GCN item
|
Berichten: 109
Topics: 9
Lid sinds: Apr 2021
Bedankt: 3
224 x bedankt in 96 berichten
GCN heeft weer een geinig item over ligfietsen: https://youtu.be/tW1bjsOuk8s
Berichten: 983
Topics: 27
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 0
1657 x bedankt in 888 berichten
Mijn stadsgenoten van GCN hebben weer een flink aantal van dit soort video's gemaakt de laatste tijd, de BHPC PR-afdeling is goed bezig. Zes van mijn studenten studenten beginnen in februari met het ontwerpen van een uitdager van de drie fietsen in de video (het uiteindelijke doel is Battle Mountain), het leuke is dat Russ en anderen daar ook graag hun medewerking aan verlenen. Er zijn plannen om een UK studentencompetitie op te zetten, zou leuk zijn als dat in NL ook gebeurt. Werken er toevallig forum- of NVHPV-leden bij één van de TU's of hogescholen?
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Berichten: 1.470
Topics: 7
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 275
2851 x bedankt in 1328 berichten
Ik vond het ook wel weer een leuk en positief stukje met ook de duidelijke vraag om men meer HPV content wil zien. Ik vind wel dat de fiets van Russel erg veel van de Beano heeft, maar op deze beelden wordt wel duidelijk dat het geen 1-1 kopie is.
Ik geloof dat in Delft de Battlemountain pogingen een beetje stil liggen. Het sterke daar was dat ze er echt een teamprestatie van maakten. Techneuten voor de techniek, maar ook de aerodynamica, de atleet, ontwikkelen van trainingsprogramma's enzovoorts.
De HAN heeft een automotive afdeling, die zijn ook wel met mobiliteit bezig, maar volgens mij vooral zolang er maar een niet Human motor inzit.
Ik denk dat het erg goed is voor studenten om bezig te zijn met "echte" uitdagingen, dat is toch heel wat anders als door de docent "bedachte" semirealistische casussen. Ik vermoed dat de fun en leer factor een stukje hoger is.
Dan Bigham en Hambini zijn denk ik wel interessante personen als het aerodynamica gaat. Waarbij de laatste dan wel een stijl heeft waar niet iedereen mee kan leven. Toch heeft ie her en der erg interessante stukjes over wel en niet effectieve windtunnel metingen e.d.
Berichten: 5.896
Topics: 150
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2122
7499 x bedankt in 3690 berichten
(23-Dec-2023, 07:47 PM)Victor schreef: GCN heeft weer een geinig item over ligfietsen: https://youtu.be/tW1bjsOuk8s
Prachtig filmpje. Bijna 80km/u. Wow.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 983
Topics: 27
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 0
1657 x bedankt in 888 berichten
(24-Dec-2023, 12:45 PM)Jeroen S schreef: Ik vind wel dat de fiets van Russel erg veel van de Beano heeft, maar op deze beelden wordt wel duidelijk dat het geen 1-1 kopie is. Door de stroomlijn lijken tweelwielige gestroomlijnde fietsen al snel erg op elkaar, maar in werkelijkheid is het een hele andere fiets, behoorlijk groter ook omdat de rijder er in moet passen.
(24-Dec-2023, 12:45 PM)Jeroen S schreef: Het sterke daar was dat ze er echt een teamprestatie van maakten. Techneuten voor de techniek, maar ook de aerodynamica, de atleet, ontwikkelen van trainingsprogramma's enzovoorts. Dat is ook onze bedoeling. Wij zijn traditioneel erg goed in automotive en lucht- en ruimtevaarttechniek en we hebben decennia ervaring met studentencompetities zoals Formula Student/ Formula E, dit wordt ons eerste human powered competitieteam. Wij hebben faciliteiten zoals een windtunnel en er is veel overlap met wat onze andere competitieteams doen, onder andere op het gebied van aerodynamica en composietconstructies. Daarnaast hebben wij sportfysiologen, bewegingswetenschappers etc. onder handbereik.
(24-Dec-2023, 12:45 PM)Jeroen S schreef: Ik denk dat het erg goed is voor studenten om bezig te zijn met "echte" uitdagingen, dat is toch heel wat anders als door de docent "bedachte" semirealistische casussen. Ik weet niet of je uit ervaring spreekt, maar dat ben ik niet helemaal met je eens, het ligt er namelijk aan wat de leerdoelen zijn. Dit project (voor derdejaars studenten) heeft overigens weinig met mijn professionele expertise te maken en komt voort uit persoonlijke interesse (en alles wat 'groen' is, is natuurlijk goed voor onze PR).
