?
Antwoord }
#2
Wij zijn met een aantal velomobielen van Noorderligt ook van plan mee te doen. Op een open ligger vind ik de prestatie nog een beetje groter moet ik zeggen. Ik begin daar niet aan  Big Grin
Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Thys 222 -  Ligfietsclub Noorderligt 
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT , Raymond , twilwel
#3
Ik zou best een elfstedentocht willen fietsen, maar dan een half jaar later. Met de kou van januari op een open ligfiets is een uitdaging. Meer dan een uitdaging zelfs, denk ik. De kou sijpelt je lichaam binnen en de rijwind trekt langzaam maar zeker de warmte uit je handen en voeten. Het fietsen zelf kost je minimaal acht uur. En dan fiets je nu dus een aardig deel in het donker (afhankelijk hoe je het plant). Persoonlijk hou ik niet van ligfietsen met een jas aan, hooguit heb ik bij toertochten naast een t-shirt twee shirts met lange mouwen aan en handschoenen. Maar in januari heb je nog wel wat meer lagen nodig. Dat wrikt misschien wat teveel als je ligt?

Mijn vraag aan jou: heb je gericht ervaring met lange toertochten bij temperaturen onder 12 graden?
En heb je ervaring met toertochten van 150+ km?
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT
#4
Ik zou, als ik mee zou doen, eerder kiezen voor 90 kilometer. Vandaag een tocht van 70 km gemaakt met halverwege een wat langere pauze om met name de voeten weer op temperatuur te krijgen.
rij zowel onderstuur als aero-stuur
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Fietsbennie , Willeke_IGKT
#5
Ik denk dat ik hem beter op het schaats rijdt, dan per Velomobiel.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#6
(22-Nov-2023, 05:50 PM)Josligfiets schreef: met name de voeten weer op temperatuur te krijgen.
Klinkt als verkeerde kleding eerlijk gezegd.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#7
(22-Nov-2023, 06:04 PM)365cycle schreef:
(22-Nov-2023, 05:50 PM)Josligfiets schreef: met name de voeten weer op temperatuur te krijgen.
Klinkt als verkeerde kleding eerlijk gezegd.

Wat is verkeerd? Schoenen met goretex. Maar ze liggen natuurlijk wel vol in de wind op een open ligger. Naast kledingkeuze kan het natuurlijk ook zo zijn dat er lichamelijke aspecten bij koude voeten een rol spelen.
rij zowel onderstuur als aero-stuur
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#8
Ik hou niet zo van 'evenementen', maar ben van plan de Elfstendentocht een andere keer in de winter (niet deze winter) op de fix te doen.
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#9
(22-Nov-2023, 06:16 PM)Josligfiets schreef: Wat is verkeerd? Schoenen met goretex. Maar ze liggen natuurlijk wel vol in de wind op een open ligger. Naast kledingkeuze kan het natuurlijk ook zo zijn dat er lichamelijke aspecten bij koude voeten een rol spelen.
Overschoenen helpen flink, helaas zijn die in mijn maat moeilijk te vinden.

Heb daarnaast ook van Wim geleerd dat wanneer je andere lichaamsdelen (niet specifiek) hebt die te koud zijn, de warmte eerst bij je voeten en handen gehaald wordt.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Roepers
#10
(22-Nov-2023, 05:45 PM)Lopopodium schreef: Mijn vraag aan jou: heb je gericht ervaring met lange toertochten bij temperaturen onder 12 graden?
En heb je ervaring met toertochten van 150+ km?

Afgelopen januari heb ik een driedaagse tocht door de Eifel gemaakt. Toen was het overdag rond het vriespunt, en magisch mistig bij de Ruhrsee. 's Avonds kampeerde ik in mij 1p tentje, bij temperaturen onder nul. Lekker verfrissend vond ik dat. De enige externe warmte was een korte douche 's avonds, en broodjes kopen bij de bakker. Overigens fiets ik bij 12 graden nog gewoon in korte broek en t-shirt woon-werkverkeer (40 min, 20 km).
Ik verwacht in Friesland wel wat meer wind dan in de Eifel, dat is in ieder geval mijn ervaring als ik daar ga zeilen. Fietservaring in Friesland is +/- 0 km
Ik heb nog niet vaak 150+ gereden, wel regelmatig 100 km zonder enige problemen.

