Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Casette smeren
#1
Ik heb nu de QV zo'n kleine twee maanden schat ik, tijd om de casette/ketting te smeren. Is het gewoon paar druppeltjes op de ketting en daarna gaan rijden? Of moet ik de ketting helemaal door laten draaien op alle tandwielen? Ik heb zo'n 28/34km enkele reis op het programma voor woensdag. Heen en terug en wou het van te voren even de vet aanbrengen die ik bij de QV kreeg.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door:
#2
(18-Dec-2023, 03:26 PM)Hardloper schreef: Ik heb nu de QV zo'n kleine twee maanden schat ik, tijd om de casette/ketting te smeren. Is het gewoon paar druppeltjes op de ketting en daarna gaan rijden? Of moet ik de ketting helemaal door laten draaien op alle tandwielen? Ik heb zo'n 28/34km enkele reis op het programma voor woensdag. Heen en terug en wou het van te voren even de vet aanbrengen die ik bij de QV kreeg.

De cassette zou ik niet smeren. De vraag is of hij al meer geluid maakt dan toen je hem ophaalde. Mijn WAW moet regelmatig, maar die heeft geen bescherming. Sinds kort heb ik wel een eerste aanzet tot bescherming en is het aantal keren dat ik moet smeren drastisch gedaald. Ik heb geen verstand van QVs, maar ik dacht die die een behoorlijke bescherming hadden en ze bij 'normaal' gebruik slechts één keer per jaar gesmeerd moeten worden.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper
#3
Nou ik begreep iedere 2000km??? of iedere 2 maanden even wat op de ketting stoppen.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: ZoefZoef , twilwel
#4
Iedere 2000km lijkt me best wel vaak hoor, zou het niet eerder iedere 20.000km zijn? je ketting komt amper in contact met de buitenwereld.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper
#5
Iedere 2000 km kan wel kloppen hoor, al kan je best gewoon even checken of de ketting droog lijkt. Indien ja, dan over de gehele lengte wat olie druppelen. Er is een filmpje van velomobiel.nl hoe je dat het best doet bij een QV, dat kan je via hun site wel vinden. Mijn methode is:
- achter de fiets op een dik voorwerp zetten (ter hoogte van de achterwielen, daar is ie stevig genoeg) zodat de achterwielen vrij kunnen draaien
- deksel boven de achteras weghalen
- terwijl ik de wielen achteruit draai, zodat de ketting meedraait, de ketting bedruppelen met olie tot ik zie dat ik rond geweest ben
Tip: zorg voor voldoende licht binnenin de fiets zodat je ziet wat je doet.

Enkel de ketting smeren, niet de cassette! Een vettige cassette verzamelt meer stof en vuil, waardoor er juist meer slijtage van kan komen. Een ketting die (inwendig) goed gesmeerd is zet zich vanzelf goed op de tandwielen en heeft geen voordeel aan vet daarop.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper
#6
Als ik een ketting met meerdere sluitschakels heb markeer ik er één met een beetje typ-ex/ witte verf of wat er maar voor handen is, zodat ik makkelijker kan zien wanneer ik rond ben. Vooral met dry lube is dat soms lastig te zien.
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: Hardloper , Willeke_IGKT
#7

  1. Zal eens zoeken naar het filmpje over ketting smeren.
  2. Het bekijken.
  3. Zorgen voor voldoende licht in de ruimte.
  4. Ik zal mijn fiets van achter op een houten blokje ofzo plaatsen.
  5. Kapje open
  6. De ketting voelen.
  7. Ik ga eens kijken of ik op een of andere manier de ketting kan markeren.
  8. En zal dan kijken of ik doormiddel van het achterwiel te draaien de ketting kan doen laten draaien.
  9. En dan druppelen van de cassette af.
  10. En klaar is Hardloper.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#8
(18-Dec-2023, 07:15 PM)Hardloper schreef: Ik zal mijn fiets van achter op een houten blokje ofzo plaatsen.

Ik heb een oud kussen in de garage liggen om onder de VM te leggen als die op een blokje (of gereedschapkist) geplaatst wordt.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door: Hardloper
#9
Een oud kussen ligt er ook nog wel in de buurt.