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Berichten: 2.742
Topics: 93
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 2940
3242 x bedankt in 2248 berichten
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 5.434
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10707
8263 x bedankt in 4079 berichten
(24-Dec-2023, 01:39 PM)Wim -de roetsende schreef: Prachtig filmpje. Bijna 80km/u. Wow. Ik vind het heel jammer dat er nergens duidelijk vermogens zichtbaar zijn. Het circuit is sowieso eigenlijk geen mooie plek om het snelheidspotentieel weer te geven.
80 km/h is leuk... maar met een driewieler kan je zelfs sneller op vlakke weg. Laat ik niet over mezelf pochen, maar gewoon even wat delen:
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 362
Topics: 3
Lid sinds: Dec 2019
Bedankt: 22
202 x bedankt in 124 berichten
Het huidige record staat op iets boven de 144 km/h.
Het GCN filmpje gaat toch ook niet over records en vermogens.
Een beetje aandacht voor ligfietsen op een racefietskanaal vind ik altijd goed.
Stop making sense
Berichten: 5.434
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10707
8263 x bedankt in 4079 berichten
(25-Dec-2023, 11:10 AM)voodoo schreef: Het huidige record staat op iets boven de 144 km/h.
Het GCN filmpje gaat toch ook niet over records en vermogens.
Een beetje aandacht voor ligfietsen op een racefietskanaal vind ik altijd goed. Oh zeker hoor! Het was ook geen kritiek op het filmpje op zich. Integendeel, ik vind het superleuk dat ze dit delen. Heb begrepen dat deze presentator ook flink contact houdt met de BHCP, dus blijkbaar vindt hij het ook echt gewoon cool
M'n post was dus negatiever dan die bedoeld was.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 983
Topics: 27
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 0
1657 x bedankt in 888 berichten
@365cyle, ik denk dat je van harte welkom bent bij GCN als jij je kunsten ook wilt komen demonstreren op Castle Combe (of op een rechte weg naar keuze).
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Berichten: 5.434
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10707
8263 x bedankt in 4079 berichten
(25-Dec-2023, 02:39 PM)melle z schreef: @365cyle, ik denk dat je van harte welkom bent bij GCN als jij je kunsten ook wilt komen demonstreren op Castle Combe (of op een rechte weg naar keuze). Ik heb het al eens voorgesteld maar nog geen reactie mogen ontvangen
Rijd er met veel plezier een keer voor naar "het pontje" (of de trein)
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 362
Topics: 3
Lid sinds: Dec 2019
Bedankt: 22
202 x bedankt in 124 berichten
(25-Dec-2023, 12:40 PM)365cycle schreef: (25-Dec-2023, 11:10 AM)voodoo schreef: Het huidige record staat op iets boven de 144 km/h.
Het GCN filmpje gaat toch ook niet over records en vermogens.
Een beetje aandacht voor ligfietsen op een racefietskanaal vind ik altijd goed. Oh zeker hoor! Het was ook geen kritiek op het filmpje op zich. Integendeel, ik vind het superleuk dat ze dit delen. Heb begrepen dat deze presentator ook flink contact houdt met de BHCP, dus blijkbaar vindt hij het ook echt gewoon cool
M'n post was dus negatiever dan die bedoeld was.
Geen paniek, ik waardeer jouw schrijfsels wel.
Stop making sense
Berichten: 66
Topics: 4
Lid sinds: Oct 2023
Bedankt: 3
103 x bedankt in 62 berichten
Ja leuk filmpje. En dan vraag ik me af, een 3 wieler heeft wel 1 wiel meer weerstand maar is dan wel weer een stuk makkelijker te fietsen dan een twee wielige “velomobiel” hetgeen denk ik erin resulteert dat de meesten onder ons makkelijker zulke hoge snelheden als 50 mph halen met een 3 wieler. (Neem een Snoek (L) of Milan Bulk of soortgelijk) dan met een tweewieler omdat je geen zorgen over evenwicht hebt.