Dus ik zie 200 km als een acceptabele uitdaging. Daarnaast is het makkelijk om bij het 150 km-paaltje te kiezen voor het overslaan van de lus naar Dokkum en direct naar Leeuwarden te gaan. Daarmee wordt de route verkort naar 160 km.

(23-Nov-2023, 12:54 AM)365cycle schreef: Overschoenen helpen flink, helaas zijn die in mijn maat moeilijk te vinden.

Heb daarnaast ook van Wim geleerd dat wanneer je andere lichaamsdelen (niet specifiek) hebt die te koud zijn, de warmte eerst bij je voeten en handen gehaald wordt.

Ik vind dat ik door (neopreen) overschoenen vooral stinkvoeten krijg, en weinig extra warmte. Ik rij woon-werkverkeer het hele jaar door op zomerschoenen, omdat ik dan slechts 40 min buiten ben. Voor die wintertocht afgelopen januari heb ik winterschoenen aangeschaft. Overigens zonder Gore-tex of ander membraan, aangezien je daarmee een Hans & Grietje achtig spoor van PFAS achterlaat. 

De warmtehuishouding van je lichaam zal eerst zorgen dat de romp en hoofd warm genoeg zijn, waar de vitale organen zijn. Als de tenen/voeten vingers/handen daarvoor gerantsoeneerd moeten worden dan is dat maar zo. Dus als je ondanks geïsoleerde schoenen en handschoenen nog koud wordt in de extremiteiten dan zal het helpen om je romp en hoofd, maar ook benen en armen beter in te pakken.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#11
Inmiddels heb ik twee trainingsdagen erop zitten, in redelijk winterse condities.

Op 26 november heb ik vanuit Lent een rondje gereden naar de Maashorst, dat was 74 km net boven de 0 graden Celsius. Het fietsen ging prima, ondanks dat ik al een paar dagen flink hoestend was. Na het fietsen, en de opvolgende dagen was ik wel echt ziek.

Op 2 december ben ik vanuit Lent naar Hilversum gefietst over de Utrechtse Heuvelrug. Dat was 94 km bij zo'n -4 graden Celsius. Het was een prachtige route van Rhenen tot Hilversum (op een paar verbindingsstukjes na). Op de tenen na (Cry) is alles goed warm gebleven. Volgende keer bij deze temperaturen toch de dikke in plaats van dunne thermobroek aan, en de neopreen overschoenen toch maar over de Northwave Magma Core winterschoenen. Daarnaast ben ik benieuwd naar de nieuwe NVHPV verenigingskleding die ik besteld heb, die zou ook naar verwachting halverwege december geleverd worden. 
Het nadeel van om 6 uur 's ochtends vertrekken is wel dat het lang duurt voordat de boscafé's open zijn om de tenen op te warmen. Dat was uiteindelijk pas kort na 10 uur bij Lage Vuursche. De bestemming Hilversum was niet geheel toevallig, ik wilde nog een nieuwe GPS kopen en ben daar bij Waypoint langsgeweest. 

9 december staat een tochtje rondom Arnhem op de planning, dat wordt zo'n 130 á 140 km, bij wat met de meteorologische inzichtingen van vandaag 5 à 6 graden Celsius lijkt te worden.

13 december heb ik een afspraak bij Elan in Wijchen om mijn Challenge Chamsin helemaal na te lopen, zodat ik met een tip top in orde fiets kan starten.

De vierde training, ca. 157 km via de Niers-Radwanderweg en de LF Maasroute, moet ik nog inplannen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#12
[/quote]

Heb daarnaast ook van Wim geleerd dat wanneer je andere lichaamsdelen (niet specifiek) hebt die te koud zijn, de warmte eerst bij je voeten en handen gehaald wordt.

[/quote]


En het laatst bij je hoofd.
Passend bij het advies om bij koude voeten je hele lijf te isoleren en een muts te dragen.

Niels, heet hoofd, van der Wal

De verrijking zit in de beperking
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#13
(04-Dec-2023, 01:43 PM)Raymond schreef: De bestemming Hilversum was niet geheel toevallig, ik wilde nog een nieuwe GPS kopen en ben daar bij Waypoint langsgeweest.
Wat voor GPS wil je?
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#14
(04-Dec-2023, 01:43 PM)Raymond schreef: De vierde training, ca. 157 km via de Niers-Radwanderweg en de LF Maasroute, moet ik nog inplannen.