Ik heb trouwens deze:
XLC Chain Lube Premium BL-W13 100 ml - Cycle Service Nordic US
[Afbeelding: 2501791500.jpg]
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#10
Ik geloof dat ik me niet echt aan de smeervoorschriften houd...kan me niet zo goed herinneren hoe lang het geleden is, maar het is zeker meer dan 2 maanden en/of 2000km  Big Grin

Binnenkort maar weer eens doen, al merk ik weinig noodzaak...
Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Thys 222 -  Ligfietsclub Noorderligt 
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper
#11
Mijn indruk is dat de meeste fietskettingen of a) kurkdroog/ verroest zijn, b) een dikke laag aangekoekte zwarte meuk hebben, of c) druipen van het smeermiddel (of, nog ergere, een combinatie van b) en c)). Vergeet niet om de ketting na het smeren droog te maken om b) te voorkomen, je wilt het smeermiddel tussen de rollen en platen van de ketting (er 'in' dus) hebben, niet aan de buitenkant.
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle , Hardloper , twilwel
#12
Ik ga dan maar eens goed voorzitten. En heel misschien stel ik het nog wel paar dagen uit. Met kerst komt mijn broer deze kant op en dan misschien samen met hem er weleens nakijken. Zal niet op een week komen.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#13
(18-Dec-2023, 09:37 PM)Hardloper schreef: Ik ga dan maar eens goed voorzitten. En heel misschien stel ik het nog wel paar dagen uit. Met kerst komt mijn broer deze kant op en dan misschien samen met hem er weleens nakijken. Zal niet op een week komen.
In de fiets zitten en achteruit trappen terwijl je de ketting met een doek of een spoeldoosje schoonmaakt vergt wat oefening, maar bevalt mij best goed.
De derailleur en cassette zijn gewoon vervelend. Daarvoor kan je niet anders dan op je kop hangen en de boel schoonpoetsen.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper
#14
(18-Dec-2023, 09:37 PM)Hardloper schreef: Ik ga dan maar eens goed voorzitten. En heel misschien stel ik het nog wel paar dagen uit. Met kerst komt mijn broer deze kant op en dan misschien samen met hem er weleens nakijken. Zal niet op een week komen.

Je hoeft bij een gloednieuwe vm echt de ketting niet na 2000km te smeren.

Voor iemand die 400/500 km per week fietst, zou dat dus al na 4/5 weken zijn.

Ik heb de ketting de eerste keer na 10.000km gesmeerd en eigenlijk was het nog niet nodig.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper
#15
Niet te vaak en niet teveel lijkt me een goede stelregel. Hoe vaak en hoeveel dat is (wat ook afhangt van het type smeermiddel) leer je in de praktijk wel, maar als de hele ketting er nat/ vet uitziet is het zeker teveel.
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper
#16
Als ik dat zo hoor, nog maar even uitstellen.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#17
Ach je moet het een beetje in de gaten houden. Met nat, vochtig weer moet het wat vaker. Bij droog zonnig weer duurt het wat langer. Als je meer herrie gaat horen, wordt het vaak ook tijd. Of ligt er iets in je kettingtunnel.

Ik ga meestal af op de geluidssignalen. Af en toe es schoon maken met een doekje doe ik ook wel. Maar die hele lengte in stukjes van 20 cm is niet mijn favoriete klus. Met een beetje mazzel valt ie er dan nog ergens af. Heb je dat ook gelijk gehad.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper , Hoekie
#18
(18-Dec-2023, 10:18 PM)Wim -de roetsende schreef: Je hoeft bij een gloednieuwe vm echt de ketting niet na 2000km te smeren.
Voor iemand die 400/500 km per week fietst, zou dat dus al na 4/5 weken zijn.
Ik heb de ketting de eerste keer na 10.000km gesmeerd en eigenlijk was het nog niet nodig.

Dat lijkt me wel héél sterk, pas na 10.000 km de eerste keer smeren. Ik heb vast de verkeerde fiets gekocht ....
Rans Stratus XP - Raptobike Lowracer - Rans Zenetik Pro - Rans Alterra 29 - Quattrovelo #66 - Hase Kettwiesel (2020) - Azub Tricon 26 (2023)
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper
#19
Er staat nu 12.500 km op de teller en ik heb afgelopen herfstvakantie de ketting voor de eerste keer gesmeerd.

Dat was dus ongeveer bij 10.000km.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper
#20
Tja, wanneer iemand zijn ketting smeert, is een eigen keuze. Een ding is zeker, als je veel vermogen kunt trappen, dan slijt de ketting sneller, dus moet je vaker smeren, als je relatief minder vermogen trapt, dan kun je de stappen langer maken, ik ken mensen die 100.000km met een ketting doen, maar die leveren weinig vermogen. Als je veel vermogen kunt trappen, dan is het verstandig om dat vaker te doen. Mijn ervaring is, elke 1000km smeren dan gaat hij ongeveer 40.000km mee.
Antwoord }
Bedankt door: Hardloper , Willeke_IGKT , twilwel
#21
Als het om ketting smeren gaat, vraag ik me een ding af. Wanneer moet je nou precies smeren?