Freek
Berichten: 983
Topics: 27
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 0
1657 x bedankt in 888 berichten
Evenwicht lijkt me alleen een probleem bij starten en stoppen als je je voeten niet aan de grond kunt zetten. Een gestroomlijnde tweewieler kan per definitie een veel kleiner frontaal oppervlak hebben dan een driewieler, ik neem aan dat dat is wat een tweewieler in potentie sneller maakt dan een driewieler. Rolweerstand speelt op die snelheden een ondergeschikte rol lijkt me.
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Berichten: 853
Topics: 18
Lid sinds: Jul 2021
Bedankt: 436
1626 x bedankt in 792 berichten
(26-Dec-2023, 07:25 PM)melle z schreef: Evenwicht lijkt me alleen een probleem bij starten en stoppen als je je voeten niet aan de grond kunt zetten. Een gestroomlijnde tweewieler kan per definitie een veel kleiner frontaal oppervlak hebben dan een driewieler, ik neem aan dat dat is wat een tweewieler in potentie sneller maakt dan een driewieler. Rolweerstand speelt op die snelheden een ondergeschikte rol lijkt me.
Nou... Ik heb gemerkt dat als mijn lampje een beetje uitgaat bij lange ritten ik in mij vm echt veel makkelijker thuis kom dan op mijn tweewieler. En dat zit weldegelijk in de energie die ik moet steken in het in evenwicht houden van mijn tweewieler. Maar we hebben hier niet te maken met lange ritten, maar waarschijnlijk wel met inspanning die het uiterste vergt van de rijder. Daarbij lijken de fietsen niet de meest stabiele tweewielers. Ik, als ervaren ligfietser, zou waarschijnlijk ook op mijn bek gaan als ik de wieltjes zou intrekken.
Ik ben het wel met Melle eens dat de belangrijkste bijdrage aan de beperking vande weerstand in ieder geval het kleinere frontale oppervlak is. Daarom is het ook logisch dat bij Battle Mountain we gewoon de tweewielers zien bij de topsnelheden. Maar bij deze voorbeelden kan ik mij best voorstellen dat ze niet echt veel beter presteren dan een hele goede driewieler. Ook gezien het feit dat ze vrij hoog zijn en dat is weer een negatief effect op het frontale oppervlak.
Berichten: 983
Topics: 27
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 0
1657 x bedankt in 888 berichten
26-Dec-2023, 09:24 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 26-Dec-2023, 09:25 PM door melle z.)
(26-Dec-2023, 08:00 PM)datakneder schreef: Daarbij lijken de fietsen niet de meest stabiele tweewielers. Ze zijn heel stabiel... op snelheid. Als je stabiliteit wilt op lage snelheden lever je in op aerodynamica (onder andere door ruimte te maken voor een grotere stuuruitslag) en dus op topsnelheid.
(26-Dec-2023, 08:00 PM)datakneder schreef: Maar bij deze voorbeelden kan ik mij best voorstellen dat ze niet echt veel beter presteren dan een hele goede driewieler. Dat doen ze wel, dit zijn de snelste fietsen in de BHPC competitie, die wordt gereden op bochtige circuits. Zelfs een Snoek moest vorig jaar naast deze drie een Z High Racer en een M5 Low Racer voor laten gaan in het algemeen klassement en dat lag zeker niet alleen aan de berijder.
(26-Dec-2023, 08:00 PM)datakneder schreef: Ook gezien het feit dat ze vrij hoog zijn en dat is weer een negatief effect op het frontale oppervlak. Het beeld vertekent behoorlijk, zo hoog zijn ze niet. Russ zijn andere fiets is lager en veel sneller, maar dat ding kan alleen rechtdoor en is daarom niet te rijden in de UK/ in BHPC wedstrijden.
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Berichten: 853
Topics: 18
Lid sinds: Jul 2021
Bedankt: 436
1626 x bedankt in 792 berichten
(26-Dec-2023, 09:24 PM)melle z schreef: (26-Dec-2023, 08:00 PM)datakneder schreef: Daarbij lijken de fietsen niet de meest stabiele tweewielers. Ze zijn heel stabiel... op snelheid. Als je stabiliteit wilt op lage snelheden lever je in op aerodynamica (onder andere door ruimte te maken voor een grotere stuuruitslag) en dus op topsnelheid.
(26-Dec-2023, 08:00 PM)datakneder schreef: Maar bij deze voorbeelden kan ik mij best voorstellen dat ze niet echt veel beter presteren dan een hele goede driewieler. Dat doen ze wel, dit zijn de snelste fietsen in de BHPC competitie, die wordt gereden op bochtige circuits. Zelfs een Snoek moest vorig jaar naast deze drie een Z High Racer en een M5 Low Racer voor laten gaan in het algemeen klassement en dat lag zeker niet alleen aan de berijder.