Let op! Ik reed afgelopen week door Goch en zag dat de Niers zo vol met water stond dat het naastgelegen fietspad onder water lag.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#15
(04-Dec-2023, 01:57 PM)Niels van der Wal schreef: Passend bij het advies om bij koude voeten je hele lijf te isoleren en een muts te dragen.

Dat advies kende ik al van het winterkamperen, en had ik opgevolgd. Ik had een buff als een soort hoofddoekje en daaroverheen een muts, dus ik was lekker ingepakt en mijn hoofd voelde warm. Mijn torso voelde ook behoorlijk warm. Als de NVHPV winterkleding straks komt heb ik nog wat meer laagjes om uit te kiezen en te combineren zodat het precies goed is bij iedere temperatuur. Het komt vast goed.

(04-Dec-2023, 02:12 PM)Hardloper schreef: Wat voor GPS wil je?
Ik had een aantal jaren een Oregon 650 (afdanker van schoonpa), maar die had de laatste tijd kuren met het touchscreen en was regelmatig onbruikbaar. Na wikken en wegen heb ik uiteindelijk gewoon weer een Oregon 700 gekocht. Lekker formaat scherm, ook bij koud weer een prima batterijduur en vervangbare batterij,  multifunctioneel (niet alleen fietsen), OSM compatibel, te gebruiken met hartslagband, acceptabele prijs en natuurlijk gewoon lekker hetzelfde als de 650 en daarom bekend. 

In de overweging zat daarnaast:
- Etrex 32 (klein scherm)
- GPSMAP 6x (duur, schermoriëntatie niet draaibaar is niet handig op bovenstuur ligfiets)
- Edge (Li-on niet handig in koud weer, batterijen ook niet wisselbaar, minder multifunctioneel)

(04-Dec-2023, 02:14 PM)datakneder schreef: Let op! Ik reed afgelopen week door Goch en zag dat de Niers zo vol met water stond dat het naastgelegen fietspad onder water lag.

Bedankt! Ik zal dit in gedachten houden als ik weet wanneer ik dit ga fietsen. Misschien moet ik alvast een alternatief met parallele hoofdwegen plannen zodat ik snel kan wisselen als de lokale situatie ertoe dwingt.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#16
Zelf heb ik hier een GPSMaps 66SR. Ik had hem ook een keer tijdens vakantie uitgeprobeerd tijdens hardlopen, ja er zit zelfs een hardloop profiel op. Ik vond die zaklamp wel heel fijn die erop zit, ik had me verkeken hoe snel het buiten donker was en was blij dat ik met een zaklamp door de bossen de paden kon vinden en dat ik de bestuurders kon waarschuwen toen ik op de weg liep.

En nog wat interessante profielen voor mij zoals kano'en waarbij ik mijn Kano sensor kan aansluiten om dan leuke informatie te krijgen. Maar zelf heb ik de voorkeur om bij Hiken met knopjes te werken. Voor mijn ligfiets heb ik gewoon een Edge. Maar ik ga binnenkort eens de GPS nauwkeurigheid bekijken in de Velo. Want dat geeft mijn GPSMaps weer. Maar ik heb hem ook gebruikt tijdens proefrijden van Velomobielen. Ik weet niet of je nog meer wilt doen als alleen mee fietsen met je Oregan, maar als je bv doet skiën. Dan kan het interessant zijn om te kijken of je activiteit al kan opslaan als skiën zoals dit bij de GPSMaps kan. En dan kan je hiervoor een eigen activiteit profiel voor aanmaken.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#17
(04-Dec-2023, 07:45 PM)Hardloper schreef: En nog wat interessante profielen voor mij zoals kano'en waarbij ik mijn Kano sensor kan aansluiten om dan leuke informatie te krijgen. 