Bedoel, als de schakeltjes van de ketting gewoon heel soepeltjes bewegen tussen de schakels en keurig rondom de wieltjes van de derailleur aansluiten zonder gepiep, gekraak of wat dan ook? Waarom zou je die ketting dan smeren en hoe verlengt dat smeren dan precies de levensduur? De schakels bewegen immers al enorm soepel, dan valt er toch eigenlijk niets te smeren?
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#22
(19-Dec-2023, 10:07 PM)ZoefZoef schreef: Als het om ketting smeren gaat, vraag ik me een ding af.  Wanneer moet je nou precies smeren?

Bedoel, als de schakeltjes van de ketting gewoon heel soepeltjes bewegen tussen de schakels en keurig rondom de wieltjes van de derailleur aansluiten zonder gepiep, gekraak of wat dan ook?  Waarom zou je die ketting dan smeren en hoe verlengt dat smeren dan precies de levensduur?  De schakels bewegen immers al enorm soepel, dan valt er toch eigenlijk niets te smeren?

Ja, als het soepel loopt is het oké, maar met vaste intervallen vergeet ik het smeren niet. 
Ik heb het voorrecht om wel eens op andermans velomobielen onderhoud te plegen en het loopt vaak merkbaar lichter wanneer ik de ketting schoonmaak en smeer. Ik doe het bij mijn eigen velomobielen eens per maand of eens per 1000km.
Olie aan de buitenkant van de ketting doet niks (nou ja, het trekt wellicht vuil aan), het gaat om de olie IN de schakels tussen de asjes en busjes en dat kun je nu eenmaal niet zien. Vandaar dat vaste interval, ongeacht hoe nat de ketting eruit ziet.  
Ik maak zo nodig eerst de ketting zo goed mogelijk droog van buiten met een doek. De ketting snel rond laten draaien en dan knijpend in de oliefles over de kettingschakels laten lopen. 10 keer rond trappen, dan heb je de hele ketting wel gehad. Nog beter is schakeltje voor schakeltje een druppeltje olie, maar dat duurt me te lang. Goed mikken is het moeilijkste bij dit alles. Eigenlijk moet je het met z'n tweeën doen, 1 de ketting rond draaiend en de ander met een handsfree lampje en een flesje olie de ketting smerend.

De olie op de asjes krijgt enorm veel druk te verduren. Zonder olie tussenbeide komt deze druk direct metaal op metaal en gaat deze slijten. Na het smeren kun je het beste alle olie aan de buitenkant verwijderen, dat voorkomt een hele hoop gesmeer op plekken waar je dat niet wilt. Ik doe dat met een doek, eerst droog en dan eventueel nog met wat remreiniger op de doek, nog een keer de ketting een keer helemaal rond laten lopen.
Antwoord }
Bedankt door: Hardloper , Willeke_IGKT , 365cycle


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 5 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Ik versta geen Duits...Gideonaut — 12:16 AM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Ik vind het echt wel...Hardloper — 12:12 AM
SL in Grou
Ik had die advertent..._Peter — 12:03 AM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Iedereen hier kent D...Tom Fekkes — 11:58 PM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Ach hardloper. Het...ZoefZoef — 11:54 PM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Ach hardloper. Het i...Tom Fekkes — 11:32 PM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Alles zal anders voo...Niels van der Wal — 11:19 PM
XL Hotspot in 3d-print
Begrijp me niet ve...Hardloper — 11:10 PM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Ik respecteer jullie...Hardloper — 11:07 PM
XL Hotspot in 3d-print
Ik ben geen Audi r...365cycle — 10:58 PM
XL Hotspot in 3d-print
De oplossing van A...twilwel — 10:44 PM
XL Hotspot in 3d-print
Ja ik heb ook jare...365cycle — 10:35 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Beginnelingen...  ...365cycle — 10:31 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
.. de roets echt v...365cycle — 10:29 PM
XL Hotspot in 3d-print
Begrijp me niet verk...twilwel — 10:03 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
.. de roets echt ver...ZoefZoef — 09:44 PM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Vond de video vrij h...blokdoorn — 09:33 PM