(26-Dec-2023, 08:00 PM)datakneder schreef: Ook gezien het feit dat ze vrij hoog zijn en dat is weer een negatief effect op het frontale oppervlak. Het beeld vertekent behoorlijk, zo hoog zijn ze niet. Russ zijn andere fiets is lager en veel sneller, maar dat ding kan alleen rechtdoor en is daarom niet te rijden in de UK/ in BHPC wedstrijden.
Zoals ik al schreef "ik kan me best voorstellen", omdat ik het niet met feiten kan onderbouwen. Fijn om dan een antwoord te krijgen dat wel met feiten onderbouwd is. Mij heb je overtuigd. Die andere fiets zie er echt veel stabieler uit als je kijk wat de snelheid is bij het loslaten bij de start in het begin van de film.
Berichten: 1.470
Topics: 7
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 275
2851 x bedankt in 1328 berichten
Als je op de battlemountain resultaten pagina kijkt dan valt wel op dat de tweewielers toch echt beduidend sneller gaan dan de driewielers. Minimaliseren van het frontaaloppervlak, van het totaal oppervlak is erg belangrijk. Ik geloof dat de Milan SL tot nu de snelste Velomobiel is, maar die zat nog onder de 100, de berijder was dan 58 jaar. Ook de stuuruitslag is minimaal, want anders is het gat daar ook te groot.
http://recumbents.com/wisil/whpsc/results.htm
Wat ik zo van de Britse baantjes zie, zijn dat gewone wielercircuits, daar komen de echt snelle jongens, niet op hun topsnelheid. Veloads had ook wel wat filmpjes. Zijn top ligt dan tussen 50 en 60. Da's vlot maar niet echt hard. Op de open baan in Sloten bijvoorbeeld kan het veel harder.
Je ziet ook wel dat de presentator moeilijk wegkomt met de stroomlijner, hoewel ie ook al eens op een Baron zat. De minimale stuuruitslag zal ook wel mee spelen. Als er enige wind staat, dan worden gestroomlijnde tweewielers erg riskant, ze hebben dan heel veel zijdelingse ruimte nodig om zijwind te compenseren. Denk aan 5 meter. Bij meer dan windkracht 5 ofzo, blijven ze in de aanhanger. Met een velomobiel kun je dan nog wel fietsen.
Het hangt erg van het type record af, welke fiets de beste optie is. 12 en 24 uur ligt volgens mij vast in handen van de 3 wielers, de absolute topsnelheid van 2 wielers is dan weer hoger. Ik merk op ligfietsfora nogal eens dat mensen tamelijk euforisch worden over de hoge topsnelheden bij tweewielers, maar dat ze de nadelen voor praktische bruikbaarheid van die fietsen negeren.
Berichten: 983
Topics: 27
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 0
1657 x bedankt in 888 berichten
(27-Dec-2023, 10:53 AM)Jeroen S schreef: Wat ik zo van de Britse baantjes zie, zijn dat gewone wielercircuits Dat klopt, en een paar auto-/ motorsportcircuits. Ik ben geen racer, maar zodra ik op mijn 'thuiscircuit' met mijn M5 Low Racer de 50km/u aantik is het rechte stuk alweer op. Er zijn nog een paar rechte stukken, maar door vals plat valt het daar niet mee om echt op snelheid te komen. Een aantal circuits heeft ook flinke heuvels, in het slechtste geval met geïntegreerde bochten.
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Berichten: 1.470
Topics: 7
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 275
2851 x bedankt in 1328 berichten
Nog even reagerend op de vraag van Melle z over de leerervaring. Ik heb als student 3 jaar ervaring op mbo en 4 jaar hbo. Daarna ook nog best een aantal cursussen, trainingen e.d. deels op HBO plus niveau. Ik heb zelf ook wel voor groepen gestaan om ze iets bij te brengen of uit te leggen, maar niet in een onderwijsinstelling. Beide grootouders, vader, moeder, oom hebben allemaal als docent voor de klas gestaan, Zwager staat momenteel op een HBO voor de klas. Daar kreeg/krijg ik ook wel iets van mee. Zwager heeft onlangs heel hard moeten werken, om de lesstof beter te krijgen. Hij vond het niet kunnen om zijn studenten dergelijk klungelwerk voor te zetten. Resultaat was dat hij een slagingspercentage van 78% van zijn leerlingen had, op dat vak, het dieptepunt bij een collega was 35%. Zelfde school, zelfde niveau studenten, zelfde toets.