Ik ben recent ook begonnen met kanoën, vooral kanopolo en het veld is dermate klein dat een navigatiehulp niet nodig is. Dus ik neem aan dat jij tochten maakt, zou je kunnen uitleggen wat een kanosensor eigenlijk meet?
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper
#18
Nou ik heb een speciale sensor die het aantal peddel bewegingen telt. Dus het aantal keer dat je met de uiteindes in het water steekt. Peddle Cadans. Moet je dit nu aanschaffen, nee. Die krengen zijn veel te duur, komt ook nog eens invoerrechten bij. Ben je zo 250 a 300 euro kwijt. Alleen voor wedstrijd kayakkers is het misschien wel interessant. Eventueel kun je misschien met een afgedankte fiets cadans sensor zelf wat fabriceren. Dit wordt ook gezien als fiets cadans sensor. Maar een Peddlesurf profiel op oa de Garmin Fenix werkt ook vrij goed voor dit. Maar ik heb van de fabrikant een gehad waarbij ik alleen invoerrechten betaalde. Waardoor ik meer dan 200 euro goedkoper uit was, ik betaalde alleen invoerrechten en dat was iets wat ik nog niet in de gaten had. Maar mijn tochten blijven momenteel beperkt tot in mijn omgeving.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Raymond
#19
(06-Dec-2023, 04:39 PM)Hardloper schreef: Nou ik heb een speciale sensor die het aantal peddel bewegingen telt  .... Moet je dit nu aanschaffen, nee. Die krengen zijn veel te duur, komt ook nog eens invoerrechten bij.

Dat zou toch niet hoeven. Als je de peddel rechts insteekt is de totale peddel naar rechts hellend. En andersom naar links. Dan zou een simpel kogelschakelaartje toch prima moeten kunnen funtioneren?
Antwoord }
Bedankt door: Hardloper , Willeke_IGKT
#20
Het is iets specialistische he. En daar vraagt men geld voor.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door:
#21
Even terug bij Winter Elfstedentocht: wie gaat de hele rit rijden in een velomobiel? Ik ben van plan om 13 januari van Utrecht naar Leeuwarden te fietsen, de 14e de Elfstedentocht.

Ik overnacht de 14-e naar alle waarschijnlijkheid op Terschelling als ik de avondboot daarheen nog haal na de tocht. De 14e fiets ik van Terschelling-Harlingen terug naar Utrecht, waarschijnlijk over de Afsluitdijk 'with a little help from a friend' in het Bekende Valsspel Busje.

Wie fietst de 13e ook vanuit omgeving Utrecht naar Leeuwarden? leuk om samen te rijden?

(22-Nov-2023, 04:32 PM)Raymond schreef: Op 14 januari 2024 wordt de Winterfiets Elfstedentocht georganiseerd. Deze tocht voert in 200 km langs dezelfde elf steden als de (bij oudere generaties) bekende schaatstocht. Eventueel is er de mogelijkheid om in te korten naar 160, 140 of 90 km. 

In een opwelling heb ik me ingeschreven voor deze tocht. Ik ga samen met mijn broer rijden, ik op mijn Challenge Chamsin op hij op zijn mountainbike.

Ik rijd voornamelijk woon-werkverkeer, en ga daarom de komende weekenden maar eens trainen op langere afstanden om vast te stellen welk tempo ik kan volhouden. Daarnaast is het vast handig om alvast te wennen aan langere tijd in de kou en welke laagjes het best passen bij lagere snelheid, maar langere duur. 
 
Rijden er nog meer liggers van dit forum deze tocht?

Ja, ik, Arjen in een zeer gele DF XlL 91 mét witte racekap. Arrow
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
#22
(11-Dec-2023, 09:44 PM)Arjen Meurs schreef: Even terug bij Winter Elfstedentocht: wie gaat de hele rit rijden in een velomobiel? Ik ben van plan om 13 januari van Utrecht naar Leeuwarden te fietsen, de 14e de Elfstedentocht.

Ik overnacht de 14-e naar alle waarschijnlijkheid op Terschelling als ik de avondboot daarheen nog haal na de tocht. De 14e fiets ik van Terschelling-Harlingen terug naar Utrecht, waarschijnlijk over de Afsluitdijk 'with a little help from a friend' in het Bekende Valsspel Busje.

Gaaf dat je er een korte fietsvakantie van maakt! Dat een velomobiel niet in de trein past heeft dus ook gewoon noodgedwongen voordelen!

Ik ben helaas niet zo goed getraind dat ik meerdere dagen achter elkaar >150 km aandurf. Dus ik neem de fiets in de trein mee naar Leeuwarden op de 13e en heb daar voor 2 nachten een Vriend op de Fiets gevonden. Ik verwacht wel de 13e na het ophalen van de startset nog een klein rondje rondom Leeuwarden te fietsen om de benen soepel te houden en alvast de acclimatiseren aan het hoge noorden  Tongue.