Bij sommige casussen of opdrachten was bij mij en bij anderen bij het doorlezen het enthousiasme al weg. Konden ze nu niets interessanters / leukers verzinnen? Sommige andere scenario's werkten beter omdat je je goed kon inleven in de beschreven situatie. Dat motiveerde om er mee aan de slag te gaan. ( bij mijn opleiding niet in een technische richting) Nog een voorbeeldje van zwager. De basisopdracht ging uit van een fabriek waar bepaalde grondstoffen nodig waren voor een productieproces en de studenten dan data moesten verzamelen over de grondstoffen, hoeveelheden, om uiteindelijk de producten te kunnen maken. Hij situeerde het probleem met een kleine animatie als een ruimtevaarder die op een andere planeet gechrashed was en nu de grondstoffen moest verzamelen om zijn raketje voor de terugweg te bouwen. Dat vonden ze erg interessant.
Of dat altijd optimaal is voor het behalen van de gewenste leerresultaten is inderdaad ook wel een vraag. Maar meestal niet vanuit student perspectief, dat is aan de docent. Heb hier al eens staan praten met studenten van de automotive opleiding die een zonneboot gebouwd hadden uit glasvezel en carbon. Daar zag ik wel wat kleine verbeterpuntjes. Er zaten ongewenst wat "sollbruchstellen" in. Te harde overgangen in sterkte /dimensionering van de gebruikte materialen. Dat zag hij ook wel, maar dit was de uitkomst van het bouwproces. In het bouwproces samen tot overeenstemming komen over het beste resultaat binnen de geven beperkte tijd had tot dit resultaat geleid. Niet alleen het beste resultaat telde, maar ook het bouwproces, de afstemming tussen de disciplines, tijd. Je kunt een heel goed leerproces hebben, maar wel een slecht product gemaakt hebben, of andersom.
Toen ik mijn eerste carbon ligfiets ging bouwen, ( ben autodidact op dat gebied) waren mijn technisch onderlegde neven erg verbaasd dat ik dat aandurfde zonder FEM analyse. Dankzij een goed gesprek met Thomas Schott van de RazzFazz wist ik dat de resultaten van een FEM analyse ook maar zo goed zijn als het scenario wat je er aan de voorkant ingooit. Uit een fietsblad haalde ik dan weer dat FEM een fabrikant ook waardevolle informatie gaf, maar dat ze nog steeds een aantal prototypes bouwden om deze te bevestigen.
Bij Battlemountain was er de Blue Yonder. Volgens mij een Brits project, met een dreamteam op papier. Carbon specialisten uit de formule 1, windtunnel erbij, baansprinter erin, enorm budget. Het viel zwaar tegen. Maar het was misschien wel een goede leerervaring. Te weinig aansluiting tussen theorie en praktijk, op papier zag het er ongetwijfeld fantastisch uit, hij was vast ook erg goed gemaakt, maar ze hadden wel het een en ander aan praktijkervaring van anderen genegeerd. https://bikemagic.com/news/money-cant-buy-you-love.html
Ik denk dat ze onvoldoende gekeken hebben hoe anderen het probleem in het verleden hadden opgelost. Ook kan ik me niet voorstellen dat ze de moeite hebben genomen om data te verzamelen van reeds bestaande fietsen. Anders was ze wel opgevallen dat die van hun zo'n 25% meer frontaal oppervlak had. Er zat een gat in hun aanpak. Het resultaat haalde vast wel de door het team gestelde waarden, maar slaagde er absoluut niet in het gewenste doel te halen.
Berichten: 983
Topics: 27
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 0
1657 x bedankt in 888 berichten
27-Dec-2023, 01:18 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 27-Dec-2023, 01:19 PM door melle z.)
Ik ben het met veel van wat je zegt eens, maar ik denk toch dat er een verschil is tussen een keer iets uitleggen en het bedenken van onderwijsprogramma's/ het geven van onderwijs.
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Berichten: 1.470
Topics: 7
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 275
2851 x bedankt in 1328 berichten
Hallo Melle,
Helemaal mee eens. Het eerste lukt me nog wel, het tweede denk ik niet.
|
Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|