(11-Dec-2023, 09:44 PM)Arjen Meurs schreef:
Ja, ik, Arjen in een zeer gele DF XlL 91 mét witte racekap. Arrow

Dat is wel een goed opvallende kleurstelling. Ik ben te herkennen aan de blauwe Chamsin en van hals tot enkel in de nieuwe NVHPV verenigingskleding.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
#23
Hoe druk is het op die tocht? Soms denk ik er over om in te schrijven, maar ik houd niet van massale toestanden. Geregeld een medezwoeger tegenkomen is leuk, maar file rijden zoals bij de pinkster fietselfstedentocht is aan mij niet besteed.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
#24
Er doen ongeveer 1200 fietsers mee, en als je ligfietser bent, mag je voorin de groep starten zodat je wat meer ruimte hebt, en geen file hebt.
Dus wat let je.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
#25
(04-Dec-2023, 02:14 PM)datakneder schreef: Let op! Ik reed afgelopen week door Goch en zag dat de Niers zo vol met water stond dat het naastgelegen fietspad onder water lag.

Jouw waarschuwing was fijn, de paden direct langs de Niers stonden inderdaad ruim onder water. Ik heb 22 december al gefietst, maar nu pas een moment gevonden om te reageren.

Ik had 2 tracks op mijn GPS ingeladen zodat ik gelijk een alternatief via de hoofdwegen ter beschikking had. Helaas stuitte ik vervolgens op flinke werkzaamheden op die hoofdwegen waardoor ik nog weer extra omwegen moest zoeken. Uiteindelijk ben ik wel een beetje teleurgesteld door de route. Er zaten hele mooie stukken in, maar die werden eigenlijk overschaduwd door de paar stukken waar ik tussen het drukke verkeer op B-wegen zat. Terwijl als ik nu terugkijk op de kaart, herken ik vooral dat er best veel mooie stukken zijn. Het lijkt dus vooral beleving.

In Duitsland heb ik door die akkefietjes extra kilometers gemaakt, daarnaast was het gewoon pokkeweer (maar ook dat moet je trainen  Blush), en eenmaal weer op de terugweg was de tegenwind toch wel sterk. Dus toen ik na 100 km met enkel korte stops buiten voor bammetjes en een slok thee uit de thermosfles nabij Arcen aan de koffie met appeltaart zat heb ik besloten om de doorgaande route naar huis de nemen en niet de Maasroute en knooppunten te volgen. Uiteindelijk heb ik 150 km gefietst was ik 8 1/2 uur van huis geweest.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , martinR , Hardloper
#26
Ik ben wel benieuwd naar de ervaringen van de bikkels die gisteren op pad zijn geweest?

Zelf heb ik er last-minute vanaf gezien. Het paste eigenlijk niet echt in de planning en ik had geen overnachting geregeld waardoor er ook nog een retourtje Leeuwarden bij zou komen wat het totaal dik boven de 300km bracht en een wekker rond 5 uur 's nachts zou betekenen.... Cry
Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Thys 222 -  Ligfietsclub Noorderligt 
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Thuisgekomen waarvan...Martin van Mourik — 07:23 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Er maar geen vervolg...Fietsbennie — 06:49 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
- Er lijkt speling...Lopopodium — 04:05 PM
XL Hotspot in 3d-print
In een Ligfiets&...Hardloper — 04:02 PM
XL Hotspot in 3d-print
Ja ik heb ook jaren ...twilwel — 03:37 PM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Oei, mogelijk een ...Hardloper — 11:45 AM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Wat een afschuwelijk...Atrike — 11:15 AM
Remlicht schakelaar
Ik denk te weten h...Hoekie — 10:52 AM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Inderdaad heel hefti...365cycle — 10:35 AM
Remlicht schakelaar
Na een storing bij...365cycle — 10:31 AM
Nieuwe Strava API policy update breekt ...
En hoe is dat ande...365cycle — 10:18 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Zoefzoef, die hard...ZoefZoef — 09:34 AM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Oei, mogelijk een dw...ZoefZoef — 09:24 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Zoefzoef, die harde ...Jeroen S — 08:59 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
gemeente Kapelle ver...LigZeeuw — 08:51 AM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Volgens mij zou de d...Jeroen S — 08:48 AM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Las het toevallig va...ZoefZoef — 07:58 AM